Ensipyöräksi H-D?

pakko olla h-d

Iski kova moottoripyöräkuume ja aloin säästämään rahaa pyörää ja korttia varten.Ikää on 35v joten luulisin saavani samantien sellaisen kortin että voi ajaa isompaakin pyörää, vai onko näissä jotain uusia rahastuskeinoja nykyään?

Katselin käytettyjä sportstereita kun tuntuivat olevan halvimmasta päästä ja ajan kanssa voisi rakennella sitä mieleisen näköiseksi.Millainen sportster on ensipyöränä, vai pitäisikö katsella jotain pienitehoista ensin?1000 kuutioinenhan on aika muhkean kokoinen kone jo mutta rauhallista ajoahan se tulisi minulla olemaan.

En halua edes harkita mitään Japanipyöriä ne näyttävät niin perhanan rumilta.Kaverilla oli joku muoviluoti ja se oli hirveä peli.

16

1343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mika.....

      H-D sopii erinomaisesti ensipyöräksi ja Sporsterista voi hyvin valita suoraan sen 1200 kuutioisen version jos ei vasitella halua sitä pienempää. Japanilaisista kyllä löytyy muitakin kuin muoviluoteja ja japanilaiset tekevät myös customeita, mutta kyllähän se niin on, että jos haluat nimenomaan H-D:n niin sellainen sun täytyy silloin laittaa.

      Mitä ensipyöriin tulee, niin vaikka kuutiotilanvuudeltaan tuollainen yli tonninen tuntuu isolta, niin pitkäiskuiset v-moottorit ovat matalaviritteisiä eli ne ovat voimakkaita ja suorituskykyisiä, mutta eivät aivan hirveän tehokkaita joten niissä on vähän havemmat vakuutukset eivätkä ne yllätä kuskia ikävästi, vaan sopivat hyvin sellaiseen leppoisaan kruisailuun. Nimittäin voima, tai vääntö kuten jotkut sitä tykkäävät nimittää, mahdollistaa sellaisen vaivattoman etenemisen pintakaasulla matalissa nopuksissa ja pyörä on sutjakkaliikkeinen valoista lähdettäessä etc., mutta ei sovellu kaahailuun, koska kovissa nopeuksissa se ei ole kovin mukava eikä ihan tolkuttoman kovaa edes kulje. Hyvä kruisailupyörä on kuitenkin miellyttävä ja viihdyttävä ajettave hitaimmassakin vauhdissa. Niillä nopeila muoviluodeilla on vähän tylsää ajaa hitaasti ja kun ne ovat kierrroskoneita eli sitä suorituskykyä ei ole alakierroksilla, niin niillä joutuu sitä runtua antamaan vähän joka käänteessä. Jos aina pitää olla tuppi nurin, että pyörä suostuu yleensä liikkumaan, niin ajosta tulee aika tempoilevaa ja kyllä sen huomaat kun katselet muoviluotien etenemistä varsinkin kaupunkiliikenteessä.

      Omasta mielestäni ensipyöräksi soveltuisi myös advanture-pyörät eli sellaiset korkean maavaran omaavat allroadit, jotka ovat sopivan tehokkaita, mutta niissä on kohtuullisen vääntävät twinimoottorit ja ne ovat erittäin ketteriä ja miellyttäviä ajaa eivätkä yllätä kuljettajaa. Korkealta myös näkee liikenteessä hyvin, mutta niillä vaatii itsehillintaa malttaa pysyä liikennevirran vaudissa kun ne ovat niin tolkuttoman ketteriä, että niillä pääsisi menemään vaikka mistä. Niiden miinuspuoli on, että ne ovat monien mielestä rumia (vähän sellaisia moottorikelkan oloisia vehkeitä).

      JOs sporsteri sinua millyttää, niin suosittelen tsekkaamaan ainakin Triumph bonnevillen, Yamaha midnightstar 1300cc ja suzukin intruder vs800/1400 pyörät. Mutta edelleen sanoisin, että jos H-D saa sydämesi sykkimään, niin osta semmoinen koska ei noi muut ole H-D:ita. Ne kaikkein halvimmat H-:t saattavat olla vähän sellaisia projekteja, joten käytettyjen kaupoille ota joku asioista perillä oleva kaveri mukaan. Varsinaisesti H-D on laadukas pyörä, mutta käytetyissä harrikoissa saattaa olla sellainen riski, että jos niihin ei ole raskittu ostaa kalliita alkuperäisvaraosia korjausten yhteydessä, niin sellaisilla halvoilla kiinanosilla korjailtu H-D voi olla vähän riskisijoitus. Piraattiosia ei tottumaton edes välttis tunnista, vasta kun sellainen hajoaa. Asiallistesti pidety ja huollettu H-D on laadukas ja hyvä pyörä.

      • Kirjoitat mika roska

        Sportster ei kiihdy valoista rivakasti moottoripyörän mittapuulla,0-100kmh 6sec ei ole rivakasti. Se 1000cc muoviluoti joka kiertää 13000rpm lähtee myös 3000rpm kohdalta ripeämmin kuin Spora. Tietäisit jos olisit ajanut. Ja aloittajalle,60 hp ei ole tehokas,se löytyy vääntävästä Japanilaisesta 650cc moottoristakin. Suzuki Banditissa on 1250cc ja siinä on vääntöä eikä ole kyykkypyörä. Tiesitkö aloittaja että saadaksesi yhtäpaljon pyörää joudut Harrikasta maksamaan tuplahinnan vrt Japsicustom? Ja joo 883 älä edes harkitse parhaalla tahdollakaan. Myös 1200 on tpdela pieni mitoiltaan jos olet keskikokoinen mies. Älä aloittaja ikimaailmassa tee päätöstäsi ennen kuin olet itse ajanut erilaisia pyöriä eri valmistajilta,tämä on kaikkein tärkein asia!


      • Mika.....
        Kirjoitat mika roska kirjoitti:

        Sportster ei kiihdy valoista rivakasti moottoripyörän mittapuulla,0-100kmh 6sec ei ole rivakasti. Se 1000cc muoviluoti joka kiertää 13000rpm lähtee myös 3000rpm kohdalta ripeämmin kuin Spora. Tietäisit jos olisit ajanut. Ja aloittajalle,60 hp ei ole tehokas,se löytyy vääntävästä Japanilaisesta 650cc moottoristakin. Suzuki Banditissa on 1250cc ja siinä on vääntöä eikä ole kyykkypyörä. Tiesitkö aloittaja että saadaksesi yhtäpaljon pyörää joudut Harrikasta maksamaan tuplahinnan vrt Japsicustom? Ja joo 883 älä edes harkitse parhaalla tahdollakaan. Myös 1200 on tpdela pieni mitoiltaan jos olet keskikokoinen mies. Älä aloittaja ikimaailmassa tee päätöstäsi ennen kuin olet itse ajanut erilaisia pyöriä eri valmistajilta,tämä on kaikkein tärkein asia!

        Juu olet ihan oikeassa, että kirjoitin ihan liian kärjistävästi ja asenteellisesti noista kyykkypyöristä. Olet oikeassa myös siinä, että jos haluaa ajaa kovaa, niin kyykkypyörä on ainoa oikea vaihtoehto kokeneelle kuljettajalle ja matkasportti kuten rosvo suzuki on erinomainen vaihtoehto yleiskäyttöiseksi pyöräksi joka on kuitenkin varsin suorituskykyinen.

        Noiden customeiden voima puhuttelee siinä, että niillä voi päästellä ihan pintakaasulla sangen joutuisasti. Customilla ei voi ajaa kovaa myöskään rakenteensa puolesta, koska sitä ei vain ole tarkoitettu vauhdikkaaseen ajoon. Hyvä kiihtyvyys customeissa tarkoittaa sitä, että niillä voi lähteä valoista ihan yhtä vauhdikkaasti ja usein vauhdikkaamminkin kuin suorituskykyisillä perheautoilla (Bemarit ja Audit) eli se kiihtyvyys on jossakin siinä viiden sekunnin tietämillä 0-100km/t, mutta nopeat urheiluautot ja ralliautot kiihtyvät tietenkin vielä nopeammin. Tehokkaat kyykkypyörät ovat ilman muuta nopeimpia kaikista (ihan superurheiluautot voiat päästä samaan luokaan).

        Se että lyhytiskuiset rivimoottorit, joita sporttipyörissä käytetään, ovat kierroskoneita on vain fysikaalinen tosiasia. Pitkäiskuiset v-moottorit ovat voimakkaita ihan siellä alakierroksilla. Se tarkoittaa, että esimerkiksi isossa M- tai C-sarjan intruderissa on sama vääntö 2400 kierroksen kohdalla, joka löytyy hayabusassa vasta 10000 kierroksen kohdalta. Totta kai Hayabusa kiihtyy silti nopeammin 0-100km/t ja on muutenkin noea ja hieno pyörä. Tuollaisen vääntävän kustomin moottorin voima tekee vaikutuksen siellä pintakaasulla hitaammissa vauhdeissa kun pyörä kulkee vaivattomasti kuin laakereilla vaikka kuormaa olisi enemmänkin.

        Olet oikeassa myöps siinä ettei minulla ole kokemusta tehokkaista kyykyistä, mutta matkasporteista olen ajanut Suzuki Bandit 1200cc, joka oli ihan helvetin tehokas pyörä meikäläisen mittapuulla, mutta tosiaan siinäkin sitä jengaa sai olla ennenkuin alkoi tapahtua, mutta kun runtua antoi niin sitten tapahtuikin oikein kunnolla. Enduroita olen ajanut myös ja sitten muutamaa erilaista japsicustomia. Harrikoista kokemukseni rajoittuu siihen, että tuolla talleilla olen höpötellyt niiden rakentelijoiden kanssa, mutta en ole ajanut sellaista.

        Sporsterista en osaa erikseen sanoa, kun H-D:t eivät ole ihan ominta alaani. Olen kuitenkin olettanut ja paperilla Harrikoiden suorituskyky on suunnilleen sama kuin vastaavien japsicustomeiden.


    • 1200

      Jos/kun Sportsteria olet hankkimassa, unohda heti se 883, osta suosiolla 1200 niin ei tarvitse heti olla vaihtamassa. Ruiskun jos ostat niin saat varman pelin ja siihen esim Power Commander niin paranee kummasti. Vakioputkia ei kannata hukata kun mökäpiiput kuitenkin asennat.
      Sporster on kerrassaan mainio peli kaupunkikurvailuun, toki matkanteko sillä onnistuu myös. Tavaroiden kuskaamineen on hieman työlästä matkalehmiin verraten mutta välttämättömän saa köytettyä kiinni/sivulaukkuihin. Nuo laukut ovat vähän kaksipiippuinen juttu, toiset pitävät niistä, itselläni ei ole kun eivät omaan Sportsteriin sovi ulkonäöllisesti.

    • Fuull power

      Yamaha vmax on hauska yleispyörä.

    • Olen HD-MIES!!!

      Sportster on omiaan pienelle ja keveälle ladylle, joka höyhenen kevyenä ei rasita pientä, tehotonta moottoria.

      Mikä onkaan sen ahdistavampaa, kun joutuu sotkemaan pienempää pesään joka nyppylällä. Ei auta vaikka kuinka vääntää kahvasta. Hapenpuute vaivaa konetta.

      Toista on meillä Big-Twin MIEHILLÄ. Vääntöä löytyy kuin pienestä kylästä ja matka joutuu, vain kevyesti kaasukahvaa kierrellen. Turhaa sompaamista ei tarvita.

      Perille päästyä jatkuu MIESTEN pyörän voittokulku. Nimittäin oluttuopin ääressä istuessaan, tunkee jatkuvasti kauniita naisia tyrkyttämään itseään Big-Twin MIEHELLE!

      Naisten pyörällä vinguttanut istuu yksinään mietteissään...

    • Sp1200

      Ei v.ttu, Sportster, blowing away big twins since 1957.
      Sen verran meillä H-D miehillä kiehuu keskenään kun noi big twin miehet yrittää näyttää pareemmuuttaan mutta Sportti vie voiton, lajissa kuin lajissa ;)

    • Trumppa alle

      Käy ostamassa ensin kaappi täyteen HD vaatteita ja muuta romua.

      Siten pääset juonesta kiinni miksi HD on niin suosittu merkonomien ja muiden urpojen mielestä.

      • ja sitten opettelet

        toitottamaan kuinka hoodee on ainoa oikea moottoripyörä ja kaikki muut merkit ei o mitään. Liityt johonkin pönöttäjäliivijengiin jonka kanssa kiertelet pubeja nahkaliiveissäsi uhoamassa kuinka kova harrikkamies olet. Häissä ja hautajaisissakin sua hävetään kun pukeudut tollo aina siihen Harleydavidson-paitaan. Tästä kaikki lähtee ennen kuin ostat mopon,paljonhan sillä ei sitten ajetakaan.


    • pakko olla H-D

      Sportsteria tekee mieli lähinnä sen hinnan vuoksi.Ei tällaisella köyhällä ole varaa ostaa parempaa.Ja onko ensimmäistä pyöräänsä ostavalle järkevä ratkaisu ostaa joku isomoottorinen ohjus jota ei osaa vielä hallita?
      Kävi mielessä onko H-D:tä mahdollista vuokrata jostain liikkeestä vaikka päiväksi jotta pääsisi testailemaan mikä sopii itselle parhaiten?

      En välttämättä tarvitse mitään nopeaa pyörää kunhan sillä pääsee ohi jostain liikenteessä hinaavasta fiat mummosta.

      Vaimo löytyy jo joten ei haittaa jos baarissa naiset eivät tule kiehnäämään ja en viihtyisi kuitenkaan missään jengissä joten sitäkään ei tule tapahtumaan. :)

    • kysyn vaan

      Jos et "viihdy" jengeissä, miksi yleensä edes harkitset jotain pulttilinkoa?

      • Niinpä.

        yhä edelleen,aja erilaisia pyöriä,muitakin kuin hoodeeta ja tee valintasi sen mukaan mikä tuntuu hyvältä. Jos jengielämä tai respecti ei merkkaa valinnassa niin parempia ajajan pyöriä on liikkeet väärällään.


      • Pakko olla H-D

        Moottoripyörän ulkonäkö on aika iso asia.Mieluiten sitä ajaisi sellaisella joka miellyttää sekä ajon että ulkonäön kannalta.Ei nuo intruderit ja vastaavatkaan mitään kamalan näköisiä olleet.Eikä hinnatkaan tuntuneet kovin korkeilta.
        Esim. Honda VT oli hienon näköinen ja kohtuuhintaan saa näköjään käytettyjä.

        Harley Davidson on tietysti Harley Davidson :)
        Ei kai sellaisen omistajan mikään pakko ole kuulua jengiin.Voihan sitä jylistellä sillä pitkin maaseutua vaimon kanssa.

        Kiitos kaikille vastauksista tästä ketjusta on ollut runsaasti apua mietinnöissä.


    • soveli

      Mä hankin aikanaan h-d:n ku se oli ainoo prätkämerkki jonka kanssa en ollu tehny hommia duunissa. Hauska fillari on ollu, vaikka onkin AMF ajalta. En kuulu enkä oo koskaan kuulunu mihinkään "jengiin" ja respektikin taitaa olla aika retuperällä. Mut hyvii kavereita on löytyny ralleista, niin Suomesta kuin ulkomailtakin. Jos harrikka tuntuu sun mielestä kiinnostavalta peliltä, ni hanki sellanen. Älä turhaan funtsaa mitä muut siitä ajattelee

    • 1200

      Pitää vielä lisätä se että unohda myös heti kättelyssä 883 > 1200 konversiot, saattaa olla melkoisia teelmyksiä jos asiantuntematon on tehnyt sen itse. Toki jos ostat SE:n conversio kitin ja annat tietäjän tehdä sen niin se on toinen juttu mutta aito 1200 on varmasti parempi.

    • lowriderjätkä

      Mun ihan ensipyörä oli H-D Dyna Lowrider, 1450 kuutioinen. Sitä ennen olin ajanut polkupyörällä ja ajanut prätkäkoulussa joku 5 päivää.

      Kaikki varottelivat että älä nyt helvetti ensipyöräksi 1500 kuutioista kun et ole omistanut edes skootteria.
      Mitään ongelmia ei silti ole ollut. Aluksi totuttelua rauhallisella alueella ja pikkuhiljaa tutustuu pyörään.
      Suurin ongelma oli pyörän painon ja kääntyvyyden hallitsemisen kanssa. Prätkäkoulussa kokeillut jotain 750 kuutioista katupyörää, niin kyllä pitkäkeulaisen ja 300-kiloisen H-D:n kanssa sai vähän totutella eikä ekalla yrityksellä ollut mitään asiaa tieliikenteeseen.

      Mutta senkun hommaat ihan minkä pyörän itse haluat, en usko että tulet kuolemaan minkään pyörän kyydissä kunhan otat jostain tilaa jossa harjoittelet rauhassa pari päivää pyörän hallitsemista. Näin ainakin se mulla meni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3065
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      106
      2411
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2197
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      156
      1982
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1827
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1257
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe