Villikissan kesyttäminen? Tarvisin apua!

Minä vaan

Olen siis itse 12 vuotta. :)
Minun enoni on löytänyt maatilaansa hallista villikissan ja sen viisi parinkuukauden ikäisiä pentuja. Olen nyt enoni ja hänen naapurinsa kanssa tehnyt pentujen kesyttämisprojektin. Aiomme siis kesyttää pennut. Kissojen emo on jo kerran tullut ottamaan ruokaa enoni kädestä. Pennut eivät siis ole hallissa.
1: voiko ne siis kesyttää vaikka ne ovat ulkona hallissa?

Asun n: 4-km päässä enoni talosta, joten voisin helposti pyöräillä enolleni.

Onko teillä jotain neuvoja niiden kesyttämiseen?

8

972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä vaan

      Siis pennut juuri ovat hallissa! Anteeksi kirjoitusvirheeni.

      • Hamsutypy

        Hullun hommaa mun mielestäni toi. :) ei pahal. Mut jossain luki että ulkoa ei saisi ottaa villinä eläviä eläimiä lemmikiksi...? Jos väärin niin korjatkaa.
        Meilläkin on noita villikissoja, viime vuonna oli pyöräyttänyt poikaset meidän takapihalle, jotka sitten kaverin kanssa löydettiin. Ajateltiin ensiksi ottaa yksi lemmikiksi, mutta tultiin järkiimme ja päästettiin ne menemään emonsa luo. Mun mielipide on siis se, että luonnonvarainen eläin (??) jätetään luontoon ja hommataan vaikka se kesykissa. :| Eipä tässä muuta :D


      • Hamsutypy kirjoitti:

        Hullun hommaa mun mielestäni toi. :) ei pahal. Mut jossain luki että ulkoa ei saisi ottaa villinä eläviä eläimiä lemmikiksi...? Jos väärin niin korjatkaa.
        Meilläkin on noita villikissoja, viime vuonna oli pyöräyttänyt poikaset meidän takapihalle, jotka sitten kaverin kanssa löydettiin. Ajateltiin ensiksi ottaa yksi lemmikiksi, mutta tultiin järkiimme ja päästettiin ne menemään emonsa luo. Mun mielipide on siis se, että luonnonvarainen eläin (??) jätetään luontoon ja hommataan vaikka se kesykissa. :| Eipä tässä muuta :D

        Kissa ei ole luonnonvarainen eläin vaan ihmisen tuoma kotieläin tai lemmikki, villiintyneenä se on haittaeläin, mikä kuuluu hävittää.
        Luononvaraisia eläimiä ei saa ottaa lemmikiksi, esim lumikko, mäyrä, metsäjänis.


    • suvikatti taas

      Hamsutypy. Herätys. KISSA ei kuulu suomen luontoon. Mitä pikemmin kissat pyydystetään pois, sen parempi. Teit virheen, kun jätit pennun heitteille.Pennut on helpot kesyttää, pari kolme viikkoa asuinhuoneessa ihmisten kanssa ja on kotikissa valmis.
      Aikuisen kissan voi pyydystää vaikka loukulla, joita metsästät käyttävät supien pyyntiin, ja lähettää kissan sitten löytöeläintaloon.
      Aloittajalle. Hallissa kissanpennut eivät kesyynny kovinkaan helposti, vaan jäävät puolivilleksi. Olisi parempi siirtää pennut asuintiloihin jotta ihmisseura olisi aina läsnä.
      Emokissan voisi loukuttaa ja lähettää löytöeläintaloon, ettei nälkiintyviä ja talvella palalevia ja kissoja jäisi kitumaan ympäri tonttia.

    • kova työ se on

      Haette loukun lainaksi löytöeläinhoitolasta.Kannattaa loukulla ottaa kaikki kissat kiinni, muuten se emo tekaisee uudet pennut, jotka jäävät ilman hoitoa luontoon.Kukaan ei huolehdi villiintyneiden kissojen terveydestä ei madotuksista jne.eli luonnossa niillä on surkeat olot, ja kärsivät.
      Ottakaa siis kissat kiinni, ja viekää ylimääräiset löytöeläintalolle.Jossa ottavat kissan pois loukusta.Jos haluatte koittaa pitää ja kesyttää niistä yhden, ottakaa se sisälle kotiinne.Katsokaa kuitenkin ettei ole jo vaarallisen villi, sellaisen kanssa on hankala elää samaa taloutta, ja vaarallistakin.
      Ruokitte sitä sisällä, ja katsotte alkaako kesyyntyä ja tottua ihmisten läheisyyteen.Jos onnistutte sen kesyttämään, kannattaa se tietysti leikkauttaa.Muuten jos on narttu, tulee taas kohta lisää pentuja, jotka villiintyvät helposti luontoon, tai jos on kolli, lähtee se mailmaa valloittamaan.
      Jos pentu ei kesyynny, se kannattaa valitettavasti hävittää, luontoon sitä ei saa päästää.
      Kissat on lemmikkejä, niitä ei saa hylätä luontoon!

    • sivusta katsoen

      Meillä on kaksi naapuria, joilla on kissa. Toinen syöttää kissalle jotakin ainetta, jotta se olisi kiltti, ja niin se on osan aikaa äkäisempi ja osan aikaa kiltti.
      Toinen taitavampi syöttää iltaisin kissalle pullamössöä lämpimään maitoon liotettuna ja syö sitä itsekin, niin kissalla on lämpöinen hyvä olo ja se on vähän lihava. Tarjoaa gourmettapaan. Superkiltti kissa!

      • Hamsutypy

        "Hamsutypy. Herätys. KISSA ei kuulu suomen luontoon. Mitä pikemmin kissat pyydystetään pois, sen parempi. Teit virheen, kun jätit pennun heitteille.Pennut on helpot kesyttää, pari kolme viikkoa asuinhuoneessa ihmisten kanssa ja on kotikissa valmis.
        " voihan hitto, nyt varmaan ilmoitat eläinsuojeluyhdistykseen kun en raaskinut n. viiKon ikäisiä pentuja emoltaan riistää ja tuoda kaiken maailman elukoita ja pöpöjä tänne sisälle! -.- ei herranjumala...luulitko tosissasi että about. 11-12 vuotiaat tietää tollasii???
        en voi muuta tehdä kun nauraa. :) Ja harvemmalla tuon ikäisellä löytyy vielä tietoa tollasten villikissanpentujen hoitamisesta ja pyydystämisestä... Ja kun laitoit että "teit virheen kun jätit pennun heitteille"...
        Ööh... :D 1. Niitä oli useampi kuin yksi.2. Miten jätin heitteille? :| ei saatu niitä varsinaisesti kiinni kun ne rymistivät pusikkoon joten se ei kyllä mielestäni vastaa "heitteille jättämistä".
        Jos sua noin paljon liikuttaa että tuolla on nyt kolme aikuiseksi kasvanutta villikattia niin sen kun tuut pyydystämään. Ihan sama mulle. :) Tän viestin takia varmaan leimaatte mut lapselliseks aivottomaks kusipääks joka ei ajattele luontoa mut ajatelkaa miten haluutte... :'D


      • Hamsutypy kirjoitti:

        "Hamsutypy. Herätys. KISSA ei kuulu suomen luontoon. Mitä pikemmin kissat pyydystetään pois, sen parempi. Teit virheen, kun jätit pennun heitteille.Pennut on helpot kesyttää, pari kolme viikkoa asuinhuoneessa ihmisten kanssa ja on kotikissa valmis.
        " voihan hitto, nyt varmaan ilmoitat eläinsuojeluyhdistykseen kun en raaskinut n. viiKon ikäisiä pentuja emoltaan riistää ja tuoda kaiken maailman elukoita ja pöpöjä tänne sisälle! -.- ei herranjumala...luulitko tosissasi että about. 11-12 vuotiaat tietää tollasii???
        en voi muuta tehdä kun nauraa. :) Ja harvemmalla tuon ikäisellä löytyy vielä tietoa tollasten villikissanpentujen hoitamisesta ja pyydystämisestä... Ja kun laitoit että "teit virheen kun jätit pennun heitteille"...
        Ööh... :D 1. Niitä oli useampi kuin yksi.2. Miten jätin heitteille? :| ei saatu niitä varsinaisesti kiinni kun ne rymistivät pusikkoon joten se ei kyllä mielestäni vastaa "heitteille jättämistä".
        Jos sua noin paljon liikuttaa että tuolla on nyt kolme aikuiseksi kasvanutta villikattia niin sen kun tuut pyydystämään. Ihan sama mulle. :) Tän viestin takia varmaan leimaatte mut lapselliseks aivottomaks kusipääks joka ei ajattele luontoa mut ajatelkaa miten haluutte... :'D

        Tuon ikäisenä olen itse ensimmäisen kerran kesyttänyt villiintyneen kissanpennun. Hyvä kissa siitä kasvoi, eikä silloin edes ollut mitään nettejä, miten saisi nopeasti tietoa.

        Villiintyneillä kissoilla vaan ei yleensä ole tulevaisuutta löytöeläintarhoilla, niillä on täysi työ hoitaa ja sijoittaa kesympiäkin, siksi villikissoja usein hoitavat yksityiset ihmiset.

        Paras tapa varmistaa kissojen kesyyntyminen, jotta niistä varmasti saa kaikista lemmikkejä, on todellakin ottaa ne kaikki kiinni, vaikka sitten loukulla. Seuraava vaihe on sitten loishäätö... Joko ne vie eläinlääkärille ja jokainen saa ruiskeena sen -varma joishäätö, tai sitten kesyttää niitä kunnes saa syötettyä lääkkeet, mikä on epävarma ja aikaa vievä projekti. Kesyttämnen ei paljoa auta, jos kissa kuolee loisten aiheuttamaan suolistotulehdukseen tms. Samalla eläinlääkäri tarkistaa ovatko ne muutoinkin kunnossa.

        Pennut ja emä erotetaan lopullisesti vasta sitten kun on varmistettu pentujen vierotus. Jos pennut on pieniä, eivätkä syö paljoa kiinteätä ruokaa, emo stressaantuu johonkin tilaan sulkemisesta, pennuille voi antaa lisäravintoa: Pienille pennuille on eläinkaupoissa tai eläinlääkäreillä ostettavissa kissanpennuille tarkoitettua maitojauhetta/korviketta.

        Työtä niissä riittää, mutta lopputulos palkitsee: Viimeisin loukulla pyydetty villiintynyt nuori kissa lähti itseltäni aikuisena, leikattuna, valjaisiin opetettuna siistinä sisäkissana, joka ulkoilee nykyisin kaupungissa puistossa, ja vain hihnassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4449
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe