Ohjaustehostimen öljyvaihto

ohjaustehostin

Mikäli tehostimen öljyjä poistaa maksimin imemällä, niin ottaako syteemi ilmaa?

Kuinkahan suuren osan nesteestä saa pois pelkästään imemällä, laittamatta auton keulaa pukeille, laskemata letkuista ulos ja kääntelemällä ohjaspyörää laidasta laitaan?

Mikäli ei tarvitse ilmailla, niin homma olisi kätevä toteuttaa vain imemällä ja toistaa aika ajoin uudestaan jotta maksimi nesteistä olisi tuoreempaa. Tokihan uusi sekoittuu vanhaan, mutta parempi kuin olla lainkan huoltamatta.

6

804

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei tartte ilmata

      On toki tyhjää parempi, mutta likaisin osuus ei tule noin ulos.
      Ei sitä sen kummemmin ilmailla tarvitse, vähän kääntelee renkaita koneen käydessä, niin että säiliön korkki on auki.

    • ohjaustehostin

      >> On toki tyhjää parempi, mutta likaisin osuus ei tule noin ulos.

      Vaikka se vanha jäljelle jäävä likainen sekoittuukin uuteen, niin jos toimenpiteen uusii säännöllisesti muutaman kerran (vaikka viikon välein riippuen ajomääristä) niin systeemistä saanee varsin suuren osan vanhaa pois tai kokonaisuus puhdistuu varsin paljon.

      Parashan se olisi ottaa letkut irti (paluuletkuko se oli?) ja valuttaa pois samalla ohjauspyörää käännellen. Sitten letku kiinni ja uutta nestettä lisäten edelleen renkaita käännellen varmistuen riittävästä nestemäärästä ennen koneen starttaamista korkki auki. Trakistus ja tarvittaessa lisäys.

      Hankaluus on se, että joskus (kuulema) irroitetun letkun kiinnitys saattaa alkaa vuotaa. Tiedä sitten miten usein haastetta ilmenee ja miksi.

      Imemällä ei tarvitse ryömiä ja ottaa pohjapanssaria pois, mallista riippuen, jotta vanhat nesteet saisi kerättyä astiaan.

    • 46377573

      Ihan hyvin voi ilmata pyörät maassa jos nyt ei ole mikään hirveän painava leveärenkainen auto. Kääntää vain rattia 5 kertaa molempii ääripäihin. Pieniä äänähdyksiä voi tulla pumpusta kun muutama ilmakupla tulee ulos mutta ei se pumppua hajota. Ja voi kyllä vähän mennä ilmaa pelkän säiliönesteenvaihdossa mutta ei tosiaan haittaa kun vaan tekee tuon ilmauksen eli ratin kääntelyn.

      Ei kannata letkuja irrottaa koka silloin sinne menee ilmaa täyteen ja pyörät ilmassakin pumpppu puskee pitkään pelkkää ilmaa ennen kuin järjestelmää ilmaantuu. Ja tosiaan voi helposti alkaa vuotaa koska useimmissa autossa nestettä ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi eli ei ole kunnon tyhjennysproppuja. Jos on vaikka 1,5l nestettä niin osta 3l uutta ja vahda välillä ajellen. Jo kolmen säiliönesteen vaihdon jälkeen itsellä muuttui mustunut vanha neste uuden punaiseksi ja on pysynyt punaisena.

    • ohjaustehostin

      Moottoria ei kuitenkaan tule koskaan käynnistää ennenkuin syteemissä on uudestaan oikeaa määrää nestettä, sillä siitä riskeeraa tulla kallis huolto.

      Mitä toisaalla luin, niin ilmaus kyllä onnistuu yleensä ihan hyvin letkujen irrotuksen ja takaisinlaiton jälkeen renkaita rauhalisesti laidasta laitaan kääntäen nestettä samalla lisäten ja kun taso on hyvä niin sitten vasta käynnistää moottori ja jatkaa korkki auki rauhallista laidasta laitaan ohjauspyörän kääntämistä. Kuitenkin uudestaan kiinnitetty letku kuulema toisinaan alkaa tehdä kiusaa vuotamalla liitoskohdasta. En tiedä onko miten paljon eroja automalleittain.

      Mutta turvallisempi tapa on tuo useampaan otteeseen nesteen imemällä poisto, niin lopulta saa hyvän lopputuloksen.

      Osa systeemeistä on hyvin tarkkoja öljyn laadusta ja siksi usein varmuuden vuoksi paras laittaa vain valmistajan omaa öljyä.

      • 35362476262

        Ne viimeiset ilmat tulee pihalle vasta moottori käynnissä ilmatessa joten lopullinen ilmaus tehdään aina moottori käynnissä. Tuon takia onkin huono tyhjentää järjestelmää kokonaan koska on hankala saada ilmaa pois kun pumppu ei käy. Säiliön nesteen vaihto riittää hyvin, hyvin se sekoittuu kun neste kiertää jatkuvasti säiliön kautta.

        Jotkut vaativat omaa öljyä mutta esim lähes kaikkiin vähän vanhempiin käy mainiosti mineraali ATF.


    • ohjaustehostin

      >> Ne viimeiset ilmat tulee pihalle vasta moottori käynnissä ilmatessa joten lopullinen ilmaus tehdään aina moottori käynnissä.

      Tarkennus. Edellä juurikin selvyyden vuoksi erikseen mainitsin ettei moottoria saa kuitenkaan käynnistää vajailla pumpun nesteillä.

      Ohjauspyörää rauhallisesti laidasta laitaan kääntämällä lukemani toisten kokemuksien mukaan suurin osa ilmasta tulee pois. Mikäli nestevaihdon haluaa tehdä kerralla ja perusteellisesti niin kaava on seuraava.

      1) Auton nokka kevyseti ilmaan auto sammuksissa.

      2) Letku( t) irti ja nesteen pois laskeminen samalla ohjauspyörää rauhallisesti laidasta laitaan kääntämällä (kummenisenkin kertaa) poistoa tehostamassa.

      3) Letku(t) kiinni ja uutta nestettä tasiasesti lisäten ja jatkamalla rauhallista ratin laidasta laitaan kääntämistä. Neste laskeutuu paremmin ja samalla poistuu suuri osa ilmasta.

      4) Kun 3-vaiheessa ilmaa on hyvin poistunut ja nestetaso laitettu kohdilleen, niin auto käyntiin (korkki edelleen auki) ja edelleen rattia rauhallisesti laidasta laitaan kääntäen jolloin loput ilmat poituu.

      Nestemäärän tarkkailu / tarkistus ja tarvittava loppilisäys. Korkki kiinni, pukit alta pois ja matkaan ;-)

      >> Säiliön nesteen vaihto riittää hyvin, hyvin se sekoittuu kun neste kiertää jatkuvasti säiliön kautta.

      Toimepide pitää vain toistaa useampaan otteeseen säännöllisin välein (vaikkapa kerran viikossa) jotta vanhan kaman saa kierrosta pois ja nesteet kirkkaiksi.

      Jossakin vaiheessa teen tuon nesteenvaihdon imemällä ja sitten vain toistan sen useampaan kertaan kunnes on systeemissä puhtaat nesteet. Haluan näin varmistaa ettei letkujen irroituksen myötä tule vuotoja systeemin.

      Vielä en ole päättänyt josko kävisn valmistajalta hakemassa nesteet, niin voi varmistaa ettei niiden vuoksi tule murheita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      69
      2261
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1752
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1440
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1437
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      242
      1373
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      83
      1232
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1205
    8. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      369
      1183
    9. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1175
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      336
      1128
    Aihe