Pääsin työkaverin purjeveneellä ajelulle ja nyt kuumottaa hankkia oma. Tilaa tarttis olla 3-4 aikuisella, mutta pääasiassa vaimon kanssa harrastettaisiin.
Tarkoitus olisi viettää ensikesänä viikonloppuja veneilemässä ja miksi ei viikkokin yhteen putkeen.
Olen tutkinut nettiveneen läpikotaisin ja alle 10,000e veneet kiikarissa. Mikä tuon hintaluokan veneistä on tilavin ja käytännöllisin sisätiloiltaan?
Moottorin sijainnilla ei niinkään väliä, kunhan liikkuu sillä tarvittaessa ja satama-ajot onnistuu.
Venekuume.
61
1979
Vastaukset
- guy22
Guy 22:een saat tuolla rahalla vielä uudet purjeet ja kaikkea muuta kivaa. Tilaa on hyvin 3--4 aikuiselle. Kahdelle vene on erinomainen.
- Ön veneitä
Sää niitä veneitä kymmenellä tyhännellä eyröllä. Ön mööttörit jä käikki. Ön pelit jä vehkeet.
- FF 27 Charlotta
Haulla 9 - 11 ke tilavimmalta vaikuttaisi O29
http://www.nettivene.com/purjevene/ohlson/573541
Salongissa sivukaapistot ja keulapiikissä näyttäisi olevan hyvin säilytystilaa myös. Perinteinen layout toimii hienosti merellä ja satamassa. Kahdelle ihmiselle tilaa on ruhtinaallisesti. Meillä on 2 2 kokoonpano viettänyt kesiä 2 jalkaa lyhyemmässä ihan sujuvasti. Onpas siistissä kunnossa. Jos olisin ostajan asemassa, tsekkaisin varmaan aika tarkkaan missä kunnossa tuon ikäinen merijäähyllä varustettu bensakone on. Toisaalta eipä ole hintapyyntökään lainkaan paha.
- kannattais tutkia!
Saattaa hyvin olla, että tuo vanha 2-tahtinen Vire on yhä kunnossa. Eri asia on se, miten paljon mukavampi ja luotettavampi olisi pikkudieseli samassa veneessä. Omassa 30-jalkaisessa S&S 6,6:ssa vaihdoin vanhan Vire-moottorin 1-syl dieseliin ja tein asennushomman itse. Ei se moottorin vaihto niin ylivoimainen tai kallis homma ole, etteikö kannattaisi harkita. Jos veneen ainoa miinus on vanha bensakone, joka vielä toimii, ostoa voi silti harkita. Moottorin vaihdon voi tarvittaessa lykätä muutamalla vuodella. Myyjä varmaankin huomio vanhan bensakoneen hp:ssä.
Jos itse hakisin tuollaista venettä, kävisin katsomassa myös Vire-moottorilla varustetun yksilön. Pitää itse nähdä ennenkuin pystyy päättelemään kuntoa ja arvoa. - Antilla
kannattais tutkia! kirjoitti:
Saattaa hyvin olla, että tuo vanha 2-tahtinen Vire on yhä kunnossa. Eri asia on se, miten paljon mukavampi ja luotettavampi olisi pikkudieseli samassa veneessä. Omassa 30-jalkaisessa S&S 6,6:ssa vaihdoin vanhan Vire-moottorin 1-syl dieseliin ja tein asennushomman itse. Ei se moottorin vaihto niin ylivoimainen tai kallis homma ole, etteikö kannattaisi harkita. Jos veneen ainoa miinus on vanha bensakone, joka vielä toimii, ostoa voi silti harkita. Moottorin vaihdon voi tarvittaessa lykätä muutamalla vuodella. Myyjä varmaankin huomio vanhan bensakoneen hp:ssä.
Jos itse hakisin tuollaista venettä, kävisin katsomassa myös Vire-moottorilla varustetun yksilön. Pitää itse nähdä ennenkuin pystyy päättelemään kuntoa ja arvoa.Tuo Ohlson on aika lupaavan olounen. Eikä vanha Vire tuossa paketissa ole välttämättä lainkaan huono. Kone on äärimmäisen yksinkertainen ja edullinen huoltaa. Toki bensasyöppö ja altis joillekin häiriöille (esim. Dynastart-ongelmat). Jos myllyllä ajelee jonkun vuoden, niin voi rauhassa miettiä ja kerätä varoja kunnon pikkudieselin asennnukseen.
Itselläni on myös S&S 30 ja moottorina 20 heppainen Kubota. Hyvä peli, joka liikuttaa purtta runkonopeudella kaikissa keleissä. Kolmisylinterisenä käy lisäksi tasaisesti.
- fågeli
Entäs tuollainen ruotsalaisvene?
http://www.nettivene.com/purjevene/bostrom/572310
Ymmärtääkseni tukevaa tekoa. Sitlooda hieman pienehkö, mutta onko sitten enemmän pituutta sisällä.- Boström ei huono
Voipa olla hyväkin vaihtoehto. Toisen ihmisen on mahdoton päättää, mikä vene on sinun tarpeisiisi ja budjettiisi paras valinta. Käy ihmeessä tutustumassa, jos haet tanakkaa matkavenettä.
- 12 + 16
blocket.se - Ruotsin markkinat ovat täynnä hyviä kymppitonnin veneitä. Puolitonnarikokoluokassa vaikkapa Albin Ballad on hyvä vaihtoehto.
- mooses2
Nykyisellä älyttömällä hintatasolla et saa tarpeitasi tyydyttävää purkkaria, et ainoatakaan... valitettavasti.
Moikka,
26 jalkainen pitäisi tuolla rahalla, iästä ja varustelutasosta tietysti riippuen, irrota. 80- luvun taitteen Finn26, Finnexpress (tms) ja vielä joku kolmas Finn.. Finnexpressissä on mielestäni noista parhaat sisätilat. Eivät raasereita mutta turvallisia perheveneitä joissa pituuteensa nähden hyvät sisätilat. Minulla on Finn26, mikä vähäisen käytön vuoksi on myynnissä, hp 8000€. Varmaankin tuossa 22-27 jalkaisten kokoluokassa merkkejä riittää.- Laajempi tarjonta
Itämeren rannoilta löytyy satoja vaihtoehtoja.
http://www.boatshop24.com/fi/ - krts122
www.huutokaupat.com:ssa nyt finn flyer 27
- Onnim
Katso H-vene. Se on kevyt (n1,5t), riittävän tilava ja ennen kaikkea helppo hallita jos on edes jotain purjehtimisymmärrystä. Hintakaan ei ole esteenä.
Käy vielä lisäksi talven aikana vaikka Navigaatioseuran veneily ja laivurikussi/t. Saat tarpeellista tietotaitoa etkä ole vesillä yksi niistä idiooteista joilla on enempi rahaa kuin järkeä. - Hintatietoinen
Alle 10000 euroa purjevene on Suomessa jolla tai hylky. Kunnollinen purjevene on käytettynäkin yli 20000 euroa. Ulkomailta voit saada edullisemmin.
- lisäys
10000-20000 euroa purjeveneet ovat tavallisesti projekteja eli niissä on paljon laitettavaa ja korjattavaa.
- Bossu
lisäys kirjoitti:
10000-20000 euroa purjeveneet ovat tavallisesti projekteja eli niissä on paljon laitettavaa ja korjattavaa.
Kymppitonnilla saa ihan hyvän veneen, jolla pystyy kiertämään koko itämeren.
FE83:lla ollaan pärjätty hyvin 2 2 perheen kanssa. Ja kulkeekin kivasti...
- ihan hyvä muuten
jos olis erinlainen ilmasto nin itsekkin hankkisin mutta kyllä minä purjehdin sillä rahalla ulkomaille veneilee ja ei oo mitään paattia vaivoina
- saariston mies
Espoon kaupunki myy talteenotettuja veneitä netissä. Tarjoukset pitää jättää maanantaihin mennessä. Siellä on joukossa myös purjeveneitä mutta kunto voi olla vähän sitä sun tätä...tuurilla myös hyviäkin. Kannattaa katsoa Espoon sivuilta!
- FE83
finn express 83 hyvä ja suhteellisen tilava kulkine ja purjehtii hyvin :)
- optarilla alkanut
Olpa outoja kommentteja. TE olette varmaan ostaneet kerralla omakotitalon westendistä koska yksiötä ei kannata ostaa ja eka auto on uus mersu koska muut on made in china tai ruostepesiä.
Oikeat purjeveneet alkaa käytetystä optarista, sellaisella olette kuitenkin itsekin aloittaneet ja hyvä niin koska amatöörin käsissä vene ei aina mene sinne minne pitää, ja jos se on kymppimetrinen ja muutaman tonnin painoinen niin se pamahtaa aika kovaa laituriin tai kiveen...- outoja ei
en kyl ole optarissa käynytkään
- moni on
outoja ei kirjoitti:
en kyl ole optarissa käynytkään
On toki niitä jotka ovat aikuisena keksineet yhtäkkiä ruveta purjehtimaan, ostaneet henkilöauton hintaisen purkkarin ja lähteneet opettelemaan ja usein oppineet ilman oppirahoja. Monet ovat kuitenkin aloittaneet pienemmällä purjevneellä, osa optarillakin. Jopa jotkut optarilla aloittaneet, joille purjehdus on helppoa, suosittelevat aloittamaan heti tarpeeksi isolla.
- sailor49
Alta kymppitonnin saa tänä päivänä oikein hyviä pursia, joilla pieni perhe taittaa kummasti matkaa. Keskittyisin kuitenkin veneisiin, joissa on perämoottori. Hyviä ensipursia, jotka tarjoavat paljon ominaisuuksia ja tilaa hintaan nähden ovat esim. Avance 24, Maxi 77, Albin Express ja miksei myös IF-vene ja muut 70-luvun pienet matkaveneet.
Tuollaisessa terveen konstruktion omaavassa perusveneessä hinta säilyy hyvin ja ominaisuudet riittävät pitkälle. Jos homma kiinnostaa, voi muutaman vuoden päästä katsella toisen mokoman kalliimpaa venettä. Silloin saa jo seisomakorkeutta, sisäkonetta ja tukevampia meriominaisuuksia. Mutta samalla myös enemmän huollettavaa. - Gthrefjkyrgkufv
Osta BlueBird, siinä kotimainen vankka hyvin suunniteltu purjevene. Makuupaikat neljälle ja sisämoottori. Nämä ovat tänä päivänä edullisia, ja kannattaa kauempaakin hakea. Muuten ihan yleisneuvona, osta hyväkuntoinen lyhyempi vene mieluummin kuin pidempi paskakuntoinen. Veneilyyn liittyvät työtunnit ja osat ovat melko kalliita. Joten ole tarkka että runko on kolaroimaton, ei ole mätää ja purjeet ehjiä. Guy ei ole rakenneltaan hyvä vene, eikä myöskään Helmsmann jota myös saa "halvalla".
- vähän eri kanta
"Runko kolaroimaton" sopii käytetyn auton ostoon, mutta ei välttämättä veneeseen.
Jos lasikuituvene on karilleajon jälkeen korjattu ammattitaitoisesti, se ei ole alkuperäistä rakennettaan heikompi. Joskus korjattu lasikuituvene voi olla jopa alkuperäistä rakennettaan tukevampi (on voitu korottaa kölipalkkeja, laminoida laipioiden kiinnitys tukevammaksi jne). Rungon tutkimiseen kannattaa pyytää ammattiapua, jos on vähänkin epäilyksiä. Kallein moka on uskottelu hyväkuntoisuuteen, joka sittten myöhemmin osoittautuu heikoksi: "moni kakku päältä kaunis.."
Purjeiden kunto korreloi kohtuullisen hyvin niiden ikään. Vanhat purjeet voivat olla muotonsa menettäneitä ja haurastuneita, vaikka olisivat ehjiä ja suht. puhtaita. Moottorissa ikä ei välttämättä ole huolen aihe. - 20+8
BlueBird voi olla tosiaan hyvä hankinta. Venehän onntunnetun Sparkmann & Stephensin käsialaa ja ilmeisen terveesti rakennettu. Suomessa ei kovin yleinen, mutta omistajiensa arvostama. Siksi usein myös hyvin pidetty.
- kelpaa...
20+8 kirjoitti:
BlueBird voi olla tosiaan hyvä hankinta. Venehän onntunnetun Sparkmann & Stephensin käsialaa ja ilmeisen terveesti rakennettu. Suomessa ei kovin yleinen, mutta omistajiensa arvostama. Siksi usein myös hyvin pidetty.
Ainakin yksi hyväkuntoinen Bluebird on myytävänä Helsingissä. Ei ole mun, enkä enempiä mainosta, satun vain yksilön tuntemaan.
- Bossu
Guy on ihan hyvä vene, olen niillä purjehtinut paljon ilman mitään ongelmia. Sisätilat etenkin on toimivammat kuin useimmissa muissa samantyyppisissä ja saman hintaluokan veneissä.
- X-79 veneellä
harrastus on purjehtimista eikä kellumista.
- mikä on harrastus?
Näkemyksesi tuntuu suppealta. Purjehtiminen liittyy säähän, tuuliin, aika oleellisesti. Paikallaan kellumistakin tulee varsinkin kilpapurjehduksessa, jossa koneen starttaaminen on keskeyttämistä. Ei tuttua?
Harrastuksen voi määritellä. Wikipediassa se on tehty näin: "Harrastus on säännöllisesti harjoitettua vapaa-ajan toimintaa, jonka tarkoituksena on rentouttaa ja tuottaa mielihyvää".
Eikö siis kelluntakin voi olla harrastus? Miten olis kuviokellunta? - tg4
mikä on harrastus? kirjoitti:
Näkemyksesi tuntuu suppealta. Purjehtiminen liittyy säähän, tuuliin, aika oleellisesti. Paikallaan kellumistakin tulee varsinkin kilpapurjehduksessa, jossa koneen starttaaminen on keskeyttämistä. Ei tuttua?
Harrastuksen voi määritellä. Wikipediassa se on tehty näin: "Harrastus on säännöllisesti harjoitettua vapaa-ajan toimintaa, jonka tarkoituksena on rentouttaa ja tuottaa mielihyvää".
Eikö siis kelluntakin voi olla harrastus? Miten olis kuviokellunta?"Paikallaan kellumistakin tulee varsinkin kilpapurjehduksessa, jossa koneen starttaaminen on keskeyttämistä. Ei tuttua?"
Palstan suurelle enemmmistölle on tuttua kelluminen ja koneajo, ei kilpapurjehtiat keskeytä kisaa ellei lautakunta keskeytä kisaa. - kelluntaa tulee!
tg4 kirjoitti:
"Paikallaan kellumistakin tulee varsinkin kilpapurjehduksessa, jossa koneen starttaaminen on keskeyttämistä. Ei tuttua?"
Palstan suurelle enemmmistölle on tuttua kelluminen ja koneajo, ei kilpapurjehtiat keskeytä kisaa ellei lautakunta keskeytä kisaa.Juuri se olikin pointtini. Paikallaan kellumista tulee ja se on purjehdusharrastukseen kuuluvana osana varsin tuttua nimenomaan kilpapurjehtijoille. Jos ajat koneella, et ole kilpailussa. En tiedä mitä nimim. "X-79 veneellä" tarkoitti.
- gtvire
Vire moottori on kyllä parhaasta päästä, itselläni on vire 7hv vm. 73, konetta en vaihtaisi tärisevään dieseliin.
Vire on erittäin toimintavarma ja helppo huoltaa.- Vire-nostalgiaa?
Ihan kuin olisi myyntimainos kyseessä! Minullakin oli Vire purkkarin apumoottorina. Sen ainoa hyvä puoli oli yksinkertainen rakenne ja keveys. Harmeina alttius käyntihäiriöihin ja mopedimainen käyntiääni savutus.
Diesel on kyllä huomattavasti toimintavarmempi. Tärinä ei ole nykyisten venedieseleiden ongelma eikä ollut esim. vanhan Bukh-dieselinkään.
- älä tyri
Osta H-vene. Järkevin vaihtoehto ja saat myöhemmin rahasi pois vaihdossa tai myydessä.
- Kippari vm. -59
Kunhan olet muutaman kesän ja syksyn odottanut purjeveneilijöitten nokkimisjärjestyksen mukaista vuoroasi veneen ja maston nostosavotoissa, ja huomannut miten reittivaihtoehtoja supistaa maston korkeus ja veneen syväys, niin huomaat, jos vesille on pakko päästä, moottoriveneen huomattavasti mukavammaksi vaihtoehdoksi. Ajaessasi moottorivenettä, hidastakin, sinun ei tarvitse olla niska kenossa kohti takilaa katsomassa vetävätkö purjeet nyt parhaimmalla mahd. tavalla, etenkin jos perän tai keulan puolelle ilmestyy toinen purjevene. Silloin alkaa nopeuskilpailu, kuka on kuka! Ja kun viimein saavut harvaan tolppaveneille sopivan saaren rantaan, siellä on kymmeniä kaltaisiasi kylki kyljessä kiinni. Voi sitä yhteenkuuluvaisuuden tunnetta, kun kilpailemme kenellä on eniten maileja takana! Entäpä purjeveneen viihtyvyys satamassa? Lukuunottamatta Degeröä ja Nauticatia, moottoripursia tosin, purjevene on kuin perunakellari josta ei näe ulos, eikä pysty seuraamaan luonnon ja juopuneitten sankaripurjehtijoitten elämää. Lisäksi purjeveneelle tuulee aina liikaa, liian vähän tai väärästä suunnasta. Mutta onhan se purjehtiminen muuten ihan romanttista, tyyliin;"I am sailing..."
- omia harmejasi!
Et taida tiedä kuinka suuri nautinto on pysäyttää moottori ja silti vene kulkee!
- fundamentalisti
Veit skuutin suustani veli moottorimies ! Yksi juttu unohtui ja se on moottorin pärinä, silloin kun tuulee ja mennään purjeilla. Se puuttuu purkkarista !
- vanhaa vm:ia
Minusta tuntuu, että kippari on entinen purjehtija. Ei muuten moottorimies osaisi noin sisäpiiriläisittäin kuvata purjehduksen nautinnoista. "Jos kaksi venettä menee samaan suuntaan, kisa on pystyssä."
- Bossu
Kuule, kun saat purjeet hyvin vetämään, tunnet miten puuska jännittää rikin kuin hyvin soivan viulun kielet ja kuulet ja tunnet aaltojen kuohunnan keulassa, vastaa se hetki jo yksistään kymmentä reissua moottoriveneellä.
- ihul
> Pääsin työkaverin purjeveneellä ajelulle
Onnitteluni hienosta kokemuksesta. Sait kokea veneilyn parhaat puolet. Kun ostat oman, saat kokea myös ne huonot puolet.
Sain hieman pyytämättä pienen päiväpurren neljä vuotta sitten. Se on ollut vesillä vain yhden kauden. Vaikka olen ajellut pieniä moottoriveneitä ja optaria, omat taidot eivät riitä turvalliseen operointiin ja opettelu yrityksen ynnä erehdyksen kautta tulee helposti hyvin kalliiksi. Tuon yhden kauden aikana tehtiin viisi matkaa, joilla sattui aivan liikaa vaaratilanteita. Lisäksi vesille laskun ja vesiltä noston aikana sattuneet vaaratilanteet.
Haluaisin kyllä purjehtia. On vaikeaa selittää mikä purjehduksessa vetää puoleensa. Siinä on monta asiaa. Olen kuitenkin joutunut toteamaan, että pidän enemmän veneilyn tai purjehduksen ajatuksesta kuin itse tekemisestä. Olosuhteiden vuoksi meni ehkä jopa 2 tuntia työtä yhtä purjehdustuntia kohden. Kannattaa vakavasti harkita veneen vuokrausta.
Tiesitkö, että veneen omistajalla on kaksi onnen päivää? Ensimmäinen on päivä, jona hän ostaa veneen ja toinen on päivä, jona hän myy veneen.- ei mee noin
Ei se toinen onnen päivä myyntipäivä ole. Se on se päivä, jolloin ostetaan toinen vene edellisen lisäksi.
Veneestä luopuminen on samanlaista kuin lapsen vieminen ensi kertaa päivähoitoon. Sitä jää miettimään, pääsikö vene varmasti hyvään kotiin. - Romantiikkaa, onko..
ei mee noin kirjoitti:
Ei se toinen onnen päivä myyntipäivä ole. Se on se päivä, jolloin ostetaan toinen vene edellisen lisäksi.
Veneestä luopuminen on samanlaista kuin lapsen vieminen ensi kertaa päivähoitoon. Sitä jää miettimään, pääsikö vene varmasti hyvään kotiin.Jos olet saaressa syntynyt ja ikäsi veneillyt, niin veneitäkin on silloin tullut ja mennyt. On totta, että veneillä on sielu, toisin kuin autoilla, mutta elämä on luopumista ja vaivalloisesta kumppanista luopuminen on helpompaa, kuten purjeveneestä. Brittien sanonnan mukaan vene on vain saariin pääsemistä varten, ei itsetarkoitus. On purkkareitten kohdalla ihmeellinen väite olla jo perillä kun köydet ovat irti. Jos minä lähden saareen, en todellakaan ole perillä, ennenkuin ankkuriryyppy on otettu ja on maata jalkojen alla. Mutta kellukoon selillä ketä huvittaa, tosin moni karski purjehtija ajaa ainakin vastatuuleen aina konevoimalla.
- rannalla syntynyt
Romantiikkaa, onko.. kirjoitti:
Jos olet saaressa syntynyt ja ikäsi veneillyt, niin veneitäkin on silloin tullut ja mennyt. On totta, että veneillä on sielu, toisin kuin autoilla, mutta elämä on luopumista ja vaivalloisesta kumppanista luopuminen on helpompaa, kuten purjeveneestä. Brittien sanonnan mukaan vene on vain saariin pääsemistä varten, ei itsetarkoitus. On purkkareitten kohdalla ihmeellinen väite olla jo perillä kun köydet ovat irti. Jos minä lähden saareen, en todellakaan ole perillä, ennenkuin ankkuriryyppy on otettu ja on maata jalkojen alla. Mutta kellukoon selillä ketä huvittaa, tosin moni karski purjehtija ajaa ainakin vastatuuleen aina konevoimalla.
Onhan veneiden ylläpitämisessä töitä ollut, mutta yksikään omistamistani ei ole ollut vaivalloinen. Et taida oikeasti pitää purjehtimisesta ja vene-elämästä, jos rentoudut vasta ryypyn jälkeen jalat maissa. Jos syntyy saarella, on vesillä liikkuminen samanlaista toimintaa kuin käveleminenkin. En usko, että siihen syntyy kovinkaan romanttista suhdetta. Omasta kotitalosta kyllä näkyi yläkerran ikkunasta meri, mutta kouluun mentiin bussilla, ei veneellä, eikä hiihtäen.
- pikkuveneellä alkuun
"omat taidot eivät riitä turvalliseen operointiin ja opettelu yrityksen ynnä erehdyksen kautta tulee helposti hyvin kalliiksi. Tuon yhden kauden aikana tehtiin viisi matkaa, joilla sattui aivan liikaa vaaratilanteita. Lisäksi vesille laskun ja vesiltä noston aikana sattuneet vaaratilanteet.
Haluaisin kyllä purjehtia. On vaikeaa selittää mikä purjehduksessa vetää puoleensa. Siinä on monta asiaa. Olen kuitenkin joutunut toteamaan, että pidän enemmän veneilyn tai purjehduksen ajatuksesta kuin itse tekemisestä"
Olen vielä haaveiluvaiheessa ja ajelen pikku moottoriveneellä.Jo sillä oli vaikea ajaa laituriin ja väistellä kivisiä rantoja, vaikka paikat oli tulleet tutuksi soutamalla ja melomalla. Tulee vaan mieleen että purjevene joka on huomattavasti pitempi ja syvempi ja jossa on purjeet ja moottorin lisäksi tulee olemaan vielä hankalampi operoitava kaikissa muissa satamissa paitsi siinä uloimmassa pilttuupaikassa tuulettomana päivänä. Ostan ilman muuta pienen ja kätevän kokoisen, lihasvoimaa tottelevan ja kaikin puolin huokean veneen ja koska se tulee kellumaan hyvin kivikkoisella seudulla, en pidä ollenkaan pahana jos siinä on nosto/taitto/pitkä köli. Kaikki muut ostakoot heti ensimmäiseksi 30-jalkaisen matkaveneen kahden metrin syväyksellä ja laittakoot siihen henkilöauton verran kiinni, pysyypä veneenrakentajien ammattikunta hengissä.
En ole mikään pihtari enkä köyhimys, mutta vastenmielistyttää ajatus tuurilla menemisestä, pohjan tunnustelemisesta eväkölillä, kauden keskeytymisestä, kalliista laskuista sekä siitä että rantautumiseni päätyy jonkun youtube-naurupalaksi, köyhempien haukuttavaksi. Kyllä tässäkin harrastuksessa kai tyvestä puuhun noustaan ja niinhän merilläkin annetaan kipparille ensin pikkualus, ja jos se ei uppoa niin isompi. pikkuveneellä alkuun kirjoitti:
"omat taidot eivät riitä turvalliseen operointiin ja opettelu yrityksen ynnä erehdyksen kautta tulee helposti hyvin kalliiksi. Tuon yhden kauden aikana tehtiin viisi matkaa, joilla sattui aivan liikaa vaaratilanteita. Lisäksi vesille laskun ja vesiltä noston aikana sattuneet vaaratilanteet.
Haluaisin kyllä purjehtia. On vaikeaa selittää mikä purjehduksessa vetää puoleensa. Siinä on monta asiaa. Olen kuitenkin joutunut toteamaan, että pidän enemmän veneilyn tai purjehduksen ajatuksesta kuin itse tekemisestä"
Olen vielä haaveiluvaiheessa ja ajelen pikku moottoriveneellä.Jo sillä oli vaikea ajaa laituriin ja väistellä kivisiä rantoja, vaikka paikat oli tulleet tutuksi soutamalla ja melomalla. Tulee vaan mieleen että purjevene joka on huomattavasti pitempi ja syvempi ja jossa on purjeet ja moottorin lisäksi tulee olemaan vielä hankalampi operoitava kaikissa muissa satamissa paitsi siinä uloimmassa pilttuupaikassa tuulettomana päivänä. Ostan ilman muuta pienen ja kätevän kokoisen, lihasvoimaa tottelevan ja kaikin puolin huokean veneen ja koska se tulee kellumaan hyvin kivikkoisella seudulla, en pidä ollenkaan pahana jos siinä on nosto/taitto/pitkä köli. Kaikki muut ostakoot heti ensimmäiseksi 30-jalkaisen matkaveneen kahden metrin syväyksellä ja laittakoot siihen henkilöauton verran kiinni, pysyypä veneenrakentajien ammattikunta hengissä.
En ole mikään pihtari enkä köyhimys, mutta vastenmielistyttää ajatus tuurilla menemisestä, pohjan tunnustelemisesta eväkölillä, kauden keskeytymisestä, kalliista laskuista sekä siitä että rantautumiseni päätyy jonkun youtube-naurupalaksi, köyhempien haukuttavaksi. Kyllä tässäkin harrastuksessa kai tyvestä puuhun noustaan ja niinhän merilläkin annetaan kipparille ensin pikkualus, ja jos se ei uppoa niin isompi.Ihan terve asenne pyrkiä ottamaan vain sen kokoisen palan kuin jaksaa syödä.
Meillä kävi vähän toisin, kun ostimme ekaksi purkkariksi 30-jalkaisen matkaveneen. Sitä ennen kokemusta ainoastaan gastina olemisesta toisten purkkareilla, ja toistakymmentä vuotta melontaa ulkosaaristossa.
Oppirahoja on maksettu tämä kesä, mutta ainoat suuremmat kolhut ovat tulleet itsetunnolle.
Kotisataman laituripaikka on pitkän laiturin puolivälissä ahtaasti paalujen välissä ja vielä niin, että sisään tullessa on tehtävä pienessä tilassa 90-asteen käännös. Ei ihan helppo aloittelijalle edes tyynellä, puhumattakaan navakassa sivutuulessa.
Aluksi veneellä tuntui olevan peruuttaessa oma tahto, mutta vähitellen otteisiin on tullut varmuutta lukemattomien toistojen kautta. Aluksi joutui välillä nojailemaan naapuriveneisiin ja ottamaan lähestymisiä uusiksi, mutta naapuriveneistä on suhtauduttu ymmärtäen ja tultu auttamaan, kun ollaan itse pyritty olemaan lähes ylitsepursuavan ystävällisiä ja muistettu kertoa että vasta opetellaan.
Purjehtiminen on siitä hieno laji, että veneen saa liikkumaan lopulta aika vähällä opettelulla, mutta hiomista ja opeteltavaa riittää loppuiäksi. Me lähdimme siitä että ekana kesänä opetellaan käsittelyn perusasiat ja purjehtiminen suhteellisen helpoissa olosuhteissa. Reivikynnys on pidetty matalana ja spinnu on pidetty toistaiseksi suosiolla kajuutassa. Pari kertaa on päässyt säärintama yllättämään, mutta niistäkin on selvitty säikähdyksellä. Joskus kai nekin rajat on koeteltava minkä verran oma kantti kestää veneen kallistumista.
Alusta lähtien ollaan pyritty siihen että opettelemme vaimon kanssa molemmat kaikki tärkeimmät asiat, niin että voimme vuoron perään tehdä karttatyötä, tähtystää ja ohjata. Olen pitänyt tärkeänä myös sitä, että molemmat tuntevat meriteiden säännöt. Ainoa poikkeus ovat olleet rantautumiset ja laiturista lähtemiset, mutta vain sen takia ettei vaimo vielä koe olevansa valmis ohjaamaan silloin.
Olennaista minun mielestä on koittaa pysyä armeliaana itselleen. Pitää hyväksyä se, ettei alussa voi osata kaikkea ja koittaa olla välittämättä siitä miltä touhu muiden silmin näyttää.- loppujäykkyyttä
bollox kirjoitti:
Ihan terve asenne pyrkiä ottamaan vain sen kokoisen palan kuin jaksaa syödä.
Meillä kävi vähän toisin, kun ostimme ekaksi purkkariksi 30-jalkaisen matkaveneen. Sitä ennen kokemusta ainoastaan gastina olemisesta toisten purkkareilla, ja toistakymmentä vuotta melontaa ulkosaaristossa.
Oppirahoja on maksettu tämä kesä, mutta ainoat suuremmat kolhut ovat tulleet itsetunnolle.
Kotisataman laituripaikka on pitkän laiturin puolivälissä ahtaasti paalujen välissä ja vielä niin, että sisään tullessa on tehtävä pienessä tilassa 90-asteen käännös. Ei ihan helppo aloittelijalle edes tyynellä, puhumattakaan navakassa sivutuulessa.
Aluksi veneellä tuntui olevan peruuttaessa oma tahto, mutta vähitellen otteisiin on tullut varmuutta lukemattomien toistojen kautta. Aluksi joutui välillä nojailemaan naapuriveneisiin ja ottamaan lähestymisiä uusiksi, mutta naapuriveneistä on suhtauduttu ymmärtäen ja tultu auttamaan, kun ollaan itse pyritty olemaan lähes ylitsepursuavan ystävällisiä ja muistettu kertoa että vasta opetellaan.
Purjehtiminen on siitä hieno laji, että veneen saa liikkumaan lopulta aika vähällä opettelulla, mutta hiomista ja opeteltavaa riittää loppuiäksi. Me lähdimme siitä että ekana kesänä opetellaan käsittelyn perusasiat ja purjehtiminen suhteellisen helpoissa olosuhteissa. Reivikynnys on pidetty matalana ja spinnu on pidetty toistaiseksi suosiolla kajuutassa. Pari kertaa on päässyt säärintama yllättämään, mutta niistäkin on selvitty säikähdyksellä. Joskus kai nekin rajat on koeteltava minkä verran oma kantti kestää veneen kallistumista.
Alusta lähtien ollaan pyritty siihen että opettelemme vaimon kanssa molemmat kaikki tärkeimmät asiat, niin että voimme vuoron perään tehdä karttatyötä, tähtystää ja ohjata. Olen pitänyt tärkeänä myös sitä, että molemmat tuntevat meriteiden säännöt. Ainoa poikkeus ovat olleet rantautumiset ja laiturista lähtemiset, mutta vain sen takia ettei vaimo vielä koe olevansa valmis ohjaamaan silloin.
Olennaista minun mielestä on koittaa pysyä armeliaana itselleen. Pitää hyväksyä se, ettei alussa voi osata kaikkea ja koittaa olla välittämättä siitä miltä touhu muiden silmin näyttää.Testasin tahtomatta kantin kestävyyttä kallistuksessa jo heti ensi purjehduksella. Tuskinpa saat Joniakaan kaatumaan?
loppujäykkyyttä kirjoitti:
Testasin tahtomatta kantin kestävyyttä kallistuksessa jo heti ensi purjehduksella. Tuskinpa saat Joniakaan kaatumaan?
Meilläkin noita tahattomia kallistuksen kokeiluita tuli aluksi, kun ei ollut kovin hyvää käsitystä millä reiveillä kannattaa lähteä millaiseenkin keliin ja tosiaan yhdellä purjehduksella jouduttiin säärintaman jalkoihin. Toisaalta sen jälkeen liika arkuus kallistustikssa on karissut. Vielä kun saisi kauniimman osapuolen uskomaan että vene voi kallistua paljonkin silti kaatumatta.
- dadadada
pikkuveneellä alkuun kirjoitti:
"omat taidot eivät riitä turvalliseen operointiin ja opettelu yrityksen ynnä erehdyksen kautta tulee helposti hyvin kalliiksi. Tuon yhden kauden aikana tehtiin viisi matkaa, joilla sattui aivan liikaa vaaratilanteita. Lisäksi vesille laskun ja vesiltä noston aikana sattuneet vaaratilanteet.
Haluaisin kyllä purjehtia. On vaikeaa selittää mikä purjehduksessa vetää puoleensa. Siinä on monta asiaa. Olen kuitenkin joutunut toteamaan, että pidän enemmän veneilyn tai purjehduksen ajatuksesta kuin itse tekemisestä"
Olen vielä haaveiluvaiheessa ja ajelen pikku moottoriveneellä.Jo sillä oli vaikea ajaa laituriin ja väistellä kivisiä rantoja, vaikka paikat oli tulleet tutuksi soutamalla ja melomalla. Tulee vaan mieleen että purjevene joka on huomattavasti pitempi ja syvempi ja jossa on purjeet ja moottorin lisäksi tulee olemaan vielä hankalampi operoitava kaikissa muissa satamissa paitsi siinä uloimmassa pilttuupaikassa tuulettomana päivänä. Ostan ilman muuta pienen ja kätevän kokoisen, lihasvoimaa tottelevan ja kaikin puolin huokean veneen ja koska se tulee kellumaan hyvin kivikkoisella seudulla, en pidä ollenkaan pahana jos siinä on nosto/taitto/pitkä köli. Kaikki muut ostakoot heti ensimmäiseksi 30-jalkaisen matkaveneen kahden metrin syväyksellä ja laittakoot siihen henkilöauton verran kiinni, pysyypä veneenrakentajien ammattikunta hengissä.
En ole mikään pihtari enkä köyhimys, mutta vastenmielistyttää ajatus tuurilla menemisestä, pohjan tunnustelemisesta eväkölillä, kauden keskeytymisestä, kalliista laskuista sekä siitä että rantautumiseni päätyy jonkun youtube-naurupalaksi, köyhempien haukuttavaksi. Kyllä tässäkin harrastuksessa kai tyvestä puuhun noustaan ja niinhän merilläkin annetaan kipparille ensin pikkualus, ja jos se ei uppoa niin isompi.Omasta mielestäni moottorivene on hankalampi manöveerata satamassa. Purkkarin keula ei lähde niin nopeasti tuulen mukana. ohjailtavuus usein parempi tavallinen kölivene kääntyy todella pienessä tilassa. Ja onko siinä nyt niin hirveästi eroa jos veneen syväys on 70cm tai 1.5m noin käytännössä ainoa ero on satamapaikoissa. Jos moottoriveneellä pysyy väylällä miksi ei pysyisi purkkarillakin? Purkkarin navigointi on myös mielestäni helpompaa koska aikaa on enemmän vauhti tyypillisesti 3-6knots kun moottoriveneellä helposti yli 10.
Ja jos purjehtiminen on se epävarma osuus niin harjoittelee ensin tutuilla vesillä ja hyvissä olosuhteissa. Näin ei tule ikäviä yllätyksiä - dadadada
Meitä on moneen itselle selkeästi vuoden kohokohtia kun keväällä pääsee aloittamaan kevätkunnostukset. AIvan mahtavaa raottaa pressua ja aloittaa koneen huollot sisätilan siivoukset jne.
Vuosien mittaan kun oppii tuntemaan veneensä paremmin on kunnostukset aina helpompia aikaa kuluu vähemmän ja jälki on parempaa. VIellä pointti noista vuokraveneistä ne on yleensä suuria vaikeaa on löytää vuokravenettä joka on alle 30 jalkaa.
Hullunrohkea ei kannata olla mutta vakuutukset on olemassa... - logiikka
bollox kirjoitti:
Meilläkin noita tahattomia kallistuksen kokeiluita tuli aluksi, kun ei ollut kovin hyvää käsitystä millä reiveillä kannattaa lähteä millaiseenkin keliin ja tosiaan yhdellä purjehduksella jouduttiin säärintaman jalkoihin. Toisaalta sen jälkeen liika arkuus kallistustikssa on karissut. Vielä kun saisi kauniimman osapuolen uskomaan että vene voi kallistua paljonkin silti kaatumatta.
Se ei mene osapuolen jakeluun. Kuuntele tätäkin videoselostajaa:
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288731403032.html?pos=ksk-nln#comments-anchor
- Tää on tosi
Jos haluat halvan ja hyvän (et siis molempia) niin oikea valinta on Albin Expres.
- Vanha Ohlson
Mukavaa tekstiä palstan luotsilta tuossa edellä. Niinhän se menee että taidot karttuvat harjoittelemalla ja on vaan tehtävä niitä harjoituksia.
Mutta venekuumeeseen auttaa vain veneen osto. Itsellä meni pari vuotta ennenkuin pikku budjettiini sopiva paatti löytyi. Väkisin eikä kiireessä pidä mielestäni venettäkään ostaa. - Albin on ok
Viestisi haiskahtaa myyntipuheelta, mutta totta on että Albinit nousevat usein näihin keskusteluihin mukaan. Express on nimensä mukaisesti se vauhdikkain mutta ei mukavin.
- En omista
Albin on ok kirjoitti:
Viestisi haiskahtaa myyntipuheelta, mutta totta on että Albinit nousevat usein näihin keskusteluihin mukaan. Express on nimensä mukaisesti se vauhdikkain mutta ei mukavin.
Ei ole myyntipuhe, eikä Expres tietenkään ole mukavin vene kaikista, mutta siloin kun hinta pitää olla alle kymppitonnin (joka on todellä vähän veneestä) niin en kyllä keksisi mitään muuta ostettavaa sillä rahalla.
- Mielummin eilen
Vanha Ohlson kirjoitti:
Mukavaa tekstiä palstan luotsilta tuossa edellä. Niinhän se menee että taidot karttuvat harjoittelemalla ja on vaan tehtävä niitä harjoituksia.
Mutta venekuumeeseen auttaa vain veneen osto. Itsellä meni pari vuotta ennenkuin pikku budjettiini sopiva paatti löytyi. Väkisin eikä kiireessä pidä mielestäni venettäkään ostaa.No on erilaisia kuumeita ja ihmisiä.toisilla on kärsivällisyyttä etsiä vuosikausia. Mulle jos tulee venekuume, niin siitä pitää päästä eroon heti, mielellään jo samana päivänä.
- tänäpäivänä
Mielummin eilen kirjoitti:
No on erilaisia kuumeita ja ihmisiä.toisilla on kärsivällisyyttä etsiä vuosikausia. Mulle jos tulee venekuume, niin siitä pitää päästä eroon heti, mielellään jo samana päivänä.
Haluaisin nähdä. Pisnismiäs :D
- Koska se tulee
tänäpäivänä kirjoitti:
Haluaisin nähdä. Pisnismiäs :D
He. No ei, muuten vaan malttamaton.
- joko löytyi ?
En omista kirjoitti:
Ei ole myyntipuhe, eikä Expres tietenkään ole mukavin vene kaikista, mutta siloin kun hinta pitää olla alle kymppitonnin (joka on todellä vähän veneestä) niin en kyllä keksisi mitään muuta ostettavaa sillä rahalla.
No, jokos on se vene löytynyt jutun aloittajalle ?
Ketjusta on poistettu 39 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik185403MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1182808- 122530
Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun6012063Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1251786Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja701362Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s421345Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31128Veda uskonto vs. muut uskonnot
Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan3991077Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641067