Ei käynnisty kaasua polkematta lämpimänä

464674724

Minulla on -90 mazda kaasuttimella ja käsiryypyllä. Kun auto on seissyt noin 0,5-3h eli kone on vielä lämmin muttei kuuma enää, usein ei meinaakaan käynnistyä ilman kaasupolkimen painallusta. Polkimen avulla lähtee kuitenkin sitten melko helposti käyntiin. Ryypyn säätö ei auta ja normaalisti tuo käynnistyy ilman että tarvii koskea polkimeen. Kylmänä käynnistyy erinomaisesti, samoin jos on ollut sammuksissa vain muutaman minuutin.

Sytytysosat on juuri vaihdettu, samoin bensafiltteri. Polttoainesyöttöön liittyy varmaan ja tein kokeiluksi polttoainejärjestelmän puhdistuksen redlinen SI-1 aineella (joka ei ole sitä halvinta) muttei auttanut.

Voisko liittyä kaasuttimen säätöihin tai kasuttimessa jokin kulunut? Kaveri epäili että syntyis kuplia kaasuttimeen ja polkimen painallus saa ne liikkeelle? Tai sitten että saa joko liikaa/liian vähän ja ilmaläpän ilma auttaa kyntiin kun painaa poljinta. En tiedä avaako se kaasun painallus lisää suuttimia?

Tulpat on aika ruskeat kuten pitää olla, pientä valkeaa niissä on kuitenkin nähtävissä. Kiihtyvyys on ehkä vähän heikenynyt vuosien varrella mikä ohjekirjan mukaaan voi johtua esim pienentyneestä bensapaineesta, voiko kulunut pumpppu aiheutttaa tällaista?

Ja kesäsin tätä tosiaan esiintyy useammin kuin talvella, se että pysyy pitempään lämpimänä ilmeisesti vaikuttaa.

9

2637

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

      Normaali ilmiö jonka perusteita en ala sinulle selvittämään.

      • 464674724

        Eli sitten meitä on kaksi joilla ei ole hajua mistä tää johtuu. Toivottavasti seuraava vastaaja tietää asiasta jotain.


      • wanha ja väljät
        464674724 kirjoitti:

        Eli sitten meitä on kaksi joilla ei ole hajua mistä tää johtuu. Toivottavasti seuraava vastaaja tietää asiasta jotain.

        wanhat kaasarikoneet eivät aina lämpöisenä käynnisty hyvin. Ohjekirjassa saatetaan kertoa kuinka lämmin kone käynnistetään, eli yleensä tarvitaan kaasupolkimen painamista joko puoliväliin tai jopa pohjaan.
        En oikein ymmärrä mikä tässä on ongelmana kun kyseessä on noin vanha auto?!?!


      • ei ongelmia
        wanha ja väljät kirjoitti:

        wanhat kaasarikoneet eivät aina lämpöisenä käynnisty hyvin. Ohjekirjassa saatetaan kertoa kuinka lämmin kone käynnistetään, eli yleensä tarvitaan kaasupolkimen painamista joko puoliväliin tai jopa pohjaan.
        En oikein ymmärrä mikä tässä on ongelmana kun kyseessä on noin vanha auto?!?!

        Miksi kukaan haluaa ajaa monta kymmentä vuotta vanhalla autolla arkipäiväisesti. harrasteautot on asia erikseen. mutta että käyttöautona jokin puoli miljoonaa ajettu useita kymmeniä vuosia vanha rakkine?

        eikö jo pelkästään polttoaine, ja korjauskulut ole niin suuria niin kannattaisi vaihtaa uudempaan autoon.

        minä vaihdan auton muutaman vuoden välein. en osta ihan uusia, mutta pari-kolme vuotta vanhoja käytettyjä. sitten ajan pari-kolme vuotta ja vaihdan taas uudempaan. missään nimessä en ajaisi kymmentä vuotta vanhemmalla autolla.


    • voisiko olla

      Tyhjäkäyntimoottorissa / lisäilmaluistissa lienee vikaa. lämmetessään lakkaa toimimasta ja sitten ei lähde käyntiin?

    • kaasukupla

      "464674724
      10.8.2014 10:11
      0

      Minulla on -90 mazda kaasuttimella ja käsiryypyllä."



      "Tyhjäkäyntimoottorissa / lisäilmaluistissa lienee vikaa. lämmetessään lakkaa toimimasta ja sitten ei lähde käyntiin? "

      Missä kaasutinkoneessa on tyhjäkäyntimoottori? Etenkään kysyjän kaasarissa, jossa on käsiryyppy.

      Eiköhän nuo ongelmat johdu näistä nykyaikaisista polttoaineista, joissa on herkästi haihtuvia ainesosia enemmän kuin niissä -80-90 luvun bensiineissä.

      Haihtumisista tulee ns. kaasukuplia järjestelmään, etenkin kaasuttimeen,(myös polttoainepumppuun) jotka on lämmennyt moottorin lämmöstä seisonnan (moottorin siis) aikana. Kaasunpainallus ruuttaa kiihdytyspumpun kautta kuplat imusarjaan ja polttoaineen pinta nousee kaasuttimessa oikeaan korkoon.

      • näin se on

        jos vika olisi polttoaineessa niin sittenhän mikään auto ei lähtisi käyntiin normaalisti kuumana. kuitenkin nykyaikaiset autot lähtee aina käyntiin ilman ongelmia.


      • kaasutin/suihku
        näin se on kirjoitti:

        jos vika olisi polttoaineessa niin sittenhän mikään auto ei lähtisi käyntiin normaalisti kuumana. kuitenkin nykyaikaiset autot lähtee aina käyntiin ilman ongelmia.

        "
        näin se on
        13.8.2014 08:34
        0
        jos vika olisi polttoaineessa niin sittenhän mikään auto ei lähtisi käyntiin normaalisti kuumana. kuitenkin nykyaikaiset autot lähtee aina käyntiin ilman ongelmia. "


        Nykyaikaiset autot on suihkutusmoottoreita. Siinä on vissi ero verrattuna kaasutinmoottoreihin. Polttainepumppu on niissä bensiinisäiliössä tai sen välittömässä läheisyydessä, lämmön siirtyminen pumppuun ym. höyrystyminen ei ole niissä ongelma,
        Ennenmuinoin kaasuttimen ja imusarjan välissä oli jopa lämmösiirtymistä estävä bakeliitti tms. eriste kyseistä ongelmaa poistamassa.


    • 464674724

      Voihan se olla niitä kuplia polttoaineen lämpenemisestä. Sitä vaan mietin miks niitä nyt on alkanut syntymään kun ei ennen ollut näitä lämminkäynnistysongelmia?

      Samaa bensaa sinne olen tankannut monta vuotta, jos ei sitten St1 tai neste ole muuttanut reseptiä.

      Mekaaninen polttoainepumppu siinä on tosiaan kannen ja kaasarin lähellä, ottaa tehonsa nokka-akselin päästä. Kaasarin "ikkunassa" polttoaineen taso on ainakin oikealla alueella kun moottori on käynnissä niin varmaan saa tarpeeksi pumpusta ainakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      222
      6286
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      187
      5856
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

      Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      15
      5444
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

      No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      74
      4124
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      139
      3472
    6. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      130
      3303
    7. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      21
      2996
    8. Töppö-persut ovat todella tyhmiä

      sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan
      Maailman menoa
      6
      2467
    9. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

      Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      240
      2351
    10. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

      Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      130
      2234
    Aihe