Moi. Mä olen 17-vuotias tyttö, käyn lukiota ja asun perheeni luona. Äitini kuoli 4 vuotta sitten pitkän sairastamisen jälkeen ja mielenterveysongelmat kulkee meillä suvussa. Olen sairastanut masennusta nyt noin puolitoista vuotta. Hain apua keväällä 2013 sosiaalisten tilanteiden pelon ja lievien itsemurha-ajatusten takia. Lääkityksenä mulla on escitalopram 20mg aamuisin ja mirtazapin 15mg iltaisin.
Masennukseni on pahentunut vaikka olenkin hoidon piirissä. Olin koko viime kevään sairaslomalla ja nyt palasin kouluun, mutta se ei onnistu niin kuin ajattelin. Koulu on selvästi lisännyt ahdistusta ja itsemurha-ajatukset on nyt pahempia kuin ikinä.
Mun suurin ongelma on että en halua parantua. Ei sillä että nauttisin tästä yhtään, elämä on ihan kamalaa, mutta en usko että kykenen parantumaan. Olen hakenut apua niin moneen kertaan, kertonut psykalle itsemurha-ajatuksista & suunnitelmistani jne mutta mitään ei tapahdu. Kukaan ei ota mun sanoja vakavasti. En jaksa yrittää enää.
Nyt uskon että tämä kaikki on mun syytä. Paraneminenhan vaatii omaa halua ja motivaatiota, jota mulla ei ole. Olen vaan hirveä taakka läheisilleni ja haluan kuolla pois. Oon niin kamalan väsynyt kaikkeen. Viime päivinä olen jättänyt lääkkeet syömättä, toivon että se pahentaa itsetuhoisuutta niin että vihdoin uskallan tappaa itseni.
En oo varma miksi kirjotan tän tänne. Väsyttää niin että tämän kirjottaminenkin on uuvuttavaa. Varmaan mussa on vielä pieni osa joka ei halua luovuttaa, en kai muuten olisi enää elossa.
Haluan luovuttaa, ei motivaatiota paranemiseen
9
1308
Vastaukset
- ota iisisti
Älä ota taakkaa tuosta halusta parantua. Kun on paha olla ja masentunut niin ei jaksa edes haluta. Hyväksy nyt tämä tilanne ja elä päivä kerrallaan. Oikeastaan unohda tuo parantuminen ja ole vain antaen ajan kulua. Sinulla on taustalla äidin menetys ja olet joutunut elämään vailla äidin hoivaa suuren osan nuoruutta.
Tuo heittäytyminen vapaalle, tai luovuttaminen voi olla uuden alku. Ei kannata ajatella kuolemaa päätyökseen vaan luota että aika voi parantaa ja ota vastaan apua.
Kirjoittele täällä myös.- xcvz
Yksi terapeutti mulle toitotti tuota jo aikansa, että mulla on nyt vaikeuksia ja pitää olla myötätuntoinen itseä kohtaan ja antaa aikaa parantua. Asiat meni sillä tavalla vaan huonommaksi. Jos olisi voimia muuttaa omilleni ja selviytyä elämästä niin tekisin niin, mutta tällä hetkellä se ei onnistu enkä halua vaivata läheisiä enempää.
- 8+14
Elä luovuta, voisit tehdä yhden miehen onnelliseksi, eikö sen takia kannattaisi elää? Naisia on muutenkin niin vähän Suomessa.
- 3+14
Se on kuule myytti, että paraneminen tapahtuu jollain työllä tai tahdonvoimalla. Se tulee ja se menee. Syö pillereitä tai ei. Mistään ei tiedä koska se laukeaa päälle ja niin se vain on. Yhtä tyhjästä tulee paraneminenkin. Mä olen kiertänyt tätä kehää jo kohta 30 vuotta ja tämän olen huomannut.
- Lopussa
Mulla on varmaan vaikeempaa.
Ikinä ei kannata luovuttaa. Itsekkin menetin viime vuonna mummon ja isän mutta silti jaksan nähdä valoa tulevaan. Kai aloittaja on sentään vielä hengissä?
- Itsesenkokenut
Selviä hengissä yksi päivä kerrallaan. Jos on ajateltava itsemurhaa, ajattele tekeväsi se aina huomenna.
Elin itse vuosia niin, että itsemurha oli ainoa lohduttava ajatus. Tiesin, ettei minulla ole tulevaisuutta, että elämäni on tässä. Selvisin hengissä päivä kerrallaan.
Nyt olen parantumaisillani. Elämänhalu on palannut, ajattelen tulevaisuutta ja minulla on hyvä olla. Kesti vuosikausia, jotta pääsin tänne asti. Nyt tuntuu oudolta, koska ahdistus on poissa, koska voin hyvin.
Tässä neuvot, jotka voin antaa:
Elä. Tärkeintä on, että selviät päivästä hengissä.
Syö lääkkeesi, mene lääkärille. Kerro lääkärille tasan miltä tuntuu.
Lääkkeiden ja eri hoitokeinojen vaikutusta ei voi tietää etukäteen. Joudut testaamaan useita, eikä nopeaa parannusta ole. Siitä huolimatta pysy hengissä päivästä toiseen, syö lääkkeesi ja pidä lääkäri/terapia-aikasi. Millään muulla ei ole väliä. Sinun ei tarvitse huolehtia perheestäsi tai suorittaa koulua loppuun, jos et jatka. Kaikki hoituu aikanaan. - YDMBYP
Ei se mikään ihme ole, että on hirveä olla kuin tuommoisen määrän huumeita kiskoon päivittäin. Aivot palaa karrelle loppuiäksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32738Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491175Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221074Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2101043- 1261030
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307937- 42919
- 72885