Minua huolestuttaa nuo autolla kaahaavat lestadiolaiset nuoret miehet, oli viittä vaille eilen ettei 5 vuotias tyttöni jäänyt alle.
Niin puhun nyt Kokkolasta ja näistä ammattikoulun autopuolen vl-kosseista.
Kaaharit
16
1234
Vastaukset
- lars
On aika kaukaa haettua etsiä tältä palstalta vastausta kysymykseesi!
Neuvoisin sinua
a) keskutelemaan kaahaajien kanssa
b) ottamaan yhteyttä viranomaisiin
c) jokin muu vaihtoehto
Terveisin
Itsekkin iskä- reinhard
Kyllä tämä on tärkeä keskustelun paikka koskien lestadiolaisnuorten ajokäyttäytymistä.
Ajotavoistahan ei tunnetusti puhuta nuorille missään uskovien tilaisuuksissa mitään, vaikka tarve olis.
Moni uskovainen nuori on kuollut kaahaamisen seurauksena liikenteessä.
Muistokirjoituksissa puhutaan vain, että taivaan isä näki hyväksi kutsua nuoren varhain taivaskotiin.
Kaahaaminen on syöpä liikenteessä ja sitä harrastaa myös lestadiolaiset.
Uskovaisen pitäis olla kuuliainen esivallan käskyille ja laeille myös liikenteessä.
Ylinopeuksiin syyllistyy myös uskovaiset.
Siinä olis monelle uskovaiselle isälle parannuksen teon paikka, kun käyttäytyvät liikenteessä ajaen ylinopeuksia ja muistetaankohan sitä niillekkään jalankulkijoille antaa sitä tietä.
Neuvosi keskustella kaahaajien kanssa ei auta.
Minä itse ajan aina hitaasti ja kaikkia liikennesääntöjä tarkkaan noudattaen, jotta kyydissäni oleville lapsilleni syöpyy mieleen oikea asenne ajamiseen.
En koskaan ohittele, enkä aja liian lähellä toisen perässä.
Käytän aina ajovaloja ja pysähdyn suojatien eteen.
Uskon, että lapsilleni jää kuva kunnolla ajavasta isästä ja sitten hekin aikanaan ajavat hillitysti, kun ovat saaneet hyvän opin isältään.
Samahan se on tupakoinnissakin, että jos isän pölvästi polttaa, niin melko varmasti lapsetkin.
On melko ellottavaa katsoa suviseuroissa lastenvaunuja tupakka suussa työntävää isää, joka jo sylivauvalle antaa huonon elämäntavan esimerkin.
Minä sain hyvät eväät pienenä omlta isältäni, jonka hevosen reen kyydissä ei vauhti paljon päätä huimannut.
Isäni kyllä joskus veti piippua, mutta hän ei sitä kiskonut jatkuvasti, niinkuin nykyiset uskovaiset isät tekee.
Kerran otin salaa isän tupakkaa ja poltin.
Isä tuli parahiksi pirttiin ja nähdessään minun tupakoivan, otti välittömästi remmin seinältä ja pieksi minut.
Isä sanoi: "Kuule poika, mullon semmonen periaate, ettei lapsille tupakkia !"
Muistakaapa nyt lujaa kaahailevat isät, että annatte kyydissänne olevalle lapsillenne huonon esimerkin.
Tapahtuu taas se raamatun sanonta, että isien pahat teot siirtyvät kolmanteen ja neljänteen polveen...
- Kaakurin poika
Ajelit itse siinä ijässä.
Voisitko muistella aikoja jolloin rajoituksia ei ollut kuin muille.- Lapsen Isä
Niillä 50 hevosvoimaisilla kadeteilla ei aikoinaan paljon kaahattu näihin nyky nuorison 200hv turboihin verrattuna.
Eli ei sillä kadetilla kahden kadunvälillä(alle 100m) saatu vauhtia 125km/h että silleen...
Ps. nämä pahimmat kiihdyttelijät ovat naapurin pojan mukaan kaikki lestadiolaisia. - lähde...
Lapsen Isä kirjoitti:
Niillä 50 hevosvoimaisilla kadeteilla ei aikoinaan paljon kaahattu näihin nyky nuorison 200hv turboihin verrattuna.
Eli ei sillä kadetilla kahden kadunvälillä(alle 100m) saatu vauhtia 125km/h että silleen...
Ps. nämä pahimmat kiihdyttelijät ovat naapurin pojan mukaan kaikki lestadiolaisia....sinulla tuossa.
- Lapsen Isä
lähde... kirjoitti:
...sinulla tuossa.
Kyllä se saman ikäiset ammattikoululaiset tietää, kun on itsekkin siellä.
Joten turha selitellä ja puolustaa. - lähde...
Lapsen Isä kirjoitti:
Kyllä se saman ikäiset ammattikoululaiset tietää, kun on itsekkin siellä.
Joten turha selitellä ja puolustaa.En tarkoittanut puolustella. Lähinnä tarkoitin sitä, että liian paljon tapahtuu sitä, että kun jotakin kauheaa tapahtuu ja "naapurin poika" tietää että tekijä oli lestadiolainen, niin heti ollaan lestadiolaisia syyttämässä, oli totuus mikä tahansa.
Minun sympatiani varsinaisessa asiassa ovat täysin sinun puolellasi.
Ehdotan seuraavaa:
- seuraa kaahareita, arvioi nopeudet ja ota rekisterikilvet, kellonajat, nopeusarviot yms. ylös
- ota ARK:sta selville omistajat ja mene käymään kotona tai soita heille puhelimella ja kerro, kuinka vakavasta asiasta on kysymys
- jos ei näytä menevän perille, uhkaa poliisilla
- vaihtoehtoisesti voit ottaa yhteyttä suoraan poliisiin rekisterinumeroiden kanssa
Ilmeisestikin siinä tilanteessa, jossa lapsesi meinasi jäädä auton alle, et ollut paikalla tai et saanut auton rekisterinumeroa? Saitko kuitenkin auton tuntomerkit? Jos auto todellakin kuuluu jollekin ammattikoululaiselle, niin ei pitäisi olla kovin vaikea selvittää omistajaa. Tiedäthän, että tällaisesta tapauksesta voi ilmoittaa poliisille, jos on riittävän varma tunniste siitä, kuka oli tekijä? Voit käydä tekemässä poliisille rikosilmoituksen, joka heidän on käsittääkseni pakko tutkia.
Kokkolan lestadiolaiset eivät välttämättä muuten ole vanhoillislestadiolaisia. Sehän ei kyllä asiaa muuta miksikään. Tuollaiseen pitää puuttua ennen kuin tapahtuu jotakin vakavampaa. Lapsen kuoleman jälkeen rakennettu hidaste ei paljon auta. - Lapsen Isä
lähde... kirjoitti:
En tarkoittanut puolustella. Lähinnä tarkoitin sitä, että liian paljon tapahtuu sitä, että kun jotakin kauheaa tapahtuu ja "naapurin poika" tietää että tekijä oli lestadiolainen, niin heti ollaan lestadiolaisia syyttämässä, oli totuus mikä tahansa.
Minun sympatiani varsinaisessa asiassa ovat täysin sinun puolellasi.
Ehdotan seuraavaa:
- seuraa kaahareita, arvioi nopeudet ja ota rekisterikilvet, kellonajat, nopeusarviot yms. ylös
- ota ARK:sta selville omistajat ja mene käymään kotona tai soita heille puhelimella ja kerro, kuinka vakavasta asiasta on kysymys
- jos ei näytä menevän perille, uhkaa poliisilla
- vaihtoehtoisesti voit ottaa yhteyttä suoraan poliisiin rekisterinumeroiden kanssa
Ilmeisestikin siinä tilanteessa, jossa lapsesi meinasi jäädä auton alle, et ollut paikalla tai et saanut auton rekisterinumeroa? Saitko kuitenkin auton tuntomerkit? Jos auto todellakin kuuluu jollekin ammattikoululaiselle, niin ei pitäisi olla kovin vaikea selvittää omistajaa. Tiedäthän, että tällaisesta tapauksesta voi ilmoittaa poliisille, jos on riittävän varma tunniste siitä, kuka oli tekijä? Voit käydä tekemässä poliisille rikosilmoituksen, joka heidän on käsittääkseni pakko tutkia.
Kokkolan lestadiolaiset eivät välttämättä muuten ole vanhoillislestadiolaisia. Sehän ei kyllä asiaa muuta miksikään. Tuollaiseen pitää puuttua ennen kuin tapahtuu jotakin vakavampaa. Lapsen kuoleman jälkeen rakennettu hidaste ei paljon auta.Joo en ollut paikalla vaan vaimo, joka ei tiedä auton merkeistä mitään...
Niin en tiedä ovatko nämä kaaharit kaikki edes kokkolasta koska oppilaita on pitkin maakuntaa.
Niin ja ovatko edes vanhoillisia koska siinä kulmalla on joku pikkuesikoisten Närvilän rukoushuone.
Mutta nyt puutun asiaan kovalla kädellä, jotta kaahaus loppuu.
PS. Kiitos sinulle hyvistä neuvoista. - lähde...
Lapsen Isä kirjoitti:
Joo en ollut paikalla vaan vaimo, joka ei tiedä auton merkeistä mitään...
Niin en tiedä ovatko nämä kaaharit kaikki edes kokkolasta koska oppilaita on pitkin maakuntaa.
Niin ja ovatko edes vanhoillisia koska siinä kulmalla on joku pikkuesikoisten Närvilän rukoushuone.
Mutta nyt puutun asiaan kovalla kädellä, jotta kaahaus loppuu.
PS. Kiitos sinulle hyvistä neuvoista.Tuo kotiin meneminen on sillä tavalla ehkä tehokkain keino, että vaikka tuollaisilla 18-v kundeilla ei itsellään vielä järkeä päässä olekaan, niin vanhemmilla luulisi olevan ja tuossa tulisi kerralla selväksi se, kuinka vakavista asioista on kysymys. (Ainakin kun mietin, kuinka itseä olisi hävettänyt, jos joku olisi tullut tuollaista toimittamaan kotiin kun itse olin 18-vuotias). Kannattaa muistaa käyttäytä itse äärimmäisen asiallisesti, niin tämä toimii kaikkein parhaiten.
Poliisilta voi lisäksi pyytää vaikkapa nopeusratsiaa siihen kadunpätkälle.
kaahausta. Ja jos joku ajaa liian lujaa, niin kyllä minä nykyään pelkurina siitä ilmoitan. Jos joku haluaisi minut hurmata, niin sitä se ei ainakaan vauhdilla voisi tehdä. Ja ylinopeushan ei ole oikein.
- Huuli pyöreänä
Kaahausta ei pidä hyväksyä ja en uskokaan etteikö myös vanhoillisuudessa opeteta nuorisoa lain kunnioittamiseen, vai eikö maallisetkaan lait ja säännöt kuulu vanhoillisille?
Ps.Leenu, miten sinut voisi hurmata :) Sinä se osaat melkein joka kirjoituksessa tuoda ilmi sinkuutesi. :)
- Anonyymi
kyllä ne on vl kaahareita samoja kuneja jotka kaahailevat abc:llä
- Anonyymi
Kyllä luonto korjaa pois kaikista tyhmimmät. Niin on aina ollut ja tulee aina olemaan. Tosin sekään ei jäljelle jääneiden vauhtia hidasta, nähty on. PS, meidän perän lessujonnet kuvaavat typeryytensä tiktokkiin josta poliisi ne löytää. Muutamalta lähti kortti viime talvena ja hyvä niin.
- Anonyymi
eihän sillä ole väliä miten ajelee kunhan se ei ole järetöntä
- Anonyymi
Lestat on kaahareita ja myös pilven pössyttelijöitä. Nähty ja kuultu.
- Anonyymi
Siikatörmältä tullaan kahtakaistaa vastaan kun uskotaan olevan kuolemattomia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293285- 1181312
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu101245- 711028
- 581021
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1871006olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26947Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38921Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.66900Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹78855