koulutusrakenne

num 5417

ehkä olisi parasta

muuttaa lukio sellaiseksi, että sen päätavoite 1. olisi tutustuttaa oppilaat yliopistoaineisiin ja 2. ja he saisivat taitoa tuleviin pääsykokeisiin 3. antaa yliopistomaailmassa osaamisresurssia. 4. antaa kielitaitoa. 5. antaa suomen kielen perustaitoa.

enkku pakollisena kaikille

kaikille pakollinen pieni äidinkielen perusosaaminen ja suomi, jos on ulkomaalainen, myös suomi ruotsinkielisille

kaikille pakolliset yleisopinnot, joista valitaan osa

osaan niistä syvennytään tarkemmin (nämä aineet eivät välttämättä ole ollenkaan samanlaisia, koska ei esim. vättämättä halua lukea yliopistossa muuta kuin jotain ainetta ja vahvasti uskoo sen lähitieteiden jonkinlaiseen huonouteen)

ja osasta edellisestä mennään lopullisille linjoille

lukio ei olisi pakollinen yliopistoon pääsemiseksi, vaan niin kuin alussa sanoin,
se auttaa ja tutustuttaa yliopistoaineisiin

7

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyyyrhhhhtttet

      lisään vielä, että matikan lukeminen antaa lapselleen geneettisesti matemaattista osaamista, siksi sen lukeminen kannattaa, jos ei lue sitä, osaamisemme siinä hiipuu.

    • aedsldsasölj

      muutan esitystäni niin rahan säästämiseksi:

      yleisopinnot ovat kaikille pakollisia, enkkua on paljon vaikka 11 kurssia, koska siten voidaan keskittää tunneille enemmän oppilaita ja enkku on hyödyllistä

      suomen kieltä olisi yksi kurssi, koska tieteessäkin sisältö ratkaisee, ei kieliopillinen muoto, jos sitä ei ole yhtään, kyllä suomen kielen taitomme hupenee.
      lainsäädännössä ja byrokratiassa virkamiesten pitää osata se taitavasti, mutta virkamies melkein aina ymmärtää vähemmän siinä taitavaa ehkä.

      yleisopinnoista, joita olisi yksi

      kakkosvaiheessa olisi yksi jatkokurssi per aine per aine, että kursseja riittää lopullisille linjoille, matikalle, enkulle, suomenkielelle.

      kolmannen vaiheen linjoissa luettaisiin kaikki kyseisten aineiden kurssit

      saatettaisiin ehkä tehdä julkisen puolen toimesta erisuuruisia kolmannen vaiheen linjoja ja myös mitä suuremmasta määrästä valitaan vähän kursseja, sitä enemmän rahaa kuluu lukiorakenteisiin

      voisi ehkä järjestää joka toinen vuosi jotain kursseja, mutta se tosin myös kuluttaa opettajaresursseja kuten pakkomuutolla ehkä. ja onhan lomautus kuluttavaa kun ei tule tuloa.

      kurssirakenne

      75 kurssia yht.

      30 yleisopintoa

      kakkosvaiheessa 8 yhden kurssin jatkokurssia

      1 kurssit suomea

      9 kurssia enkkua

      27 kolmannen vaiheen kurssia

      esim.
      jos ottaa matikan pitkänä se vie 8-10 kurssia matikalle 2 ensimmäistä kurssia, kun pakollisia kursseja siinä olisi 10 ja ekstrakursseja siihen 2, jäljelle jää 17-19 kolmannen vaiheen kurssia alun kurssien määrät niille, jos ottaa fysiikan, se vie nykyisellään 6 samalla tavalla kuin äsken jne.

      • haampe

        yleisopinnot ei kannata olla noin hajalllaan, koska opettaja on kiinnostunut ehkä harvoista aineista, eli niitä pitää tiivistää korkeammaksi kokonaisuudeksi ja myös siten säästetään, kun tulee nopeammin suurempia kurssikokonaisuuksia, eli ne tukee määrällään myöhempiä opintoja.


    • hojohhhhm

      taas tuli uusiksi rakenne,

      75 kurssia 31 pakollista

      syventävää kurssia 75, eli

      yhteensä on 106 kurssia, joista pakollisia on 31 ja lopuista valitaan 44

      aineet, joita on neljätoista

      fysiikka 8 kurssia 1 pakollinen 7 syventävää

      lyhyt matikka pakollisia 8 kurssia määrä E syventäviä

      pitkä matikka pakollisia 10 kurssia 2 syventävää

      kemia 6 kurssia 1 pakollinen 5 syventäviä

      oikeustiede 5 kurssia 1 pakollinen 4 syventäviä

      luonnonmaantiede 6 kurssia 1 pakollinen 5 syventäviä

      aluetiede ja julkisjohtaminen 7 kurssia 2 pakollinen 5 syventäviä

      kulttuurimaantiede 6 kurssia 1 pakollinen 5 syventäviä

      lääketiede ja terveystiede 6 kurssia 2 pakollinen 4 syventäviä

      englanti 11 kurssia 11 pakollista

      saksa 9 kurssia 0 pakollinen 9 syventäviä

      ranska 9 kurssia 0 pakollinen 9 syventäviä

      suomen kieli 3 kurssia 3 pakollinen

      matemaattinen logiikka 4 kurssia 0 pakollinen 4 syventäviä

    • jhahh

      vastaväitän ensimmäisiin viesteihin niin, että kakkosvaihetta eli pientä syventymistä aineisiin ei ole, vaan valitut linjat luetaan loppuun asti, yksi linja voi olla tynkämittainen. näin tehden saadaan ainekeskittymistä enemmän ja mahdollisuus tynkälinjaan on kompromissi jokotai- ajattelulle.

      terveys ja lääketieteen 2 pakollista kurssia voisi yhdistää yhdeksi johdantokurssiksi.

      voisi ottaa yhden tai kaksi, joista toinen olisi pakollinen opinto-ohjauskurssia, joissa kuvailtaisiin yliopistoaineita esim. itse lyhyesti määritellen, sanoen ja otteita artikkeleista tai kokonaisia artikkeleita. opinto-ohjauksessa myös valaistaisiin lukion integroitumisesta jatko-opintoihin, eli esim. englannin asema, työnteon asema, eri aineiden tärkeys toisten aineiden tukemisessa. oppilaat saisivat itse ehdottaa tiedeainetuutoroinnista. oppilaat voisivat itse yliopiskella opinto-ohjaajien tarjontaa.

      • pöllöhuu

        toisaalta huolehtiminen aineen jatkamisessa tai sen lukematta olemisessa tuottaa turhaa jäykkyyttä, eli saakoon he vapaasti lukea opintojaan.

        yo-arvosanat ja lukion päättötodistuksen arvosanat vanhenevat ainakin fysiikassa, matikassa, kemiassa kun he unohtavat taitojaan, eli parempi olisi järjestää kaikille heille pääsykokeet ja lukioarvosanat antaisivat vain vähän lisäpisteitä, jotta motivaatio lukiossa säilyisi.

        toisaalta he jotka pärjäsivät hienosti yhdessä aineessa, he eivät saa tässä mallissa mahdollisuutta riittävästi. olisiko ratkaisu järjestää heille lisäpääsykokeet, joista saa maksimissaan saman määrän pisteitä kuin todistuspisteillä toinen ryhmä. näissä lisäkokeissa kysyttäisiin suunnilleen samoja asioita kuin lukiossa, jota ryhmä 1 on lukenut.


      • huuuuu
        pöllöhuu kirjoitti:

        toisaalta huolehtiminen aineen jatkamisessa tai sen lukematta olemisessa tuottaa turhaa jäykkyyttä, eli saakoon he vapaasti lukea opintojaan.

        yo-arvosanat ja lukion päättötodistuksen arvosanat vanhenevat ainakin fysiikassa, matikassa, kemiassa kun he unohtavat taitojaan, eli parempi olisi järjestää kaikille heille pääsykokeet ja lukioarvosanat antaisivat vain vähän lisäpisteitä, jotta motivaatio lukiossa säilyisi.

        toisaalta he jotka pärjäsivät hienosti yhdessä aineessa, he eivät saa tässä mallissa mahdollisuutta riittävästi. olisiko ratkaisu järjestää heille lisäpääsykokeet, joista saa maksimissaan saman määrän pisteitä kuin todistuspisteillä toinen ryhmä. näissä lisäkokeissa kysyttäisiin suunnilleen samoja asioita kuin lukiossa, jota ryhmä 1 on lukenut.

        tarkoitin ryhmän 2 olevan heitä, jotka eivät pärjänneet lukiossa kovinkaan hienosti.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      84
      3432
    2. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      25
      2023
    3. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      194
      1931
    4. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

      Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      342
      1319
    5. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      85
      1299
    6. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

      Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      89
      1137
    7. Varoitus kyläläisille Suomussalmella

      Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo
      Suomussalmi
      12
      935
    8. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      82
      933
    9. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

      Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      23
      855
    10. Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen

      Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha
      Ikävä
      61
      790
    Aihe