Raakavesipunmpu siipipyörä Biltemasta?

-mm-

Biltemassa käydessäni olisin ostanut siipipyörän. Minulla oli Sekä Volvon että Jabskon siipipyörien koodit muistissa puhelimessa, ovat käypäisiä kumpikin.
Kysyin myyjältä vastaavuustaulukkoa mutta sellaista ei kuulemma ole.
Bilteman koodit eivät kertoneet minulle mitään.
Kuinka Bilteman siipipyörä oikein ostetaan, arviostako?

Turha kirjoittaa että sillä ei tee mitään. Olisin kokeillut että tekeekö.

75

2421

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siipipyörä

      Se, että osataan myydä oikea osa on myös palvelua. Siipipyörien kestävyydessä onmyös eroja. Aina ei se alkuperäin (Volvo) osa olekaan kaikkein paras.

    • Käytännössä näin

      Näkyy oleva koodattu ainakin nettisivuilla moottorin mallin mukaan. Ei kovin hyvin kuitenkaan.

      Otaisin vanhan mukaan ja menisin vertailemaan.

    • että näin,

      Eipä ne noissa moottoreissakaan kovin varmasti mene. Yanmarin mukana tuli alk.per. siipipyörä, kun rupesin vaihtamaan, eipä käynytkään. Oikea malli löytyi Blingteman Volvo mallistostosta. Varmin siis ottaa pumpusta osa mukaan, ja mallata sillä.

      • Ota koko mottori

        Siis koko pumpun runko mukaan?
        Eikö sulla ole mauseria?


      • että näin,
        Ota koko mottori kirjoitti:

        Siis koko pumpun runko mukaan?
        Eikö sulla ole mauseria?

        haa, haa, siipipyörästä on kyse. ulkomittojen lisäksi keskiöt vaihtelevat, joten malli on syytä olla 1. kerralla mukana.

        Blingtema siipipyörä on hyvin pelittänyt 4-5v vaihtovälillä, eikä silloinkaan ole ollut murtumia.


    • katso vielä

      että pyörän keskiö on oikea. Ainakin Perkins 4.236:een sopivaa kokoa on kahdella eri keskiöllä, jotka ovat pakkauksessa piilossa kumilevyn alla.

      • En vain tajua

        Ymmärrän tuon, mutta jos ne ovat piilossa, ei myöskään vesipumpun mukana kantamisesta ole apua. Jos akselin taas saa näkyviin, mauserilla pärjää hyvin.


    • jabsko

      Hintaero Jabscon ja blingteman siipipyörän välillä voi olla prosentteina paljon, mutta euroina ei kumminkaan kovin paljoa. Oman kokemuksen mukaan kaksi - kolme kesää menee jabscolla heittämällä, sata tuntia vuodessa. En jaksaisi alkaa kokeilemaan. Jabsco alle 40€ mun koneeseen. Suurin osahan noista punpuista on niiden tekemiä

      • Brandi?

        Toisaalta ei siipipyöräntekijöitäkään ole montaa. Mistä tiedät, ettei ole sama tuote?


      • Hfk
        Brandi? kirjoitti:

        Toisaalta ei siipipyöräntekijöitäkään ole montaa. Mistä tiedät, ettei ole sama tuote?

        Kun vertaa bilteman- ja Jabscon siipipyöriä vierekkäin, niin huomaa eron. Ei ole mitään järkeä leikkiä bilteman siipipyörillä niin kauan kuin hyviäkin on tarjolla.

        Jabsco tai Johnson on varmoja valintoja


      • Mitä tiedät?
        Hfk kirjoitti:

        Kun vertaa bilteman- ja Jabscon siipipyöriä vierekkäin, niin huomaa eron. Ei ole mitään järkeä leikkiä bilteman siipipyörillä niin kauan kuin hyviäkin on tarjolla.

        Jabsco tai Johnson on varmoja valintoja

        Onko kyseessä muukin kuin mielikuva?
        Tilastoa ehkä?
        Mistä tiedät, että esimerkiksi Johnsson on hyvä?
        Entä Run-Dry, mikesei se ole hyvä?

        Voistko laittaa laskelman siitä, kuinka paljon huonompi Biltema on silloin, kun vaihtaa impellerin joka toinen vuosi ja ottaa pois otetun varalle?


      • Hfk
        Mitä tiedät? kirjoitti:

        Onko kyseessä muukin kuin mielikuva?
        Tilastoa ehkä?
        Mistä tiedät, että esimerkiksi Johnsson on hyvä?
        Entä Run-Dry, mikesei se ole hyvä?

        Voistko laittaa laskelman siitä, kuinka paljon huonompi Biltema on silloin, kun vaihtaa impellerin joka toinen vuosi ja ottaa pois otetun varalle?

        Kokemuksesta tiedän, kaikkia näitä on kokeiltu. Laskelmaa ei tarvita.

        Kukaan ei ole kirjoittanut, että Run-Dry olisi huono tai se ei olisi hyvä, sitä ei itseasiassa ole mainittu ollenkaan. Jabsco ja Johnson on mainittu, koska ne on todettu hyviksi.

        Lisäksi hintaero pilipaliin on mitätön.


      • Lähdekritiikkiä
        Hfk kirjoitti:

        Kokemuksesta tiedän, kaikkia näitä on kokeiltu. Laskelmaa ei tarvita.

        Kukaan ei ole kirjoittanut, että Run-Dry olisi huono tai se ei olisi hyvä, sitä ei itseasiassa ole mainittu ollenkaan. Jabsco ja Johnson on mainittu, koska ne on todettu hyviksi.

        Lisäksi hintaero pilipaliin on mitätön.

        En epäile ettetkö itse osaa kohdaltasi tehdä päätöksiä ilman perusteluja. Nyt olet kuitenkin julkisella foorumilla haukkumassa yksiä ja kehumassa toisia tuotteita. Esiinnyt ikään kuin asiantuntijana koska esität laatuväittämiä.

        Tässä yhteydessä on perusteltua kysyä miten vertailu on syntynyt ja minkälainen otanta on etenkin, kun suhtautumisesi vaikuttaa enemmän tunteeseen kuin tietoon perustuvalta.

        Ei pidä loukkaantua siitä, jos suosituksistasi kysytään enemmän. Sehän osoittaa, että sinau kuunnellaan. Kuuntelijallakin on oikeus testata miten olet päätynyt siihen tulokseen, että joku on hyvä ja toinen pilipali.


      • Ja tämä ero
        Hfk kirjoitti:

        Kun vertaa bilteman- ja Jabscon siipipyöriä vierekkäin, niin huomaa eron. Ei ole mitään järkeä leikkiä bilteman siipipyörillä niin kauan kuin hyviäkin on tarjolla.

        Jabsco tai Johnson on varmoja valintoja

        on mikä?


    • Biltemahan on tunnettu siipipyörävalmistaja ja varmasti tekevät parasta Biltema laadun siipipyörää, mitä Biltemasta voi löytyä.

      En kumminkaan ole kokenut tarpeelliseksi ostaa niitä siipipyöriä, vaikka varmasti ajavat asiansa. Jos sinulla on Jabscon koodi jo valmiina, miksei sitten voi ostaa Jabscoa tai Volvon pyörää? Sitähän saa aika monesta paikasta ja vertailutaulukot löytyy. Juoksemisessa paikasta toiseen menee äkkiä se kympin kahden säästö.

      • Impellerirasisti

        Kukin tavallaan, halusin vain tietää onko Bilteman siipipyörää vastaan muutakin kuin ennakkoluulo. Ei tunnu olevan


      • pihi ostaja
        Impellerirasisti kirjoitti:

        Kukin tavallaan, halusin vain tietää onko Bilteman siipipyörää vastaan muutakin kuin ennakkoluulo. Ei tunnu olevan

        Ennakkoluulo ei ole sama asia kuin epätieto. Jos tietyn valmistajan tuote tiedetään hyväksi ja toinen on arvoitus, on toiminnan kannalta noin oleellisen komponentin hankinnassa mieluummin pelattava varman päälle. Voi tietysti ostaa kaksi halpaa, mutta sitten se ei enää ole halpaa, vaikka varakappale olisikin turhaan ostettu.


      • Yksi ei ole hyvä
        pihi ostaja kirjoitti:

        Ennakkoluulo ei ole sama asia kuin epätieto. Jos tietyn valmistajan tuote tiedetään hyväksi ja toinen on arvoitus, on toiminnan kannalta noin oleellisen komponentin hankinnassa mieluummin pelattava varman päälle. Voi tietysti ostaa kaksi halpaa, mutta sitten se ei enää ole halpaa, vaikka varakappale olisikin turhaan ostettu.

        Tuossa on ajatusvirhe.
        Miten voit tietää tuotteen olevan hyvä, jos olet käyttänyt vain yhtä tuotetta?

        Käytännön esimerkki on meidän terveydenhoitojärjestelmämme. Ihmiset pitävät sitä hyvänä ja edullisena, mutta eivät ole koskaan käyttäneet mitään muuta. Todellisuudessa terveydenhoitomme on eurooppalaista keskitasoa ja harvaan asutulla seudulla huono. Kustannuksiltaan se ei ole edullinen eikä tehokas muihin verrattuna.
        Ihmiset haluavat pitää kiinni järjestelmästä koska tietävät mikä se on ja pelkäävät muutosta.

        Eli Jabscon impelleri voi olla hyvä tai huono, sitä ei voi tietää ennen kuin vertaa sitä johonkin muuhun. Se voi olla huono ja kallis - eihän sitä voi tietää ennen kuin kokeilee muita. Siitäkään ei ole apua, jos on kaksi samanlaista ja saman hintaista. Ne eivät ole hyviä vaan keskitasoa koska määräävät tason keskiarvon. Jos joku toinen on halvempi ja tekee saman asian, se on parempi.


      • ei virhettä
        Yksi ei ole hyvä kirjoitti:

        Tuossa on ajatusvirhe.
        Miten voit tietää tuotteen olevan hyvä, jos olet käyttänyt vain yhtä tuotetta?

        Käytännön esimerkki on meidän terveydenhoitojärjestelmämme. Ihmiset pitävät sitä hyvänä ja edullisena, mutta eivät ole koskaan käyttäneet mitään muuta. Todellisuudessa terveydenhoitomme on eurooppalaista keskitasoa ja harvaan asutulla seudulla huono. Kustannuksiltaan se ei ole edullinen eikä tehokas muihin verrattuna.
        Ihmiset haluavat pitää kiinni järjestelmästä koska tietävät mikä se on ja pelkäävät muutosta.

        Eli Jabscon impelleri voi olla hyvä tai huono, sitä ei voi tietää ennen kuin vertaa sitä johonkin muuhun. Se voi olla huono ja kallis - eihän sitä voi tietää ennen kuin kokeilee muita. Siitäkään ei ole apua, jos on kaksi samanlaista ja saman hintaista. Ne eivät ole hyviä vaan keskitasoa koska määräävät tason keskiarvon. Jos joku toinen on halvempi ja tekee saman asian, se on parempi.

        Jos se Jabscon impelleri on kestänyt odotusten mukaisesti, se on hyvä. Vaikkei itse olisikaan käyttänyt muita, on impellerin normaalista käyttöiästä enemmän kuin runsaasti tietoa käytössä. Jopa impellereitä enemmän ja vähemmän syövät moottorit tunnetaan. Joku tuntematon merkki voi tietenkin olla parempi tai huonompi, mutta joudut silti varautumaan siihen huonompaan.

        Oma moottorini syö suunnilleen impellerin kymmenessä vuodessa. Eipä paljoa sureta, maksaako se kympin enemmän tai vähemmän. Paljon merkityksellisempää on se, kuinka kaukana kauppa on.


      • -Jallu-
        ei virhettä kirjoitti:

        Jos se Jabscon impelleri on kestänyt odotusten mukaisesti, se on hyvä. Vaikkei itse olisikaan käyttänyt muita, on impellerin normaalista käyttöiästä enemmän kuin runsaasti tietoa käytössä. Jopa impellereitä enemmän ja vähemmän syövät moottorit tunnetaan. Joku tuntematon merkki voi tietenkin olla parempi tai huonompi, mutta joudut silti varautumaan siihen huonompaan.

        Oma moottorini syö suunnilleen impellerin kymmenessä vuodessa. Eipä paljoa sureta, maksaako se kympin enemmän tai vähemmän. Paljon merkityksellisempää on se, kuinka kaukana kauppa on.

        Olen ostanut monta siipipyörää Biltemasta. Kun olen kolmen vuoden välein vaihtanut siipipyörän uuteen, on vaihdettu ollut joka ikinen kerta täysin ehjä.

        Minulla siis vain hyvää sanottavaa Bilteman siipipyöristä.


      • 28m
        -Jallu- kirjoitti:

        Olen ostanut monta siipipyörää Biltemasta. Kun olen kolmen vuoden välein vaihtanut siipipyörän uuteen, on vaihdettu ollut joka ikinen kerta täysin ehjä.

        Minulla siis vain hyvää sanottavaa Bilteman siipipyöristä.

        Samat kokemukset Biliksen vermeestä, vaikka vaihtoväli on v-mäisen pumpunpaikan vuoksi vielä harvempi. Kaksi kertaa olen vaihtanut 8 kesässä ja jättänyt vaihdetun varalle kun oli priiman oloinen.


      • hyvät kokemukset
        -Jallu- kirjoitti:

        Olen ostanut monta siipipyörää Biltemasta. Kun olen kolmen vuoden välein vaihtanut siipipyörän uuteen, on vaihdettu ollut joka ikinen kerta täysin ehjä.

        Minulla siis vain hyvää sanottavaa Bilteman siipipyöristä.

        Tässä muutamia vuosia sitten eräs purjeveneilijä oli tulossa Välimereltä Suomeen. Volvon koneesta meni imprelleri matkalla palasiksi puolenkymmentä kertaa ja tukki jäähdytysjärjestelmän.

        Volvo kertoi tienneensä ongelmasta mutta myi viallisia imprellerejä (onpa kova halu palvella (?)) kun muitakaan ei ollut. Muistaakseni lehdissä kertoi korvaavansa jäähdytysjärjestelmän puhdistuksesta aiheutuvat kulut.

        Kun ensimmäisellä kerralla olisi vaihtanut Bilteman imprelleriin, ei muita vaihtoja matkalla olisi tarvittukaan.


      • mutku ei tiiä
        hyvät kokemukset kirjoitti:

        Tässä muutamia vuosia sitten eräs purjeveneilijä oli tulossa Välimereltä Suomeen. Volvon koneesta meni imprelleri matkalla palasiksi puolenkymmentä kertaa ja tukki jäähdytysjärjestelmän.

        Volvo kertoi tienneensä ongelmasta mutta myi viallisia imprellerejä (onpa kova halu palvella (?)) kun muitakaan ei ollut. Muistaakseni lehdissä kertoi korvaavansa jäähdytysjärjestelmän puhdistuksesta aiheutuvat kulut.

        Kun ensimmäisellä kerralla olisi vaihtanut Bilteman imprelleriin, ei muita vaihtoja matkalla olisi tarvittukaan.

        Kuten vanhami totesi, bilis on tunnettu impellerivalmistaja. Mutta jos kuitenkin olisivat sattuneet käyttämään alihankkijaa ja alihankkija sattuisikin olemaan sama, jota Volvo käytti? Virhe-eriä sattuu ja biliskin myi aikansa niitä erityisen hyvin kestäviä sinkkianodeja. Olisiko bilis siivonnut korvauksena moottorin jäähdytyskanavat?


      • Toiset tietää
        mutku ei tiiä kirjoitti:

        Kuten vanhami totesi, bilis on tunnettu impellerivalmistaja. Mutta jos kuitenkin olisivat sattuneet käyttämään alihankkijaa ja alihankkija sattuisikin olemaan sama, jota Volvo käytti? Virhe-eriä sattuu ja biliskin myi aikansa niitä erityisen hyvin kestäviä sinkkianodeja. Olisiko bilis siivonnut korvauksena moottorin jäähdytyskanavat?

        Niin tai sitten biliksen impellerit sisältävät aineita, jotka tappaa veneen omistajien lapset.
        Ne voi myöskin imeä meteoriitteja taivaalta ja liittää Suomen Natoon.

        Pitää olla hyvin varovainen, kaikkea voi sattua.


      • Pelle Ri
        hyvät kokemukset kirjoitti:

        Tässä muutamia vuosia sitten eräs purjeveneilijä oli tulossa Välimereltä Suomeen. Volvon koneesta meni imprelleri matkalla palasiksi puolenkymmentä kertaa ja tukki jäähdytysjärjestelmän.

        Volvo kertoi tienneensä ongelmasta mutta myi viallisia imprellerejä (onpa kova halu palvella (?)) kun muitakaan ei ollut. Muistaakseni lehdissä kertoi korvaavansa jäähdytysjärjestelmän puhdistuksesta aiheutuvat kulut.

        Kun ensimmäisellä kerralla olisi vaihtanut Bilteman imprelleriin, ei muita vaihtoja matkalla olisi tarvittukaan.

        EU kielsi jotain muutama vuosi sitten niin että siipipyörän materiaali meni uusiksi ja siksi eivät kestäneet. Nyt on löydetty uudet aineet ja taas kestää. Kyse oli luultavasti tuosta, ei siitä että Biltema olisi parempi kuin Volvon käyttämä.


      • Impellerirasisti kirjoitti:

        Kukin tavallaan, halusin vain tietää onko Bilteman siipipyörää vastaan muutakin kuin ennakkoluulo. Ei tunnu olevan

        Hukkasit pointin.

        Jos minulla on kourassa valmiina tuotekoodi, jolla saan kaupasta varmasti varaosan - hintaluokkaa kolme - neljä kymppiä, ja tiedän, että se toimii pomminvarmasti, ostan sen mielummin, kuin alan ehdoin tahdoin umpimähkään etsimään jotain, joka ehkä sopii paikoilleen ja toimii ja olisi kympin pari halvempi.

        Saavutettu säästö valuu ylimääräisenä häröilynä tuhkaan.


      • Muutos maksaa
        vanhami kirjoitti:

        Hukkasit pointin.

        Jos minulla on kourassa valmiina tuotekoodi, jolla saan kaupasta varmasti varaosan - hintaluokkaa kolme - neljä kymppiä, ja tiedän, että se toimii pomminvarmasti, ostan sen mielummin, kuin alan ehdoin tahdoin umpimähkään etsimään jotain, joka ehkä sopii paikoilleen ja toimii ja olisi kympin pari halvempi.

        Saavutettu säästö valuu ylimääräisenä häröilynä tuhkaan.

        Näin se on ekalla kertaa, tokalla kertaa tulee säästöä.

        Kaikki muutos vaatii aluksi enemmän resursseja ja hyöty tulee myöhemmin. Siksipä tilanne on aina herkullinen muutoksen vastustajille koska voidaan sanoa, että muutos ei säästä vaan lisää kustannuksia. Komentti pitää kuitenkin esittää nopeasti ennen kuin säästöjä syntyy.


      • bruumi
        vanhami kirjoitti:

        Hukkasit pointin.

        Jos minulla on kourassa valmiina tuotekoodi, jolla saan kaupasta varmasti varaosan - hintaluokkaa kolme - neljä kymppiä, ja tiedän, että se toimii pomminvarmasti, ostan sen mielummin, kuin alan ehdoin tahdoin umpimähkään etsimään jotain, joka ehkä sopii paikoilleen ja toimii ja olisi kympin pari halvempi.

        Saavutettu säästö valuu ylimääräisenä häröilynä tuhkaan.

        Entä Vanhami jos täälläkin kuulet että se Bilteman siipipyörä on toiminut kaikilla sitä kokeilleilla vuosia ja on pari kymppiä halvempi ostaa, niin eikö silloin johdu pelkästään ennakkoluuloista että ostat sen kalliimman?

        Itse välttelen monen tuotteen kohdalla Biltemaa, mutta nämä siipipyörät ovat oikeasti olleet loistavia hinta/laatusuhteeltaan.


      • se pointti
        Muutos maksaa kirjoitti:

        Näin se on ekalla kertaa, tokalla kertaa tulee säästöä.

        Kaikki muutos vaatii aluksi enemmän resursseja ja hyöty tulee myöhemmin. Siksipä tilanne on aina herkullinen muutoksen vastustajille koska voidaan sanoa, että muutos ei säästä vaan lisää kustannuksia. Komentti pitää kuitenkin esittää nopeasti ennen kuin säästöjä syntyy.

        Vanhamin pointti on edelleen hukassa. Jos kerrankin saat vääränkokoisen impellerin tai huonosti kestävän impellerin, olet hukannut lopunikäiset säästöt. Puhumattakaan siitä, että koneesi keittää sen impellerin takia juuri väärässä kohdassa. Säästöt jäävät toteutumatta silloinkin, kun halvempi ostopaikka on pari kilometriä kauempana. Kysehän on kutakuinkin samasta kuin säästäminen siinä läpikalutussa sammuttimen tarkastuksessa. Paremman kohteen valitsemalla saa samalla vaivalla todellisiakin säästöjä.


      • hyvät kokemukset
        Pelle Ri kirjoitti:

        EU kielsi jotain muutama vuosi sitten niin että siipipyörän materiaali meni uusiksi ja siksi eivät kestäneet. Nyt on löydetty uudet aineet ja taas kestää. Kyse oli luultavasti tuosta, ei siitä että Biltema olisi parempi kuin Volvon käyttämä.

        Kaikille sattuu. Ei EU kuitenkaan ketään ole pakottanut laaduttomaksi tietämäänsä tavaraerää myymään.


      • bruumi kirjoitti:

        Entä Vanhami jos täälläkin kuulet että se Bilteman siipipyörä on toiminut kaikilla sitä kokeilleilla vuosia ja on pari kymppiä halvempi ostaa, niin eikö silloin johdu pelkästään ennakkoluuloista että ostat sen kalliimman?

        Itse välttelen monen tuotteen kohdalla Biltemaa, mutta nämä siipipyörät ovat oikeasti olleet loistavia hinta/laatusuhteeltaan.

        Onneksi olkoot. Olet siis löytänyt elämänkumppanin ja onnen, sekä parin sadan elinikäiset säästöt Biltemasta. Olen vilpittömästi onnellinen kaikkien niiden puolesta, jokta ovat löytäneet siansaksakoodin alta kestävän kavern merimatkojansa jähdyttämään.

        Ehkä olen ennakkoluuloinen, mutta en ole kumminkaan kateellinen toisten onnesta.


      • Laparepaleroi
        vanhami kirjoitti:

        Onneksi olkoot. Olet siis löytänyt elämänkumppanin ja onnen, sekä parin sadan elinikäiset säästöt Biltemasta. Olen vilpittömästi onnellinen kaikkien niiden puolesta, jokta ovat löytäneet siansaksakoodin alta kestävän kavern merimatkojansa jähdyttämään.

        Ehkä olen ennakkoluuloinen, mutta en ole kumminkaan kateellinen toisten onnesta.

        No, kukin hakee impellerinsä mistä parhaaksi kokee.

        Omaan paattiin haen kamat tasaisesti biltemasta, bauhausista, puu-ilosta, tarjoustalosta ja venetarvikeliikkeistä.

        Halpisketjujen suhteen ei kannata olla sinisilmäinen, niissä myydään samaa romua mitä kalliimmissakin liikkeissä. Esim K-Raudassa myydään vasara rakennysyrittäjälle 50 eurolla, ja harrastaja hakee sen tien toiselta puolen honkajokelaisesta 16 eurolla. Sama vasara valuvikoja myöten, eri tarrat vain.

        Kyllä sama logiikka ilmenee myös venekamppeissa. Tosin on sitten niin, että halvoista kamoista osa tosiaan osoittautuu halvoiksi paskoiksi kamoiksi. Mutta kokeilemallahan se selviää. Esimerkiksi bilteman pohjamaaliin tutustuin vetämällä sitä ensin puoleen pohjaan, toisen puolen ollessa hempeliä. Syksyllä kun molemmat puolet olivat yhtä puhtaat, niin kumpaako käytin seuraavana keväänä? Arvaatteko? Molempia, sillä molemmissa purkeissa oli yhtä paljon jäljellä, kaadoin maalit yhteen ja suttasin koko pohjan. Ja taas toimi hyvin..! :) :)

        Tällainen "varustamotouhu" esim hankintojen ja hintavertailujen kanssa on yksi talvinen osa veneharrastusta. Tätä ajatusta vastaan lykkii kovasti mm. venehotelliyrittäjien edustama maailma, missä veneilijä redusoidaan pelkäksi kuluttajaksi.


      • Muutos maksaa kirjoitti:

        Näin se on ekalla kertaa, tokalla kertaa tulee säästöä.

        Kaikki muutos vaatii aluksi enemmän resursseja ja hyöty tulee myöhemmin. Siksipä tilanne on aina herkullinen muutoksen vastustajille koska voidaan sanoa, että muutos ei säästä vaan lisää kustannuksia. Komentti pitää kuitenkin esittää nopeasti ennen kuin säästöjä syntyy.

        Anteeksi vain, mutta mitä merkitystä impellerin hinnalla on veneilyn kokonaiskustannusten osalta?


      • Pelle Ri
        hyvät kokemukset kirjoitti:

        Kaikille sattuu. Ei EU kuitenkaan ketään ole pakottanut laaduttomaksi tietämäänsä tavaraerää myymään.

        Pakkohan se on myydä varaosia, lakikin sen määrää. Jos uutta kestävää materiaalia ei ole vielä löytynyt, sitten myydään sitä mikä kestää yhden kauden ja ollaan hiljaa.


      • ei trokari
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Anteeksi vain, mutta mitä merkitystä impellerin hinnalla on veneilyn kokonaiskustannusten osalta?

        Anteeksi vain, halusitko tuoda tähän keskusteluun jotakin?


      • aina ei uskalla
        Laparepaleroi kirjoitti:

        No, kukin hakee impellerinsä mistä parhaaksi kokee.

        Omaan paattiin haen kamat tasaisesti biltemasta, bauhausista, puu-ilosta, tarjoustalosta ja venetarvikeliikkeistä.

        Halpisketjujen suhteen ei kannata olla sinisilmäinen, niissä myydään samaa romua mitä kalliimmissakin liikkeissä. Esim K-Raudassa myydään vasara rakennysyrittäjälle 50 eurolla, ja harrastaja hakee sen tien toiselta puolen honkajokelaisesta 16 eurolla. Sama vasara valuvikoja myöten, eri tarrat vain.

        Kyllä sama logiikka ilmenee myös venekamppeissa. Tosin on sitten niin, että halvoista kamoista osa tosiaan osoittautuu halvoiksi paskoiksi kamoiksi. Mutta kokeilemallahan se selviää. Esimerkiksi bilteman pohjamaaliin tutustuin vetämällä sitä ensin puoleen pohjaan, toisen puolen ollessa hempeliä. Syksyllä kun molemmat puolet olivat yhtä puhtaat, niin kumpaako käytin seuraavana keväänä? Arvaatteko? Molempia, sillä molemmissa purkeissa oli yhtä paljon jäljellä, kaadoin maalit yhteen ja suttasin koko pohjan. Ja taas toimi hyvin..! :) :)

        Tällainen "varustamotouhu" esim hankintojen ja hintavertailujen kanssa on yksi talvinen osa veneharrastusta. Tätä ajatusta vastaan lykkii kovasti mm. venehotelliyrittäjien edustama maailma, missä veneilijä redusoidaan pelkäksi kuluttajaksi.

        Tein pitkän kierroksen keväällä Bilteman venepuolella, kun satuin olemaan ohi kulkemassa. Ja löysinkin jotain ostettavaa: septin hajunpoistoainetta ja jotain muutakin kemikaalia. Joitain vastaavia hankintoja on ollut Bauhausista ja Motonetista. Mihinkään noista ei säästösyistä kannata erikseen mennä, bensat maksavat enemmän kuin säästöt, mutta ohi kulkiessa voi poiketa.

        Niistä vasaroista... Kun viimeksi ostin halpisvasaran, siitä lähti ensimmäisellä iskulla siru. Parin käyttökerran jälkeen sakarat olivat vääntyneet muodottomiksi. Keskihintainen pysyi muuten kuosissaan, mutta siitä ensin taittui, sitten katkesi varsi vuoden satunnaisen käytön jälkeen. Vanhimmat omistamani vasarat ovat isoisän peruja ja laatumerkin tarroilla olevat pysyvät vuodesta toiseen vahingoittumattomina. Ja sama se on venekamppeissa. Saman näköisen sakkelin saa halpiksena ja merkkituotteena. Vain toiseen voi vaativassa paikassa luottaa.


      • -Jallu-
        aina ei uskalla kirjoitti:

        Tein pitkän kierroksen keväällä Bilteman venepuolella, kun satuin olemaan ohi kulkemassa. Ja löysinkin jotain ostettavaa: septin hajunpoistoainetta ja jotain muutakin kemikaalia. Joitain vastaavia hankintoja on ollut Bauhausista ja Motonetista. Mihinkään noista ei säästösyistä kannata erikseen mennä, bensat maksavat enemmän kuin säästöt, mutta ohi kulkiessa voi poiketa.

        Niistä vasaroista... Kun viimeksi ostin halpisvasaran, siitä lähti ensimmäisellä iskulla siru. Parin käyttökerran jälkeen sakarat olivat vääntyneet muodottomiksi. Keskihintainen pysyi muuten kuosissaan, mutta siitä ensin taittui, sitten katkesi varsi vuoden satunnaisen käytön jälkeen. Vanhimmat omistamani vasarat ovat isoisän peruja ja laatumerkin tarroilla olevat pysyvät vuodesta toiseen vahingoittumattomina. Ja sama se on venekamppeissa. Saman näköisen sakkelin saa halpiksena ja merkkituotteena. Vain toiseen voi vaativassa paikassa luottaa.

        Monet keskustelijat puhuvat muutaman kympin säästöista, jos ostaa siipipyörän Biltemasta. Tosiasia on, että veneeni moottoriin (KAMD 44) sopiva siipipyörä maksaa Biltemassa 12 euroa. Vastaavan siipipyörän hinta Volvolla on muistaakseni 64 euroa,

        Samaan moottorin polttoaineen suodatin (Bosch) maksaa tarvikeliikkeissä vähän yli kympin, Volvolla yli 30 euroa, Öljynsuodatin (M- Filter) maksaa tarvikeliikkeessä myös runsaat 10 euroa, Volvolla lähes 30 euroa, ilmasuodattimessa (M-Filter vs. Volvo) on sama hintasuhde jne.

        Kun ottaa huomioon, että Vovokaan ei ole suodatinten valmistaja, kannattaa miettiä, mistä tarvikkeensa ostaa.

        Vuosien mittaan säästöä syntyy satoja euroja, enemmänkin,


      • bruumi kirjoitti:

        Entä Vanhami jos täälläkin kuulet että se Bilteman siipipyörä on toiminut kaikilla sitä kokeilleilla vuosia ja on pari kymppiä halvempi ostaa, niin eikö silloin johdu pelkästään ennakkoluuloista että ostat sen kalliimman?

        Itse välttelen monen tuotteen kohdalla Biltemaa, mutta nämä siipipyörät ovat oikeasti olleet loistavia hinta/laatusuhteeltaan.

        Okei, luovutan, menen ostamaan Biltemasta itselleni siipipyörän. Voisitteko kertoa minulle mikä on Bilteman koodi Jabscon siipipyörälle 1210-0001 Nitriilisenä, 40,90 on apteekin hinta tuolle siipipyörälle. Menen heti hakemaan.


      • pysytään merkissä
        -Jallu- kirjoitti:

        Monet keskustelijat puhuvat muutaman kympin säästöista, jos ostaa siipipyörän Biltemasta. Tosiasia on, että veneeni moottoriin (KAMD 44) sopiva siipipyörä maksaa Biltemassa 12 euroa. Vastaavan siipipyörän hinta Volvolla on muistaakseni 64 euroa,

        Samaan moottorin polttoaineen suodatin (Bosch) maksaa tarvikeliikkeissä vähän yli kympin, Volvolla yli 30 euroa, Öljynsuodatin (M- Filter) maksaa tarvikeliikkeessä myös runsaat 10 euroa, Volvolla lähes 30 euroa, ilmasuodattimessa (M-Filter vs. Volvo) on sama hintasuhde jne.

        Kun ottaa huomioon, että Vovokaan ei ole suodatinten valmistaja, kannattaa miettiä, mistä tarvikkeensa ostaa.

        Vuosien mittaan säästöä syntyy satoja euroja, enemmänkin,

        Miksi et ostaisi Jabscon impelleriä puoleen hintaan Volvon sijasta? Siitähän tässä on kyse. Kai joku idiootti ostaa Volvon pakkasnestettäkin kun on Volvon kone. Boschin tai M-Filterin suodattimet ovat nekin tunnettua merkkikamaa samalla tavalla kuin Jabscon impellerit. Huonolaatuisiakin suodattimia myydään halpiksina.


      • hohhoijaaaaa
        pysytään merkissä kirjoitti:

        Miksi et ostaisi Jabscon impelleriä puoleen hintaan Volvon sijasta? Siitähän tässä on kyse. Kai joku idiootti ostaa Volvon pakkasnestettäkin kun on Volvon kone. Boschin tai M-Filterin suodattimet ovat nekin tunnettua merkkikamaa samalla tavalla kuin Jabscon impellerit. Huonolaatuisiakin suodattimia myydään halpiksina.

        Osta mitä haluat :D
        Ei kiinnosta


      • Rollaattori käyntiin
        vanhami kirjoitti:

        Okei, luovutan, menen ostamaan Biltemasta itselleni siipipyörän. Voisitteko kertoa minulle mikä on Bilteman koodi Jabscon siipipyörälle 1210-0001 Nitriilisenä, 40,90 on apteekin hinta tuolle siipipyörälle. Menen heti hakemaan.

        Pitääkö taluttaa kadun yli vai pääsetkö itse?
        Mä en tiedä miksi sä pidät itseäsi lapsen tasolla olevana vai pitääkö meidän pitää?
        Mun 7 vuotias osaa mennä kauppaa yksinkin :D


    • Ei oo väliä

      Tässä on ilmeisesti tullut jonkinlainen väärinkäsitys.
      Bilteman impellerien osatjat ovat kertoneet miksi ostavat niitä.
      Tarkoitus on kertoa omista motiiveista ei käännyttää ketään.

      Ostakaa mitä haluatte, ei sillä ole oikeasti mitään väliä mulle eikä varmaan kenellekään muullekaan minkä impellerin joku virtanen tai lahtinen ostaa :D

    • Lapakutalei

      No aamen saat***ana :)

      Sillä ei tosiaan ole väliä mistä kukin ostaa, varmaan jokainen ostaa kumminkin toivottavasti jostain.

      Käännytys on se, mikä haittaa. Ja näillä halpa/laatu/huono/kallis -asetteluilla vedätetään aika pirusti meitä veneiden tusaajia. Mun mielestä on merkittävää, saako jostain säästöä, sillä se on kaikki samasta kassavirrasta kumminkin pois. Joka euro kun säästyy jostain kiinteästä, on euro lisä tankkiin. Ja 1,5 mpk, eli 7 min lisää kivaa veneilyä kesässä.
      Tottakai pitää ostaa kallistakin välillä, kun sillä on saatavissa hyöty. Täällä joku selitti, että impellerin säästö menee hukkaan, kun ajaa autolla sinne ohikulkutien bilt... eikun motonetiin. No onko pakko mennä autolla? Mä meen joku arki-ilta sen 15 km lenkin fillarilla. Ajoon menee tunti hyötyliikuntaa, ja kaupoissa menee mitä menee. Bussikin on keksitty, sillä on kiinteä hinta...

      Summasummelis,samaha se on mistä kukin ostaa. Mutta ei oikeesti kannata sössöttää mistään "laatukamoista", kun samaa romua myydään joka hyllyssä, hinta vaan on eri.

      • lähtöruutuun..

        Mutta eipä osannut kukaan sanoa, mikä olisi Bilteman tuotekoodi, jolla saa Jabscon osaa 1210-0001 vastaavan. Siitä ongelmastahan koko keskustelu alkoi. Ohjeena oli vain, että mene nyt sinne ostamaan, se on niin halpaa siellä. Ei vain tiedä, mitä ostaa.


      • 25202 osanumero
        lähtöruutuun.. kirjoitti:

        Mutta eipä osannut kukaan sanoa, mikä olisi Bilteman tuotekoodi, jolla saa Jabscon osaa 1210-0001 vastaavan. Siitä ongelmastahan koko keskustelu alkoi. Ohjeena oli vain, että mene nyt sinne ostamaan, se on niin halpaa siellä. Ei vain tiedä, mitä ostaa.

        Eipä ei, mutta harva tietää muutenkaan tuotekoodeja ulkoa, vai osaatko katsomatta kertoa, mikä on moottorisi polttoainesuodattinen koodi Framilla?

        Yleensä tuotteita haetaan moottorin mukaan. Jos tiedät oman moottorisi merkin ja mallin (mikä on huomattavasti yleisempää kuin varaosan tuotekoodin ulkoa muistaminen), niin saat impellerinumeron selville. Näin se toimii muidenkin osien kanssa varaosapuolella.


      • osaan...
        25202 osanumero kirjoitti:

        Eipä ei, mutta harva tietää muutenkaan tuotekoodeja ulkoa, vai osaatko katsomatta kertoa, mikä on moottorisi polttoainesuodattinen koodi Framilla?

        Yleensä tuotteita haetaan moottorin mukaan. Jos tiedät oman moottorisi merkin ja mallin (mikä on huomattavasti yleisempää kuin varaosan tuotekoodin ulkoa muistaminen), niin saat impellerinumeron selville. Näin se toimii muidenkin osien kanssa varaosapuolella.

        Kyllä minä tiedän moottorini öljy- ja polttoainesuodattimien koodit sekä Framilla että puolella tusinaa muitakin valmistajia. Sillä tiedolla niitä saan hankittua, moottorin tyypillä hyvin harvoin. Se lista minulla on tallessa. Suodattimet ovat siitä vaikeita, että täysin vastaavia tuotteita on monella valmistajalla, eikä vastaavuustaulukot ole kattavia. Impellereitä ei ole ollenkaan samanlaista kirjoa ja samat mitat riittäisivät sopivuuteen.

        Ja vielä tarkemmin ottaen aloittaja oli Biltemassa moottorityypin kanssa hakemassa sitä impelleriä, mutta ei saanut.


      • paarlasti
        osaan... kirjoitti:

        Kyllä minä tiedän moottorini öljy- ja polttoainesuodattimien koodit sekä Framilla että puolella tusinaa muitakin valmistajia. Sillä tiedolla niitä saan hankittua, moottorin tyypillä hyvin harvoin. Se lista minulla on tallessa. Suodattimet ovat siitä vaikeita, että täysin vastaavia tuotteita on monella valmistajalla, eikä vastaavuustaulukot ole kattavia. Impellereitä ei ole ollenkaan samanlaista kirjoa ja samat mitat riittäisivät sopivuuteen.

        Ja vielä tarkemmin ottaen aloittaja oli Biltemassa moottorityypin kanssa hakemassa sitä impelleriä, mutta ei saanut.

        Jos oli moottorin mallilla hakemassa, ei ainakaan selvinnyt kirjoituksesta. Sinulla on ilmeisesti sisäpiirin tietoa :D
        Siinä puhuttiin vain vastaavuudesta Jabscon kanssa.

        Oliko niin, että toi 25202 ei ollut sopiva?


      • siellä lukee
        paarlasti kirjoitti:

        Jos oli moottorin mallilla hakemassa, ei ainakaan selvinnyt kirjoituksesta. Sinulla on ilmeisesti sisäpiirin tietoa :D
        Siinä puhuttiin vain vastaavuudesta Jabscon kanssa.

        Oliko niin, että toi 25202 ei ollut sopiva?

        Aloittajalla oli sekä Jabscon että Volvon osanumerot mukana. Sen voi lukea tekstistä ilman sisäpiiritietoa.


    • Minusta tämä oli pitkästä aikaa juuri sitä nettikeskustelun parasta antia, vaikka asia ei edennytkään mihinkään. Täysin puskasta heitetty schitti oftopicci loisti poissaolollaan, jokaisella oli selkeä kanta, miksi käyttää mitäkin siipipyörää. Ei tämän ole tarkoitus ollakkaan mikään korkein oikeus, missä kollektiivisesti päätetään, että on hyväksyttyä käyttää vain sen ja sen valmistajan tuotteita ja sillä siisti.

    • MitaanTietamaton

      Näyttää bilteman luettelossa olevan 8 erilaista neopreenikumista juoksupyörää, jota meilläpäin siipipyöräksi kutsutaan. Noille on vastaavuus useisiin kymmeniin Volvoihin/Yanmareihin ja hinnat 9,99 - 12,99. Vastaavuustaulukko ja niistä etsiminen ei kuulune bilteman ansaintalogiikkaan, vaan se on ulkoistettu asiakkaalle. Itsepalvelu korreloi tuotteen hintaan.

      Niille, jotka haluavat nitriilisen siipipyörän (veneilevät öljyssä tai minimoimat riskiä kuminpalasten joutumisesta lämmönvaihtimeen) ei biltema ole oikea ostopaikka.

      Nykyisen tuotteen laadun ja hinnan vastaavuudesta sain viime keväänä esimerkin. Tilasin maahantuojan nettikaupasta moottoriini suodattimet ja siipipyörän, originaalilaatua tietenkin. Ihan vaan sen vuoksi, kun pannussa on vielä takuu enkä muutaman kympin takia ota riskiä mahdollisen takuukorjauksen vänkäämisestä.

      Maahantuojalla tarvikkeet olivat asiakasystävällisesti ryhmitelty moottorin tyypin mukaan ja esim. suodattimilla varaosanumero. Samalla varaosanumerolla kun tilasi suodattimen vanhemman tai pienemmän moottorin mukaan, niin hinta putosi muistaakseni 19,70:sta 12,40:een (vastaava m-filter muuten 7,50).

      Nyt tilanne on korjaantunut ja samalla varaosanumerolla olevat suodattimet ovat parempilaatuisia 19,70 euron suodattimia.

      Siipipyörä maksaa maahantuojalla 23,80 ja ensimmäisessä jabscon koodilla vastaan tulleessa suomalaisessa nettikaupassa 30,00 neopreenisena.

      • Osaamisen puutetta?

        En tiedä, miksi tuo löytäminen on niin vaikeaa, minulla meni pari minuuttia 25202 numeron löytämiseen. Taidan olla taitavampi kuin muut etsijät.


      • entäs tää
        Osaamisen puutetta? kirjoitti:

        En tiedä, miksi tuo löytäminen on niin vaikeaa, minulla meni pari minuuttia 25202 numeron löytämiseen. Taidan olla taitavampi kuin muut etsijät.

        Löydätkö Bukh DV20:een sopivan? Johnson Pumpin koodi on 09-808B-1, vastaava Jabsco on 2245-001

        Minulta ainakin loppui osaaminen tai sitten Bilteman valikoima. Kuka tietää kumpi?


      • MitaanTietamaton

      • eli siis

      • Miksi???
        eli siis kirjoitti:

        Eli ei löytynyt tieto Biltemasta.

        Nyt varmaankin alkaa muutkin ihmetellä, miksi jankutat tätä asiaa.
        Alussa se oli ihan mielenkiintoista argumentointia puolin ja tosin, mutta kun keskustelu päättyy ja yksi toistaa samaa asiaa kuin papukaija, herää kysymys miksi.

        Kukaan ei missään vaiheessa epäillyt etteikö ole ihmisiä, joille löytäminen on vaikeampaa kuin muille. Toisaalta kukaan ei myöskään väiittänyt että Biltemassa olisi kaikki mahdoliset impellerit. Kuitenkin täällä on useampiakin ihmisiä, jotka ovat hakeneet tuotteita ihan huvikseen vain kokeillakseen onko se vaikeaa. Ei ole ollut.

        Yritätkö todistaa meille, että asia, missä monet ovat onnistuneet pienellä vaikvalla olsii jotenkin ylivoimainen suoritus vai yritätkä vain selitellä miksi sinä et siihen kykene eikä kenekään muunkaan pitäisi?

        Alkaa hiukan mietityttämään onko sinulla jonkinlainen oma lehmä ojassa. Onko Bilteman palvelu ja valikoima kuitenkin niin paljon parempi kuin sisnun liikkeessäsi, että on "pakko tehdä jotain"?

        Ihan vaan vinkkinä, jos paljon haukkuu kilpailijaa, niin se lisää kiinnostusta sitä kohtaan. Tässä onkin tuotu esille jo se, että sieltä saa impellereitä, ne ovat halvempia kuin muualla, kestävyydestä on vain hyviä kokemuksia, ne löytää jos tietää mikä moottori on koneessa ja löytäminen on niin helppoa, että sen voi tehdä toisen puolesta vain ajankuluksi.


      • ??????
        Miksi??? kirjoitti:

        Nyt varmaankin alkaa muutkin ihmetellä, miksi jankutat tätä asiaa.
        Alussa se oli ihan mielenkiintoista argumentointia puolin ja tosin, mutta kun keskustelu päättyy ja yksi toistaa samaa asiaa kuin papukaija, herää kysymys miksi.

        Kukaan ei missään vaiheessa epäillyt etteikö ole ihmisiä, joille löytäminen on vaikeampaa kuin muille. Toisaalta kukaan ei myöskään väiittänyt että Biltemassa olisi kaikki mahdoliset impellerit. Kuitenkin täällä on useampiakin ihmisiä, jotka ovat hakeneet tuotteita ihan huvikseen vain kokeillakseen onko se vaikeaa. Ei ole ollut.

        Yritätkö todistaa meille, että asia, missä monet ovat onnistuneet pienellä vaikvalla olsii jotenkin ylivoimainen suoritus vai yritätkä vain selitellä miksi sinä et siihen kykene eikä kenekään muunkaan pitäisi?

        Alkaa hiukan mietityttämään onko sinulla jonkinlainen oma lehmä ojassa. Onko Bilteman palvelu ja valikoima kuitenkin niin paljon parempi kuin sisnun liikkeessäsi, että on "pakko tehdä jotain"?

        Ihan vaan vinkkinä, jos paljon haukkuu kilpailijaa, niin se lisää kiinnostusta sitä kohtaan. Tässä onkin tuotu esille jo se, että sieltä saa impellereitä, ne ovat halvempia kuin muualla, kestävyydestä on vain hyviä kokemuksia, ne löytää jos tietää mikä moottori on koneessa ja löytäminen on niin helppoa, että sen voi tehdä toisen puolesta vain ajankuluksi.

        Montako viestiä on jankuttaminen? Riittääkö kaksi? Tosin tämä on tietysti jo kolmas.

        Ja kuka olisi kilpailija? Minä en ainakaan alalla toimi, tuskin kukaan muukaan kirjoittajista kuin vanhami, jonka edustama liike tuskin laskee erilaisen tuotevalikoiman takia Biltemaa tai Motonetia kilpailijaksi.

        Minä ainakin jään ihmettelemään.


      • myyjä siinä
        Miksi??? kirjoitti:

        Nyt varmaankin alkaa muutkin ihmetellä, miksi jankutat tätä asiaa.
        Alussa se oli ihan mielenkiintoista argumentointia puolin ja tosin, mutta kun keskustelu päättyy ja yksi toistaa samaa asiaa kuin papukaija, herää kysymys miksi.

        Kukaan ei missään vaiheessa epäillyt etteikö ole ihmisiä, joille löytäminen on vaikeampaa kuin muille. Toisaalta kukaan ei myöskään väiittänyt että Biltemassa olisi kaikki mahdoliset impellerit. Kuitenkin täällä on useampiakin ihmisiä, jotka ovat hakeneet tuotteita ihan huvikseen vain kokeillakseen onko se vaikeaa. Ei ole ollut.

        Yritätkö todistaa meille, että asia, missä monet ovat onnistuneet pienellä vaikvalla olsii jotenkin ylivoimainen suoritus vai yritätkä vain selitellä miksi sinä et siihen kykene eikä kenekään muunkaan pitäisi?

        Alkaa hiukan mietityttämään onko sinulla jonkinlainen oma lehmä ojassa. Onko Bilteman palvelu ja valikoima kuitenkin niin paljon parempi kuin sisnun liikkeessäsi, että on "pakko tehdä jotain"?

        Ihan vaan vinkkinä, jos paljon haukkuu kilpailijaa, niin se lisää kiinnostusta sitä kohtaan. Tässä onkin tuotu esille jo se, että sieltä saa impellereitä, ne ovat halvempia kuin muualla, kestävyydestä on vain hyviä kokemuksia, ne löytää jos tietää mikä moottori on koneessa ja löytäminen on niin helppoa, että sen voi tehdä toisen puolesta vain ajankuluksi.

        Kas vain, Bilteman markkinointi ilmoittaautuu paikalle. Hänen mielestään on hyvää markkinointia kertoa, että muualle menevät ovat tyhmiä ja asiakkaan tyhmyyttä, jos ei osaa ostaa hänen liikkeestään.


      • kalikka kopahti :D
        myyjä siinä kirjoitti:

        Kas vain, Bilteman markkinointi ilmoittaautuu paikalle. Hänen mielestään on hyvää markkinointia kertoa, että muualle menevät ovat tyhmiä ja asiakkaan tyhmyyttä, jos ei osaa ostaa hänen liikkeestään.

        Mielestäni toin esille, että osan löytäminen on toisille niin helppoa, että sen tekee huvikseenkin. Toisaalta täällä on sellaisa, joille osa täytyy etsiä. Joku ero näiden ihmisten välillä on. Ei nyt vaan tule mieleen, mikä se voisi olla :D


      • Blingtemaaaa!!!
        myyjä siinä kirjoitti:

        Kas vain, Bilteman markkinointi ilmoittaautuu paikalle. Hänen mielestään on hyvää markkinointia kertoa, että muualle menevät ovat tyhmiä ja asiakkaan tyhmyyttä, jos ei osaa ostaa hänen liikkeestään.

        Joo, näköjään sama hemmo kirjoitti tuohon Bilteman kierroslukumittarikeskusteluun, että asiakkaalla on asenneongelma, jos ei heidän "asiakaspalvelu" osaa neuvoa tuotteidensa oikeaa käyttöä.

        Eli: menkää Maritimin tiskille kysymään kuinka Bilteman mittari pitää kytkeä!


      • Hyvä juttu
        Blingtemaaaa!!! kirjoitti:

        Joo, näköjään sama hemmo kirjoitti tuohon Bilteman kierroslukumittarikeskusteluun, että asiakkaalla on asenneongelma, jos ei heidän "asiakaspalvelu" osaa neuvoa tuotteidensa oikeaa käyttöä.

        Eli: menkää Maritimin tiskille kysymään kuinka Bilteman mittari pitää kytkeä!

        Maritimissa se sama mittari maksaa tuplat tai yli.

        On mielestäni hyvä, että niiden, jotka osaa ei tarvitse maksaa neuvoista, joita ei tarvitse. Toisaalta on hyvä, että ne, jotka eivät osaa, saavat neuvoja maksua vastaan.

        Tämä on hyvä järjestely

        Ongelma tulee siinä, jos ne, jotka tarvitsevat neuvoja ja opastusta haluavat saada tuotteet samalla hintaa kuin ne, jotka eivät palvelua tarvitse.


      • Ei ei ei
        Hyvä juttu kirjoitti:

        Maritimissa se sama mittari maksaa tuplat tai yli.

        On mielestäni hyvä, että niiden, jotka osaa ei tarvitse maksaa neuvoista, joita ei tarvitse. Toisaalta on hyvä, että ne, jotka eivät osaa, saavat neuvoja maksua vastaan.

        Tämä on hyvä järjestely

        Ongelma tulee siinä, jos ne, jotka tarvitsevat neuvoja ja opastusta haluavat saada tuotteet samalla hintaa kuin ne, jotka eivät palvelua tarvitse.

        Ei se noin ole. Ei sinnepäinkään. Vai luuletko että tuote on molemmissaa liikkeissa sama, mutta toisessa opastus kuuluu hintaan, toisessa ei. Ei kuomaseni, ei.

        Mittarit ovat kaikin puolin erilaiset. Toisessa on ohjeet mukana, toisessa ei. Jo kuluttajalainsäädäntö edellyttää, että tuotteessa on tarvittavat käyttöohjeet mukana. Ei opastuksesta kuulu maksaa ylimääräistä.

        Koska ohjeita ei ole, voidaan tehdä yksi johtopäätös: halpa mittari ei edes ole tarkoitettu kuin siihen, että se ostetaan, ja heitetään pois kun ei toiminut. Jos alle puolet viitsii palautta roskan, niin bisnes pyörii?


      • Mikäs tämä sitten on
        Ei ei ei kirjoitti:

        Ei se noin ole. Ei sinnepäinkään. Vai luuletko että tuote on molemmissaa liikkeissa sama, mutta toisessa opastus kuuluu hintaan, toisessa ei. Ei kuomaseni, ei.

        Mittarit ovat kaikin puolin erilaiset. Toisessa on ohjeet mukana, toisessa ei. Jo kuluttajalainsäädäntö edellyttää, että tuotteessa on tarvittavat käyttöohjeet mukana. Ei opastuksesta kuulu maksaa ylimääräistä.

        Koska ohjeita ei ole, voidaan tehdä yksi johtopäätös: halpa mittari ei edes ole tarkoitettu kuin siihen, että se ostetaan, ja heitetään pois kun ei toiminut. Jos alle puolet viitsii palautta roskan, niin bisnes pyörii?

        Rauhoitu, ettei katkea verisuoni päästä :D

        http://www.biltema.fi/BiltemaDocuments/Manuals/32-241_man.pdf


      • Väärä osasto

      • oikea osasto
        Väärä osasto kirjoitti:

        Väärä mittari, mutta kiitos osallistumisesta. Sitäpaitsi tämä on siipipyäräkeskustelu, joten jatko siellä kiekkamittariketjussa. Kiitos.

        Vastasin kirjoitukseen, en tiedä miksi se oli laitettu tälle puolelle, mutta eikö tassäkin aiheena ole se, etei joku osaa ostaa biltemasta.

        Kerropa se mitarin numero, niin hasen sinulle ohjeen siihen :D


      • Väärä osasto edelleen
        oikea osasto kirjoitti:

        Vastasin kirjoitukseen, en tiedä miksi se oli laitettu tälle puolelle, mutta eikö tassäkin aiheena ole se, etei joku osaa ostaa biltemasta.

        Kerropa se mitarin numero, niin hasen sinulle ohjeen siihen :D

        Ei ole nyt aiheena. Kerroin sinulle mittarin tuotenumeron tuonne kierroslukumittariletjuun. Kiitos jos löydät kattavat ohjeet!


      • liikaa vai liian väh
        Miksi??? kirjoitti:

        Nyt varmaankin alkaa muutkin ihmetellä, miksi jankutat tätä asiaa.
        Alussa se oli ihan mielenkiintoista argumentointia puolin ja tosin, mutta kun keskustelu päättyy ja yksi toistaa samaa asiaa kuin papukaija, herää kysymys miksi.

        Kukaan ei missään vaiheessa epäillyt etteikö ole ihmisiä, joille löytäminen on vaikeampaa kuin muille. Toisaalta kukaan ei myöskään väiittänyt että Biltemassa olisi kaikki mahdoliset impellerit. Kuitenkin täällä on useampiakin ihmisiä, jotka ovat hakeneet tuotteita ihan huvikseen vain kokeillakseen onko se vaikeaa. Ei ole ollut.

        Yritätkö todistaa meille, että asia, missä monet ovat onnistuneet pienellä vaikvalla olsii jotenkin ylivoimainen suoritus vai yritätkä vain selitellä miksi sinä et siihen kykene eikä kenekään muunkaan pitäisi?

        Alkaa hiukan mietityttämään onko sinulla jonkinlainen oma lehmä ojassa. Onko Bilteman palvelu ja valikoima kuitenkin niin paljon parempi kuin sisnun liikkeessäsi, että on "pakko tehdä jotain"?

        Ihan vaan vinkkinä, jos paljon haukkuu kilpailijaa, niin se lisää kiinnostusta sitä kohtaan. Tässä onkin tuotu esille jo se, että sieltä saa impellereitä, ne ovat halvempia kuin muualla, kestävyydestä on vain hyviä kokemuksia, ne löytää jos tietää mikä moottori on koneessa ja löytäminen on niin helppoa, että sen voi tehdä toisen puolesta vain ajankuluksi.

        Minua ei kiinnosta, saanko samasta kaupasta grillihiilet ja ongenvavat kuin siipipyörätkin. Mutta mielelläni saisin siipipyörän kanssa samasta kaupasta myös pumpun tiivisteen, vanha kuitenkin hajoaa etulevyä irroittaessa. Riittävän ohutta tiivistepaperia minulla ei ole. Mieluummin siis kävisin kaupassa, jossa myydään vain pumppuja ja niiden osia. Siellä myyjätkin tietävät, mitä myyvät.


    • 9 m 9 kn

      En usko Volvon valmistavan mitään merivesipumppuja saati siipipyöriä sellaisiin, vaan Volvokin hankkii tuollaiset Johnsonilta, Jabscolta tai vastaavalta pumppuvalmistajalta.

      Omassa veneessäni on ”Piikkiön palikoilla” marinoitu dieselmoottori omaa sukua Toyota Hiace. Merivesipumppu on muistaakseni Johnsonin käsialaa.

      Ostin veneen toistakymmentä vuotta sitten hankittuani uuden siipipyörän pumpun koodin perusteella Volvo-talosta (Pencentra) – todetakseni,ettei minulla vähävaraisella ole jatkossa mielenkiintoa niin kalliisiin varaosiin.

      Seuraavaksi ovat minulle päässeet impellereitään myymään sekä Biltema että Motonet. Vaihtovälinä olen pitänyt 3–4 vuotta ja siipipyörät ovat olleet vaihtohetkellä ehjiä.

      Käytettyä, varalle jättämääni siipipyörää olen pitänyt mallina mukanani ostoksia tehdessäni. Valinta (mittoja ja uritusta silmämääräisesti vertailemalla) ei ole tuottanut vaikeuksia ja hyvin ovat impellerit istahtaneet paikoilleen.

    • -mm-

      Hyvinhän tämä asia selvisi.
      Seuraavalla kerralla kun menen yrittämään ostaa siipipyörää Biltemasta otan vesipumpun mukaani. Tosin se on kiinni siinä keskimoottoridieselissä joka taas on kiinni 10 metrisessä veneessä mutta onhan noita suurempiakin kuljeteltu. ; ) Tietysti se vanha siiveke olisi ollut hyvä malli mutta eipä sekään mukaan sattunut kun se oli autossa satojen kilometrien päässä.
      Nyt vain sattui niin että venettä ja kotiani lähin siipipyöräkauppa on yli sadan kilometrin päässä ja koska koodit olivat mukana ja muutenkin kävin Biltemassa ohikulkiessani toilailemassa olisin sen siipirattaan ostanut. En säästön vuoksi mutta kokeillakseni kestävyyttä ja kun kerta olin jo kaupassa niin juolahti tuo asia mieleeni.
      Ehkä kuitenkin käyn 'oikeassa' varaosakaupassa ostoksilla.
      Kiitos paljon neuvoista.

      • toimii aina

        Sulla on pikkasen vaikeeta.
        On vielä yksi mahdollisuus, joka perustuu mittaustekniikkaan ja visuaaliseen tarkasteluun. Voi olla hiukan haastava, mutta ota kaveri avuksi.

        Sillä sun moottoritiedoilla sä voit selvittää mikä akseli sun pumpussa on ja samalla siipipyörän mitat. Sitten otat mittanauhan mukaan kun menet kauppaan ostat niihin mittoihin sopivan siipipyörän.

        Toiminta edellyttää monipuolista osaamista, kuten mitahauhan käyttö. Harjoittele ensin jollain esineellä, jonka mitat on tiedossa. Mittaa vaikka viivotinta.


    • Anonyymi

      Itseäkin aihe kiinnostaa kun piti vaihtaa varuuksi impelleri/siipipyörä VolvoPenta D4 moottoriin. Ostin "taas" Jabscon, hintapyyntö oli 45,80 ja ei sisällä tiivistettä. Pienellä ristiintutkimisella huomasin että nämä molemmat käyvät. Bilteman maksaisi 14,90 ja ilman tiivistettä sekin.
      https://store.captainsshop.fi/86-179370001/ekauppa/p86-179370001/
      https://www.biltema.fi/veneily/venemoottorit/juoksupyorat-ja-siipipyorat/juoksupyorat-2000029511

      Eihän Bilteman listalta D4 merkintää löytynyt mutta nuo kaikki muut matchaa joten samaa Neopreenikumia ne on molemmat ja valmistettu Euroopassa. Jabscossa lukee Made in Italy.

      • Anonyymi

        Bilteman siipipyörä paketissa on paperitiiviste mukana. Ainakin siinä joka sopii ad41'een-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bilteman siipipyörä paketissa on paperitiiviste mukana. Ainakin siinä joka sopii ad41'een-

        Bilteman kumi on huonolaatuista. Tee testi: hankaa valkoista paperia siipipyörän kumiin. Jo siitä jää jälki paperiin. Se jälki on siipipyörän materiaalia. Mitäpä luulet - kauanko pumppu kestää tiiviinä, kun sama kumi kiertää pumpussa 1000 rpm?
        Kun pumppu tsippaa niin mieti sitten kannattiko säästää pari ropoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bilteman kumi on huonolaatuista. Tee testi: hankaa valkoista paperia siipipyörän kumiin. Jo siitä jää jälki paperiin. Se jälki on siipipyörän materiaalia. Mitäpä luulet - kauanko pumppu kestää tiiviinä, kun sama kumi kiertää pumpussa 1000 rpm?
        Kun pumppu tsippaa niin mieti sitten kannattiko säästää pari ropoa?

        Bilteman siipipyöriä olen käyttänyt ja vaihdan 4 vuoden välein.


    • Anonyymi

      Mää ostin ameriikasta siipipyörän mun peräprutkuun. Netissä tilasin, posti toi. Varmana on paree ku piilteema.

    • Anonyymi

      Nuo koodit ei välttämättä pidäkään paikkansa mitä niiden sivulla on. Olin jo katsonut että omaan moottoriin Sole mini 26, sama kuin Mitsubishi L3E, sama kuin Westerbeke 30b, moottorikoodiltaan 4mvxl01.0bbb, sopii malli 25-205 ja mittojen piti täsmätä. Kun menin paikan päälle alkuperäisen mallikappaleen kanssa, ainoa identtinen olikin 25-200. AINA mallikappale mukaan.
      Merkittävän paljon edullisempi osa. Meinasin jo luovuttaa ja tilata ulkomailta 45 eurolla postikuluineen. Pieni selvitystyö osoitti, että myös volvo aq 110 ssä käytetään samaa jabscon pumppua> bilteman valikoima avautui.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      180
      10470
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3595
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      54
      3361
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2885
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      215
      2266
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2213
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2053
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1648
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1476
    10. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1396
    Aihe