Liikunnan jälkeinen lonkkakipu

Linkku-Liisa

Vastausten toivossa laitan alla olevan sepustuksen kipu-palstan lisäksi myös tänne.

Hei!
Olen parin vuoden ajan kärsinyt liikkumisen aiheuttamista lonkkakivuista. Liikunta ei edes tätä nykyä tarvitse olla rehkimällä rehkimistä.

Viimeksi tänään puutarhatöissä kökkiessäni onnistuin taas lonkkani kipeyttämään. Liikkuminen tekee kipeää ja kävelen kuin suolapatsas. Polvet ja muut nivelet ovat säästyneet oireilta. Missä vika?
Ikää on plakkarissa vasta 37. Apua!

Lisäys: Lonkkaniveleni naksuvat ilkeästi kipeydyttyään.

17

10744

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Devil

Itselläni alkoi selkärankareuma ankarilla lonkkakivuilla juoksulenkin jälkeen. Alku oli tosi rankka, mutta sitten tilanne tasaantui. Sinulla ei välttämättä ole sama asia kyseessä, mutta kannattaa tutkituttaa asia perinpohjin. Selkäreuman diagnoosi saattaa joissain tapauksissa viivästyä vuosikausia ensioireista, koska samankaltaisia oireita on monessa muussakin sairaudessa.

Toivottavasti kohdallasi on kyseessä vain ohimenevä oireilu.

• Linkku-Liisa

Noita kiputiloja on ollut parin vuoden ajan ja tuntuu, että ne saa aikaiseksi yhä pienemmällä vaivalla. Kiitos vastauksestasi, havahdutti todellisuuteen!

Täytyy samalla mainita lääkärille niskanikaman ajoittaisesta kivusta. Tuo nikama tuntuu kumman kosketusaralta. Jestas, kun sitä on ollut typerä. Suomalaisia miehiä mollataan tavan takaa siitä, etteivät lääkärin pakeille tarpeeksi ajoissa. Kyllä sitä naisetkin osaa. Olen elävä esimerkki.

• kokenut
        Linkku-Liisa kirjoitti:

Noita kiputiloja on ollut parin vuoden ajan ja tuntuu, että ne saa aikaiseksi yhä pienemmällä vaivalla. Kiitos vastauksestasi, havahdutti todellisuuteen!

Täytyy samalla mainita lääkärille niskanikaman ajoittaisesta kivusta. Tuo nikama tuntuu kumman kosketusaralta. Jestas, kun sitä on ollut typerä. Suomalaisia miehiä mollataan tavan takaa siitä, etteivät lääkärin pakeille tarpeeksi ajoissa. Kyllä sitä naisetkin osaa. Olen elävä esimerkki.

heiluttelehan lonkkaasi (jalkaasi) sivulle ja eteen-taakse. Tekeekö kipeää joku suunta? Ja ei saa menemään niin pitkälle kuin ennen, vai onko vaan "jatkuvaa" kolotusta?

• Linkku-Liisa
        kokenut kirjoitti:

heiluttelehan lonkkaasi (jalkaasi) sivulle ja eteen-taakse. Tekeekö kipeää joku suunta? Ja ei saa menemään niin pitkälle kuin ennen, vai onko vaan "jatkuvaa" kolotusta?

Webbi-diagnoosi livenä! Kukapa tässä enää lääkäriin kaipaisi.

Jep. Kipuilu tuntui siis ainoastaan liikkuessa (tavallinen kävelyliike: , sivusuunta: ?). Istuessa, maatessä tai muuten vain möllöteltäessä ei minkäänmoisia kipuja. Hyvin nukuttu yö teki terää, sillä kivut ovat poissa.
        Liikeratakokeilu tapahtuu siis kivun osalta liian myöhään. Napsetta ja pauketta kuuluu sivusuuntaisessa liikkeessä.

Viimetalviset hiihtoreissut olivat kivun keston kannalta pahempaa kuin eilinen mönkiminen kukkapenkissä. Kipu oli silloin huomattavasti pitkäikäisempää.

• kokenut
        Linkku-Liisa kirjoitti:

Webbi-diagnoosi livenä! Kukapa tässä enää lääkäriin kaipaisi.

Jep. Kipuilu tuntui siis ainoastaan liikkuessa (tavallinen kävelyliike: , sivusuunta: ?). Istuessa, maatessä tai muuten vain möllöteltäessä ei minkäänmoisia kipuja. Hyvin nukuttu yö teki terää, sillä kivut ovat poissa.
        Liikeratakokeilu tapahtuu siis kivun osalta liian myöhään. Napsetta ja pauketta kuuluu sivusuuntaisessa liikkeessä.

Viimetalviset hiihtoreissut olivat kivun keston kannalta pahempaa kuin eilinen mönkiminen kukkapenkissä. Kipu oli silloin huomattavasti pitkäikäisempää.

On lonkassa nivelrikko ja se alkoi juuri rasitettuna , esim jos kantoi taakkoja , niin tuntui "syvälle" lonkan sisään , kivisti aluksi lievästi ja jne. Nyt on liikkuvuus rajoitettu sekä eteen että taakse ja varsinkin sivulle heitto vie tajun.

• N50+++

Minulla lonkat ovat oireelleet myös kolmisen vuotta. Kivut ja jäykkyys ovat ne, mitä rasituksesta seuraa. Reuma-arvo oli koholla ensimmäisen kerran vuosi sitten kesäkuussa (66), ei sitä aiemmin tutkittukaan. Nyt viimeksi reumafakroti oli 303. Viime syksynä sain työterveyslääkäriltä lähetteen reumapolille, missä diagnoosiksi tuli fibromyalgia. Myös syljeneritys on laskenut, silmät kuivat ja Raynodin oireryhmä. Paperissa oli kommentti, että ehkä alkava sjögrenin syndroma.

Minulla kivut alkavat myös rasituksen yhteydessä, kuten sinullakin. Ainoa liikuntamuoto, mitä nyt harrastan, on hydrobic. Se on kivaa eikä rasitus aiheuta kipua. Hieronnalla on myös ollut positiivinen vaikutus.

Minulle määrättiin Triptylia (masennuslääke), mitä en ole hakenut apteeksita. Periaatteessa en syö masennuslääkettä. Lääkkestä oli myös sivuoireena ruuansulatusoireet. Minulla on nimittäin vatsaoireet myös lähes jatkuvasti päällä, mihin käytän Somacia.

Vuoteen 2001 olen ollut perusterve ihminen. Tässä vaiheessa menin uuteen työpaikaan,mistä on löytynyt kosteusvaurio-mikrobeja. Niissä tiloissa ollessani kaikki oireeni pahenevat. Sairaslomalla olen ollut jo yli vuoden. Kuntoutustukimus on menossa.

• kokenut

Triptyl on määrätty sinulle siksi, että illalla otettuna saisit paremman yöunen. Sitä otetaan ihan pikku määrä ja on just siihen hyvä. Ei vaivaa kolotus. Eli käyppä hakemassa ja unohda typerä epäily "mielenvikaisuudesta". Muutkin sitä syö illalla unilääkkeeksi!

• Linkku-Liisa
        kokenut kirjoitti:

Triptyl on määrätty sinulle siksi, että illalla otettuna saisit paremman yöunen. Sitä otetaan ihan pikku määrä ja on just siihen hyvä. Ei vaivaa kolotus. Eli käyppä hakemassa ja unohda typerä epäily "mielenvikaisuudesta". Muutkin sitä syö illalla unilääkkeeksi!

Aktiivista porukkaa. Kiitokset vaan kaikille!

Taidan vielä tähdentää sitä, että lonkkien kipuoireet häviävät kiitettävän nopeasti rasituksen jäljiltä. Ne ovat aktiivivaiheessa päällä ollessaan pahat ja tosiaan tuntuu, että ilman apua ei liikkumaan pääse. Tuo kiputilan lyhyt ikä on aina saanut ne lääkärikeikat mielestä heittämään. Pienoinen paniikki tosin taas iskee, kun ne ovat päällä. Fyysinen rasitus on noiden lonkkakipujen lisäksi tullut vuosien myötä jonkin verran kokonaisvaltaisemmaksi kokemukseksi. Olen seuraavana päivänä todella väsynyt, palelen ja olo tuntuu kuumeiselta (silmät erityisesti). Nuo oireet olen pistänyt hiljalleen hiipivän vanhuuden (hah!) sekä alentuneen yleiskunnon piikkiin. Ovat kai muuten juuri sellaisia oireita joista terveyskeskuslääkäri saa päivän naurut.

Vastauksianne oli mukava lukea ja laiska kun olen, jatkan kysymyssarjaani. Melkoisen yleistä vastauksienne perusteella tuntuu olevat se, että diagnoosi on kiven alla. Näin etenkin taudin alkuvauheessa. Kuinka holtittomasti mielestänne toimin, jos otan riskin ja jatkan elämääni huolettomasti eteenpäin? Voidaanko mahdollisella estolääkityksellä hidastaa taudin kulkua tai vaihtoehtoisesti paheneeko tilanne?

Riittääkö, jos aloitan vesijumpan, venytykset tms. lonkkaystävällisen liikuntamuodon, ristin käteni ja toivon lonkkakivuista vapaata tulevaisuutta?

• N50+++
        kokenut kirjoitti:

Nukun erittäin hyvin, siis illasta aamuun. Unen tarve 7-8 tuntia. Levossa kipua ei tunnut. Rasitustilanteiden jälkeinen kipukin katoaa yleensä yön aikana.

En siis tarvitse Triptyliä yöunen parantamiseen, enkä ala sitä syömään.

• nivelreumaatikko
        Linkku-Liisa kirjoitti:

Aktiivista porukkaa. Kiitokset vaan kaikille!

Taidan vielä tähdentää sitä, että lonkkien kipuoireet häviävät kiitettävän nopeasti rasituksen jäljiltä. Ne ovat aktiivivaiheessa päällä ollessaan pahat ja tosiaan tuntuu, että ilman apua ei liikkumaan pääse. Tuo kiputilan lyhyt ikä on aina saanut ne lääkärikeikat mielestä heittämään. Pienoinen paniikki tosin taas iskee, kun ne ovat päällä. Fyysinen rasitus on noiden lonkkakipujen lisäksi tullut vuosien myötä jonkin verran kokonaisvaltaisemmaksi kokemukseksi. Olen seuraavana päivänä todella väsynyt, palelen ja olo tuntuu kuumeiselta (silmät erityisesti). Nuo oireet olen pistänyt hiljalleen hiipivän vanhuuden (hah!) sekä alentuneen yleiskunnon piikkiin. Ovat kai muuten juuri sellaisia oireita joista terveyskeskuslääkäri saa päivän naurut.

Vastauksianne oli mukava lukea ja laiska kun olen, jatkan kysymyssarjaani. Melkoisen yleistä vastauksienne perusteella tuntuu olevat se, että diagnoosi on kiven alla. Näin etenkin taudin alkuvauheessa. Kuinka holtittomasti mielestänne toimin, jos otan riskin ja jatkan elämääni huolettomasti eteenpäin? Voidaanko mahdollisella estolääkityksellä hidastaa taudin kulkua tai vaihtoehtoisesti paheneeko tilanne?

Riittääkö, jos aloitan vesijumpan, venytykset tms. lonkkaystävällisen liikuntamuodon, ristin käteni ja toivon lonkkakivuista vapaata tulevaisuutta?

Ei täällä kukaan voi sanoa varmasti, onko sinulla joku reumasairaus.

Minulla on ollut lonkkanivelissä tulehdus, joka hoidettiin sairaalassa kortisonilla. Vieläkin lonkat kipeytyy ja jäykistyy muutamksi päiväksi esim. kuntosaliharjoittelusta, jos teen niihin kohdistuvia liikkeitä. Pyörällä voin ajaa pitkiäkin matkoja ilman minkäänlaisia tuntemuksia. En voi kuvitellakaan, että alkaisin tekemään sellaista, jossa täytyy olla koko ajan kyykyssä.

Minä sain diagnoosin nivelreumasta heti ja samoin lähisukulaiseni, jolla on selkärankareuma. Toisilla sairaus etenee hiljaa hiipimällä, jolloin dignoosi voi selvitä vasta 15 vuotta oireiden alkamisen jälkeen. Käymällä lääkärissä et häviä mitään.

• kokenut
        N50+++ kirjoitti:

Nukun erittäin hyvin, siis illasta aamuun. Unen tarve 7-8 tuntia. Levossa kipua ei tunnut. Rasitustilanteiden jälkeinen kipukin katoaa yleensä yön aikana.

En siis tarvitse Triptyliä yöunen parantamiseen, enkä ala sitä syömään.

Nyt olet selvästi tottelematon. Turha on valittaa että koskee ihan kamalan lailla, kun ei sitten mikään muu kuin eläke kelpaa! Että pääsisit etelään aurinkoon makaamaan meidän muiden verorahoilla? Sitäkö suunnittelet!

• ninnu28

Oireet kuulostavat oikein tutuilta ja ikää 28-v., selkärankareumapotilas. Olen käynyt useamman kuukauden fysioterapiassa viimein tuntuu helpottavan (alle 10 käyntiä). Olen jopa kuukausien jälkeen nauttinut kävelemisestä ;-) Fysioterapiassa olemme käyneet läpi kipupisteitäni kohta kohdalta ja aina olen saanut venyttely- ja lihaskuntoharjoitteluohjeet.

Ehdin jo oppia välttelemään ääriasentoja ja muita enemmän kipua aiheuttavia liikkeitä, mutta minun olisi pitänyt tehdä 'hallitusti' päin vastoin.

Nykyisin selkääni pidän kunnossa kiertoliikkeillä ja lonkankoukistajia venyttelen päivittäin kaikkiin suuntiin ja isoa pakaralihasta treenaan jalkojen oikeiden linjojen löytämiseksi.

Kivutonta tämä ei todellakaan ole ollut, mutta nyt voin sanoa, että kannatti ja olen nykyisin todella motivoitunut tekemään pieniä venyttelyjä joka päivä, sillä tämä lähes kivuton ja joka suuntaan oikenevaisuus on ihanaa.

• Linkku-Liisa

Samperi! Ehtoot olivat siis kaikille, eksyivät näppihäiriön vuoksi Kokeneen vastauksen alle.

• kokenut

Vähän samat sanat kuin tuossa yllä. Jos kivut häipyy homman loppuessa, niin kysehän on vaan siitä, ettet käytä sitä ruumiinosaa kuin kerran kesässä. Sitten vaan valitetaan täällä eikä mitkään neuvot käy näille hienohelmoille.

• nivelreumaatikko
        kokenut kirjoitti:

Vähän samat sanat kuin tuossa yllä. Jos kivut häipyy homman loppuessa, niin kysehän on vaan siitä, ettet käytä sitä ruumiinosaa kuin kerran kesässä. Sitten vaan valitetaan täällä eikä mitkään neuvot käy näille hienohelmoille.

Kaikkien kipujen syy ei ole oletuksesi, että "käyttää sitä ruumiinosaa kerran kesässä". Esim. minä käyn kolme kertaa viikossa kuntosalilla ja harrastan liikuntaa kaikkiaan noin 8 tuntia viikossa.

• kokenut
        nivelreumaatikko kirjoitti:

Kaikkien kipujen syy ei ole oletuksesi, että "käyttää sitä ruumiinosaa kerran kesässä". Esim. minä käyn kolme kertaa viikossa kuntosalilla ja harrastan liikuntaa kaikkiaan noin 8 tuntia viikossa.

Totta puhut. Itseänikin koskee noin 16 tuntia päivässä enemmän tai vähemmän. Ja liikkuessa ja sen jälkeen yleensä eniten sinä päivänä.
        Jos kuitenkin joku vain kukkapenkissä tai vaikkapa auton renkaiden vaihdossa saa vihlontaa polviniveliin tai lonkkiin, ja jos se kipu häipyy seuraavaan viestin kirjoittamiseen mennessä, niin väitän sen tulevan lähinnä harjoituksen puutteesta.

• Kipua joka paikassa

Myös minullaon fibromyalgia diagnoosi ja olen ollut sairaslomalla jo melkeinpä vuoden, välillä yritin käydä työssä, mutta kovan jäykkyyden ja kovien kipujen vuoksi työssä käynti kävi mahdottomaksi.
      Onko kellään tietoa, mitä tapahtuu sen jälkeen, kun nuo Kelan korvaamat sairaslomapäivät ovat täynnä ja jos/kun eläkettä ei myönnetä, mutta työssä käyminen tässä kunnossa on toivotonta...peltottava tilanne..

Minulla esiintyy hyvin voimakkaita kiputiloja liikkuessa/liikunnan jälkeen. Esim. lenkillä käynnin jälkeen saattaa lonkat kipeytyä niin, että liikkuminen on todella työn ja tuskan takana jopa viikon ajan. Jäykkyys on myös tekijä, joka vaikeuttaa nykyisin liikkumista - lenkkeillessä alkaa selkä ja hartiat ja jalat jäykistymään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      3802
    2. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3027
    3. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2924
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      41
      2242
    5. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      80
      1163
    6. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1029
    7. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      363
      970
    8. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      47
      935
    9. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      211
      866
    10. Alex ja Sanna taas Bilderberg-kokoukseen

Kansainvälinen parivaljakkomme on taas yhdessä siellä missä tapahtuu. https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/09eda060-635e
      Maailman menoa
      135
      833
    Aihe