* Tässä yksi tuhansista vanhoista, joissa on SANOMA !
* OI, Jeesus jo valmisti
1. Oi, Jeesus jo valmisti pelastuksen
toi synnistä lainalta vapauden.
Mä kanssansa yhdistyin Golgatalla,
Sain ristillä kuolla myös ma.
* Kuoro: Nyt Jeesus syömmessäin on,
Oi, armo verraton !
Siksi riemuiten ain kiitän autuudestain,
Kun Hän asuu mun syömmessäni!
2. Niin kauan mä taistelin voittaakseni,
En lepoa löytänyt syömmelleni.
Jäi Golgatan virtahan syntini mun,
Oi auttuutta armoitetun!
3. Oi, siunattu päivä kun ymmärsin sen,
Saan versessä täyden mä pelastuksen,
Nyt helmassa Jeesusken lepäelen,
Ja Häntä ain ylistelen.
4. Sain uskon ja voiman ja rakkauden,
Hän nimeni kirjoitti taivaasehen,
Ja kohta luo Jeesuksen enkelien,
Käyn kotihin kirkkauden.
-San. Selma Granvik -Säv. Runar Stil -Sov. P.Ketonen
* Tällä vaan haluan sanoa sitä, että uudet, uushelluntailaiset laulut, on , ihan hyviä, mutta niistä puuttuu yleensä Hengen sanoma, evankeliumin ydin, Jeesusken työ, ristin kuolema, ylösnaousemus, Golgata, Pyhän Hengen osallisuus, . Sensijaan näissä wanhoissa on pohjaa ja kantavuutta aina ikuiseen elämään asti, ne kantaa pidemmalle, kuin vain , että laulellaan niitä ajankuluksi eri tilaisuuksissa. Onko enää aikoihin saatu lauluja Hengessä, sanat ja sävelet ?
* Siunattuja hetkiä wanhojen Hengessä saatujen laulujen parissa. Jos ei satu niitä olemaan, aina voi hankkia, Antikvaarit varmaan on aarreaittoja, samoin Kirpputorit , löytää näitä kuolemattomia ikuisesti eläviä lauluja !
Vanhat h-herätyksen laulut, vastaan uudet ?
41
2142
Vastaukset
- Säälin sinua vanhus
Miten ne uudet laulut voi olla "ihan hyviä", jos niistä puuttuu " Hengen sanoma, evankeliumin ydin, Jeesusken työ, ristin kuolema, ylösnaousemus, Golgata, Pyhän Hengen osallisuus".
Niistä siis puuttuu kaikki todellinen, mutta ne on silti hyviä? Niinkö mielestäsi? Olen kuullut, että olet jo vanha mies, mutta näytät yhä mielistelevän herätysliikettä enemmän kuin etsit Jumalan kunniaa.
Nuorikin ymmärtää kuinka huonoon suuntaan ja harhaan helluntailaisuus on kulkemassa. Ne meistä, joita ei vedä puoleensa diskovalot ja jytämusa, kun ollaan tehty parannus ja uskottu Jeesukseen. Mehän päästiin sitä maailmallisuutta pakoon Jeesuksen avulla. Ennen heiluttiin diskojen valoissa ja savuissa. Nyt seurakunta vetää vanhaan takaisin. Minä menetin noilla teillä puhtauteni ja hyvän omantunnon. Siihen menoon en palaa, jos Herra armahtaa ja varjelee.
Minä en tuomitse teitä vanhat, mutta kyllä te nykyajan menosta suuremman vastuun kannatte kuin me nuoret.* On ne hyviä, onhan niissä kyse elämästä uskovaisena, mutta niin monet on vain tämänajan , ajallisen elämän kannalta sanoitettuja ja miten on ihanaa olla uskossa, siksi ne on HYVIÄ, mutta usein niistä puuttuu "veren ääni", ne on inhimillisiä, kun Hengessä saadut on taivaallisia,
- pehmopappa
Mohikaani_27 kirjoitti:
* On ne hyviä, onhan niissä kyse elämästä uskovaisena, mutta niin monet on vain tämänajan , ajallisen elämän kannalta sanoitettuja ja miten on ihanaa olla uskossa, siksi ne on HYVIÄ, mutta usein niistä puuttuu "veren ääni", ne on inhimillisiä, kun Hengessä saadut on taivaallisia,
Herran
http://ristintie.com/files/Helluntaikonfa-Sisalahetusjuhla-mm_7654ss8o.-Walden,Vaurula-200691-Lehijarvi-kas-16.mp3 - Anonyymi
Niin täytyy sanoa että kyllä tämän ajan hengelliset laulut ovat yleiseti ottaen usein sanomaltaan sitä sun tätä. Se voi johtua pääasiassa siitä että olemme luopuneet Kristuksen Herraudesta elämässä. Miten niihin lauluihin voisi tulla hengelliset sanat jos lauluntekijälle on vieras evankeliumin todellinen sanoma. Pyhähenki ei voi synnyttää lauluun oikeaa sanomaa syystä että henkeä ei ole. Laulujen sanat siteeraa jollain tavalla Raamatusta saatua tietoa mutta niistä puuttuu Armon kokemisen henki ja sanoma ja päämäärä . Itse olen tullut uskoon Jumalan Armosta vuonna 1979. Olen laulanut elämäni varrella eri tilanteissa. Nuorempana toki enempi. Nyt on ollut vuosia välissä elämänolosuhteista johtuen että en ole laulanut vuosiin. Nyt olen ajatellut että vielä voisin laulaa ennenkaikkea evankelioivassa merkityksessä. Kun etsin noita lauluja niin kyllä täytyy sanoa että aikavähän uusissa lauluissa on niitä joita edes viitsisi laulaa juuri sen kevyen sanoman Vuoksi. Sanoitukset ovat jossain määrin Hengenvastaisiakin laulu kertoo aivan jostain muusta kuin Evankeliumista ja Jumalan Armosta. Toki on vielä lauluja ja sanoittajia, jotka ovat pysyneet oikeassa sisällössä. Ja näin lauluissa on herättävä ja hoitava Jumalan Armon vaikutus. Kaikille laujen tekijöille kuitenkin hatun-nosto PS. Helpommin sanottu kuin tehty.
"Oi Jeesus jo valmisti pelastuksen"
Ei ole helluntailainen laulu, vaan luterilainen.* Ei se tee niistä sen honommpia, tämäkin laulu on helluntailaisten ns. " Pitkässä kitarakuoro kirjassa", joka on vanhimpia herätyksen laulukirjoista ! Oli sitten luterilainen tai helluntailainen, sen tekijät on olleet eläväsä uskossa ja Hengellä täytetyt !
- leahimnn2324
No uudet laulut ovat "tuttelia"
Ja nuo vanhat pettuleipää,tai tikkuista kaurapuuroa!
Nuoremmatkin ymmärtävät uudet paremmin.
Te vanhat teette uskomisesta vaikeata.
Sanomalla asiat niin monimutkaiseksi!
Vanhat laulut ovat
kuin sie,
niistä pian aika jättää,tai on jo jättänyt. - Hyvä aloitus
Kiitos tästä aloituksesta! Aamulla satoi ja ukkosti ja minä aloin lueskelemaan vanhan "Herramme tulee"-laulukirjan, vuoden 1956 painoksen sanoja. Ihan samaa mietin, että miksi ei enää kuule näitä vanhoja hyviä hengellisiä lauluja, joissa on todella sanoma ja jotka ovat syntyneet Pyhän Hengen antamina. Noissa lauluissa kaikuu vahvana pohjana Golgatan täytetty työ ja Jeesuksen veren voima ja Jumalan varjelus sekä usko ja toivo. Lauluja lueskellessa monta kertaa kyynel herahti silmään ja ajattelin menneiden sukupolvien uskoa. Tämän saman uskon pitäisi kantaa meitä kaikkia, niin nuoria kuin vanhojakin.
Laitan tähän yhden kauniista lauluista.
1. Jumalan syömmen armoon, min Jeesus kuollessaan
Avasi meille kerran Syvissä haavoissaan,
Uskoni autuuteni Pelotta perustan
Ja elän turvallisna Liitossa Jumalan.
2. Vain tunteitteni armoon Mä ennen turvasin,
Mut syntituskissani Rauhani kadotin.
Kun tunteita vain riitti, Ol' varma autuutein,
Mut niiden haihtuessa Men' autuus yksin tein.
3. Sielussain yötä päivää Alati vaihteli,
Ja Sanan riemujuoma Mun usein hurmasi,
Mut kun se kylmäks jätti, Ol' poissa riemukin
Ja lapsen oikeuttain Syvästi epäilin.
4. Oi, Jumalalle kiitos! - Nyt syyn mä ymmärrän
Ja kalliolla tyynnä Turvassa lepäjän:
Mä turvaan siihen armoon, Min Jeesus kuollessaan
Avasi mulle kerran Syvissä haavoissaan.
5. Mun sydämessäin kyllä Viel tunteet vaihtelee:
Oon tänään lämmin, hellä, Taas mieli kylmenee.
Mut Jumalani luona Ei armo vaihdukaan.
Siis valheitapa syömmein En enää uskokaan.
6. Se omaisuus, min Jeesus Mull' hankki verellään,
Se autuudeksi riittää, - Sen varaan yksin jään.
Se on se kiinnekirja Min Jeesus vahvisti
Ja kuolontuskissansa Verellään kirjoitti.
7. Katsota taivahassa Ei vaihteluita maan,
Uus liitto rikkomatta Siell' pysyy ainiaan.
Mä olen sovitetu, Vaikk' miltä tuntuiskin
Ja kiinnekirjahani Nyt yksin luotankin.
Raamattu käskee meidän muistamaan johtajiamme, jotka ovat meille Jumalan sanaa puhuneet. Sana käskee myös kunnioittamaan vanhimpia.
Syödään vaan Sanan "rukiista" leipää, sillä siitä me elämme, että emme olisi alaikäisiä, joita viskellään kaikissa opintuulissa ja eksytysten kavalissa juonissa.Syy siihen, miksi näitä vanhoja , kuolemattomia Hengessä saatuja ei enää juurikaan lauleta, on mielestni se, että ajanhenki on saanut sijaa kokousten järjestäjissä, ja on madallettu taivaallisesta inhimillisyyteen, maallistumisen seurausta. Jeesus varoitti ajanhenkeen altistumisesta.
- ei hellari
Mohikaani_27 kirjoitti:
Syy siihen, miksi näitä vanhoja , kuolemattomia Hengessä saatuja ei enää juurikaan lauleta, on mielestni se, että ajanhenki on saanut sijaa kokousten järjestäjissä, ja on madallettu taivaallisesta inhimillisyyteen, maallistumisen seurausta. Jeesus varoitti ajanhenkeen altistumisesta.
Kyllä lauluissa ja puheissa pitää olla Jumalan Hengen vaikutus. Jeesusta tulee korostaa aina ja Hänen sovitustyötään. siihen Pyhä Henki yhtyy, sillä mikään muu nimi ei pelasta kuin Jeesus! Ja Pyhä Henki kirkastaa aina Kristusta, siispä lauluihin ja puheisiin vanhan kunnon evankeliumin sanomaa! Kiitos mohikaani aloituksestasi! Sillä ei ole väliä kuka on sanoittanut laulut tai puhuu, kunhan hän korostaa niissä Jeesus nimeä
ei hellari kirjoitti:
Kyllä lauluissa ja puheissa pitää olla Jumalan Hengen vaikutus. Jeesusta tulee korostaa aina ja Hänen sovitustyötään. siihen Pyhä Henki yhtyy, sillä mikään muu nimi ei pelasta kuin Jeesus! Ja Pyhä Henki kirkastaa aina Kristusta, siispä lauluihin ja puheisiin vanhan kunnon evankeliumin sanomaa! Kiitos mohikaani aloituksestasi! Sillä ei ole väliä kuka on sanoittanut laulut tai puhuu, kunhan hän korostaa niissä Jeesus nimeä
* Tässä muutamia otteita tänään ilmestyneen RV-lehden mielipide palstalta, uskon, että kirjoittaja Kauko Laitila Nummelasta, ei pane pahakseen, että lainaan siitä tähän aloitukseen mainiosti sopivaa tosiasiaa ! Seuraavassa hänen mietteitään !
" Miksi vanhat laulut koetaan vieraiksi?
* Mielipiteet musiikin alalla ylsitysmusiikin vaikutuksesta seurakunnissa. Asenteet ovat oleet jyrkkiäkin , puolesta ja vastaan. Koska musiikki on jakanut uskovia kahteen leiriin, on paikallaan miettiä, mistä se johtuu.
* Haluan tähän lisätä yhden , ehkä sivuun jääneen huomion, joka koskee nimenomaan musiikin hengellistä sanomaa, (Huomaa aloitukseni) : voiko olla niin, että nykyisin meitä ei enää kosketa se todellisuus, aiheet ja sisältö, joista vanhojen laulujen sanat kertovat. Ne koetaan vieraiksi, vaikka niiden tekijät usein olevat syvällisiä Sanan tuntijoita ja opettajiakin, mikä heijastuu laulujen sanomasta.
* Jos katsotaan Psalmeja, niiden tummien sävyjenkin snat hoitaa sieluja,. Samoin vanhat hengelliset laulutkin puhuttelevat voimakkaasti myös uskomattomia ihmisiä. Tummien sävyjen suhde iloisiin säveliin tulisi säilyttää. Mielelstäni Hengellisessä laulukirjassa tämä tasapaino on kohdallaan.
* Jos Psalmeista kelpuutetaan luettavaksi vain loppupuolen ylsitys virret, ne eivät useinkaan saa vastakaikua niissä, jotka sillä hetkellä eivät ole riemun kukkuloilla.
* Jos taustalta löytyy Sanan arvovovallan rapistuminen ja Raamatun sanan joutuminen taustalle muun uuden kokuskulttuurin tunkeutuessa seurakuntiin, on heräämisen aika."
* Yllä oleva on niin täydellisesti asiayhteydessä aloitukseen, että toivisin luotsien antaa olla tämä poistamatta, jos se nyt hipookin sääntöä tekstien lainaamisesta, ja onhan siinä tekijän nimi, että en ole sitä omakseni ominutkaan ! Hieman joustoa, näin hyvässä ainakin !
- valo ristiltä
- ei itsekeskeistä
Vanhat laulut keskittyivät Jeesukseen ja Hänen sovitukseensa. Nykyajan laulut keskittyvät ihmiseen itseensä, kuinka HÄN ylistää ja palvoo jumalaansa. Mutta sitä itseensä keskittymistä Jumala ei tarvitse,Hän tietää ja tuntee meidät muutenkin.
- qwerdy
Mohikaani kirjoitti:
"Onko enää aikoihin saatu lauluja Hengessä, sanat ja sävelet ?"
Tuohon sävel-asiaan puutun sen verran, että jo Luther aikoinaan, ja myöhemmin mm. Pelastusarmeija teki moniin ns. maallisiin sävellyksiin hengelliset sanat. Pelastusarmeijan lauluja (entisiä "iskelmiä" siis) on paljon laulettu - ja lauletaan - myös vapaissa suunnissa. Eli ei niitä säveliäkään Pyhä Henki suoranaisesti vaikuttanut, vaikka moni niin vanhoista lauluista luulee. Tosin itse uskon, että myös säveltämisen lahja tulee Jumalalta. Jos sävel on kaunis, miksei siihen voisi tehdä hengellisiä sanoja, pelastusarmeijalaisetkin saivat aikoinaan niitä esittämällä paljon kuulijoita ja moni tuli uskoon.* On aivan eriasia, muuntaa maallisia lauluja hengellisin snaoin, se on ihmistyötä, mutta kun saa Hengessä sanat ja sävelen, siinä on Pyhä Henki sanoittaja ja säveltäjä ja sovittaja. Ja näitä laulja syntyy varmaan vieläkin, mutta pääseekö ne esiin, sen valtavan launteko buumin läpi, koska ovat taivaallisia, uudet levytykset on sanoitettu ihmistekoisesti, samoin muusiikin taivat säveltää. Saa niitkin toki olla ja pitääkin tehdä laulja, mutta MISSÄ on Hengessä saadut laulut , Hengessä sävelen saaneet ? Vanhat laulkirjat on paljolti näistä kootut, mutta uudet laulvihkoset ja kirjat, ei juurikaan sisällä näitä Golgatan veren ja Pyhän Hengen voimaa korostavista lauluistaa, ne on inhimillisesti kauniita ja mukavia kuulla viihteenä, niistä vain puuttuu Hengen sanoma,. Tämä, " Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnalle sanoo", ja jos millä, niin juuri lauluilla Henki puhui seurakunnille, Sanan saarnan vahvistamiseksi, Sana aina ensin, nyt on toisto eli lorumittaan tehdyt kuorot joita toistetaan väsyksiin asti, ja Sanaa ei kuulla juuri koskaan. Tottahan tämä on. Kuulin sellaisenkin lausahduksen, että " Eihän nuoret ymmärrä Raamattua, turha on heille raamattutuntja pitää, annetaan heidän vaan musisoida ja ylistellä omissa oloissaan, pysyväthän poissa maailman turuilta"! Tässä lausumassa on hyvä kuolettanut parhaimman inhimillisine tunteiluineen, ja on tosi lyhytnäköistä opetusta nuorille, jotka jossain vaiheessa ottaa h-herätyksen johdon haltuunsa, mitähän he ja millä eväillä he voivatkaan asiaa hoitaa ?
- Mohikaani_27 ei kirj
Mohikaani_27 kirjoitti:
* On aivan eriasia, muuntaa maallisia lauluja hengellisin snaoin, se on ihmistyötä, mutta kun saa Hengessä sanat ja sävelen, siinä on Pyhä Henki sanoittaja ja säveltäjä ja sovittaja. Ja näitä laulja syntyy varmaan vieläkin, mutta pääseekö ne esiin, sen valtavan launteko buumin läpi, koska ovat taivaallisia, uudet levytykset on sanoitettu ihmistekoisesti, samoin muusiikin taivat säveltää. Saa niitkin toki olla ja pitääkin tehdä laulja, mutta MISSÄ on Hengessä saadut laulut , Hengessä sävelen saaneet ? Vanhat laulkirjat on paljolti näistä kootut, mutta uudet laulvihkoset ja kirjat, ei juurikaan sisällä näitä Golgatan veren ja Pyhän Hengen voimaa korostavista lauluistaa, ne on inhimillisesti kauniita ja mukavia kuulla viihteenä, niistä vain puuttuu Hengen sanoma,. Tämä, " Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnalle sanoo", ja jos millä, niin juuri lauluilla Henki puhui seurakunnille, Sanan saarnan vahvistamiseksi, Sana aina ensin, nyt on toisto eli lorumittaan tehdyt kuorot joita toistetaan väsyksiin asti, ja Sanaa ei kuulla juuri koskaan. Tottahan tämä on. Kuulin sellaisenkin lausahduksen, että " Eihän nuoret ymmärrä Raamattua, turha on heille raamattutuntja pitää, annetaan heidän vaan musisoida ja ylistellä omissa oloissaan, pysyväthän poissa maailman turuilta"! Tässä lausumassa on hyvä kuolettanut parhaimman inhimillisine tunteiluineen, ja on tosi lyhytnäköistä opetusta nuorille, jotka jossain vaiheessa ottaa h-herätyksen johdon haltuunsa, mitähän he ja millä eväillä he voivatkaan asiaa hoitaa ?
* Onhan se totta, mitä kirjoitit, laulja voidaan saada niin monilla tavoin, onhan monia kansan sävelmiä sovitettu hengellisiin sanoihin, ja voidaan toki ja johon Jumalan Henki yhtyy, ei ole tarkoituskaan, että väittäisin lauljen syntymisen olevan niin yksipuolista, mutta juuri Pyhässä Hengessä syntyneet inspiraatiossa spontaanisti , ovat niitä kuolemattomia helmiä, ja kuitenkin niitä kuulee enää harvoin kokouksissa.
- ei hellari
Mohikaani_27 ei kirj kirjoitti:
* Onhan se totta, mitä kirjoitit, laulja voidaan saada niin monilla tavoin, onhan monia kansan sävelmiä sovitettu hengellisiin sanoihin, ja voidaan toki ja johon Jumalan Henki yhtyy, ei ole tarkoituskaan, että väittäisin lauljen syntymisen olevan niin yksipuolista, mutta juuri Pyhässä Hengessä syntyneet inspiraatiossa spontaanisti , ovat niitä kuolemattomia helmiä, ja kuitenkin niitä kuulee enää harvoin kokouksissa.
Kyllä välillä tuntuu, kun noita nykyisiä lauluja kuuntelee, että mitä. onko jo kirkkoihinkin tullut tanssisävelet. Sanatkaan ei paljon erota sanomaa joten eipä enää tiedä mitä laulajat laulaa. Tanssilaulua vaiko muka hengellistä biisiä! Vanhoissa lauluissa kaikuu vieläkin veren sanoma ja Jeesuksen sovitustyön korostaminen! Sitä me tarvisemme, emme mitään renkutuksia, jotka ovat hetken viihdettä, mutta sielu jää täysin tyhjäksi! Oikeassa olet mohikaani! Tuon lauseen olen kuullut minäkin, ettei nuoret ymmärrä Raamatun sanomaa, joten niiden pitää saada musisoida. Olen ollut aina sitä mieltä, että nuoret ovat älykkäitä ja ymmärtävät Raamatun sanoman täydellisesti. Mutta heidän on saatavaa kuulla raitista ja tervettä opetusta Jumalan Sanassa! Nyky renkutukset eivät vie lähemmmä Kristusta vaan päin vastoin ei enää tiedetä sitä mikä on oikein ja mikä väärin, kun kaikki sallitaan!
- mitä sanot "Mohis"?
vai niin.
Tässä esimerkkiä:
Tiedän aika hyvin helluntailaiset
Helluntailainen kulttuuri on aika erilaista kuin luterilaisuus, vaikka usko on aika sama. Monet kirkkoihin tottuneet kokevat tilaisuudet aika hämmentävinä. Helluntailaisuus sopii ehkä paremmin ihmisille, jotka pitävät enemmän show-meiningistä. Olen luterilainen, mutta vieraillut usein helluntaijuhlilla ja karsimaattisissa tilaisuuksissa.
Helluntaitilaisuus:
Bändi säestää ylistystä, yhteislauluja, joilla virittäydytään tunnelmaan. Kaikkien helluntailaisten lempimusiikkia on Hillsong. Yleensä tilaisuuksissa on hämärää, värivaloja ja savua.
Pirteä solariumissa ahkerasti vieraileva perheenisä astelee lavalle kiitellen innoissaan Jeesusta. Hän latelee superlatiiveja rukouksen voimasta, kertoo puujalkavitsejä ja kehuu vaimoaan. Lopussa tunnelma rauhoittuu, puhuja vakavoituu kertoen koskettavan tarinan elämänsä kipuiluista.
Puhuja pyytää kaikkia nousemaan ja ottamaan toisiaan käsistä. Alkaa kovaääninen rukous, jossa julistetaan kaikkien synnit anteeksi ja rukoillaan, että sairaat parantuisivat. Usein edessä käy ihmisiä kertomassa kokemuksiaan. Tilaisuus jatkuu ylistysmusiikilla, jonka aikana voi käydä vielä rukoiltavana.
Osallistuin viime kesänä juhlille, josta löysin pätkän ylistyksestä:
http://www.youtube.com/watch?v=guF2Sr2dG_I* MInä en tunne tuota kuvaustasi helluntailaiseksi, se on jotain aivan uutta, jota en ole ollut seuraamassa, muualla kuin konfassa, se ei ole perinteistä Pyhän Hengen johtamaa toimintaa, vaan siinä kuvastuu ajanhenki ja maailamallisuus, josta kehoitan pysymään erillään, joskaan en kehoita ketään kirkkoon kuolleen kirjaimen ja ulkoa opitun Jumalan palveluksenkaan pariin. Kyllä vielkin löytyy aitoa h-herätyksen Hengen voimaista toimintaa, johon kehoitan kaikkia ihmisiä menemään ja kuulemaan veren ja Pyhän Hengen voimaista Sanan saarnaa.
- niinpä niin ja juupa juu
Mohikaani_27 kirjoitti:
* MInä en tunne tuota kuvaustasi helluntailaiseksi, se on jotain aivan uutta, jota en ole ollut seuraamassa, muualla kuin konfassa, se ei ole perinteistä Pyhän Hengen johtamaa toimintaa, vaan siinä kuvastuu ajanhenki ja maailamallisuus, josta kehoitan pysymään erillään, joskaan en kehoita ketään kirkkoon kuolleen kirjaimen ja ulkoa opitun Jumalan palveluksenkaan pariin. Kyllä vielkin löytyy aitoa h-herätyksen Hengen voimaista toimintaa, johon kehoitan kaikkia ihmisiä menemään ja kuulemaan veren ja Pyhän Hengen voimaista Sanan saarnaa.
YouTubesta kuuntelin Maarit Jussilan laulun Käänny valoon. Oli totisesti hyvä laulu ja myös sanat.
- Mohikaani_27 ei kirj
niinpä niin ja juupa juu kirjoitti:
YouTubesta kuuntelin Maarit Jussilan laulun Käänny valoon. Oli totisesti hyvä laulu ja myös sanat.
* Niin varmaan, mutta mitä sitten ? Mitä halusit sillä sanoa ? On hyviä lauluja ja sanoja pilvin pimein, oliko siinä jotain erkoista ?
- ei hellari
Eipä kuulosta helluntailaisten kokouksilta. Ei ole värivaloja ei hämärää ja savua. En ole koskaan ollut sellaisessa tilaisuudessa helluntaikokouksissa käydessäni. Huoneet on valaistu kirkaasti ja mitään tuollaisia ilmiöitä ei ole ollut
- Äänekoskella
Eräs kirjoittaja tässä ketjussa on ketku itse!
Saa varmaankin hengessä kirjoitelmiaankin,
ja arkielämässäkin ei myönnä tekemiään virheitä/syntejä.
Päänsä ei taivu anteeksipyyntöön.
Kulkee omaa kummallista uskon latuaan.
Ei käy kokoontumisissa uskovien kanssa,kuitenkin opettaa.
Koskella tuo totisesti huomattiin!
Sai hepulin,kun seurakunta ei hyväksynyt hänen lähetys käskyään.
Tuollainen käytös ei voi olla Jumalasta!
Ja syytti myös uskon veljensä provosoineen kastealtaan rapun,josta putosi.........* Olet alle kaiken arvostelun alapuolella , voi raukkaa , Jeesus voi sinutkin parantaa ja pelastaa.
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Olet alle kaiken arvostelun alapuolella , voi raukkaa , Jeesus voi sinutkin parantaa ja pelastaa.
* Saat "äänekoslkella" tässä kutsun tulla käymään luonani, tiedät kyllä missä asun, tule jos olet sanojesi takana kasvotustenkin ! Sen jälkeen pannaan kirjoituksesi uusiksi ! Vedit koko seurakunnan juorusi taakse !
- koskelta kajahtaa
Itseppähän näitä olet tänne suoltanut!Kertonut miten huonosti ja epäkunnioittavasti sinua koskella kohdeltiin.
Ei ole siis mikään juoru.* Sana mitä selität, juoruaminen on synneistä pahimpia, tuu sinäkin tänne, ette vaan puskista heittele lokaasi päälleni, olette aika raukkoja, onko äänekosken asiat noin huonosti, eikä ole kyllä ihmekään, kun pahan tijää/tekijöitä suojellaan. Jumala kuitenkin tietää kaikki, ja tietää, että ansan virititte, mutta Jumala varjeli lyömästä päätäni betonikulmaukseen. No siitähän te pahan palvelijat olisittekin riemuinneet, eikä kukaan olisi tiennyt, että tarkastin edellisenä iltana kastealtaan raput, ja olivat täysin kunossa. Enkä pahemmin ole tästäkään palstalla puhumut, itseppä aloitette menneitä kaivamaan. Toivottavaa olisi, että ansan virittä/virittäjät tulisivat itse valoon, ettei koko seurakunta tartte kärsiä synneistänne !
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Sana mitä selität, juoruaminen on synneistä pahimpia, tuu sinäkin tänne, ette vaan puskista heittele lokaasi päälleni, olette aika raukkoja, onko äänekosken asiat noin huonosti, eikä ole kyllä ihmekään, kun pahan tijää/tekijöitä suojellaan. Jumala kuitenkin tietää kaikki, ja tietää, että ansan virititte, mutta Jumala varjeli lyömästä päätäni betonikulmaukseen. No siitähän te pahan palvelijat olisittekin riemuinneet, eikä kukaan olisi tiennyt, että tarkastin edellisenä iltana kastealtaan raput, ja olivat täysin kunossa. Enkä pahemmin ole tästäkään palstalla puhumut, itseppä aloitette menneitä kaivamaan. Toivottavaa olisi, että ansan virittä/virittäjät tulisivat itse valoon, ettei koko seurakunta tartte kärsiä synneistänne !
* Tarttee olla SAMA, ei Sana !
- S.C.Chapman
Mä diggaan uuden viinin musasta! Joskus keskellä yötä otan liput kainaloon, laitan hillsongin soimaan korvanappeihin ja ylistystanssin parvekkeellani alasti!
Kyllähän Hengellisen laulukirjan ja kitarakuorolaulukirjan laulut ovat kauniita, raikkaita ja puhutteleviakin. On ikävää, ettei niitä enää tahdo kuulla missään. Onneksi Youtube -palvelusta löytyy joitakin ja vielä aitoon helluntaityyliin esitettynä.
En jaksa katsoa Usko-tv:n jumalanpalveluksiakaan, kun niissä ei enää lauleta yhtään vanhaa helluntailaulua, tai jos lauletaan on sovitus ja säestys ylistysbändin pilaama. Helluntaiherätyksen tavoitteena lienee vanhoista lauluista luopuminen. Helluntaikirkkovillityshän on tuonut nuo ylistyssesiot perinteisten helluntailaulujen tilalle. Floridan suomalaisessa helluntaikirkossa kerrottiin vanhat helluntailaulukirjat heitetyn roskiin ylistyssesioiden tieltä. Mitä mahtaa Jumala ajatella?
Ketjuun on päässyt mainintoja Äänekoskelta. Siellä on siis tapahtunut muutakin ikävää, kuin tapaus PP, jonka saarnausinnolle ei Helluntaiherätyksen neuvoa-antavien veljien antama painava sanakaan näyttänyt tehoavan. Lienee siis eräs Helluntaiherätyksen ongelmaseurakunnista, joita näyttää riittävän.- Ei tulikastetta, ei!
Minua joskus ihmetytti eräs helluntailainen tai karismaattinen laulu, jossa pyydettiin "tulikastetta taivahan" !!!! Raamatussahan tulikaste on helvetin tuli eli tuomio. Tuntui oudolta, että ihmiset sitä suoranaisesti pyysivät, vieläpä itselleen!!
Matt3:12 kertoo tulikasteesta sammumattomassa tulessa! Mutta ystävät, eihän vielä ole sen aika! Maltetaanhan odottaa Tuomiopäivään asti, eikö niin!! Vielä on armonaika, Jeesus kastaa vielä ihmisiä Seurakuntaruumiinsa jäseniksi Pyhällä Hengellä! * Ymmärät väärin! Pyhästä Hengestä sanotaan, mm. Johanneskastaja, " ...mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä ja tulella.Matt.3:11. Raamattu puhuu kauttaaltaan tulesta, kun on kyse Pyhästä Hengestä. Sillä ei ole mitään tekemistä, mitä itse arvelet tulen tarkoittavan. Pitää lukea Raamattua, että tulee tuntemaan asioita, ei sitten tarvitse lulla mitään !
- Uskova
Mohikaani!! Kyllä tulikaste helvetin tulta tarkoittaa, ainakin Raamattu sen niin ilmoittaa. Matt.3:11-12 puhuu selkeästi pelastuneista ja kadotukseen menijöistä. Jae 12 selventää vielä asian. Tulikaste on ruumenten polttoa sammumattomassa tulessa. Raamattu ei ole mikään aforismikirja, jossa yksittäiset jakeet voidaan repiä pois asiayhteydestään. Jakeet 11 ja 12 kuuluvat erottamattomasti yhteen ja selventävät toisiaan. Samasta asiasta Matt.13:30 puhuu: "antakaa molempien kasvaa yhdessä elonleikkuuseen asti; ja elonaikana minä sanon leikkuumiehille; Kootkaa ensin luste ja sitokaa se kimppuihin poltettavaksi, mutta nisu korjatkaa minun aittaani."
Luuk.9:53-54 "Mutta siellä heitä ei otettu vastaan, koska hän oli vaeltamassa kohti Jerusalemia. Kun hänen opetuslapsensa Jaakob ja Juhannes sen näkivät, sanoivat he: "Herra, tahdotko, niin sanomme, että TULI TAIVAASTA TULKOOT ALAS JA HÄVITTÄKÖÖT HEIDÄT?"
Tässäkään ei ole kyse Pyhästä Hengestä, vaan rangaistuksen tulesta, vai mitä?
3.Moos10:2 "Silloin lähti TULI HERRAN TYKÖÄ, ja kulutti heidät, niin että he kuolivat Herran edessä." Tässäkin oli kyseessä tuli taivaasta, joka kertoi rangaistuksesta, eikä Pyhästä Hengestä, vai mitä?
Apt. 2 luvussa, kun Pyhä Henki vuodatettiin maan päälle, näkyi "ikäänkuin tulisia kieliä", Apostolit täyttyivät Pyhällä Hengellä MUTTA EI TULELLA! Tuli symboloi tässäkin rangaistusta, ja Pietarikin puhuu verestä, tulesta ja savupatsaista, mikä kertoo Herran Päivästä, jolloin ihmiskunta saa rangaistuksen synneistään. Pietarin puhe myös tuomitsee juutalaiset kuulijansa siitä, että he tappoivat Kristuksen! Evankeliumi alkaa aina tuomiosta, muuten se ei hyvä uutinen olisikaan.
Tuli on Raamatussa aina tuomion tulta, lauloivatpa helluntailaiset mitä tahansa! On typerää pyytää päällensä "tulta taivahan", pyytäkäämme ennemmin Pyhällä Hengellä täyttymistä, eli sitä, että Kristus saisi muodon meissä!!!!!
Mohikaani, luethan Raamattua vähän tarkemmin! Jos on vaikeita kohtia ymmärtää, niin pyydä apua joltakin, joka tuntee Raamatun paremmin. Voit käyttää myös tunnettuja raamatun selitysteoksia.
- Uskova
Ja vielä Mohikaanille! Johannes Kastaja, joka profetoi Pyhän Hengen kasteesta ja tulikasteesta oli suurin Vanhan Testamentin profeetoista, koska hän näki Jeesuksen ja tunsi hänet maan päällä. Koska hän kuitenkin oli vain VT:n profeetta, niin hän ei voinut nähdä seurakunta-aikaa, mikä tuolloin oli vielä Jumalan salaisuus. Hän siis solmi yhteen Pyhän Hengen kasteen, siis uuden liiton pelastuksen ja Jeesuksen toisen tulemuksen, joka merkitsi Tuomiopäivää. Siksi hän samassa lauseessa mainitsi Pyhän Hengen kasteen ja tulikasteen. Me uuden liiton uskovat tietenkin tiedämme, että noiden kahden kasteen välissä on yli 2000 vuoden armonaika eli seurakunta-aika, joka vielä jatkuu Jumalan armosta! Jokainen pelastunut saa siis automaattisesti pelastumisen hetkellä Pyhän Hengen kasteen, vaikka se ei tietenkään näy ihmein ja merkein, niin kuin ensimmäisenä Helluntaina. Merkkejä (esim. kielet, tuli ja tuuli) ei enää tarvita, koska Apostolien opettama Evankeliumi on jo kaikkien tiedossa, se on kirjoitettu Raamattuun. Merkein vahvistettiin eri ryhmien kuuluminen Seurakuntaan, aluksi juutalaiset Jerusalemissa, pakanat Korneliuksen luona, samarialaiset ja lopuksi vanhan liiton juutalaiset Efesossa. Kaikkien kohdalla annettiin Jumalan merkki, että jokainen juutalainen saisi tietää, että Jumala hyväksyy kaikki ne, jotka ottavat Evankeliumin vastaan, yhteen Jumalan Seurakuntaruumiiseen, eikä tee eroa eri kansojen välillä.
- Uskova
Lisää Mohikaanille! Jumala tuhosi Raamatun mukaan Sodoman ja Gomorran niin, että lankesi TULI TAIVAASTA HERRAN TYKÖÄ. Eihän sekään ollut Pyhän Hengen siunaus, vaan rangaistus! Samoin ensimmäisen maailman Herra tuhossa vedenpaisumuksella, mutta nykyinen maailma on TULELLE TALLETETTU. Sekään ei kerro erityisestä Hengen siunauksesta vaan rangaistuksesta.
Vanhoista tykkään minäkin ja on hienoa,että jotkut ovat ymmärtäneet ottaa uudelleen käyttöön.Nuo uudet orkesterit ja ylistyslaulut ovat jotakin,mitä en edes pidä hengellisenä.Niin paljon löytyy sellaista mitä tehdään hengellisen musiikin nimissä yhtäkkiä tulee mieleen Pekka Salminen Purppuraa levy,kun kuuntelin tuomioni oli armoton,ei mitään tekemistä hengellisellä musikilla!!
Asiahan oli nuo herätyksen vanhat laulut,kun luin kommentteja täällä,niin aiheen vierestä menee muutamilla..Golgatan veressä voima on hyvä AINA!
- ei onnea maan
Lapsuudesta muistan...en mä onnea etsi, en aarteita maan... kunpa kuulisin vielä laulun... Olen itse etsinyt onnea ja aarteita maan, mutta jäjelle jäi vain tuska :(
- Esitä toiveesi
Laulu on näin; En mä aarteita etsi enkä onnea maan, mutta Jeesuksen löytää ompi toivoni vaan. Nimet autuaiden ovat kirjassa sun, sano Jeesus oi siellä nimi onko myös mun! Kokouksissa voi esittää toivomuksena että tämä laulu laulettaisiin, kasnnattaa pyytää ennen kokousta joltain johtohenkilöltä! Löytyy Hengellisestä laulukirjasta!
- Uskova
Pyhän Hengen olemuksesta keskustelu ei ole mennyt sivuraiteille. Lauluissa on tärkeätä raamatullisuus, sillä ei lauluillakaan saa johtaa ketään harhaan! Odottaen Mohikaanin vastausta.....
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek184211Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia5012345Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1421861- 761484
- 1581456
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.91234- 106737
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik34724- 27711
Lähdetkö nainen joku päivä mun kanssa Anttilaan?
Katsomaan sisustustarvikkeita ja sit mentäisiin matkatoimistoon katsomaan matkoja?25681