Mitä on kehitys?

Onneton pohdiskelija

Tekniikka kehittyy ja sitä kautta voidaan esimerkiksi ruokaa tuottaa entistä enemmän, nopeammin ja edullisemmin.

Ihannemaailmassa:
Yhteiskunta vaurastuu, kaikille saadaan ruokaa, jää rahaa muuhunkin, lisää työpaikkoja

Todellisuudessa:
Harvat rikastuvat, ruuan hinta kasvaa, ei jää rahaa muuhun, työpaikkoja vähennetään

Onko nykymaailman kehitys siis oikeasti kehitystä vai taantumaa?
Voisiko tilannetta jotenkin korjata?

4

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harhakuva vain

      Kun katsot vähän pitemmälle taaksepäin, huomaat että esimerkiksi vuoteen 1914 verrattuna Suomi on paljon vauraampi, pettua syödään vähemmän, asumistaso on paljon parempi ja liikkuminen ja tiedonsaanti helpompaa. Eihän nykyisin tarvitse edes olla työtä ja silti tulee toimeen paljon paremmin kuin sadan vuoden takainen tukkijätkä tai renki.

      • ihminen on peto

        Jos sinä puolestasi katsoisit vähän laajemmin kuin vain Suomen asioita niin jos kehityksen suuntana olisi ollut ihmiskunnan hyvinvoinnin lisääntyminen harvojen rikastumisen sijaan, nälänhätä ja sodat olisi varmaan jääneet historiaan jo koko maapallolta.
        Koneetkin kehitettiin alunperin vapauttamaan ihmiset työn ikeestä mutta sen sijaan koneet vapauttivat ihmiset vain palkkatuloista, toimeentulo-ongelma olisi voitu ratkaista verottamalla koneita koska ne työskentelevät väsymättä 24 tuntia vuorokaudessa, 365 vuorokautta vuodessa mihin ihminen ei pysty. Siinä ylivertaisessa suorituskyvyssä ja sen tuomassa ylimääräisessä voitto-osuudessa olisi hyvin ollut verottamisenkin varaa jolla olisi voitu kustantaa työttömiksi jääneiden toimeentulo.
        Nyt sen sijaan ihmisiä nöyryytetään työvoimatoimistoissa joissa pidetään kuvitelmaa yllä että kaikille muka edelleen löytyy työpaikka!

        Kehitys on mennyt tällä tavalla pieleen koska päättäjiksi on hakeutunut täysin vääränlainen aines!


      • Harhakuva vain
        ihminen on peto kirjoitti:

        Jos sinä puolestasi katsoisit vähän laajemmin kuin vain Suomen asioita niin jos kehityksen suuntana olisi ollut ihmiskunnan hyvinvoinnin lisääntyminen harvojen rikastumisen sijaan, nälänhätä ja sodat olisi varmaan jääneet historiaan jo koko maapallolta.
        Koneetkin kehitettiin alunperin vapauttamaan ihmiset työn ikeestä mutta sen sijaan koneet vapauttivat ihmiset vain palkkatuloista, toimeentulo-ongelma olisi voitu ratkaista verottamalla koneita koska ne työskentelevät väsymättä 24 tuntia vuorokaudessa, 365 vuorokautta vuodessa mihin ihminen ei pysty. Siinä ylivertaisessa suorituskyvyssä ja sen tuomassa ylimääräisessä voitto-osuudessa olisi hyvin ollut verottamisenkin varaa jolla olisi voitu kustantaa työttömiksi jääneiden toimeentulo.
        Nyt sen sijaan ihmisiä nöyryytetään työvoimatoimistoissa joissa pidetään kuvitelmaa yllä että kaikille muka edelleen löytyy työpaikka!

        Kehitys on mennyt tällä tavalla pieleen koska päättäjiksi on hakeutunut täysin vääränlainen aines!

        Sata vuotta sitten ei tosiaan nöyryytetty työvoimatoimistoissa. Jos minäkin olisin syntynyt reilut sata vuotta aikaisemmin, olisi heti kättelyssä ollut vastassa nälkävuodet 1867-68. Kykyjen mukaan sitten levittämään sontaa isännän pellolle ja sitä hommaa olisi riittänyt niin kauan kuin voimiakin. Vanhana sitten ruotiukoksi vähiten pyytäneen tuvan nurkkaan.

        Jostain syystä Suomessa asiat ovat muuttuneet tästä tasosta paremmaksi varsin lyhyessä ajassa. Eihän meillä edes ole ollut suuria luonnonvaroja eikä siirtomaita. Mielenkiintoista on miettiä sitäkin, miksi nykyiset kehitysmaat eivät kehity mihinkään, vaikka esim. Afrikka on itsenäistynyt jo puoli vuosisataa sitten.

        Mitä koneiden verottamiseen tulee, aikanaan käsikutojat särkivät ensimmäisiä neulomakoneita. Niillä kuitenkin kangasta alkoi syntyä niin halvalla, että köyhätkin pystyivät ostamaan vaatteita.


    • Meidän aikamme osoittaa jälleen kerran, mitenkä epätäydellistä ja ongelmallista onkaan ihmisten tekemisten hallinta. Toiset muotoilevat kysymyksen niin päin, että ei mitään hallintaa ja ohjailua tarvitse ollakaan eli vahvimman oikeus päteköön. Toiset taas arvostavat perinteistä idealismia, jonka mukaan meillä eli ihmiskunnalla olisi mahdollisuus ruokkia kaikki "homo sapiens"-lajin jäsenet ja samalla myös kunnioittaa ympäristöämme, luontoa elämisen piirinämme. Ja nuo toiset vahvimman oikeuden kannattajjat naureskelevat idealisteille ja jatkavat itselleen ja omille hengenheimolaisilleen lisämammonan kahmimista. Lakipykälien muotoilemat pelisäännötkin tehdään heidän vallankäyttönään. Olisiko kuitenkin mahdollista ajatella, että heikoilla oleva tavallinen kansakin saattaisi vaurastua ja päästä elämään omille jaloilleen? Seuraava kysymys voitaisiin muotoilla: Miten se onnistuisi esim. Intian kastittomien kohdalla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      189
      1905
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      99
      947
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      727
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      554
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      202
      479
    Aihe