Haluaisitteko tietää lapsenlapsesta?

....................

Meillä isä ei ole tunnustanut lapsen isyyttä ja olen ollut yksinhuoltaja alusta lähtien. Lapseni isällä on lapsia ennestään, mutta tutustuessamme olemme molemmat olleet sinkkuja, eli kenenkään perhettä ei ole rikottu. Lapseni isä ei siis ole kertonut kenellekään ystävilleen tai sukulaisilleen lapsestani.

Jos teillä olisi lapsenlapsi (mahdollisten aiempien lisäksi), haluaisitteko tietää asiasta?

38

619

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selvä kun pläkki

      Ei ihan ymmärrä kysymystä. Jos olisin mummu lapsellesi, ei minulle kuuluisi ollenkaan kuka on lapsen isä. Keskittyisin iloitsemaan lapsesta.

      Riittää kun äiti tietää kuka on hänen lapsensa isä ja lapsi tietää kuka on hänen isänsä.

      • noinytatredf

        siis tarkoittaa isän puolen sukua hyvä ystv.


    • haluaisin tietää

      Ei tämän pitäisi olla vaikea ymmärtää. Minusta on surullista, jos lapsen isän vanhemmat eivät tiedä lapsenlapsen olemassaolosta. Itse haluaisin tietää ja olla lapselle mummu siinäkin tilanteessa. Mielestäni lapsen isä ei voi kieltää lapsen äitiä kertomasta lapsen isovanhemmille, että heillä on lapsenlapsi, koska se on myös sukulaissuhde, josta asianosaisilla on oikeus tietää. Nykyaikana on muutenkin turha salata lapsen isää, ja myös lapsi kaipaa tietoa isästään ja isänpuoleisista sukulaisista.

      • Yksi petetty isä

        Jos lapsen isä on päättänyt, että ei halua kertoa kenellekään ystävilleen tai sukulaisilleen - toisin sanoen, ei kenellekään - että jollain naisella on hänestä peräisin oleva lapsi, niin se on hänen oikeutensa. Ei tällä naisella ole lupa rikkoa hänen oikeuttaan.

        Piste.


      • lapsen oikeudet!!!!
        Yksi petetty isä kirjoitti:

        Jos lapsen isä on päättänyt, että ei halua kertoa kenellekään ystävilleen tai sukulaisilleen - toisin sanoen, ei kenellekään - että jollain naisella on hänestä peräisin oleva lapsi, niin se on hänen oikeutensa. Ei tällä naisella ole lupa rikkoa hänen oikeuttaan.

        Piste.

        Ei todellakaan ole! PISTE!!!!


    • Selvä kuin pläkki

      Nyt ymmärrän tarinasi. En sinuna kertoisi tässä vaiheessa kenellekään mitään. Lapellesi tietenkin kerrot, kuka on lapsen isä, sitten jos kysyy, ei yhtään aikaisemmin.

      Eihän isovanhemmat tiedä lapsenlapsestaan tällä hetkellä. Eivät he mitään silloin voi haluta eikä tilanne ole mitenkään surullinen heidän kannaltaan.

      Jos nyt kerrot, provosoit ison kriisin lapsen isän nykyiseen perheeseen. Se ei voi olla hyväksi myöskään lapsellesi. Paljon tulee tuhoa. Anna ajan kulua, asiat voivat selvitä omalla painollan. Ja vaikka kuinka ajattelisit tekeväsi hyvän teon, se voidaan mieltää asianosaisten toimesta kostoksi.

    • Hei.
      Kyllä haluaisin tietää lapsenlapsista ja olla hänen elämässään mukana, tottakai. Se on mielestäni aina kaikkien etu ja myös iloa; lapsen, vanhemman ja isovanhempien. Ikävää, jos lapsesi isä ei aio kertoa vanhemmilleen lapsestanne. Tunnetko, oletko sinä tavannut lapsesi isän vanhemmat? Oletko lapsesi isän kanssa tekemisissä? Toivottavasti sinun vanhempasi ovat teidän lähellänne, että lapsesi saa kokea isovanhemmat elämässään ainakin sinun puolestasi.

      Kaikkea hyvää teille,
      Pirkko-pappi

    • Selvä kuin pläkki

      Oletko Pirkko-pappi itse isoäiti? Jos äiti on salannut tähän asti lapsen isyyden (mitä suuresti ihmettelen, elatusmaksutkinko saamatta??), miksi nyt kertoisi. Hän saattaa samalla tuhota lapselta mahdollisuuden aikanaan itse solmia suhteet isän perheeseen. Isoäitien tunteisiin vetoaminen vaikuttaa hyväksynnän hakemista kostolle.

      Olen itse kahden lapsen isoäiti, minä ottaisin uuden lapsenlapsen "seurapiiriini" mutta en todellakaan haluaisi että asiasta tulisi hankaluuksia lapseni perheeseen. On vaan asioita jotka kannattaa antaa olla ja antaa sitten lapsen aikanaan päättää. Hän on tässä pääroolissa. Voihan olla ettei koskaan halua ottaa isästä selvää. Tunnen ainakin yhden sellaisen ihmisen.

      Mutta tottakai äiti tekee niinkuin itse pitää oikeana. Toivon että näistä mielipiteistä on apua ratkaisuusi. Se ratkaisu, minkä teet, on sitten tehty ja osapuolet elävät kukin sen mukaisesti.

      • no höh, ei näin

        "Jos äiti on salannut tähän asti lapsen isyyden (mitä suuresti ihmettelen, elatusmaksutkinko saamatta??)"

        Eihän tuossa ole mitään kummallista. Kela maksaa elatustukea noin 150 €/kk niille äideille, joiden lapsen isää ei ole tunnustettu. Ihan samoin kuin se maksaa silloin, kun lapsen isä on niin tyhjätasku, ettei hänellä ole mistä maksaa mitään elatusmaksua, tai summa jäisi vielä tuota Kelan summaakin pienemmäksi.

        Itse valitsin lastenvalvojalla olla kertomatta lapsen isää ja kielsin isyyden selvittämisen, koska en pidä kyseistä ihmistä sellaisena, jolla pitäisi olla päätösvaltaa lastani koskeviin asioihin. Isyyden vahvistaminen kun toisi mukanaan myös huoltajuusasiat. Tyydyn siihen, mitä Kela maksaa. Parempi näin. Lapsen isä on kyllä tapaamisen muodossa mukana hänen elämässään.


      • ...
        no höh, ei näin kirjoitti:

        "Jos äiti on salannut tähän asti lapsen isyyden (mitä suuresti ihmettelen, elatusmaksutkinko saamatta??)"

        Eihän tuossa ole mitään kummallista. Kela maksaa elatustukea noin 150 €/kk niille äideille, joiden lapsen isää ei ole tunnustettu. Ihan samoin kuin se maksaa silloin, kun lapsen isä on niin tyhjätasku, ettei hänellä ole mistä maksaa mitään elatusmaksua, tai summa jäisi vielä tuota Kelan summaakin pienemmäksi.

        Itse valitsin lastenvalvojalla olla kertomatta lapsen isää ja kielsin isyyden selvittämisen, koska en pidä kyseistä ihmistä sellaisena, jolla pitäisi olla päätösvaltaa lastani koskeviin asioihin. Isyyden vahvistaminen kun toisi mukanaan myös huoltajuusasiat. Tyydyn siihen, mitä Kela maksaa. Parempi näin. Lapsen isä on kyllä tapaamisen muodossa mukana hänen elämässään.

        Äitikö opetti sinua noukkimaan rusinat yhteiskunnan pullasta?


      • ...
        no höh, ei näin kirjoitti:

        "Jos äiti on salannut tähän asti lapsen isyyden (mitä suuresti ihmettelen, elatusmaksutkinko saamatta??)"

        Eihän tuossa ole mitään kummallista. Kela maksaa elatustukea noin 150 €/kk niille äideille, joiden lapsen isää ei ole tunnustettu. Ihan samoin kuin se maksaa silloin, kun lapsen isä on niin tyhjätasku, ettei hänellä ole mistä maksaa mitään elatusmaksua, tai summa jäisi vielä tuota Kelan summaakin pienemmäksi.

        Itse valitsin lastenvalvojalla olla kertomatta lapsen isää ja kielsin isyyden selvittämisen, koska en pidä kyseistä ihmistä sellaisena, jolla pitäisi olla päätösvaltaa lastani koskeviin asioihin. Isyyden vahvistaminen kun toisi mukanaan myös huoltajuusasiat. Tyydyn siihen, mitä Kela maksaa. Parempi näin. Lapsen isä on kyllä tapaamisen muodossa mukana hänen elämässään.

        "Itse valitsin lastenvalvojalla olla kertomatta lapsen isää ja kielsin isyyden selvittämisen, koska en pidä kyseistä ihmistä sellaisena, jolla pitäisi olla päätösvaltaa lastani koskeviin asioihin."

        Miksi mennä sänkyyn ja tehdä lapsi tuollaisen miehen kanssa?
        Sinulla on possessiivisuffiksi väärin, kun kirjoitat "lastani koskeviin..." Sinun pitäisi kirjoittaa lastamme....


      • idiootti olet
        ... kirjoitti:

        "Itse valitsin lastenvalvojalla olla kertomatta lapsen isää ja kielsin isyyden selvittämisen, koska en pidä kyseistä ihmistä sellaisena, jolla pitäisi olla päätösvaltaa lastani koskeviin asioihin."

        Miksi mennä sänkyyn ja tehdä lapsi tuollaisen miehen kanssa?
        Sinulla on possessiivisuffiksi väärin, kun kirjoitat "lastani koskeviin..." Sinun pitäisi kirjoittaa lastamme....

        En mennyt sänkyyn, vaan jouduin tuttavan raiskaamaksi. Omatuntoni ei sallinut aborttia.

        Kiitos kun korjasit kieltä.


      • ...
        idiootti olet kirjoitti:

        En mennyt sänkyyn, vaan jouduin tuttavan raiskaamaksi. Omatuntoni ei sallinut aborttia.

        Kiitos kun korjasit kieltä.

        Onko mies nyt vankilassa lusimassa "raiskauksesta" saamaansa tuomiota?


      • .......
        ... kirjoitti:

        Onko mies nyt vankilassa lusimassa "raiskauksesta" saamaansa tuomiota?

        Suomessa raiskaajat harvemmin istuu vankilassa!


      • ...
        ....... kirjoitti:

        Suomessa raiskaajat harvemmin istuu vankilassa!

        No meniköhän lainkaan oikeusistunnon käsittelyyn tämä tuttavaraiskaus? Itse veikkaan että kyseessä oli kännipano, joka aamulla kadutti.


      • idiootti olet
        ... kirjoitti:

        No meniköhän lainkaan oikeusistunnon käsittelyyn tämä tuttavaraiskaus? Itse veikkaan että kyseessä oli kännipano, joka aamulla kadutti.

        Mikähän kumma, että tästäkin pitää ruveta vinoilemaan? Sairasta sakkia tekin olette.

        Kyllä, vastaukseksi kysymykseen, että mies sai tuomion. En harrastanut kännäämistä silloin enkä myöhemminkään.

        Tyydyttikö vastaus?


      • isätön

        Katsos nyt sinne vasempaan lahkeesesi. Vaikka siihen on varatta 0,5 cm lisää se on sulla aika väljä. Mutta ei tuo "mielipiteesi" sitä kasvata.


    • Kertoisin

      Salailusta ei koskaan seuraa hyvää, ja olenkin avoimuuden kannalla. En näe mitään syytä salata lasta isovanhemmilta, eikä se ole yhteydessä isän elstusmaksuihin. Lapsenlapsi on isovanhemmille tärkeä, ja varsinkin jos ei muita lapsenlapsia ole. En ymmärrä mitä kriisiä siitä tulisi perheeseen, siis nykyaikana. Kriisien pelkääminen ja häpeily on menneiden aikojen ilmiö. Jos isovanhemmat tietävät lapsesta, heillä on vapaus itse päättää pitävätkö yhteyttä, eikä tietenkään kertomiseen liity mitään vaatimuksia. Lapselle on myös merkitystä että hänellä on myös isänpuolen suku, eikä hänen tarvitse ihmetellä miksi eivät pidä yhteyttä.

      Itse kertoisin, ja myös haluaisin kuulla mahdollisesta lapsenlapsesta

      • Yksi petetty isä

        Voisihan siitä tulla nykyaikana kriisi sillä tavalla, että jos mies sattuu vaikka häpeämään mennyttä suhdettaan tähän naiseen? Jos ei siis olisi sellainen nainen, jonka haluaisi esitellä kenellekään tutulleen minkäänlaisena kumppaninaan, entisenä tai nykyisenä. Haluaa siksi salata, että mitään on koskaan ollut, joten lapsi ei silloin sovi siihen kuvioon.

        Isovanhemmat eivät osaa kaivata sitä, kenen olemassaolosta eivät tiedä. Lapselle voi kai vaikka sanoa, että hänen isänsä on kuollut tms., jolloin hän ei rupea kaivelemaan asiaa enempää. Eikä se että on lapsenlapsia, takaa mitään että suhde säilyisi pidemmän päälle kun lapselle tulee ikää. Moni hylkää sukunsa syystä tai toisesta, eivätkä omat lapsetkaan välttämättä käy enää vanhoja vanhempiaan katsomassa, kun ovat jossain hoitolaitoksessa. Sillä on aika turha perustella sen enempää lasten kuin lastenlastenkaan hankkimista. Yhtä yksin täällä lopulta ollaan vanhana, mitä luultavimmin.


      • olet täys P.ska!...
        Yksi petetty isä kirjoitti:

        Voisihan siitä tulla nykyaikana kriisi sillä tavalla, että jos mies sattuu vaikka häpeämään mennyttä suhdettaan tähän naiseen? Jos ei siis olisi sellainen nainen, jonka haluaisi esitellä kenellekään tutulleen minkäänlaisena kumppaninaan, entisenä tai nykyisenä. Haluaa siksi salata, että mitään on koskaan ollut, joten lapsi ei silloin sovi siihen kuvioon.

        Isovanhemmat eivät osaa kaivata sitä, kenen olemassaolosta eivät tiedä. Lapselle voi kai vaikka sanoa, että hänen isänsä on kuollut tms., jolloin hän ei rupea kaivelemaan asiaa enempää. Eikä se että on lapsenlapsia, takaa mitään että suhde säilyisi pidemmän päälle kun lapselle tulee ikää. Moni hylkää sukunsa syystä tai toisesta, eivätkä omat lapsetkaan välttämättä käy enää vanhoja vanhempiaan katsomassa, kun ovat jossain hoitolaitoksessa. Sillä on aika turha perustella sen enempää lasten kuin lastenlastenkaan hankkimista. Yhtä yksin täällä lopulta ollaan vanhana, mitä luultavimmin.

        "Voisihan siitä tulla nykyaikana kriisi sillä tavalla, että jos mies sattuu vaikka häpeämään mennyttä suhdettaan tähän naiseen? Jos ei siis olisi sellainen nainen, jonka haluaisi esitellä kenellekään tutulleen minkäänlaisena kumppaninaan, entisenä tai nykyisenä. Haluaa siksi salata, että mitään on koskaan ollut, joten lapsi ei silloin sovi siihen kuvioon."

        Voi helvata millaisen k-pään tekstiä! aivan järkyttää lukea! Miksi pitää mennä sänkyyn ihmisen kanssa jota pitää jälkeenpäin hävetä!'

        Jukli vaan kaikki tuollaiset suhteet! Lapsella on täydet oikeudet tietää kuka hänet on maailmaan saattanut.... vaikka se sattuisikin olemaan sinunlaisesi mätäaivo.


      • pena vaan
        olet täys P.ska!... kirjoitti:

        "Voisihan siitä tulla nykyaikana kriisi sillä tavalla, että jos mies sattuu vaikka häpeämään mennyttä suhdettaan tähän naiseen? Jos ei siis olisi sellainen nainen, jonka haluaisi esitellä kenellekään tutulleen minkäänlaisena kumppaninaan, entisenä tai nykyisenä. Haluaa siksi salata, että mitään on koskaan ollut, joten lapsi ei silloin sovi siihen kuvioon."

        Voi helvata millaisen k-pään tekstiä! aivan järkyttää lukea! Miksi pitää mennä sänkyyn ihmisen kanssa jota pitää jälkeenpäin hävetä!'

        Jukli vaan kaikki tuollaiset suhteet! Lapsella on täydet oikeudet tietää kuka hänet on maailmaan saattanut.... vaikka se sattuisikin olemaan sinunlaisesi mätäaivo.

        Kyllähän moniakin sellaisia naisia haluaa, joita ei kuitenkaan viitsisi välttämättä esitellä äidilleen, ja jos tämä nainenkin on halukas niin... ;)

        Aikuiset ihmiset tekevät vehkeillään niin kuin itse haluavat. Turha teidän isovanhemmiksi haluavien on sitä itkeä.


      • Rthjl
        Yksi petetty isä kirjoitti:

        Voisihan siitä tulla nykyaikana kriisi sillä tavalla, että jos mies sattuu vaikka häpeämään mennyttä suhdettaan tähän naiseen? Jos ei siis olisi sellainen nainen, jonka haluaisi esitellä kenellekään tutulleen minkäänlaisena kumppaninaan, entisenä tai nykyisenä. Haluaa siksi salata, että mitään on koskaan ollut, joten lapsi ei silloin sovi siihen kuvioon.

        Isovanhemmat eivät osaa kaivata sitä, kenen olemassaolosta eivät tiedä. Lapselle voi kai vaikka sanoa, että hänen isänsä on kuollut tms., jolloin hän ei rupea kaivelemaan asiaa enempää. Eikä se että on lapsenlapsia, takaa mitään että suhde säilyisi pidemmän päälle kun lapselle tulee ikää. Moni hylkää sukunsa syystä tai toisesta, eivätkä omat lapsetkaan välttämättä käy enää vanhoja vanhempiaan katsomassa, kun ovat jossain hoitolaitoksessa. Sillä on aika turha perustella sen enempää lasten kuin lastenlastenkaan hankkimista. Yhtä yksin täällä lopulta ollaan vanhana, mitä luultavimmin.

        Yäk!!!! Kehotat valehtelemaan lapselle että hänen isänsä on kuollut??? Järkyttävää!!! Ei lapsille saa valehdella, totuudesta voi kertoa vain parhaat palat, ja palapeliä sitten myöhemmällä iällä täydentää tai antaa lapsen itse täydentää. Mitta ei koskaan valehdella.


    • mie^^^^

      Ehdottomasti haluaisin tietää. Onhan se rikkaus lapsellekin, että on isovanhempi olemassa ja läsnä. Tiedän yhden vastaavan tapauksen. Lapsen isä ei ole kertonut vanhemmilleen, olevansa lapsen isä. Ihmettelen, ettei se ole paljastunut, on kuitenkin lapsen ja lapsen äidin kanssa tekemisissä. Lapsi on nyt 2-vuotias. Tällä isällä on toisenkin naisen kanssa hiukan vanhempi lapsi, josta myöskään isovanhemmat eivät tiedä.

    • 1 mummu

      Haluaisin tietää ja tuntea kaikki lapsenlapseni. Ne jotka tunnen ovat ihania ja ne jotka tiedän mutta en saa tuntea ovat varmasti myös ihania.

    • Ilman muuta kertoisi

      On tunnettu asia, että perhesalaisuuksissa on kaiken pahan alku ja juuri. Kannatan avoimuutta tässäkin asiassa. Kertominen saattaa kirpaista hetken, mutta pitemmän päälle on hyvä kun asiat on selvitetty. Sukulaisuus on arvokas asia niin lapsille kuin isovanhemmillekin.

      Ei lapselta tuhota mitään mahdollisuuksia kertomalla, ja aikuisena etsittyihin sukulaisiin ei enää synny läheistä suhdetta.

    • ....................

      Kiitos vastauksista! Joku kyseli elatusmaksuista, ne tulevat Kelalta kun lapsen isän nimi ei ole viranomaisten tiedossa. Isä on tavannut lasta muistaakseni 5 kertaa. Ei ole halunnut kertoa kenellekään isyydestään, koska toivoo palaavansa ex-puolison kanssa yhteen. (Erosta 3 vuotta, ei taida tapahtua.) Omasta mielestäni olisi ok ottaa sukulaisiin yhteyttä silloin, kun lapsi alkaa itse kysellä.

      • Miksi näin?

        Kela maksaa elatusmaksut eli toisin sanoen suomalaiset veronmaksajat. Mielestäsi se on siis ihan reilua, vaikka lapsella on isäkin, jonka kuuluisi nuo maksut maksaa?


      • vieras vaan
        Miksi näin? kirjoitti:

        Kela maksaa elatusmaksut eli toisin sanoen suomalaiset veronmaksajat. Mielestäsi se on siis ihan reilua, vaikka lapsella on isäkin, jonka kuuluisi nuo maksut maksaa?

        Onko sitten reilua olla kunnioittamatta toisen ihmisen toivetta, että hänen hairahduksestaan ei kerrota tämän omille vanhemmille? Minusta ei olisi.


      • julki vaan kaikki!
        vieras vaan kirjoitti:

        Onko sitten reilua olla kunnioittamatta toisen ihmisen toivetta, että hänen hairahduksestaan ei kerrota tämän omille vanhemmille? Minusta ei olisi.

        Siksi että lapsen oikeudet tietää omat vanhempansa geeninsä ja sukulaisensa on suurempi kuin näiden salasuhteita harrastavien pettureiden oikeudet!


      • ei muuta sanottavaa
        julki vaan kaikki! kirjoitti:

        Siksi että lapsen oikeudet tietää omat vanhempansa geeninsä ja sukulaisensa on suurempi kuin näiden salasuhteita harrastavien pettureiden oikeudet!

        Höpö höpö.


      • ....................
        Miksi näin? kirjoitti:

        Kela maksaa elatusmaksut eli toisin sanoen suomalaiset veronmaksajat. Mielestäsi se on siis ihan reilua, vaikka lapsella on isäkin, jonka kuuluisi nuo maksut maksaa?

        Lapsen isä on nykyisin suurimman osan vuodesta työttömänä, hänen alallaan on huono tilanne. Jos hän tienaa jotain, se menee hänen laillisten lastensa elatukseen. Muulloin niidenkin elarit tulee Kelalta.

        Salasuhteista puheen ollen, johan kerroin että olimme tavatessamme sinkkuja, eli ketään ei ole petetty. Lapsen isä oli eronnut vuotta ennen kuin tapasimme, ja alkoi haikailla exänsä perään kun olin 5. kuulla raskaana.

        Tuttavissani on joitain sijaisperhe- tai adoptiolapsia, ja lähes poikkeuksetta he ovat aikuisina halunneet tavata biologiset sukulaisensa.


      • Onnekas mummi
        .................... kirjoitti:

        Lapsen isä on nykyisin suurimman osan vuodesta työttömänä, hänen alallaan on huono tilanne. Jos hän tienaa jotain, se menee hänen laillisten lastensa elatukseen. Muulloin niidenkin elarit tulee Kelalta.

        Salasuhteista puheen ollen, johan kerroin että olimme tavatessamme sinkkuja, eli ketään ei ole petetty. Lapsen isä oli eronnut vuotta ennen kuin tapasimme, ja alkoi haikailla exänsä perään kun olin 5. kuulla raskaana.

        Tuttavissani on joitain sijaisperhe- tai adoptiolapsia, ja lähes poikkeuksetta he ovat aikuisina halunneet tavata biologiset sukulaisensa.

        En ikävä kyllä pysty samaistumaan ongelmaasi, sillä minulla on onneksi pelkästään tyttäriä. Tulen siis aina tietämään, kuka on minun lapsenlapseni. Enpä ole aiemmin ajatellutkaan, että tällaisiakin ongelmia on poikien vanhemmilla.


      • Salaisuus

        Ok. Oletetaan: mies palaa ex-puolisonsa kanssa yhteen, kaikki menee hyvin, onni ja rakkaus kukoistaa heillä. Kuinka pitkään mies aikoo salata tuolta naiselta lapsensa? Viikkoja, kuukausia, vuosia, koko loppuelämän? Siihenkö se onnellinen suhde kaatuu jos on yksi lapsi tullut (vahingossa?) tehtyä. Käsi sydämelle nyt naiset: kuvittele tilanne yht'äkkiä miehesi sanoo että hänelläpä on lapsi toisen naisen kanssa. Miltä tuntuu? Miten toimit? Heitätkö ukon pellolle? Et heitä mutta pohdit asiaaa, eikä mikään ole enää entisellään? Sulattelet asiaa ja toteat ettei se mitään mihinkään vaikuta?

        Tuossa katsoin netistä kadonneen jäljillä. Nainen etsi isänsä sukua. Isäpä ei ollut kertonut vaimolleen tai lapsilleen että ennen perheen perustamista oli tullut tämä yksi lapsi tehtyä. Isä oli jo kuollut, mutta sisarpuolet (ja se isän vaimokin) ottivat hyvin vastaan uuden sukulaisen. 40-vuotiailta nuo sisarukset näyttivät. Että voihan näitä salaisuuksia pitkäänkin pitää.

        Tai jopa näin pitkään: erään naisen äiti kuoli. Hänen lapsensa oletti ainoana lapsena perivänsä kaiken. Perinnön jakoon ilmestyikin tuntematon henkilö: äidin vanhempi lapsi, jonka hän oli jättänyt kasvattivanhempien hoivaan, ennen toisen lapsesnsa syntymää.

        Miehelläni on lapsi aiemmasta suhteesta. Oletettavasti juuri sellaisen naisen kanssa jota ei kovasti haluaisi esitellä. ( ainakin saamani luonnekuvaus ei ole kovin imarteleva) isyyttä ei ole tunnustettu, eikä mieheni ole sinnepäin yhteyksissä. Lapsi kuitenkin tietää kuka hänen isänsä on, enkä yhtään ihmettelisi jos jossain identitettikriisin keskellä hän haluaisi kaivaa isänsä esiin. Jos minä satun silloin avaamaan oven kun/jos kynnyksellä seisoo nuorempi kopio miehestäni, niin olen hyvin tyytyväinen että tiedän asiasta jo nyt. Minun ja miehen lapset eivät tiedä mieheni aiemmasta lapsesta, sitten varmaan olisi syytä kertoa jos hän siinä kynnyksellä seisoisi. Ovat nyt ala-aste-ikäisiä nuo lapseni, joten en koe että olis muuten vaan tarvetta kertoa asiasta ja kaipa tuo on miehen asia heille kertoa jos haluaa.

        Siis tälläisiä asioita lähinnä lapsesi isälle pohdittavaksi: mille asioille hän haluaa perustaa mahdollisen tulevan parisuhteensa? Rehellisyydelle? Salailulle? Eikö salailu pelota/stressaa? Joutuuko silloin olemaan koko ajan varpaisillaan, paljastuuko totuus? Entä ystäväsuhteet? Voiko tälläisen lapsi-asian kertoa edes joillekin ystäville? Miten tosiystävä tälläiseen uutiseen suhtautuu?

        Ehkä tätä asiaa voisi siis lähestyä siltä kannalta että ehdotat tuolle miehelle suurempaa avoimuutta asiasta niin hänen ei tarvii yksin salaisuutta kantaa. Voihan hän pohtia sitä asiaa papin, psykologin, netin keskustelupalstan tms. hieman etäisemmän tahon kanssa aluksi, jos tuntuu liian isolta kynnykseltä tutuille kertoa. Hyvä olis jos olisitte yhtämieltä siitä kerrotaanko isovanhemmille lapsesta ja jos kerrotaan niin milloin ja miten.


      • ....................
        Onnekas mummi kirjoitti:

        En ikävä kyllä pysty samaistumaan ongelmaasi, sillä minulla on onneksi pelkästään tyttäriä. Tulen siis aina tietämään, kuka on minun lapsenlapseni. Enpä ole aiemmin ajatellutkaan, että tällaisiakin ongelmia on poikien vanhemmilla.

        Tosiaan omakin lapseni on tytär, muita lapsia minulla ei ole. Tähän tietoon minäkin tulen tietämään kuka on lapsenlapseni, jos tyttäreni aikoo lapsia isona hankkia.

        t:Aloittaja


      • ....................
        Salaisuus kirjoitti:

        Ok. Oletetaan: mies palaa ex-puolisonsa kanssa yhteen, kaikki menee hyvin, onni ja rakkaus kukoistaa heillä. Kuinka pitkään mies aikoo salata tuolta naiselta lapsensa? Viikkoja, kuukausia, vuosia, koko loppuelämän? Siihenkö se onnellinen suhde kaatuu jos on yksi lapsi tullut (vahingossa?) tehtyä. Käsi sydämelle nyt naiset: kuvittele tilanne yht'äkkiä miehesi sanoo että hänelläpä on lapsi toisen naisen kanssa. Miltä tuntuu? Miten toimit? Heitätkö ukon pellolle? Et heitä mutta pohdit asiaaa, eikä mikään ole enää entisellään? Sulattelet asiaa ja toteat ettei se mitään mihinkään vaikuta?

        Tuossa katsoin netistä kadonneen jäljillä. Nainen etsi isänsä sukua. Isäpä ei ollut kertonut vaimolleen tai lapsilleen että ennen perheen perustamista oli tullut tämä yksi lapsi tehtyä. Isä oli jo kuollut, mutta sisarpuolet (ja se isän vaimokin) ottivat hyvin vastaan uuden sukulaisen. 40-vuotiailta nuo sisarukset näyttivät. Että voihan näitä salaisuuksia pitkäänkin pitää.

        Tai jopa näin pitkään: erään naisen äiti kuoli. Hänen lapsensa oletti ainoana lapsena perivänsä kaiken. Perinnön jakoon ilmestyikin tuntematon henkilö: äidin vanhempi lapsi, jonka hän oli jättänyt kasvattivanhempien hoivaan, ennen toisen lapsesnsa syntymää.

        Miehelläni on lapsi aiemmasta suhteesta. Oletettavasti juuri sellaisen naisen kanssa jota ei kovasti haluaisi esitellä. ( ainakin saamani luonnekuvaus ei ole kovin imarteleva) isyyttä ei ole tunnustettu, eikä mieheni ole sinnepäin yhteyksissä. Lapsi kuitenkin tietää kuka hänen isänsä on, enkä yhtään ihmettelisi jos jossain identitettikriisin keskellä hän haluaisi kaivaa isänsä esiin. Jos minä satun silloin avaamaan oven kun/jos kynnyksellä seisoo nuorempi kopio miehestäni, niin olen hyvin tyytyväinen että tiedän asiasta jo nyt. Minun ja miehen lapset eivät tiedä mieheni aiemmasta lapsesta, sitten varmaan olisi syytä kertoa jos hän siinä kynnyksellä seisoisi. Ovat nyt ala-aste-ikäisiä nuo lapseni, joten en koe että olis muuten vaan tarvetta kertoa asiasta ja kaipa tuo on miehen asia heille kertoa jos haluaa.

        Siis tälläisiä asioita lähinnä lapsesi isälle pohdittavaksi: mille asioille hän haluaa perustaa mahdollisen tulevan parisuhteensa? Rehellisyydelle? Salailulle? Eikö salailu pelota/stressaa? Joutuuko silloin olemaan koko ajan varpaisillaan, paljastuuko totuus? Entä ystäväsuhteet? Voiko tälläisen lapsi-asian kertoa edes joillekin ystäville? Miten tosiystävä tälläiseen uutiseen suhtautuu?

        Ehkä tätä asiaa voisi siis lähestyä siltä kannalta että ehdotat tuolle miehelle suurempaa avoimuutta asiasta niin hänen ei tarvii yksin salaisuutta kantaa. Voihan hän pohtia sitä asiaa papin, psykologin, netin keskustelupalstan tms. hieman etäisemmän tahon kanssa aluksi, jos tuntuu liian isolta kynnykseltä tutuille kertoa. Hyvä olis jos olisitte yhtämieltä siitä kerrotaanko isovanhemmille lapsesta ja jos kerrotaan niin milloin ja miten.

        Tuosta perinnönjakoasiasta: jos isyyttä ei ole selvitetty, lapsella ei ole myöskään perintöoikeutta. Käsittääkseni isyyden selvitys voidaan tehdä vaikka vuosien päästä, jos lapsen äiti niin haluaa. Olen kuullut samanlaisista tapauksista, että on tullut sisarpuoli perinnönjakoon, tai lapselle on aikuisena selvinnyt miksi vanhemmilla oli raha tiukalla: isä on salaa maksanut elatusmaksuja jonnekin muualle.

        Olen ihan normaali akateemisesti koulutettu nainen. Lapseni isä on kuulemma yhdelle ystävälleen kertonut lapsestani. Täytyypä joskus ottaa puheeksi, voisiko lapseni hänen mielestään olla biologisiin isovanhempiin ja sisar/velipuoliin yhteyksissä. Kiitos, oli hyvä kirjoitus!


    • välinpitämätön ukki?

      En varmaan. Sellaista ei osaa kaivata, minkä olemassaolosta ei tiedä.

      • mummeloinen1

        Minä haluaisin tietää, jos olisi jossain lapsenlapsi. On myös lapsen oikeus molempiin vanhempiin. Mies kantakoon vastuun ja
        tu nnustakoon lapsensa. Lapsi etsii jossain vaiheessa juuriaan ja haluaa tietää isästään ja hänen suvustaan.
        ihmettelen tälläisiä ihmisiä, jotka haluavat kieltää lapselta isän ja hänen sukunsa.
        Miettikää lasta. Miltä tuntuu lapsesta, jota ei isä halunnut? Ihmettelee ja kärsii siitä.
        Tähän ei saisi vaikutta mikään vanhempien suhde. Ei teidän tarvitse viedä sitä ex-puolisoa minnekään. Hävetkää rauhassa häntä, mutta älkää hävetkö lastanne. Ei ole lapsen syy, että hän on tullut tähän maailmaan. Kantakaa vastuu ne


      • mummeloinen1

        Minä haluaisin tietää, jos olisi jossain lapsenlapsi. On myös lapsen oikeus molempiin vanhempiin. Mies kantakoon vastuun ja
        tu nnustakoon lapsensa. Lapsi etsii jossain vaiheessa juuriaan ja haluaa tietää isästään ja hänen suvustaan.
        ihmettelen tälläisiä ihmisiä, jotka haluavat kieltää lapselta isän ja hänen sukunsa.
        Miettikää lasta. Miltä tuntuu lapsesta, jota ei isä halunnut? Ihmettelee ja kärsii siitä.
        Tähän ei saisi vaikutta mikään vanhempien suhde. Ei teidän tarvitse viedä sitä ex-puolisoa minnekään. Hävetkää rauhassa häntä, mutta älkää hävetkö lastanne. Ei ole lapsen syy, että hän on tullut tähän maailmaan. Kantakaa vastuu ne


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe