Pelifirma pystyyn!

Ajattelin perustaa menestyvän pelifirman "pystymetsästä".

Miten ohjelmoidaan menestyvä peli, kuten clash of clans??

Onko mahdollista koodata peli täysin omin voimin ja itse opiskelemalla?
Voiko netistä opetella kaiken tarpeellisen?
Tarvitseeko osata paljon matikkaa?
Riittääkö esim.jo kvaternioiden hallinta yhdistettynä koodamiseen.

Onko tarvittavan osaamistason koodareita työttömänä Suomessa?
Ilmianna
Jaa

121 Vastausta



"Ajattelin perustaa menestyvän pelifirman 'pystymetsästä'."

Ok.

"Miten ohjelmoidaan menestyvä peli, kuten clash of clans??"

Tuntematta lainkaan peliä, tarvitaan idea ja se pitää toteuttaa hyvin. Sitten varmaan markkinointi hoitamaan myynti.

"Onko mahdollista koodata peli täysin omin voimin ja itse opiskelemalla?"

On. Olen koodannut joitain yksinkertaisia pelejä.

"Voiko netistä opetella kaiken tarpeellisen?"

Voi.

"Tarvitseeko osata paljon matikkaa?"

Riippuu täysin pelistä. Jotkut tarvitsevat paljon matikkaa, jotkut taas ei yhtään.

"Riittääkö esim.jo kvaternioiden hallinta yhdistettynä koodamiseen."

Riippuu mitä teet. Aika hassulta tunuu mainita yksi pieni matikan otus ja kysyä riittääkö se, kun matikka perustuu kokonaan edellä opittuihin ja lopulta aksioomiin. Mulle ei tule mieleen peli ideaa, jossa ainoa tarvittava matikan osaaminen olisi kvaterniot.

"Onko tarvittavan osaamistason koodareita työttömänä Suomessa? "

No ainakin yksi.

Kannattaa varmaan tehdä yksinkertaisia peliprototyyppejä ja katsella, minkälaisia ongelmia tulee vastaan ja etsiä netistä tai avoimen koodin peleistä, miten vastaavat ongelmat on ratkottu muissa peleissä.
Onko tarvittavan osaamistason koodareita työttömänä Suomessa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
12 VASTAUSTA:
Kyl niitä pelejä vöi köödäillä kötönä jös jäksää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ön pelejä kirjoitti:
Kyl niitä pelejä vöi köödäillä kötönä jös jäksää.
This is amazing! Visit http://clashofclanshelper.com/ - you receive free Clash of Clans gems instantly! I just tried that! (el815nrqLF)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Voi ja ei voi.

Ohjelmointi ei itsessään ole kovin vaikeaa, mutta eihän pelejä pelkästään ohjelmoida. Tarvitset grafiikkaa, ääntä, musiikkia ja animointia, mikä vaikeuttaa huomattavasti pelikehitystä. Harva osaa tehdä yksin näitä kaikkia asioita sellaisella tasolla, että pelistä tulee hyvä kokonaisuus.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Klauz kirjoitti:
Voi ja ei voi.

Ohjelmointi ei itsessään ole kovin vaikeaa, mutta eihän pelejä pelkästään ohjelmoida. Tarvitset grafiikkaa, ääntä, musiikkia ja animointia, mikä vaikeuttaa huomattavasti pelikehitystä. Harva osaa tehdä yksin näitä kaikkia asioita sellaisella tasolla, että pelistä tulee hyvä kokonaisuus.
... ja vaikka nuo kaikki edellä mainitut osaisi hyvin, niin niistä ei ole paljoa apua, jos ei ole hyvää peli-ideaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Klauz kirjoitti:
Voi ja ei voi.

Ohjelmointi ei itsessään ole kovin vaikeaa, mutta eihän pelejä pelkästään ohjelmoida. Tarvitset grafiikkaa, ääntä, musiikkia ja animointia, mikä vaikeuttaa huomattavasti pelikehitystä. Harva osaa tehdä yksin näitä kaikkia asioita sellaisella tasolla, että pelistä tulee hyvä kokonaisuus.
Näin on, ellei ole keksimässä tetristä tai matopeliä uudelleen. Noissa molemmissahan grafiikka ja audio on unohdettu. Niitä ei siis välttämättä tarvitse, jos idea on riittävän hyvä ja omaperäinen. Rahanteko tällaisilla on varmastikin vaikeaa tai jopa mahdotonta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Klauz kirjoitti:
Voi ja ei voi.

Ohjelmointi ei itsessään ole kovin vaikeaa, mutta eihän pelejä pelkästään ohjelmoida. Tarvitset grafiikkaa, ääntä, musiikkia ja animointia, mikä vaikeuttaa huomattavasti pelikehitystä. Harva osaa tehdä yksin näitä kaikkia asioita sellaisella tasolla, että pelistä tulee hyvä kokonaisuus.
Niin ja voi, koska ne jutut oppii helposti verkosta.

Ja ei voi, koska tarvii osata muutankin kun koodausta, kuten olio-ohjelmointia, sellaista koodin hahmottamista, eikä pelkkiä funktioita ja raakaa koodia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
viskii kirjoitti:
This is amazing! Visit http://clashofclanshelper.com/ - you receive free Clash of Clans gems instantly! I just tried that! (el815nrqLF)
Painuppas kuule perseeseen
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Pelien tekemisessä tarvitaan muutakin osaamista kuin koodaamista, kuten esimerkiksi grafiikat ja äänet. Vastaus riippuu täysin minkälaisesta pelistä kysymys. Jos jokin ASCII grafiikoilla toteutettu keihäänheittopeli, niin vastaus kysymykseen on kyllä tai ehkä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tämä on semmoista seli seli puhetta, että multa puuttuu sitä ja tätä niin ei voi. Ehkä puuttuu, mutta asioita voi opetella. Jos joku alue on heikko, sitä voi opetella. Tekemälläkin voi opetella. En tiedä onko se paras tapa oppia, riippuu vähän ihmisestä, mutta täysin mahdollinen.

Se on sitten eri asia, onko mitään järkeä yrittää tehdä kaikkea itse, ja mikä lopputuloksen taso on tavoite.

Grafiikan tuotto sinäänsä ei ole sen kummoisempi taito kui ohjelmointitatiokaan. Isoini ongelma siinä varsinkin 3D pelien tapauksessa on vain se älytön työmäärä, jos ns. perinteisin menetelmin tekee. Tosin siinäkin voi hyötyä erittäin paljon ohjelmointiosaamisesta, kun ohjelmointitaitoinen pystyy tekemään erilaisia työkaluja, ja generaattoreita, jne. jotka avustaa graafisessa työssä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Voit toki kokeilla piirtää jotain omin pikku kätösin. Siitäpä voit sitten itse arvioida ostaisiko joku kättesi tuotoksia edes huumorinäkökulmasta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
eimulla.muuta kirjoitti:
Voit toki kokeilla piirtää jotain omin pikku kätösin. Siitäpä voit sitten itse arvioida ostaisiko joku kättesi tuotoksia edes huumorinäkökulmasta.
Minun tuotoksia on jo ostettu ja peleihin laitettu, ei siinä mitään. :)

Itsehän aloitin grafiikan tekemisen ensin, ja ohjelmoinnin vasta 10 vuotta myöhemmin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
trollelrson kirjoitti:
Minun tuotoksia on jo ostettu ja peleihin laitettu, ei siinä mitään. :)

Itsehän aloitin grafiikan tekemisen ensin, ja ohjelmoinnin vasta 10 vuotta myöhemmin.
Sitten sinulla on tavallista paremmin pullat uunissa. Pidän sinulle peukkuja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Hieno homma!

"Miten ohjelmoidaan menestyvä peli, kuten clash of clans??"

Minun käsityksen mukaan pelissä kannattaa olla tarpeeksi sympaattiset, omaperäiset hahmot. Grafiikan täytyy olla jollakin lailla miellyttävää tai hauskaa.

"Onko mahdollista koodata peli täysin omin voimin ja itse opiskelemalla?"

Kyllä on mahdollista. Riippuu toki pelin koosta, jos kovin iso projekti, sitten menee hankalaksi. Toisaalta, siitä on kyllä suurta hyötyä jos löydät samanmielisiä tiimiin.

"Voiko netistä opetella kaiken tarpeellisen?"

Vaikea sanoa, mutta paljon netistä voi opetella.

"Tarvitseeko osata paljon matikkaa?"

Jonkun verran kannattaa osata, mutta sitä voi myös opetella.

"Riittääkö esim.jo kvaternioiden hallinta yhdistettynä koodamiseen."

Tämä riippuu aivan siitä, minkälaista peliä teet. Peruskoodaamisessa ei välttämättä tarvitse kummoista matikkaa ollenkaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
"Miten ohjelmoidaan menestyvä peli, kuten clash of clans??"

Pelattavuus on pelissä A ja O. Sen päälle puoleensavetävä grafiikka sekä sopiva brändi tms, niin sitten ollaan jo pitkällä. Tämä ei vastaa kysymykseen, että miten ohjelmoidaan.

Kannattaa tutustua vaikkapa androiden dev kittehin. Vaihtoehtoisesti voi tehdä flashilla pyörivän pelin. Javascriptiäkin voi käyttää, mutta silloin käytännössä sitoudutaan tiettyihin selaimiin, kuten chromeen.

Vähänkään kehittyneemmät pelit tarvitsevat palvelimen vielä sen lisäksi, johon tulokset tallennetaan, hallitaan pelaamisoikeuksia sun muuta.

Helpoin lähestymistapa voisi olla android tai windows phone ympäristö, siihen dev kitti ja siitä sitten kokeilemaan jotain simppeliä alkuun.

Mikäli pelityyppi on tiedossa, niin löytyy joitain ohjelmia, joilla voi sitä peliä tehdä, joskin silloin siinä on iso riski että se tuntuu enemmänkin modilta kuin itsenäiseltä peliltä.

"Onko mahdollista koodata peli täysin omin voimin ja itse opiskelemalla?"

On. Sitä ei vaan opi heti. Ja siitä todellakin on hyötyä jos löydät samanhenkistä seuraa, joka on jo tutustunut hieman aiheeseen.

"Voiko netistä opetella kaiken tarpeellisen?"

Voi, mutta nopeammin oppii jos joku tietävä voisi pointata, että mitä olisi hyvä oppia ja mistä.

"Tarvitseeko osata paljon matikkaa?"

Tapauskohtaisesti. Toimintapeleissä tarvitsee melko usein, koska valmiit ratkaisut yleensä eivät toimi juuri halutulla tavalla.

"Riittääkö esim.jo kvaternioiden hallinta yhdistettynä koodamiseen."

Sanasta kvaternio ei tarvitse ymmärtää hölkäsen pöläystä. Niiden avulla voidaan tapauskohtaisesti mallintaa jotain kätevämmin. Se on työkalu, huonommallakin pärjää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ei. Mutta idean keksitkin jo, eli pelin idea on tehdä rahaa ja hankkia kissanpentuja. Status yhteiskunnassa nousee jommalla kummalla tai ehkä jopa molemmilla. Ruma, epämiellyttävä hahmo osaa tehdä paremmin rahaa ja kissanpennut kehräämään saava hahmo tekee rahaa vähän huonommin mutta jos toimii oikein niin molemmilla hahmoilla on mahdollista saavuttaa lopulta sama status. Mallia peliin kannattaa ottaa vanhoista klassikoista kuten Maniac Mansion. Onnea!
Ilmianna
Jaa
kannattaa unohtaa koko juttu.
suomessa ei kannata yrittää mitään.
jos kuitenkin jonkus pelin meinaat yrittää tehä ,niin tee semmonen hullu peli ,mis juarahan viinaa ja tapellahan.
älä ainakaan mitään helevetin kissa peliä tee.
tai no sellaasen voit tehrä mis nuollahan mirriä .
joo ja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
kiitos vaan, kaffet lensi ruudulle, prkl, oli nii hauska viesti
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
En halua lannistaa mutta pari faktaa...

a) clash of clans - kaltaisten onnistumisten takana on ihmiset ja yritykset jotka hallitsevat koodaamisen ennestään.Ja jopa näille on haasteellsta saada pelistä niin mielenkiintoinen että se oikeasti myy.

b) koodaaminen on oikeasti kovaa työtä, etkä tule pärjäämään loppu peleissä millään googlella löytyvillä valmiilla koodimalleilla.

c) ensinmäisiin tuotantoeriin ja markkinointiin tarviset rahaa.Thjätaskuna on siis turha lähteä liikkeelle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Mihin tuotantoeriin? Ei tässä mitään makkaraa olla myymässä.

Valmiista koodimalleista opiskellaan eikä niistä mitään peliä rakenneta. Netistä löytyy kyllä kaikki tarvittava materiaali ohjelmoinnin oppimiseen. Toki koulun kautta oppiminen on helpompaa, mutta itse opiskelemalla lopputulos on usein parempi pitkällä aikavälillä, koska yksinkertaisempiinkin asioihin on pitänyt perehtyä tarkemmin, jotta ne ymmärtää.

Yritykset eivät todellakaan ole mitään ideatehtaita. Parhaat ideat lähtevät lähes poikkeuksetta yhden ihmisen päästä, mutta toki sitä voidaan kehittää paremmaksi porukalla. Ei kuitenkaan mitään syytä miksi yksi ihminen ei voisi keksiä parempaa ideaa pelille kuin miljoonaa ihmistä.

Helppoa tämä ei varmasti tule olemaan. Jotta saat valmiin ja myyvän pelin niin sinulla täytyy olla todella laaja osaaminen ja hyvä idea sekä myös paljon tuuria, että pelisi huomioidaan. Samaa yrittäviä on miljoonia ja monella on vuosien kokemus ohjelmoinnista ja pelien tekemisestä sekä pelin graafisesta ulkoasusta. Tämän seurauksena erittäin moni peli on jo tehty, mikä tekee menestymistä jatkuvasti hankalammaksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
a) Tarvitseeko koodaminen hallita aivan täysin vai ei riippuu pelin monimutkaisuudesta. Mutta jos otat projektiksi sen, että opit ohjelmoimaan, ei edes potentiaalisen menestyspelin tekeminen pitkällä tähtäimellä ole mikään mahdottomuus.

b) Ei pelin tarvitse olla heti alusta lähtien mikään täydellisesti koodattu. Suurin osa rahaa tekevistä ja myyvistä ohjelmistoista ei ole tätä ollenkaan. Hyvin se mikkisoftakin porskuttaa vaika aika monen mielestä heidän tekeleensä ovat olleet aikamoista reikäjuustoa tietoturvaltaan.

Useimmat hyvin menestyvät tuotteet eivät teknisesti tarkasteltuna ole parhaita mahdollisia, pätee niin autoihin, pesukoneisiin kuin moniin muihinkin. Se riittää, että tuote on riittävän hyvä.

Ammattilaisenkin tekemässä koodissa on keskimäärin 1 virhe per 10 riviä.

Itse tekemillenikin ohjelmille olen heposti saanut käyttäjäkuntaa, vaikka alla pyörivä koodi todennäköisesti on ammattilaisen tekemään verrattuna aivan perseestä. Ei se käyttäjälle kevyessä ohjelmassa näy. Näkyy vasta kun puhutaan hyvin suorituskyky kriittisistä ohjelmista, muttei ammattilaisetkaan niitä optimoi tappiinsa niin jossei ole tarvetta.

c) Nykyaikana markkinointi on halvempaa kuin koskaan aikaisemmin internetin ansiosta. Youtubeen teet kunnollisen videon, jos sinulla oikeasti on riittävän kiinnostava tuote, varmasti saat miljoonissa laskettavia määriä katselukertoja kohtuullisessa ajassa.

Nämä näin kommentteja itse seuranneena pelin tekoa ei ison pelitalon budjetilla. Kovaa osaamista tiimillä tosin on ja se on tarpeen. Osaaminen ei ole mikään synnynnäinen ominaisuus. Lahjakkuutta voi ihmisellä olla luontaisesti, mutta sillä lahjakkuudella ei ole mitään merkitystä ilman kovaa työtä. Kovalla työllä taas voit paikata huonoakin lahjakkuutta johonkin asiaan.

Se vain on fakta, että jos olet liian realisti, et todennäköisesti koskaan saavuta mitään keskinkertaista kummempaa.

Menestyspelin saat tehtyä, mutta se on valtava työ 24/7. Täytyy opetella tekemään kunnolliset grafiikat, täytyy opetella ohjelmointi. Jos vain muutaman ihmisen tiimistä on kyse, pelin on parempi olla erittäin pieni ja yksinkertainen, jotta kaikkeen riittää aika. Piirtämään oppii piirämällä, pelejä tekemään, no tekemällä niitä ja niissä tarvittavia asioita . . . Helvetisti harjoitusta, niin saat pelin tehtyä. Yksi asa kerrallaan. Et tee peliä, vaan osia siitä ensin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
juu rahat pois tyhmiltä heh
Ilmianna
Jaa
käy työväenkurssi niin opit samat taidot kuin angy börtti.kaverit!ei muuta kuin siimaa koukkuun!
Ilmianna
Jaa
Työ kysymyssarja antaakin jo vastauksen siihen, että kannattaako sinun perustaa pelifirmaa? No ei kannata!
Opiskele, hae töitä, tee töitä. Kun kokemusta on karttunut tarpeeksi, niin vasta sitten harkitse oman yrityksen perustamista. Tietysti, jos olet opiskeltuasi pätevä ohjelmoija ja idearikas kaveri, niin voit ehkä unohtaa töiden tekemisen ulkopuolisella.
Ilmianna
Jaa
mee vaan suoraan kortistoon ,niinkun me muutkin ja konhta ne muutkin ,ketkä vielä ei oo.
Ilmianna
Jaa
Uskoisin että flash tekniikka on nopein tapa jolla voit tehdä pelin
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
minulla on teoria että esim binding of isaac on tehty flashilla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Vastaus kaikkiin: on helppoa, ei vaadi paljoo, pitää olla ajatuksen juoksua, ideointikykyä. Ohjelmointi on helppoa.

Vaikeus tulee markkinoinnista. Netistä ei asiakkaat löydä tuotettasi ja pitäis saada näkyvyyttä ja sen teko maksaa. Ei persaukisille.

Työttömiä on. Kilpailu kovaa, myös pelimarkkinoilla. Kaukoidäs tehdään halvemmalla. osaa ne....

Tsemiä jos yrität.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Saitko läpi Helsingin yliopiston tietorakenteiden kurssin?
Se on vasta alkua, mutta toisaalta on kyllä ohjelmointia ja ohjelmointia.
Vertaisin noita em esim pc:llä kirjoittamiseen.
Moni osaa kirjoittaa nopeasti kaikenlaista tekstiä SUOMI24:een.
Joku huippumatemaatikko kirjoittaa myös.
Ovatko henkilöt samanarvoisia? Tai oikeastaan heidä työnsä, kumpi on vaativampaa? Molemmat käyttävät samaa apuvälinettä, tässä tapauksessa pc:tä tekstin tuottamiseen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
joo, mäkin ajattelin perustaa menestyvän pelifirman ja alkaa koodaan ja sit myydä se aasiaan 35 miltsillä ja sit ostaa sisäfilettä ja autoja ;D))))))
Ilmianna
Jaa
Aloita treenaaminen korteilla.

Trolli.
Ilmianna
Jaa
Kyllä kaikki menestyvät peli yritykset ni Suomi24 palstalta ne on lähteyt! Ensin kysytään täältä neuvoa ja sitten aletaan koodaamaan. Helpoa! Kuinka idiootteja te aloittajat olette? Huomenna on miljoonat jo postissa odottele vaan!
Ilmianna
Jaa
Yksin varmasti ainakin vaikea tehdä menestyvää peliä, varsinkin jos lähtee aivan alkutekijöistä taidoiltaan. Koodaus, grafiikka, äänet, jotain muuta? Pitää osata laajasti asioita, ja on raskas projekti, jollei sitten ole jotain kavereita, jotka osaavat tai hanki muita partnereita avustamaan. Yksin pääasiassa voi tehdä jotain hyvin simppeleitä, mutta ehkä nokkelia pelejä, mutta niiden menestyminen voi olla niin ja näin. Pahimmillaan monen vuoden projekti, ja valmistuessaan voi olla jo vanhaksi jäänyt grafiikka, teknologia yms.

Varmasti on hyviä koodareita työttömänä.
Ilmianna
Jaa
Kaikessa IT-menestyksessä on nykyään kyse tasan yhdestä ja ainoasta asiasta: miten tuote/palvelu saadaan muotiin... saadaan markkinoitua _trendikkääksi_.

Ihan sama miten iänikuinen kuusnepa-grafiikka on pelissä, täysin sama miten hankala käytettävä laite on (mm. sormella tökittävä ipad ja sen kopioijat), jos sen omistaminen on saatu kuluttajille markkinoitua siten, että sen ostamalla he uskovat kuuluvansa joukkoon, etenkin edistyksellisten joukkoon.

Muuta kysyttävää?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Asensitko itse putken putkiaivoihisi?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
En sanoisi noinkaan, vaan pikemminkin grafiikka on vain yksi osa-alue peleissä ja nyt kun grafiikat on aikalailla vedetty jo erinomaiselle tasolle, tulee pikkuhiljaa taas se tilanne, että muutkin asiat alkaa painaa.

Ihan yhtä tärkeitä asioita pelin menestymisen kannalta voi olla: peli-idea, mekaniikka, tarina, äänet,jne.

Sitten grafiikassakin on hyvä erottaa eri asioiksi tekninen taso, ja toteutuksen taso. Grafiikat voi olla teknisesti C64 tasoiset, mutta silti hyvin ja taidolla tehty, niin että ne näyttää hyvältä.

Hyvin tehty peli yleensä markkinoi itse itseään. Peli idean toki kannattaa olla mahdollisimman koukuttava.

Grafiikasta kannattaa huomioida myös sellainen asia, että valitulla tekniikan tasolla rajataan myös potentiaalista asiakaskuntaa. Jos peli vaatii koneelta erityisen paljon, se rajaa paljon potentiaalisia asiakkaita pois.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
go for it !!!!!! buahhahhaaa
Ilmianna
Jaa
Peräti merkillistähän se olisi, jos kaikki yksinkertaiset mutta hyvät peli-ideat olisi juuri nyt keksitty. Toisaalta on niitä aika kauan mietitty, joten todennäköisyys juuri sinun (tai minun) keksiä sellainen on aika pieni. Lähtisin hakemaan ideaa uusista käyttöliittymistä, jotain kännykällä kallisteltavaa, äänellä tai eleillä ohjattavaa tms.

Pacman, Tetris, matopelit ja sen tapaiset eivät välttämättä vaadi kovin kummoista ohjelmointitaitoa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Yksinkertaiset mutta hyvät peli-ideat voi aina kopioida, kuten Rovio tekee.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Parhaiten pääsee alkuun kun kysyy neuvoja masennuslääkkeitä syöviltä idiooteilta suoli24:ssa
Ilmianna
Jaa
Mikä järki koodata jotai pelejä ku sen ajan voi käyttää paljon viisaamminkin kuten esim. naimiseen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Meinaatko ihan panna rahoiks? Vertaas seksitreffit ja rovion tuloja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
jätkällä edes seiso. kirjoitti:
Meinaatko ihan panna rahoiks? Vertaas seksitreffit ja rovion tuloja.
Tottahan sinä puhut. Suomalaiset luuserit mielummin istuu kotonaan pelaamassa kun etsimässä panoseuraa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kivasti stondaa hei! kirjoitti:
Tottahan sinä puhut. Suomalaiset luuserit mielummin istuu kotonaan pelaamassa kun etsimässä panoseuraa.
Ei sitä etsitä. Sitä joko haetaan tai ei haeta. Turha siellä ulkona on hortoilla aikaa tuhlaamassa.

Pelaaminen on miesten touhua eikä mitään haahuilua.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kaiken muun pystyy opiskelemaan ,muttei mielikuvitusta jota tarvitaan hyvän pelinjuonen kehittelyssä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
12 VASTAUSTA:
Kuten Angry birdsin?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Hehh. kirjoitti:
Kuten Angry birdsin?
Ei vaadi mielikuvitusta vai?

Kerro joku yhtä hyvä originaali uusi idea. Jälkeenpäin on helppo "keksiä" angry birds.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Juuri kuten se kirjoitti:
Ei vaadi mielikuvitusta vai?

Kerro joku yhtä hyvä originaali uusi idea. Jälkeenpäin on helppo "keksiä" angry birds.
Luuletko, että Angry Birds oli jokin originelli idea? :D No, ne lintuhahmot kyllä, muuten kyseessä oli täysin kulunut peli-idea.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Juuri kuten se kirjoitti:
Ei vaadi mielikuvitusta vai?

Kerro joku yhtä hyvä originaali uusi idea. Jälkeenpäin on helppo "keksiä" angry birds.
Ja angry birdskin on keksitty "jälkeenpäin". Googlaa "crush the castle". Se on vain niin, että varsinkin massoille suunnatuissa burgeripeleissä hyvä brändäys on paljon tärkeämpi kuin hyvät ideat.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
outsider1 kirjoitti:
Luuletko, että Angry Birds oli jokin originelli idea? :D No, ne lintuhahmot kyllä, muuten kyseessä oli täysin kulunut peli-idea.
Joo pelejä pelataan, ja nappeja painellaan, sehän yhdistää toki kaikkia pelejä.

Kerro kuitenkin minkä pelin kopio angry birds on?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Xizor kirjoitti:
Ja angry birdskin on keksitty "jälkeenpäin". Googlaa "crush the castle". Se on vain niin, että varsinkin massoille suunnatuissa burgeripeleissä hyvä brändäys on paljon tärkeämpi kuin hyvät ideat.
Kyllä pelejä kopiodaan, ei mikään uusi tieto.

Pointtihan tuossa tämän ketjun ensimmäisenä kirjoittanella olikin juuri se, että kaikki opiskelu ja bisnestietämys ei yksinään pelialalla riitä. Sillä pääsee ainoastaan massan sekaan tekemään tusinatuotteita, ja saattaa saada korkeintaan vakituisen työn itselleen.

Täytyy sen pelin ensisijaisesti kuitenkin olla hyvä. Huonoa on markkinoilla vaikka kuinka paljon kun kopioidaan muita tai myydään vaan jonkun markkinointitutkimusten pohjalta tehtyjä varmanpäälle kyhättyjä hengettömiä tuotteita.

Samanlainen "taiteen" ala se tavallaan on kun elokuvat, musiikki ja kaikki muu. Jos aidosti nauttii peleistä, on se paljon parempi lähtökohta alkaa tekemään niitä kun pelkkä mauton opiskelu rahan perässä.

Jos haluaa tehdä rahaa ja myydä jotain, niin miksi valita juuri peliala? Voihan rahaa tehdä miljardeja millä tahansa alalla kun sen tekee hyvin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Insideri kirjoitti:
Joo pelejä pelataan, ja nappeja painellaan, sehän yhdistää toki kaikkia pelejä.

Kerro kuitenkin minkä pelin kopio angry birds on?
Johan tuossa alla kerrottiin, Crush the Castle. Sekään tosin ei taida olla idean eka versio.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ei liity peleihin se kirjoitti:
Kyllä pelejä kopiodaan, ei mikään uusi tieto.

Pointtihan tuossa tämän ketjun ensimmäisenä kirjoittanella olikin juuri se, että kaikki opiskelu ja bisnestietämys ei yksinään pelialalla riitä. Sillä pääsee ainoastaan massan sekaan tekemään tusinatuotteita, ja saattaa saada korkeintaan vakituisen työn itselleen.

Täytyy sen pelin ensisijaisesti kuitenkin olla hyvä. Huonoa on markkinoilla vaikka kuinka paljon kun kopioidaan muita tai myydään vaan jonkun markkinointitutkimusten pohjalta tehtyjä varmanpäälle kyhättyjä hengettömiä tuotteita.

Samanlainen "taiteen" ala se tavallaan on kun elokuvat, musiikki ja kaikki muu. Jos aidosti nauttii peleistä, on se paljon parempi lähtökohta alkaa tekemään niitä kun pelkkä mauton opiskelu rahan perässä.

Jos haluaa tehdä rahaa ja myydä jotain, niin miksi valita juuri peliala? Voihan rahaa tehdä miljardeja millä tahansa alalla kun sen tekee hyvin.
Kyllä peliala on harvoja aloja, joilla oikeasti on mahdollisuus menestyä ilman valmiita pääomia, kontakteja ja ties mitä. Katsopa vaikka tapaus Flappy Bird, jonka opiskeli joku yksinäinen aasialainen, tai yhden ruotsalaisen tekemä Minecraft.

Toki menestymisen mahdollisuus on tässäkin äärimmäisen pieni, loton päävoiton tasoa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
outsider1 kirjoitti:
Kyllä peliala on harvoja aloja, joilla oikeasti on mahdollisuus menestyä ilman valmiita pääomia, kontakteja ja ties mitä. Katsopa vaikka tapaus Flappy Bird, jonka opiskeli joku yksinäinen aasialainen, tai yhden ruotsalaisen tekemä Minecraft.

Toki menestymisen mahdollisuus on tässäkin äärimmäisen pieni, loton päävoiton tasoa.
opiskeli po. teki, ihmeellinen sanatypo.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
outsider1 kirjoitti:
Johan tuossa alla kerrottiin, Crush the Castle. Sekään tosin ei taida olla idean eka versio.
Ehkä angry birds on sen kopio. Vaikka melkein samaan aikaan ne on ilmestynyt. Siinäkin kestää jonkun aikaa että peli tehdään valmiiksi ja saadaan myyntiin.

Olihan jo aikoja sitten tankkipelejä ja worms pelejä joissa ammuttiin juttuja hieman angry birdsmaiseen tyyliin vaikkakin eri tarkoituksella.

Vanhojen nintendojen aikoina varmaan puolet peleistä oli sivusta pelattavia 2d tasohyppelyjä. Silti nekin oli omaperäisiä ideoita vaikka tavallaan ihan samanlaisia.

Nykyäänkin uudet pelit on niitä muutamaa samaa ideaa käyttäviä.

Uskon että vieläkin pystyy keksimään ihan uuden ja alkuperäisen pelityylin josta voi tulla jopa oma genrensä. Sellaista ideaa ei voi keksiä pelkästään jo olemassa olevien pelien opiskelulla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Juuri kuten se kirjoitti:
Ei vaadi mielikuvitusta vai?

Kerro joku yhtä hyvä originaali uusi idea. Jälkeenpäin on helppo "keksiä" angry birds.
Kyllä hyviä ideoita on vaikka kuinka paljon.

Toteutus on se ongelma. Harva, jolla on idea, pystyy ideansa toteuttamaan.

Motivaatio puuttuu, taito puuttuu, tiimi puuttuu, uskoa ei ole, jne.

Toisaalta, useat hyvät ideat ovat muutaman vanhan asian yhdistämisiä uudella tavalla. Kuten flappybirds, jne.

Tämä idean ja toteutuksen ero pätee kaikkeen muuhunkin tekniseen, kuin vain pelintekemiseen. Idea lentokoneesta oli ainakin jo keskiajalla(siltä ajalta on hyviä ja havainnollisia piirrustuksia aiheesta), mutta vasta reilu 100 vuotta sitten löytyi ihmiset, jotka todella järjestelmällisesti lähtivät toteuttamaan ideaa ja tietysti tarittiin muutama muualla keksitty tekniikka, kuten polttomottori vielä lisäksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Samanlaisia on kirjoitti:
Ehkä angry birds on sen kopio. Vaikka melkein samaan aikaan ne on ilmestynyt. Siinäkin kestää jonkun aikaa että peli tehdään valmiiksi ja saadaan myyntiin.

Olihan jo aikoja sitten tankkipelejä ja worms pelejä joissa ammuttiin juttuja hieman angry birdsmaiseen tyyliin vaikkakin eri tarkoituksella.

Vanhojen nintendojen aikoina varmaan puolet peleistä oli sivusta pelattavia 2d tasohyppelyjä. Silti nekin oli omaperäisiä ideoita vaikka tavallaan ihan samanlaisia.

Nykyäänkin uudet pelit on niitä muutamaa samaa ideaa käyttäviä.

Uskon että vieläkin pystyy keksimään ihan uuden ja alkuperäisen pelityylin josta voi tulla jopa oma genrensä. Sellaista ideaa ei voi keksiä pelkästään jo olemassa olevien pelien opiskelulla.
Castle Clout tuli jo hyvissä ajoin ennen angry birdsiä, kuten myös Crush The Castle (jonka kehitykseen btw kysyttiin lupa Castle Cloutin tekijältä).

Angry Birds on aika selkeä kopio, sen tekemiseen tuskin kauaa meni kun käytettiin ilmaista fysiikkaengineä ym - kunhan piirreltiin söpöt linnut hyvän enginen päälle.

Menestyksen avain tässä tapauksessa on tietenkin markkinointi, joka Roviolla nyt on mennyt jo ihan överiksi.
Mutta ilman markkinointibudjettiakin voi lyödä leiville, kersat kokeilevat päivittäin uusia pikkupelejä play storen ym välityksellä, ja kertovat kavereille heti kun jotain kivan näköistä hyvin pelattavaa löytyy.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Pystymetsästä kun keskiverto Matti Virtanen lähtee yhden miehen pelifirmaa pystyyn laittamaan, niin kylläpähän siinä äkkiä se 10 vuotta menee, ennen kuin ensimmäistä hittipeliä pukkaa markkinoille, jos sittenkään. Nörtin aivoilla varustettu tyyppi poikkeuksellisella peli-idealla voisi parissa vuodessa jonkun pienen piirin kulttipelin ehkä saadakin aikaan. Tavikselta pelkkien riittävien ohjelmointitaitojen opiskelu vie sen 5 vuotta ja sitten sen hittipelin koodaus toisen mokoman. Ja silti tuloksena on todennäköisesti tusinatavaraa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Ongelmanahan ei ole ideat tai brändäys, vaan se että nörtti joka osaa koodata, ei useinkaan ymmärrä grafiikan ja käyttöliittymän suunnittelusta yhtään mitään.

Siitä syystä oikeasti aivan helvetin hyvä ja bugiton peli jää hyllylle kun pari 11 vuotiasta lataa sen ja julistaa pelin paskaksi kun se ei näyttänyt hyvältä ja kun näppäinyhdistelmiä joutui opettelemaan.

Ja lopullisesti peli painuu unholaan kun jokin "toimittaja" testaa pelin ja se ei näytäkään yhtä hyvältä kuin EA:n rahastukset, jotka tosiaan vain näyttävät hyvältä.

Tuolloin hyvästä pelistä tulee pienen nörttipiirin kulttipeli.

Pelin koodaaminen ei ole vaikeaa, ideoiminen ei ole vaikeaa ja brändääminen vaatii vain rahaa. Vaikeinta on tehdä siitä toimiva paketti. Nykyisessä pelien massakuluttamisen aikana, pelin käyttäminen ei saa tökkiä yhtään, enkä tarkoita tässä lagaamista.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kjkjvvkö kirjoitti:
Ongelmanahan ei ole ideat tai brändäys, vaan se että nörtti joka osaa koodata, ei useinkaan ymmärrä grafiikan ja käyttöliittymän suunnittelusta yhtään mitään.

Siitä syystä oikeasti aivan helvetin hyvä ja bugiton peli jää hyllylle kun pari 11 vuotiasta lataa sen ja julistaa pelin paskaksi kun se ei näyttänyt hyvältä ja kun näppäinyhdistelmiä joutui opettelemaan.

Ja lopullisesti peli painuu unholaan kun jokin "toimittaja" testaa pelin ja se ei näytäkään yhtä hyvältä kuin EA:n rahastukset, jotka tosiaan vain näyttävät hyvältä.

Tuolloin hyvästä pelistä tulee pienen nörttipiirin kulttipeli.

Pelin koodaaminen ei ole vaikeaa, ideoiminen ei ole vaikeaa ja brändääminen vaatii vain rahaa. Vaikeinta on tehdä siitä toimiva paketti. Nykyisessä pelien massakuluttamisen aikana, pelin käyttäminen ei saa tökkiä yhtään, enkä tarkoita tässä lagaamista.
No kyllä niitä menestyspelejä löytyy, joissa on aivan kuppainen käyttöliittymä, ja suunnilleen kaikki päin p:tä. Minecraft on esimerkki pelistä, jossa käyttöliittymä oli ainakin ensimmäisissä versioissa hyvin insinörttimäinen. Toki Minecraftia voi tietyllä tavalla kutsua indie-peliksi, mutta tekijän on tienannut sillä kymmeniä miljoonia.

Sitten on näitä mobiilipelipieruja, kuten Flappy Bird tai joku 3dBall tai jotain Androidilla, jotka todellakin ovat joka mittarilla lapsellisen amatöörimäisiä. Niiden menestystä ei voi selittää kuin tuurilla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Taviksella ei riitä ÄO. Kyllä sitäkin tarvitaan, älkää uskotelko vanhalle ohjelmoijalle (yli 30 v kokemusta) että kuka tahansa oppii ohjelmoinnin ja varsinkin ratkaisemaan itse vaikeat algoritmit.
Minulla tosin ei ole kokemusta pc:lle tehtävistä ohjelmista juuri lainkaan, ei ainakaan 1980-luvun jälkeen ...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Lähdetään asiasta...onko taskussa esim 100000 velatonta rahaa?
Sekään ei riitä kuin hetkeksi...pelkkä osaaminenkaan ei riitä.
Itse yrittäjä maksut pitää maksaa oli tuloja tai ei....lähde pienellä ilman isoja kuluja,,,Jos haluat pudota yhteiskunnan hylkiöksi eli yrittäjäksi....Kaiken saat maksaa mutta mistään ei tahdo löytyä vastinetta....
Suomi Rocks
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Oletko itse tuon yrittäjänä havainnut tai jättänyt yrittämättä kokonaan tuon pelossa?

Ota huomioon että on myös mahdollista että juuri sinun kohdallasi on tapahtunut epäonnistuminen. Et osaa, etkä tiedä mitä pitää tehdä, ja mitä olisi pitänyt tehdä.

Joku toinen taas olisi voinut ja onkin luonut nolla pääomalla itselleen kunnollisen miljoonabisneksen. Eihän se helppoa ole mutta jos ei siinä onnistu, syy on itsessään. Turha sitä on yleistää mahdottomaksi.

Tekstisi kuulostaa siltä, että kun ei paraskaan mahdollinen henkilö siinä onnistunut, niin eihän tämä ole mahdollista kellekään.

Kyllä minä ainakin kehotan kaikkia yrittämään. Mitä sitten jos epäonnistuu, sitä tapahtuu kyllä elämässä, eikä se ole mikään maailmanloppu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Älä yleistä kirjoitti:
Oletko itse tuon yrittäjänä havainnut tai jättänyt yrittämättä kokonaan tuon pelossa?

Ota huomioon että on myös mahdollista että juuri sinun kohdallasi on tapahtunut epäonnistuminen. Et osaa, etkä tiedä mitä pitää tehdä, ja mitä olisi pitänyt tehdä.

Joku toinen taas olisi voinut ja onkin luonut nolla pääomalla itselleen kunnollisen miljoonabisneksen. Eihän se helppoa ole mutta jos ei siinä onnistu, syy on itsessään. Turha sitä on yleistää mahdottomaksi.

Tekstisi kuulostaa siltä, että kun ei paraskaan mahdollinen henkilö siinä onnistunut, niin eihän tämä ole mahdollista kellekään.

Kyllä minä ainakin kehotan kaikkia yrittämään. Mitä sitten jos epäonnistuu, sitä tapahtuu kyllä elämässä, eikä se ole mikään maailmanloppu.
Älä yleistä on asian ytimessä.

Et varmasti mitään koskaan saavutakkaan jos olet liian pessimisti tai realisti.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Teoriassa voi tietysti. Väitteet, että menestyspeliin vaadittaisiin välttämättä jotain huippuosaamista, ovat täyttä potaskaa. Tuuria siihen vaaditaan, ei muuta. Katso vaikka jotain Flappy Birdsiä. Törmäsin myös pari päivää sitten johonkin pelinteko-ohjelma Unityllä tehtyyn umpisurkeaan Android-peliin jossa ohjattiin jotain palloa. Latauksia taisi olla 10 miljoonaa .

Mitään osaamista ei todellakaan vaadita, ei myöskään tuoretta ideaa (idean voi aina kopioida). Tuuria sen sijaan vaaditaan älyttömästi, koska vastaavaa ruskeaa massaa on miljoonittain, eikä kukaan osaa sanoa, miksi jokin niistä aina menestyy. Mahdollisuudet ovat samaa tasoa kuin lotossa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
No mieti se munan hakkaus peli. Luodaan soikio johon rupee tulemaan halkeamaa ja lopuks muna ei edes hajoa vaan tulee se teksi entä sitten vai mikä nyt olikaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kissapeli, vielä oikein semmoinen pinkki ja ällösöpö on varmaan h3lvetin hyvä peli-idea. Nykyäänhän suurimmat rahat on naisilla ja tytöillä joten kannattaisi tehdä heihin vetoavia pelejä ;)
Miespelaajat on so last season...
Ilmianna
Jaa
Koodaaminen on kohtuu helppoa. Muistaakseni joku Järvinen tms. on kirjoittanut kirjan koodaamisen alkeet. Minulla on ylimääräinen sellainen ja myyn sen tonnilla. Netti on pullollaan ohjeita, joten rohkeasti töihin.
Ilmianna
Jaa
Mikä ohjelma olisi koodaamiseen ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Game Maker
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kannatta nyt käydä se yläaste sekä lukio tai amis ensin sekä intit/sivarit pois. Sit vois kattoo sitä tietotekniikkaa amkista tai yo.sta
Kaveri on viimeisen puolen vuoden vääntänyt 8h/päivä erästä strategia tabletti-/kännykkäpeliä. Saanut koko pelin teosta 0e palkkaa ja sen kumppani on ihan kivasti veloissa johtuen tarvittavista investoinneista sekä työtilasta. Peli on testausvaiheessa nyt ja on erittäin buginen ja vielä on pitkä matka android kauppaan. Homma on puhdasta gambläämistä, vaikka peli ois sata kertaa parempi kuin angry birds niin jos se ei saa nostetta niin miinukselle jää.

Ne tarvittavan osaamisen koodarit ottaakin sit 3000-5000e/kk ja sullehan se tulis maksamaan jotain 4000-7000e/kk...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Kaikki on ihan helppoa ja käytännössä jopa ilmaista jos tietää täsmälleen mitä tekee. Se vaan että eipä sitä voi kukaan normi-ihminen tietää mitä kaikkea pitäisi tehdä. Sama kai se on kaikessa muussakin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Jos projektilla on nettisivut, niin se voisi alkaa keräämään yhteisöä ja faneja yms. . Onhan sillä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Nimenomaan ei kannata jäädä odottamaan.

Opiskelua kannattaa toki jatkaa, mutta jos esim. pelien teko kiinnostaa, niin niiden teon opettelu kannattaa aloittaa heti. Yliopistossa esim. siitä, että sinulla on omaa harrastuskokemusta aiheesta ennestään, on erittäin paljon hyötyä. Ohjelmointi on niitä aloja, jotka periaatteessa kannattaisi aloittaa niin nuorena kuin mahdollista. Toki siihen myöhemminkin pääsee kiinni, mutta en näe mitä hyötyä siitä on minkään kannalta . . .

Niin tuo sinun kaverin tapa toimia, on yksi monista . . .
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
aina voi jonkun simpplein pelin tehä ja sekin voi menestyä. esimerkkinä flappy birds jonka tekijä ansaitsi n. 50 000$ päivässä kunnes otti pelin pois sielt puhelin pelikaupast
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
On paljon todennäköisempää saada Suomessa lotosta päävoitto kuin tehdä pelejä, jotka menestyvät kuten Angry Birds. Samat sanat tuosta Flappy Birds:stä.

Vituttaa, kun tuollaisiin menestyksiin joku vetoaakin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
asssssssssssssss kirjoitti:
On paljon todennäköisempää saada Suomessa lotosta päävoitto kuin tehdä pelejä, jotka menestyvät kuten Angry Birds. Samat sanat tuosta Flappy Birds:stä.

Vituttaa, kun tuollaisiin menestyksiin joku vetoaakin.
Ei se pelin tekeminen ole mitään lottoa.

Hyvät grafiikat, hyvä markkinointi, hyvä peli, vähän hyvää tuuria -> kylä myy.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Maailmassa on tuhansia pelialan yrityksiä ja pelejä. Vain muutama menestyy.

Sinulla tulee olla paljon osaamista ohjelmoinnista, tietotekniikasta.
Koodi ja pelin toiminnallisuus on osattava tehdä
Samoin myös houkutteleva grafiikka, äänimaailma, käyttöliittymä, ja itse pelin on oltava mielenkiinoinen.

Onhan siinä hommaa. Itse en tosin ole pelialalla,
Ilmianna
Jaa
Helpoimmalla ja halvimmalla pääsee kun lataa netistä Lynda.com:in koulutusvideoita Unity peliohjelmointiin, katsoo ne ja alkaa tekemään peliä. Peli valmis jo 3-6 kk päästä Unitya käyttää mm. Rovio. Älä kuuntele lannistajia, he usein eivät koskaan tee mitään, jakavat vain laiskuuttaan ja omaa turhautumistaan täällä. Tärkeintä on aloittaa, aina asiat loksahtavat sitten matkalla kohdilleen. Pahinta mitä lannistajat voivat saada aikaan on estää sinun aloittaminen.
Ilmianna
Jaa
Ei siinä mitään, ei tuollainen vaadi paljoakaan pääomaa. Omaa aikaahan tossa menee mutta jos on kiinnostusta niin ei siitä mitään haittaakaan ole.
Ilmianna
Jaa
Ei ole mahdollista.

Ohjelmointi ei riitä, sillä tarvitset myös osaamista grafiikan, audion, yms. suhteen.. tarvitset myös luovuutta jos haluat luoda vähänkään pelattavan tarinan.

Sen lisäksi tarvitset(nykystandardeilla) melko kalliin laitteiston tehokkaaseen työskentelyyn.

Mä pyöritin kolme vuotta omaa MMORPG-peliä, jonka pelimoottori oli "varastettu" toiselta pelitalolta. Sisällön luominen omin voimin on erittäin työlästä ja 3D-pelimailmasta on turha edes yhden miehen studiolla haaveilla.

Tarvittavan osaamistason koodareita on vaikea löytää, tai ylipäänsä pelinkehitykseen tarvittavaa tiimiä. Suomessa on paljon peliteollisuutta, mutta laadusta voidaan olla montaa mieltä.. paskaa peliä ei ole taloudellisesti kannattavaa kehittää.

Eikä ole kyse vain koodareista. Pelin tekeminen ei ole pelkkää koodaamista, vaan siihen liittyy PALJON muutakin.

Noilla taustatiedoilla haave kannattaa unohtaa. Miettii, että meitä oli kahdeksan henkeä tiimissä, pelimoottori oli valmiiksi tehty ja silti homma oli erittäin haasteellista mm. 3d mallintamisen kanssa. Lopulta homma meni täysin överiksi, kun touhu työllisti meitä palvelimien yms. ylläpitämisen suhteen n. 18/7
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Mörpit ja muut mutkikkaat pelit kannattaa unohtaa, mutta menestyspelin luominen yksinään on taatusti mahdollista. Ei tarvitse edes osata ohjelmoida.

Kuten joku jo sanoi, vääntää pelinteko-ohjelma Unityllä jotain mobiilisontaa, ja erittäin hyvällä tuurilla siitä tulee menestys. Edes ohjelmointitaitoja ei tarvita.

Ohessa Unityllä väännetty, mielestäni aika surkea esitys, jolla on 10-50 miljoonaa latauskertaa Play-kaupasta.

https://www.youtube.com/watch?v=-sFbgBae5Cg
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tottakai vaaditaan kaikkea muuta.

Ensimmäistä peliä mitä tekee, ei yleensä kannata tehdä noin isosti koska väkisinkin siinä tulee oppirahoja maksettavaksi, jossei tekijöillä ole kokemusta.

Aluksi tekee harrastuspohjalta, niin saa vähän käsitystä, minkälaisen työmäärän mikäkin asia vaatii . . .

Toisaalta vedit mielestäni täysin väärät johopäätökset epäonnistumisesta. Nyt pitäisi vain tehdä perusteellinen analyysi, mikä meni pieleen ja ottaa opiksi virheistä ja sitten mahdollisesti koittaa uudestaan.

Yleensä menestys yrittäjät on jo toista tai kolmatta kertaa asialla . . .
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Hipelöi vaan omaa joystick:iäsi ja haaveile rahasta & mirristä. Välillä voit kaivella nenääsi ja syödä räkää, pikku poika rukka.
Ilmianna
Jaa
"Miten ohjelmoidaan menestyvä peli, kuten clash of clans??"

Tarvitaan toimiva idea ja hyvä toteutus. Hyvä toteutus ei tarkoita huippuluokan grafiikkaa, loistavia ääniä tai vastaavaa. Olennaista on pelattavuus ja koukuttavuus. Kukaan ei jaksa pelata pitkään peliä joka bugittaa pahasti tai jonka pelattavuus on muuten huono. Koukuttavuus on myös tärkeää. Monilla kasuaalipelaajilla ei ole paljoa aikaa peliin perehtymiseen, joten heitä varten pelin pitää olla helposti lähestyttävissä.

"Onko mahdollista koodata peli täysin omin voimin ja itse opiskelemalla?"

Yksinkertainen peli: kyllä. Monimutkainen tai laaja peli: ei. Riippuu ihan pelin monimutkaisuudesta ja skaalasta onko se yhden henkilön toteutettavissa. Joku Bejeweled tai vastaava onnistuu varmasti pätevältä henkilöltä yksinkin, mutta joku Elder Scrolls: Skyrimin tasoinen...ei mitään mahdollisuutta.

Vähänkin monimutkaisemmissa peleissä käytännössä vaaditaan jonkinlainen tiimi. Ainakin yksi koodari, yksi graafikko, mahdollisesti 3D-mallintaja (jos peli on 3D-peli), äänisuunnittelija...Yhdelle henkilölle kaikkien noiden asioiden tekeminen on aika mahdoton urakka.

"Voiko netistä opetella kaiken tarpeellisen?"

Teoriassa kyllä, mutta esimerkiksi ääniasioissa (musiikki, efektit) ja grafiikassa ( 3D-mallit) tarvitaan myös luovuutta - sitä ei voi opiskella netistä. Koodaustaitojen perusteet voi kyllä opiskella netistä ja kehittää sitten taitojaan, mutta joka tapauksessa tarvitaan harjoittelua. Kuten sanotaan, harjoitus tekee mestaajan.

"Tarvitseeko osata paljon matikkaa?"

Ainakin jonkin verran, mutta enimmäkseen koodareiden. Muusikoille ja graafikoille matematiikka ei ole niin tärkeää. Riippuu myös pelistä, millainen tarve matematiikalle on. Joku suhteellisen realistinen 3D-peli tarvitsee ainakin fysiikan hallintaan matematiikkaa.

"Riittääkö esim.jo kvaternioiden hallinta yhdistettynä koodamiseen."

Vaikea sanoa. Quaternionit (oletettavasti tarkoitit niitä) ovat relevantteja lähinnä 3D-fysiikassa, mutta pelin kehittämisessä tarvitaan muutakin.

"Onko tarvittavan osaamistason koodareita työttömänä Suomessa? "

Varmasti, esimerkiksi allekirjoittanut. Olen viimeisen noin vuoden ajan työskennellyt pääkoodarina Oulu Game Labin peliprojektissa pelissä Exodus (tuore nimi, aikaisemmin A Dark Continent, löytyy mm. Facebookista), 3D survival RPG.
Ilmianna
Jaa
Marssit investointipankkiin ja kerrot silmät palaen senpankinjohtajalle juurta jaksaen sen sun maailmoja mullistavan peli-idean. Ja jos se ei puhees aikana kertaakaan turvautunu nitro-purkkiin pyydät aluks tollasta 50 miljoonaa lainaa. Varaat tilat. Ostat huippuhyvöt koneet. Haalit jostan kasaan parikyt tosi kallispalkjasta huippukoodaria, muutaman melko yhtä kallispalkkasta CGI-graafikkoa, jokusen ääniteknikkaa taitavan tietokonemuusikon/-sämplääjään.
Ja paiskotte hiki hatussa hommia aamusta iltaan pari-kolme vuotta, niin eiköhän se siitä?
Ilmianna
Jaa
Minä osasin koodata BASICilla 80-luvulla, esim:

10 PRINT "Hello World! "
20 GOTO 10
RUN

Hello World! Hello World! Hello World! Hello World! Hello World! Hello World! Hello World! Hello World! Hello World! Hello World! Hello World! Hello World! Hello World! Hello World! Hello World! Hello World! Hello World! Hello World! Hello World! Hello World! Hello World! Hello World!
BREAK IN LINE 10

READY.
Ilmianna
Jaa
Joku kattonut liikaa salkkareita? "Torture tienaa siinä ohjelmassakin miksi en siis minäkin aloittaisi." Amatööri valoja päälle!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
"being realistic is the fastest way to mediocrity"

Näin se vaan on.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
On mahdollista tehdä menestyvä peli yksin mutta todennäköistä ei, menestystä kun ei takaa mikään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Menestystä ei takaa mikään.

Mutta todennäköisyyttä pystyy kyllä reippaasti nostamaan. Vaatii vain valtavan paljon määrätietoista työtä asian eteen. Ei yrittäminen yleensäkään ole pelkkää lottoa, vaan kyllä sillä omalla panoksella on suuri merkitys siihen, tuleeko homasta mitään vai ei.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ei kannata. Maailma on jo väärällään typeriä ilmaispelejä. Sitäpaitsi kaikenlaiset näpyttelypelit tekevät vaan ihmiset sairaiksi.

Mene mieluummin kävelylle metsään tai sieniä poimimaan.
Ilmianna
Jaa
Saanko sanoa että tälläiset pelit ovat merkki ihmiskunnan henkisestä rappiosta.
Ilmianna
Jaa
rovio irtisanoo. Ota rahat ja juokse. Carpe diem.
Ilmianna
Jaa
Tarvitsen apua. Tällä hetkellä olen tekemässä Java-kiellelä peliä Eclipsellä, jossa on idea jo valmiina. Nyt kun olen tutkinut asioita enemmän, niin onko Unitylla loppuen lopuksi helpompi tehdä peli? Ja onko Android-pelin tekemiseen parempaa kieltä kuin Java?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
"Ja onko Android-pelin tekemiseen parempaa kieltä kuin Java?"

Ei.

Jos haluat alustariippumattoman pelin niin sitten esim. Typescript. Androidin natiivisovelluksissa Java on paras.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Hupaisaa, että täällä niinkin moni luulee jonkun kirjoittaneen tuon aloituksen tosimielessä.

Eihän tuollaista kysymyssarjaa ole kyennyt keksimään kukaan muu kuin tämän Suomi24-portaalin ylläpito, saadakseen aikaan pientä loiskiehuntaa palstalla.

Jos joku tietää pätevät vastaukset annettuihin kysymyksiin, ei hän varmasti tule kertomaan niitä tänne ilmaiseksi vaan rahastaa osaamisellaan täyttä häkää.

Mitä minuun tulee: ostin ensimmäisen PC-tietokoneeni 26 vuotta sitten, syksyllä 1988. Se oli vielä 286-prossun ja DOS-käyttiksen aikaa. 1990-luvulla tuli Windows ja sen mukana joitakin pelejä. Niistä pelasin pasianssia (Solitaire), mutta muita en edes viitsinyt kokeilla. Minulla ei ole koskaan edes käväissyt mielessä rahoittaa pelibisnestä ostoksillani. Nintendot ja vastaavat ovat saaneet jäädä aivan muiden temmellyskentäksi ja Sortti-asemalle kannettavaksi.
Ilmianna
Jaa
Nykyään ei ihan hirveesti tarvitse osata - koska pelimoottorit.
Grafiikan ja ääniefektien tekemiseen se aika menee, jos siis idea ja muuten pelimekaniikka selvillä.

Ohjelmointitaidoiksi riittää ctrl c ja ctrl v. Siis jos osaa lukea.
Joistakin valmiista jutuista voi ja varmaan kannattaakin maksaa.

Unity kk-maksuilla.
3d-grafiikan työstämiseen vaikkapa Autodeskin jutut.
Photoshop/Gimp whatever 2d-grafiikkaan
tai vektoreille Inkscape/adoben illustraattori.
Sitten ostaa kivan äänipankin tai rupee itse karjumaan ja kilauttelemaan kattiloita mikkiin.
Mainonnan hoitaa vaikkapa joillain suosittele kaverille schemellä, joka käyttää Facebookia, mutta myös näitä tuoreempia juttuja, sekä tietenkin
kaupungille erilaisiin pömpeleihin liisteröityjä mainoksia, joilla saa vaikka ekstraa kun qr koodin nappaa.
Siinä se.

Sitten vaan peliä tulemaan... kyllä se siitä.
Ilmianna
Jaa
Unohtuipa semmoinenkin fakta, että peli kuin peli lähtee lentoon - ei siksi, että se olisi hyvä, vaan siksi että sitä pelaa jo X-määrä ihmisiä.

Internet muailmassa ja nykymediassa muutenkin on onneksi tapana, että kovimmat kolumnistit ja uutistykit, eivät viitsi hirveästi taustatyötä tehdä...

Oliko se 100 000 lataajaa/pelaajaa viikossa julkaisemisen jälkeen aito luku?
On olemassa useita tapoja keinotekoisesti saada peli(kin) näyttämään suositummalta kuin se todellisuudessa on.

Kuten deittipalveluissa, feikkiprofiileita voi omaan juttuunsa iskeä pelaajiksi niin paljon kun sielu sietää. Ja jos on halukas tekemään vähän enemmän uskottavuuden eteen, voi turvautua mm.
- botteihin
- palkata x-paikasta lataajia/käyttäjiä
- buustata asiaan liittyvien uutisten ja esim. youtube-videoiden katselukertoja
- kommentoi pienellä porukalla useiden nimimerkkien kanssa niitä uutisia
kommenteissa / foorumeilla jne.

toki kaikki vaatii työtä, mutta voit kasvattaa lottovoiton mahdollisuutta oleellisesti, toimimalla epäeettisesti, mutta kaikkia mahdollisuuksia hyväksikäyttäen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Pelialanammattilaine voisit opetella kirjoittamaan.
Muutenkin aika kovia väitöksiä.

Meidän yrityksessä on 8 ihmistä, ja kovasti ollaan tehty töitä.
Vaan eipä mekään olla vielä sen suuremmasta menestyksestä päästy nauttimaan.

Markkinointi on kyllä avain pelialalla, se ollaan saatu huomata.
Firma kokeili viimeisimmän Flash-pelin kohdalla http://startupkickin.weebly.com/
palvelua.
Ko. Pelin kanssa ROI on ollut aikaisempia julkaisuja parempi. Oikeastaan aika merkittävästi kun kasvoi edelliseen nähden yli 50%.

Pelit on aikalailla tuttuja Puzzle-pelejä, hienolla visuaalisella ilmeellä.
Veikkaampa joidenkin ketjun vastaajien joskus, ehkä, pelanneenkin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Koodareita on työttömänä satoja, samoin löytyy näitä, jotka haluavat pystymetsästä yrittäjiksi.
Rahaa pitää olla, sitä pitänee hankkia ensin
Saattaa mennä vuosia ennenkuin homma elättää, edes itsesi, joskus voi tehdä Roviot.
Tarvitaan jopa hyvää tuuriakin
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Varmaan kannattaisi enste tehdä se megapeli, olemassa olevan työn ohessa tai vaikka sossutuella. Sitten kun on tuote valmis niin rahaa kasaan markkinointiin, firma pystyyn, kinuaa työkkäristä starttirahat yritykselle ja alkaa treenaamaan pitchausta sijoitusmasseja varten.

Sitten on aikaa saada homma tuottamaan koska helposti vaatii aikaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Hei kaikki. Jos haluatte auttaa minua steam lahjakortin kerää misessä ja/tai haluatte itse aloittaa, ladatkaa ilmainen Appnana ohjelma puhelimelle Google Playsta ja rekisteröityessänne käyttäkää tämä koodi: c3940664
Kun käytätte kyseisen koodin, saatte itsellenne 2500 nanaa ja minä saan 2500 nanaa. Kiitos! :)
Ilmianna
Jaa
Kannattaa aloittaa harjoitukset vaikka selaimessa pyörivällä Scratchilla:

http://scratch.mit.edu/

Tässä yksi aika hulvaton ja ajankohtainen pikku peli!!

http://scratch.mit.edu/projects/30576380/
Ilmianna
Jaa
Unohda - selvästikään ei valmiuksia. Ison pelin koodaaminen on tiimien välistä työtä. Kysypä roviolta montako koodaajatiimiä oli tekemässä vihasia lintuja ..
Mee TET käynnille ohjelmointifirmoihin ja hanki ammattikokemusta. Pääosa koodaajista on käyny yliopistot tietojenkäsittelyä tai toinen äidinkieli on ollut syntymästä konekieltä.. (oppineet lähiomaisilta). Tutustumalla firmoihin saat kuvaa mitä tarvit ja vähän mitä alustoja kannattaa opetella. Sitten tarvit ohjelmia, lisenssejä .... Jne. Suojaamaan liikesalaisuuksia ja markkinoimaan kaivamatta omaa kuoppaa.

Vastauksia

1. Älä aattele, perusta. Jos keksit idean - älä toitota sitä ääneen koska jos sille on kannattavia markkinoita, joku toinen tekee sen kun vielä mietit.

2 Menestyvää peliä - Parhaiten menestyy kaikenkansan pelit joissa ei mee päiviä maailmoja seikkaillessa läpi ja eivät maksa lähemmäs sataa, koska ostajaryhmäkin supistuu.

3. Matematiikkaa tarvii ihan kaikessa elämässä muutenkin, jos haaveilee eurot silmissä niin ei menesty Suomen markkinoilla.

4. Koodaamisessa matematiikka on pienessä roolissa, voit valita elämän tai koodaamisen - koodarit katoaa tuonpuoleiseen ja ei voi puhua "elämästä". Kaikki tuntemani on muuttuneet vähä sisään kääntyneeksi omaan maailmaansa elämän saatossa. Niistä tulee äkkiä myös hyväksikäytettyjä enemmän kuin menestyjiä. Koodaaja tarvii niitä päästäkseen pinnalle ja markkinoille.

5. Tarvittavan osaamisen osaavia työttömiä on enemmän kuin työpaikkoja, jos alat palkkaamaan väkeä Suomessa, otat valtavan konkurssiriskin, kilpailu ja jäljittely on raakaa ja julmaa, jäät äkkiä jalkoihin tai lähtökuoppiin koska enenkuin saat noilla valmiuksilla mitään aikaan, 5 vastaavaa on jo julkaistu.

Juttu on ihan yhtä järkevä kuin 2 kk varastokurssia käyneen työttömän idea perustaa konemusiikkifirma johon etti rahoittajaa... 20 vuotias kouluja käymätön lökäpöksy joka asu äitinsä peräkamarissa. Siis mee kouluun ja töihin niin saat joskus eväät toeuttaakin jotain unelmia. Et ole eka 20 vuotias haaveilija joka kuvittelee että autotallista kasvaa yrityskonserni.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
"Kysypä roviolta montako koodaajatiimiä oli tekemässä vihasia lintuja .. "

Loppukommenttiasi en jaksanut edes lukea, uskottavuus meni jo kyseisessä virkkeessä.
Tuskin montaakaan yksittäistä koodaria, pelihän tehtiin valmiin ilmaisen fysiikkamoottorin päälle vanhan idean innoittamana, eli 1-2 koodarin muutaman kuukauden homma (max).

Rovion nykyisestä väestä vain murto-osa on koodareita.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Aivan täyttä höpöä koko kirjoituksesi.

Oletko lukenut ollenkaan isojen yrityksien historiaa, miten ne ovat yleensä alkaneet? Hyvin pienellä porukalla yleensä.

Vaatimuksia kyllä on, se on totta, MUTTA siihen ratkaisu ei ole hanskojen tiskiin lyöminen, vaan kova yrittäminen.

Isoa peliä ei tietysti yksin kannata tehdä, koska aikaa menisi mahdottoman paljon, vaan jos yksin tekee, niin tekee pieniä pelejä. Sen peruis angry birdsin kaltaisen pelin kyllä tekee helposti pienellä porukalla. Sehän on yksinkertainen peli. Palikoita löytyy valmiina paljon, kuten fysiikkamoottori.

Digi-infon esittämällä asenteella jos uudet yrittäjät olisivat liikkeellä, mitään uusia yrityksiä ei koskaan syntyisi . . .

Pelin kehittäjäksi jos haluaa, kannattaa ennemmin ensin tehdä pelien tekemisestä itselleen harrastus. Se on se helpoin tie oman peliyrityksen aloittamiseen ja sillä pärjäämiseen tai vaihtoehtoisesti pelialalle työllistymiseen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Työttömyys ja köyhyys loppuu Suomesta, rupeen kans.
Ilmianna
Jaa
Joo mäkin haluun perustaa menestyvän pelivirman, eiks niitä oo sellasii ohjelmii mitä voi käyttää ettei tartte ite ohjelmoija?
Ois sitte kiva katella lehestä kun on ite miljonääri.
Ilmianna
Jaa
Aivan typerä kysymys. Menestyvän firman avaimet ovat tässä:
1. ensin perustetaan firma
2. firman perustamisen jälkeen huolehditaan siitä, että osaaminen riittää tuomaan menestyksen.

Menestyvää firmaa EI perusteta automaattisesti vaan menestyvä firma tehdään TYÖLLÄ. Joskus tämä työ vaatii KOVAA työtä. Vain joskus hetkellinen oivallus voi tuoda sellaisen "innovaation", että vauhti pääsee heti hyvään alkuun.
Pääsääntö on se, että menestyksen avaimet löytyy yrittäjän itsensä korvien välistä.
Jos korvien välissä ei ole "sitä mitä pitäisi olla" on turha odottaa menestystä.
Menestys ei tule automaattisesti vaan se menestys tehdään työllä jonka perustana on osaaminen.
3. jatkossa on kyettävä osoittamaan "rahoittajille" se, että yrittäjällä ja yrityksellä ovat ne menestyksen aiheet olemassa. Tässä ei pidä myöskään unohtaa sitä, että asiakkaat ovat yrityksen rahoittajia.

Ajatus siitä, että tänään perustan firman ja huomenna se on menestys on aivan väärä.
Ilmianna
Jaa
Nyt varmaan kannattaisi tarttua virtuaalitodellisuuden tarjoamaan tilanteeseen ja alkaa kehittämään Oculus Rift -yhteensopivia pelejä, kun laitteen julkaisukin alkaa olla jo lähellä http://virtuaalitodellisuus.com/oculus-riftin-kuluttajaversio-kuukausien-paassa/
Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Kommentoiko täällä suomi24:ssä vain tyhmät ja negatiiviset ihmiset? :O

Opiskele netistä, tee peli, rikastu ja muuta vi***un täältä negativilandiasta!
Vain tekemällä voi onnistua.
Ilmianna
Jaa
Vuosia koodeja kirjoittaneena voin todeta, että ensimmäisenä pelin tekemisessä pitää miettiä ihan jotain muuta kuin koodaamista. Kun idea on niin hyvä, että se innostaa, niin sitten hankkimaan apua, sillä fakta on, että tarvitaan lahjakkuutta luomaan graafinen peli.
Eli paras tapa menestyä on keksiä idea ja teettää se sen jälkeen maksutyövoimalla, jonka voi laittaa pihalle, kun idea alkaa tuottamaan rahaa.
Ja hups! Ei tarvinnut lainkaan osata ohjelmoida ja peli on valmis.
Näin toimii aika suuri osa pelin tuottajista.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Taidat aolla aivan liian vanha koodaja. Ei tämmöiselle humpuukki sivulle ketkään koodarit tule. Paskan jauhata sivusto tämä on.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
VanhaKoodaajaa on kyllä aivan oiekassa siinä, että kaikkea ei kannata missään mimessä tehdä itse.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ainakin se Minecraftin tekijä löi ihan kivasti leiville palikkagrafiikka pelillään.
Ilmianna
Jaa
Hae ensin starttirahaa yritykselle sitten alat opiskella kuinka tehdään hallittu konkurssi niin että itse jäät voitolle.
Ilmianna
Jaa
Luin aluksi että Peitefirma pystyyn, tuolla varmaan tienaisi helpommin ja enemmän? :D
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Pelifirma pystyyn!

Ajattelin perustaa menestyvän pelifirman "pystymetsästä".

Miten ohjelmoidaan menestyvä peli, kuten clash of clans??

Onko mahdollista koodata peli täysin omin voimin ja itse opiskelemalla?
Voiko netistä opetella kaiken tarpeellisen?
Tarvitseeko osata paljon matikkaa?
Riittääkö esim.jo kvaternioiden hallinta yhdistettynä koodamiseen.

Onko tarvittavan osaamistason koodareita työttömänä Suomessa?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta