Ei käynnisty kaasua polkematta lämpimänä

464674724

Minulla on -90 mazda kaasuttimella ja käsiryypyllä. Kun auto on seissyt noin 0,5-3h eli kone on vielä lämmin muttei kuuma enää, usein ei meinaakaan käynnistyä ilman kaasupolkimen painallusta. Polkimen avulla lähtee kuitenkin sitten melko helposti käyntiin. Ryypyn säätö ei auta ja normaalisti tuo käynnistyy ilman että tarvii koskea polkimeen. Kylmänä käynnistyy erinomaisesti, samoin jos on ollut sammuksissa vain muutaman minuutin.

Sytytysosat on juuri vaihdettu, samoin bensafiltteri. Polttoainesyöttöön liittyy varmaan ja tein kokeiluksi polttoainejärjestelmän puhdistuksen redlinen SI-1 aineella (joka ei ole sitä halvinta) muttei auttanut.

Voisko liittyä kaasuttimen säätöihin tai kasuttimessa jokin kulunut? Kaveri epäili että syntyis kuplia kaasuttimeen ja polkimen painallus saa ne liikkeelle? Tai sitten että saa joko liikaa/liian vähän ja ilmaläpän ilma auttaa kyntiin kun painaa poljinta. En tiedä avaako se kaasun painallus lisää suuttimia?

Tulpat on aika ruskeat kuten pitää olla, pientä valkeaa niissä on kuitenkin nähtävissä. Kiihtyvyys on ehkä vähän heikenynyt vuosien varrella mikä ohjekirjan mukaaan voi johtua esim pienentyneestä bensapaineesta, voiko kulunut pumpppu aiheutttaa tällaista?

Ja kesäsin tätä tosiaan esiintyy useammin kuin talvella, se että pysyy pitempään lämpimänä ilmeisesti vaikuttaa.

9

2278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

      Normaali ilmiö jonka perusteita en ala sinulle selvittämään.

      • 464674724

        Eli sitten meitä on kaksi joilla ei ole hajua mistä tää johtuu. Toivottavasti seuraava vastaaja tietää asiasta jotain.


      • wanha ja väljät
        464674724 kirjoitti:

        Eli sitten meitä on kaksi joilla ei ole hajua mistä tää johtuu. Toivottavasti seuraava vastaaja tietää asiasta jotain.

        wanhat kaasarikoneet eivät aina lämpöisenä käynnisty hyvin. Ohjekirjassa saatetaan kertoa kuinka lämmin kone käynnistetään, eli yleensä tarvitaan kaasupolkimen painamista joko puoliväliin tai jopa pohjaan.
        En oikein ymmärrä mikä tässä on ongelmana kun kyseessä on noin vanha auto?!?!


      • ei ongelmia
        wanha ja väljät kirjoitti:

        wanhat kaasarikoneet eivät aina lämpöisenä käynnisty hyvin. Ohjekirjassa saatetaan kertoa kuinka lämmin kone käynnistetään, eli yleensä tarvitaan kaasupolkimen painamista joko puoliväliin tai jopa pohjaan.
        En oikein ymmärrä mikä tässä on ongelmana kun kyseessä on noin vanha auto?!?!

        Miksi kukaan haluaa ajaa monta kymmentä vuotta vanhalla autolla arkipäiväisesti. harrasteautot on asia erikseen. mutta että käyttöautona jokin puoli miljoonaa ajettu useita kymmeniä vuosia vanha rakkine?

        eikö jo pelkästään polttoaine, ja korjauskulut ole niin suuria niin kannattaisi vaihtaa uudempaan autoon.

        minä vaihdan auton muutaman vuoden välein. en osta ihan uusia, mutta pari-kolme vuotta vanhoja käytettyjä. sitten ajan pari-kolme vuotta ja vaihdan taas uudempaan. missään nimessä en ajaisi kymmentä vuotta vanhemmalla autolla.


    • voisiko olla

      Tyhjäkäyntimoottorissa / lisäilmaluistissa lienee vikaa. lämmetessään lakkaa toimimasta ja sitten ei lähde käyntiin?

    • kaasukupla

      "464674724
      10.8.2014 10:11
      0

      Minulla on -90 mazda kaasuttimella ja käsiryypyllä."



      "Tyhjäkäyntimoottorissa / lisäilmaluistissa lienee vikaa. lämmetessään lakkaa toimimasta ja sitten ei lähde käyntiin? "

      Missä kaasutinkoneessa on tyhjäkäyntimoottori? Etenkään kysyjän kaasarissa, jossa on käsiryyppy.

      Eiköhän nuo ongelmat johdu näistä nykyaikaisista polttoaineista, joissa on herkästi haihtuvia ainesosia enemmän kuin niissä -80-90 luvun bensiineissä.

      Haihtumisista tulee ns. kaasukuplia järjestelmään, etenkin kaasuttimeen,(myös polttoainepumppuun) jotka on lämmennyt moottorin lämmöstä seisonnan (moottorin siis) aikana. Kaasunpainallus ruuttaa kiihdytyspumpun kautta kuplat imusarjaan ja polttoaineen pinta nousee kaasuttimessa oikeaan korkoon.

      • näin se on

        jos vika olisi polttoaineessa niin sittenhän mikään auto ei lähtisi käyntiin normaalisti kuumana. kuitenkin nykyaikaiset autot lähtee aina käyntiin ilman ongelmia.


      • kaasutin/suihku
        näin se on kirjoitti:

        jos vika olisi polttoaineessa niin sittenhän mikään auto ei lähtisi käyntiin normaalisti kuumana. kuitenkin nykyaikaiset autot lähtee aina käyntiin ilman ongelmia.

        "
        näin se on
        13.8.2014 08:34
        0
        jos vika olisi polttoaineessa niin sittenhän mikään auto ei lähtisi käyntiin normaalisti kuumana. kuitenkin nykyaikaiset autot lähtee aina käyntiin ilman ongelmia. "


        Nykyaikaiset autot on suihkutusmoottoreita. Siinä on vissi ero verrattuna kaasutinmoottoreihin. Polttainepumppu on niissä bensiinisäiliössä tai sen välittömässä läheisyydessä, lämmön siirtyminen pumppuun ym. höyrystyminen ei ole niissä ongelma,
        Ennenmuinoin kaasuttimen ja imusarjan välissä oli jopa lämmösiirtymistä estävä bakeliitti tms. eriste kyseistä ongelmaa poistamassa.


    • 464674724

      Voihan se olla niitä kuplia polttoaineen lämpenemisestä. Sitä vaan mietin miks niitä nyt on alkanut syntymään kun ei ennen ollut näitä lämminkäynnistysongelmia?

      Samaa bensaa sinne olen tankannut monta vuotta, jos ei sitten St1 tai neste ole muuttanut reseptiä.

      Mekaaninen polttoainepumppu siinä on tosiaan kannen ja kaasarin lähellä, ottaa tehonsa nokka-akselin päästä. Kaasarin "ikkunassa" polttoaineen taso on ainakin oikealla alueella kun moottori on käynnissä niin varmaan saa tarpeeksi pumpusta ainakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4698
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4223
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2795
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      213
      1835
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1367
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1243
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1222
    Aihe