mielialalääkkeistä tuplapaino

epätoivoinen

Olen 40 nainen. Olen syönyt mielialalääkkeitä 16 vuotta. Tänä aikani painoni on noussut 62 kilosta 124 kiloon. Tällä välin olen myös synnyttänyt kaksi lasta. Terapiassa olen käynyt vuosia. Tällä hetkellä lääkkeenäni on seronil 60 mg. Sen pitäisi olla painoneutraali. Olen ollut masentunut, enkä ole jaksanut liikkua viime aikoina. Myöskin syömiset ovat olleet sekaisin. Ensiksi epäilin painon nousun johtuvan hormonikierukasta. Olen jo vuosia sitten vaihtanut sen hormonittomaan vaihtoehtoon. Paino on koko ajan noussut tasaisesti. Ei tämä kyllä normaalia ole. Apua, mitä teen. Toivon asiallisia vastauksia. Pituuteni on lähes 170 cm.

7

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjhggvv

      mullakin pano nousi hirveesti. lääkkeenä oli seroquel prolog. lopulta vaadin lääkkeen vaihtoa. ja se auttoi laihduin 84 kg hen. eli 40 kg. Jos ruokavaliosi on kunnossa, mene vaihtamaan lääkkeesi.

      • martti123

        eiks sua hävetä tänne kirjoitella tuollasia? Joku voi vielä uskoa noita juttuja


    • ...

      Kannattaa ehkä keskustella lääkkeen vaihtamisesta (jos et vielä ole sitä tehnyt), varsinkin jos sinulla masennus vaan jatkuu. Itse vaihdoin aikoinaan Seronilin toiseen lääkkeeseen koska mulla Seronilista jotenkin "lähti tehot". Ei siis enää auttanut tarpeeksi vaikka annosta lisättiin. Tällä hetkellä syön Sertralinia joka ei ole painoani lisännyt, ehkä aluksi lähinnä päinvastoin. Yksilöllistä tietysti miten vaikuttaa.

      Toki painonnoususi saattaa johtua muustakin kuin lääkkeestä; esim. sanoit että sinulla on syömiset sekaisin etkä jaksa masennuksen takia oikein liikkua. Tämä on minusta kuitenkin myös syy jutella siitä onko lääkityksesi ihan kohdillaan. Eihän lääkkeet kaikkea ratkaise, mutta hiukan siedettävämmän olon myötä jaksaisi ehkä elämäntapojakin paremmin tarkistaa (mikäli niissä korjaamista on).

      Tuli vielä mieleen tuosta painonnoususta että kannattaa ehkä varalta myös tsekata kilpirauhasarvot.

      Tsemppiä ja voimia sinulle!

    • Nenä

      Käy lääkärissä jos löytyisi jotain vaihtoehtoa, jotakin mikä ei lisää ruokahalua tai lihota. Itselläni on myös samoja kokemuksia painon noususta masennus lääkkeiden takia. Ne ei kyllä muutenkaan enää tuntuneet hyvältä, joten lopetin niiden käytön ja aloin tehdä joka päivä vähän reippaita kävely lenkkejä. Voi alottaa ihan sellaisesta 2-3 kilometrin kävelystä joka päivä ja parin viikon kuluttua pidetää sitä ja lisää vaikka 10 vatsalihas liikettä, tai käsipainojen nostelua 10 kertaa ja mikä on tärkein ruokavalion muutos. Kasviksia, kalaa ,hedelmiä, kanaa ,mutta se rasvanen nahka ota pois kanasta. Tonnikalaa. Ei mitään missä on sokeria, ei karkkeja,ei pullia,ei suklaata,ei rasvaisia juustoja,ei rasvaa. Ja reilusti kärsivällisyyttä. 1 -2 litraa vettä päivässä tekee gutaa.Valkoinen leipä unohda ikiajoiksi. Hitaasti alkaa muutoksia tulla ja parempi olo eli ei kannata heittää pyyhettä kehään jos ei heti parin viikon sisällä mitään tuloksia tule. Ne tulee ne tulokset kyllä, kun saat ensin kehosi tasapainoon, kun muutat ruokavalion ja elämäntavat. Voimia, voimia kovasti yritän sinulle lähettää ja osta vaikka jotain kivaa vaatetta itsellesi joka kuukausi.

    • lihonnut

      Minä olen lihonnut vuodessa noin 60 kiloa erilaisten psyyke- ja masennuslääkkeiden takia. Söin terveellisesti enkä syönyt lainkaan roskaruokaa. Mikä aine niissä lääkkeissä niin paljon lihottaa?

    • Laehi

      En tiedä, mihin painonnousu mielialalääkkeissä perustuu ja olen miettinyt miksi osalla lääkkeet nostavat painoa. Olen vetänyt mirtazapiinia ja seroqueliä aikanaan (eri aikoina) uniongelmiin ja ahdistukseen ja kummankin lääkkeen aikana söin normaalisti eikä paino noussut kilon kiloa. Mirtazapinaikana laihdutin 15 kiloa. Kyseiset lääkkeet on mainittu monesti esimerkkeinä painoa kasvattavista lääkkeistä. Yksilöitä toki olemme ja eri ihmisten kroppa reagoi eri tavoin. Mutta nestettäkö nuo kerää vai lisää ruokahalua vao vaikuttaa hormoneihin vai mistä tuo lihominen johtuu.

    • Feedme

      Joo mulla sama,oon jo niin läski etten pääse sänkystäkään ominvoimin ylös ja painoa on kohta 400,kaikki tullut vuodessa:O

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      1948
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      207
      1611
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      54
      1286
    4. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1208
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      108
      1184
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      1025
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      920
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      866
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      827
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      781
    Aihe