kotka ja kotkan sosku!

neepa

onse jännä että kotkassa (entiedä onko muualla ongelma) mutta täällä et pysty 18 vuotiaana asumaan omillaan ellet ole narkki/muutenvaan laitos lapsi tai maahanmuutta yms... olen jo 17 vuotiaasta asti joutun soskun kanssa tappelemaan asiasta että tarvitsen oman asunnon missä olla ja elää.. koska meitä on lapsia 7kpl ja olen ainoa tyttö enkä ole ikinä missään määrin tullut äitini kanssa toimeen ja omaa aikaa ei ole ollut suunnilleen laisinkaan
jotenkin se olen ollut minä jonka on todella nuoresta asti joutunut/pitänyt osata kaikki kotityöt samalla kun vanhemmat veljet ovat meneet ja tulleet niinkuin ovat halunneet ja nuoremmat veljet siinä sivussa mulla vahdittavana...
noh vihdoinkin koitti aika kun täytin 18 ja sain muuttaa omille.. mutta nähtävästi joudun muuttamaan takaisin vanhemmilleni nuorempieni sekaan.. koska nytjo 4kk kun vuokrat tulevat soskusta myöhään ja kaiken lisäksi he päättivät että tässä kuussa en saa toimeentulotukea laisinkaa ainut että he maksavat 119e vuokrastani ja loput 360e jää minulle maksettavaksi.. asiaa tässä on nyt selvitelty viikonverran joka päivä mutta he vain sanovat että lainaa äitiltä tai isältä rahaa... mutta jos kotona asuu vielä 3 nuorta muksua niin heillä tuskin on varaa pulittaa vielä minunkin asumiseni omillaan..
eij ole varaa bussiin ei autoon enkä edes omista pyörää joten nytkö minun pitäisi karhulasta kävellen lähteä kotkansaarelle soskuun palveriin ja työkkäriinkin pitäisi mennä että töitä tai koulupaikan saisi...
KYLLÄ ÄRSYTTÄÄ...
mutta tiedän paljon kotkalaisia nuoria jotka asuvat omillaan (jälkihuollonkautta) ja saavat rahat aina ajallaan ja tuplaten ikinä ei ole pulaa rahasta ja mihin nämä nuoret tuhlaavat rahansa alkoholiin/huumeisiin/shoppailuun yms turhanpäiväiseen eivät kauhean useasti kotiin osta ruokaa kun on varaa syödä ulkona...
ja loppupelein nämä ihmiset ovat aivan itse aiheuttaneet kaiken paskan itselleen ja heitä vielä paapotaan lisää.. mutta normaali nuori joka haluaa oppia ja tehdä itse ja selviytyä elämästä työn haut koko ajan voimassa on kierrelty paikasta toiseen kyselemmässä työtä.. niin sosku ei avusta tälläisten ihmisten elämää mutta kyllä he jotka itse heittävät elämän läskiksi saavat kaiken kultalautasella!! PRKL kun pistää vihaksi -.-

28

626

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SosiaaliSeppo

      "niin sosku ei avusta tälläisten ihmisten elämää mutta kyllä he jotka itse heittävät elämän läskiksi saavat kaiken kultalautasella!!"

      Onko sossun asiakkaana elämä hohdokasta? Olet sitäpaitsi 18- vuotta, miten sinulla on näin paljon jo kokemuksia sossun toiminnasta? Tekstisi on muutenkin vähän outo.

      " koska nytjo 4kk kun vuokrat tulevat soskusta myöhään ja kaiken lisäksi he päättivät että tässä kuussa en saa toimeentulotukea laisinkaa ainut että he maksavat 119e vuokrastani ja loput 360e jää minulle maksettavaksi.."

      Mitkä vuokrat tulevat myöhään?

      • pexu ktk

        mä voin antaa sulle 1 huoneen "vuokralle" siis siivousta pyykinpesuu ja kaupassa käyntiä vastaan


      • neepa
        pexu ktk kirjoitti:

        mä voin antaa sulle 1 huoneen "vuokralle" siis siivousta pyykinpesuu ja kaupassa käyntiä vastaan

        no taidan jättää tämän tarjouksen väliin..


      • uusavuton
        pexu ktk kirjoitti:

        mä voin antaa sulle 1 huoneen "vuokralle" siis siivousta pyykinpesuu ja kaupassa käyntiä vastaan

        se on liian rankkaa,en mie jaksa,jaksan vaan pelaa pleikkaria aamusta iltaan jos äiskä tekee mulle ruokaa.


    • neepa

      "Onko sossun asiakkaana elämä hohdokasta?" no ei ainakaan minulla mutta kyllä siitä moni näyttää nauttivan
      se että ikäni on vasta 18 ei tarkoita sitä ettenkö voisi olla kokenut ja nähnyt asioita..

      siis tarkoitin että 4 kuukauden ajan vuokrat ovat tulleet myöhään ja nyt tämäkin vuokra tuli myöhään ja sen lisäksi eivät maksaneet kun vain sen 119e siitä vuokrasta

      • SosiaaliSeppo

        Eihän sosiaalitoimisto maksa vuokraasi. Asumistuki on ensisijainen tuki, jos asut vuokralla. Toimeentulotuestasi maksat sitten erotuksen. Tiedän, että monet pitävät toimeentulotukea ikäänkuin palkkana suomalaisuudesta, mutta sinun kohdallasi ei tarvi olla näin.


    • hyvä avaus

      Naurettava ajatus esittää töihinmenoa. On muuten normihommaa että kela maksaa asumistukea kun matalapalkka aloilla ei muuten pärjää.

      Oletko muuten kelasta kysynyt asumistukea. Hivenen järkevämpi kuin sossu.

      • neepa

        juu kelasta on sitä haettu ja tekivät päätöksen parille kuukaudelle ja hain uudestaan enkä ole vielä sieltä saannu päätöstä ja silloinkaan kun asumistukea sain en sitä saannu edes puolikkaan vuokran verran


      • SosiaaliSeppo
        neepa kirjoitti:

        juu kelasta on sitä haettu ja tekivät päätöksen parille kuukaudelle ja hain uudestaan enkä ole vielä sieltä saannu päätöstä ja silloinkaan kun asumistukea sain en sitä saannu edes puolikkaan vuokran verran

        Asumistuki on aina verrannollinen vuokran määrään ja se on yli 50%, ellei asumismenot ole suhteellisen isot esim. 700€ yksinasuvalla. Vakituiselle vuokralaiselle tehdään yleensä toistaiseksi oleva päätös ja käydään kerran vuodessa tarkastuttamassa. En ymmärrä miten sinun kohdallasi tehdään tälläisiä päätöksiä. Puhutkohan aivan totta? Vai jätätkö jotain kertomatta mikä vaikuttaa tukiisi? Esim. vanhemmat laittavat rahaa tilillesi?


      • neepa
        SosiaaliSeppo kirjoitti:

        Asumistuki on aina verrannollinen vuokran määrään ja se on yli 50%, ellei asumismenot ole suhteellisen isot esim. 700€ yksinasuvalla. Vakituiselle vuokralaiselle tehdään yleensä toistaiseksi oleva päätös ja käydään kerran vuodessa tarkastuttamassa. En ymmärrä miten sinun kohdallasi tehdään tälläisiä päätöksiä. Puhutkohan aivan totta? Vai jätätkö jotain kertomatta mikä vaikuttaa tukiisi? Esim. vanhemmat laittavat rahaa tilillesi?

        hups laskin väärin sain juuri puolikkaan verran asumitukea 200e ja vuokra 480e eikä se ollut kyllä mikään toistaiseksi oleva päätös :o

        kyllä puhun aivan totta.. minulle ei kukaan laita rahaa tilille muut kuin kela ja sosku


      • SosiaaliSeppo
        neepa kirjoitti:

        hups laskin väärin sain juuri puolikkaan verran asumitukea 200e ja vuokra 480e eikä se ollut kyllä mikään toistaiseksi oleva päätös :o

        kyllä puhun aivan totta.. minulle ei kukaan laita rahaa tilille muut kuin kela ja sosku

        Hei. Teeppäs tälläinen https://easiointi.kela.fi/aylaskenta_app/AYLaskentaApplication?&lang=fi

        Minusta tuo asumistuki minkä olet saanut on liian pieni, jos laskuri näyttää isompaa summaa, voit valittaa päätöksestä. Kela maksaa tukia takautuvasti, mutta sossu ottaa ne huomioon tuloina. Voisitko vielä kertoa mitä summaa laskuri näytti?


      • SosiaaliSeppo
        SosiaaliSeppo kirjoitti:

        Hei. Teeppäs tälläinen https://easiointi.kela.fi/aylaskenta_app/AYLaskentaApplication?&lang=fi

        Minusta tuo asumistuki minkä olet saanut on liian pieni, jos laskuri näyttää isompaa summaa, voit valittaa päätöksestä. Kela maksaa tukia takautuvasti, mutta sossu ottaa ne huomioon tuloina. Voisitko vielä kertoa mitä summaa laskuri näytti?

        Jatkan vielä... "ja ensikertaaa yksinasuvan ensisijaiset tulot ovat opintotuki opintotuenasumislisä" Huomasin tämän vasta äsken. Opintotuen asumislisä on pienempi kuin yleinen. Opintotuki ja opintotuen asumislisän pitäisi jokseenkin kattaa (ainakin suurinosa) vuokrasta. Kesällä sinulla on katkennut päätökset, koska et opiskele. Alan pikkuhiljaa ymmärtää tilannettasi. Työnhaku varmaan ollut voimassa koko kesän?

        Kelan päätöksissä kestää joten ne kannattaa laittaa vetämään jo kolmekin viikkoa ennen. Esim. ensi kesänä kesäloman häämöttäessä yleinen asumistukihakemus hyvissä ajoin sisään, että saat kesälomalle asumistukea joka ei ole sidoksissa opintotukeen.

        Ja mielestäni tässä tilanteessa kun tuet katkennut ja ei ole rahaa eikä ole oikeutettu muihin tukiin. Niin toimeentullaksesi sossun pitäisi maksaa vuokrasi ja perusosa. Käy sos-toimistolla selvittämässä. Ne mokailee siellä välillä. Hyvää koulun alkua sinulle Neepu!


    • Rappio

      Kokeile töitä, jos aiot olla itsenäinen. Sossun ja kelan asiakkaana olet loinen, joka ei oysty itseään elättämään kuin muiden almuilla.

      • neepa

        töitä yritetty hakea jo monta kuukautta mutta täällä niin vaikea töitä saada


    • Äitiii

      Jaa että jälkihuollosta saa rahat tilille ja ylimäärästäkin, tuplaten ?? ? Eipähän ole asia noin. Ihan tässä omillaan järkkäillään nuorelle asuntoa ja toimeentuloa, sossu ei ota kantaa mihinkään eivätkä osaa edes sanoa mikä on nuoren itsenäistymisrahojen tilanne tällä hetkellä, yhdessä vaiheessa väitettiin ettei ole koko rahoja. Parasta olisi mennä vaan kouluun, ottaa opintolainaa ja nostaa opintotukea asumislisää ja mennä sitten aikanaan töihin. Silloin voisit asua omassa asunnossa , näin ainakin toinen lapseni on tehnyt ja tulee nipinnapin toimeen.

      • neepa

        kyllä se vain aika lailla niin on että jälkihuoltolaiset saavat enemmän rahaa ja säännöllisemmin ilman että hakevat sitä sieltä täältä ja tuolta....

        ja ensikertaaa yksinasuvan ensisijaiset tulot ovat opintotuki opintotuenasumislisä ja opintolaina ja sosiaalitoimistosta voi hakea kodinperustamis rahaa ensimmäiseen asuntoon


      • Pus!
        neepa kirjoitti:

        kyllä se vain aika lailla niin on että jälkihuoltolaiset saavat enemmän rahaa ja säännöllisemmin ilman että hakevat sitä sieltä täältä ja tuolta....

        ja ensikertaaa yksinasuvan ensisijaiset tulot ovat opintotuki opintotuenasumislisä ja opintolaina ja sosiaalitoimistosta voi hakea kodinperustamis rahaa ensimmäiseen asuntoon

        No mutta! Jälkihuoltolaisillehan, jos kelle, kannattaa olla kateellinen heidän tuloista. Oletko lainkaan miettiny syitä jälkihuoltoon ja millainen lapsuus näillä henkilöillä on?
        Turha kuvitella, että saat KELAsta päätöksen, jos kaksi päivää aikaisemmin laitat hakemuksen vetämään!


    • sibelius alanko

      Ei jälkihuolto nuoret saa yhtään sen enempää rahaa kuukaudessa käyttöön kuin muutkaan yksin toimeentulotuella elävät. Aina edellytetään, että on haettuna kaikki muut tuet ennen kuin sossusta saa mitään. Se että saa jälkihuoltoa kunnalta vaatii pidemmän lastensuojelu taustan, joko huostaanoton tai pitkän avohuollon sijoituksen syystä tai toisesta.

    • Veroja maksava

      Tulisi sota niin tappaisi kaikki pummit.

      • ghami

        Muuta haminaan. itel 370egun yksiö. tääl on vapaita asuntoja ja vanhukset apua tarvii


      • mummelis
        ghami kirjoitti:

        Muuta haminaan. itel 370egun yksiö. tääl on vapaita asuntoja ja vanhukset apua tarvii

        Olisiko haminassa töitä tarjolla???


      • työtön

        Sinulle toivon siunausta.


      • Köysi Piippo
        ghami kirjoitti:

        Muuta haminaan. itel 370egun yksiö. tääl on vapaita asuntoja ja vanhukset apua tarvii

        Ennemmin köyteen, kun haminaan.


    • mamama

      Töitä löytyy tekevälle kyllä. Toki aluetta vaivaa työttömyys, mutta samaan aikaan on töitä tarjolla sille joka niitä haluaa tehdä. Työ ei sinua kotoa hae vaan pitää olla itse aktiivinen.
      Ja minkä ihmeen vuoksi asut noin kalliissa asunnossa? Villi veikkaus, että haluat asua Kotkansaarella?? Muuta halvempaan, mene töihin niin ei tarvi itkeä sosiaalitoimiston toimimattomuutta.
      Myös opiskelu on aika hyvä keino saada tulevaisuudessa töitä josta saa niin paljon palkkaa että voi asua valitsemallaan alueella ilman yhteiskunnan tukea.

      • Päivä kerrallaan

        mamamalle vaan tiedoksi että ne halvemmat asunnot löytyy osoitteista jotka sijoittuvat joko Karkkariin tai Karhulan raitille.
        Muutenkin ja yleisesti ottaen täällä tuntuu "huutelevan" usein todella ilkeät ja negatiiviset kotkalaiset. Joten ei pidä ihmetellä miksi kotkalaisten maine vaan huononee kun asenne on aina perusnegatiivinen. Jos joskus pyytää asiallisia kommentteja joihinkin kysymyksiin niin johan nämä valopäät alkaa ilmestymään tänne heittäen kommentteja jotka ovat ala-arvoisia. Jos ei ole hyvää sanottavaa niin miksi sanoa mitään!
        Ja Sinulle neepa toivon kaikkea hyvää ja toivon että saat elämäsi kuntoon vaikka yhteiskunta ei tunnu sitä tällä hetkellä suotuisasti puoltavan. Mutta pommita sossua ja kelaa vaan ahkerasti niin ehkä se saa niihin pölvästeihin vauhtia... Ja kokeile etsiä vaikkapa harjoittelupaikkaa tai oppisopimuspaikkaa. Ahkerat ja oma-aloitteelliset nuoret pärjäävät , kun vaan on tarpeeksi innokas ja asennoituu oikealla tavalla, eikä jää kotiin makailemaan.


      • ----

        Ei se opiskelukaan enää takaa töitä, riippuu tietenkin miltä alueelta ja mitä työtä haluaa. Korkeakouluja käyneitä tilastoituja työttömiä on Suomessa 50 000 (insinöörejä, kauppatieteilijöitä, humanisteja). Siivoamaan pääsee toki aina, kunhan ei vain ole käynyt amk:a tai yliopistoa päivääkään.


    • mamama

      Jos on vähän rahaa, vuokra keskustassa tulohin nähden liian suuri niin miksi ei voisi asua halvemmalla asuinalueella esim. karkkarissa tai alahovissa?
      Onko se vaan niin, et "MUTKUMÄHALUUNASUUKESKUSTAS" *itkupotkuraivari* niin sitten on yhteiskunnan maksettava se mutkumähaluun-vuokra??
      En ihan ymmärrä em. ajattelutapaa. Jos ei ole varaa pitää tyytyä väempään. Ei se nyt vaan niin mene, että kaikilla on oikeus elää yli varojen, asua ylikalliissa kämpässä ja sosiaalitoimistosto sitten kustantaa.
      Jos haluaa elää leveämmin, asua kalliimmin jne.jne. pitää kouluttautua alalle jossa tienaa riittävästi.
      Sosiaalitoimistosta apua tilapäisesti, muuten pitää pärjätä omillaan.

      • Työtön

        Ette valittajat edes lue mitä hän kirjoitti. missään ei lue että hän esim. asuisi saarella. Tsemiä sinulle työtön nuori!


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      526
      3855
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3454
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3050
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2352
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2210
    6. 225
      1662
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1407
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      94
      1301
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      99
      1300
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1100
    Aihe