Neljä jaloa totuutta

aloittelija.

buddhalaisuus kiinnostaa minua kovasti. lainasin kirjastosta pari kirjaa, mm. Lama Ole Nydahlin "kuinka asiat ovat" olen nyt lukenut sitä vähän, ja törmäsin tähän Neljään jaloon totuuteen, joka kerrottiin kirjassa näin: "ehdollinen olemassa olo on kärsimystä. kärsimyksellä on syy. sillä on loppu. ja on olemassa polkuja, jotka johtavat sen loppumiseen." kirjassa selitettiin ensin "on kärsimystä" tarkoitus, mitä en oikein ymmärtänyt. onko se osapuilleen niin, ettäkärsimyksellä tarkoitetaan sitä, että jokainen tulee sairastumaan. jokainen tulee tuntemaan kipua. jokainen tulee kuolemaan, ja tämä sitten tuottaa kärsimystä, pelkoa tulevasta? toinenkin lause, "kärsimyksellä on syy" selitettiin. "valaistumattoman mielen perus tietämättömyys." sitä en myöskään ymmärtänyt.
nämä kaksi lausetta tuottaa ongelmaa. jotta voisin edetä kirjassa, haluaisin tietää näiden selitykset.
osaako joku vielä suositella kirjoja, nettisivuja tms. mistä löytäisi ensin perustietoa buddhaliasuudesta? muistan kyllä uskonnon tunneilta buddhan tarinan, mutta kaipaan sellaista helppolukuista tietoa, selityksiä. olen nimittäin vasta 14-vuotias, mutta silti haluan tietää buddhalaisuudesta enemmän. vaika kuulunkin kirkkoon, haluaisin erota, tosin vanhemmat ovat sitä meiltä, että saan erota vasta täysikäisenä sitten. tai aikaisintaan lukioon meniessäni, jos en halua ottaa uskontoa, jossa käsitellään lähinnä kristin uskon asioita. ja joskus sitten äitini kanssa jutellessani tuli esille kysymys, mihin minä sitten uskon? buddhalaisuus ja hindulaisuus on kiehtonut jo pitkään, mielestäni ensinkin sielun vaellus kuullostaa jotenkin "oikealta" ja näistä kahdesta vaitoehdosta buddhalaisuus kuullostaa paremmalta.

28

1645

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mamaki

Katsopa tuosta muutama rivi alaspäin, nimimerkille Tietämätön on annettu buddhalaisuuteen perehtyvälle sopivia linkkejä. Buddhalaisuuteen perehtymiseen on hyvä varata riittävästi aikaa, jotta voit sitten myöhempinä vuosina olla todella varma ratkaisustasi. Perheesikin on varmasti tyytyväinen, jos et hätäile.
      Osataksesi valita itsellesi sopivan sanghan sinun kannattaa hankkia perustiedot theravadasta, mahayanasta, vajrayanasta ja zenistä.

Älä muuten hermoile, jos et heti ymmärrä kaikkea, monet asiat vaativat kypsyttelyä ja oivallusta, ja niiden mietiskelyyn kokeneetkin buddhalaiset käyttävät usein vuosikausia. Kannattaa aloittaa helpoista asioista, kuten vaikka etiikasta. Lue vaikka Sangharakshitan kirja Jalo Kahdeksanosainen Polku, se on suhteellisen helposti ymmärrettävää tekstiä.

Kärsimyksen olet ymmärtänyt aivan oikein. Lisäisin vielä, että kaikissa mukavissakin asioissa on kärsimyksen siemen - jokainen ilo tai nautinto tulee loppumaan joskus, koska kaikki asiat ovat pysymättömiä. Iloja ja nautintoja ei tarvitse itseltään kieltää, mutta jos koko elämä perustuu niiden kiihkeään tavoitteluun, ihminen tulee väistämättä pettymään.

"kärsimyksellä on syy" selitettiin. "valaistumattoman mielen perus tietämättömyys." sitä en myöskään ymmärtänyt."

Tämä onkin sitten jo vähän vaikeampi ja filosofisempi kysymys. Niin kauan kun olemme valaistumattomia, näemme maailman sellaisena kuin me tavikset sen nyt näemme ja olemme alttiita sen kärsimyksille. Valaistuessaan ihminen näkee suoraan sen, miten asiat todellisuudessa ovat ja samsaran, maailman, harhankaltaisuuden. Mitään syytä kärsimykseen ei siis oikeastaan ole, ja siksi kärsimys loppuu. Tämä tapahtuu lopullisesti vasta valaistuessa, mutta toki elämän aiheuttama kärsimys vähenee jo tässä elämässä, kun seuraa Buddhan näyttämää tietä, elää eettisesti ja yrittää olla aiheuttamatta kärsimystä muille.

Hyvää syksyn jatkoa ja kirjoittele, jos tulee kysyttävää!

• in.na

On todella harvinaista, että 14-vuotias pohtii asioita noin monelta kantilta ja ymmärtää uskon asioiden olevan nimenomaan uskon asioita eikä mustavalkoista faktaa. Etkä myöskään näytä uskovan jumalaan vain koska niin meidän kulttuurissamme automaattisesti on tapana, kuten niin valitettavan monet elämänsä loppuun saakka. Osaat kyseenalaistaa asiat kiihkoilematta ja kärsivällisesti ja ottanut asioista selvää niin pitkälle, että tiedät, mikä sinua kiinnostaa, etkä ikäistesi tapaan vain totea, että jeesus nyt vaan sucks. Hienoa!

Jään odottelemaan mielenkiinnolla millaisia vastauksia saat, koska olen itseasiassa kiinnostunut samasta asiasta ja pohdintasi herättivät kysymyksiä minussakin.

Kärjistäen voisi sanoa, että buddhalaisuus on ainoa tietämäni uskonto, jossa on jotain järkeä. En kuulu kirkkoon enää ja olen ateisti, mutta buddhismi kiinnostaa, jo ihan kulttuurina.

• Simo

Ehdollinen olemassaolo on kärsimystä.

Mieli ehdollistuu vääjäämättä. Synnyt tietyihin olosuhteisiin, taloudellisiin, kulttuurillisiin jne. Me elämme kristillisyyden värittämässä, korkean elintason, amerikkalaisuutta ihannoivassa olotilassa. Sinun vanhempasi, opettajasi, kaverisi ym. saavat sinut pyrkimään ihanteisiin, välttämään tiettyjä asioita. Toisin sanoen tekevät sinusta ohjelmoidun (robotin). Huomaatko, että ympäristösi muokkaa sinua? Jos huomaat - se juuri on kärsimystä. Siis se että et elä koko potentiaaliasi vaan sinun mielesi on lohkottu jollekin uralle. Valaistunut ei ole ohjelmoitu vaan näkee kaiken ilman menneisyyden taakkaa, suoraan sellaisena kuin se asia on. Tätä on kärsimys. Mielen manipulaatio kokemusten kautta on kärsimystä, koska se estää todellisen. Todellinen on rajoittamaton tietoisuus. Ehdollinen mieli on aina kärsivä mieli.

Tietämättömyys on tietysti valaistumattoman mielen syy. Kun ei tiedä, että on olemassa vapaus kärsimyksestä ja mahdollisuus tai tie siihen, kärsii aivan turhaan.

Ehkä voisit koittaa lukea jonkun Zen-buddhalaisen kirjan, niin olisi helpompaa nähdä yksinkertaisesti mitä tarkoitetaan tyhjällä mielellä, joka on mieli ilman kärsimystä.

• aloittelija.

no juu, en koe itseäni tämän ikäluokan enimmistöön, olen kiinnostunut muustakin kun julkkiksien elämästä ja omasta kauneudestani ja kaupungilla heilumisesta.
        juu, kirjassa viitattiin myös siihen, että tietyt hyvätkin asiat tuottavat kärsimystä: kiintymys johonkin aiheuttaa sen, että sitä haluaa lisää ja lisää, joka muuttuu ahneudeksi jne. juu, ensimmäisen lauseen olen siis ymmärtänyt, ja toisenkin jotenkuten.
        ajattelin kyllä nyt edetä ihan pikkuhiljaa, luen nyt tuota, sitten alan lukea enemmän buddhan elämästä, ja kyselen täällä asioita sitä mukaa mitä tulee mieleeni. on ehkä käytännöllistä aloittaa nyt tiedon etsiminen, vaikken vielä ala mitenkään meditoimaan tms. vaan sitten vanhempana tiedän jo perusasiat ja vähän muutakin. luulisin että vanhemmillenikin on parempi etten nyt ala intoilemaan mistään kirkosta eroamisesta, menen ilemisesti nyt riparille, mutta ajattelin mennä myös protuleirille erään kaverini kanssa, joka on eronnut kirkosta, ja joka ei mene rippileirille.
        mutta kiitos vielä kaikille, ja hyvää syksyä. otan toki vielä vastauksia mielelläni vastaan! :)

• tao

• Mielipide

asiaa! Toki on niinkin, että tietyissä oloissa kasvanut toimii päinvastoin esim. alkoholistin lapsesta voi tulla absolutisti ymv. mutta muuten olemme hyvin pitkälle alttiita ympäristölle, vallitsevalle kulttuurille, kasvatukselle, yhteiskunnalle. Se joka tätä voi luonnostaan vastustaa on jo aika ihme!
        Henk.kohtaisesti olen muuten tajunnut aika selkeästi syyn ja seurauksen merkityksen elämässä. Ei ole seurausta ilman syytä. Tyhjä mieli kuullostaa hienolta mutta tuntuu vaikealta saavuttaa esim. arjen keskellä?

• -Eliö-

Meditointi ei ole mitenkään erikoinen asia. Meditoin itse lähes joka päivä (jo yli 10 vuotta). Meditoiva ihminen ei välttämättä tunnusta mitään uskontoa.
        En ole buddhalainen. Kuulun ev. lut. kirkkoon niinkuin suurin osa suomessa. En koe eroamisen olevan mitenkään tarpeen, vaikken usko niin kuin on opetettu. Koen uskonnon olevan pohjana omalle henk koht filosofialle.

Ihminen laumaeläin. En ole vielä kovinkaan montaa ihmistä nähnyt, jotka eivät olisi tavalla tai toisella joukkohysterian uhreja. Ehkäpä vähiten erakoituneet ihmiset.
        Siitä pois pääsemiseksi on nähtävä muita vaihtoehtoja ja katsottava yleisen hälyn taakse.
        Kärsimys on sitä, miten asiat ottaa. Ei joukkohysteria ole välttämättä kärsimystä.

Ihmisille täytyy kuitenkin opettaa joitakin yleisiä moraalisia sääntöjä. Kotoa ja muualla. Opettaja on jo sinällään aivopesijä. Opettajan on aivopestävä oppilaat ajattelemaan niinkuin yhteiskunta on määrännyt. Eikä siinä pitäisi olla mitään erikoista.
        "Kärsimys" on eräänlainen sivutuote. Miten sinä otat sen yksilönä. Miten sinun yksilöllisyyttäsi korostetaan ja missä määrin sitä sinulle opetetaan, yhteisöllisessä maailmassa.

• rep

Shangharaksita:Valaistumisen ihanne,283 kirjastoissa .Samalta löytyy hyvin paljon aiheesta,esim länsibuddhalainen käsitys (fwbo) ja muita kirjoja.

• Mamaki

Sangharakshita: Opas Buddhan polulle.
        Paljon perustietoa.

Kaikkia hyviä buddhalaisia kirjoja ei muuten varmaan kirjastoista saa? Joululahjarahat sitten kehiin vaan...

• Simo
        Mamaki kirjoitti:

Sangharakshita: Opas Buddhan polulle.
        Paljon perustietoa.

Kaikkia hyviä buddhalaisia kirjoja ei muuten varmaan kirjastoista saa? Joululahjarahat sitten kehiin vaan...

Tämä on hyvä kirja zenistä ja minusta kertoo hyvin asian ytimen ja yksinkertaisuuden.

Shunryu Suzuki: Zen mieli, Aloittelijan mieli Kirjoittaja on arvostettu soto-zen opettaja, joka vietti elämänsä viimeiset parikymmentä vuotta opettaen zeniä Kaliforniassa. Harvoista suomennetuista kirjoista tämä kertoo ehkä parhaiten zazenin harjoittamisesta. Kirja koostuu zazenin yhteydessä pidetyistä opetuspuheista, jotka ovat hyvin käytännöllisiä ja kannustavia.

• Foobar

• Foobar

Osaa teitä, esimerkiksi Zeniä, voi aivan täysin yhtä hyvin seurata luterilaisen kirkon jäsenenä, etenkin jos aloittaa lukemalla vanhoja koaneita ja käyttää pari vuotta, tai mielestään riittävän ajan, niiden miettimiseen.

• tao

Sanot että parin vuoden miettimisen jälkeen voi alkaa seurata zen'ä.
        Mahayana-metafyysikoille kerrotaan asetetun koan:
        "Jos moninaisuus voidaan johtaa yhdestä, mistä johdetaan yksi?"
        Oletko tämän miettinyt ? Kerro mietintäsi tuloksista.

Meille muille jotka eivät vielä ymmärrä olkoon seuraava tarina:

Soen-sa said: "How should I practice Zen?"
        Ko Bong said: "A monk once asked Zen Master Jo-ju, 'Why did Bodhidharma come to China?'"
        Jo-ju answered: "'The pine tree in the front garden.' What does this mean?"
        Soen-sa understood, but he didn't know how to answer. He said: "I don't know."
        Ko Bong said: "Only keep this don't-know mind. That is true Zen practice."

Mitä koan on minun mielestäni:
        Koan on vain eräs tapa esittää elämän arvoitus. Se on yhtä ’käsittämätön’ kuin elämä. Sitä on miettinyt tarpeeksi silloin kun lopettaa sen miettimisen ja saavuttaa satorin. Onnittelen jos olet parissa vuodessa sen saavuttanut.

• Foobar
        tao kirjoitti:

Sanot että parin vuoden miettimisen jälkeen voi alkaa seurata zen'ä.
        Mahayana-metafyysikoille kerrotaan asetetun koan:
        "Jos moninaisuus voidaan johtaa yhdestä, mistä johdetaan yksi?"
        Oletko tämän miettinyt ? Kerro mietintäsi tuloksista.

Meille muille jotka eivät vielä ymmärrä olkoon seuraava tarina:

Soen-sa said: "How should I practice Zen?"
        Ko Bong said: "A monk once asked Zen Master Jo-ju, 'Why did Bodhidharma come to China?'"
        Jo-ju answered: "'The pine tree in the front garden.' What does this mean?"
        Soen-sa understood, but he didn't know how to answer. He said: "I don't know."
        Ko Bong said: "Only keep this don't-know mind. That is true Zen practice."

Mitä koan on minun mielestäni:
        Koan on vain eräs tapa esittää elämän arvoitus. Se on yhtä ’käsittämätön’ kuin elämä. Sitä on miettinyt tarpeeksi silloin kun lopettaa sen miettimisen ja saavuttaa satorin. Onnittelen jos olet parissa vuodessa sen saavuttanut.

Miksi ottaisit tätä lukevilta pois heidän tiensä jos he sen haluavat? Zen on kaikkein lupaavimmille ja itsepäisimmille oppilaille. Keppiä ansaitset.

• Foobar
        Foobar kirjoitti:

Miksi ottaisit tätä lukevilta pois heidän tiensä jos he sen haluavat? Zen on kaikkein lupaavimmille ja itsepäisimmille oppilaille. Keppiä ansaitset.

Mutta kai ansaitset selityksen sille miksi olen tuota mieltä...

A monk asked Nansen: 'Is there a teaching no master ever preached before?'

Nansen said: 'Yes, there is.'

'What is it?' asked the monk.

Nansen replied: 'It is not mind, it is not Buddha, it is not things.'

Nansen was too kind and lost his treasure.
        Truly, words have no power.
        Even though the mountain becomes the sea,
        Words cannot open another's mind.

• tao
        Foobar kirjoitti:

mutta olen eri mieltä ajatuksestasi >>...Zeniä voi aivan täysin yhtä hyvin seurata luterilaisen kirkon jäsenenä, etenkin jos aloittaa lukemalla vanhoja koaneita ja käyttää pari vuotta, tai mielestään riittävän ajan, niiden miettimiseen.>>

Miten niin "..etenkin jos.."? Tarkoitatko että jos aloittaa muulla tavoin ei voi yhtä hyvin olla luterilaisen kirkon jäsen ?
        Luterilaisen kirkon _jäsenyys_ ei ole este zen'lle. Turhaa se on jos aikoo seurata zen'ä.

Mikä estää sinua valaistumasta ?

• Foobar
        tao kirjoitti:

mutta olen eri mieltä ajatuksestasi >>...Zeniä voi aivan täysin yhtä hyvin seurata luterilaisen kirkon jäsenenä, etenkin jos aloittaa lukemalla vanhoja koaneita ja käyttää pari vuotta, tai mielestään riittävän ajan, niiden miettimiseen.>>

Miten niin "..etenkin jos.."? Tarkoitatko että jos aloittaa muulla tavoin ei voi yhtä hyvin olla luterilaisen kirkon jäsen ?
        Luterilaisen kirkon _jäsenyys_ ei ole este zen'lle. Turhaa se on jos aikoo seurata zen'ä.

Mikä estää sinua valaistumasta ?

Tiedät kyllä aivan yhtä hyvin mikä estää ketä tahansa valaistumasta.

Tarkoitin kahta asiaa, 1. ettei Zen-opettelun vuoksi tarvitse erota niin luterilaisesta kuin mistään muustakaan kirkosta ja 2. etenkin vanhat tekstit menevät itse asiaan niin kirkkaasti (vs. uudet, etenkin kotimaiset ja pohjoismaiset tekstit joiden ilmaisu on erilaista) että esimerkiksi aktiivisesti luterilainen henkilö joka tuntee voimakasta tarvetta seurata tietä joka pääsee etenemään nopeammin niiden avulla.

On myös mahdollista että luterilaisiin opetuksiin tutustuminen vauhdittaa Zen-matkaa joiltakin kohdin, jos se nyt on tavoite. Ainakin yhtä paljon kuin punaiset kaavut.

• tao
        Foobar kirjoitti:

Tiedät kyllä aivan yhtä hyvin mikä estää ketä tahansa valaistumasta.

Tarkoitin kahta asiaa, 1. ettei Zen-opettelun vuoksi tarvitse erota niin luterilaisesta kuin mistään muustakaan kirkosta ja 2. etenkin vanhat tekstit menevät itse asiaan niin kirkkaasti (vs. uudet, etenkin kotimaiset ja pohjoismaiset tekstit joiden ilmaisu on erilaista) että esimerkiksi aktiivisesti luterilainen henkilö joka tuntee voimakasta tarvetta seurata tietä joka pääsee etenemään nopeammin niiden avulla.

On myös mahdollista että luterilaisiin opetuksiin tutustuminen vauhdittaa Zen-matkaa joiltakin kohdin, jos se nyt on tavoite. Ainakin yhtä paljon kuin punaiset kaavut.

Dhammapadan parisäe 9 puhuu keltaisista kaavuista, en tiedä mikä poppoo punaisia pitää.
        Jos nyt arvaan mitä ajat takaa....niin katsopa
        http://www.saunalahti.fi/~msiivola/krit/itselleen_naurava_uskonto.html

josta lainaus:
        "Silläkö edistetään Zenin ytimen löytämistä, että ajellaan pää paljaaksi (kuten Niinimäenkin luostarissa), pukeudutaan samanlaiseen kaapuun kuin muutkin, osallistutaan orjuuttaviin rituaaleihin
        päivästä ja vuodesta toiseen? "

Ihan just niin.
        Olen jossain viitannut tähän kirjaan ihan salailkeys mielessäni; olen toivonut keskustelua mutta turhaan.

Tuon linkin loppu kannattaa - mielestäni- panna talteen. Ja mieleen.

Enkä minä tiedä mikä sinua estää valaistumasta. Kyllä jotain on tässä tullut mieleen.

• Foobar
        tao kirjoitti:

Dhammapadan parisäe 9 puhuu keltaisista kaavuista, en tiedä mikä poppoo punaisia pitää.
        Jos nyt arvaan mitä ajat takaa....niin katsopa
        http://www.saunalahti.fi/~msiivola/krit/itselleen_naurava_uskonto.html

josta lainaus:
        "Silläkö edistetään Zenin ytimen löytämistä, että ajellaan pää paljaaksi (kuten Niinimäenkin luostarissa), pukeudutaan samanlaiseen kaapuun kuin muutkin, osallistutaan orjuuttaviin rituaaleihin
        päivästä ja vuodesta toiseen? "

Ihan just niin.
        Olen jossain viitannut tähän kirjaan ihan salailkeys mielessäni; olen toivonut keskustelua mutta turhaan.

Tuon linkin loppu kannattaa - mielestäni- panna talteen. Ja mieleen.

Enkä minä tiedä mikä sinua estää valaistumasta. Kyllä jotain on tässä tullut mieleen.

Mikä minua estää valaistumasta? Ei mikään itseni ulkopuolella. En halua ohjata muita, en siksi ole edes turhaan etsinyt sanoja joilla herättää ihmisiä, enkä etenkään kovia sanoja.

Aarteidenetsijät tulevat aina kulkemaan nälissään kunnes he itse ymmärtävät katsoa omista taskuistaan. On turhaa kehottaa heitä olemaan etsimättä, tai tarjota suoraan aarteita joita he eivät tunnista, mutta nämä ovat niitä ihmisiä joita silti pitää auttaa. Eivät kylläiset tarvise Zeniä, enkä heille sitä tarjoaisikaan.

(Kirjoituksen) luostarit ovat niitä varten jotka niitä etsivät, eivät muut niitä tarvitsekaan. Silti jokainen luostari ilman opettajaa on varsin tarkoitukseton paikka. En ole käynyt tuolla joten en tiedä mitä siellä tehdään.

Luulen ettet saakaan aiheesta keskustelua aikaan tällä foorumilla, sillä ne jotka ymmärtävät mitä ajat takaa, voisivat kyllä keskustella sinun kanssasi mutteivat julkisella foorumilla, se on turhan rasittavaa.

• tao
        Foobar kirjoitti:

Mikä minua estää valaistumasta? Ei mikään itseni ulkopuolella. En halua ohjata muita, en siksi ole edes turhaan etsinyt sanoja joilla herättää ihmisiä, enkä etenkään kovia sanoja.

Aarteidenetsijät tulevat aina kulkemaan nälissään kunnes he itse ymmärtävät katsoa omista taskuistaan. On turhaa kehottaa heitä olemaan etsimättä, tai tarjota suoraan aarteita joita he eivät tunnista, mutta nämä ovat niitä ihmisiä joita silti pitää auttaa. Eivät kylläiset tarvise Zeniä, enkä heille sitä tarjoaisikaan.

(Kirjoituksen) luostarit ovat niitä varten jotka niitä etsivät, eivät muut niitä tarvitsekaan. Silti jokainen luostari ilman opettajaa on varsin tarkoitukseton paikka. En ole käynyt tuolla joten en tiedä mitä siellä tehdään.

Luulen ettet saakaan aiheesta keskustelua aikaan tällä foorumilla, sillä ne jotka ymmärtävät mitä ajat takaa, voisivat kyllä keskustella sinun kanssasi mutteivat julkisella foorumilla, se on turhan rasittavaa.

arvioi edistystäsi ja ole tyytyväinen/tyytymätön.
        Olisiko zen-opettajaisi tyytyväinen vai vääntäisikö nenästäsi ?

Keskustelen usein vaikeistakin asioista, vaivoja säästämättä, mutta niitä en tässä raportoi.
        Olenko ymmärtänyt väärin kun luulin tätä keskustelupalstaksi. Jos viittaat siihen että täällä viljellään helppoja heittoja lienet oikeassa:
        Tutki itseäsi. Elä sopusoinnussa. Älä tukeudu muihin. Etkö huomaa että olet jo herännyt.

Ja tukeudu veljeskuntaan, ei seurakuntaan.

• Foobar
        tao kirjoitti:

arvioi edistystäsi ja ole tyytyväinen/tyytymätön.
        Olisiko zen-opettajaisi tyytyväinen vai vääntäisikö nenästäsi ?

Keskustelen usein vaikeistakin asioista, vaivoja säästämättä, mutta niitä en tässä raportoi.
        Olenko ymmärtänyt väärin kun luulin tätä keskustelupalstaksi. Jos viittaat siihen että täällä viljellään helppoja heittoja lienet oikeassa:
        Tutki itseäsi. Elä sopusoinnussa. Älä tukeudu muihin. Etkö huomaa että olet jo herännyt.

Ja tukeudu veljeskuntaan, ei seurakuntaan.

Tiedät hyvin etten tarkoittanut sitä että minusta täällä keskustelu olisi sinulle haitaksi, vaan sanoin ääneen jotain mitä sinun pitäisi jo tietää - henkilö joka kulkee mäenrinteelle odottamaan sitä että vesi alkaa virrata ylöspäin saattaa kyllä päästä lopulta tavoitteeseensa, mutta kärsivällisyyttä se kysyy. ;) Miksi tehdä niin kun täällä on lähes jokainen joenuoma vapaana?

Ja joo, kun ymmärsin mistä 'gateless gate' on saanut nimensä, nauratti ja itketti - opettajatta opiskelussa on omat vaaransa.

• tao
        Foobar kirjoitti:

Tiedät hyvin etten tarkoittanut sitä että minusta täällä keskustelu olisi sinulle haitaksi, vaan sanoin ääneen jotain mitä sinun pitäisi jo tietää - henkilö joka kulkee mäenrinteelle odottamaan sitä että vesi alkaa virrata ylöspäin saattaa kyllä päästä lopulta tavoitteeseensa, mutta kärsivällisyyttä se kysyy. ;) Miksi tehdä niin kun täällä on lähes jokainen joenuoma vapaana?

Ja joo, kun ymmärsin mistä 'gateless gate' on saanut nimensä, nauratti ja itketti - opettajatta opiskelussa on omat vaaransa.

kyllä ymmärrä viestejäsi. Ovatko koan'eitasi ?

Kun olet mieltynyt jokiin ja vesiin, lainaanpa taolaisen filosofi Chuang Tzun opetuksia:
        Chuang Tzu ja Hui Tzu kävelivät Hao-joen rannalla. Chuang Tzu sanoi ystävälleen: "näetkö kun kalat tulevat pinnalle ja uiskentelevat miten mielivät. Tuo on todella sitä, mistä kalat pitävät".
        Hui Tzu totesi: "Ethän sinä ole kala, joten mistä voit tietää mistä kalat pitävät?".
        Chuang Tzu vastasi: "Ethän sinä ole minä, joten mistä voit tietää etten minä tiedä mistä kalat pitävät?"

Chuang Tzu kertoi tämän muistuttaakseen, että oli kulttuuri ja ajattelumalli mikä tahansa, hyvin usein filosofit väittelevät kuitenkin aivan päättömistä asioista.

• Foobar
        tao kirjoitti:

kyllä ymmärrä viestejäsi. Ovatko koan'eitasi ?

Kun olet mieltynyt jokiin ja vesiin, lainaanpa taolaisen filosofi Chuang Tzun opetuksia:
        Chuang Tzu ja Hui Tzu kävelivät Hao-joen rannalla. Chuang Tzu sanoi ystävälleen: "näetkö kun kalat tulevat pinnalle ja uiskentelevat miten mielivät. Tuo on todella sitä, mistä kalat pitävät".
        Hui Tzu totesi: "Ethän sinä ole kala, joten mistä voit tietää mistä kalat pitävät?".
        Chuang Tzu vastasi: "Ethän sinä ole minä, joten mistä voit tietää etten minä tiedä mistä kalat pitävät?"

Chuang Tzu kertoi tämän muistuttaakseen, että oli kulttuuri ja ajattelumalli mikä tahansa, hyvin usein filosofit väittelevät kuitenkin aivan päättömistä asioista.

Avoimella foorumilla merkityksellinen keskustelu Zenistä on vaikeaa, ja on aina ollut, sisältä tulevan muutoksen suojelemiseksi joistakin asioista pitää puhua ilmaisuilla joiden ymmärtäminen vaatii tiettyä yhteistä jaettua kokemusta, esimerkiksi kaikkien vanhojen koaneiden läpikäyntiä. Ymmärrän että sinun on varmasti vaikeaa löytää keskustelukumppaneita: perinteisesti merkittäviä keskustelunaiheita ovat olleet tielle pääseminen, gateless gaten löytäminen ja oppaana toimiminen, hyvistä syistä.

• shoshinsha

olen äärettömän samankaltaisessa tilanteessa. kiinnostuin buddhalaisuudesta muutama vuosi sitten (olen sinua muutaman vuoden vanhempi) ja aloin lukea aihetta koskevaa kirjallisuutta. halusin myös erota kirkosta, mutta vanhempani käskivät odottaa kunnes olen 18. (en tosiaan ymmärrä miksi he eivät voineet antaa minun "seurata sydäntäni", kuten kliseisesti voisi sanoa. he eivät edes itse ole uskonnollisia ja isäni on itsekin eronnut kirkosta. uskonto on henkilökohtainen asia ja jos nuori on tarpeeksi vanha miettimään mihin uskoo ja mihin ei, on hän mielestäni myös tarpeeksi vanha eroamaan kirkosta.) minäkään en meditoi, sillä haluaisin aloittaa sen jonkun kokeneen ohjauksessa. olen jopa harkinnut lähteväni tiibetiläisiä munkkeja tapaamaan, vaikkei minulla heille olekaan mitään erityistä sanottavaa tai kysyttävää. saa nyt nähdä mitä teen. sinulle menestystä buddhalaisella tiellä, miten pitkälle se sitten johtaakaan. kannatan lämpimästi buddhalaisiin oppeihin tutustumista. minulla on ainakin vielä elämänpituinen taival edessäni... ehkä useammankin;)

• viaton.lapsi

hassua kuinka samankaltainen tilanne meillä onkaan: minunkin isäni on eronnut kirkosta, eikä perhe ole muutenkaan kovin kristillinen. minkään en oikein ymmärtänyt, miksen saisi erota kirkosta tuskin minä alan mihinkään uskoa tässä parin vuoden päästä, jos kerran olen jo kerran päättänyt olla uskomatta. kuitenkin lukioon mennessäni saisin ehkä erota, koska silloin minun ei tarvitsisi ottaa uskontoa. siskonikin kun erosi lähinnä sen takia (siihen ne myös vetoaa . sanoo, että haluan erota nyt vain siksi, että siskonikin erosi.

• viaton.lapsi
        viaton.lapsi kirjoitti:

hassua kuinka samankaltainen tilanne meillä onkaan: minunkin isäni on eronnut kirkosta, eikä perhe ole muutenkaan kovin kristillinen. minkään en oikein ymmärtänyt, miksen saisi erota kirkosta tuskin minä alan mihinkään uskoa tässä parin vuoden päästä, jos kerran olen jo kerran päättänyt olla uskomatta. kuitenkin lukioon mennessäni saisin ehkä erota, koska silloin minun ei tarvitsisi ottaa uskontoa. siskonikin kun erosi lähinnä sen takia (siihen ne myös vetoaa . sanoo, että haluan erota nyt vain siksi, että siskonikin erosi.

...tämä viestin aloittaja, rekisteröidyin nyt vain tällä nimimerkillä.

• utu

Hei!
      Minäkin olen lainannut Nydahlin kirjan (itse asiassa monia kertoja)

Nydahlin kirja on kirjotettu ovelasti, periaatteessa helppo lukuinen mutta silti vaikea. Olen ymmärtänyt mielen perustietämättömyyden niin että mieli ei tunnista avointa ja iloista itseään vaan on tunteiden ja olosuhteiden vietävissä ja tällöin ihmiset kokevat nämä
      tunteet ja olosuhteet "itseksi" vaikka todellinen "itse" on mieli näiden tunteiden takana.

Nydahl painottaa myöhemmin kirjassaan että tunteet ja ajatukset tulisi ottaa mielen leikkinä jolloin ne ovat mielenkiintoisia itsessään mutta eivät aiheuta enää niin paljon kärsimystä koska niitä ei koe itsenä ja todellisina.

Eli kun oppii suhtautumaan "itseensä" eli tunteisiin ja ajatuksiin tietynlaisella huumorilla alkaa niiden takaa paljastua jotain paljon pysyvämpää.näin olen sen ymmärtänyt..

Olen lukenut Nydahlin kirjan muutamia kertoja ja aina paljastuu jotain uutta mitä en ollut tajunnut tai huomannut joten vanhemman tädin neuvo on että lue Nydahlin kirja läpi ja aloita niistä käsitteistä ja ajatuksista jotka tuntuvat helpoimmilta.

Kun tutustuu buddhalaisuuteen niin kannattaa muistaa että sen eri "koulukuntia on hyvin paljon ja osa näiden opetuksista on ristiriidassa keskenään joten kun etsit aineistoa niin kannattaa aina katsoa minkä kuolukunnan tekstiä luet.
      Minäkin olen vasta tutustumassa Buddhalaisuuteen ja oma linja on vielä etsiskelyn asteella, Kagyu opetukset kyllä tuntuvat tällä hetkellä parhailta.

anna itsellesi aikaa ja ole kärsivällinen. Varsinkin kun olet noin nuori, voit etsiä todella rauhallisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      461
      3927
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1672
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1398
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      52
      1286
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1069
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1057
    Aihe