Securitas Väkivaltainen asenne ongelma!

Uhri1

Vartijat ovat usein ilman syytä käsiksi käynnet ja käyttävät liiallista fyysistä voima! oikeudessa ei huomioida video ainestoa ja kaikki lasketaan järjestyshenkilön vastuunpitämiseksi! ei ole valitus varaa eikä oikeuttaa puolustautua!? mitä kanssa tekisitte !? olka kiltti ja kertokaa itse omista kokemuksitanne tänne jotta tää loppuisi! mätävartijat pois ja uudet ssäännöt peliin! virkapuvun väärinkäyttäminen on rikos! ja se sallitaan! korottakaa ääntänne jotta se kuutuis kauas sinne jossa asialle alettaisii tekee jotain! Uskalla avautua!

159

3636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • outo aloitus

      Ei kyllä kunnon kansalaiset joudu mihinkään kosketuksiin vartioiden kanssa.
      Seisovat julkisilla paikoilla ja tarkkailevat hörhöjä, ja rikollisia, eivät häiritse lainkuuliaisia mitenkään.

      • ehkäsunkinpäivätulee

        ootapa sitä päivää kun sinut merkitään hörhöksi.


      • Anonyymi
        ehkäsunkinpäivätulee kirjoitti:

        ootapa sitä päivää kun sinut merkitään hörhöksi.

        Ketään ei nimitellä höröksi se ketä toista haukuu on ite


      • Anonyymi

        Eiks se oo niin, et vartijoiksi ja järjestyksenvalvojiksi päätyy ne, jotka ei läpäse kytille tarkoitettuja pääsykokeita.
        Ja eilen uutisoitiin ex poliisista , joka pitää kyttien rikoksista blogia. Siis mitä ovat pahoinpidelleet ihmisiä, heitelleet rappuja alas ym mukavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiks se oo niin, et vartijoiksi ja järjestyksenvalvojiksi päätyy ne, jotka ei läpäse kytille tarkoitettuja pääsykokeita.
        Ja eilen uutisoitiin ex poliisista , joka pitää kyttien rikoksista blogia. Siis mitä ovat pahoinpidelleet ihmisiä, heitelleet rappuja alas ym mukavaa.

        On se niin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiks se oo niin, et vartijoiksi ja järjestyksenvalvojiksi päätyy ne, jotka ei läpäse kytille tarkoitettuja pääsykokeita.
        Ja eilen uutisoitiin ex poliisista , joka pitää kyttien rikoksista blogia. Siis mitä ovat pahoinpidelleet ihmisiä, heitelleet rappuja alas ym mukavaa.

        ihan voin sanoa alalla olevana että ei me kaikki lelupoliiseja olla, ite en ole edes yrittänytkään hakea poliisikoiluun


    • Uhri!

      luulen että olet osittain okeassa ja myöskin väärässä vartijoiden suhteen.
      Sillä on niitä jotka eivät vaan kertakaikkia osaa ja täällä tai voisko sano Suomessa on paljon väkivaltaa! Systeemi ei korjaa ja kunnon kanssa kärsii. Täällä otetaan omat väärät ja vialliset asenteensa mukaan töihin ja ku pitäis jättä poin sinne kotiin.. Tunnen vartijoita ja itsekin olen käynnyt vartijakoulutksen ja monet muutkin erikoiskoulutukset ja missään ei mainita et liiallinen voiman käyttö olisi salittua?!
      uhreiksi jouduneet eivät voita oikeudessa sillä suomessa oikeus talo on raunupaikka, voisko sanoa pilkkatalo!? " Oikeustalo " suojaa mätävartijoita!
      mainitsin tuntevani vartijoita ja voin sano sen he käyttäytyvät asianmukaisesti ja loput 80% vartijoista ovat lapsia jotka ovat just päässet lukiosta ja ollan kovia ja asennevikaisia vartijahommissa! mielestäni vartijakoulutus pitäisi käydä muualla kun suomessa sillä muaalla ei sallittais asennevikaisia tyypei tollasen vastuu homman!!!

      • turva

        Itse olen 16v ja opiskelen turvallisuusalaa ja meillä koulutus kestää 3 vuotta. Mielestäni vartija ja järkkärikortin saa liian helposti ja nopeasti(3-5 päivää). Mielestäni vartijakorttiin pitäisi käydä vähintään vuoden mittainen koulutus jotta osataan toimia kentällä. Me saamme hyvin kattavan koulutuksen joka sisältää useita satoja tunteja voimankäyttöä, lakitietoa, pelastus ja turvallisuus suunnitelmien tekoa, vuorovaikutus tunteja yms. Opiskelijat 1,2,3 luokilla jotka tunnen ovat tosi mukavia, motivoituneita ja sosiaalisia ihmisiä. Silti olen kuullut kolmos luokkalaisilta että paljon on vittuilua ja lelupoliisiksi haukutaan aina töissä. Kun sen vartijakortin saa melkein kuka vaan ja niin nopeasti niin seurauksena on se että vartijoina toimii ammattitaidottomat ja mieleltään tasapainottomat henkilöt. Ei tietenkään kaikki ole tälläisiä ihmisiä jotka käyvät tuon pelkän korttikoulutuksen mutta enemmänhän niitä sieltä tulee. Kun nuo vartijat ja järkkärit tekevät vähän samankaltaista työtä kuin poliisit niin kyllähän niitten pääsyvaatimusten ja koulutuksen tason tulisi olla korkeampi kuin tällä hetkellä. Ei 4 päivän koulutuksella voi toimia vartijana/järkkärinä se ei vaan riitä. Ja vielä näihin videoihin niin esim se video mikä löytyy YouTubesta nimellä "Itäkeskuksen vartijat" on hyvä esimerkki siitä että videon lataaja on voi kirjoittaa mitä haluaa siihen info kohtaan. Viedon lataaja voi kertoa vaikka mitä loruja tässä info kohdassa. Sitten vielä että se videon otettu kesken tilanteen joten kukaan ei tiedä että mitä oikeasti on tapahtunut. Siinä näkyy vaan kuvaa kun vartija raudottaa ja tämä nainen joka kuvaa tönii vartijaa. Sitten jos kuuntelette tarkasti niin yksi silminnäkijöistä huutaa tälle naiselle että "itse kävit vartijan kimppuun." Tästä videostahan tehtiin kauhee haloo mm.Iltalehdessä.


      • justiinsajuu

        Ei siel sun palvomassa vartijakoulussa kuitenkaan ihan kaikkee tarvittavaa opeteta, kun oikeinkirjoitus vähän kangertelee. Ja ite oon kyl huomannu, et nimenomaa A-poletein varustetut väijyt on niitä, joilla on eniten pissaa päässä, kun kokevat niin suurta ylemmyydentunnetta siitä että ovat ihan ammattilaisia. Enempi koulutusta ois toki kivempi, mutta en koe, että jokaista respan kesähessua tarvis kolmea vuotta kouluttaa vartijaks.


      • Psykopaattinarsisti
        justiinsajuu kirjoitti:

        Ei siel sun palvomassa vartijakoulussa kuitenkaan ihan kaikkee tarvittavaa opeteta, kun oikeinkirjoitus vähän kangertelee. Ja ite oon kyl huomannu, et nimenomaa A-poletein varustetut väijyt on niitä, joilla on eniten pissaa päässä, kun kokevat niin suurta ylemmyydentunnetta siitä että ovat ihan ammattilaisia. Enempi koulutusta ois toki kivempi, mutta en koe, että jokaista respan kesähessua tarvis kolmea vuotta kouluttaa vartijaks.

        Kyseessähän taitaa olla ammattikoulututkinto joten ei se hänen vikansa ole jos siellä nyt opiskellaan äikkää vähän. Lisäksi kyseessä on 16 vuotias ekaluokkalainen eli hän ei ole lähelläkään valmistunutta. Ja mitä ylemmyydentunnetta sinä saat toisen mollaamisesta? Taidat itse kuulua näihin narsisti vartijoihin. Tosi hieno suoritus pistää pisteet ja pilkut oikein jossain suomi24:ssa ja oikein toisille tollain ilkeästi kuittailemalla sitten kertoa tyylillä että "eipä taida oikeinkirjoitus olla tuttua." Ei saatana mikä pelle.


    • 9+9

      Tavallinen ihminen ei joudu uhriksi, koska vartijan kanssa hänen maailmansa ei koskaan kohtaa.

      • ffffff

        Olet väärässä.


      • Anonyymi

        Hei mietipä jos joku 9vuotias lapsi on yksin kotona yöllä ja sen vanhemmat ovat meneet baariin ja ovat sammuneet sinne ja siten lapsi tekee sos hälytyksen ja siten tulee poliisit ja vartiat lapsi kerrtoo missä sen vahemmat on


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei mietipä jos joku 9vuotias lapsi on yksin kotona yöllä ja sen vanhemmat ovat meneet baariin ja ovat sammuneet sinne ja siten lapsi tekee sos hälytyksen ja siten tulee poliisit ja vartiat lapsi kerrtoo missä sen vahemmat on

        Niin mitä luulet, että tapahtuu kun vartijat tai järjestyksenvalvojat saavat tietoonsa lasten kaltoinkohtelua...

        Yleensä paikalle tulee ensiksi poliisi ja sitten sossun henkilökunta suorittaa kiireellisen huostaanoton.

        Säälittävää kyllä tiedän tapauksia, joissa vanhemmat ovat alkaneet ihmetellä vasta iltapäivällä, että mihin ihmeeseen se muksu on yön aikana kadonnut. Sitten soitellaan kännykään ilmestyneihin numeroihin ja ihmetellään mitä on tapahtunut. Ikävä kyllä kyse ei ole ollut yhdeksän vuotiaista vaan alle kouluikäisistä lapsista.

        Joissakin baareissahan on kylttejä, että asiakkailla ei saa olla lastenrattaita tai koiria mukana. On nimittäin henkilökunnalle aika ikävä tilanne, kun asiakas löytyy sieltä nurkkapöydästä niin huonossa kunnossa, ettei koiraa tai vauvaa voi sille uskoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mitä luulet, että tapahtuu kun vartijat tai järjestyksenvalvojat saavat tietoonsa lasten kaltoinkohtelua...

        Yleensä paikalle tulee ensiksi poliisi ja sitten sossun henkilökunta suorittaa kiireellisen huostaanoton.

        Säälittävää kyllä tiedän tapauksia, joissa vanhemmat ovat alkaneet ihmetellä vasta iltapäivällä, että mihin ihmeeseen se muksu on yön aikana kadonnut. Sitten soitellaan kännykään ilmestyneihin numeroihin ja ihmetellään mitä on tapahtunut. Ikävä kyllä kyse ei ole ollut yhdeksän vuotiaista vaan alle kouluikäisistä lapsista.

        Joissakin baareissahan on kylttejä, että asiakkailla ei saa olla lastenrattaita tai koiria mukana. On nimittäin henkilökunnalle aika ikävä tilanne, kun asiakas löytyy sieltä nurkkapöydästä niin huonossa kunnossa, ettei koiraa tai vauvaa voi sille uskoa.

        Niinpä


    • Pinnie

      Youtube on täys todistusaineistoa vartijoiden ylilyönneistä, ettei enää yksikään uusi tapaus tule yllätyksenä. Esim. tämän vuoden puolella uutisoitu jo kahdesti, kuinka Steissillä toimiva Turvatiimi eli entinen FPS on pahoinpidellyt kahta sivullista, tapaukset oli vielä kohtalaisen rajuja. Paljon on varmasti myös tapauksia jotka ei koskaan saa julkisuutta ja jotka eivät ikinä tule kenenkään tietoon.
      Poliitikkojen olisikin tarve miettiä, onko vartijoiden tuoma hyöty suurempi, kun niistä sivullisille aiheutuva haitta?
      Useimmiten ylilyönteihin ja väkivaltaan ovat syyllistyneet vielä samat firmat, kuten Turvatiimi. Yhdentävä tekijä tässä on, että Turvatiimi vartijoi Itäkeskuksessa sekä Steissillä, joissa kummassakin sattunut todistettuja ylilyöntejä.
      Myös Kontulan vanha -06 vuoden tapaus oli FPS:n, nykyisen Turvatiimin aikaansaamaa.

      • Pieni kulkija

        Youtube on täynnä yhtä ja toista. Siellä on ehkä vartijoidenkin ylilyönneistä kuvaa eikä niissä ylilyönneissä mitään puolusteltavaa ole. Väkivalta on aina väärin.

        Mutta lähes kaikki vartijat ja poliisit kuitenkin hoitavat varsin epäkiitollista ammattiaan kunnialla usein epäasiallisista asiakkaista huolimatta.

        Nykypäivänä vaan kun tahtoo monilla ihmisillä olla sellainen asenne, että juuri minä saan tehdä mitä huvittaa ja olla tekemättä (jos esim vartija tai poliisi käskee poistumaan) mitä huvittaa. Juuri minä kun olen se maailman napa, jonka tekemisiin ei kukaan saa puuttua.

        Kun poistumiskäsky on annettu niin päätösvaltaa käskyn kohteella ei enää ole. Silloin on syytä poistua. Niitä poistumiskäskyjä tuskin ilman syytä annetaan. Itse täällä Helsingissä lähes kuuskytvuotta tallanneena en ole kertaakaan joutunut kahnauksiin vartijan tai poliisin kanssa. Mistähän mahtaa johtua?

        Nuoruudessani missään ei ollut vartijoita. Ei missään (paitsi tehtaissa yövartijat). Mistähän johtuu, että nykyisin maitokaupassakin tarvitaan vartijat?

        Ihmiset saavat liian helposti huumeita, joutuvat liian usein työttömiksi, jolloin elämän hallinta häviää ja lisäksi kuvitellaan jokaisella olevan rajaton itsemääräämisoikeus - muista ihmisistä piittaamatta.


      • HUSin_vartijan_uhri

        "Kun poistumiskäsky on annettu niin päätösvaltaa käskyn kohteella ei enää ole. Silloin on syytä poistua."

        Itseni on poistettu väkivalloin ilman mitään syytä ja ilman poistumiskäskyä. Vartija oli aggressiivinen ja halusi vain nöyryyttää minua ja sitten vielä väitti, että minä olen rikkonut lakia vaikka tiedän vartijoita koskevan lainsäädännön hyvin tarkkaan ja vartija oli se joka rikkoi lakia. Kyseessä oli HUS Turvapalvelut, joka on kuin armeija sairaalan sisällä. Sairaanhoitaja hoitaa ja sen jälkeen vartija pahoinpitelee.

        Ei siis ole totta, että täysin syytön kansalainen ei voisi joutua vartijoiden väkivallan kohteeksi. Kuka tahansa voi joutua koska tahansa jos vartijaa "ei naama miellytä" ja vieläpä siitä huolimatta, että vartija tietäisi, että kansalainen on sairas, jolloin kyse on vaarallisesta voimakeinojen käytöstä.

        Vanginvartijoiden koulutus on noin 1,3 vuotta.
        Vartijan koulutus on 3 viikkoa.
        Kummatkin voivat käyttää julkista valtaa eli voimakeinoja julkisisissa palveluissa kuten terveydenhuollossa.
        Vartijoiden koulutus ja vaatimukset varsinkin julkiselle sektorille ja yleisille paijoille ovat aivan liian alhaiset. Käytännössä 2,5-3 vuoden koulutuksen omaavien poliisin tehtäviä on siirretty 3 viikon koulutuksen omaaville vartijoille, joille ei tehdä edes psykologista testiä, joten sotahan siitä tulee.

        Muistakaa, että kenenkään ei ole pakko antaa loukata omaa fyysistä koskemattomuutta eli jos vartija pahoinpitelee, niin on oikeus hätävarjeluun!


      • nönnöönin

        Totta, jos joku pahoinpitelee, voit hätävarjella itseäsi. Mutta se jos vartija käyttää sinuun lainmukaisia voimakeinoja, ei ole pahoinpitelyä, vaikka voikin sattua, ja vastaan pullikoinnista tulee vaan lisää sekä rankkua että voimaa.


      • guard2

        Vartijalla täytyy myös olla laillinen syy käyttää voimakeinoja, olen itse myös ollut
        vartijana, ja olen sitä mieltä että pakollista koulutusta olisi lisättävä, kuten myös
        psykologinen testi tulisi olla.Rahastahan tässäkin taitaa olla kyse, kuka maksaa viulut.Joskus ennen vartijaksi pääsi pelkällä poliisin hyväksynnällä, mutta yhteiskunta kehittyy.


      • varek

        oletko miettinyt että kun näitä kännykkäkameroilla kuvattuja vartijoiden voimankäyttötilannevideoita katsoo niin yleensä ns "mylly" on jo käynnissä eikä ole mitään havaintoakaan mikä siihen on johtanut. ei ole kovin kaukaa haettua että on menty kiinniotolle ja myymälävaras on alkanut agressiiviseksi ja siinä sitten joku sivullinen kuvaa pelkän tappelun ja syyttää sitten että no nyt se lauma vuokrakyttiä kävi mielivaltaisesti päälle vaikka vaan rauhassa kaupasta tultiin.


      • varek

        oletko miettinyt että kun näitä kännykkäkameroilla kuvattuja vartijoiden voimankäyttötilannevideoita katsoo niin yleensä ns "mylly" on jo käynnissä eikä ole mitään havaintoakaan mikä siihen on johtanut. ei ole kovin kaukaa haettua että on menty kiinniotolle ja myymälävaras on alkanut agressiiviseksi ja siinä sitten joku sivullinen kuvaa pelkän tappelun ja syyttää sitten että no nyt se lauma vuokrakyttiä kävi mielivaltaisesti päälle vaikka vaan rauhassa kaupasta tultiin.


      • varek

        oletko miettinyt että kun näitä kännykkäkameroilla kuvattuja vartijoiden voimankäyttötilannevideoita katsoo niin yleensä ns "mylly" on jo käynnissä eikä ole mitään havaintoakaan mikä siihen on johtanut. ei ole kovin kaukaa haettua että on menty kiinniotolle ja myymälävaras on alkanut agressiiviseksi ja siinä sitten joku sivullinen kuvaa pelkän tappelun ja syyttää sitten että no nyt se lauma vuokrakyttiä kävi mielivaltaisesti päälle vaikka vaan rauhassa kaupasta tultiin.


      • varek

        oletko miettinyt että kun näitä kännykkäkameroilla kuvattuja vartijoiden voimankäyttötilannevideoita katsoo niin yleensä ns "mylly" on jo käynnissä eikä ole mitään havaintoakaan mikä siihen on johtanut. ei ole kovin kaukaa haettua että on menty kiinniotolle ja myymälävaras on alkanut agressiiviseksi ja siinä sitten joku sivullinen kuvaa pelkän tappelun ja syyttää sitten että no nyt se lauma vuokrakyttiä kävi mielivaltaisesti päälle vaikka vaan rauhassa kaupasta tultiin.


      • Anonyymi

        Pk-seudun meiningistä en osaa hirveemmin sanoa mutta naurettavaa edes ajatella ”onko vartijoiden tuoma hyöty suurempi, kuin niistä sivullisille aiheutuva haitta”, annoit kaksi esimerkkiä missä on 8vuotta eroa.
        Voin sanoa että vartijoiden työn vaikutus on todella suuri, varsinkin kaupan alalla, on niitä mätiä omenoitakin mutta täällä päin ei kukaan käy edes keskustelua että vartijat käyttäisivät liiallista voimaa kun niitäki ääritapauksia on muutama vuodessa jos sitäkään.
        Jotenkin hyvin huvittavaa että sivulliset ketkä ei tiedä turvallisuusalan töistä yhtään mitään kommentoivat niin vahvasti näihin meidän töihin kuuluviin asioihin ihan kuin olisivat olleet alan ammattilaisia jo peräti pariikymmrentä vuotta, tai nämä 1968 pikakurssin käyneet ilmaisevat mielipiteensä niiltä ajoilta.


    • juha5

      Olen itse kuvannut vartijoiden päällekäymiset ja itselläni on joitakin video materiaalia jossa vartija käyvät käsiksi. Olin Sokos kaupassa steisillä ja itselläni oli pieni koran pentu koilaukussa. Odotin tyttökaveria penkkeillä missä on pelikonnet ja koira koiralaukussa. Vartija tulee mulle ja sano eetei saa olla koiria kaupassa ja vastasin et koiran on koiralaukussa.. Ja se on vasta pentu ei voi jättää ulos plus koiralaukkun kanssa voin tehdä halutaessa myöskin ostokseni. vastasi ulos tai viedän hetetään ulos! Huom! mulla on video tästä missä näkyy kaikki tuo päälle käymiset ja kuinka olen nätisti istun ja odotan.

      Tämä kesä duunari Vartija kutsui paikalle kaksi muuta vartija ja huomasin ettei seuraa hyvä pare lähteä ulos!! nousin ylös ja aloin suuntata Elielinaukiolle menevälle ovelle ja vartijat eiät päästä mene ???? miksi?? eiku mee toisesta ovesta??? mutta onks sillä nyt väliä mistä ovesta meen ulos jos pyydetään ulos??

      ja kun en suostunut menne asematunnelin kautta ulos niin kaikki olivat kimpussa ja kuristus otteessa olin 2 min en saannut henkä ja koira oli jäädä meidän alle... kaikki tämä näkyy kirkaan päivän selkeästi videossa!! mut raudoitettiin ja tuli kytät ja kytät ihmeis mitä hemmettiä? eivät syyttäneet mua mistään sillä en ollut tehnyt mitään väärä! koira koiralaukussa!! ei vapaalla ja pieni yorkki rotu! iha snadi sellanen pentu!

      vein asian oikeuteen ja tuomari katto videota ja totea minä vääräsää!!!??? mitä??? what? voi vittu!

      ja Pinnie olet oikeassa!

      • Juha5

        Sori virheistä oon puhelimella! koiralaukussa..


      • juppo

        Voitko upata videon tuubii?


      • Pieni kulkija

        "Heikoimmin hapenpuutetta sietävät aivokudoksen solut, jotka vaurioituvat jo 4–6 minuutin kuluttua sydämenpysähdyksestä. Koska aivojen alueella veressä on happea vain 10–15 sekunnin tarvetta varten, autettava menettää nopeasti tajuntansa."

        2 minuuttia saamatta henkeä tarkoittaa varmaa tajunnan menetystä.

        Oma käsitykseni on ettei elintarvikehuoneistoihin saa viedä eläimiä.


      • KOIRALAUKUSSA
        Pieni kulkija kirjoitti:

        "Heikoimmin hapenpuutetta sietävät aivokudoksen solut, jotka vaurioituvat jo 4–6 minuutin kuluttua sydämenpysähdyksestä. Koska aivojen alueella veressä on happea vain 10–15 sekunnin tarvetta varten, autettava menettää nopeasti tajuntansa."

        2 minuuttia saamatta henkeä tarkoittaa varmaa tajunnan menetystä.

        Oma käsitykseni on ettei elintarvikehuoneistoihin saa viedä eläimiä.

        KOIRALAUKUSSA SPEDE! VITTU LUE LAKIA!


      • häh?

        No missä Se video viipyy???


      • 99t

        voi urpoa. koiraa ei viedä kauppaan, piste.


      • hessu
        KOIRALAUKUSSA kirjoitti:

        KOIRALAUKUSSA SPEDE! VITTU LUE LAKIA!

        Koska laissa on määritelty että koiralaukussa saa viedä kauppaan :D Vittu sä Niko-Narkkari olet daiju :DD


      • Avalume
        KOIRALAUKUSSA kirjoitti:

        KOIRALAUKUSSA SPEDE! VITTU LUE LAKIA!

        Ei sillä ole mitään väliä, onko se laukussa vai ei. Maa- ja metsätalousministeriön asetus
        ilmoitettujen elintarvikehuoneistojen elintarvikehygieniasta, 5 luku, 18 § määrittelee eläinten pääsystä elintarvikehuoneistoon, mm. ruokakauppaan. Muut eläimet kuin opaskoirat, avustajakoirat tai kuulokoirat, eivät saa ilman toimijan suostumusta tulla sisälle. Erityisestä suostumuksesta täytyisi lisäksi ilmoittaa sisäänkäynnillä kaikille asiakkaille.
        Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20111367#Pidp4748192

        TL;DR olet väärässä.

        Lisäksi, olin saman tien skeptinen suhteesi, kun kerta useita huonoja kohtaamisia on ollut raasulla vartijoiden kanssa. Kuvailit omin sanoin itse hangoitelleesi vastaan, joten en ihmette. Mitä "väkivaltaan" tulee, jos räjähdät tuolla tavalla toisen naamalle tositilanteessa, on toisella osapuolella täysi syy pelätä terveytensä puolesta ja reagoida asianmukaisella tavalla. Poistumiskäskyn antaneen vartijan tilanteessa voimankäyttö nimenomaan tulee kyseeseen.


      • JuhisetJuhis
        KOIRALAUKUSSA kirjoitti:

        KOIRALAUKUSSA SPEDE! VITTU LUE LAKIA!

        Ei eläimiä elintarvikemyymälöihin. Piste. Spede. Poislukien opaskoirat. Spede.


      • Tiivistäen

        Juha5 halusi toimia omien itse säätämiensä lakien mukaan ja tuomari tuomitsi oikeudessa juha5:n rangaistukseen Suomen virallisten lakien mukaan.


      • Anonyymi
        hessu kirjoitti:

        Koska laissa on määritelty että koiralaukussa saa viedä kauppaan :D Vittu sä Niko-Narkkari olet daiju :DD

        Hei osaako kukaan laitaa sellaista kommenttia että ei tulisi niitä kirosanoja ja että täällä keskustelu plastalla olisi niitä mukavia keskusteluja ja Hessu sun pitää varmaan opetella kirjoittamaan kauniimmin ja eikä aina niitä K18 sanoja se olisi mukavaa jos kukaan ei laittaisi niitä K18 sanoja tänne enää


    • höpö juttuja teillä

      Kyllä ne "sivulliset" on häiriköitä, jotka myöhemmin väittää olevansa syyttömiä.
      Kunnon kansalainen joka menee vaikka junaan, tai kävelee steissin läpi, ei joudu vartijoiden kanssa mihinkään tekemisiin.
      Hörhöt jotka roikkuvat steissillä saavat vain ansionsa mukaan.

    • parempi harrastus

      Aivan noin, ei vartijat läpikulkevaa ulkopuolista vaivaa, heitä varten vartijat siellä on. vartijat ajavat pois steissillä roikkuvia tyhjäntoimittajia, ne täällä valittaa "kovaa kohtaloaan"

    • juha5

      Sala kuvasin kännykällä videon, ku katseltiin lakimiehen kanssa. Se on kovalevyllä ja backupattu itunesin ... joudun jollai seikalla sen siitä ottaa ja upottaa tuubiin!! ja sit sanoka et olen väärässä kun syyttä vartijat käyvät käsiksi! mun turha selitellä tääl omia vaan saatte itse katsella videota! koitan mahdollisemman pian upottaa se tuubiin!

      ps: en juo tai tupokoi tai muuta päihteitä käytä! se siitä hörheilystä plus mulla on firma!

    • hörhöjen touhut

      Joku hörhö selvästi olet. Ei kunnon kansalinen missään aseman nurkilla salaa kuvaile vartijoiden touhuja, tavallinen ihminen kulkee korkeintaan aseman läpi junaansa, eikä vartijoista ole silloin mitään haittaa.

    • turhaa sönkötystä

      taitaa olla tuo sama kriminaali, joka kyselee voiko graffiti-jutuista jäädä kiinni.
      Ei taavn kansalaisella ole ongelmia vartijoiden kanssa.
      On se kumma kun yritetään olla niin puhtoista poikaa, vaikka kaikki tietää asian oikean laidan.

    • juha5

      Siinä vdeossa olen itse ja se on hyvä kansalaisten kuvata kaikki mitä vartijat tekevät! Huom: keskustelussa on selvästikin huono asenteinen Vartija! lol vena kun näätte omia hörhötyksiä videos!!

      • juha5

      • Pieni kulkija

        No hienoa :)
        Kumma etten minä ole päässyt kuuteenkymmeneen vuoteen videoon missä vartija "käy kimppuun" ilman mitään syytä ;D


      • youtubettaja79
        juha5 kirjoitti:

        videossa selvii se oikea laida ! varma nyt tärisyttää Securitaksen touhun nyt on julkiin menos... http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288670405275.html

        vai junaasemalla kaikki hörhyt?! ei varma sielä oo kunnollisii kansalaisii?

        Lainaus: "juha5
        5.8.2014 10:11
        videossa selvii se oikea laida ! varma nyt tärisyttää Securitaksen touhun nyt on julkiin menos...

        vai junaasemalla kaikki hörhyt?! ei varma sielä oo kunnollisii kansalaisii?"

        Valitettavasti antamasi linkki

        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288670405275.html

        uudelleenohjaa tänne:

        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000000734677.html

        vartijoiden toiminnasta tuokin, mutta ilmeisesti eri tapaus.

        Erehdyitkö itse, vai sekoileeko iltasanomat?

        iltasanomat ainakin käyttää epästandardia videotekniikkaa (pitäis käyttää html5 video ja esim webm -koodekkia)

        "Virhetilanne - Virhe ladattaessa mainoksia. Virhe voi johtua mainonnan esto-ohjelmasta tai mahdollisesta häiriöstä tietoliikenteessä."

        tuollainen ilmoitus tulee jokaisesta iltasanomien videosta. Koneellani ei ole mainonnan esto-ohjelmaa, eikä tietoliikennehäiriöt häiritse millään tavalla esim. youtuben katselua.

        Eli pidän täysin mahdollisena, että iltasanomat sekoilee, kun heillä edes videoita ei saada toimimaan, ja lisäksi asiasta annetaan harhaanjohtava virheilmoitus.


      • t6fgr
        youtubettaja79 kirjoitti:

        Lainaus: "juha5
        5.8.2014 10:11
        videossa selvii se oikea laida ! varma nyt tärisyttää Securitaksen touhun nyt on julkiin menos...

        vai junaasemalla kaikki hörhyt?! ei varma sielä oo kunnollisii kansalaisii?"

        Valitettavasti antamasi linkki

        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288670405275.html

        uudelleenohjaa tänne:

        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000000734677.html

        vartijoiden toiminnasta tuokin, mutta ilmeisesti eri tapaus.

        Erehdyitkö itse, vai sekoileeko iltasanomat?

        iltasanomat ainakin käyttää epästandardia videotekniikkaa (pitäis käyttää html5 video ja esim webm -koodekkia)

        "Virhetilanne - Virhe ladattaessa mainoksia. Virhe voi johtua mainonnan esto-ohjelmasta tai mahdollisesta häiriöstä tietoliikenteessä."

        tuollainen ilmoitus tulee jokaisesta iltasanomien videosta. Koneellani ei ole mainonnan esto-ohjelmaa, eikä tietoliikennehäiriöt häiritse millään tavalla esim. youtuben katselua.

        Eli pidän täysin mahdollisena, että iltasanomat sekoilee, kun heillä edes videoita ei saada toimimaan, ja lisäksi asiasta annetaan harhaanjohtava virheilmoitus.

        Jos olisit ollut tuolloin kaksi vuotta sitten keskustelussa mukana, niin olisit saattanut jotenkin pysyä perässä...


    • paskat!
    • Moi kaikki,

      Keskustelun aihe on varsin vakava. Käytyäni keskustelun viestejä läpi jäi mietityttämään seuraavat asiat:

      1. Otsikossa mainitaan yhden vartioliikkeen nimi - koko keskusteluketju näyttää kohdistuvan tuohon vartioliikkeeseen. Jos kaikki ketjun videot eivät liity kyseiseen firmaan niin otsikko asiat helposti liittää yhteen firmaan, joka on ongelmallista.

      2. Keskusteluun on linkitetty paljon vanhaa materiaalia; keskusteluketju alkaen v 2005, video v 2006, kuva irroitettuna asiayhteydestään v 2008, kertomus v 2011, vartijavahtiblogi v 2011…

      3. Maaliskuulta 2014 on Poliisitv:n video, jossa harjoitetaan väkivaltaa nuorukaista kohtaan. Kyseinen tilanne on käsitelty oikeudessa ja väkivallantekoon syyllistyneet ovat rangaistuksensa saaneet. Haluaako joku vielä toimia tuomarina ja tuomita lisää? Enkä nyt puolustele näitä kyseisiä vartijoita lainkaan. Keskustelu on sallittua, mutta mikä on kohtuus keskustelussa?

      Mnusta ei ole kohtuullista esittää videoita vuodesta 2006 alkaen yhden vartioliikkeen nimellä olevalla otsikolla. Tässä käy helposti niin, että kaikki ketjun videot yhdistetään yhteen firmaan ja asiat yleistetään koskemaan koko ammattiryhmää. Se ei kai ole kenenkään tarkoitus?

      Turva-alan keskusteluille on oma palstansakin, joka löytyy näin: Yhteiskunta / Laki ja rikos / Turvallisuuspalvelut. Siirrän tämän ketjun sinne tänään.

    • AIHEEN LUOJA

      TÄMÄ KOKO SUOMEN VARTIJOINTI FIRMOISTA KYSE!
      Tää koko suomen ongelma ei vaan yks firma tai kaks kyseesä! Täsää käydän vartijoiden pahoinpitely ja Helsingissä tää tapahtuu ja se on vakava rikos ja aihe!

      Ei sen tarvitse olla kategoroitu Laki & rikoksen vaan se on koko suomen ongelma! Kansan aihe ja kansan on hyvä puhua ja saa puhua vapaasti!

      KAIKKI FIRMAT ON KYSEE!

      • LUOJA!

        KAIKKI ON KYSEES! Puhelimel virheitä tulee..


      • Moikka,
        Näyttäisi siltä, että tässä ketjussa on henkilö, joka on kokenut joskus mielestään epäoikeudenmukaista käytöstä vartijan taholta. Se on mahdollista.

        Jos asiasta on näyttöä ja se näyttö on katsottu lakimiehen kanssa ja lakimiehen mielestä rikos on tapahtunut niin sitten voit viedä asian oikeuteen. Jollei oikeus tuomitse tekijää rangaistukseen niin ei kai paljoa voi tehdä.

        Voit tietysti alkaa keräämään "todistusaineistoa" (videoita) kyseisestä ammattiryhmästä ja levittelemään niitä ympäri sosiaalista mediaa. Silloin teet väärin niitä valtaosaa vartijoita kohtaan, jotka tekevät työnsä kuten pitää. Ovatko he mielestäsi ansainneet maineensa pilaamisen?

        Sosiaalisesta mediasta löytyy varmasti vaikka millaisia videoita ja kuinka pitkältä ajalta tahansa. Sillä saat yhden ammattiryhmän mainetta pilattua jonkin verran. Onko se kohtuullista heitä kohtaan, jotka tekevät työnsä kunnolla?

        Muistan tilanteen Elielinaukiolta, jolloin olisi tarvittu vartijaa suojelemaan bussikuskia päällekäyviltä keskenkasvuisilta. Muistaakseni kuljettaja hakattiin työkyvyttömäksi. Vartijat ovat siis tarpeellisia nykyisin, kun on monenlaista kulkijaa.

        Kannattaako omaa elämäänsä tuhlata siihen, että kerää aineistoa yhtä ammattiryhmää vastaan ja samalla pilaa kunnolla työnsä tekevien maineen? Onko se oikein ja kohtuullista?

        Jos olet kokenut vääryyttä niin asiat kuuluu viedä virallista tietä eteenpäin. Ei täällä keskustelupalstalla mitään oikeutta saa. Jos olet virallisen tien kulkenut ja koet ettet apua saanut niin kannattaisiko asiasta yrittää päästä yli. Yli ilman, että pilaa kokonaisen ammattikunnan maineen.

        Toivottavasti vääryyttä kokenut saa elämänsä järjestykseen ja voisi palata normaaliin arkeen eikä pahoita mieltään kokemuksistaan lopullisesti.


      • arvaaja
        traveller111 kirjoitti:

        Moikka,
        Näyttäisi siltä, että tässä ketjussa on henkilö, joka on kokenut joskus mielestään epäoikeudenmukaista käytöstä vartijan taholta. Se on mahdollista.

        Jos asiasta on näyttöä ja se näyttö on katsottu lakimiehen kanssa ja lakimiehen mielestä rikos on tapahtunut niin sitten voit viedä asian oikeuteen. Jollei oikeus tuomitse tekijää rangaistukseen niin ei kai paljoa voi tehdä.

        Voit tietysti alkaa keräämään "todistusaineistoa" (videoita) kyseisestä ammattiryhmästä ja levittelemään niitä ympäri sosiaalista mediaa. Silloin teet väärin niitä valtaosaa vartijoita kohtaan, jotka tekevät työnsä kuten pitää. Ovatko he mielestäsi ansainneet maineensa pilaamisen?

        Sosiaalisesta mediasta löytyy varmasti vaikka millaisia videoita ja kuinka pitkältä ajalta tahansa. Sillä saat yhden ammattiryhmän mainetta pilattua jonkin verran. Onko se kohtuullista heitä kohtaan, jotka tekevät työnsä kunnolla?

        Muistan tilanteen Elielinaukiolta, jolloin olisi tarvittu vartijaa suojelemaan bussikuskia päällekäyviltä keskenkasvuisilta. Muistaakseni kuljettaja hakattiin työkyvyttömäksi. Vartijat ovat siis tarpeellisia nykyisin, kun on monenlaista kulkijaa.

        Kannattaako omaa elämäänsä tuhlata siihen, että kerää aineistoa yhtä ammattiryhmää vastaan ja samalla pilaa kunnolla työnsä tekevien maineen? Onko se oikein ja kohtuullista?

        Jos olet kokenut vääryyttä niin asiat kuuluu viedä virallista tietä eteenpäin. Ei täällä keskustelupalstalla mitään oikeutta saa. Jos olet virallisen tien kulkenut ja koet ettet apua saanut niin kannattaisiko asiasta yrittää päästä yli. Yli ilman, että pilaa kokonaisen ammattikunnan maineen.

        Toivottavasti vääryyttä kokenut saa elämänsä järjestykseen ja voisi palata normaaliin arkeen eikä pahoita mieltään kokemuksistaan lopullisesti.

        "Voit tietysti alkaa keräämään "todistusaineistoa" (videoita) kyseisestä ammattiryhmästä ja levittelemään niitä ympäri sosiaalista mediaa. Silloin teet väärin niitä valtaosaa vartijoita kohtaan, jotka tekevät työnsä kuten pitää. Ovatko he mielestäsi ansainneet maineensa pilaamisen?"

        Ei tee väärin. Kaikkien vartijoiden vastuulla on se, miten oma ammattikunta käyttäytyy.

        Käräyttäkää ne vartijat, jotka käyttävät voimakeinoja lainvastaisesti tai kärsikää negatiivisesta julkisuudesta.


    • ei savua ilman tulta

      oikeasti normaali kadun kulkija ei ikinä joudu vartijoiden kanssa tekemisiin. Syyttä
      suotta ei vartijat kulkijoiden kimppuun hyökkää, se asia on sanomattakin selvää.
      Jos joskus on vartijoita tuomittu väkivaltaisesta käyttäytymisestä, niin ei tilanne ole ikinä alkanut siitä, että vartijat olisivat alkaneet piestä jotain kunnon kansalaista, kuka oli ohikulkemassa.
      kyllä vartijoiden silmätikuksi joutuneet ovat omalla käytöksellään tilanteeseen joutuneet.

      • Kylläsavuailmantuli1

        Ai! tarkoitatko jos joku riehu tai sillai! Vartijalla on oikeus hakkaa se ja pahoinpitellä!?? No kerroppa kansalle kuka on kunnollinen kansalainen ?? vittu ei sillä ole väliä!! Vartijan ei tulisi hakkaa ja pahoin pitellä ketään huolimatta syystä itse olen Vartija kortin käynnyt ja tehnyt sitä duuni mutta itse en toiminut tolla väkivaltaisesti!! koska mulle sanottiin ettei missän nimessä saa pahoinpitellä ketään!! Joten pää kiinni sekin Pahoinpitelijä Vartija!


    • näin se menee

      Tarkoitan vain, että kunnon kansalaista, sellaista joka ei roiku asemalla , eikä tee ilkivaltaa, graffiteja tms.
      Kunnon kansalainen ei missään asemalla ole muuta kuin läpikulussa, eikä ikinä joudu vartijoiden kanssa mihinkään kanssakäymiseen. Sitä minä tarkoitin.
      Ikinä en ole mitään vartijoita edes havainnut, koska ne eivät kuulu minun elinpiiriini mitenkään. kai olen voinut sellaisia nähdä läpi kulkiessani, mutta meidän elinpiiri ei kuitenkaan koskaan kohtaa.
      Vartijat ovat palkattu pitämään järjestystä yllä, joten ei heillä ole mitään tarvetta puuttua normaali ihmisen kulkuun. Ainoastaan häiriköt voivat joutua vartijoiden kanssa tekemisiin, ja varmasti saavat pääosin ansionsa mukaan. jos roikkuu jossain sreissillä, niin kai ne vartijat ajaa ulos sellaisen tyhjän toimittajan, eikö vain ?
      Jos tyhjän toimittaja sitten aukoo päätään vartijoille, niin ehkä he provosoituvat.
      Koko jutun pointti on kuitenkin. Tavallinen kunnon kansalainen ei edes voi joutua vartijoiden kanssa tekemisiin, koska vartijat on palkattu osittain turvaamaan kunnon kansalaisten häiriötöntä kulkua julkisilla paikoilla.

      • arvaaja

        "Ainoastaan häiriköt voivat joutua vartijoiden kanssa tekemisiin, ja varmasti saavat pääosin ansionsa mukaan."

        Saavat ansionsa mukaan? Vartijoilla ei ole mitään valtaa toimia missään mielessä juristeina tai tuomareina. Se on oikeuslaitoksen tehtävä. Vartijalla ei ole periaatteessa muuta kuin jokamiehen oikeudet.


      • arvaaja

        "Tavallinen kunnon kansalainen ei edes voi joutua vartijoiden kanssa tekemisiin, koska vartijat on palkattu osittain turvaamaan kunnon kansalaisten häiriötöntä kulkua julkisilla paikoilla."

        Kumma kyllä olen itse joutunut vartijan mielivallan kohteeksi ja vain sen takia, että vartija päätti purkaa omat turhautumansa minuun. En käytä päihteitä, en edes polta, en notku yleisillä paikoilla, olen aikuinen ja olen itse ollut pitkään vartijana.

        Parasta kuin vain myönnätte, että vartijoiksi päästetään sellaisia tyyppejä, joille oikeampi paikka olisi vankila ja pidätte tästä lähtien huolta siitä, ettette suojele sellaisia vartijoita, jotka eivät käyttäydy kunnioittavasti kansalaisia kohtaan vaan käräytätte heidät.


    • wtf22

      Vaikka olis kuka tahansa kriminaali! ei teil ole oukeutta tai hänen olemus oikeuttaa tulla hakatuksi! kysä ei oo siitä onko kunnollinen vai ei kunnollinen kansalainen!!!! koita nyt hemmetti tajuta kyse on teidän liialliset voiman köyttöstä!! ei miten kuka on kunnollinen vai ei! teidän työ ei oo satuttaa!!

      Älkä tulko tollasilla selostuksilla et jos ei oo kunnollinen kansa nii hakatan se!!!
      lukeeko heidän otsas et kuka on kunnollinen kuka ei!? mistä olette saannet sen idean että junaasemalla roikkuvat ovat huonoja kansan sakkia??? tollaset ennakkoluulot ovat syynnä teidän huono käytöksen ja turhan voiman käyttöön!

      JÄTTÄKÄÄ POIS KUKA ON KUNNOLLINEN JA KUKA EI!! ENNEMMINKIN MIKS SATUTATTE ?? RAUDOTETAAN POTKITAAN KURITETAAN YN MUUTA!!?

      Mistä olet keksinyt ettei kunnollinen kansalainen häirikköi??? wtf

    • taas sitä mennään

      "Mistä olet keksinyt ettei kunnollinen kansalainen häirikköi??? wtf"

      Tuo kertookin kirjoittajasta kaiken oleellisen.

    • Nollia!

      Miks keskityttee pois aiheesta? miks on vaikea vastata miks käytätte liiallista voimaa??! onnek teille ei oo annettu sähköaseet!! vittu sitte vasta alatte pitää hauskaa niillä! ja älkä kuvitelko ettei kukaan suutu teidän touhuista!! ennemmin tai myöhemmin maskinne putoa ja asioihin aletaan tehä muutoksii!!

      tällasta vartija firmat eivät halua lukea! se on paha! ei hyvä! Kunnollinen tai ei kunnollinen! häirikkö tai ei häirikkö! ei teil vaan helvetti ole oikeutta satuttaa häntä!

      onks se nii vaikee olla rauhalisempi työssään?? mitä saatte ku satutatte jotakuta ? ootte vartijat raukkoja, sillä ilma virkapukua ootte pelkkää nolla !! oikeasti meina olen nähnyt sitä!

      NOLLA!

      • Sami722s

        Hyvää vartija firmat, ei nuoria kokemattomia vartijointiin! Laittakaa mini ikä 22 ja siit ylöspäin... aikuisempi käytäytyy paremmin ja ehkäpä loppuis tuokin ongelma.


      • jeejee_31

        Voisiko joku Fiksu kertoa että, mikä on liiallista voimankäyttöä.

        Mietin vain ett täällä huudetaan jatkuvasti ett vartijat käyttävät liiallista voimaa ni haluisin vain tietää ett mitä se liiallinen voima sitten ihmisten mielestä on.

        Ku jos kattoo mitä laki sanoo voiman käytöstä niin puhutaan että pitää valita LIEVIN TEHOKAS, TARKOITUKSEN MUKAINEN KEINO JOLLA SAAVUTETAAN HALUTTU LOPPUTULOS. Eli joskus puhuttamista, käskyttämistä, fyysistävoimaa, rautojen käyttöä, kaasusumuttimen käyttöä, patukan käyttöä tai vaikka aseenkin käyttöä. Noista keinoista sit valitaan sopiva keino halutun loppu tuloksen saavuttamiseen kunhan ovat perusteltuja ja suhteessa kohdehenkilön omaan käytökseen.


      • luonteistakiinni
        Sami722s kirjoitti:

        Hyvää vartija firmat, ei nuoria kokemattomia vartijointiin! Laittakaa mini ikä 22 ja siit ylöspäin... aikuisempi käytäytyy paremmin ja ehkäpä loppuis tuokin ongelma.

        Voi ollakin. Mutta luonteestakin on kiinni. Käsittääkseni tuo hississä pahoinpidellyt vartija oli metallihevonen, ja hevosen vuonna syntyneillä pahoinpitelyt on yleisiä. Olen tutkinut asiaa vuosina 2008-2013. Mutta eihän "normaali" kansalaiset näistä mitään tajua, kun virallisuus puskee päälle, joka sanoo, että horoskoopit kuuluu "rajatiedon osastolle".


      • juhisatJuhis
        Sami722s kirjoitti:

        Hyvää vartija firmat, ei nuoria kokemattomia vartijointiin! Laittakaa mini ikä 22 ja siit ylöspäin... aikuisempi käytäytyy paremmin ja ehkäpä loppuis tuokin ongelma.

        Fiksu aikoinen ei suostuisi ko alan työehtosopimukseen.


    • ei koirille

      Elintarvikeliikkeisiin ei viedä koiria, laukussa tai ei. Opaskoirat on sitten erikseen. Ei sen enempää siihen S-marketin käytävälle kuin muissakaan kaupoissa siihen kaupan aulaan tai edes tuulikaappiin. Kyllä jokainen kunnollinen koiranomistaja tämän tietää. Pissattakaa ne koiranne ja ostakaa maitonne eri reissulla tai sitten jättäkää koiranne pihalle. Ärsyttäviä nämä ihmiset jotka ajattelevat että kyllä juuri heillä on oikeus.

      • muunneltu totuus

        Muistelen, että tuota koira laukussa kertomusta käytettin esimerkkitapauksena kun olin viime syksynä vartijakurssilla. Luimme sen oikeudenkäyntipöytäkirjoja.

        Tuolla yllä oleva keskustelupalstalle kirjoitettu versio ei taida olla ihan koko totuus.


      • santtu 1975
        muunneltu totuus kirjoitti:

        Muistelen, että tuota koira laukussa kertomusta käytettin esimerkkitapauksena kun olin viime syksynä vartijakurssilla. Luimme sen oikeudenkäyntipöytäkirjoja.

        Tuolla yllä oleva keskustelupalstalle kirjoitettu versio ei taida olla ihan koko totuus.

        Minäkin olen tutustunut kyseisen tapauksen oikeudenkäynti asiakirjoihin erään voimankäyttökoulutuksen yhteydessä ja tuon "juha5":n kertomus tapahtuneesta on tosiaankin aika yksipuolinen kertomus.

        Tätä (muistaakseni ulkomaalaistaustaista) miestä oli ensin pyydetty ja sitten käsketty poistumaan, ja koska näin ei ollut tapahtunut, niin oli alettu poistamaan kohti toista uloskäyntiä (minkä poistettava oli itse saanut valita kumpaan poistetaan). Kesken ulos saattamisen poistettava olikin kieltäytynyt poistumasta lopulta oli syntynyt voimankäyttötilanne jossa syntyi eriasteisia vammoja molemmille osapuolille ja päättyi poistettavan henkilön kiinniottoon.

        Tilnteestahan oli muistaakseni ainakin osittaista valvontakamerakuvaa ja tämä kiinniotettu henkilö oli ainoa taho joka tästä tapauksesta tuomittiin sakkoihin ja korvauksia maksamaan.

        Tällä lopulta kiinniotetulla henkilöllä oli minunkin muistikuvan mukaan (kävimme samassa koulutuksessa läpi kolme muutakin oikeuteen asti mennyttä voimankäyttötilannetta, joten jotkut muistikuvat saattavat olla toisesta samaan aikaan käsitellystä jutusta) tosiaankin omaa turvallisuusalan koulutusta ja myös kamppailulaji taustaa, jonka takia osittain vartijat olivat joutuneet myöskin turvautumaan kohtuullisen suuriin voimakeinoihin.


    • ei koirille

      Mikä oli oikeuden päätös?

      • yritän muistella

        Oikeus siis totesi että oli sillä tavalla oikein tehty poistamistoimenpide, että vartijoita ei tuomittu mistään vaan syytteet hylättiin.

        Jotenkin niin se meni, että henkilöä oli pyydetty poistumaan useita kertoja (jolloin hän olisi voinut poistua itse valitsemastaan ovesta), mutta hän kieltäytyi.
        Lopulta kaksi apuun tullutta vartijaa alkoi poistamaan häntä lähimmästä ovesta ja kolmas kulki perässä kantaen laukkuaan.
        Sitten sen jälkeen kun poistaminen oli jo aloitettu hän ilmoittikin haluavansa lähteä pois toisesta ovesta, mutta vartijat jatkoivat poistamista siitä ovesta josta olivat lähteneet aloittamaan poistamista.

        oli tossa kai sellainenkin yksityiskohta että poistettava oli itsekin käynyt vartijakurssin, mutta ei ollut koskaan päässyt töihin, ja kuvitteli tietävänsä paremmin kuin nämä töissä olevat vartijat, mitä heidän pitäisi tehdä...


      • ei koirille
        yritän muistella kirjoitti:

        Oikeus siis totesi että oli sillä tavalla oikein tehty poistamistoimenpide, että vartijoita ei tuomittu mistään vaan syytteet hylättiin.

        Jotenkin niin se meni, että henkilöä oli pyydetty poistumaan useita kertoja (jolloin hän olisi voinut poistua itse valitsemastaan ovesta), mutta hän kieltäytyi.
        Lopulta kaksi apuun tullutta vartijaa alkoi poistamaan häntä lähimmästä ovesta ja kolmas kulki perässä kantaen laukkuaan.
        Sitten sen jälkeen kun poistaminen oli jo aloitettu hän ilmoittikin haluavansa lähteä pois toisesta ovesta, mutta vartijat jatkoivat poistamista siitä ovesta josta olivat lähteneet aloittamaan poistamista.

        oli tossa kai sellainenkin yksityiskohta että poistettava oli itsekin käynyt vartijakurssin, mutta ei ollut koskaan päässyt töihin, ja kuvitteli tietävänsä paremmin kuin nämä töissä olevat vartijat, mitä heidän pitäisi tehdä...

        Heh, tyhmä minä, jotenkin ajattelin, että oikeus oli ottanu kantaa koiran tuomiseen kauppaan laukussa >:o


    • "Tunnen vartijoita ja itsekin olen käynnyt vartijakoulutksen ja monet muutkin erikoiskoulutukset ja missään ei mainita et liiallinen voiman käyttö olisi salittua?! "

      Mielestäni tämä lausunto jo viestiketjun alussa kuittasi tämän aiheen melkolailla käsitellyksi. Vai mitä on muut vartijat mieltä? Onko tuttu ajatus?

    • Vartijapäälikkö

      Riippu onko kyseiset vartijat oikein alalle? Itse olen vartija ja toiminnut jo 7v:tta ja itselläni ei ole ollut ongelmia asiakkaiten kanssa. ehkäpä se kanssa johtuu siitä, et olen rauhallisesti mennyt tilanteesen? On tärkeä et koittaa pitää tilanne rauhallisena eikä suurenta.

      Ei kaikki vaan osaa hommansa!

    • 20+15

      Securitas on ihan paska firma ja hakkaa viattomia

      • Anonyymi

        Oletko sä käynyt siellä securitaksen firmalla ja millä tavalla se on paska firma


    • Totuus!

      Securitas ja muut vartija firmat ovat kaikki viallisia asenteeltaan!!

      • nuoret on nuoria

        Firmalla ei voi olla asennetta. Ihmisellä voi. Ja nuori ikä on yksi, joka pistää hekumoimaan...


    • Sanomat

      Suurin osa vartioista on luonne vammaisia, jotka eivät kykenen ihmisten kanssa kommunikoimaan normaalisti, he ovat henisesti sairaita epeleitä, joka hakeutvat juuri sellailseen ammattiin missä voi toteutta omia fanttasioita.

      tämmöiset vartiat ovat yhteiskunnalle hyvin vaarallisia.

      • Uhri222

        Koin jotain erittäin epämukavaa Itäkeskuksen ostoskeskuksessa viime perjantaina, ajattelin kirjoittaa siitä julkisuuteen koska tuntuu että muuta en voi asialle tehdä, rehellisesti sanottuna pelkään edes ottaa yhteyttä asianomaisiin eikä varmasti lakikaan puolellani tämän tapauksen kohdalla ole, koska poliisi ja vartiointiliikkeet tuntuvat taputtelevan toisiaan selkiinsä parhaansa mukaan.

        Olin istumassa Itäkeskuksen kauppakeskuksen käytävien yleisillä tuoleilla kun viereeni tuli vanhempi, hieman resuinen mies istumaan. Hän vaikutti hyvänhenkiseltä, alkoi jutella niitä näitä minulle.

        Juttelin hänelle jonkin aikaa siinä, hän mm. mainitsi että on menossa New Yorkiin joulupukiksi joulukuussa, siellä on kuulemma suomalaiset pukit huudossa. Jossain vaiheessa keskustelua hän mainitsi että veljensä oli tehnyt itsemurhan, ilmeisesti joskus näinä samoina vuodenaikoina aikaisempina vuosina. Hän alkoi siinä sitten hieman itkeä, lohdutin häntä, kerroin että veljensä on hyvässä paikassa, hän on siirtynyt eteenpäin ja on turvassa. Hän kiitteli minua ja tuntui että loimme kahden tuntemattoman ihmisen välille yhteyden hetkeksi.

        Hän kaivoi taskustaan tupakat, tarjosi minullekin, sanoin että en polta ja hetken kuluttua hän sytytti yhden ja alkoi polttamaan siinä. Pian tämän jälkeen kaksi isoa vartijaa lähestyy nopeasti häntä, sanaakaan sanomatta käyden käsiksi, toinen otti tupakkaa pitävästä kädestä kiinni käänsi voimalla käden todella epämukavan näköiseen asentoon ja toisella kädellä poimi tupakan pois.

        He eivät mitenkään varoittaneet toimistaan ennenkuin kävivät mieheen käsiksi, vaan suoraan turvautuivat väkivaltaan. Katselin vieressä todella hämmästyneenä ja ihmettyneenä. Hermostuin, koska tälläinen turha väkivalta oli täysin tilanteeseen sopimatonta, hän oli ollut täysin rauhallinen ja hyväntahtoinen.

        Kiihtyneenä tilanteesta ja tuntemastani myötätunnosta miestä kohtaan aloin huutamaan heille "Mitä helvettiä! Mitä te oikein teette! Ei noin voi tehdä! Päästäkää se mies vapaaksi! Ette te voi vain käydä käsiksi johonkin noin vain!". Olin kiihtyneessä tilassa, koin että miestä kohti tehtiin vääryyttä, hän oli vanha ja harmiton, ei hän olisi voinut mitään pahaa tehdä. Väkivalloin hänet raahattiin pois paikalta ja jatkoin heille kova-äänisesti ja kiihtyneessä tilassa ihmettelyä siitä mitä tässä oikein tapahtuu. “Oletteko te ihmisiä, ei noin voi tehdä!”


      • uhri22
        Uhri222 kirjoitti:

        Koin jotain erittäin epämukavaa Itäkeskuksen ostoskeskuksessa viime perjantaina, ajattelin kirjoittaa siitä julkisuuteen koska tuntuu että muuta en voi asialle tehdä, rehellisesti sanottuna pelkään edes ottaa yhteyttä asianomaisiin eikä varmasti lakikaan puolellani tämän tapauksen kohdalla ole, koska poliisi ja vartiointiliikkeet tuntuvat taputtelevan toisiaan selkiinsä parhaansa mukaan.

        Olin istumassa Itäkeskuksen kauppakeskuksen käytävien yleisillä tuoleilla kun viereeni tuli vanhempi, hieman resuinen mies istumaan. Hän vaikutti hyvänhenkiseltä, alkoi jutella niitä näitä minulle.

        Juttelin hänelle jonkin aikaa siinä, hän mm. mainitsi että on menossa New Yorkiin joulupukiksi joulukuussa, siellä on kuulemma suomalaiset pukit huudossa. Jossain vaiheessa keskustelua hän mainitsi että veljensä oli tehnyt itsemurhan, ilmeisesti joskus näinä samoina vuodenaikoina aikaisempina vuosina. Hän alkoi siinä sitten hieman itkeä, lohdutin häntä, kerroin että veljensä on hyvässä paikassa, hän on siirtynyt eteenpäin ja on turvassa. Hän kiitteli minua ja tuntui että loimme kahden tuntemattoman ihmisen välille yhteyden hetkeksi.

        Hän kaivoi taskustaan tupakat, tarjosi minullekin, sanoin että en polta ja hetken kuluttua hän sytytti yhden ja alkoi polttamaan siinä. Pian tämän jälkeen kaksi isoa vartijaa lähestyy nopeasti häntä, sanaakaan sanomatta käyden käsiksi, toinen otti tupakkaa pitävästä kädestä kiinni käänsi voimalla käden todella epämukavan näköiseen asentoon ja toisella kädellä poimi tupakan pois.

        He eivät mitenkään varoittaneet toimistaan ennenkuin kävivät mieheen käsiksi, vaan suoraan turvautuivat väkivaltaan. Katselin vieressä todella hämmästyneenä ja ihmettyneenä. Hermostuin, koska tälläinen turha väkivalta oli täysin tilanteeseen sopimatonta, hän oli ollut täysin rauhallinen ja hyväntahtoinen.

        Kiihtyneenä tilanteesta ja tuntemastani myötätunnosta miestä kohtaan aloin huutamaan heille "Mitä helvettiä! Mitä te oikein teette! Ei noin voi tehdä! Päästäkää se mies vapaaksi! Ette te voi vain käydä käsiksi johonkin noin vain!". Olin kiihtyneessä tilassa, koin että miestä kohti tehtiin vääryyttä, hän oli vanha ja harmiton, ei hän olisi voinut mitään pahaa tehdä. Väkivalloin hänet raahattiin pois paikalta ja jatkoin heille kova-äänisesti ja kiihtyneessä tilassa ihmettelyä siitä mitä tässä oikein tapahtuu. “Oletteko te ihmisiä, ei noin voi tehdä!”

        Tilanne johti siihen että toinen vartijoista lähti tulemaan kohti minua, olin tässä vaiheessa noussut tuolilta ja siirtynyt eteenpäin kohti vartijoita. Vartija jolla ei ollut hiuksia lähestyi kohti minua todella aggressiivisen oloisena, naama punaisena ja alkoi huutamaan minulle todella vihaisesti että jos en nyt poistu paikalta ja lopeta “pidätyksen estämistä” minutkin viedään pois paikalta. Olin kiihtyneessä tilassa enkä ajatellut loogisesti, vaan jatkoin hänelle korotettuun ääneen ihmettelyä että mikä oikeus teillä on käydä käsiksi viattomiin ihmisiin.

        Hän jatkoi huutoa minulle ja tuntui olevan täynnä puhdasta vihaa, en ole koskaan kohdannut ihmistä joka olisi ollut niin vihainen.

        Huutoa jatkui kunnes toinenkin vartijoista vaihtoi suuntaa minua kohti. Pyysin anteeksi heiltä että huusin ja sanoin että lähden kyllä jos kerrotte missä suunnassa on Tarjoustalon sisääntulo, kaverini odottaisi minua siellä, minulla on sovittu tapaaminen.


      • Uhri22
        uhri22 kirjoitti:

        Tilanne johti siihen että toinen vartijoista lähti tulemaan kohti minua, olin tässä vaiheessa noussut tuolilta ja siirtynyt eteenpäin kohti vartijoita. Vartija jolla ei ollut hiuksia lähestyi kohti minua todella aggressiivisen oloisena, naama punaisena ja alkoi huutamaan minulle todella vihaisesti että jos en nyt poistu paikalta ja lopeta “pidätyksen estämistä” minutkin viedään pois paikalta. Olin kiihtyneessä tilassa enkä ajatellut loogisesti, vaan jatkoin hänelle korotettuun ääneen ihmettelyä että mikä oikeus teillä on käydä käsiksi viattomiin ihmisiin.

        Hän jatkoi huutoa minulle ja tuntui olevan täynnä puhdasta vihaa, en ole koskaan kohdannut ihmistä joka olisi ollut niin vihainen.

        Huutoa jatkui kunnes toinenkin vartijoista vaihtoi suuntaa minua kohti. Pyysin anteeksi heiltä että huusin ja sanoin että lähden kyllä jos kerrotte missä suunnassa on Tarjoustalon sisääntulo, kaverini odottaisi minua siellä, minulla on sovittu tapaaminen.

        Tämä ilmeisesti ymmärrettiin jotenkin väärin, paikalle juoksi mies- ja naisvartija jotka kävivät suoraan kiinni minuun.

        Yhtäkkiä minua raahattiin neljän ihmisen voimin pitkin Itäkeskuksen käytäviä. Aloin huutamaan refleksinomaisesti niin lujaa kun pystyin, “Mitä v*ttua tässä tapahtuu! En ole tehnyt mitään! Mitä te teette! Ei näin voi tehdä!”. Vartijat siinä koittivat minua hiljentää “NYT V*TTU SE TURPA KIINNI” “Saatanan hullu!” “Mielenvikainen!” “Et voi häiritä meidän pidätystä, nyt se pää kiinni ennenkui alkaa sattua!”

        Luulin että minut heitetään ulos ostoskeskuksesta, vitsailin heille “Ihan kiva että saa kyydin ulos täältä”. Vastauksena oli tyly "et sä täältä pois pääse". Minut raahattiin pois ihmisten näkyviltä hissien viereen Anttilan taakse, jonka edessä minut heitettiin väkivaltaisesti maahan ja päälleni istuttiin ja käsiini laitettiin käsiraudat tarpeetonta voimaa käyttäen.

        Makasin maassa ja ihmettelin että "Mitä helvettiä tässä nyt tapahtuu!?" Oloni olo todella voimaton, kädet raudoissa ja selän takana, pari isoa miestä istumassa päällä.

        Menimme hissiin jossa minun solvaamistani jatkettiin, sävy oli todella uhkaileva ja pelottavan oloinen, tunsin heistä pelkkää vihaa, en mitään myötätuntoa tai ajatusta siitä että olisin ollut enää edes ihminen heidän silmissään. Minulle myös sanottiin että en ole enää tervetullut Itäkeskuksen tiloihin ja minut pistettäisiin putkaan jos he näkisivät minut viellä siellä.

        Pyysin että saisin soittaa ystävälleni jotta hän ei huolehtisi puolestani, mutta pyyntöni evättiin vaikka pyysin anteeksi että olin kiihtyneessä tilassa, reppuni ja takkini tyhjennettiin esineistä ja minut työnnettiin väliaikaiseen putkaan, jossa kuulin vartijoiden toteamuksia:


      • uhri22
        Uhri22 kirjoitti:

        Tämä ilmeisesti ymmärrettiin jotenkin väärin, paikalle juoksi mies- ja naisvartija jotka kävivät suoraan kiinni minuun.

        Yhtäkkiä minua raahattiin neljän ihmisen voimin pitkin Itäkeskuksen käytäviä. Aloin huutamaan refleksinomaisesti niin lujaa kun pystyin, “Mitä v*ttua tässä tapahtuu! En ole tehnyt mitään! Mitä te teette! Ei näin voi tehdä!”. Vartijat siinä koittivat minua hiljentää “NYT V*TTU SE TURPA KIINNI” “Saatanan hullu!” “Mielenvikainen!” “Et voi häiritä meidän pidätystä, nyt se pää kiinni ennenkui alkaa sattua!”

        Luulin että minut heitetään ulos ostoskeskuksesta, vitsailin heille “Ihan kiva että saa kyydin ulos täältä”. Vastauksena oli tyly "et sä täältä pois pääse". Minut raahattiin pois ihmisten näkyviltä hissien viereen Anttilan taakse, jonka edessä minut heitettiin väkivaltaisesti maahan ja päälleni istuttiin ja käsiini laitettiin käsiraudat tarpeetonta voimaa käyttäen.

        Makasin maassa ja ihmettelin että "Mitä helvettiä tässä nyt tapahtuu!?" Oloni olo todella voimaton, kädet raudoissa ja selän takana, pari isoa miestä istumassa päällä.

        Menimme hissiin jossa minun solvaamistani jatkettiin, sävy oli todella uhkaileva ja pelottavan oloinen, tunsin heistä pelkkää vihaa, en mitään myötätuntoa tai ajatusta siitä että olisin ollut enää edes ihminen heidän silmissään. Minulle myös sanottiin että en ole enää tervetullut Itäkeskuksen tiloihin ja minut pistettäisiin putkaan jos he näkisivät minut viellä siellä.

        Pyysin että saisin soittaa ystävälleni jotta hän ei huolehtisi puolestani, mutta pyyntöni evättiin vaikka pyysin anteeksi että olin kiihtyneessä tilassa, reppuni ja takkini tyhjennettiin esineistä ja minut työnnettiin väliaikaiseen putkaan, jossa kuulin vartijoiden toteamuksia:

        “Ihan kohta tää riittää mulle, mä alan kohta vaan suoraan hakkaamaan näitä!”

        “Mielipuoli”

        “Saatanan hullu!”

        Alkoi oikeasti pelottaa tässä vaiheessa, että tulevatko ne nyt hakkaamaan minut tänne. Istuin sellissä rauhassa risti-istunnassa ja odotin kohtaloani, vedin syvään henkeä ja aloin laulamaan sekä mantraamaan rauhoittuakseni ja löytääkseni sisäiset voimani. Pyysin apua korkeammilta voimilta että poliisi ymmärtäisi näkökantani ja että pääsisin turvallisesti kotiin vielä tänään.

        Arviolta 10-15 minuutin päästä poliisit tulivat paikalle. Minut pyydettiin takaisin huoneeseen jolloin hiusrajoitteinen, ylimielisen oloinen ja täynnä vihaa oleva isokokoinen vartija vielä kysyi minulta että osaanko nyt olla häiritsemättä heidän työtään. Hetken mietittyäni vastasin rauhassa “Joo”, vaikka oikeasti teki mieli sanoa että mitä teitte äsken on täysin ihmisoikeuksien vastaista, en ollut mitenkään edes koskenut heihin ja sanoin että ei teidän tarvitse välittää minun huudoistani.

        Tuntui siltä että he vain oikein odottivat että pääsevät käyttämään väkivaltaa tilanteessa.

        Poliisit veivät minut autoonsa ja soittivat jonnekkin, kuulin että “on yhdelle makuutilaa” kuulemma. Itäkeskuksen parkkihallissa sijaitsevaan väliaikaisputkaan päästyämme he tarkastivat tietoni ja lyhyen pohdinnan jälkeen päättivät päästää minut menemään, mutta varoittivat että tälläisestä voisi normaalisti joutua yöksi putkaan miettimään. Kiitin heitä, tarkastin että kaikki tavarani ovat mukana ja lähdin metroasemalle takaisin.

        Käsiksi käymisen yhteydessä repustani oli lähtenyt soljet irti ja oli iskeytynyt maahan kovalla vauhdilla, sillä sisällä ollut mustikkamehupurkki oli levinnyt reppuuni jossa oli myös kannettava tietokoneeni sekä muita ruokatarvikkeita, kaikki olivat ihan mustikkamehussa.

        Oletin että kaikki tavarat ovat paikoillaan ja poliisit käskivät minun poistumaan kotiin suorinta matkaa. Mitä olisikaan tapahtunut jos tietokoneessani ei olisi ollut suojaavaa kangaskoteloa, olisiko vartiointiliike korjannut mahdollisesti mustikkamehusta vahingoittuneen tietokoneen?


      • uhri22
        uhri22 kirjoitti:

        “Ihan kohta tää riittää mulle, mä alan kohta vaan suoraan hakkaamaan näitä!”

        “Mielipuoli”

        “Saatanan hullu!”

        Alkoi oikeasti pelottaa tässä vaiheessa, että tulevatko ne nyt hakkaamaan minut tänne. Istuin sellissä rauhassa risti-istunnassa ja odotin kohtaloani, vedin syvään henkeä ja aloin laulamaan sekä mantraamaan rauhoittuakseni ja löytääkseni sisäiset voimani. Pyysin apua korkeammilta voimilta että poliisi ymmärtäisi näkökantani ja että pääsisin turvallisesti kotiin vielä tänään.

        Arviolta 10-15 minuutin päästä poliisit tulivat paikalle. Minut pyydettiin takaisin huoneeseen jolloin hiusrajoitteinen, ylimielisen oloinen ja täynnä vihaa oleva isokokoinen vartija vielä kysyi minulta että osaanko nyt olla häiritsemättä heidän työtään. Hetken mietittyäni vastasin rauhassa “Joo”, vaikka oikeasti teki mieli sanoa että mitä teitte äsken on täysin ihmisoikeuksien vastaista, en ollut mitenkään edes koskenut heihin ja sanoin että ei teidän tarvitse välittää minun huudoistani.

        Tuntui siltä että he vain oikein odottivat että pääsevät käyttämään väkivaltaa tilanteessa.

        Poliisit veivät minut autoonsa ja soittivat jonnekkin, kuulin että “on yhdelle makuutilaa” kuulemma. Itäkeskuksen parkkihallissa sijaitsevaan väliaikaisputkaan päästyämme he tarkastivat tietoni ja lyhyen pohdinnan jälkeen päättivät päästää minut menemään, mutta varoittivat että tälläisestä voisi normaalisti joutua yöksi putkaan miettimään. Kiitin heitä, tarkastin että kaikki tavarani ovat mukana ja lähdin metroasemalle takaisin.

        Käsiksi käymisen yhteydessä repustani oli lähtenyt soljet irti ja oli iskeytynyt maahan kovalla vauhdilla, sillä sisällä ollut mustikkamehupurkki oli levinnyt reppuuni jossa oli myös kannettava tietokoneeni sekä muita ruokatarvikkeita, kaikki olivat ihan mustikkamehussa.

        Oletin että kaikki tavarat ovat paikoillaan ja poliisit käskivät minun poistumaan kotiin suorinta matkaa. Mitä olisikaan tapahtunut jos tietokoneessani ei olisi ollut suojaavaa kangaskoteloa, olisiko vartiointiliike korjannut mahdollisesti mustikkamehusta vahingoittuneen tietokoneen?

        Menin Itäkeskuksen metro-asemalle ja huomasin että rytinässä hävisi monta vuotta minulla ollut metallinen vesipullo, joka oli ollut mukanani viimeisen parin vuoden aikana, ja jolla oli tunnearvoa. Menin kysymään ulkona olevalta vartijalta, hän sanoi että “Ei me tiedetä mitään sun vesipulloista, lähde menemään ennenkuin tulee lisää ongelmia”. Hetken siinä vielä pyörin ja soitin kaverilleni, jonka jälkeen vartija tuli sanomaan että voin käydä etsimässä pulloani mutta sen jälkeen minun tulee poistua tiloista. Tämä oli ainoa hetki kun vartijat osoittivat jotenkin olevansa inhimillisiä olentoja.

        Kävin etsimässä pulloani mutta ei sitä mistään löytynyt, olin harmissani ja pöllämistynyt koko tilanteesta. Näinkö voidaan väkivaltaisesti käydä ihmisen kimppuun noin vain, mitään varoittamatta tai kyselemättä ?

        Erityisesti luettuani lisää kokemuksia vartiointiliikkeen toimista osoitteesta http://nollatoleranssi.info/kokemuksia.php, tuntuu että kyseisen vartiointiliikkeen työntekijät ovat psykopaatteja joille maksetaan palkkaa siitä että he purkavat sisäisiä aggressioitaan ihmisiä kohtaan. Tälläistäkö toimintaa halutaan julkisilla varoilla tukea? Kyseessä oli siis Turvatiimin vartijoita, joka on siis entinen OTSO ja entinen FPS, luulevatko he että nimeä vaihtamalla maine paranee?

        Kadonneella vesipullolla oli arvoa 20 euroa, levinneellä mustikkakeitolla 2 euroa, mutta saamani kohtelu oli täysin rahassa mittaamattoman arvotonta.

        Tälläinen toiminta synnyttää vain lisää väkivaltaa ja kostonhalua ihmisissä. En ymmärrä mitä hyötyä tästä on, asia olisi voitu selvittää täysin sanomalla vanhalle miehelle että pistäisi sen tupakan pois. Olisin tietenkin itse voinut vain istua vieressä ja olla sanomatta mitään, mutta en suostu vain olemaan paikoillani jos koen että vääryyttä tapahtuu ja olen sitä todistamassa.

        Jälkeenpäin naureskelin tapahtuneelle, enkä jaksa kantaa vihaa vartijoita kohtaan, itse pääsin tilanteesta pelkillä mustelmilla ja mustikkamehun siivoamisella, mutta olen kuullut tarinoita että Helsingissä on paikkoja joihin kamerat eivät katso ja johon nämä vartijat vievät ihmisiä kadulta hakattavaksi, niin että neljä tyyppiä hakkaa kun kaksi vahtii vieressä että kukaan ei tule paikalle. Uhrit sitten heitetään takaisin kadulle ja sanotaan että henki lähtee jos puhut tästä kenellekään. Tämä on toki huhupuheita, mutta Nollatoleranssi juttujen perusteella en pitäisi yhtään mahdottoman että tälläistä tapahtuu jatkuvasti.

        http://psikolmikulma.puheenvuoro.uus...toskeskuksessa
        Meneppä tekemään rikosilmoitus asiasta.
        Toivon totisesti, että valvontakameroiden tallenteet tulevat kaiken kansan nähtäväksi. Ja toivon myös, että seisot tarinasi takana omilla kasvoillasi ja nimelläsi.
        En nimittäin usko pätkääkään tarinaasi.

        Kyseisessä kauppakeskuksessa on erittäin kattava kameravalvonta, eli jos sinua on kohdeltu väärin, niin se näkyy tallenteissa. Jos taas olet vaan väsännyt tämän Valittujen Palojen itkujutun ihan provosoidaksesi ihmisten mielipiteitä vartijoita/järjestyksenvalvojia/poliiseja kohtaan, niin olet aika heikoilla.

        Mutta ei muuta kuin tekemään rikosilmoitusta, niin saamme totuuden tähän kertomaasi juttuun. Muista myös pyytää lehdistö mukaan ja esiinny tosiaan omalla nimelläsi ja kasvoillasi jutussa.


      • apinatouhua...
        uhri22 kirjoitti:

        Menin Itäkeskuksen metro-asemalle ja huomasin että rytinässä hävisi monta vuotta minulla ollut metallinen vesipullo, joka oli ollut mukanani viimeisen parin vuoden aikana, ja jolla oli tunnearvoa. Menin kysymään ulkona olevalta vartijalta, hän sanoi että “Ei me tiedetä mitään sun vesipulloista, lähde menemään ennenkuin tulee lisää ongelmia”. Hetken siinä vielä pyörin ja soitin kaverilleni, jonka jälkeen vartija tuli sanomaan että voin käydä etsimässä pulloani mutta sen jälkeen minun tulee poistua tiloista. Tämä oli ainoa hetki kun vartijat osoittivat jotenkin olevansa inhimillisiä olentoja.

        Kävin etsimässä pulloani mutta ei sitä mistään löytynyt, olin harmissani ja pöllämistynyt koko tilanteesta. Näinkö voidaan väkivaltaisesti käydä ihmisen kimppuun noin vain, mitään varoittamatta tai kyselemättä ?

        Erityisesti luettuani lisää kokemuksia vartiointiliikkeen toimista osoitteesta http://nollatoleranssi.info/kokemuksia.php, tuntuu että kyseisen vartiointiliikkeen työntekijät ovat psykopaatteja joille maksetaan palkkaa siitä että he purkavat sisäisiä aggressioitaan ihmisiä kohtaan. Tälläistäkö toimintaa halutaan julkisilla varoilla tukea? Kyseessä oli siis Turvatiimin vartijoita, joka on siis entinen OTSO ja entinen FPS, luulevatko he että nimeä vaihtamalla maine paranee?

        Kadonneella vesipullolla oli arvoa 20 euroa, levinneellä mustikkakeitolla 2 euroa, mutta saamani kohtelu oli täysin rahassa mittaamattoman arvotonta.

        Tälläinen toiminta synnyttää vain lisää väkivaltaa ja kostonhalua ihmisissä. En ymmärrä mitä hyötyä tästä on, asia olisi voitu selvittää täysin sanomalla vanhalle miehelle että pistäisi sen tupakan pois. Olisin tietenkin itse voinut vain istua vieressä ja olla sanomatta mitään, mutta en suostu vain olemaan paikoillani jos koen että vääryyttä tapahtuu ja olen sitä todistamassa.

        Jälkeenpäin naureskelin tapahtuneelle, enkä jaksa kantaa vihaa vartijoita kohtaan, itse pääsin tilanteesta pelkillä mustelmilla ja mustikkamehun siivoamisella, mutta olen kuullut tarinoita että Helsingissä on paikkoja joihin kamerat eivät katso ja johon nämä vartijat vievät ihmisiä kadulta hakattavaksi, niin että neljä tyyppiä hakkaa kun kaksi vahtii vieressä että kukaan ei tule paikalle. Uhrit sitten heitetään takaisin kadulle ja sanotaan että henki lähtee jos puhut tästä kenellekään. Tämä on toki huhupuheita, mutta Nollatoleranssi juttujen perusteella en pitäisi yhtään mahdottoman että tälläistä tapahtuu jatkuvasti.

        http://psikolmikulma.puheenvuoro.uus...toskeskuksessa
        Meneppä tekemään rikosilmoitus asiasta.
        Toivon totisesti, että valvontakameroiden tallenteet tulevat kaiken kansan nähtäväksi. Ja toivon myös, että seisot tarinasi takana omilla kasvoillasi ja nimelläsi.
        En nimittäin usko pätkääkään tarinaasi.

        Kyseisessä kauppakeskuksessa on erittäin kattava kameravalvonta, eli jos sinua on kohdeltu väärin, niin se näkyy tallenteissa. Jos taas olet vaan väsännyt tämän Valittujen Palojen itkujutun ihan provosoidaksesi ihmisten mielipiteitä vartijoita/järjestyksenvalvojia/poliiseja kohtaan, niin olet aika heikoilla.

        Mutta ei muuta kuin tekemään rikosilmoitusta, niin saamme totuuden tähän kertomaasi juttuun. Muista myös pyytää lehdistö mukaan ja esiinny tosiaan omalla nimelläsi ja kasvoillasi jutussa.

        Uhrilla tunteet pinnassa, vartijoilla tunteet pinnassa. Ihmisen pahin vihollinen on ihminen itse. Ja tunteet kun hallitsee, on järki lomalla.


    • Mtv3..

      MTV3 – Ari Lahdenmäki

      Asema-aukiolla Helsingin ydinkeskustassa koettiin dramaattinen tappelu sunnuntaina varhain aamuyöllä ennen kello neljää. MTV:n uutisten tapahtumapaikalla haastattelema silminnäkijä kertoo, että rautatieasemalla partioivat järjestyksenvalvojat hyökkäsivät useiden ihmisten kimppuun kovaotteisesti.

      Tupakkatauolla ollut aseman työntekijä, joka ei halua kertoa nimeään järjestyksenvalvojien koston pelossa, sanoo että vartijat hyökkäsivät ensin kovaotteisesti nuoren miehen kimppuun. Tämä paini hänen mukaansa leikillisesti taksijonossa ystävänsä kanssa.

      Nuorukainen sai kasvoihinsa haavoja, joita järjestyksenvalvojat pyysivät anteeksi.

      – Sitten toisella puolella katua alkoi jokin rähinä. Järjestyksenvalvojat syöksyivät sinne, suihkuttivat automaattisesti sumutetta ja alkoivat tapella miesten kanssa, silminnäkijä kertoo.

      – Järjestyksenvalvojat aloittivat tappelun. Se oli sokki, silminnäkijä kertoi tänään puhelimitse.
      Poliisille erilainen ilmoitus

      Hätäkeskukseen järjestyksenvalvojat ilmoittivat jälkimmäisestä tappelusta, että "viidestä seitsemään" ihmistä oli huutanut heille Sokoksen Macin kohdalla "nyt tulee turpaan" ja hyökännyt heidän kimppuunsa.

      – Järjestyksenvalvojien mukaan he kokivat tilanteen niin uhkaavaksi, että joutuivat käyttämään paprikasumutinta vastarinnan murtamiseksi, tutkinnanjohtaja komisario Heikki Sandberg eteläisestä poliisipiiristä sanoo.

      Paikalle tuli lopulta kolme poliisipartiota. Järjestyksenvalvojat olivat vääntäneet käsirautoihin neljä ihmistä, joiden päällä he makasivat.

      Poliisit eivät heti ottaneet järjestyksenvalvojien kiinni ottamia miehiä huostaansa, joten tupakoivat järjestyksenvalvojat vaihtelivat vuoroja käsirautoihin väännettyjen miesten selän päällä istumisessa. Yökerhojen sulkemisaikaan sattunut kahakka keräsi Asema-aukiolle suuren yleisön.

      – Kolme todistajaa, jotka käsittääkseni eivät olleet järjestyksenvalvojia, on kertonut tapahtumista samoin kuin nämä, Sandberg sanoo.

      Jutun tutkinta on vasta alkutekijöissään. Poliisi otti järjestyksenvalvojien kahlitsemat miehet kiinni ja vapautti heidät kuulustelujen jälkeen eilen iltapäivällä. Miehiä epäillään kahdesta pahoinpitelystä ja kahdesta järjestystä ylläpitävän henkilön vastustamisesta.

      Säilöönoton yhteydessä yhdeltä miehistä löytyi kääntöveitsi, mikä poiki rikosepäilyn toisen vahingoittamiseen soveltuvan esineen hallussapidosta.

      ***

      Taas nähdään, että ei se meininki ole muuttunut mihinkään vaikka jo toistamiseen firma vaihtaa nimeä.

      • DramatisoidutUutiset

        Silminnäkijän uutinen, eli toisinsanoen joku kukkahattutäti dramatisoinut tarinsaansa niin, että MTV3 ''uutisoi'' sen. Muutenki tälläset jutut iha bshaibaa, kun ei vartijat / järjestyksenvalvojat tiedä mikä on leikkimielistä painia/tappelua tai kuka on kenenkin kaveri kun väliin menevät. Voisivat kakarat mennä painiskelemaan kotiinsa, eikä julkisille paikoille.


      • jeski

        Se, että Microsoft ostaa Nokian ei tee Microsoftista entistä Nokiaa. Jos Turvatiimi ostaa Otson, se ei tee Turvatiimista entistä Otsoa


      • puukkojunkkarit
        DramatisoidutUutiset kirjoitti:

        Silminnäkijän uutinen, eli toisinsanoen joku kukkahattutäti dramatisoinut tarinsaansa niin, että MTV3 ''uutisoi'' sen. Muutenki tälläset jutut iha bshaibaa, kun ei vartijat / järjestyksenvalvojat tiedä mikä on leikkimielistä painia/tappelua tai kuka on kenenkin kaveri kun väliin menevät. Voisivat kakarat mennä painiskelemaan kotiinsa, eikä julkisille paikoille.

        Ja olihan noilla leikkitappelijoilla näköjään kääntöveitsikin jemmassa. Kuka normaali rauhanomainen kansalainen kanniskelee kääntöveistä taskussa?


    • rauhaa1

      Kaikki vois elää sovussa :)

      • Anonyymi

        Niinpä olet oikeassa mutta täällä kaikki puhuu paskaa securitasta ei oikein ole mukavan kuuloista tämä keskustelu täällä palstalla


    • 3+3

      Kuullut kanssa secusta, että kurittaa kiinniottotiloissa ennenkuin poliisi saapuu

      • uhriutuja

        Minäkin olen kuullut, että Secun miehet persraiskaavat sinut patukoilla sekä suihkuttavat oc sumuttimella peräaukkoon, jossa se kirvelee eniten.


      • shiet

        Ja myös G4S, ISS, Turvatiimi, Pohjolan Vartiointi, Jämijärven Turvapalvelut, KVP, Vartioimispalvelu Mönkkönen & Son.. Ei ole firmasta kiinni. Jos olet persereikä, varmasti tulee turpaan. Jos pahoinpitelet vartijan, niin hyvällä todennäköisyydellä saat vielä poliisiautossakin muistutuksen käytöstavoista. Miksikö? Ei, vartijat ja poliisit eivät ole väkivaltaa ihannoivia hulluja. He ajattelevat tulevaisuutta. Kumpi korjaa asenneongelman: sakko jota ei tarvitse maksaa vai väkivallan pelko?


      • hämmentää
        shiet kirjoitti:

        Ja myös G4S, ISS, Turvatiimi, Pohjolan Vartiointi, Jämijärven Turvapalvelut, KVP, Vartioimispalvelu Mönkkönen & Son.. Ei ole firmasta kiinni. Jos olet persereikä, varmasti tulee turpaan. Jos pahoinpitelet vartijan, niin hyvällä todennäköisyydellä saat vielä poliisiautossakin muistutuksen käytöstavoista. Miksikö? Ei, vartijat ja poliisit eivät ole väkivaltaa ihannoivia hulluja. He ajattelevat tulevaisuutta. Kumpi korjaa asenneongelman: sakko jota ei tarvitse maksaa vai väkivallan pelko?

        Oliko mulla myös asennevikaa kun hälyttimet soi kun poistuin lasteni kanssa kaupasta ja kaksi securitas vartijaa tulevat kovaan ääneen huutamaan, että mitäs varastit ja laukku auki. Olivat jo soittamassa poliiseja paikalle, koska löysivät käytetyn käsirasvan joka hälytti ja kovaan ääneen huusivat minun varastaneen sen.onneksi sentään myyjä puuttui tilanteeseen ja kertoi kokeiltuaan käsirasvapurkkia sen olevan selvästi käytetty.vartijat sanoivat vain että tämän kerran saat mennä ensi kerralla koppia järjestystä ylläpitävien henkilöiden vastustamisesta.odotin anteeksipyyntöä mutta sitäkään ei kuulunut vaan tyypit poistuivat paikalta


      • llklf
        hämmentää kirjoitti:

        Oliko mulla myös asennevikaa kun hälyttimet soi kun poistuin lasteni kanssa kaupasta ja kaksi securitas vartijaa tulevat kovaan ääneen huutamaan, että mitäs varastit ja laukku auki. Olivat jo soittamassa poliiseja paikalle, koska löysivät käytetyn käsirasvan joka hälytti ja kovaan ääneen huusivat minun varastaneen sen.onneksi sentään myyjä puuttui tilanteeseen ja kertoi kokeiltuaan käsirasvapurkkia sen olevan selvästi käytetty.vartijat sanoivat vain että tämän kerran saat mennä ensi kerralla koppia järjestystä ylläpitävien henkilöiden vastustamisesta.odotin anteeksipyyntöä mutta sitäkään ei kuulunut vaan tyypit poistuivat paikalta

        Jotkut tykkäävät värittää asioita vaikka ne olisivat oikeasti tylsempiä.


      • no joo...
        uhriutuja kirjoitti:

        Minäkin olen kuullut, että Secun miehet persraiskaavat sinut patukoilla sekä suihkuttavat oc sumuttimella peräaukkoon, jossa se kirvelee eniten.

        Venäjällä metroasemalla karkuun yrittänyt kaadettiin maahan, ja pitkällä patukalla useita iskuja pitkin selkää, kunnes vietiin pois. Ei eroa ihminen toisesta valtion perusteella. Ja "olen kuullut"... Minäkin olen kuullut, että keskiajalla lennettiin lehmällä ja luudalla, ja niitä sanottiin noidiksi. Yksilöstä ja luonteesta kiinni mihin äityy.


    • Kaveri--

      Poliisit ovat ajattelivia ja osaavat kysä ennen kun käyvät päälle tai mitään! en koskaan ole poliisin kanssa ole joutunut väittele... koska ne oikeasti tule ja kysy kumpaakin osapuolta ja koittaa selvittää asian, eikä sotkea!

    • dkeoeop

      Yli neljäkymmentä vuotta täällä on talsittu. Koskaan ei ole vartija, portsari tai poliisi käynyt käsisksi. Miksi? Koska olen pyrkinyt noudattamaan annettuja ohjeita, enkä ole turhia v*ttuillut. Helppoa on, kun sen osaa, eikä tarvitse valittaa väkivaltaisista vartijoista. Opetelkaa käyttäymään, niin kaikki on helpompaa.

    • Timppa 70

      Yleinen luottamus poliisiin ja poliisin toimintaan on syystä korkea, koska poliisit harvoin sortuvat ylilyönteihin. Toista on vartijoiden toiminta ja luottamus heidän toimitapoihin ja arviointikykyihin. Kuinka 18-25v keskenkasvuisten pentujen toimintaa voi poliisiin rinnastaa, näillä juipeilla kun tuskin on kivekset edes laskeutuneet.
      Poliisi ei käy esimerkiksi raiskaajaan käsiksi, vaan hoitaa homman asialla ja ammattitaidolla rauhallisesti loppuun. Toista on nämä vartijointiyritykset, joiden toimenkuvaan kuuluu leikkiä tuomaria, vaikka eivät sitä olisikaan. Näin syntyy näitä ylilyöntejä, joiden seurauksena koko ala on mustamaalattu.
      Eikä kyse ole yhdestä tai kahdesta ylilyönnistä vartijoiden osalta, nopealla google-haulla niitä löytää reippaan tusinan heti, toisen tusinan vähän etsittyä aiheesta lisää.
      Väkivalta ja väkivallan ihannointi näissä piireissä taitaa olla todella yleistä, joten uskon että vartijat ovat myös niitä, jotka perheriidan päätteeksi antavat omalle vaimolleen ja lapsille samaa kohtelua. Ja miksei antaisi, jos agressiot ovat noin kortilla?

      • turhapöllö

        Buahahahahahaha!!! Ai että RAISKAAJAT pääsisivät noin helpolla poliisin kanssa? Tsiisus, ota laput pois silmiltäs!


      • kukapääsee?
        turhapöllö kirjoitti:

        Buahahahahahaha!!! Ai että RAISKAAJAT pääsisivät noin helpolla poliisin kanssa? Tsiisus, ota laput pois silmiltäs!

        En halua kertoa yhtäkään esimerkkiä...


    • Tarkkailija Suomessa

      Todella hienoa keskustelua yhdestä ammattikunnasta. Alaa sivusta seuranneena täytyy todeta, että joskus on ollut varmasti liiallista voimankäyttöä ja niillä tapauksilla retostellaan milloin missäkin. Vartijat ovat saaneet puukosta, mattoveitsestä milloin mistäkin. Vartijoita pahoinpidellään fyysisesti ja henkisesti joka päivä. Herää kysymys, onko tämä sallittua. Nämä henkilöt jotka joutuvat vartijoiden toimenpiteiden kohteeksi, ovat itse pääsääntöisesti aiheuttaneet tilanteen. Vartijat ovat työnsä puolesta velvoitettuja suojelemaan kiinteää omaisuutta tai ihmishenkiä. Usein halutaan myös testata onko vartijasta suoriutumaan hänelle annetusta tehtävästä. Vartijat ovat toiminnallaan pelastaneet vuosien aikana useita henkilöitä jopa kuolemalta. Niin kauan kun yhteiskunta tarvitsee henkilöitä turvaamaan ihmisiä ja omaisuutta, eikä viranomaisresurssit riitä joka paikkaan, tulee aina olemaan Vartijoita, järjestyksenvalvojia. Ylilyöntejä tapahtuu ihan jokaisessa ammatissa, sille ei voi mitään, sitä ei kuitenkaan tule hyväksyä. Vartijat tekevät tärkeää työtä meidän kaikkien hyväksi.

      • arvaaja

        "Vartijat ovat saaneet puukosta, mattoveitsestä milloin mistäkin. Vartijoita pahoinpidellään fyysisesti ja henkisesti joka päivä."

        Tämä ei oikeuta lakien rikkomiseen eikä mielivaltaiseen voimakeinojen käyttöön. Voisi myös sanoa, että sitä saa mitä kerjää.

        "Nämä henkilöt jotka joutuvat vartijoiden toimenpiteiden kohteeksi, ovat itse pääsääntöisesti aiheuttaneet tilanteen."

        Tai sitten sinä et tunne lakeja sen vertaa että tietäisit, koska vartijolla on oikeus käyttää voimakeinoja tai oikeus poistaa kansalainen.

        "Ylilyöntejä tapahtuu ihan jokaisessa ammatissa, sille ei voi mitään, sitä ei kuitenkaan tule hyväksyä."

        Vartijoiden tulisikin vaatia itsensä sekä kansalaisten takia pidempää koulutusta.

        Ei 3-4 viiikon koulutuksella kukaan osaa hoitaa samoja asioita, mitä järjestyspoliisi hoitaa!!! Poliisin koulutus on 2,5 vuotta psykologinen testi edellytyksenä 2. asteen tutkinto.

        Terveisin
        ex-vartija


      • Tarkkailija Suomessa
        arvaaja kirjoitti:

        "Vartijat ovat saaneet puukosta, mattoveitsestä milloin mistäkin. Vartijoita pahoinpidellään fyysisesti ja henkisesti joka päivä."

        Tämä ei oikeuta lakien rikkomiseen eikä mielivaltaiseen voimakeinojen käyttöön. Voisi myös sanoa, että sitä saa mitä kerjää.

        "Nämä henkilöt jotka joutuvat vartijoiden toimenpiteiden kohteeksi, ovat itse pääsääntöisesti aiheuttaneet tilanteen."

        Tai sitten sinä et tunne lakeja sen vertaa että tietäisit, koska vartijolla on oikeus käyttää voimakeinoja tai oikeus poistaa kansalainen.

        "Ylilyöntejä tapahtuu ihan jokaisessa ammatissa, sille ei voi mitään, sitä ei kuitenkaan tule hyväksyä."

        Vartijoiden tulisikin vaatia itsensä sekä kansalaisten takia pidempää koulutusta.

        Ei 3-4 viiikon koulutuksella kukaan osaa hoitaa samoja asioita, mitä järjestyspoliisi hoitaa!!! Poliisin koulutus on 2,5 vuotta psykologinen testi edellytyksenä 2. asteen tutkinto.

        Terveisin
        ex-vartija

        Sattumalta olen seurannut alaa sivusta muutaman vuoden kuten olen jo maininnut. Olenko jossain kohtaa maininnut että hyväksyisin ylilyönnit, lue teksti ajatuksella äläkä irrota asioita toisistaan. Tietysti luetun ymmärtäminen helpottaa asioihin paneutumista. Huomasin että toisellakin nikillä kirjoituksiasi joku arvostelee, no ehkä joskus huomaat olevasi väärässä ja kiität sitä vartijaa joka pelastaa sinut tai omaisuutesi. Kukakohan maksaa tuon mainitsemasi koulutuksen, asiakas tuskin maksaa sitä ja lain säätäjät ovat sen määritelleet. Kirjoituksestasi voisi joku saada käsityksen, että syyllistät vartijoita jopa koulutuksen pituudesta.


      • arvaaja
        Tarkkailija Suomessa kirjoitti:

        Sattumalta olen seurannut alaa sivusta muutaman vuoden kuten olen jo maininnut. Olenko jossain kohtaa maininnut että hyväksyisin ylilyönnit, lue teksti ajatuksella äläkä irrota asioita toisistaan. Tietysti luetun ymmärtäminen helpottaa asioihin paneutumista. Huomasin että toisellakin nikillä kirjoituksiasi joku arvostelee, no ehkä joskus huomaat olevasi väärässä ja kiität sitä vartijaa joka pelastaa sinut tai omaisuutesi. Kukakohan maksaa tuon mainitsemasi koulutuksen, asiakas tuskin maksaa sitä ja lain säätäjät ovat sen määritelleet. Kirjoituksestasi voisi joku saada käsityksen, että syyllistät vartijoita jopa koulutuksen pituudesta.

        "Kukakohan maksaa tuon mainitsemasi koulutuksen, asiakas tuskin maksaa sitä ja lain säätäjät ovat sen määritelleet."

        Vartiointiliikkeethän yleensä kouluttavat itse vartijansa, joten vartiointiliikeet maksavat ja tämän takia vartiointiliikeet menevät siitä mistä aita on matalin eli vain se 100 tuntia koulutusta eikä yhtään enempää, koska koulutus on työajasta pois.


      • Turva
        arvaaja kirjoitti:

        "Vartijat ovat saaneet puukosta, mattoveitsestä milloin mistäkin. Vartijoita pahoinpidellään fyysisesti ja henkisesti joka päivä."

        Tämä ei oikeuta lakien rikkomiseen eikä mielivaltaiseen voimakeinojen käyttöön. Voisi myös sanoa, että sitä saa mitä kerjää.

        "Nämä henkilöt jotka joutuvat vartijoiden toimenpiteiden kohteeksi, ovat itse pääsääntöisesti aiheuttaneet tilanteen."

        Tai sitten sinä et tunne lakeja sen vertaa että tietäisit, koska vartijolla on oikeus käyttää voimakeinoja tai oikeus poistaa kansalainen.

        "Ylilyöntejä tapahtuu ihan jokaisessa ammatissa, sille ei voi mitään, sitä ei kuitenkaan tule hyväksyä."

        Vartijoiden tulisikin vaatia itsensä sekä kansalaisten takia pidempää koulutusta.

        Ei 3-4 viiikon koulutuksella kukaan osaa hoitaa samoja asioita, mitä järjestyspoliisi hoitaa!!! Poliisin koulutus on 2,5 vuotta psykologinen testi edellytyksenä 2. asteen tutkinto.

        Terveisin
        ex-vartija

        Tämän takia kaikkien vartijoiden pitäisi käydä turvallisuus alan pt(3vuotta) Hirveää että pääsee tuollaisia väkivaltaisia hulluja alalle ja pilaa koko ammattikunnan maineen. Vartija on turvallisuusalan ammattilainen ei mikään pilipali 4 päivän koulutuksen saanut ukkeli. Sen takia vartijaksi pitäisi olla testit ja pitempi koulutus. Ei vartijakorttilainen osaa hoitaa 4 päivän koulutuksella vielä mitään. Itse olen opiskellut turvallisuusalaa puolivuotta mutta vielä 2,5 vuotta jäljellä. Pääsykokeetkin oli ja yli 300 hakijasta 40 pääsi sisään. Jos haluat vartija kortin niin ei tarvitse maksaa kuin 800 euroa ja käydä 4 päivän koulutus. Kun saan kortin aion olla oikeuden mukainen ymmärtäväinen ihminen joka yrittää keskustella ja selvittää asiat puhumalla. Joskus tietenkin joutuu käyttämään voimakeinoja mutta itsellä on jo 6 vuoden kamppailulaji tausta takana ja joka viikko on koulussa vähintään 4 tuntia voimankäyttöä niin ei tule yli lyöntejä ettei tarvitse ketään hakata paskaksi että pystyy kiinniottamaan.


      • guard2
        Tarkkailija Suomessa kirjoitti:

        Sattumalta olen seurannut alaa sivusta muutaman vuoden kuten olen jo maininnut. Olenko jossain kohtaa maininnut että hyväksyisin ylilyönnit, lue teksti ajatuksella äläkä irrota asioita toisistaan. Tietysti luetun ymmärtäminen helpottaa asioihin paneutumista. Huomasin että toisellakin nikillä kirjoituksiasi joku arvostelee, no ehkä joskus huomaat olevasi väärässä ja kiität sitä vartijaa joka pelastaa sinut tai omaisuutesi. Kukakohan maksaa tuon mainitsemasi koulutuksen, asiakas tuskin maksaa sitä ja lain säätäjät ovat sen määritelleet. Kirjoituksestasi voisi joku saada käsityksen, että syyllistät vartijoita jopa koulutuksen pituudesta.

        Vartiointiala on yksityistä bisnestä, ja bisneksessä kustannukset
        minimoidaan, koska kilpailijatkin niin tekevät.
        Kuristava ote on kokonaan kielletty, paitsi ehkä hätävarjelutilanteessa.


      • ----
        guard2 kirjoitti:

        Vartiointiala on yksityistä bisnestä, ja bisneksessä kustannukset
        minimoidaan, koska kilpailijatkin niin tekevät.
        Kuristava ote on kokonaan kielletty, paitsi ehkä hätävarjelutilanteessa.

        Ja minkähän mukaan "Kuristava ote on kokonaan kielletty"?

        Kun itse tarkistin niin kuristavaa otetta suositeltiin vältettäväksi, muttei kokonaan kielletyksi mikäli osaa oikein käyttää


      • TZJurgen

        Tässä kun koko ammatiryhmä on mustamaalattu viimeistäkin vartijaa myöden niin voisin ehdottaa että otettaisiin vartijoiden määrän verran työvoimaa vaikkapa rakennus tai varastoalalta. Laitetaan yksittäinen ihminen samalla koulutuksella tekemään 100kiinniottoa ja 1000 poistoa vuodessa. Jos YKSIKIN tilanne karkaa milläänlailla hallinasta niin jokaisen kysesen ammattiryhmän jäsen on täysin kykenemätön hoitamaan työtänsä. Eikö niin? Moniko insinööri henkinen ihminen pystyy puhumalla hoitamaan tilanteen kuin tilanteen. Kaksi metrinen virolainen puukko kädessä, moniko lähestyy vapaaehtoisesti?? Ei monikaan. No jostain syystä kun paska osuu tuulettimeen niin joka ärrän täti ja k kaupan timo soittaa ensimmäisenä vartijan paikalle. No yleensä tilanne laukeaa aivan muulla kuin natsimaisella väkivallalla. Puhejudo on se mitä nykypäivänä turvalalla painotetaan. Kyllä nykyään alalle hakeutuu pääasiassa sosiaalisia tapauksia jotka tykkäävät ja osaavat olla ihmisten kanssa tekekemisissä. Ps. En mäkään tule sun vihanneshyllylle huutamaan että etkö sä tajua että banaaneita ei pidetä tuolla!


    • arvaaja

      "oikeudessa ei huomioida video ainestoa"

      Mitä tämä tarkoittaa? Onko jollekin käynyt käräjäoikeudessa siten, ettei videotallenteita ole hyväksytty todisteiksi? Nehän on pakko hyväksyä, jos niistä ilmenee asioiden oikea laita. Käräjäoikeuden tuomari syyllistyy virkarikokseen, jos hän tahallaan hylkää todisteita. Tuomareista voi jättää rikosilmoituksen virkarikoksesta tai kantelun oikeuskanslerille ja kärjäoikeuden tuomiosta voi valittaa hovioikeuteen.

    • arvaaja

      Suurin vartijoiden ja poliisin ero on siinä. että poliisi ei nöyryytä kansalaisia julkisesti vaan pyrkii hoitamaan puhumalla ja kaikki toimet mahdollisimman hiljaa ja sivussa.

      Vartijat tekevät juuri päinvastoin eli jos joku kansalainen poistetaan yleiseltä paikalta, niin poistaminen tehdään koko ihmisjoukon edessä mahdollisimman näyttävästi ja raahataan kansalaista läpi koko toimialueen.

    • arvaaja

      Todella typerää puolustella vartijoita sillä, että "kaikissa ammateissa tapahtuu ylilyöntejä". Vartijat ovat ainoa ammattiryhmä, joka pahoinpitelee ihmisiä.

      Toisaalta tämä ei ole vartijoiden vika, vaan vika on sisäministeriön virkamiesten sekä kansanedustajien, kun he antavat käyttää voimakeinoja 2-4 viikon koulutuksella. Vartijan koulutus pitäisi olla vähintään 1 lukuvuosi psykologinen soveltuvuustesti.

      • laki2

        Taas puhut pelkkää palturia. Kaikissa kontrolliammateissa on ollut ylilyöntejä vuosien varrella. Tituleeraat itsesi ex-vartijaksi, hyvä niin koska elät todella suppealla katseella näihin asioihin.


      • arvaaja
        laki2 kirjoitti:

        Taas puhut pelkkää palturia. Kaikissa kontrolliammateissa on ollut ylilyöntejä vuosien varrella. Tituleeraat itsesi ex-vartijaksi, hyvä niin koska elät todella suppealla katseella näihin asioihin.

        Jos jonkinlainen ymmärrys ihmisten perusoikeuksista ts. valtiosääntöoikeudesta, usean vuoden kokemus vartijana ja vartijoita koskevien lakien tunteminen on "suppeaa katsetta", niin mikä se "laaja katse" olisi, mikä minun pitäisi omata?

        Tässä ketjussa tulee esille juuri se ydinongelma, että vartijat ja järkkärit luulevat, että heillä olisi oikeus antaa takaisin kansalaisen käytös vartijoita kohtaan. Vartijoilla ja järkkäreillä ei ole mitään muuta oikeutta kuin mitkä laissa erikseen mainitaan eli jokamiehenoikeuksista lähinnä vain poistamisoikeus ja poistamisenkin pitää tapahtua vartijan osalta kohteen edustajan tahdosta, ei siis vartijan omasta mielivallasta, sekä järkkäreiden osalta järjestyslain rikkomisen perusteella.

        Vartijat tekisivät parhaimman palveluksen itselleen sillä, että he vaatisivat kansanedustajia muuttamaan lakia niin, että vartijan koulutus pitää olla pidempi.

        Aivan varmasti olisi vartijoille itsellekin kivempi tehdä töitä, kun olisi varma siitä, mitä saa milloinkin tehdä ja mitä ei saa tehdä, vai mitä? Vai haluatteko mieluummin lisää oikeuskäsittelyitä vartijoiden pahoinpitelyistä ja lisää haukkuja vartijoiden asenteista?


      • arvaaja
        arvaaja kirjoitti:

        Jos jonkinlainen ymmärrys ihmisten perusoikeuksista ts. valtiosääntöoikeudesta, usean vuoden kokemus vartijana ja vartijoita koskevien lakien tunteminen on "suppeaa katsetta", niin mikä se "laaja katse" olisi, mikä minun pitäisi omata?

        Tässä ketjussa tulee esille juuri se ydinongelma, että vartijat ja järkkärit luulevat, että heillä olisi oikeus antaa takaisin kansalaisen käytös vartijoita kohtaan. Vartijoilla ja järkkäreillä ei ole mitään muuta oikeutta kuin mitkä laissa erikseen mainitaan eli jokamiehenoikeuksista lähinnä vain poistamisoikeus ja poistamisenkin pitää tapahtua vartijan osalta kohteen edustajan tahdosta, ei siis vartijan omasta mielivallasta, sekä järkkäreiden osalta järjestyslain rikkomisen perusteella.

        Vartijat tekisivät parhaimman palveluksen itselleen sillä, että he vaatisivat kansanedustajia muuttamaan lakia niin, että vartijan koulutus pitää olla pidempi.

        Aivan varmasti olisi vartijoille itsellekin kivempi tehdä töitä, kun olisi varma siitä, mitä saa milloinkin tehdä ja mitä ei saa tehdä, vai mitä? Vai haluatteko mieluummin lisää oikeuskäsittelyitä vartijoiden pahoinpitelyistä ja lisää haukkuja vartijoiden asenteista?

        Siis jokamiehenoikeuksien LISÄKSI vain poistamisoikeus, jolle pitää aina olla laillinen PERUSTE, jos poistetaan yleiseltä paikalta.

        HUOM!
        Todennäköisesti 1.1.2015 tulee voimaan uusi vartiointiliikelaki (LYTP), josta todennäköisesti tullaan poistamaan nykyinen poliitikkojen tekemä perustuslain vastainen vartijan oikeus poistaa myös yleiseltä paikalta, jos se kuuluu toimialueeseen, joten alkakaapa jo opetella tähän.


    • Timppa 70

      Tämänkin palstan teksteja lukiessa selviää perus yleinen käsitys, joka vartijoilla on useimmilla. Se että syyllistyy rikokseen tai provosoi vartijan toimintaa, niin oikeuttaa niitä turvautumaan väkivaltaan. Milloin sitten törkeään pahoinpitelyyn taikka pahoinpitelyyn, näitähän tapauksia on pitkä lista. Poliisiksi pääsemiseen kuitenkin kartoitetaan hakijan psyyke, jos ei kestä olla provosoitumatta, on kyseinen henkilö epäkelpo tehtävään. Näin pitäisi olla myös vartijoilla.
      Karkeasti sanoen Suomalaisten vartijoiden toimintatapa muistuttaa paljon Amerikan poliisia, mutta suomessa näillä lelupoliiseilla ei vielä onneksi ole aseita. Toivottavasti ei tulevaisuudessakaan.

      Varmasti vartijat joutuvat työssään tiukkiin tilanteisiin, kokevat henkistä- ja fyysistä väkivaltaa, voivat joskus saada puukosta tai mattoveitsestä. Tämä ei silti oikeuta ankarampaan käytökseen taikka väkivaltaan, vaan vartijan on jatkettava työtään normaalisti. Jos tämä ei suju, on jäätävä sairaslomalle, kuten on muissakin ammateissa.
      Mutta mikäli tälläiset tapaukset vaikuttavat vartijan psyykkeeseen ja kykyyn toimia, niin henkilö ei ole sovelias kyseiseen ammattiin. Kukaan ei pakota ryhtymään vartijaksi, eikä pakota tekemään paskaa duunia huonolla palkalla!
      Se on näiden kyseisten henkilöiden tiedostettava, he itse ovat työnsä valinneet.

      • arvaaja

        "Tämänkin palstan teksteja lukiessa selviää perus yleinen käsitys, joka vartijoilla on useimmilla. Se että syyllistyy rikokseen tai provosoi vartijan toimintaa, niin oikeuttaa niitä turvautumaan väkivaltaan."

        Niinpä. Vartijalla ja järkkärillä ei ole oikeutta käyttää voimakeinoja koskaan muulloin, kuin vain jos henkilö fyysisesti vastustaa poistamista ja poistaminen on oikeutettua ja voimakeinoja pitää aina käyttää lievimmän haitan periaatteella.


      • Ampuma-ase

        Vartijahan saa tietyissä tehtävissä käyttää ampuma-asetta tai koiraa mikäli on käynyt koulutuksen näihin jos ette satu tietämään.


      • Totta turiset
        Ampuma-ase kirjoitti:

        Vartijahan saa tietyissä tehtävissä käyttää ampuma-asetta tai koiraa mikäli on käynyt koulutuksen näihin jos ette satu tietämään.

        Ampuma-asetta saa kantaa vain henkivartija- tai arvokuljetustehtävissä sekä huomattavan yleisen edun kannalta merkittävän vartioimiskohteen vartioinnissa, jos tehtävän suorittaminen olosuhteiden johdosta sitä välttämättä edellyttää. Ampuma-aseen kantamisesta päättää vastaava hoitaja toimeksiannoittain. Jos vartija on vartioimistehtävässä käyttänyt ampuma-asetta, vartioimisliikkeen on viivytyksettä ilmoitettava siitä aseenkäyttöpaikan poliisilaitokselle.


    • gggggggrrrr

      Hyvää mainosta Securitakselle hakata naista

      • väsynyttä

        Mitä siellä nyt on hakattu? Edes tuo videolla kiroileva nainen ei väitä että on hakattu.


    • Ilta-Lehti
    • Säälittävää

      Yhtä säälittävä yritys kuin se taannoinen mäkkärin nainen, joka syytti vartijoita liiasta voimankäytöstä ja pahoinpitelystä. Reisille menee tämäkin kun poliisi kuulee paria asiallista silminnäkijää, ja katsoo valvontakameranauhat.

      Sillä välin sokeat idiootit mellastavat somessa ja roskafoorumeilla ja vaativat vartijoiden nimiä ja hetuja ja vaikka mitä, vaikka eivät mitään muuta niillä uskaltaisi tehdä kuin levitellä netissä.

      Säälittäväksi on mennyt maan ja kansan tila.

    • asialliset tekstit
    • Epäuhri

      Mitä on "järjestyshenkilön vastuunpitäminen"?

      Virkapukua voi pitää vain virkamies. Ei vartijoilla ole mitään virkapukua.
      Itse asiassa:
      "Vartijan asun sekä asussa käytettävien merkkien ja tekstien on erotuttava selvästi poliisin, rajavartiolaitoksen, tullilaitoksen, vankeinhoitolaitoksen ja pelastushallinnon käytössä olevista virkapuvuista ja sotilaspuvuista sekä niissä käytettävistä virallisista merkeistä ja teksteistä."
      Miten siis vartija voi vartijan asua käyttämällä syyllistyä virkapuvun väärinkäyttämiseen?

      Miten niin ei ole valitusvaraa? Tietysti on. Voi tehdä rikosilmoituksen, ja jos se ei etene syytteeseen asti, niin voi itse ajaa kannetta.

      Oikeudessa ei tietenkään huomioida videoaineistoa, jos se ei todista mitään. Niinkuin nyt tämä viimeisin tapaus Helsingisä.

      • järjvalv

        Laki yksityisistä turvallisuuspalveluista

        2. Luku

        32 §

        Vartijan asun käyttäminen

        Vartijan on vartioimistehtävissä oltava pukeutunut vartijan asuun. Saman vartioimisliikkeen palveluksessa olevien, samanlaisia tehtäviä suorittavien vartijoiden on oltava pukeutuneita yhdenmukaisesti.

        Jos tehtävä sitä edellyttää, vartija saa käyttää myymälätarkkailussa ja muissa vastaavissa rikosten paljastamiseen liittyvissä tehtävissä sekä henkivartijatehtävissä ja arvokuljetustehtävissä muuta kuin vartijan asua. Muun kuin vartijan asun käyttämisestä päättää vastaava hoitaja toimeksiannoittain.

        Vartijan asua saa käyttää vain vartija vartioimistehtävissä. Vartijan asusta tulee huolehtia siten, etteivät siihen kuuluvat asusteet joudu asiattomien haltuun.


      • Epäuhri
        järjvalv kirjoitti:

        Laki yksityisistä turvallisuuspalveluista

        2. Luku

        32 §

        Vartijan asun käyttäminen

        Vartijan on vartioimistehtävissä oltava pukeutunut vartijan asuun. Saman vartioimisliikkeen palveluksessa olevien, samanlaisia tehtäviä suorittavien vartijoiden on oltava pukeutuneita yhdenmukaisesti.

        Jos tehtävä sitä edellyttää, vartija saa käyttää myymälätarkkailussa ja muissa vastaavissa rikosten paljastamiseen liittyvissä tehtävissä sekä henkivartijatehtävissä ja arvokuljetustehtävissä muuta kuin vartijan asua. Muun kuin vartijan asun käyttämisestä päättää vastaava hoitaja toimeksiannoittain.

        Vartijan asua saa käyttää vain vartija vartioimistehtävissä. Vartijan asusta tulee huolehtia siten, etteivät siihen kuuluvat asusteet joudu asiattomien haltuun.

        Niin? Tämä viesti oli ilmeisesti vastaus minun virka-asuasiaa käsitelleeseen viestiini.

        Halusitko kenties sanoa jotain? Pointtisi meni vähän ohi kun tyydyit vain siteeraamaan LYTP:iä.


    • henrik_

      kannattaa pitää kamerakännykkä kädessä, jos joutuu pakosta tai vahingossa asioimaan liikkeessä, jossa voi joutua Securitas vartijoiden mielivallan kohteeksi, kuva tai video voi toimia todisteena !

      • Jsss..

        No ei siitä todisteeksi ole kuin tänne keskustelufoorumeille.. Se kamera pitäisi olla päällä jo suunsoittotilanteessa eikä vasta sitten, kun kohteeseen puututtu fyysisesti.


      • .......

        Etenkin EDITOITU videomateriaali :D


    • Juggernauttii

      Näille joille aiheen käsitteleminen nostaa selvästi teltan pystyyn, niin suosittelen tutkimaan kuinka paljon tapausten määriin suhteutettuna näitä ylilyöntejä on. Vartijat tekevät vuosittain kymmeniä tuhansia kiinniottoja Suomessa.. kymmeniä tuhansia.. Jos oletetaan että sata tapausta vuodessa menee ns. puihin, niin ollaan edelleen prosenttia pienemmässä lukumäärässä.

      Omaan pitkän kokemuksen vartijana. Taso on noussut viime vuosina ja vartijat tekevät keskimäärin oikein hyvää työtä. Uskon että vartijat täyttävät tämän hetkisen paikkansa yhteiskunnassa oikein mallikkaasti, eikä Suomessa noin yleisesti ottaen, jos maita vertaillaan, nautitaan luotettavasta turvallisuusalasta missä on hyvin vähän ns. vartijaväkivaltaa.

      yhtään tapausta en tietenkään hyväksy ja suosittelen jokaista tällaista vartijaa, joka huomaa ajautuvansa tilanteisiin toistuvasti, missä ei ehkä laki olekaan enää toimipukuisen puolella, eroavan välittömästi.

      • tilastoija

        Mistähän repäisit tuon kymmeniätuhansia.....oikea luku lienee joitakin satoja.


      • parempitilastoija

        Ja mistähän repäisit tuon luvun sitten? Isoissa kauppakeskuksissahan kiinniottoja on muutamia joka ikinen päivä---


      • HUS-Turvapalvelut

        "Näille joille aiheen käsitteleminen nostaa selvästi teltan pystyyn, niin suosittelen tutkimaan kuinka paljon tapausten määriin suhteutettuna näitä ylilyöntejä on. Vartijat tekevät vuosittain kymmeniä tuhansia kiinniottoja Suomessa.. kymmeniä tuhansia.."

        Anna sitten sitä tutkimusfaktaa, jos olet kerran asiaa tutkinut. Väitän että "kymmeniä tuhansia" on hatusta vedetty luku.

        "Jos oletetaan että sata tapausta vuodessa menee ns. puihin, niin ollaan edelleen prosenttia pienemmässä lukumäärässä."

        Siinä on sata tapausta liikaa. Jos Suomessa tapetaan 100 ihmistä vuodessa, niin onko asiat hyvin, kun se on prosentuaalisesti niin pieni osa siitä, mitä on yritetty tappaa?

        Vartijoiden mielivalta ei ole vähentynyt vaan lisääntynyt, koska vartijoita on koko ajan enemmän julkisella sektorilla ja yleisillä paikoilla. Vaikka ennen taso olisi ollut heikompaa, niin vartijat tekivät töitä pääasiassa yksityisellä sektorilla. Nykyään vartijat/järkkärit tekevät 3-4 viikon koulutuksella käytännössä poliisin hommia ja jälki on sen mukaista.


      • Josettiedäperehdy
        HUS-Turvapalvelut kirjoitti:

        "Näille joille aiheen käsitteleminen nostaa selvästi teltan pystyyn, niin suosittelen tutkimaan kuinka paljon tapausten määriin suhteutettuna näitä ylilyöntejä on. Vartijat tekevät vuosittain kymmeniä tuhansia kiinniottoja Suomessa.. kymmeniä tuhansia.."

        Anna sitten sitä tutkimusfaktaa, jos olet kerran asiaa tutkinut. Väitän että "kymmeniä tuhansia" on hatusta vedetty luku.

        "Jos oletetaan että sata tapausta vuodessa menee ns. puihin, niin ollaan edelleen prosenttia pienemmässä lukumäärässä."

        Siinä on sata tapausta liikaa. Jos Suomessa tapetaan 100 ihmistä vuodessa, niin onko asiat hyvin, kun se on prosentuaalisesti niin pieni osa siitä, mitä on yritetty tappaa?

        Vartijoiden mielivalta ei ole vähentynyt vaan lisääntynyt, koska vartijoita on koko ajan enemmän julkisella sektorilla ja yleisillä paikoilla. Vaikka ennen taso olisi ollut heikompaa, niin vartijat tekivät töitä pääasiassa yksityisellä sektorilla. Nykyään vartijat/järkkärit tekevät 3-4 viikon koulutuksella käytännössä poliisin hommia ja jälki on sen mukaista.

        Jos pelkästään Helsingin rautatieasemalla on noin 500 kiinniottoa vuodessa, niin kyllä tuo kymmenentuhatta on aika realistinen luku. Kamppi, sekä Itis yltävät varmasti samaan. Siitä tulisi jo rapiat 1500 pokaa vuodessa KOLMESTA kohteesta.


      • fsb--

        Et sinäkään ole mikään ruudinkeksijä......


      • Laskentaa
        tilastoija kirjoitti:

        Mistähän repäisit tuon kymmeniätuhansia.....oikea luku lienee joitakin satoja.

        Tehdään pikainen laskutoimitus: Vuodessa on noin 335 työpäivää. Otetaan sitten vaikka Itis, Kampin keskus ja Forum, Sokos ja Stocka ja kiinniottoja per kohde saattaa olla 6 kpl

        6 kiinniottoa x 5 kohdetta x 335 pvää = n 10 050 kiinniottoa vuodessa


      • laskeppasiitä
        parempitilastoija kirjoitti:

        Ja mistähän repäisit tuon luvun sitten? Isoissa kauppakeskuksissahan kiinniottoja on muutamia joka ikinen päivä---

        Keskisuuressa ja suuressa kauppakeskuksessa tehdään näin 300-1000kiinniottoa vuodessa. Tämä siis yksittäisessä kohteessa pelkästään. Ja yksittäisellä firmalla toimeksiantoja pienistä suuriin, mitä 90000?


      • toinen-hucslainen
        HUS-Turvapalvelut kirjoitti:

        "Näille joille aiheen käsitteleminen nostaa selvästi teltan pystyyn, niin suosittelen tutkimaan kuinka paljon tapausten määriin suhteutettuna näitä ylilyöntejä on. Vartijat tekevät vuosittain kymmeniä tuhansia kiinniottoja Suomessa.. kymmeniä tuhansia.."

        Anna sitten sitä tutkimusfaktaa, jos olet kerran asiaa tutkinut. Väitän että "kymmeniä tuhansia" on hatusta vedetty luku.

        "Jos oletetaan että sata tapausta vuodessa menee ns. puihin, niin ollaan edelleen prosenttia pienemmässä lukumäärässä."

        Siinä on sata tapausta liikaa. Jos Suomessa tapetaan 100 ihmistä vuodessa, niin onko asiat hyvin, kun se on prosentuaalisesti niin pieni osa siitä, mitä on yritetty tappaa?

        Vartijoiden mielivalta ei ole vähentynyt vaan lisääntynyt, koska vartijoita on koko ajan enemmän julkisella sektorilla ja yleisillä paikoilla. Vaikka ennen taso olisi ollut heikompaa, niin vartijat tekivät töitä pääasiassa yksityisellä sektorilla. Nykyään vartijat/järkkärit tekevät 3-4 viikon koulutuksella käytännössä poliisin hommia ja jälki on sen mukaista.

        "Siinä on sata tapausta liikaa. Jos Suomessa tapetaan 100 ihmistä vuodessa, niin onko asiat hyvin, kun se on prosentuaalisesti niin pieni osa siitä, mitä on yritetty tappaa?"

        Eikös noin 100 henkirikosta ole suurin piirtein tilastollinen keskiarvo Suomessa muutenkin? Anyway, joo kyllä jos viismiljoonaisessa ihmisjoukos tehdään sata henkirikosta vuodessa niin voidaan sanoa, että, ollaan aikalailla hyvillä vesillä.

        Tilastot, ne ja erityisesti niiden tulkinta, on sitten jännää puuhaa. 100 verrattuna viiteen miljoonaan on niin lähellä nollaa, että se ON käytännössä nolla.

        Tuota sataa on millään järkevillä konsteilla täysin mahdoton survoa alemmas. on vaan tilastollinen fakta, että näin isossa joukossa ihmisiä aina joku jostain syystä (aivokemiat, mt-ongelmat, alkoholi, liikennekäyttäytyminen) tekee henkirikoksen (kuten esim Töölössä ajoi viime syksynä pyöräilijän päälle tahallaan) Toki sadassa on vielä pudottamisvaraa, mutta ne konstit ei sitten ole kansalaisyhteiskunnan ja yksilönvapauksien kannalta mielekkäitä tai järkeviä.


    • puhelin

      olen viime vuodesta asti seurannut vartioiden toimintaa ensinnäkin ne EIVÄT KÄYTTÄDY NOIN KUN TV:EE ohjelmissa.kyse on selvästi siintä että alistetaan kansalaisia ylimielisyydestä halu kovistella nuoria.poliisin pitäis olla yhtä tarkkoja vartioista kun omista asiakkaistan miten voi vaatia oikeutta eikä väkivaltaa kun vartioihin ei voi luottaa avaat väärän oven mahtuaksesi sisään vartiat kampissa muija musta hiuksinen ja kaksi ylimielistä vartiaa huusi kahdelle norelle niinkuin ne olisi tapon tehny mä en lopettanut vielä ja tajuut kai sä että tänään et noista ovista kulje vartiat pois oikeat poliisit vaikka kävelemään vartioiden tilanne ei se ulko näkö ja olemus anna oikeutta käyttäytyä kuin siat niin kuin vartiat tekee.laki kai se on niilläkin mitä tekisivät ja olisivat töissä jos asema tyhjenis loppus työt ajais takaa toisiaan ikinää vartiat ei ole väärässä aina oli syy vartian mielestä tee ilmotus sinne joka näitä vartioita palkkaa.sitäpaitsi rasistia.myyjänä näkee kaiken laista.sitten kun on oikee asia johon pitäis puuttua niin vartiat ei apuun mene

    • Eekkinä

      Ookkona tTrolli?

    • seuraillut

      securitasin auton pysäköi yhtiön työpukuinen nuorimies invapaikalle salon kirpparilla 15052016 klo 14.50. puhuin matkakumppanilleni, että noin törkeä pysäköinti tarvis kuvata ja laittaa youtubeen. tumma kundi kuuli keskustelumme ja lähestyi agressiivisen oloisena söpöttäen olevansa vain vähän aikaa. vei näköjään myyntitavaroita. suljin automme oven ja poistuimme nopeasti paikalta, koska käytös oli uhkaavaa. vahinko, ettei siinä autossamme ollut kameraa tuulilasilla. kundi selvästikin toimii kuten turhan moni vaksi luullen olevansa lakien, asetusten ja käytöstapojen yläpuolella. kilpailevan yhtiön "komisario" ajaa firman auton alaoven eteen pelastustien tukkien käydesään himassa kesken työvuoron. ravintolan vaksi juoksi korttelin päähän lyömään humalaista jonka kanssa katuosuudella oli suunsoittoerimielisyyttä. ruokaillessani kuuntelin keskustelua viereisessä pöydässä, myymälävartijat puhuivat avoimesti nimillä epäilemistään anastuksiin syyllistyneistä. liikenteessä rikkovat nopeusrajoituksia useammin kuin noudattavat, pysäköivät miten haluavat. poliisi ei selvästikään puutu -ilmeisesti osalle itselleen tai kavereille sivutoimi- hyvävelijärjestelmän vuoksi. näistä vartioliikkeistä ja osasta henkilöstöä tulee muodostumaan vielä ongelma.

      • NillitysjaPillitys

        Hyvä, että poistuitte, niin vartija sai parkkipaikan, eikä tarvinnut invapaikalle pysäköidä.

        Suosittelen oman elämän hommaamista, niin ei häiritse jos vartioimisliikkeen esimies käy kotona kesken päivää.

        Mitä helvettiä muiden ihmisten työaikana tekemiset tai tekemättä jättämiset ylipäätänsä sinulle kuuluu?

        Kaverini on palomiehenä ja aina joskus sattuu kohdalla asemavuoro, eli vuoro jossa palomies lämmittää saunaa, siivoaa ja laittaa ruokaa, eli pitää huolta asemasta, jotta muut palomiehet voivat keskittyä varsinaiseen työhönsä. Lähes aina kauppareissulla tulee joku nillitttämään, että "työaikana ei saa käydä kaupassa". Itsekseenkö kahvi, makaronit ja siivoustarvikkeet sinne aseman kaappeihin löytävät?

        Mitä tehdään tilanteessa jossa kaupasta tulee ryöstöhälytys tai vartijakutsu? Mennäänkö kohteelle suorinta tietä ja jätetään auto jalkakäytävälle vai etsitäänkö tyhjä pysäköintipaikka esim. 700 metrin päästä, josta juostenkin kestää useita minuutteja? Jos poliisin mielestä ryöstöhälytys tai vartijakutsu on hyväksyttyvä syy pysäköidä auto jalkakäytävälle, niin valita poliisille.


      • 1Trollaaja

        Kai nyt muistit ilmoittaa asiasta Securitasin pääjohtaja Alf Göranssonille ruotsiin???


      • TyötönVartija

        On ikävää ja pahoitteluni jos vartija on antanut sellaisen kuvan ettei lakia noudateta.Olen itse ollut Securaitaksella Vartijana 2009 ja kyllä meillä on siellä sellainen mentaliteetti, että Vartijan pitää toimia esimerkkinä hyvästä ja korrektista käytöksestä kanssaihmisiä kohtaan, silloinkin, vaikka asiakas ei aina itse olisi korrekti ja asiallinen. Invapaikan käyttö ei ole puolusteltavissa, koska Vartijalta ihan Securitaksen työterveyslääkärinkin mukaan vaaditaan huippukuntoa. Eli ei sovi olla lievääkään kuulon alenemaa.
        Minulle kaikkein palkitsevinta oli aina se, kun sain selvitettyä asiakkaan kanssa asiat ilman voimakeinojen käyttämistä ja silloin jos niitä joutui käyttämään, niin lievintä mahdollista. Me vartijat olemme ihmisiä siinä kuin muutkin ja toivottavasti lieveilmiöt ei sa meitä kaikkia näyttämään tehtäväämme kelvottomilta.
        Hyvää kesää "seurailleelle" ja hienoa että teet havaintoja ja huomioita.


      • nyt.tipahti
        1Trollaaja kirjoitti:

        Kai nyt muistit ilmoittaa asiasta Securitasin pääjohtaja Alf Göranssonille ruotsiin???

        :-D


    • Nimetön_Vartija

      Moi! Täytyy sanoa, että maailmassa kaikki on mahdollista, mutta mitä vartijoihin tulee on otettava huomioon, että kaikki videot mm. YouTube:ssa eivät vastaa täysin todellisuutta miten asia on alunperin edennyt. Esimerkiksi henkilö joka joutuu voimakeinojen kohteeksi voi olla poliisin etsintäkuuluttama henkilö jonka on myös ilmoitettu olevan vaarallinen tai aseistautunut, mutta näin "normaalin" kaupassa olevan ihmisen silmin tilanne näyttää väkivallalta tai liialliselta voimakeinojen käyttämiseltä. Monet videot missä kättä pidetään henkilön suun edessä katsotaan olevan liiallista voimekeinojen käyttämistä vaikka todellisuudessa kyseisellä toimenpiteellä pyritään estämään kohdehenkilön sylkeminen hepatiitin tarttumisen varalta.

    • Aikuisopiskelijahep

      Järjestyksenvalvojalla on oikeus käyttää tarpeellisia voimankäyttökeinoja estääkseen henkilön pääsyn, henkilön poistamiseen, henkilön kiinniottamiseen, aineen tai esineen poisottamiseen, tarkastakseen kiinniotetun sekä estääkseen henkilön pakenemisen.

      • Sattujataas

        Väärin ei ole poliisilla on ja sekin on rajallinen. Jv voi soittaa poliisit paikalle ei muuta. Mikäli jv tai vartija yrittää käyttää voimaa niin sitten saa toki puolustaa itseään ja ottaa kiinni.


      • 1ku1n3nkyyn1kk0
        Sattujataas kirjoitti:

        Väärin ei ole poliisilla on ja sekin on rajallinen. Jv voi soittaa poliisit paikalle ei muuta. Mikäli jv tai vartija yrittää käyttää voimaa niin sitten saa toki puolustaa itseään ja ottaa kiinni.

        nimim. "satujataas" näköjään on nimimerkkinsä veroinen satuilija... Vai onko peräti mitään voimassa olevaa lainkohtaa esittää väittämänsä perusteeksi???


      • ygntfhbv
        1ku1n3nkyyn1kk0 kirjoitti:

        nimim. "satujataas" näköjään on nimimerkkinsä veroinen satuilija... Vai onko peräti mitään voimassa olevaa lainkohtaa esittää väittämänsä perusteeksi???

        Kyseessä on yksi ja sama trolli, joka jokaiseen yksityistä turvallisuusalaa koskevaan ketjuun höpisee puutaheinäänsä.


      • 1ku1n3nkyyn1kk0
        ygntfhbv kirjoitti:

        Kyseessä on yksi ja sama trolli, joka jokaiseen yksityistä turvallisuusalaa koskevaan ketjuun höpisee puutaheinäänsä.

        Tiedetään.... Jos se sattuu vastaamaan jotain höpöhöpöä niin saa hyvät naurut


      • Anonyymi
        Sattujataas kirjoitti:

        Väärin ei ole poliisilla on ja sekin on rajallinen. Jv voi soittaa poliisit paikalle ei muuta. Mikäli jv tai vartija yrittää käyttää voimaa niin sitten saa toki puolustaa itseään ja ottaa kiinni.

        Suosittelen lukemaan lytpin läpi jos meinaat tosissaan väittää että järjestyksenvartijalla ei ole edellämainittuja oikeuksia omalla toimialueellaan :D


    • Kyynikko9292

      Kuten moni muukin on jo todennut, niin eivät vartijat hyökkää ihmisten kimppuun ilman mitään syytä. Jos sä et tottele pyyntöä, kehoitusta tai käskyä, sut poistetaan alueelta vaikka väkisin. Mitä enemmän sä pistät siinä vaiheessa vastaan, sitä enemmän voimaa käytetään.

      Sit on ihan turha huutaa ja ruikuttaa pahoinpitelystä tai mahdollisista mustelmista. Omalla käyttäytymisellä pystyy vaikuttamaan aika paljolti siihen lopputulokseen :D

      "En tehny mitään, mut vartijat hyökkäs kimppuun ja raahas kovin ottein pois!!!!!! Sain mustelman ku ne laitto mut maahan!!! v*ttu mitä NATSEJA!!!!" Omaa osuutta voidaan aina keventää ja vartijoiden voimankäyttöä paisutella, mutta totuus on usein juuri päinvaistainen kuin se "viaton uhri" antaa ymmärtää.

      • Ukkelihöpö

        Ongelma on vain se, että vartijalla ei ole mitään oikeuksia käyttää voimaa vain soittaa poliisit paikalle . Vartijoiden työ on ostoskärryjen keräämistä sekä ovien aukaisemista järjestystä hoitaa vain viranomaiset.


      • JooJooNiinVarmaan

        Uskottele vaanITSELLESI niin jos saat siitä mielihyvää


      • Jepa91919

        Ukkelihöpö on todennäköisesti vartijoiden katkeroitunut vakioasiakas, huono trolli tai yksinkertaisesti vain harvinaisen hukassa.

        Suosittelen tutustumaan tarkemmin vartijoiden oikeuksiin ja velvollisuuksiin Finlex.fi:n puolella, ettet ensi kerralla nolaisi itseäsi vartijoiden ja muiden sivustaseuraajien edessä.

        www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20020282


      • LakiPäivitys

      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 39 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      362
      4359
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1819
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1560
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1380
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1335
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    Aihe