Mercuryn vaihteet

tunari123

Vaihdoin vesirattaan 20hv Mercuryyn ja samalla onnistuin kadottamaan eteenpäin meno vaihteen. Pakki toimii mut eteen vaihde ei mene päälle. Mitähän oon tunaroinut?

19

300

    Vastaukset

    • Siirtovipu väärillä booreilla.

      • Vähän sellaista aattelin, mut ne boorit on sillai ettei ne mee ku yhdessä asennossa. Eli on sellanen leveenpi ura yhdes kohtaa, onkos se mahdollista et olis koko kierroksen pyörähtäny?


      • tunari123 kirjoitti:

        Vähän sellaista aattelin, mut ne boorit on sillai ettei ne mee ku yhdessä asennossa. Eli on sellanen leveenpi ura yhdes kohtaa, onkos se mahdollista et olis koko kierroksen pyörähtäny?

        Jommasta kummasta päästä se tanko on muljahtanut väärään asentoon.


    • Perä irti ja vaihteistot vapaalle, perä ja vipu. Boorit kohilleen.

      • Perän irrotin mut kuinka sieltä saadaan vaihdettua vaihde vapaalle? Tuntuu olevan se eteenvaihde sillai huonosti päällä, eli vastapäivään ei potkuri pyöri mut myötäpäivään raksuttaen eli ottaa varmaan hampaat hieman kiinni.


      • tunari123 kirjoitti:

        Perän irrotin mut kuinka sieltä saadaan vaihdettua vaihde vapaalle? Tuntuu olevan se eteenvaihde sillai huonosti päällä, eli vastapäivään ei potkuri pyöri mut myötäpäivään raksuttaen eli ottaa varmaan hampaat hieman kiinni.

        Kiertele alapään vaihdetankoa jollain konstilla.
        Kun vastapäivän ottaa kiinni, on eteenpäinmeno päällä ja päinvastoin pakki.
        Vaihde on vapaalla kun propellia voi pyöritellä vapaasti.
        Vähän johdonmukaista ajattelua, "pliis"


      • vm 41 kirjoitti:

        Kiertele alapään vaihdetankoa jollain konstilla.
        Kun vastapäivän ottaa kiinni, on eteenpäinmeno päällä ja päinvastoin pakki.
        Vaihde on vapaalla kun propellia voi pyöritellä vapaasti.
        Vähän johdonmukaista ajattelua, "pliis"

        vm 41 kertoi jo toimintaohjeen. Yriän kertoa miksi se nakuttaa kun yrittää potkuriakselista kiertää "oikeaan" suuntaan.
        Vetopyörästössä on kolme hammaspyörää. Pystyakselin päässä oleva pinioniksi kutsuttu on sijoitettu siten, että se pyörittää koko ajan molempia potkuriakselilla olevia hammaspyöriä, mutta eri puoliltaan joten potkuriakselilla olevat rattaat pyörii eri suuntiin.
        Kun halutaan veto johnkin suuntaan, lukitaan haluttu hammaspyörä akselilla hammaspyörien välissä olevalla lukituskappaleella siirtäen kappaletta potkuriakseln sisällä olevan tappi- tanko uhdistelmän avulla. Poikkeuksena OMC ja BRP yhtymien eräät koneet, joissa lukituskappaletta siiretää ulkoisella haarukalla. Lukituskappale on booreilla potkuriakselilla joten kun kappalee sakarat kohtaa hammaspyörän vastaavat sakarat, alkaa pyörivä hammaspyörä pyörittää lukituskappaletta ja potkuriakselia.
        Kytkentä pinnat on muotoiltu siten, että lukituskappaleen lähestymissuunnasta tultaessa on kummassakin sekä hammaspyörässä että lukituskappaleessa viisto pinta joka päättyy suoraan kulmaan. Kulmien kohdatessa syntyy veto. Kun pyöritetään potkuriakselia, tulee veto väärältä puolelta ja viisto pinta ei pidä vaan työntää hammaspyörää ja lukituskappaletta erilleen. työntö jatkuu kunnes viisto pinta loppuu ja lukituskappale putoaa kulmasta alas ja kuuluu naksaus.

        Jos pyörität pystyakselin puolelta huomaat, että veto on oikeipäin. Vesipumppu tosin panee hanttiin aika lailla.

        Tuli vähän pitkä, mutta asia mietitytti itseäni aikoinaan kun en ollut nähnyt avattua perää tai edes kuvaa moisesta.


      • vm 41 kirjoitti:

        Kiertele alapään vaihdetankoa jollain konstilla.
        Kun vastapäivän ottaa kiinni, on eteenpäinmeno päällä ja päinvastoin pakki.
        Vaihde on vapaalla kun propellia voi pyöritellä vapaasti.
        Vähän johdonmukaista ajattelua, "pliis"

        Mikä saa kenenkään intoutumaan noin monisanaiseen selityksiin, aivan kuin kysyjä olisi jotenkin vajaaälyinen.
        Vai meneekö nämä "besserwisserit" mihin tahansa vedätykseen, kunhan pääsevät esiintymään.

        Vika on jo kerrottu, ja rattaiston toiminta on näin yksinkertaisesti ilmaistavissa, jos joku tietoa tarvitsee ;

        http://boating.marsh-design.com/sites/default/files/u4/2013/August/OB2/MBM20130801-203028-3291w.jpg

        Keskellä olevaa hahloa siirtämällä kytketään jompi kumpi hammaspyörä potkuriakseliin.


      • vm 41 kirjoitti:

        Kiertele alapään vaihdetankoa jollain konstilla.
        Kun vastapäivän ottaa kiinni, on eteenpäinmeno päällä ja päinvastoin pakki.
        Vaihde on vapaalla kun propellia voi pyöritellä vapaasti.
        Vähän johdonmukaista ajattelua, "pliis"

        Eikös kumminkin oo nii et potkuri ei pyöri kumpaankaan suuntaan jos vaihde päällä! Tarkotan sillai enempi voimaa käyttämättä.


      • Hölöttäjät vauhdissa kirjoitti:

        Mikä saa kenenkään intoutumaan noin monisanaiseen selityksiin, aivan kuin kysyjä olisi jotenkin vajaaälyinen.
        Vai meneekö nämä "besserwisserit" mihin tahansa vedätykseen, kunhan pääsevät esiintymään.

        Vika on jo kerrottu, ja rattaiston toiminta on näin yksinkertaisesti ilmaistavissa, jos joku tietoa tarvitsee ;

        http://boating.marsh-design.com/sites/default/files/u4/2013/August/OB2/MBM20130801-203028-3291w.jpg

        Keskellä olevaa hahloa siirtämällä kytketään jompi kumpi hammaspyörä potkuriakseliin.

        Kuva ei anna minkäänlaista viitettä minkä vuoksi vaihteen päälläollessa potkurakselia voi pyörittää toiseen suuntaan naksutuksen kera.
        Jos on sattunut aiemmin kokeilemaan vanhan pikku OMC:n potkurista, niin ilmiötä ei esiinny kytkinkappaleen ja hammaspyörien erillaisesta työstötavasta johtuen.

        Voimaa pyörittämiseen ei paljon tarvita, sitä vähemmän mitä huonommin vaihde on päällä.


      • Hölöttäjä 2 kirjoitti:

        Kuva ei anna minkäänlaista viitettä minkä vuoksi vaihteen päälläollessa potkurakselia voi pyörittää toiseen suuntaan naksutuksen kera.
        Jos on sattunut aiemmin kokeilemaan vanhan pikku OMC:n potkurista, niin ilmiötä ei esiinny kytkinkappaleen ja hammaspyörien erillaisesta työstötavasta johtuen.

        Voimaa pyörittämiseen ei paljon tarvita, sitä vähemmän mitä huonommin vaihde on päällä.

        Onko sillä jotain tekemistä tai muuta osaa lysyjän ongelman kanssa ?


      • Vai niin kirjoitti:

        Onko sillä jotain tekemistä tai muuta osaa lysyjän ongelman kanssa ?

        Näkyy kysyjä 11.8.2014 05:47 kirjoituksessaan törmänneen tilanteeseen.


      • juupasjoovm55 kirjoitti:

        Eikös kumminkin oo nii et potkuri ei pyöri kumpaankaan suuntaan jos vaihde päällä! Tarkotan sillai enempi voimaa käyttämättä.

        Ei ole niin.
        Jos propellia pyörittää myötäpäivään, vaihteen ollessa eteenpäin asennossa, etummaisen rattaan viistotut hammaspinnat työntävät sakarakytkintä akselin booreilla taaksepäin, aiheuttaen naksuvan äänen hypätessään hampaalta toiselle.
        Puhaltamalla se ei pyöri, mutta muuten kyllä, eikä paljoa voimaa tarvita.


      • vm 41 kirjoitti:

        Ei ole niin.
        Jos propellia pyörittää myötäpäivään, vaihteen ollessa eteenpäin asennossa, etummaisen rattaan viistotut hammaspinnat työntävät sakarakytkintä akselin booreilla taaksepäin, aiheuttaen naksuvan äänen hypätessään hampaalta toiselle.
        Puhaltamalla se ei pyöri, mutta muuten kyllä, eikä paljoa voimaa tarvita.

        kun vaihde on vapaalla, potkuri pyörii kumpaankin suuntaan vapaasti, vaihde päällä ei.
        Mitään tietoa tai viistoja hampaita tai muutakaan ei tarvitse miettiä tai tietää kun laittaa vaihdetankoa oikeaan asentoon.


      • Nipotusta taas kirjoitti:

        kun vaihde on vapaalla, potkuri pyörii kumpaankin suuntaan vapaasti, vaihde päällä ei.
        Mitään tietoa tai viistoja hampaita tai muutakaan ei tarvitse miettiä tai tietää kun laittaa vaihdetankoa oikeaan asentoon.

        Mikö sua nipotuksen vihaaja oikain vaivaa? Onhan se hyvä että porukka yrittää selittää vähän seikkaperäisemmin näitä asioita.

        Ota pipo pois jos se kiristää liikaa.


      • Calmer calmer kirjoitti:

        Mikö sua nipotuksen vihaaja oikain vaivaa? Onhan se hyvä että porukka yrittää selittää vähän seikkaperäisemmin näitä asioita.

        Ota pipo pois jos se kiristää liikaa.

        Ei ny tartte kenenkään herneitä vetää, kyselin kun en oo oikein perätuuppareita rassannu, täs saa ny sellasen kuvan et ku potkuristä pyörittää ni tuntuma on erilainen kun päällä on pakki tai sit eteenvaihde!!! Mulla toisessa 20hv moottorissa kyl on ihan sama onko pakki vai eteen päällä, ihan yhtä jäykkä se on pyöritellä molempiin suuntiin.


      • tunari123 kirjoitti:

        Ei ny tartte kenenkään herneitä vetää, kyselin kun en oo oikein perätuuppareita rassannu, täs saa ny sellasen kuvan et ku potkuristä pyörittää ni tuntuma on erilainen kun päällä on pakki tai sit eteenvaihde!!! Mulla toisessa 20hv moottorissa kyl on ihan sama onko pakki vai eteen päällä, ihan yhtä jäykkä se on pyöritellä molempiin suuntiin.

        Voinhan sen edellisen kirjoitukseni korjata kertomalla vielä, että jos propellia pyörittää vastapäivään, vaihteen ollessa pakille kytkettynä, takimmaisen rattaan viistotut pinnat työntävät sakarakytkintä akselin booreilla eteenpäin, aiheuttaen naksuvan äänen hypätessään hampaalta toiselle.
        Jos on yhtä jäykkä pyöritellä oli vaihde päällä tai pois, on vaihteistossa jotain vialla.


      • tunari123 kirjoitti:

        Ei ny tartte kenenkään herneitä vetää, kyselin kun en oo oikein perätuuppareita rassannu, täs saa ny sellasen kuvan et ku potkuristä pyörittää ni tuntuma on erilainen kun päällä on pakki tai sit eteenvaihde!!! Mulla toisessa 20hv moottorissa kyl on ihan sama onko pakki vai eteen päällä, ihan yhtä jäykkä se on pyöritellä molempiin suuntiin.

        Kerro nyt vielä mitkä moottorit ja kenen valmisteita on kyseessä. On helpompi yrittää ymmärtää miksi jotain tapahtuu jos joku tuntee kyseisen laitteen vähän paremmin.


      • Jatketaanpa tähän ketjuun. Minulla kunnostus kohteena retro Volvo penta 20hv - 77. Täydellä vauhdilla vaihde hyppää jysähdyksen kera vissiin pakille asti, josta seuraa se jysähdysääni. Kytkentähampaat oli pyöristyneet holkista ja hammas pyörästä. Hitsaus, koneistus, koeajolla sama homma. Eteenpäin ajaessa jousivoima pitää holkkia kytkeneenä, pitääkö kytkentähampaiden muoto olla ns. vetävä eli kytkentä tiukkenee mitä kovemmin ajaa? Voiko jousi olla heikentynyt, tosin mielestäni jousivoima lla ei pidetä vaihetta päällä, ainoastaan siirretään kytkentäholkki paikalleen vaihdevivun liikkeen mukaan. Tuo perä rakenne on muutenkin heiveröinen oloinen, liekkö pienempien mallien perää käytetty isommassakin mallissa. Potkuriakselilla ei ole yhtään varsinaista kuula-, tai muutakaan laakeria, vaan pronssipuslat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsin linja ihmetyttää maailmalla

      "– Tämä on hullu kokeilu 10 miljoonalla ihmisellä. Kertokaa edes, miksi teemme tämän. Minusta tuntuu tällä hetkellä, että meitä johdetaan kuin lammasl
      Maailman menoa
      403
      11861
    2. Suomalaisten eristäytyminen näkyy jo koronatartuntatilastossa

      Hyvä juttu. https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/be78bc0b-4a82-4fd2-a82b-15ffa09761da
      Maailman menoa
      204
      8738
    3. Hesburgerin omistaja vaatii valtiota korvaamaan

      kaikki liiketappionsa koronavirustilanteessa eli riihikuivaa rahaa heti. https://www.iltalehti.fi/talous/a/ca6b4409-671c-4de2-b1d0-ad8d511d043c
      Maailman menoa
      452
      4553