Ajatuksia rakkaudesta

Tuskin mitään muuta termiä on niin paljon väärinkäytetty, kun rakkaus.
Sitä kuulee rakastettavan lemmikkieläimiä maapaikkoja, työtä, harrastuksia, ties mitä.
Onko sellaista tunnetta olemassakaan, kun rakkaus, Minun mielestä tuota ilmaisua pitäisi käyttää vain ihmisten välillä..
Viha on kuitenkin voimakkain tunne, jota tuskin kukaan hallitsee.
lievempiä on ilo ja suru, mutta rakkaus, on vaa isompi kiinnostus milloin mitäkin kohtaan.

89

368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaa..

      Rakkaus, niin kuin kaikki muutkin tunteet, on subjektiivista, jokaisella on lupa kuvata sillä sanalla sitä, miksi sen itse ymmärtää. Ei ole mitään syytä kenenkään toimia tunnepoliisina määrämässä, mitä on lupa tuntea mitäkin kohtaan tai millä sanalla on lupa kutsua jotakin omaa tunnettaan.

      Antaa vain kaikkien kukkien rauhassa kukkia.

      • Saivartelua tämä on, mutta kun on kyse vahvoista tunteista, niin niillä hehkuttaminen kaikenmaailman asioita jotenkin korpee.
        Jo tuokin lemmikkieläinten nostaminen ihmisten tasolle ja ylikin nostattaa kylmiä väreitä.
        Radiojuontaja sanoi villijänistäkin häneksi, kohta vissiin kärpäsiä ja itikoitakin.


    • mitäkä mies

      Kummallinen sana on keksitty..Parjattu itserakkaus on varmaan vähiten käytetty.

      • Sinä sen sanoit.
        on terveen ihmisen merkki, että on itserakas.
        Itseviha on tuhoisaa itselle ja läheisille. Sitäkin on.
        Itserakkaus on kyllä silloin liian suurta, jos näkee itsensä virheettömänä.


      • .....
        k-kotton kirjoitti:

        Sinä sen sanoit.
        on terveen ihmisen merkki, että on itserakas.
        Itseviha on tuhoisaa itselle ja läheisille. Sitäkin on.
        Itserakkaus on kyllä silloin liian suurta, jos näkee itsensä virheettömänä.

        Itsekunnioitus on eri asia, kuin määrätön, tyhmä itserakkaus, jolle muut vain nauravat.

        Jos ihmisen ainut rakkaus kohdistuu itseensä, huonosti on asiat.


      • pot1
        k-kotton kirjoitti:

        Sinä sen sanoit.
        on terveen ihmisen merkki, että on itserakas.
        Itseviha on tuhoisaa itselle ja läheisille. Sitäkin on.
        Itserakkaus on kyllä silloin liian suurta, jos näkee itsensä virheettömänä.

        Oi Kalle! Suuressa viisaudessasi avaat ajatustesi Tonavan patoluukut niin auki kuin ikinä. Suuria asioita ikuisesti pohtiva persoonasi jää vaikuttamaan minunkin
        mitättömyyteeni, jopa paskan verran


      • pot1 kirjoitti:

        Oi Kalle! Suuressa viisaudessasi avaat ajatustesi Tonavan patoluukut niin auki kuin ikinä. Suuria asioita ikuisesti pohtiva persoonasi jää vaikuttamaan minunkin
        mitättömyyteeni, jopa paskan verran

        Tämä nyt on tällaista tasaista taaperrusta.
        Täällä ei ole enää "palstatuttuja",joiden kanssa voi tehdä kepeempiä aloituksia.
        Mietin jo tämänkin kanssa, peruutanko vai lähetänkö.
        Että se siitä näistä pohtivista persoonista.


    • vaka vanha

      Samaa mieltä siitä että sana rakkaus on kärsinyt inflaation.
      Ja on sitten myös ilmiönä sellainen että aion pysyä moisesta erossa. Lopulta kun rakkaus on semmoinen murheen esivaihe.

      • Ikä auttaa kummasti tuosta ilmiöstä, rakkaus, erossa pysymiseen.
        Voi se olla murheenkin esivaihe, joillekin haikeuden ja kaipauksen.
        Harvoille ilon.


      • vaka vanha
        k-kotton kirjoitti:

        Ikä auttaa kummasti tuosta ilmiöstä, rakkaus, erossa pysymiseen.
        Voi se olla murheenkin esivaihe, joillekin haikeuden ja kaipauksen.
        Harvoille ilon.

        Kyllähän se saattaa tuottaa jonkinlaisia väärinkäsityksiäkin jos ihmiset käsittää sanalla rakkaus niin erilaisia asioita ja tunnetiloja. Joku rakastaa jotain purukumia kun sillä ei ole laksatiivisia vaikutuksia, ja toiselle rakkaus merkitsee ikävän tuottamia unettomia öitä tai suurta intohimoa.
        Tämä nykyinen kaiken mahdollisen rakastaminen on jenkeistä tänne valunutta soopaa jolloin se ei oikeastaan merkitse muuta kuin että kaikkea rakastetaan heti jos ei se pahemmin vituta.


      • Jaa...
        vaka vanha kirjoitti:

        Kyllähän se saattaa tuottaa jonkinlaisia väärinkäsityksiäkin jos ihmiset käsittää sanalla rakkaus niin erilaisia asioita ja tunnetiloja. Joku rakastaa jotain purukumia kun sillä ei ole laksatiivisia vaikutuksia, ja toiselle rakkaus merkitsee ikävän tuottamia unettomia öitä tai suurta intohimoa.
        Tämä nykyinen kaiken mahdollisen rakastaminen on jenkeistä tänne valunutta soopaa jolloin se ei oikeastaan merkitse muuta kuin että kaikkea rakastetaan heti jos ei se pahemmin vituta.

        No, eihän siinä ole mitään uutta, että kaikenlainen kommunikointi aiheuttaa väärinkäsityksiä, kun sanat, asiat ja eleet värittyvät ihmisten mielissä eri tavalla. Ei rakastaminen ole mikään erityinen sana tässä suhteessa. Ei se minusta liioin tarkoita sitä, että jos joku haluaa puhua rakastamisesta vaikkapa vain puolisostaan puhuessaan, niin eihän sen, miten muut sitä sanaa käyttävät, pitäisi vaikuttaa siihen, mitä se hänelle merkitsee.

        Minusta on vain hienoa, että rakastamisesta tulee tavallinen sana, jota kuulee. Suomessa tuntuu, että kaikki on vain yrmyä, ja rakastamisestakin saisi puhua vain kahden kesken pimeässä. Mitä enemmän positiivisia tunteita kuvaavia sanoja saa kuulla, sitä parempi.


      • vaka vanha
        Jaa... kirjoitti:

        No, eihän siinä ole mitään uutta, että kaikenlainen kommunikointi aiheuttaa väärinkäsityksiä, kun sanat, asiat ja eleet värittyvät ihmisten mielissä eri tavalla. Ei rakastaminen ole mikään erityinen sana tässä suhteessa. Ei se minusta liioin tarkoita sitä, että jos joku haluaa puhua rakastamisesta vaikkapa vain puolisostaan puhuessaan, niin eihän sen, miten muut sitä sanaa käyttävät, pitäisi vaikuttaa siihen, mitä se hänelle merkitsee.

        Minusta on vain hienoa, että rakastamisesta tulee tavallinen sana, jota kuulee. Suomessa tuntuu, että kaikki on vain yrmyä, ja rakastamisestakin saisi puhua vain kahden kesken pimeässä. Mitä enemmän positiivisia tunteita kuvaavia sanoja saa kuulla, sitä parempi.

        Kyllä maailma olisi huonompi paikka jos edes Kummola ei enää jyrähtäisi vaan sekin vaan rakastaisi. Hippien huuruista hommaa on semmoinen kaiken rakastaminen.


      • Jaa...
        vaka vanha kirjoitti:

        Kyllä maailma olisi huonompi paikka jos edes Kummola ei enää jyrähtäisi vaan sekin vaan rakastaisi. Hippien huuruista hommaa on semmoinen kaiken rakastaminen.

        :) No, joo, ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat, vaikka hyväveli-Kummolan jyrähdyksille en juurikaan anna arvoa. Silti olen sitä mieltä, että mieluummin lisää hymyileviä huuruhippejä kuin yrmynaamoja, joiden mielestä muut rakastavat liikaa tai ainakin jotenkin väärin.


      • vaka vanha

    • Yksin oleva

      Olen samaa mieltä. Tässä ikäluokassa rakkaus ilmenee eri tavoin kuin nuoruudessa. Uskon vain kumppanuuteen. Olen yhä sinkku.
      Silti elämä jatkuu...

      • minä olen tämän ikäluokan yläpäässä ikäni puolesta.
        Näyttää tuolla ikäluokanalarajalla olevan kovastikin kaipuuta rakkauteen, kai sitä on silloin annettavaakin.


    • omega ♀

      Minä uskon rakkauteen ♥♥ kahden ihmisen. Miehen ja naisen.
      Odotan kohtaavani tyhmän, luotettavan, silmiini katsoen hymyyni vastaavan miehen, joka ei ole vielä oppinut nykyajan henkeä, että kieroilu, kaikkinainen petkutus ja jättäminen on fiksuuden ja alfauroksen merkki naissuhteissa.

      • Ei luulis olevan vaikeaa löytää. Mene sopivaan aikaan rautakauppaan.kysele mitä yksinkertaisinta ruuvaamiseen tai naulaamiseen liittyvää asiaa. Pian on rinki ympärillä.
        Ota se ensimmäinen ja suuriäänisin, se varmasti on tyhmin.


    • Jaa.. Itse tunnen valtavaa elämäniloa, rakkautta itse elämää kohtaan. Rakkaus elää ja asuu minussa, sinussa, meissä kaikissa, kun vaan lakkaamme vastustamasta sitä.

      Rakkauden kohde voi minulle olla elollinen tai eloton. Rakastan monia asioita, mutta hieman eri....hmmm...volyymilla riippuen juuri kohteesta. Äidinrakkaus lapsiani kohtaan on suurta rakkautta. Rakastan myös mökkiäni, koiraani, näitä hiljaisia ja rauhallisia aamuja...

      Minulle rakkaus on voimavara ja energian lähde. Rakkaudeton elämä, millaista se on?

      • Sanat on sanoja, ajatukset on toinen juttu, ja sitten vielä tekemiset.
        Joku auervaara voi höplättää rakkaudesta kymmenille naisille, ja mikä kummallista naiset uskoo.
        enempiki se on kankkulan kaivo, johon sullottu energia tuo kokemuksia, mutta sellaista se elämä on. Sattumien ja kokemusten jono.


    • Siinä mielessä samaa mieltä, että ihmeen vaaleanpunaiseksi hattaraksi sitä välillä kuvaillaan. Puhtaan valkoinen sekoitettu tulen punaiseen. Kaiken se kestää, kaiken se voittaa. 24/7. Saako tähän yrjötä? Ainiin, näppis tykkää pahaa...

      Vai onko se niin että rakkaus on juuri tuollainen puhdas pulmunen, ja sitten me jalot ihmiset ja meidän oikea luonto astuu esiin ja pilaa sen?

      Varoitus - jos alan kirjoittamaan plussia, on ollut tarkoitus kirjoittaa kysymysmerkki, näppis jo näköjään reagoi mun laattaan eikä halua toimia.

      Uskon silti rakkauteen. Se on mun sisällä, ja kattaa koko elämän. Rakastan elämää, kaiken minkä se tarjoaa - palokärkeä joka juuri pyhälsi mun puutarhaan tässä kun kirjoitan. Lapsia. Ja kyllä, koiraani. Se on maailman paras ja hellyttävin otus. Taloani, puutarhaa, saunaa, kuuta, ja hellettä klo 22.14 iltaisin kun se on kuin samettia. Ihmisiä ja niiden juttuja. Koen että rakkaus on enemmän energiaa joka kuljettaa mua, josta voin ammentaa ja jakaa ympärilleni. Tosin en tunne sitä ihan joka päivä, jokaisella kai on huonoja hetkiä.

      • Kyllä Sinä hyvin kirjoitat.
        Oliskohan tuota listaa vara karsia, että saunaakin, voi luoja teitä naisia, yhyh.
        Nuo rakkauskohteet on helppoja kohteita, mennään yli, mistä aita on matalin, niin pitää tedäkin.
        Vaikeusaste nousee satakertaiseksi, jos pitäisirakastaa (kauhistuttaa koko sana) toista ihmistä. kannattaako edes yrittää.


      • k-kotton kirjoitti:

        Kyllä Sinä hyvin kirjoitat.
        Oliskohan tuota listaa vara karsia, että saunaakin, voi luoja teitä naisia, yhyh.
        Nuo rakkauskohteet on helppoja kohteita, mennään yli, mistä aita on matalin, niin pitää tedäkin.
        Vaikeusaste nousee satakertaiseksi, jos pitäisirakastaa (kauhistuttaa koko sana) toista ihmistä. kannattaako edes yrittää.

        Sauna ei pahemmin riitele, koira joskus uhmaa mutta makkarallakin sekin.. tuota..öh.. tulee järkiinsä ;)

        Minusta elämässä on paljonkin rakkautta, tuo kahden ihmisen välillä on lähinnä hormoonimyrskyä. Mutta, jos löytää samanhenkisen ihmisen kuin itse on, niin tottakai kannattaa yrittää sitä myrskyäkin. Siis jos kyllästyy helppoon elämään :))


    • Rakastan myös kesää

      Rakastan elämää, lapsiani, lapsenlapsiani, vävyäni, miniääni, sisaruksiani, kahta parasta ystävääni ja koiriani. Kahta miestäkin olen rakastanut, lopuksi yksipuolisesti. Itseänikin rakastan, useimmiten.
      Uusille rakkauksille en asetu enää alttiiksi, sillä petollisuuden haavat ovat hitaita parantumaan ja niitä on tullut osakseni riittävästi. Rakkautta on eri muodoissa, esimerkiksi äidinrakkaus on erilainen tunnetila kuin vastakkaista sukupuolta kohtaan oleva rakkaus jota virittää myös seksuaalisuus.

      Viha taas on mielestäni enemmänkin sana jota yleisesti käytetään aika huolettoman kevyesti. Omassa kategoriassani viha on todella voimakasta tunnetilaa kuvaava sana, onneksi ei ole koskaan tarvinnut kyseistä tunnetta tuntea. Suuttumus, ärtymys, inho, pelko ja pettymys taitavat olla voimakkaimmat tuntemani negatiiviset tunteet.

      • Maailma on täynnä yksipuolista rakkautta. Ja siinäkös suuri tuska on, jos toinen viimeisen päälle ihastunut,eikä toisella ole minkäänlaisia tunteita.
        En tuota tiedä, onko mustasukkaisuuskin jokin rakkauden alahaara.
        Nämä on vaikeita asioita.


    • entinen miäs

      Tiedä häntä, ehkä en kuitenkaan ihan samaa mieltä ole. Kai tuota sanaa voi käyttää muissakin yhteyksissä, kuin vain ihmisten välisissä tuntemuksissa. Vaihteleehan sen merkitys niissäkin. Esim. rakkaus omiin vanhempiin, lapsiin tai sisaruksiin on toisenlaista kuin rakkaus puolisoa kohtaan, joka sekin voi olla hyvin erilaista pitkän parisuhteen alussa ja sitten ehtoopuolella.
      No, en minäkään koiraani sanoisi rakastavani mutta voisin sanoa rakastavani nykyistä asuinpaikkaani, jossa viihdyn paremmin kuin missään koskaan aiemmin. Mutta jos sanoisin rakastavani (palkka)työtäni, sitten joutaisin hourulaan;) Ja se ei tarkoita sitä, että olisin laiska tai työtä vieroksuva, päinvastoin;) Jos työtä saa vihata, kai sitä voi rakastaakkin, ilman että se on sen termin väärinkäyttöä.

      • Näillä nurkilla ei ko-termiä käytetä edes ihmistenvälisissä kanssakäymisissä, tuskin sitä muuallakaan maassa sen enempää.
        Enempi julkisuudenhenkilöiden käyttämä ilmaisu.
        Tässäkin ketjussa sitä tunnutaan rakastettavan liki kaikkea maan päälä, mutta tuskin sitiä kukaan turuilla ja toreilla isompaa meteliä pitää, ja hyvä näin.


      • entinen miäs
        k-kotton kirjoitti:

        Näillä nurkilla ei ko-termiä käytetä edes ihmistenvälisissä kanssakäymisissä, tuskin sitä muuallakaan maassa sen enempää.
        Enempi julkisuudenhenkilöiden käyttämä ilmaisu.
        Tässäkin ketjussa sitä tunnutaan rakastettavan liki kaikkea maan päälä, mutta tuskin sitiä kukaan turuilla ja toreilla isompaa meteliä pitää, ja hyvä näin.

        Niin, mitä sitä turhia höpöttämään tyhjiä sanoja. Käytös ja teot puhuu puolestaan.


    • Ihana Elämä 50+

      Hm, mietin mitä ilmaisua käyttäisin rakastamisen sijasta vaikka maapaikkaan, työhön harrastuksiin ym. no tietenkin Ihanaa.
      No Ihmisiin ja muihin "perheenjäseniin kuten lemmikkeihin" tuota rakasta.
      Mutta jos ymmärrämme että Rakas adjektiivina ja Rakastaminen verbinä, kuitenkin saavat vähän eri sävyt.
      Jos Rakastun toiseen aikuiseen kaikki tietävät mistä on kyse.
      Jos käytän lapsistani sanaa Rakas se ilmaisee kuinka lähellä itseäni heitä pidän.
      Seuraava adjektiivi, Kulta on ihmiset jotka ovat astetta kauempana itseäni, muut läheiset ja ystävät.
      Ja taas seuraava, mukavat on työtoverit, naapurit ja muuten hyvät tuttavat.
      Näin minusta tuntuu kuin ympärilläni olisi kehiä, koska oikeasti tunnen vahvemmin toisia kohtaan.
      Ja se jonka joskus saan iholleni, on se johon Rakastun.

      No en vielkä tähään ikään mennessä ole kokenut Vihaa toista ihmistä kohtaan, suuttua kyllä osaan, mutta en tiedä miksi Vihaaminen on mielestäni liian voimakas ilmaisu. Jos en pidä jostain ihmisestä vältän vain kontakteja mahdollisimman paljon.

      • Tämä oli hyvin kuvattu. Mietin että voi se olla luonnekysymys myös, miten katsoo maailmaa. Esim. jotkut ihmiset veistelee juustoa leivän päälle sen kummemmin miettimättä sitä. Toiset taas, kuten isäni, tekee siitä taidetta. Jättää aina täydellisen sileän juustopinnan.

        Tarkoitan että toiset laittaa sielunsa likoon muuhunkin kuin parisuhteeseen, toiset eivät avaa mielensä samalla tavalla pikkujutuille, itsestäänselvyyksille.

        Vihaa voi kai kuvailla samalla kaavalla kuin kuvasit rakkauttakin. Skaalana vaan kuinka paljon pahaa joku on tehnyt. Kandee ehkä olla kiitollinen jos ei tunne vihaa, se tarkoittaa että elämä on ollut armollinen :)


      • Ihana Elämä 50+
        hmp.f kirjoitti:

        Tämä oli hyvin kuvattu. Mietin että voi se olla luonnekysymys myös, miten katsoo maailmaa. Esim. jotkut ihmiset veistelee juustoa leivän päälle sen kummemmin miettimättä sitä. Toiset taas, kuten isäni, tekee siitä taidetta. Jättää aina täydellisen sileän juustopinnan.

        Tarkoitan että toiset laittaa sielunsa likoon muuhunkin kuin parisuhteeseen, toiset eivät avaa mielensä samalla tavalla pikkujutuille, itsestäänselvyyksille.

        Vihaa voi kai kuvailla samalla kaavalla kuin kuvasit rakkauttakin. Skaalana vaan kuinka paljon pahaa joku on tehnyt. Kandee ehkä olla kiitollinen jos ei tunne vihaa, se tarkoittaa että elämä on ollut armollinen :)

        Niin olisi pitänyt myös mainita että olen todella kiitollinen elämälleni, onhan siihen myös vastoinkäymisiä mahtunut mutta niistä selvinneenä ei voi olle muuta kuin kiitollinen. Joskus vähän pelottaakin kuinka hyvin elämä on, mutta ehkä se onkin se syy että tätä polkua tallaan yksinäni edelleen. Mutta ehkä joskus se toinen siihen rinnalle löytyy tai sitten ei.


      • Nämä asiat ei ole minun vahvoja alueita.
        jos näistä livessä alkaisin ääneen mietiskellä, niin auringonpistoksensaaneeksi minut luokiteltaisiin.
        Hyvin Sinä tuon asian saanut järjestykseen.
        Mutta tuo kulta, eikö sen vois nostaa tuon rakkaan rinnalle, kun minä oon vielä yhdelle kulta, vaikka ei ole moneen vuoteen nähtykään. Elämä vaan on semmosta.


    • Kai sitten

      Jos rakastaa maata, panee maata.

      • Niin kai

        Ehkä sellainen ihminen tekee niin, jolle rakastaminen ja paneminen ovat synonyymeja. Kaikille ne eivät ole.


      • kokkeillaa
        Niin kai kirjoitti:

        Ehkä sellainen ihminen tekee niin, jolle rakastaminen ja paneminen ovat synonyymeja. Kaikille ne eivät ole.

        Jottai


      • Kai sitten
        Niin kai kirjoitti:

        Ehkä sellainen ihminen tekee niin, jolle rakastaminen ja paneminen ovat synonyymeja. Kaikille ne eivät ole.

        Tuo taisi olla sinun tulkintasi. Jospa tarkoitinkin vain, että se joka rakastaa maata, nukkuu yönsä rauhallisesti...


      • Niin kai
        Kai sitten kirjoitti:

        Tuo taisi olla sinun tulkintasi. Jospa tarkoitinkin vain, että se joka rakastaa maata, nukkuu yönsä rauhallisesti...

        Juu, tuli vähän järki jälkijunassa, tajusin tuon samalla hetkellä, kun klikkasin "lähetä"-nappulaa :)).


    • Jotain syömistä(kö?)

      Omasta mielestäni rakastamisilmaisua voi käyttää kaikissa muissa elämän asioissa, mutta ihmisten välisissä vain erinomaisen harvoin. Juuri siksi, että oikeastaan kukaan ei tiedä, mitä se tarkoittaa. Ihmisten välisistä rakkauksista vain rakkaus lapsiin, omiin ja vieraisiin, on ainoa puhdas, vilpitön ja oikea muoto aiheesta.

      Omia suurimpia rakkauksiani ovat musiikki, ruoka ja lapseni, tärkeysjärjestys vaihtelee tarpeitten mukaan. Miehen ja naisen välisestä rakkaudesta en tiedä, tajua enkä ymmärrä mitään, se on jotain mitä ei ole olemassakaan, sillä rakasteleminen, pano, seksi, intohimo ja muu sen sellainen ihmisen perustarpeiden tyydyttäminen ovat vain lieveilmiöitä aiheesta.

      • En ole kenenkään kuulut rakastavan syömistä, vaikka se on jokapäiväistä.
        Ruokaa olen kuullut rakastettavan, ei tuntun tulevan minulle ensimmäiseksi senkään rakastaminen mieleen.
        Kai niitä elämässä tapaa henkilöitä, joihin tuntee enemmän vetovoimaa.
        Jos se vetovoima on niin tuskaisen kovaa, että on suoranaisia vaikeuksia pysyä yksinään, ja jos vielä toinenkin tuntee samoin, niin eiköhän sitä jo sopisi kutsua rakkaudeksi.


      • Oikeaa ei ole !
        k-kotton kirjoitti:

        En ole kenenkään kuulut rakastavan syömistä, vaikka se on jokapäiväistä.
        Ruokaa olen kuullut rakastettavan, ei tuntun tulevan minulle ensimmäiseksi senkään rakastaminen mieleen.
        Kai niitä elämässä tapaa henkilöitä, joihin tuntee enemmän vetovoimaa.
        Jos se vetovoima on niin tuskaisen kovaa, että on suoranaisia vaikeuksia pysyä yksinään, ja jos vielä toinenkin tuntee samoin, niin eiköhän sitä jo sopisi kutsua rakkaudeksi.

        Miksi sinä saivartelet? Kommentissa ei sanota, että rakastaa syömistä, otsikko sen sijaan tarkoittaa, että onko se rakkaus jotakin syömistä, kun kukaan ei tiedä, mitä se oikeasti on. Tämän ajatuksen olen bongannut jo nuorena flikkana silloiselta esimieheltä.

        Vastaus viimeiseen virkkeeseesi on helppo: EI ! Veto toiseen ihmiseen, se kutina jonka jonkun mukavan läheisyys aiheuttaa, ei ole vissin varmasti ainakaan rakkautta vaan liittyy no. niihin perustavaa laatua olevien ihmiselämän tarpeiden tyydyttämiseen. Rakkaus astuu kuvaan mukaan vasta sitten - jos astuu - kun kutina lakkaa ja päättää siitä huolimatta jäädä viereen kaikista toisen vioista ja paskapäisyyksistä huolimatta.


      • aitorakkausko

        Minustakin ihmisten välinen suhde, jota rakkaudeksi kutsutaan on harvoin rakkautta. Minusta oikea rakkaus on aina ehdotonta ja epäitsekästä, mitä esimerkiksi parisuhderakkaus ei taida juuri koskaan olla. Se sisältää yleensä vähimmilläänkin toiveen vastarakkaudesta.


      • aitorakkausko kirjoitti:

        Minustakin ihmisten välinen suhde, jota rakkaudeksi kutsutaan on harvoin rakkautta. Minusta oikea rakkaus on aina ehdotonta ja epäitsekästä, mitä esimerkiksi parisuhderakkaus ei taida juuri koskaan olla. Se sisältää yleensä vähimmilläänkin toiveen vastarakkaudesta.

        Nyt on rima liian korkealla.
        Eikai tässä nyt mitään neitsytmaarioita ja joosehvia olla.
        Rakkaus on ihmisen keksimä ilmaisu, niin kai sen voi jokainen kokea. jos kohde löytyy.
        Tuo Sinun määritelmä on jo palvomista.


      • Oikeaa ei ole ! kirjoitti:

        Miksi sinä saivartelet? Kommentissa ei sanota, että rakastaa syömistä, otsikko sen sijaan tarkoittaa, että onko se rakkaus jotakin syömistä, kun kukaan ei tiedä, mitä se oikeasti on. Tämän ajatuksen olen bongannut jo nuorena flikkana silloiselta esimieheltä.

        Vastaus viimeiseen virkkeeseesi on helppo: EI ! Veto toiseen ihmiseen, se kutina jonka jonkun mukavan läheisyys aiheuttaa, ei ole vissin varmasti ainakaan rakkautta vaan liittyy no. niihin perustavaa laatua olevien ihmiselämän tarpeiden tyydyttämiseen. Rakkaus astuu kuvaan mukaan vasta sitten - jos astuu - kun kutina lakkaa ja päättää siitä huolimatta jäädä viereen kaikista toisen vioista ja paskapäisyyksistä huolimatta.

        Älä nyt revi pelihousujasi, en toki ajatellut Sinun rakastavan syömistä.
        Kiitos paljon vastauksesta, noin topakka vastaus saa todella hyvälle tuulelle.
        Vaikka ei siinä mitään pahaa ole syömisenrakastamisessakaan, Kummempiakin asioita rakastetaan. :).
        Toivottavasti kohtaat jonkun, joka aiheuttaa oikein valtavan kutinan, Eiköhän tuo mieli muutu.


      • aitorakkausko
        k-kotton kirjoitti:

        Nyt on rima liian korkealla.
        Eikai tässä nyt mitään neitsytmaarioita ja joosehvia olla.
        Rakkaus on ihmisen keksimä ilmaisu, niin kai sen voi jokainen kokea. jos kohde löytyy.
        Tuo Sinun määritelmä on jo palvomista.

        Aika yllättävä tulkinta, että palvomista. Ei sentään! Esimerkiksi lapsen rakastaminen on minusta aitoa rakkautta, se on pyyteetöntä, useimmiten ainakin.

        Minusta aito rakkaus on sitä, että haluaa toiselle hyvää ja rakastaa juuri sellaisena kuin toinen on. Palvominen taas sisältää jonkinlaista itsensä uhraamista tai alentamista - tai sen toisen korottamista - ei se mitään rakkautta ole.

        Tietenkin jokainen kokee rakkauden omalla tavallaan, se on subjektiivista. Kerroin vain, minkä minä ymmärrän oikeana rakkautena. Esimerkiksi erotilanteessa, kun toiselta on rakkaus loppunut, se tarkoittaisi sitä, että vaikka itse vielä rakastaa, päästää toisen menemään, koska haluaa tälle hyvää.


      • aitorakkausko kirjoitti:

        Aika yllättävä tulkinta, että palvomista. Ei sentään! Esimerkiksi lapsen rakastaminen on minusta aitoa rakkautta, se on pyyteetöntä, useimmiten ainakin.

        Minusta aito rakkaus on sitä, että haluaa toiselle hyvää ja rakastaa juuri sellaisena kuin toinen on. Palvominen taas sisältää jonkinlaista itsensä uhraamista tai alentamista - tai sen toisen korottamista - ei se mitään rakkautta ole.

        Tietenkin jokainen kokee rakkauden omalla tavallaan, se on subjektiivista. Kerroin vain, minkä minä ymmärrän oikeana rakkautena. Esimerkiksi erotilanteessa, kun toiselta on rakkaus loppunut, se tarkoittaisi sitä, että vaikka itse vielä rakastaa, päästää toisen menemään, koska haluaa tälle hyvää.

        Oli minun moka, etten rajannut rakkautta lapseen ulos tästä aloituksesta, koska se on minusta itsestäänselvyys.
        No, ei iinä mitään
        Tässä se kuitenkin nähdään se miesten ja naisten ero.
        Naisilla on tarve rakastaa, ja sitten rakastetaan mitä kummallisempia asioita.
        Ja miehet taas,no joo,, niin tekee leijonauroksekin, makoilevat ja tappelevat


      • aitorakkausko
        k-kotton kirjoitti:

        Oli minun moka, etten rajannut rakkautta lapseen ulos tästä aloituksesta, koska se on minusta itsestäänselvyys.
        No, ei iinä mitään
        Tässä se kuitenkin nähdään se miesten ja naisten ero.
        Naisilla on tarve rakastaa, ja sitten rakastetaan mitä kummallisempia asioita.
        Ja miehet taas,no joo,, niin tekee leijonauroksekin, makoilevat ja tappelevat

        Tämä keskustelu sisältää oikeastaan kaksi asiaa: sen, käytetäänkö sanaa "rakastaa" liikaa ja väärin vai ei, ja mitä rakastaminen tarkoittaa. Minusta sitä sanaa ei käytetä liikaa, mutta toisen ihmisen oikea rakastaminen on silti harvinaista. Ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat sillä, että rakkaus lapseen olisi pitänyt rajata pois, mutta minäkään en tarkoittanut sitä ylitsevuotavaa ja suojelevaa tunnetta siinä, vaan ainoastaan sen rakkauden pyyteettömyyttä. Sanomalla sen esimerkkinä, ihmiset yleensä ymmärtävät, mitä sillä tarkoitetaan. Myös puolisoa voi kyllä rakastaa pyyteettömästi, mutta se onkin jo vaikeaa. On vaikeata erottaa rakastaminen siitä, mitä haluaa itselleen toisesta ja suhteesta. Siitä ei ole pitkä matka siihen, että sanotaan tai ainakin ajatellaan: "rakastaisin sinua enemmän, jos sinä..." ja se alkaa ainakin minun mielestäni olla aika kaukana rakkaudesta.

        Minusta tässä keskustelussa on parasta se, että tämä ainakin tarjoaa mahdollisuuden ymmärtää vähän enemmän sitä, miten eri tavalla puhuja ja kuulija saattavat käsittää asioita. On varmaan enemmän sääntö kuin poikkeus, että ymmärrämme asiat hiukan eri tavalla, kuin niiden esittäjä on ne tarkoittanut. Karsastan ajatusta siitä, että kun toinen puhuu, mietitään, että hän käyttää nyt sanoja väärin. Minusta olisi antoisampaa pyrkiä ymmärtämään, mitä hän sanoillaan tarkoittaa, ymmärtämään, että hän tuskin tarkoittaa ainakaan täsmälleen samaa, kuin minä tarkoittaisin, jos sanoisin ne samat sanat.


      • Mutta en usko
        k-kotton kirjoitti:

        Älä nyt revi pelihousujasi, en toki ajatellut Sinun rakastavan syömistä.
        Kiitos paljon vastauksesta, noin topakka vastaus saa todella hyvälle tuulelle.
        Vaikka ei siinä mitään pahaa ole syömisenrakastamisessakaan, Kummempiakin asioita rakastetaan. :).
        Toivottavasti kohtaat jonkun, joka aiheuttaa oikein valtavan kutinan, Eiköhän tuo mieli muutu.

        Kiitos. Minäkin toivon ...


      • Se on vapautta
        aitorakkausko kirjoitti:

        Minustakin ihmisten välinen suhde, jota rakkaudeksi kutsutaan on harvoin rakkautta. Minusta oikea rakkaus on aina ehdotonta ja epäitsekästä, mitä esimerkiksi parisuhderakkaus ei taida juuri koskaan olla. Se sisältää yleensä vähimmilläänkin toiveen vastarakkaudesta.

        "Aitorakkausko" on jyvällä aiheesta. Mitä rakkautta se on, että haluaa omistaa toisen, eri ihmisen, päättää hänen puolestaan hänen asiansa ja elämänsä ja kahlita hänet omien toiveittensa täyttäjäksi ja vaalijaksi. Mutta näin edelleen moni ajattelee, että se on parisuhteen tarkoitus ja ainoa oikea tapa olla.

        Puhumattakaan, että rakkaudelle asetetaan 'hinta'; rakastan sinua jos sinä suostut olemaan sellainen kuin minä tahdon ja haluan. Syvältä.

        Ainoaa oikeaa rakkautta on täydellisen vapauden suominen toisen omalle itselle, omalle persoonalle ja omalle elämän'tehtävälle'.


    • Pitääkö sitä joka tunnetilalle olla nimitys.. tyytyväisyys, hyvä olo.
      Onni/onnellisuus on jo aika paljo..ja riiittää pitkälle.
      Rakkaus on aikamoinen voimasana.. siksi sitä varmaan helpompi käyttää moneen "kevyemään" asiaan.
      On asioita, joita ei osaa kaivata ellei ole kunnolla kokenut.. jos on rakastunut on varmasti onnellinen.. muistelen lainattua lausetta "onni tuhoaa useampia ihmisiä kuin onnettomuus" sanatarkasti muista.. jos ois onnellinen ilman polttavaa rakkautta.. :)

      • Aloitus tämäkin.
        Minä näitä aloituksia teen aiheista, joissa itse olen heikoilla.
        Vastaukset on olleet hyvinkin laadukkaita.
        Kyllä se rakkaus on aikamoinen voimasana, näillä nurkilla harvoin ääneen lausuttu.
        Tuohon en voi yhtyä, että onni tuhoaa enemmän kun onnettomuus.
        Ihminen on laumaeläin, niin kovin harvalle täydellinen yksinäisyys on onni.
        Mikä on sopiva määrä onnea, ei sellaista ole.
        sitten, jos mietitään, mikä on polttava rakkaus, se on saavuttamaton rakkaus, Jos sen saavuttaa, siitä tulee kaurapuuroa.
        Näissä minun jutuissa ei oletieteellistä pohjaa, Sekin on hyvä muistaa.


      • k-kotton kirjoitti:

        Aloitus tämäkin.
        Minä näitä aloituksia teen aiheista, joissa itse olen heikoilla.
        Vastaukset on olleet hyvinkin laadukkaita.
        Kyllä se rakkaus on aikamoinen voimasana, näillä nurkilla harvoin ääneen lausuttu.
        Tuohon en voi yhtyä, että onni tuhoaa enemmän kun onnettomuus.
        Ihminen on laumaeläin, niin kovin harvalle täydellinen yksinäisyys on onni.
        Mikä on sopiva määrä onnea, ei sellaista ole.
        sitten, jos mietitään, mikä on polttava rakkaus, se on saavuttamaton rakkaus, Jos sen saavuttaa, siitä tulee kaurapuuroa.
        Näissä minun jutuissa ei oletieteellistä pohjaa, Sekin on hyvä muistaa.

        Rohkea ja vaikeakin aloituksen aihe mun katsantokannasta!
        Ei voi omallakaan "tieteellisellä" pohjalla kehuskella.
        Jos joku sanoo että rakastaa, mutta teot ei sellaseen viittaa, en pidä itseeni kyynisenä, jollen ihan usko. Jo toisen huomioonottaminen on iso asia.. pienet teot voi olla merkittäviä, tärkeämpiä kuin ne sanat. Tietty iteltäkin jotain odotetaan!
        Eikö se kaurapuuro olekaan hyvää.. jos siihen sitte lisäisi vaikka voisilmän, tai muuta molemmille mieluisaa maustetta mukaan :)


      • Sanin kirjoitti:

        Rohkea ja vaikeakin aloituksen aihe mun katsantokannasta!
        Ei voi omallakaan "tieteellisellä" pohjalla kehuskella.
        Jos joku sanoo että rakastaa, mutta teot ei sellaseen viittaa, en pidä itseeni kyynisenä, jollen ihan usko. Jo toisen huomioonottaminen on iso asia.. pienet teot voi olla merkittäviä, tärkeämpiä kuin ne sanat. Tietty iteltäkin jotain odotetaan!
        Eikö se kaurapuuro olekaan hyvää.. jos siihen sitte lisäisi vaikka voisilmän, tai muuta molemmille mieluisaa maustetta mukaan :)

        Termit on termejä.
        Kirjoitan tähän tositapahtuman jo useamman vuosikymmen takaa.
        Äiti laittoi viestiä minulle töihin, että isä pitäs kiireesti viedä lääkäriin. Meillä ei ole tapana ambulansia tai taksia kutsua.
        No, siinä vietiin isä lääkäriin. ja tilanne hoitui.
        Äiti tohkeissaan puhui jälkeenpäin, että kun kume oli niin korkealla, ja isän kädet oli alkanut mennä kylmäksi. Niin äiti sanoi, että säikähti että nyt se ryökäle kuolee.


      • k-kotton kirjoitti:

        Termit on termejä.
        Kirjoitan tähän tositapahtuman jo useamman vuosikymmen takaa.
        Äiti laittoi viestiä minulle töihin, että isä pitäs kiireesti viedä lääkäriin. Meillä ei ole tapana ambulansia tai taksia kutsua.
        No, siinä vietiin isä lääkäriin. ja tilanne hoitui.
        Äiti tohkeissaan puhui jälkeenpäin, että kun kume oli niin korkealla, ja isän kädet oli alkanut mennä kylmäksi. Niin äiti sanoi, että säikähti että nyt se ryökäle kuolee.

        Arvostan tositarinaasi, itsellä nää kirjotukset aika ympäripyöreitä.
        Silloin kaikki päättyi hyvin, tuo "ryökäle" sana on mulle tuttu, ja kuulostaa jotenkin hauskalta.
        Ikäihmisillä on vaivoja, oma isäni lähti viimeiselle matkalleen.. kotoa aamulla normaalivoinneissaan, kotiinpaluumatkalla vaan.. nitro ei enää auttanut.. oliko liian myöhään.. suu liian kuiva.. en tiedä.
        Äiti muisteli jälkikäteen sitä viimeistä aamua, että siinä oli jotain erityistä, jotenkin jäähyväisiin liittyvää.. yli 40 vuotta yhteistä taivalta tekee tehtävänsä, oma elämänsä muuttui sen myötä paljon.
        Ei tarkoitus synkistellä.. tuli vaan muistoja mieleen.


    • Tässä nähdään kuinka eri tavoin asioita ilmaistaan :) Itse voin huudahtaa, että rakastan tätä kangasta tai olen rakastunut Portugaliin jne. Ilmaisen vain suurta ihastusta spontaanisti sen kummempia ajattelematta. Mutta että sanoa rakastavansa jotain henkilöä on kyllä kiven takana! En ole oppinut ilmaisemaan tunteita ihmisiä kohtaan :( Rakkaus on niin merkittävä asia, että oikeasti sen kertominen läheisille on minusta vaikeaa suomeksi. Aina voi huudahtaa "I love you", kuten jenkit sanoo kaikesta. Rakastan jläheisiäniä, mutta pidän sen sisimmässäni suurimmaksi osaksi. Vaikeaa sanoisin nämä tunneilmaisut ja niiden tulkinta ;/

      • Niinhän sitä mennään kiveenhakatuilla ilmeillä.
        siinä se murhe alkaa, kun Suomi-poika ottaa pari kossuryyppyä rohkaisuksi, ja kuiskaa Suomi-neidon korvaan.Rakkaani, kuinka suloinen oletkaan.
        No ei naiset ole tottuneet sellaista kuulemaan.
        Se on menoo sitten, eikä siitä aina hyvää seuraa.i


    • Viha on tuttu tunne, kait se rakkauskin. Vai oliko se vaan intohimoa?
      Omia ihmisiä Rakastan kyllä. Koska siihen kuuuu niin paljon muutakin. Hyväksyminen ihminen sellaisena kun hän on. Vaikka välillä ärsyttäiskin.

      Kyllä käytän rakkautta myös asioista. Rakastan tätä asuinaluetta ja kotiani. Rakastan merta.
      Vai millä sanalla sen sitten korvais?

      Joskus kun miulle on sanottu että ootko rakastunut kun silmäsi noin loistaa. Siihen on yleensä vain yksi vastaus ollut ja se on: Olen rakastunut omaan elämääni.
      Silloin kyllä silmät loistaa ja on onnellisen näköinen kun kaikki on hyvin. Siis ainakin minulla on näin :)

      https://www.youtube.com/watch?v=haxYKtgwlKw

      • Aattelin tuossa vaan, jos vaikka sattuu se mies tulemaan sinun kuvioihin, niin joutuko se joka vaiheessa kysymään, joot rakastatko sinä enemmän minua vai merta, asuinalueesta puhumattakaan.
        Meikäläinen on vähän yksikertainen näissä asioissa.
        No rakasta Sinä vaan kaikkea, ja ole onnellinen.
        minun silmät ei paljon loista.
        Minä osaan kiviä kantaa polulleni. Nuorenpana niistä hyppi yli, nyt alkaa jalka tökkiä.
        Elämä on liian lyhyt


      • k-kotton kirjoitti:

        Aattelin tuossa vaan, jos vaikka sattuu se mies tulemaan sinun kuvioihin, niin joutuko se joka vaiheessa kysymään, joot rakastatko sinä enemmän minua vai merta, asuinalueesta puhumattakaan.
        Meikäläinen on vähän yksikertainen näissä asioissa.
        No rakasta Sinä vaan kaikkea, ja ole onnellinen.
        minun silmät ei paljon loista.
        Minä osaan kiviä kantaa polulleni. Nuorenpana niistä hyppi yli, nyt alkaa jalka tökkiä.
        Elämä on liian lyhyt

        Siksihän kaikkea piää rakastaakin kun elämä on lyhyt.
        Kyllä niitä kiviä miunkin elämässä on ollut vaikka muille jakaa.
        Hyvinkin ison linnan niistää kaikista saisi tehtyä. Mutta se on on ollutta.
        Ja luulen että tulevaisuudessakin niitä kiviä vielä tulee jos elämää vaan riittää. Mutta se on tulevaisuutta. Nyt on se hetki jolloin saan olla onnellinen ihan vain olemisesta....

        Vai että mies miun elämään :) Vaikeelta, kovin vaikeelta tuntuu ajatus että pitäis taas opetella toisen ihmisen tapoja.
        Sitten ei hän ymmärtäis varmaan aikoja jotka haluan olla erakkona.
        Tai jos olisin ihan hiljaa ja miettisin omiani / tai en miettis mitään niin siihen tulis ja kysyis mitä mietit...Tai ehkä tulis se kysymys Mikä sun on, mikä vaivaa. Ja kun sanoisin että on ihan ok, ei vaivaa mikään Niin siihen tulis vänkäämään. "Varmasti vaivaa, näänhän mie tuon jo päältä" ja kohta olis täysi sota päällä, vaikka olin vain omissa ajatuksissani ihan ilman mitään vaivaa ja jopa onnellisena...
        Näit on sattunut joskus.


    • Elämänkokemuksella: Ei ole rakkautta ilman vatsarakkautta! Tai sitten on rakkautta musiikkiin, taiteisiin, äitiin, isään, lapsiin, jne.

      • ajatuksia

        Onpa tässä itsekäs näkemys rakkaudesta, tai ihan niin kuin rakkaus olisi jotain kauppatavaraa: minä rakastan, jos sinäkin rakastat.

        Minä taas sanoisin ja nimenomaan elämänkokemuksen tuomalla viisastumiselle, että rakastaminen ei ole millään tavalla riippuvainen vastapuolen tunteista. Jos toista rakastaa, häntä rakastaa sellaisena kuin hän on, riippumatta siitä, mitä hän ketäkin kohtaan tuntee.

        Onnellista on - tietenkin - jos rakkaus on molemminpuolista, ja sen pohjalta voidaan vaikkapa suunnitella tulevaisuutta.

        Yksipuolisen rakkauden ei liioin tarvitse olla mitään riutumista. Rakastaminen on hieno ja arvokas tunne, miksi se pitää aina sotkea siihen, että halutaan sitä toista itselle? Toista voi rakastaa yksipuolisesti täysin ilman että se sisältää epätoivoisen halun päätyä parisuhteeseen hänen kanssaan.


      • tie sydämeen kulkee.....
        ajatuksia kirjoitti:

        Onpa tässä itsekäs näkemys rakkaudesta, tai ihan niin kuin rakkaus olisi jotain kauppatavaraa: minä rakastan, jos sinäkin rakastat.

        Minä taas sanoisin ja nimenomaan elämänkokemuksen tuomalla viisastumiselle, että rakastaminen ei ole millään tavalla riippuvainen vastapuolen tunteista. Jos toista rakastaa, häntä rakastaa sellaisena kuin hän on, riippumatta siitä, mitä hän ketäkin kohtaan tuntee.

        Onnellista on - tietenkin - jos rakkaus on molemminpuolista, ja sen pohjalta voidaan vaikkapa suunnitella tulevaisuutta.

        Yksipuolisen rakkauden ei liioin tarvitse olla mitään riutumista. Rakastaminen on hieno ja arvokas tunne, miksi se pitää aina sotkea siihen, että halutaan sitä toista itselle? Toista voi rakastaa yksipuolisesti täysin ilman että se sisältää epätoivoisen halun päätyä parisuhteeseen hänen kanssaan.

        Jos tarkoitti vatsarakkaudella hyvää ruuanlaittajaa.


      • Itsekkin kokenut
        ajatuksia kirjoitti:

        Onpa tässä itsekäs näkemys rakkaudesta, tai ihan niin kuin rakkaus olisi jotain kauppatavaraa: minä rakastan, jos sinäkin rakastat.

        Minä taas sanoisin ja nimenomaan elämänkokemuksen tuomalla viisastumiselle, että rakastaminen ei ole millään tavalla riippuvainen vastapuolen tunteista. Jos toista rakastaa, häntä rakastaa sellaisena kuin hän on, riippumatta siitä, mitä hän ketäkin kohtaan tuntee.

        Onnellista on - tietenkin - jos rakkaus on molemminpuolista, ja sen pohjalta voidaan vaikkapa suunnitella tulevaisuutta.

        Yksipuolisen rakkauden ei liioin tarvitse olla mitään riutumista. Rakastaminen on hieno ja arvokas tunne, miksi se pitää aina sotkea siihen, että halutaan sitä toista itselle? Toista voi rakastaa yksipuolisesti täysin ilman että se sisältää epätoivoisen halun päätyä parisuhteeseen hänen kanssaan.

        Yksipuolisen rakkauden riutumine johtunee siitä ettei pääse osoittamaan rakkauttaan toiselle, kaikki ne hellyyden osoitukset ym vaikka kuinka tekis mieli, ei voi nostaa kättä toisen silittelyyn, ei voi halata. ei kokea minkäänlaista läheisyyttä, se sattuu.

        Kaikki voivat varmasti ymmärtää kuinka myös on jatkuva jano kokea saavansa myös vastaavat asiat itselleen, muta se tässä varmaan lyödään itsekkääksi tarpeeksi.

        No kukin kokee rakkauden omalla tavallaan, siksi varmaan niin moni jää kohtaamatta.


      • Niinhän se meni
        ajatuksia kirjoitti:

        Onpa tässä itsekäs näkemys rakkaudesta, tai ihan niin kuin rakkaus olisi jotain kauppatavaraa: minä rakastan, jos sinäkin rakastat.

        Minä taas sanoisin ja nimenomaan elämänkokemuksen tuomalla viisastumiselle, että rakastaminen ei ole millään tavalla riippuvainen vastapuolen tunteista. Jos toista rakastaa, häntä rakastaa sellaisena kuin hän on, riippumatta siitä, mitä hän ketäkin kohtaan tuntee.

        Onnellista on - tietenkin - jos rakkaus on molemminpuolista, ja sen pohjalta voidaan vaikkapa suunnitella tulevaisuutta.

        Yksipuolisen rakkauden ei liioin tarvitse olla mitään riutumista. Rakastaminen on hieno ja arvokas tunne, miksi se pitää aina sotkea siihen, että halutaan sitä toista itselle? Toista voi rakastaa yksipuolisesti täysin ilman että se sisältää epätoivoisen halun päätyä parisuhteeseen hänen kanssaan.

        Tästä kommentista juolahti (taas) mieleen ne (toivottavasti) menneen maailman avioliitot, joissa kuuliaiseksi ja tottelevaiseksi koulittu naisimmeinen rakasti perusteellisesti, paljon ja itsensä unohtaen vaikka toinen osapuoli alisti sekä henkisesti että fyysisesti, löi, pahoinpiteli, potki, halveksi, huoritteli ...

        Ja tällaisesta 'rakastamisesta' kiitokseksi toinen niiasi niiamasta päästyään ...


      • ajatuksia
        Niinhän se meni kirjoitti:

        Tästä kommentista juolahti (taas) mieleen ne (toivottavasti) menneen maailman avioliitot, joissa kuuliaiseksi ja tottelevaiseksi koulittu naisimmeinen rakasti perusteellisesti, paljon ja itsensä unohtaen vaikka toinen osapuoli alisti sekä henkisesti että fyysisesti, löi, pahoinpiteli, potki, halveksi, huoritteli ...

        Ja tällaisesta 'rakastamisesta' kiitokseksi toinen niiasi niiamasta päästyään ...

        Jaa, että jos on sitä mieltä, että on olemassa sellainen hieno ja positiivinen tunne nimeltä rakkaus, ihan ilman odotuksia vastarakkaudesta, niin se merkitsee heti itsensä unohtamista ja alistumista ja pahoinpidellyksi tulemisen hyväksymistä?

        Aika kaukana toisistaan ovat käsityksemme rakastamisesta ja rakkaudesta.

        Ihmisellä on tarve tulla rakastetuksi ja hyväksytyksi, mutta kun ihminen hyväksyy ja rakastaa itseään, hän myös kykenee rakastamaan niin, ettei koe, että oma rakkaus toiseen velvoittaisi toisen rakastamaan itseä. Kumpikin osapuoli rakastaa tai on rakastamatta toista ihan sellaisena kuin itse ja sellaisena kuin se toinen on. Joskus rakkaus on molemminpuolista, joskus ei, mutta aina se on kuitenkin positiivista, se, että kykenee rakastamaan ja että tulee rakastetuksi.


      • So. vapaus !
        ajatuksia kirjoitti:

        Jaa, että jos on sitä mieltä, että on olemassa sellainen hieno ja positiivinen tunne nimeltä rakkaus, ihan ilman odotuksia vastarakkaudesta, niin se merkitsee heti itsensä unohtamista ja alistumista ja pahoinpidellyksi tulemisen hyväksymistä?

        Aika kaukana toisistaan ovat käsityksemme rakastamisesta ja rakkaudesta.

        Ihmisellä on tarve tulla rakastetuksi ja hyväksytyksi, mutta kun ihminen hyväksyy ja rakastaa itseään, hän myös kykenee rakastamaan niin, ettei koe, että oma rakkaus toiseen velvoittaisi toisen rakastamaan itseä. Kumpikin osapuoli rakastaa tai on rakastamatta toista ihan sellaisena kuin itse ja sellaisena kuin se toinen on. Joskus rakkaus on molemminpuolista, joskus ei, mutta aina se on kuitenkin positiivista, se, että kykenee rakastamaan ja että tulee rakastetuksi.

        Mitä positiivista sinä näet siinä, että entisaikain naiset olivat niin hyvin koulittuja 'rakastamaan', että antoivat kohdella kaltoin itseään kaikilla mahdollisilla tavoilla?

        Ajatuksesi rakastamisesta on kaunis, mutta todellisen ja raadollisen reaalielämän kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Omasta mielestäni suurinta rakkautta on antaa toiselle vapaus, olla rajoittamatta toisen ihmisen persoonaa, olla omistamatta toista. Eikä silläkään ole oikean (parisuhde)elämän kanssa mitään tekemistä, se on niin kaukana ihmisistä kuin Mars ja Venus toisistaan.


      • Ajatuksia
        So. vapaus ! kirjoitti:

        Mitä positiivista sinä näet siinä, että entisaikain naiset olivat niin hyvin koulittuja 'rakastamaan', että antoivat kohdella kaltoin itseään kaikilla mahdollisilla tavoilla?

        Ajatuksesi rakastamisesta on kaunis, mutta todellisen ja raadollisen reaalielämän kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Omasta mielestäni suurinta rakkautta on antaa toiselle vapaus, olla rajoittamatta toisen ihmisen persoonaa, olla omistamatta toista. Eikä silläkään ole oikean (parisuhde)elämän kanssa mitään tekemistä, se on niin kaukana ihmisistä kuin Mars ja Venus toisistaan.

        Miksi tunget tuota kaltoinkohtelua jatkuvasti minun kommentteihini? Sanoinko, että kaltoinkohtelussa on mitään positiivista? En sanonut. Sen sanon, että noilla kuvaamillasi suhteilla ei ole mitään tekemistä rakkauden kanssa, ei puolin eikä toisin. Rakastaminen ei koskaan tarkoita itsekunnioituksesta luopumista. Itsekin laitoit sanan "rakastamaan" lainausmerkkeihin, eli tiesit jo, että siinä ei oikeasti ole kyse rakastamisesta, mutta silti vain piti väittää, että minä näen kaltoin kohtelussa jotakin positiivista.

        Ajatukseni rakkaudesta ei liioin ole ollenkaan vieras tosielämälle. Voi rakastaa läheltä ja voi rakastaa kaukaa, ja kumpikin voi tuottaa itselle paljon hyvää ihan riippumatta siitä, onko tunne molemminpuolinen vai ei. On rikkaus kyetä rakastamaan. On myös rikkaus saada vastaanottaa rakkautta, vaikka ei itse tuntisi samoin - edellyttäen, että se rakkaus ei ole itsekästä ja vaadi jotakin vastikkeeksi. Mutta silloin taas ei minusta olekaan enää kyse rakkaudesta.

        Minusta on vähän surullista, jos niin moni tosiaan näkee rakkauden hyvyyden vain silloin, jos se sisältää edellytyksen vastarakkaudesta. Silloin jää kyllä itseltäkin jotain kokematta.


    • Päivän pyrskähdys

      Nii-in; tie sydämeen käy vatsan kautta.

    • tämä on tosi--

      on se olemassa, siis se rakkaus,,,
      ainaki mulla,
      usein tunne suurta hellyyttä salaa puolisoani kohtaan, söisin jos saisin sen,
      joskus taas olen raivoisan mustasukkanen ja tooooosssi vihanen,
      uuuuhhh ku miehet on ihania, nainen ei pärjää ilman omaa miestä,

      vain OMA MIES on elämässä parasta mitä tiedän.

    • tässä on oikeaa -
    • Montaa sorttia

      Sitähän ne kaikki viisaat ja runoniekat on puineet iät ja ajat, että mitä se rakkaus on. Mahtaako kukaan sitä vielä pukenut sanoiksi niin että kaikki siitä itsensä tunnistaa.

      Minäpä väitän että vika on kielissä. Jos on vain yksi sana rakkaudelle, niin ei ihme että menee sekavaksi.
      Kreikan kielessä on useampi, lainaan ja lyhennän verkosta löytämääni:
      storge, puhuttaessa perheen rakkaudesta
      eros, ihmisten välisestä sukupuolisesta rakkaudesta
      filia, erityisen lämpimästä ystävyydestä
      agapee, merkitsee voittamatonta hyvyyttä ja hyväntahtoisuutta.

      Kyllä minä rakastan paljon kaikkea erilaista. Ihan yhtä paljon, mutta erilailla. Esim. tätä maapalloa ja kaikkea elävää, eli se on sellaista suurpiirteisempää ja täysin pyyteetöntä.Vielä en ole pystynyt puolisoa pyyteettömästi rakastamaan, olen tarvinnut vastarakkautta ja omistushaluinenkin olen ollut. Eli se on ollut sellaista erosta, kiihkeämpää, ei vakaata, tyyntä agapeeta kuten maapalloa kohtaan. Eläimiäni kohtaan olen tuntenut filiaa sekä agapeeta, tiedä vaikka olisi jopa storgea.

      Auttaako nuo sanat muita?

      • Puit sanoiksi

        Osu ja uppos

        Omassa elämämästä tunnistan
        Storgea ja Filiaa useampaan henkilöön

        Filia ja Eros tuohon sielunkumppaniin.

        Ihanaa Syyskuuta


    • Eipäs rajoituta

      Tuossa ohjeita oikeaan käyttöön:

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Rakkaus

      Ja voihan tuo rakkaus kohdistua eläimeen (zoofilia) tai maapalaan ("panen maata") tai työhön (prostituoitu) tai harrastuksiin (painokelvottomia nimityksiä)...

      • 60+20-50

        No mihinkäs nyt osu, kun noin tarvi älähtää?


    • Huh huh

      Olis se vaan ihanaa rakastua! Löytäisi sielunkumppanin, jolla olis elämästä samanlaiset fiilikset, kun itsellä. Yhdessä jatkaisimmekin elämässä seikkailua ja samalla olis turvallinen olo. Yhdessä ja tasa-arvoisesti vastaisimme taloudesta, sekä rahallisesti, että muuten ja toiseen voisi luottaa.

      Haaveet on haaveita! Toteutumista vailla, tässä elämässä :,-(

    • mitäkä mies

      Täällä on varmasti sanottu kaikki rakkaudesta..Kyllä son niin kuitenkin että sanaa rakas,käytetään törkeästi väärin!Jopa inttämis tilanteessa olen kuullut sanottavan "rakas ystävä" Ihmisille pitäisi antaa rangaistus jos käyttää tätä voimasanaa törkeästi väärin.! Uskon että ihminen rakastuu vain kerran toiseen ihmiseen ja esineiden ja muiden asioiden rakastajat..En pidä totuuden puhujina.

      • Se varmaan miehille tuo rakastaa-sanan käyttö tarkoittaa todella sitä.
        Samoilla ajatuksiilla liikutaan.
        Tuossa kuiten aattelen, että kai sitä voi useamman kerran rakastua.
        Entisaikainen puhemiesmenettely olis hyvä. Muuta kun puhemies niskasta taluttais katsomansa parin yhteen, ja sillä selvä.
        Tulkoon rakkaus, jos on tullakseen..


      • mitäkä mies
        k-kotton kirjoitti:

        Se varmaan miehille tuo rakastaa-sanan käyttö tarkoittaa todella sitä.
        Samoilla ajatuksiilla liikutaan.
        Tuossa kuiten aattelen, että kai sitä voi useamman kerran rakastua.
        Entisaikainen puhemiesmenettely olis hyvä. Muuta kun puhemies niskasta taluttais katsomansa parin yhteen, ja sillä selvä.
        Tulkoon rakkaus, jos on tullakseen..

        Näin se vaan todellisuudessa on.Itse kaiken kokeneena huomaan että vakavasta asiasta on kysymys.Rakkaus on ja pysyy vaikka olisi erossa.Samaa tunnetta ei ole tullut kohdalle.vaikka kuin yrittäisi.joten en sano ihastukselle sanaa rakas.


    • Puhu pukille

      Puhu sinä "mitäkä ..." vain omasta puolestasi. Rakkauksia ja ihastuksia tulee ja menee, ne "muut asiat" ovat ja pysyvät eikä niiden tenhovoimaa mikään voita. Enkä minä osaa valehdella.

      • mitäkä mies

        Juurikin näin.Puhun omasta mielipiteestä.Rakkaus ei ole kevytmielinen ihastuminen,joita tulee ja menee.Oikea rakkaus on syvempi tunne ja rakastava tekee kaikkensa rakkaansa eteen ja toivoo että saa rakkaaltaan samankaltaisen kohtelun.Oikeaa rakkautta ei kaikille suoda ehkä koskaan ja he etsivät ja etsivät..Luulevat löytäneensä ja kuitenkin päätyvät eroon.En pidä sellaisia ihmisiä kevytmielisinä vaan onnensa etsijänä,rakkautensa.


    • Miehet!

      Nyt täytyy kysyä teiltä miehiltä:

      Entäs isänmaa? Mietin että monet miehethän ilmaisee sen nimenomaan niin että rakastavat isänmaataan niin paljon, että ovat valmiit antamaan henkensä sen puolesta.

      Ja kyllähän teidän täytyy lapsianne rakastaa?
      Vanhempianne?
      Suvussa sukupolvia kulkenutta maatilaa tms?
      Tai jotain, mitä nyt kenelläkin sattuu olemaan.

      • vai vielä henki

        Oman sotilasvalani katson peruuntuneen EU:hun liittymisen johdosta ja monelle tämä Natokumppanuus on varmaan viimeinen niitti.


      • Se isänmaan rakastaminen onkin vähän vaikeempi asia. jos jätetään juhlapuheet ja hurmoshenkisyys pois.
        Jos on valittavana joko kuolla tai olla toisen vallan alla. Ei sitä silloin kysytä.
        Sitä voi miettiä, onko isänmaa niin arvokas, että voi henkensä sen edestä antaa.
        En minä ymmärrä, miten maatilaa voi rakastaa.
        Vanhempien kohdalla enempi kunnioitusta.
        lapsien rakastaminen on itsestäänselvyys


      • entinen miäs

        Isänmaatani rakastan, mutta en välttämättä ole valmis antamaan henkeäni sen puolesta. Riskin ottaminen, että henkikin lähtee lienee hieman eri asia. Voi siitä selvitä ilmankin hengen lähtöäkin.
        Ja eiköhän tuossa liene kyse muustakin kuin isänmaasta, oman perheen suojelemisesta.

        Vaimoni lisäksi voin sanoa rakastavani lastani, vanhempiani, isänmaatani, synnyinkotiani ja -seutuani sekä nykyistä asuinpaikkaani (taloani pihapiireineen ja maisemineen) ja ehkä vielä jotain muutakin, enkä koe käyttäväni rakastaa sanaa väärin. Jos ei kuulija ymmärrä, mitä eroa on puolison tai vaikka harrastuksen rakastamisella, se olkoon hänen ongelmansa.


    • tämä on tosi --

      alotajalle ,,,

      ON olemassa tunne rakaus, sen kokee ihminen joka on eläny piiiiiitkän avioliiton ensirakkuden kanssa,
      rakkaus ja viha kulkee käsikädessä,
      mutta rakkaus ihmisen vanhetessa vaan syvenee
      katos kun -- nainen on tehty miehen kylkiluusta, kuinka ei rakkautta olisi, eihän ihminen vihaa itseään, vaan rakastaa ylikaiken, silloin rakastaa myös omaa kylkiluutaan,

      • Siinä on niin tyhjentävä vastaus, johon on hyvä päättää tämä yli kuukauden vanha ketju.
        Hyviä ja mielenkiintoisia vastauksia, joista on hyvä jatkaa uusien asioiden parissa.
        Jos nyt ei ole sattunut sitä oikeaa kylkiluuta löytämään, niin tämä olkoon lohdutukseksi..
        Tuula Amberra Näin unta rakkaudesta

        http://www.youtube.com/watch?v=2NkrFLEDWW8


      • Vain siulle ei miull

        Mutta kun minä esim. en ole minun puolisoni kylkiluu vaan ihan oma itsenäinen persoonani, joka myös ajattelee ihan omilla aivoillaan eikä ole samaa mieltä toisen kanssa kaikista asioista, niin mitäs siihen sanot.

        Pitkän liiton kyseessä ollen on hyvä ajatella asioille oikeita nimiä. Sillä, että elämä on lonksahtanut tuttuihin uomiinsa ja on tottunut toiseen eikä osaisi enää olla millään muulla lailla, ei välttämättä ole rakkauden kanssa mitään tekemistä.


      • Woih !
        k-kotton kirjoitti:

        Siinä on niin tyhjentävä vastaus, johon on hyvä päättää tämä yli kuukauden vanha ketju.
        Hyviä ja mielenkiintoisia vastauksia, joista on hyvä jatkaa uusien asioiden parissa.
        Jos nyt ei ole sattunut sitä oikeaa kylkiluuta löytämään, niin tämä olkoon lohdutukseksi..
        Tuula Amberra Näin unta rakkaudesta

        http://www.youtube.com/watch?v=2NkrFLEDWW8

        Oho, unohdin kuunnella sanoja kun läskibasso pomputti niin pehmeästi ...


      • tätä mieltä vahvasti
        Vain siulle ei miull kirjoitti:

        Mutta kun minä esim. en ole minun puolisoni kylkiluu vaan ihan oma itsenäinen persoonani, joka myös ajattelee ihan omilla aivoillaan eikä ole samaa mieltä toisen kanssa kaikista asioista, niin mitäs siihen sanot.

        Pitkän liiton kyseessä ollen on hyvä ajatella asioille oikeita nimiä. Sillä, että elämä on lonksahtanut tuttuihin uomiinsa ja on tottunut toiseen eikä osaisi enää olla millään muulla lailla, ei välttämättä ole rakkauden kanssa mitään tekemistä.

        "vain sinulle ei minll "




        TÄYSIN eri mieltä kanssai ,
        puhun omakohtaisesta kokemuksesta,
        oma puoliso on yhtä kuin lähin sukulainen, tärkein ihminen maailmassa ,
        tunnen kipua jos hänellä on paha olo, ietin kuinka voisin auttaa häntä,
        oma puoliso menee ihmsen vanhetessa jopa lasten edelle tärkeydessään ,
        koska lapset lähtevät aikanaan omaan elämäänsä,
        rakentavat oman perheen joka taas heille tulee olemaan se maailman tärkein asia,

        JOS NÄIN EI OLI EI OLE RAKKAUTTAKAA,
        joten et ole kokenu oikeaa rakkautta koskaan,
        olet ehkä tunne köyhä,
        tai narsisti luonne, joka ei pysty ikinä tuntemaan rakkautta eikä muitakaa sympaattisia tunteita ketään ihmistä kohtaan,
        vain minä itse olen paras ja kaikki tietävä muut ei ole mitään, eikä ikinä merkitse mitään,
        -- osaat kyllä näytellä hurmaavaa, se menee aikansa täydestä, mutta kun sinut oppii oikesti tuntemaan niin huomaa kuika kamala hirviö oikeasti olet,

        anteeksi kun kerroin totuuden kylmästä tunneköyhästä ihmisestä,


    • Ala-arvoista

      Vahvasti mielipuolta oleva näyttää tuntevan tuntemattoman ihmisen hyvin. Mitä se kertoo aiheesta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2285
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      71
      1923
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1725
    4. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      158
      1649
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1641
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1619
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1514
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1357
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1218
    Aihe