"aamumössö" vai "iltamössö?"

TietämätönRuokkija

Niin, eli aamulla vai illalla pitää antaa rehut? Rehuihin siis sisältyisi, 1dl kivennäistä, 0.5 - 1l kauraa, ja kenties jotain melassia? Mihin melassi vaikuttaa, ja kuinka paljon sitä voisi antaa 13-vuotiaalle vuonohevostammalle, joka liikkuu 6,kertaa viikossa , 1-2h ajan? Heinää se saa aamulla 2kg, päivällä 2kg ja illalla 3kg, joten kuinka paljon melassia sille voisi antaa? Ja aamulla vai illalla ne pitää antaa? Vai kenties molempina, aamuin ja illoin, jos niin, niin kuinka paljon molemmilla aterioilla? Onko sen hyvä saada muuta rehua? Jos on , mitä?

1

96

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

      Melassi on sokeripitoista väkirehua, jota käytetään antamaan energiaa. Kylmäveriset harvemmin tarvitsee erityisen sokeripitoista rehua, koska ovat yleensä muutenkin alttiita lihomaan ja saavat kaviokuumeen herkemmin. En siis antaisi melassia. Mieluummin sitten aavistuksen lisää kauran määrää jos on tarvetta tai antaa jotain kauratonta väkirehua (poneille suunnatut myslit yms. hyviä, sopii hyvin kylmäveriselle).

      Huomaa että kaurakaan ei sovi kaikille.

      Se että hevonen liikkuu 1-2h kerralla ei kerro mitään. Oleellista on se, miten hevonen liikkuu. Jos se liikkuu oikein päin itseään kantaen ja treenataan vaikeampi koululiikkeita tms. on se huomattavasti raskaampaa kuin jos hevonen menee löysästi pää pystyssä.


      Väkirehut kannattaa kuitenkin pitää mahdollisimman vähäisinä ja lisätä niitä vain jos on oikeasti tarvetta.


      Jos väkirehumäärä on noin pieni (alle litra kauraa kivennäiset) voi aivan hyvin antaa ne yhdellä kertaa. Itse annan mieluummin illalla, koska tällöin hevonen voi jäädä rauhassa karsinaan syömään ruokia koko yöksi.

      aamuisin jos antaa ruuan, ei voi lähteä heti ratsastamaan aamusta. Tietysti jos koskaan ei aamusta mene tallille, ei tällä ole väliä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      422
      1816
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      185
      1461
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      108
      1402
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      144
      1341
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      970
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      956
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      913
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe