Selviytymiskeinoja?

Rikkinäinen

Miten olette selvinneet keskemenosta? Omani (ensimmäinen) meni kesken rv 10 0, kolme viikkoa sitten. Tuntuu, että roikun jaksamisen rajoilla, eikä toipuminen millään lähde käyntiin. Suru imaisee mukaansa yhä uudestaan ja uudestaan. Parisuhdekin kärsii, kun kumpikin kipuilee. Keskenmenon hyväksyminen faktojen ja tilastojen perusteella on helppoa, mutta se ei helpota oloa ollenkaan.
Helpottaako suru uuden raskauden myötä? Pystyttekö puhumaan keskemenosta?

3

758

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minna

Hei!
      Olen pahoillani puolestasi.Keskenmenon kokeminen voi olla varsin järkyttävä ja surullinen kokemus.
      Tiesitkö keskenmenon kokeneiden omasta keskustelupalstasta (enkelisivut)?Voisit liittyä niihin.Suru ja kipu keskenmenon jälkeen ovat kovat, toki riippuen ihmisestä.Olethan jo ehtinyt luoda kuvaa vauvasta, sinulla on ehkä ollut jotain odotuksia ja ne ovat nyt pyyhkäisty pois...Itse koin keskenmenon ja uudelleen raskaana olevana olen toki iloinen tästä vauvasta, mutta pelko ja huoli varjostavat iloa.Pelkään uutta keskenmenoa ja sitä, että jotain voi tapahtua.Toivon, että kaikki menisi hyvin.
      Suru pitää surra, olisi hyvä jos siitä pystyisi puhumaan (varsinkin kumppanin kanssa), itselläni kirjoittaminen auttoi.Toki myös ammattiapua on saatavilla, jos tarvetta on.Ensimmäinen kuukausi oli minulle vaikeinta, mutta jotenkin vain sitten hyväksyin tapahtuneen ja odotimme jonkin aikaa, ennenkuin aloimme yrittää uutta raskautta.(Itselläni suututti läheisten ja terveydenhuoltohenkilöstön kommentit:'No, yritätte uudelleen, kyllä se siitä!'Olinhan juuri odottanut juuri tätä vauvaa, joka sitten kuoli.)Voimia sinulle/teille kovasti!

• monta kertaa..

Minulla on ollut monta keskenmenoa, ensimmäinen km. oli kun olin 17v. ja vaikka olin nuori , niin se oli kova paikka, mutta yritimmme heti uutta ja kolmen kk:den päästä olin taas raskaana ja raskaus sujui hyvin.(ensimmäinen oli tuulimuna ) ja niin olivat kaikki seuraavat 3 ,lukuunottamatta tätä viimeistä jolloin odotin kaksospoikia ja tässä tapauksessa raskaus jouduttiin keskeyttämään rv.21..
      Olin kuin toisella planeetalla ,jotenkin sitä ihminen siinä tilassa oli kaiken ulkopuolella( osatekijänä oli myös lääkitys..ehkä). Halusimme siunata pojat hautaan ja niin teimme(sinun tapauksessa ei sitä tietenkään voi tehdä), mutta voit niin mielessäsi tehdä.
      Nyt meillä on paikka missä käydä, aluksi olin tosi masentunut ja kiukkuinen Jumalalle tapahtuneesta, mutta ajan myötä asiat jotenkin vaan jatkoivat kulkuaan,(tässä ei kuitenkaan ole kuin kaksi vaihtoehto joko menet eteenpäin tai jäät siihen) , jokaisella on oma aikansa.
      Minä ja aluksi myös mieheni kävimme juttelemassa tapahtuneesta asiatuntijan luona, mutta siinä samalla tein itse myös työta asian eteen( nimittäin kun huomasin vaipuvani synkkyyteen,hoin mielessänä itselleni[voi kuulostaa hullulta]että asialle ei enään voi mitään ,sun on pakko jatkaa elämääsi eteenpäin ja patistin itseäni huomaamaan mitä ympärilläni tapahtuu, tämä kuitenkin tepsi kohdallani ja eräs lääkäri sanoi meille tapahtuneen jälkeen, että jos vielä uskallat yrittää se on kuin laastari haavan päälle. Tämän
      tragerian jälkeen meille on syntynyt kaksi tyttöä(lapsia on yhteensä viisi)että kyllä elämä vaan kummasti jatkuu, vaikka sitä aluksi ihmettelikin miten kaikki menee työhön ja yleensä toimii, kun itse olit aivan tästä kaikesta ulkona...mutta AIKA se parantaa sinunkin kohdallasi tämän lapsen menetyksen ja rohkeutta uuden yrittämiseen!!!!

• Rikkinäinen

Kiitos teille molemmille rohkaisevista sanoistanne. Ehkä nämä heikot jäät muuttuvat vähitellen kantavammiksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      51
      5575
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      67
      2601
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      18
      1940
    4. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      154
      1796
    5. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      36
      1732
    6. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      17
      1693
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      5
      1438
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1135
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      80
      1119
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      62
      925
    Aihe