Tapanamme kerran viikossa varastot täydent..,niin ajattelin kertoa.
Hamraaja väki mukavasti liikkeellä, siis venäläisiä aivan kuten muulloinkin. Tietenkin kenellä on varaa he jatkavat samaan tyyliin.
Mukavahan se on, kun saavat arvonlisät poistettuna edullisemmin me Suomalaiset.
Kyllä on hyvä mieli, kun kauppa käy Suomelle tulee rahaa, ehkä vähemmän, mutta kuitenkin vaikka kiertotietä..
Toistaiseksi hyvin,mutta Venäjän köyhät syövät ensi talven Hapankaalia...
Kävimme kaupgilla prismassa ruokaostksilla.
21
160
Vastaukset
- ei köyhä
Hapankaalihan on oikeaa superfoodia. Ei tule C-vitamiinin puutetta, eikä lihota.
Söisivät useammat suomalaisetkin sitä, niin me teemme.- L - L
Hapankaali on monikäyttöistä herkkua. Esimerkiksi Saksassa ja Unkarissa syön sitä usein.
Meillä markettien h-kaali on kesken käynyttä.
Siksi ja kustannussyistä jyskytän sen itse.
- SURAKKA
Ei meistä kaikki tykkää eikä osaakaan syödä,sama kuin LIPEKALA. HYI.................................................1
- :(((
Äiti opetti, että ruoka on Jumalan viljaa, eikä sitä hyihytellä.
- :///
Kyllä meillä on yltäkyllää, ruoka pursuaa suusta, kun muualla maailmalla kuollaan nälkään.
Voi pyhät lehmät sentään. - L - L
Eihän lipeäkalassa itsessään ole mitään makua. Hyvä ja rasvaton proteiinin lähde.
Turhan kallista eikä edes joulun jälkeen ole ollut tarjouksia.
- faksiset
Eihän mitään voi,jos ei alas mene. Meitä on raukkoja moneksi
- turhia tapoja
Vaikka niin, mutta juuri se saattaa olla toisen herkkua, nuo pikkulasten tavat olisi jo syytä jättää!
- L - L
Käyn likimain jokainen arkipäivä läheisessä S-marketissa.
Venäläisten määrä vaihtelee mutta he ovat omaksuneet meikäläisen kassajonokulttuurin.
Poikkeukset ovat harvinaisia.
Erikoisliikkeiden perustaminen ja hengissä pysyminen paikkakunnallamme on paljolti venäläisistä riippuvaa.
Rutiköyhänä ole tehnyt syksyisin hapankaalia noin 15-litraa.
Pöntön pohjalle olen laittanut muhimaan rakenteeltaan ja kooltaan sopivan kaalinpään josta on helppo tehdä kaalikääryleitä kaalia keittämättä.
Lehdet ovat muhineet pehmeiksi ja taipuisiksi.
Köyhyys näyttää siten olevan samanlaista itärajan kummallakin puolella.
Olen niin köyhä, etten ole hankkinut venäjän viisumia bensaostoksia varten vaikka Ensoon on matkaa muutama kilometri.- kaalipää
Kerran koetin tehdä ihan omatekoista hapankaalia mökillä.
Paloittelin kaalia sankoon ja hakkasin ja hakkasin sitä pottupötkällä.
Ei irronnut nesteen tippaakaan, joten kaalikeitoksi päätyi ainekset.
Kaupasta tyydyn ostamaan.
Pitää vain muistaa ostaa samaa ja taattua merkkiä. Jotkut on maustettu minun suuhuni sopimattomiksi.
Minusta hapankaaliin tulee oikea himo, tykkään happamasta. Maistuvaista, ilman turhia kaloreita. - L - L
kaalipää kirjoitti:
Kerran koetin tehdä ihan omatekoista hapankaalia mökillä.
Paloittelin kaalia sankoon ja hakkasin ja hakkasin sitä pottupötkällä.
Ei irronnut nesteen tippaakaan, joten kaalikeitoksi päätyi ainekset.
Kaupasta tyydyn ostamaan.
Pitää vain muistaa ostaa samaa ja taattua merkkiä. Jotkut on maustettu minun suuhuni sopimattomiksi.
Minusta hapankaaliin tulee oikea himo, tykkään happamasta. Maistuvaista, ilman turhia kaloreita.Tekeminen on työlästä. Ensin kaali täytyy leikata riittävän ohuiksi suikaleiksi ja sitten todella jyskyttää sen verran, että neste irtoaa.
Painon allan nestepinnan on oltava kaalimassan päällä.
Itselläni on umpikoivuinen, pesismailan kokoinen, tasapäinen, raskas survin joka on tehokas vekotin kun jyskyttää seisten. Käy kuntoilusta.
Kääryleistä suosikkeja ovat hapankaalista tehdyt, hirven- sianlihatäytteiset ohramösötäydennyksellä valmistetut. - kaalipää
L - L kirjoitti:
Tekeminen on työlästä. Ensin kaali täytyy leikata riittävän ohuiksi suikaleiksi ja sitten todella jyskyttää sen verran, että neste irtoaa.
Painon allan nestepinnan on oltava kaalimassan päällä.
Itselläni on umpikoivuinen, pesismailan kokoinen, tasapäinen, raskas survin joka on tehokas vekotin kun jyskyttää seisten. Käy kuntoilusta.
Kääryleistä suosikkeja ovat hapankaalista tehdyt, hirven- sianlihatäytteiset ohramösötäydennyksellä valmistetut.Muistaakseni vetelin kaalia juustohöylällä, vaan vaikka kuinka nuoruuden innolla sitä jyskytin, ei irronnut, ei. En tiedä, mikä kuiva yksilö olikin koko kaali.
Äsken tuli hapankaalihimo, ja mies kävi löytämässä keittiön kaapista peltipurkin.
Hän söi sitä ihan hyvällä mielin, mutta minusta se maistui pahalta.
Kun tarkistin purkista, viimeinen myyntipäivä oli 31.12.2008.
Oli mikä oli, kyllä se syödään, meillä ei ruokaa tuhlata.
Harvoin tulee tehtyä kaalikääryleitä, niin herkkua kuin ovatkin. Joskus ostanut kaupasta, niistä ei voi puhukaan samana päivänä.
Kreikkalaisia viininlehtikääryleitä tulee ostettua, purkkitavaraa. - kaalip.
kaalipää kirjoitti:
Muistaakseni vetelin kaalia juustohöylällä, vaan vaikka kuinka nuoruuden innolla sitä jyskytin, ei irronnut, ei. En tiedä, mikä kuiva yksilö olikin koko kaali.
Äsken tuli hapankaalihimo, ja mies kävi löytämässä keittiön kaapista peltipurkin.
Hän söi sitä ihan hyvällä mielin, mutta minusta se maistui pahalta.
Kun tarkistin purkista, viimeinen myyntipäivä oli 31.12.2008.
Oli mikä oli, kyllä se syödään, meillä ei ruokaa tuhlata.
Harvoin tulee tehtyä kaalikääryleitä, niin herkkua kuin ovatkin. Joskus ostanut kaupasta, niistä ei voi puhukaan samana päivänä.
Kreikkalaisia viininlehtikääryleitä tulee ostettua, purkkitavaraa.Kysyisin vielä Lasselta, pitääkö kaali olla kevätkaalia, vai onko sama mitä?
- L - L
kaalip. kirjoitti:
Kysyisin vielä Lasselta, pitääkö kaali olla kevätkaalia, vai onko sama mitä?
Jyskytän syksyisin kun kaali on halvimmillaan. Luulisin, että se "möhjääntyy" aikaisempaan satoon verrattuna paremmin.
Suolamäärän lasken painosuteiden mukaan ja punnitsen.
Onneksi käytettävissämme on taloyhtiön koneellisesti jäähdytetty kylmiö, 5C, joten siirrän pöntön muhimisen sopivassa vaiheessa sinne.
Kokeilin kerran myös avomaan kurkun maitohappokäymistä kaalin joukossa mutta en saanut mielestäni hyvää.
Olen myös temppuillut porkkanasiivujen ja katajanmarjoen kanssa mutta en ole pitemmän päälle viitsinyt.
Otan rajallisen, muutaman litran erän ja maustan loppumuhimisen ajaksi valkosipulilla. - s-asiakas
Pietarissa yksistään S-konsernille lie yli 10 prismaa? Tänään kuulin radiosta, että ainakin toistaiseksi niillä menee kohtuullisen hyvin.
Saanevatko suomalaiset kaupanalan yrittäjät täydentää näitä maitojalostetuotteitaan nyt kauppasodan aikana?
Se ei tietenkään riitä Valion tapaiselle suurelle toimijalle vaan lomautuksiin joutunevat turvautumaan?
Huuhdon hapakaalin juoksevassa vedessa hetken sekotellen, en muuten saa sitä syötyä raakana. Keittoa olen laittanut lampaanlihan kanssa, mutta vielä tottumattomana vierastan hapahkoa makua. Laatikkona jauhelihan ja sipulin kanssa se parhaiten meillä käy, ruskea pinta antaa tutun paistetun maun. Munamaitokin laimentaa sitä happamuutta jota makuna oudoksun.
Kumma kun pidän limestä, sitruunasta ja balsamikostakin ruuissa, syynä ehkä ettei lapsuuden kodissa ei valmistettu kuin tuoretta kaalia, äitini kun oli Hämeestä.- c c
Mitä sanot L - L ruotsalaisesta hapansilakasta. En saisi sitä koskaan alas sen hirveän hajun takia.
Savolaiset vanhat ihmiset tekivät hapanhaukea keväällä kun kutuhaukea sai paljon. Sekin pöllysi jo talosta kauas.- sie ni
Venäläiset taas hapattavat sienensä.
- L - L
Olen kerran päässyt hajulle. 50-vuotta sitten svedu kämppikseni avasi ko. tuotetta sisältävän tölkin lavuaarissa.
En kaivannut makunautintoa ja ihmeeksi se gävleläinen heppu söi ja jopa uhrautuvasti tarjosi herkkuaan minullekin.
Kotikasvautkseni johdosta kieltäydyin kohteliaasti mutta en poistunutkaan yhteisestä huoneestamme. - ;;;;?
L - L kirjoitti:
Olen kerran päässyt hajulle. 50-vuotta sitten svedu kämppikseni avasi ko. tuotetta sisältävän tölkin lavuaarissa.
En kaivannut makunautintoa ja ihmeeksi se gävleläinen heppu söi ja jopa uhrautuvasti tarjosi herkkuaan minullekin.
Kotikasvautkseni johdosta kieltäydyin kohteliaasti mutta en poistunutkaan yhteisestä huoneestamme.Kauanko kesti, että haju haihtui?
Prisma mielipaikka ostoksille. Prismathan ovat nykyään kuin pien-taajamia. Alko apteekki jne. Lisäksi pysäköintihalli kuten Kouvolassakin, kätevä talvella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2151429- 961276
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan31077Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle171046Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9928Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86900Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.59838- 32830
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest37768Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii44754