Veden poisto

japa2

Kertokaapa miten olette poistaneet veden veneenne makeavesijärjestelmästä talvea varten? Ei siis moottorista vaan talousvesipuolelta eli lämminvesivaraajasta, putkistoista, pumpuista, hanoista jne.

6

1541

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilmari K

Ensin olen tyhjentänyt makeavesisäiliön pumppaamalla sen tyhjäksi (veneen omalla pumpulla). Sitten olen irroittanut lämminvesivaraajan alemman letkuliitännän (näin kylmillä ilmoilla lämmittäminen vaikkapa kuumailmapuhaltimella auttaa) ja työntänyt siihen sopivan mittaisen irtoletkun. Tätä letkua myöten olen (irroitettuani ensin sen ylemmänkin letkuliitännän) laskenut lämminvesivaraajan tyhjäksi sopivaan kanisteriin. Vettä tulee lämminvesivaraajastani (tilavuus 20 litraa) noin 7 - 8 litraa. Vesihanat olen jättänyt auki. Lämminvesivaraajan letkut olen jättänyt irralleen. Letkuihin jäävä vesi ei aiheuta vahinkoja.

Merivesipumput olen myös pumpannut tyhjäksi.

• Kalle

Itselläni on pieni kompressori, joka tuottaan max.3 bar paineen. Ensin tyhjennän pentrypumpulla järjestelmän ja sitten irrotan letkun pumpusta ja liitän kompressorin letkun siihen ja annan kompressrin nostaa paineen maksimiin.
        Lämminvesivaraaja toimii painesäiliönä ja puhaltaa koko lämpimän puolen tyhjäksi, myös paisuntasäiliö varaa paineen, jolloin kylmä puoli tyhjenee täysin. Kompressorin letkussa minulla on puhdas "polttoaineen suodatin" ottamassa letkussa olevan mahdollisen öljyn pois.

• Katsastusmies_1
        Kalle kirjoitti:

Itselläni on pieni kompressori, joka tuottaan max.3 bar paineen. Ensin tyhjennän pentrypumpulla järjestelmän ja sitten irrotan letkun pumpusta ja liitän kompressorin letkun siihen ja annan kompressrin nostaa paineen maksimiin.
        Lämminvesivaraaja toimii painesäiliönä ja puhaltaa koko lämpimän puolen tyhjäksi, myös paisuntasäiliö varaa paineen, jolloin kylmä puoli tyhjenee täysin. Kompressorin letkussa minulla on puhdas "polttoaineen suodatin" ottamassa letkussa olevan mahdollisen öljyn pois.

Irrotan uimatasolla olevan suihkuhanan letkustaan ja puhallan kompressorilla ilmaa letkuun kun olen avannut kuumavesihanan. Boilerista olen avannut ylipaineventtiilin, jota kautta boilerin vesi tulee ulos letkua pitkin. Sitä ennen tietenkin olen tyhjentänyt makeavesisäiliön ja puhaltanut kylmävesipuolen tyhjäksi pentrypumpulla.
        %0:n litran boilerista tulee lähes kaikki 50 litraa ulos tällä tavalla.

• vesimies
        Katsastusmies_1 kirjoitti:

Irrotan uimatasolla olevan suihkuhanan letkustaan ja puhallan kompressorilla ilmaa letkuun kun olen avannut kuumavesihanan. Boilerista olen avannut ylipaineventtiilin, jota kautta boilerin vesi tulee ulos letkua pitkin. Sitä ennen tietenkin olen tyhjentänyt makeavesisäiliön ja puhaltanut kylmävesipuolen tyhjäksi pentrypumpulla.
        %0:n litran boilerista tulee lähes kaikki 50 litraa ulos tällä tavalla.

Tota.. eikös se makeavesipumppu jo puhalla varaajaa myöten kaikki paikat tyhjäksi vedestä ?

Minä ainakin olen tehnyt vain niin, että kaikki kylmät ja kuumat hanat auki, pumppu laulamaan
        (kestää kuivakäyntiä) niin kauan että viimeisetkin tipat tulee hanoista pois.

• oikein asennettu
        vesimies kirjoitti:

Tota.. eikös se makeavesipumppu jo puhalla varaajaa myöten kaikki paikat tyhjäksi vedestä ?

Minä ainakin olen tehnyt vain niin, että kaikki kylmät ja kuumat hanat auki, pumppu laulamaan
        (kestää kuivakäyntiä) niin kauan että viimeisetkin tipat tulee hanoista pois.

Lämminvesivaraajaa ei saa normaalisti tyhjäksi, mikäli se on asennettu oikein.

Varaajaan pitäisi tulla kylmävesi pohjalle ja lämmin vesi poistuu yläosasta. Tällä tavoin varaajasta saa enemmän kuumaa vettä, koska kylmä ei sekoitu.

Pumpulla kun pumppaa sinne ilmaa, niin varaajasta pääsee pois vettä ehkä litra, loput pitää tyhjentää tuloletkun liitännästä. Yleensä siinä on ylipaine venttiili, jota voi käyttää tyhjentämiseen.

• sepeteus
        oikein asennettu kirjoitti:

Lämminvesivaraajaa ei saa normaalisti tyhjäksi, mikäli se on asennettu oikein.

Varaajaan pitäisi tulla kylmävesi pohjalle ja lämmin vesi poistuu yläosasta. Tällä tavoin varaajasta saa enemmän kuumaa vettä, koska kylmä ei sekoitu.

Pumpulla kun pumppaa sinne ilmaa, niin varaajasta pääsee pois vettä ehkä litra, loput pitää tyhjentää tuloletkun liitännästä. Yleensä siinä on ylipaine venttiili, jota voi käyttää tyhjentämiseen.

Boileri on ongelmallinen tyhjennettävä. Kerran on jäätynyt ja tuli hitsattavaa. Tehkää näin. Huudattakaa pumppua niin että tulee mitä tulee. Avatkaa alimmainen letku boilerista. Valuttakaa tuleva vesi. Sitten avatkaa hanat, paine löysää veden tulemaan aivan tyhjäksi boilerista. Jättäkää alin letku irti. Varoventtiiliä voi pitää auki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4098
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe