Minulla on -90 mazda kaasuttimella ja käsiryypyllä. Kun auto on seissyt noin 0,5-3h eli kone on vielä lämmin muttei kuuma enää, usein ei meinaakaan käynnistyä ilman kaasupolkimen painallusta. Polkimen avulla lähtee kuitenkin sitten melko helposti käyntiin. Ryypyn säätö ei auta ja normaalisti tuo käynnistyy ilman että tarvii koskea polkimeen. Kylmänä käynnistyy erinomaisesti, samoin jos on ollut sammuksissa vain muutaman minuutin.
Sytytysosat on juuri vaihdettu, samoin bensafiltteri. Polttoainesyöttöön liittyy varmaan ja tein kokeiluksi polttoainejärjestelmän puhdistuksen redlinen SI-1 aineella (joka ei ole sitä halvinta) muttei auttanut.
Voisko liittyä kaasuttimen säätöihin tai kasuttimessa jokin kulunut? Kaveri epäili että syntyis kuplia kaasuttimeen ja polkimen painallus saa ne liikkeelle? Tai sitten että saa joko liikaa/liian vähän ja ilmaläpän ilma auttaa kyntiin kun painaa poljinta. En tiedä avaako se kaasun painallus lisää suuttimia?
Tulpat on aika ruskeat kuten pitää olla, pientä valkeaa niissä on kuitenkin nähtävissä. Kiihtyvyys on ehkä vähän heikenynyt vuosien varrella mikä ohjekirjan mukaaan voi johtua esim pienentyneestä bensapaineesta, voiko kulunut pumpppu aiheutttaa tällaista?
Ja kesäsin tätä tosiaan esiintyy useammin kuin talvella, se että pysyy pitempään lämpimänä ilmeisesti vaikuttaa.
Ei käynnisty kaasua polkematta lämpimänä
9
2032
Vastaukset
- sitroen.
Normaali ilmiö jonka perusteita en ala sinulle selvittämään.
- 464674724
Eli sitten meitä on kaksi joilla ei ole hajua mistä tää johtuu. Toivottavasti seuraava vastaaja tietää asiasta jotain.
- wanha ja väljät
464674724 kirjoitti:
Eli sitten meitä on kaksi joilla ei ole hajua mistä tää johtuu. Toivottavasti seuraava vastaaja tietää asiasta jotain.
wanhat kaasarikoneet eivät aina lämpöisenä käynnisty hyvin. Ohjekirjassa saatetaan kertoa kuinka lämmin kone käynnistetään, eli yleensä tarvitaan kaasupolkimen painamista joko puoliväliin tai jopa pohjaan.
En oikein ymmärrä mikä tässä on ongelmana kun kyseessä on noin vanha auto?!?! - ei ongelmia
wanha ja väljät kirjoitti:
wanhat kaasarikoneet eivät aina lämpöisenä käynnisty hyvin. Ohjekirjassa saatetaan kertoa kuinka lämmin kone käynnistetään, eli yleensä tarvitaan kaasupolkimen painamista joko puoliväliin tai jopa pohjaan.
En oikein ymmärrä mikä tässä on ongelmana kun kyseessä on noin vanha auto?!?!Miksi kukaan haluaa ajaa monta kymmentä vuotta vanhalla autolla arkipäiväisesti. harrasteautot on asia erikseen. mutta että käyttöautona jokin puoli miljoonaa ajettu useita kymmeniä vuosia vanha rakkine?
eikö jo pelkästään polttoaine, ja korjauskulut ole niin suuria niin kannattaisi vaihtaa uudempaan autoon.
minä vaihdan auton muutaman vuoden välein. en osta ihan uusia, mutta pari-kolme vuotta vanhoja käytettyjä. sitten ajan pari-kolme vuotta ja vaihdan taas uudempaan. missään nimessä en ajaisi kymmentä vuotta vanhemmalla autolla.
- voisiko olla
Tyhjäkäyntimoottorissa / lisäilmaluistissa lienee vikaa. lämmetessään lakkaa toimimasta ja sitten ei lähde käyntiin?
- kaasukupla
"464674724
10.8.2014 10:11
0
Minulla on -90 mazda kaasuttimella ja käsiryypyllä."
"Tyhjäkäyntimoottorissa / lisäilmaluistissa lienee vikaa. lämmetessään lakkaa toimimasta ja sitten ei lähde käyntiin? "
Missä kaasutinkoneessa on tyhjäkäyntimoottori? Etenkään kysyjän kaasarissa, jossa on käsiryyppy.
Eiköhän nuo ongelmat johdu näistä nykyaikaisista polttoaineista, joissa on herkästi haihtuvia ainesosia enemmän kuin niissä -80-90 luvun bensiineissä.
Haihtumisista tulee ns. kaasukuplia järjestelmään, etenkin kaasuttimeen,(myös polttoainepumppuun) jotka on lämmennyt moottorin lämmöstä seisonnan (moottorin siis) aikana. Kaasunpainallus ruuttaa kiihdytyspumpun kautta kuplat imusarjaan ja polttoaineen pinta nousee kaasuttimessa oikeaan korkoon.- näin se on
jos vika olisi polttoaineessa niin sittenhän mikään auto ei lähtisi käyntiin normaalisti kuumana. kuitenkin nykyaikaiset autot lähtee aina käyntiin ilman ongelmia.
- kaasutin/suihku
näin se on kirjoitti:
jos vika olisi polttoaineessa niin sittenhän mikään auto ei lähtisi käyntiin normaalisti kuumana. kuitenkin nykyaikaiset autot lähtee aina käyntiin ilman ongelmia.
"
näin se on
13.8.2014 08:34
0
jos vika olisi polttoaineessa niin sittenhän mikään auto ei lähtisi käyntiin normaalisti kuumana. kuitenkin nykyaikaiset autot lähtee aina käyntiin ilman ongelmia. "
Nykyaikaiset autot on suihkutusmoottoreita. Siinä on vissi ero verrattuna kaasutinmoottoreihin. Polttainepumppu on niissä bensiinisäiliössä tai sen välittömässä läheisyydessä, lämmön siirtyminen pumppuun ym. höyrystyminen ei ole niissä ongelma,
Ennenmuinoin kaasuttimen ja imusarjan välissä oli jopa lämmösiirtymistä estävä bakeliitti tms. eriste kyseistä ongelmaa poistamassa.
- 464674724
Voihan se olla niitä kuplia polttoaineen lämpenemisestä. Sitä vaan mietin miks niitä nyt on alkanut syntymään kun ei ennen ollut näitä lämminkäynnistysongelmia?
Samaa bensaa sinne olen tankannut monta vuotta, jos ei sitten St1 tai neste ole muuttanut reseptiä.
Mekaaninen polttoainepumppu siinä on tosiaan kannen ja kaasarin lähellä, ottaa tehonsa nokka-akselin päästä. Kaasarin "ikkunassa" polttoaineen taso on ainakin oikealla alueella kun moottori on käynnissä niin varmaan saa tarpeeksi pumpusta ainakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?
Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta801985Tietysti jokainen ansaitsee
Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt181753- 161614
50+ naiset kyl
Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin211380Välitän sinusta mies
Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv61272Jotain puuttuu
Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu581267En voi sille mitään
Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee121254hieman diabetes...
Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo121246Miten joku voi käyttää koko elämänsä
siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää101212Annetaanko olla vaan
Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N291191