Uskoontulo vl-uskon mukaan

Kartza

Olen ymmärtänyt, että vanhoillislestadiolaisten käsityksen mukaan ihminen voi tulla uskoon ja pelastuksen osallisuuteen vain evankeliumin julistuksen ja synninpäästön sanan kautta. Ja jotta sana vaikuttaisi pelastavasti, täytyy julistajan olla uskossa ja Pyhän Hengen saanut eli srk:n mukaan vanhoillislestadiolainen.

Tästä seuraa ongelmia

Ihimisen pelastustoivo ei tällöin ole Kristuksen täytetyssä Golgatan työssä, vaan julistajan sielun tilassa. Jotta minä voin olla 100 % varma pelastuksestani, täytyy minun olla 100 % varma siitä, että synninpäästön julistajan on varmasti uskovainen ja Pyhän Hengen saanut. Ja tuon julistajankin täytyy olla saanut synninpäästön uskovalta, joka on Pyhän Hengen saanut, samoin hänkin jne. Tämän ketjun täytyy ulottua seurakunnan perustamispäiviin asti apostoliseen aikaan.

Jotta voisin olla täysin varma pelastuksestani, yhtäkään sutta lammasten vaatteissa ei saa olla tuossa 2000 vuotta kestäneessä synninpäästön julistajien ketjussa. Yksikin sellainen riittää raunioittamaan seuraavien pelastuksen.

Johtopäätös tästä on se, että pelastuksen asettaminen sen varaan, että synninpäästön julistaja on varmasti uskova ja Pyhän Hengen saanut, on hiekalle rakentamista. Raamattu käskee vain kaikessa yksinkertaisuudessa uskomaan evankeliumi. Silloin ihminen on pelastettu, väitti kuka muu mitä tahansa.

15

942

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuin usko

      mutta, vanhoillislestadiolaisuudessa vaaditaan tämän uskon lisäksi _teko_, pitää mennä konkreettisesti jonkun vl-uskoa tunnustavan luokse tekemään parannus ja pyytää synninpäästö. Sen lisäksi pitää alkaa elämään siten kuin he elävät. Muuten et ole _oikealla tavalla_ uskomassa.

    • mietiskelijä

      Jos kirkossa saarnaa lestadiolaisiin lukeutuva pappi, kaikki kirkossaolijat tulevat autuaaksi uskottuaan hänen julistamansa synninpäästön.

      Jos ko pappi taas ei kuulu lestadiolaisiin, kaikkien usko ko synninpäästöön onkin turha.

      Näin siis riippumatta ko papin sieluntilasta, onko hänen uskonsa yleensäkään elävää vai ei.

      "Lestadiolainen pappi" kun ei mitenkään automaattisesti tarkoita elävää uskoa omistavaa henkilöä - tästä meillä on useita esimerkkejä...

    • Ja kun

      Evankeljumin julistaminen vaatii Pyhää henkeä,koska Anteeksiantamus tapahtuu pyhän hengen voimallaja se vaaditaan saarnaajalta. jos vaikka kuinka saarnaisi anteeksiantamuksen sanomaa eikä ole pyhää henkeä, niin ei tapahdu mitään, ei kerrassaan mitään, jotkut ihmiset sanan kuullessan voivat suggesoitua sen kuulosta muttei kuitenkaan saa siitä mitään.

      Sillä uinka voi antaa sitä mitä ei itseläkään ole, Pyhä henki SIITTÄÄ ja seurakunta synnyttää, valtakuntaansa ihmisen aivan pienen lapsen kaltaiseen uskoon.

      • Pyhä Henki?

        a)VL-pappi, joka on pahasti alkoholisoitunut eikä pääse tästä tavastaan eroon, mutta seurakunta ei tästä tiedä ja papin annetaan saarnata niin seuroissa kuin kirkossakin

        VAI

        b)tavallinen ev.lut-kirkon EI vanhoillislestadiolainen pappi


      • Kartza

        "Evankeljumin julistaminen vaatii Pyhää henkeä,koska Anteeksiantamus tapahtuu pyhän hengen voimallaja se vaaditaan saarnaajalta. jos vaikka kuinka saarnaisi anteeksiantamuksen sanomaa eikä ole pyhää henkeä, niin ei tapahdu mitään, ei kerrassaan mitään, jotkut ihmiset sanan kuullessan voivat suggesoitua sen kuulosta muttei kuitenkaan saa siitä mitään."

        Eli Sanassa ei itsessään ole voimaa, vaan kaikki on kiinni julistajan sieluntilasta. Missä päin Raamattua on ehto sille, että julistus on pätevä vain silloin jos julistaja on uskova eli käsityksenne mukaan vl?

        Sitäpaitsi, oletko auktoriteetti sanomaan, kenellä on Pyhä Henki ja kenellä ei? Väitteesi ovat aika hurjia, jos olet todella sitä mieltä, että kenelläkään Kristukseen vapahtajanaan uskovalla ei ole Pyhää Henkeä ellei hän ole vl.


      • hande
        Kartza kirjoitti:

        "Evankeljumin julistaminen vaatii Pyhää henkeä,koska Anteeksiantamus tapahtuu pyhän hengen voimallaja se vaaditaan saarnaajalta. jos vaikka kuinka saarnaisi anteeksiantamuksen sanomaa eikä ole pyhää henkeä, niin ei tapahdu mitään, ei kerrassaan mitään, jotkut ihmiset sanan kuullessan voivat suggesoitua sen kuulosta muttei kuitenkaan saa siitä mitään."

        Eli Sanassa ei itsessään ole voimaa, vaan kaikki on kiinni julistajan sieluntilasta. Missä päin Raamattua on ehto sille, että julistus on pätevä vain silloin jos julistaja on uskova eli käsityksenne mukaan vl?

        Sitäpaitsi, oletko auktoriteetti sanomaan, kenellä on Pyhä Henki ja kenellä ei? Väitteesi ovat aika hurjia, jos olet todella sitä mieltä, että kenelläkään Kristukseen vapahtajanaan uskovalla ei ole Pyhää Henkeä ellei hän ole vl.

        Vaan mitä hän sanoo? Se sana on juuri sinun tykönäs, nimittäin sinun suussas ja sinun sydämessäs. Tämä on se sana uskosta, jota me saarnaamme.

        Kyllä tämä löytyy Raamatusta. Yksin uskosta tarkoittaa sitä, että vaikka uskovainen saarnaisi, ja et usko, et tule autuaaksi. Otetaan Raamattu kokonaisena.


      • mietiskelijä
        hande kirjoitti:

        Vaan mitä hän sanoo? Se sana on juuri sinun tykönäs, nimittäin sinun suussas ja sinun sydämessäs. Tämä on se sana uskosta, jota me saarnaamme.

        Kyllä tämä löytyy Raamatusta. Yksin uskosta tarkoittaa sitä, että vaikka uskovainen saarnaisi, ja et usko, et tule autuaaksi. Otetaan Raamattu kokonaisena.

        ongelma kehkeytyy siitä että jos joku salaa kaappijuopotteleva saarnasmies saarnaa koko salille synnit anteeksi, tuliko ne anteeksiannetuiksi? Vai jäivätkö kanteeksi?

        Porukka kun ei saarnaskaverin hämäräpuuhista mitään tiedä...?


      • uskovaisen ihmisen?
        hande kirjoitti:

        Vaan mitä hän sanoo? Se sana on juuri sinun tykönäs, nimittäin sinun suussas ja sinun sydämessäs. Tämä on se sana uskosta, jota me saarnaamme.

        Kyllä tämä löytyy Raamatusta. Yksin uskosta tarkoittaa sitä, että vaikka uskovainen saarnaisi, ja et usko, et tule autuaaksi. Otetaan Raamattu kokonaisena.

        Mitkä ovat ne tuntomerkit, jotka kertovat sinulle, että juuri tuossa henkilössä on oikea usko, ja mitkä merkit kertovat sinulle että juuri tuossa henkilössä ei ole oikeaa uskoa?

        Kertovatko sen: Korvakorut, meikki? Se, ettei ole korvakoruja ja meikkiä? Se, että jollain on televisio? Mistä sinä tunnistat henkilön jolla on oikea usko?


      • hande
        uskovaisen ihmisen? kirjoitti:

        Mitkä ovat ne tuntomerkit, jotka kertovat sinulle, että juuri tuossa henkilössä on oikea usko, ja mitkä merkit kertovat sinulle että juuri tuossa henkilössä ei ole oikeaa uskoa?

        Kertovatko sen: Korvakorut, meikki? Se, ettei ole korvakoruja ja meikkiä? Se, että jollain on televisio? Mistä sinä tunnistat henkilön jolla on oikea usko?

        tunnistan hänet Pyhän Hengen kautta. En tietenkään voi tunnistaa, ellen juttele hänen kanssaan ensin.

        Minua ihmetyttää ettei noita tv tai korvis juttuja jo jätetä. Mutta sanon vielä niistä:

        Kun näen että joku uskovainen alkaa käyttää meikkiä tai puuteria vaikka vähän lievemmässä muodossa kun maailmassa, en todellakaan mene saarnaamaan häntä helvettiin. ehkä ihmettelen, että mikä tarve jollakin on käyttää meikkiä tai ostaa televisio.(esimerkkejä on)ja olen varmaan huolissani hänen uskonelämästään. ehkä puhuttelen, jos saan siihen voimaa ja kyselen miksi noin. mutta se ei ole uskon este.
        ei edes televisio ole uskon este, mutta se vie niin helposti maailmaan, eikä kenelläkään uskovaisella ole tarvetta ostaa televisiota.
        otetaanpa esimerkiksi videot. Ei niitä ole kukaan kieltänyt katsomasta, ja uskovasisissakin kodeissa saatetaan katsella vaikka piirrettyjä tai luontovideoita. itse kuitenkin näen paremmaksi etten hommaa meille videoita.

        että kun täällä syytetään kaiken maailman isien perimmäissäännöksistä, niin totean ettei sellaisia ole, vaan kun joihinkin asioihin otetaan kantaa ovat ne vain tienviittoja, jotka pitävät meitä poissa kiusoista. niitä ei tee kukaan yksinään.


      • A. Acimlainen
        hande kirjoitti:

        tunnistan hänet Pyhän Hengen kautta. En tietenkään voi tunnistaa, ellen juttele hänen kanssaan ensin.

        Minua ihmetyttää ettei noita tv tai korvis juttuja jo jätetä. Mutta sanon vielä niistä:

        Kun näen että joku uskovainen alkaa käyttää meikkiä tai puuteria vaikka vähän lievemmässä muodossa kun maailmassa, en todellakaan mene saarnaamaan häntä helvettiin. ehkä ihmettelen, että mikä tarve jollakin on käyttää meikkiä tai ostaa televisio.(esimerkkejä on)ja olen varmaan huolissani hänen uskonelämästään. ehkä puhuttelen, jos saan siihen voimaa ja kyselen miksi noin. mutta se ei ole uskon este.
        ei edes televisio ole uskon este, mutta se vie niin helposti maailmaan, eikä kenelläkään uskovaisella ole tarvetta ostaa televisiota.
        otetaanpa esimerkiksi videot. Ei niitä ole kukaan kieltänyt katsomasta, ja uskovasisissakin kodeissa saatetaan katsella vaikka piirrettyjä tai luontovideoita. itse kuitenkin näen paremmaksi etten hommaa meille videoita.

        että kun täällä syytetään kaiken maailman isien perimmäissäännöksistä, niin totean ettei sellaisia ole, vaan kun joihinkin asioihin otetaan kantaa ovat ne vain tienviittoja, jotka pitävät meitä poissa kiusoista. niitä ei tee kukaan yksinään.

        Sanot näin:

        "Kun näen että joku uskovainen alkaa käyttää meikkiä tai puuteria vaikka vähän lievemmässä muodossa kun maailmassa, en todellakaan mene saarnaamaan häntä helvettiin."

        Entäs jos joku käyttää meikkiä tai puuteria yhtä ei-lievässä muodossa kuin maailmassa? Tuomitsetko tämän ihmisen siinä tapauksessa. Ja jos, niin kenen luvalla? Miten käy itsellesi jos tuomitset? Poittisihan oli tässä meikkauksen "lievyys".


      • hande
        A. Acimlainen kirjoitti:

        Sanot näin:

        "Kun näen että joku uskovainen alkaa käyttää meikkiä tai puuteria vaikka vähän lievemmässä muodossa kun maailmassa, en todellakaan mene saarnaamaan häntä helvettiin."

        Entäs jos joku käyttää meikkiä tai puuteria yhtä ei-lievässä muodossa kuin maailmassa? Tuomitsetko tämän ihmisen siinä tapauksessa. Ja jos, niin kenen luvalla? Miten käy itsellesi jos tuomitset? Poittisihan oli tässä meikkauksen "lievyys".

        sitä että jotkin uskovaiset käyttävät meikkiä, mutta lievästi.

        ja yritin nimenomaan selittää, ettei joku ulkonainen tekijä saa olla este uskomiselle. olennaista on uskoa synnit anteeksi. olen tästä ulkonaisuudesta kertoillut useaankin otteeseen, joten en jaksa enää kertoilla.


    • utelias uskovainen

      Uskon syntyminen on Pyhän Hengen toiminnan tulos. Ainoastaan Pyhä Henki herättää ihmisen ja osoittaa hänelle että hän tarvitsee pelastajaa, Jeesusta.

      "Minä uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa minun Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä tulla hänen tykönsä, vaan että Pyhä Henki on minut kutsunut evankeliumillaan, minut valistanut lahjoillaan ja varjellut oikeassa uskossa..."
      Lutherin 3. uskonnonkappaleen selitys

    • A. Acimlainen

      Vl-perheeseen syntyvä lapsi on vl:ien mukaan uskovainen ja sellaisena pysyy vaikka elämänsä loppuun asti ellei hän nimenomaan "kiellä uskoaan" ja lähde muualle.

    • Hynde

      Taivaan valtakunnan avaimet ovat annettu seurakunnalle ja jos oikein ymmärrät sana sitoo sinut seurakuntaan.

      Tämä seurakunta on kristuksen valtakunta ja Jumalan sija maan päällä. Uskominen alkaa silloin kristuksen perustuksesta eikä omasta ratkaisun voimasta niinkuin ulkopuolisilla on tapana kehua.

      Jeesus sanoi Pietarille, Matteus 16

      tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita.

      Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa.

    • poitsu

      ..selittää koko uskon ja totuuden. Raamattu on täynnä mm. Jeesuksen opetuksia. Miten yksi poimittu lause voi nousta yli muiden. Lutherinkin opetuksen mukaan raamattua tulee selittää raamatulla. Ilman pyhän hengen voimaa raamattu ei avaudu/Lukija ei ymmärrä siitä mitään. Jumala avaa omilleen sen mukaan kuin se on tarpeellista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1969
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      128
      1394
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1353
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe