Ajoneuvoveron korotuksen sijaan Petri Seppälä ehdottaa haittaveroa nastarenkaille. Ehdotus on kannatettava ja rahat pitää käyttää suoraan nastarenkaiden aiheuttamien vaurioiden korjaamiseen. Nastarengas kuluttaa noin yhden kilon asfalttia sataa kilometriä kohti ja Suomessa on käytössä 4 miljoonaa nastarengasta. Tietä häipyy nastapölynä ilmaan joka talvi noin 250 000 tonnia asfalttia, eli 250 miljoonaa kiloa, edellyttäen, että autolla ajetaan talvessa 5 000 km. Näin yksi nastarenkain varustettu auto kulutta keskimäärin 6250 kg asfalttia vuosittain. se on lähes 1/3 yhdestä asfalltikuormasta.
Näin laskien tarvitaan vuosittan 12 500 kp. uutta 20 tonnin asfalttikuormaa paikkaaman nastarenkaiden poistama asfaltti. Tästä on helppo laskea paljonko nastarenkaiden aiheuttama vahinko teille on ja on yksinkertaista laskea veron määrä haitan perusteella.
Teiden korjausvelka kasvaa nyt joka vuosi kun jokainen nastarengassarja aiheuttaa 5- vuotisen elinkaarensa aikana yli 30 tonnin asfalttipölyn. Tasapuolisuden nimissä aiheuttajan pitää maksaa tämä haittaverona, eikä sitä tule maksattaa yhteiskunnan keräämistä veroista yhteisesti. Joka tapauksessa on mentävä kestävän kehityksen suuntaan.
Petri Seppälän ehdotus on hyvä
4
<50
Vastaukset
- Any time
Hyvä laskelma yllä! Todella on järkevää tehdä nyt pian jotain koska joka tapuksessa ennen pitkää on nastarenkaiden käyttöä rajoitettava kuten on jo lähes kaikissa muissa maailman maissa tapahtunut. Venänäiset ja Suomalaiset eivät ole viime vuosina asettaneet vielä tiukempia rajoituksi, kuten esimerkiksi Ruotsi ja Norja.
- Vapaus!
Ehdotettu nastarengasvero ja vapaus valita on oiva kompromissiratkaisu tunteenomaiseen kiistaan nasta- ja kitkarenkaista.
- 11+18
Tästä aiheesta on useita avauksia jo Yleistä liikenne -palstalla. Siellä on vasta-argumentit suurinpiirtein jokaiseen väittämään ja huomioita monisyisen asian osalta vain yhden haitan esiin tuomisesta.
Kannattaa käydä lukemassa siellä. Eipä niitä jaksa kopioida joka puolelle, mihin aiheesta on avattu keskustelu. Sama henkilö usean saman keskustelun eri puolille avaajana ja tarkoitushakuisesti hajauttaen ? - mockaperseille sileä
No hyvä pojat, nastoja on pienenetty ja kevennetty todella paljon ja ne ovat turvallisemmat renkaat kuin mitkään muut. Järkevät päättäjämme ovat painottaneet ihmishengen arvokkaammaksi kuin sileät asfaltit ja sen pienen lisääntyneen kulutuksen. Viime talvi oli sellainen, ettei juurikaan ollut eroa millä kumeilla ajoi, kuitenkin tiet kuluivat ennätysnopeaan ihan jatkuvan kosteuden, jäätymisen j suolauksen takia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"
Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota3332889Vernu Vasunta
On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?1062184En kelpaa sinulle
Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v1201630Taidat vanhempi nainen
Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin731154- 711032
- 61993
Voi nainen...
Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi41950Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa
Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.148934Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle
Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj290842- 40754