potkurilla lisää vauhtia

VaajaToukka

Pojallani on vanha sj15 vene hupikäytössä jossa koneena 9.9 jammu 2t. Vakio potkuri on 9 3/4 nousulla jolla koneen kierrokset n, 7000 Kokeiltu on 10.5", 11" ja 12" nousuja. 12" kierrokset tasan 6000 ja paras nopeus 56.7 kmh. sportstrakkerilla mitattuna. Tavoite on saada 60kmh Vakio koneella. Rouva ei salli viritystä, joten potkurilla pitää pelata. 11" kierrokset n.6200 ja nopeus 54kmh. Olisiko vinkkejä tavoitteen saavuttamiseksi?

18

1560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vm 41

      Eipä tuossa ole paljon muuta enää tehtävissä kuin kuorman kevennys, jolloin kierrokset saisi pysytettyä 7000 paikkeilla.
      Teräs potkurit ovat ohuempilapaisia ja ovat näinollen vastuksiltaan pienempiä, jolloin kierroshävikki on pienemmillään.
      Halkaisijan pienennys helpottaa myös täyskierrosten saavuttamista vaikka nousu olisi jyrkempi, sekä lapakokoja olisi pienennetty, vaikeuttaa lähinnä enemmän lähtöpitoon sekä kuormittamiseen.

      • VaajaToukka

        Jotenkin on ruvettava potkuria muuttamaan, mutta meille aivan vieras maailma. Ilmanvastusta pienentämällä saatiin kolme kilometriä lisää nopeutta ja koneen korkeutta on haettu sekä myös rikikulmaa. Näiltä osin saatetaan olla kyllä aika optimissa tai sitten pitäisi uskaltaa kokeilla jotain radikaalimpaa. Potkurin muokkaus oppia jos olisi linkata niin sieltä voisi löytyä uusia ajatuksia.


      • VaajaToukka
        VaajaToukka kirjoitti:

        Jotenkin on ruvettava potkuria muuttamaan, mutta meille aivan vieras maailma. Ilmanvastusta pienentämällä saatiin kolme kilometriä lisää nopeutta ja koneen korkeutta on haettu sekä myös rikikulmaa. Näiltä osin saatetaan olla kyllä aika optimissa tai sitten pitäisi uskaltaa kokeilla jotain radikaalimpaa. Potkurin muokkaus oppia jos olisi linkata niin sieltä voisi löytyä uusia ajatuksia.

        Voisiko olla hyötyä vastuksen pienentämiseen jos poistaisin tai muotoilisin uudelleen sen osan joka on potkurin keskiön ympärillä siinä lapojen takana. Pakokaasu tulee tässämallissa siitä keskeltä. Kilpapotkureita kuvista katsellessani huomasin että siinä on eroa tavis potkuriin. No, mikä voisi olla tämän operaation haitta? Ajotyyli näyttää olevan kaasupohjassa.


      • vm 41
        VaajaToukka kirjoitti:

        Voisiko olla hyötyä vastuksen pienentämiseen jos poistaisin tai muotoilisin uudelleen sen osan joka on potkurin keskiön ympärillä siinä lapojen takana. Pakokaasu tulee tässämallissa siitä keskeltä. Kilpapotkureita kuvista katsellessani huomasin että siinä on eroa tavis potkuriin. No, mikä voisi olla tämän operaation haitta? Ajotyyli näyttää olevan kaasupohjassa.

        Uskoisin että sillä on tarkoitus vaikuttaa jotenkin pakokaasujen poistoon, joko helpottaa tai lisätä pakovastusta, tai sitten jotenkin lisätä työntövoimaa.
        Itselläni on parikin potkuria, joissa on irroitettava rengas.


    • Joakim1

      Aika kova tavoite! Suomenennätys on 63,2 km/h 2T ja 60,0 km/h 4T 15 hv koneella. Tosin Jammun 9,9 ja 15 hv koneissa ei paljoa eroa ole.

      Eikö potkureita löydy kasapäin SJ15-varikoilta? Vauhtia saa varmaankin muokkaamalla potkurin kestämään korkeamman asennuksen ja nostamalla konetta. En muista mitä säännöt sanoo asennuskorkeudesta. Saattaa olla selkeä rajoite suomennäntysvauhdissa.

      • Hiiiii hiiiii hiiiii

        Hiii hiiii onko sullakin Cipralexit hukassa vai mikä sua visvaturpa taas vaivaa?


      • VaajaToukka
        Hiiiii hiiiii hiiiii kirjoitti:

        Hiii hiiii onko sullakin Cipralexit hukassa vai mikä sua visvaturpa taas vaivaa?

        Joku tavoite on hyvä olla, Nokian kännyllä mittaamme sportstrackerilla joten nopeus ei varmaankaan ole tarkka emmekä kuvittele mitään ennätyksiä tekevämme koska tämä on ensimmäinen projekti jossa edes yritämme mennä kovaa. Samalla laitteella mitatessa saamme muutoksen selville olipa todellinen nopeus mitä tahansa. Potkuri maailma vaan on täysin uutta ja outoa asiaa jossa oppia pitäisi löytää jostain. Koneen korkeutta olemme hakeneet kolmen millin välein kunnes huiput heikkenee. Siitä päätellen olemme aika lähellä. Trimmiä myös kokeiltu eriasennoissa ja aina päädymme samaan. Miten ropelia muutetaan sietämään korkeampaa asennusta?


      • wanha konsti
        VaajaToukka kirjoitti:

        Joku tavoite on hyvä olla, Nokian kännyllä mittaamme sportstrackerilla joten nopeus ei varmaankaan ole tarkka emmekä kuvittele mitään ennätyksiä tekevämme koska tämä on ensimmäinen projekti jossa edes yritämme mennä kovaa. Samalla laitteella mitatessa saamme muutoksen selville olipa todellinen nopeus mitä tahansa. Potkuri maailma vaan on täysin uutta ja outoa asiaa jossa oppia pitäisi löytää jostain. Koneen korkeutta olemme hakeneet kolmen millin välein kunnes huiput heikkenee. Siitä päätellen olemme aika lähellä. Trimmiä myös kokeiltu eriasennoissa ja aina päädymme samaan. Miten ropelia muutetaan sietämään korkeampaa asennusta?

        Kuppaamalla. Osaajat on suurin osa kai jo haudassa? Jos rohkeutta ja harjoituskappaleita löytyy,opettele ite.


      • VaajaToukka
        wanha konsti kirjoitti:

        Kuppaamalla. Osaajat on suurin osa kai jo haudassa? Jos rohkeutta ja harjoituskappaleita löytyy,opettele ite.

        Toki teen itse, köyhä kun olen, mutta vielä ei ole tarpeeksi tietoa mitä tekisin. Mikäli jollakin on vinkata aiheesta linkkejä niin Se auttaisi eteenpäin.


      • åpoiujkll
        VaajaToukka kirjoitti:

        Toki teen itse, köyhä kun olen, mutta vielä ei ole tarpeeksi tietoa mitä tekisin. Mikäli jollakin on vinkata aiheesta linkkejä niin Se auttaisi eteenpäin.

        nii joo aloita halvimmasta virityksestä eli veneen märkäpinta mahdollisimman pieneksi ja sitten vahaat veneen pohjan kunnolla yllätyt tuloksista. toi vakiopotkuri ei koskaan käy koneen nostoon se ei ole oikean mallinen. sun tarttis löytää esim: mach tai hill merkkinen aihio on niitä muitakin lavoille puhaltavia ja navan läpi puhaltavia potkurin valinta on loputon suo. ja lopuksi kun kukaan ei ole sua varoittanu niin nyt on kun nostat konetta ja jos käy niin että potkuri irrottaa täydessä laulussa niin vene kääntyy salamana 90 astetta ja sä lennät kyydistä ja vene voi kaatua eli se riski on ajettaessa huonolla potkurilla. muuten jos sä otat siit sirkelist 7000 rpm ulos niin alkaa käymään laihal tarttis isommat suuttimet ja sähkönen pumppu.


      • Joakim1
        VaajaToukka kirjoitti:

        Toki teen itse, köyhä kun olen, mutta vielä ei ole tarpeeksi tietoa mitä tekisin. Mikäli jollakin on vinkata aiheesta linkkejä niin Se auttaisi eteenpäin.

        Kannattaa oikeasti käydä siellä SJ15-varikolla. Säännöt määräävät käyttämään vakiopotkuria, mutta sitä saa muokata materiaalia lisäämättä. Noita voit ostaa tai katsoa mallia.

        Toinen vaihtoehto on sitten ostaa teräs- tai pronssipotkuri, joka on jo valmiiksi noin muotoiltu.


      • VaajaToukka
        Joakim1 kirjoitti:

        Kannattaa oikeasti käydä siellä SJ15-varikolla. Säännöt määräävät käyttämään vakiopotkuria, mutta sitä saa muokata materiaalia lisäämättä. Noita voit ostaa tai katsoa mallia.

        Toinen vaihtoehto on sitten ostaa teräs- tai pronssipotkuri, joka on jo valmiiksi noin muotoiltu.

        Ilmeisesti vuosien karstat on ajettu pois kun kierrokset on nousseet. Alkuun ei kiertänyt vakio potkurilla kuin alle 6000. Sitten poistettiin käsikäyttö kahva ja sen jälkeen pääsi syttyennakot lisääntymään joka oli selkeä parannus. Pojan moposponsori antoi pöntön kilpabensaa jolla ei enää saanut rallia ajaa, mutta tähän käyttöön se jouti hyvin. Ei siitä vakiopuristeisessa koneessa hyötyä ollut, ellei se juuri poistanut karstoja. Ajettiinpa pois kuitenkin. Nyt on ajeltu ihan ysivitosella. Tuo varikolla käynti on kyllä varmasti palkitsevaa ja opettavaista, täytyy etsiä kilpailukalenteri jostain. Mahtaako olla keskisuomalaisia mukana jos vaikka menisi tutustumaan ja saisi salaisuuksien verhoa vähän raotettua. Pohjaa on poika hionut ja vahannut kyllä ahkerasti ja juuri tuon märkäpinta asian vuoksi olemme koneen korkeutta ja rikikulmaa testailleet. Ne asiat olen netin syövereistä kaivellut ja kun potkurin muokkauksesta tietoa etsin löysin tälle palstalle. Tuo varoitus pidon loppumisen vaaroista oli kyllä tervetullut, kiitokset siitä. Tämä ontosiaankin meille ihan uusi, tämän kesän asia. Tavoite oli ensin 50kmh. Sitten 30solmua ja nyt tuo 60kmh. Suunta on ollut kuitenkin oikea ja oppia on tullut.


      • VaajaToukka
        VaajaToukka kirjoitti:

        Ilmeisesti vuosien karstat on ajettu pois kun kierrokset on nousseet. Alkuun ei kiertänyt vakio potkurilla kuin alle 6000. Sitten poistettiin käsikäyttö kahva ja sen jälkeen pääsi syttyennakot lisääntymään joka oli selkeä parannus. Pojan moposponsori antoi pöntön kilpabensaa jolla ei enää saanut rallia ajaa, mutta tähän käyttöön se jouti hyvin. Ei siitä vakiopuristeisessa koneessa hyötyä ollut, ellei se juuri poistanut karstoja. Ajettiinpa pois kuitenkin. Nyt on ajeltu ihan ysivitosella. Tuo varikolla käynti on kyllä varmasti palkitsevaa ja opettavaista, täytyy etsiä kilpailukalenteri jostain. Mahtaako olla keskisuomalaisia mukana jos vaikka menisi tutustumaan ja saisi salaisuuksien verhoa vähän raotettua. Pohjaa on poika hionut ja vahannut kyllä ahkerasti ja juuri tuon märkäpinta asian vuoksi olemme koneen korkeutta ja rikikulmaa testailleet. Ne asiat olen netin syövereistä kaivellut ja kun potkurin muokkauksesta tietoa etsin löysin tälle palstalle. Tuo varoitus pidon loppumisen vaaroista oli kyllä tervetullut, kiitokset siitä. Tämä ontosiaankin meille ihan uusi, tämän kesän asia. Tavoite oli ensin 50kmh. Sitten 30solmua ja nyt tuo 60kmh. Suunta on ollut kuitenkin oikea ja oppia on tullut.

        Us partsin sivulta löytyi paljon tietoa, tuo kuppaaminen voisi olla ratkaisu ongelmaamme. Mikäli tiedätte mistä löydän kuvan moisesta siis kupatusta potkurista selventäisi se mitä rupean tekemään. Minulle tuo on aivan outo termi potkuri maailmassa.


      • VaajaToukka
        VaajaToukka kirjoitti:

        Us partsin sivulta löytyi paljon tietoa, tuo kuppaaminen voisi olla ratkaisu ongelmaamme. Mikäli tiedätte mistä löydän kuvan moisesta siis kupatusta potkurista selventäisi se mitä rupean tekemään. Minulle tuo on aivan outo termi potkuri maailmassa.

        Propulsen potkurikoulu kertoi vielä seikkaperäisemmin potkureista, kuvaa vielä metsästän josta selviäisi kupin koko ja mille alueelle lapaa ae kannattaa tehdä.


      • Joakim1

      • VaajaToukka
        Joakim1 kirjoitti:

        http://www.killcaremarina.com.au/index.php/everything-you-need-to-know-about-propellers.html

        No nyt on tietoa, kiitokset. Tottahan ihan itse kotona tekemällä tulee parempi kuin tehtaalta insinöörien testaama ja suunnittelema. Usko on ainakin vahva, saas nähdä joutuuko monologioimaan peilin edessä. Nyt vaan tekemään testiajoja vaikka tuhannen kierroksen välein ja mittaamaan nopeutta. Sitten potkurin muokkaus ja sama testi uudelleen.


      • Joakim1
        VaajaToukka kirjoitti:

        No nyt on tietoa, kiitokset. Tottahan ihan itse kotona tekemällä tulee parempi kuin tehtaalta insinöörien testaama ja suunnittelema. Usko on ainakin vahva, saas nähdä joutuuko monologioimaan peilin edessä. Nyt vaan tekemään testiajoja vaikka tuhannen kierroksen välein ja mittaamaan nopeutta. Sitten potkurin muokkaus ja sama testi uudelleen.

        Varmasti saat helposti efektiivisen nousun kasvamaan eli nopeus kasvaa samalla kierrosluvulla. Vaikeampi on sitten saada myös huippunopeus kasvamaan. Se voi onnistua jo tuollakin, koska kone on pahasti ylikierroksilla ja todennäköisesti antaa enemmän tehoa alemmilla kierroksilla.

        Sitten vaan konetta korkeammalle. Cleaverillä optimi on usein potkuriakseli kutakuinkin pohjan tasalla, jolloin on jo hyvä olla jäähdytysvedenotto tai vähintäänkin tarkkailla jatkuvasti vedensaantia.

        En tiedä toimiiko myös kupattu alupotkuri noin. Idea on saada roinat pois vedestä jarruttamasta. Myös potkurin toiminta saattaa parantua, sillä pinta-alaa on aivan liikaa kevyelle ja nopealle yhdistelmälle.


      • VaajaToukka
        Joakim1 kirjoitti:

        Varmasti saat helposti efektiivisen nousun kasvamaan eli nopeus kasvaa samalla kierrosluvulla. Vaikeampi on sitten saada myös huippunopeus kasvamaan. Se voi onnistua jo tuollakin, koska kone on pahasti ylikierroksilla ja todennäköisesti antaa enemmän tehoa alemmilla kierroksilla.

        Sitten vaan konetta korkeammalle. Cleaverillä optimi on usein potkuriakseli kutakuinkin pohjan tasalla, jolloin on jo hyvä olla jäähdytysvedenotto tai vähintäänkin tarkkailla jatkuvasti vedensaantia.

        En tiedä toimiiko myös kupattu alupotkuri noin. Idea on saada roinat pois vedestä jarruttamasta. Myös potkurin toiminta saattaa parantua, sillä pinta-alaa on aivan liikaa kevyelle ja nopealle yhdistelmälle.

        Teasti on ajettu. Jaoimme kaasuvivun seitsemään noin suunnilleen yhtäpitkään osioon ja sitten ajamaan. Eka asennossa kierti1100 ja kulki 5.1kmh. Toinen asento ja lukemat 1200/5.5 kolmas 1900/7.7 Tähän asti vene meni nätisti suorassa ja kuskilla pitkästynyt ilme. Neljäs asento 2900/9.7 ja keula hiukan jo pyrki ylöspäin. Viides asento 3200/10.1 ja kyntää kovin eikä eteen juuri voinut nähdä. Kuudes asento 5400/41.1 tasaisessa liu'usa. Tässä huomasi hyvin mitä tapahtuu kun vene vaihtaa kyntämisestä liukuun. Seitsemäs eli täysi rähinä päällä ja lukemat 6800/52.1 Potkurina kivillä käynyt vakio ja sitä kokeilemme muokata. Mikäli onnistumme parantamaan tätä, uskallamme sitten muokata myöa parempi kuntoisiakin. Siitä poika lähti sitten cruisalemaan ja nauttimaan aurinkoisesta päivästä järvellä. Juuri hain hänet kotia ja hinauksessahan se oli. Sammunut laite järvelle ja suupielet raapi päijänteen pohjaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      238
      5411
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      124
      4363
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      330
      2122
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1563
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      8
      1452
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1205
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      179
      1080
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      929
    9. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      837
    10. 46
      813
    Aihe