Defendo varastettiin Wolfelta

"suomalainen" laji

Hassua kun nykyään opetaan "Scandinavian" defendoa ja on ties mitä alliansseja, vaikka koko tämä "suomalainen" defendo perustuu siihen, että opittiin Bill Wolfen opit ja sitten lähdettiin omille teille ja nyt esitellään touhua omana tuotoksena. Wolfen nimikin on pitänyt poistaa defendo-historiikeistä kuin jossain kommunistivaltiossa konsanaa.

2

513

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • I ask questions

Taitaa olla Suomessa ollut jo pitkään taso useimmissa defendo- ja KM-seuroissa melkoisesti korkeampi kuin Wolfen porukoissa, ja se tekniikkarepertuaarikin reaalimaailmassa toimivampi. Tiedä sitten miten muualla skandinaviassa...

Lajin tai lajiryppään tms. nimi defendo ei kai suoranaisesti tarkoita mitään suoraa yhteyttä Wolfen opetuksiin, jos olen oikein ymmärtänyt.

Onko Wolfella tavaramerkki, ja onko se Suomessa rekisteröity? Keksikö Wolfe nimen omille tekniikoilleen, vai vaihtoiko vain yhden kirjaimen?

• BIll Wolfe kunniaan

Kuten aloittaja kirjoitti; Suomessa Defendon historia liittyy kiinteästi Wolfen ja Jyrki Saarion yhteistyöhön. Defendoahan markkinoitiin alussa Bill Wolfen hehkilökohtaisella "läsnäololla" eli hän oli käymässä useaan otteeseen Suomessa, ja samalla piti seminaareja, leirejä ja ohjaajakoulutusta esim. Lahdessa. Ohjaajakoulutuksessa vastuu niin käytännön harjoittelussa kuin teoriaopetuksessakin oli Bill Wolfen. Sitä ei voi kukaan entinen ja nykyinen ohjaaja kiistää, vaikka jotkut haluaisivatkin. SIksi on erittäin yllättävää, että nykyiset defendon sivut eivtä sanallakaan hiiskahda Wolfen osuutta syntyhistoriaan.
      Ja mitä Bill Wolfen tekniikoihin on sanomista, niin hän jo vuosia aiemmin oli julkaissut Defendon opasdvd-sarjan, josta löytyy samoja ja hieman erilaisia tekniikoita kuin nykyisessä defendossa Suomessa on.
      Bill Wolfen sanontoja on, että jos näet toimivan tekniikan, niin varasta se omaan käyttöösi. Samaa on tietysti hän itse toteuttanut, mutta aivan samoin Saario porukoineen.
      Kyse ei ole mistään tavaramerkistä tms. vaan siitä, että Scandianvian Defendo on halunnut tietystä syystä tietoisesti "unohtaa" Bill Wolfen osuuden. En nyt rupea tässä avautumaan syystä.
      Itse olen ollut kummankin seminaareissa mukana, joten on aivan turhaa lähteä spekuloimaan Suomen seurojen tasoa versus Wolfen porukoiden tason eroja ja paremmuuttaa. Muistuttaa liikaa "meidän isä on voimakkaampi kuin teidän isä" - meininkiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      315
      6817
    2. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      69
      3906
    3. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      207
      3106
    4. Kohta katson sun kuvaasi

ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      2807
    5. Nimikirjaimet

Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      74
      1932
    6. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      210
      1682
    7. VOI TÄTÄ ILON

JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      146
      1682
    8. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1528
    9. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      163
      1521
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      89
      1408
    Aihe