Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ei käynnisty kaasua polkematta lämpimänä

464674724

Minulla on -90 mazda kaasuttimella ja käsiryypyllä. Kun auto on seissyt noin 0,5-3h eli kone on vielä lämmin muttei kuuma enää, usein ei meinaakaan käynnistyä ilman kaasupolkimen painallusta. Polkimen avulla lähtee kuitenkin sitten melko helposti käyntiin. Ryypyn säätö ei auta ja normaalisti tuo käynnistyy ilman että tarvii koskea polkimeen. Kylmänä käynnistyy erinomaisesti, samoin jos on ollut sammuksissa vain muutaman minuutin.

Sytytysosat on juuri vaihdettu, samoin bensafiltteri. Polttoainesyöttöön liittyy varmaan ja tein kokeiluksi polttoainejärjestelmän puhdistuksen redlinen SI-1 aineella (joka ei ole sitä halvinta) muttei auttanut.

Voisko liittyä kaasuttimen säätöihin tai kasuttimessa jokin kulunut? Kaveri epäili että syntyis kuplia kaasuttimeen ja polkimen painallus saa ne liikkeelle? Tai sitten että saa joko liikaa/liian vähän ja ilmaläpän ilma auttaa kyntiin kun painaa poljinta. En tiedä avaako se kaasun painallus lisää suuttimia?

Tulpat on aika ruskeat kuten pitää olla, pientä valkeaa niissä on kuitenkin nähtävissä. Kiihtyvyys on ehkä vähän heikenynyt vuosien varrella mikä ohjekirjan mukaaan voi johtua esim pienentyneestä bensapaineesta, voiko kulunut pumpppu aiheutttaa tällaista?

Ja kesäsin tätä tosiaan esiintyy useammin kuin talvella, se että pysyy pitempään lämpimänä ilmeisesti vaikuttaa.

9

2032

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

      Normaali ilmiö jonka perusteita en ala sinulle selvittämään.

      • 464674724

        Eli sitten meitä on kaksi joilla ei ole hajua mistä tää johtuu. Toivottavasti seuraava vastaaja tietää asiasta jotain.


      • wanha ja väljät
        464674724 kirjoitti:

        Eli sitten meitä on kaksi joilla ei ole hajua mistä tää johtuu. Toivottavasti seuraava vastaaja tietää asiasta jotain.

        wanhat kaasarikoneet eivät aina lämpöisenä käynnisty hyvin. Ohjekirjassa saatetaan kertoa kuinka lämmin kone käynnistetään, eli yleensä tarvitaan kaasupolkimen painamista joko puoliväliin tai jopa pohjaan.
        En oikein ymmärrä mikä tässä on ongelmana kun kyseessä on noin vanha auto?!?!


      • ei ongelmia
        wanha ja väljät kirjoitti:

        wanhat kaasarikoneet eivät aina lämpöisenä käynnisty hyvin. Ohjekirjassa saatetaan kertoa kuinka lämmin kone käynnistetään, eli yleensä tarvitaan kaasupolkimen painamista joko puoliväliin tai jopa pohjaan.
        En oikein ymmärrä mikä tässä on ongelmana kun kyseessä on noin vanha auto?!?!

        Miksi kukaan haluaa ajaa monta kymmentä vuotta vanhalla autolla arkipäiväisesti. harrasteautot on asia erikseen. mutta että käyttöautona jokin puoli miljoonaa ajettu useita kymmeniä vuosia vanha rakkine?

        eikö jo pelkästään polttoaine, ja korjauskulut ole niin suuria niin kannattaisi vaihtaa uudempaan autoon.

        minä vaihdan auton muutaman vuoden välein. en osta ihan uusia, mutta pari-kolme vuotta vanhoja käytettyjä. sitten ajan pari-kolme vuotta ja vaihdan taas uudempaan. missään nimessä en ajaisi kymmentä vuotta vanhemmalla autolla.


    • voisiko olla

      Tyhjäkäyntimoottorissa / lisäilmaluistissa lienee vikaa. lämmetessään lakkaa toimimasta ja sitten ei lähde käyntiin?

    • kaasukupla

      "464674724
      10.8.2014 10:11
      0

      Minulla on -90 mazda kaasuttimella ja käsiryypyllä."



      "Tyhjäkäyntimoottorissa / lisäilmaluistissa lienee vikaa. lämmetessään lakkaa toimimasta ja sitten ei lähde käyntiin? "

      Missä kaasutinkoneessa on tyhjäkäyntimoottori? Etenkään kysyjän kaasarissa, jossa on käsiryyppy.

      Eiköhän nuo ongelmat johdu näistä nykyaikaisista polttoaineista, joissa on herkästi haihtuvia ainesosia enemmän kuin niissä -80-90 luvun bensiineissä.

      Haihtumisista tulee ns. kaasukuplia järjestelmään, etenkin kaasuttimeen,(myös polttoainepumppuun) jotka on lämmennyt moottorin lämmöstä seisonnan (moottorin siis) aikana. Kaasunpainallus ruuttaa kiihdytyspumpun kautta kuplat imusarjaan ja polttoaineen pinta nousee kaasuttimessa oikeaan korkoon.

      • näin se on

        jos vika olisi polttoaineessa niin sittenhän mikään auto ei lähtisi käyntiin normaalisti kuumana. kuitenkin nykyaikaiset autot lähtee aina käyntiin ilman ongelmia.


      • kaasutin/suihku
        näin se on kirjoitti:

        jos vika olisi polttoaineessa niin sittenhän mikään auto ei lähtisi käyntiin normaalisti kuumana. kuitenkin nykyaikaiset autot lähtee aina käyntiin ilman ongelmia.

        "
        näin se on
        13.8.2014 08:34
        0
        jos vika olisi polttoaineessa niin sittenhän mikään auto ei lähtisi käyntiin normaalisti kuumana. kuitenkin nykyaikaiset autot lähtee aina käyntiin ilman ongelmia. "


        Nykyaikaiset autot on suihkutusmoottoreita. Siinä on vissi ero verrattuna kaasutinmoottoreihin. Polttainepumppu on niissä bensiinisäiliössä tai sen välittömässä läheisyydessä, lämmön siirtyminen pumppuun ym. höyrystyminen ei ole niissä ongelma,
        Ennenmuinoin kaasuttimen ja imusarjan välissä oli jopa lämmösiirtymistä estävä bakeliitti tms. eriste kyseistä ongelmaa poistamassa.


    • 464674724

      Voihan se olla niitä kuplia polttoaineen lämpenemisestä. Sitä vaan mietin miks niitä nyt on alkanut syntymään kun ei ennen ollut näitä lämminkäynnistysongelmia?

      Samaa bensaa sinne olen tankannut monta vuotta, jos ei sitten St1 tai neste ole muuttanut reseptiä.

      Mekaaninen polttoainepumppu siinä on tosiaan kannen ja kaasarin lähellä, ottaa tehonsa nokka-akselin päästä. Kaasarin "ikkunassa" polttoaineen taso on ainakin oikealla alueella kun moottori on käynnissä niin varmaan saa tarpeeksi pumpusta ainakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1985
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1380
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    6. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      58
      1267
    7. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    8. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1246
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1212
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe