peräkamarinpoikia?

Pasi898

Onko tällä palstalla peräkamarinpoikia tai -tyttöjä? Haluaisin kuulla elämäntarinanne, jos vain haluatte kertoa sen.

Itse olen maalta kotoisin ja aikuistuminen osui 90-luvun lamaan ja olin kotona vanhempien nurkissa pitkään työttömänä ja vailla mitään näkymiä mistään paremmasta. Elelin jonkinmoisessa tyhjyyden tilassa, uneksin jonkinlaisesta paremmasta elämästä, mutta olin ahdistunut ja kärsin mielenterveyden ongelmista muutenkin. Päivästä päivään sitä samaa, lukemista, syömistä, telkkarin katselua, tupakalla käyntiä. Joku kaveri oli jota saatoin harvakseltaan tavata. Joskus kävin kahvilla jossain baarissa ihan vain vaihtelun vuoksi. Häpesin elämääni ja itseäni.

Sain hieman opiskeltua ja kehitettyä itseäni työttömyyden ohessa vaikka työtä ei millään meinannut löytyä. Yhdellä kurssilla tapasin sitten naisen jonka kanssa seurustelin vähän aikaa vaikka se päättyikin sitten. Se oli ensimmäinen seurustelusuhteeni ja olin kuitenkin taitamaton ihmissuhdeasioissa ja muutenkin huonoitsetuntoinen hölmö.

Pääsin lopulta työnsyrjään kiinni, vaikka minulla oli paljon henkisiä vaikeuksia. Töissä olin useamman vuoden, kunnes tuli sitten lopullinen romahdus. Olin siinä pisteessä, että ei ollut muita vaihtoehtoja kuin tappaa itsensä tai hakea apua.

Kirjoitanpa sekavasti. Olisin halunnut kuulla tarinanne. Ja jos pystyn niin sanomaan jotain ymmärtäväistä. Jokaisen ihmisen takana on omanlaisensa kertomus ja tuntuu niin pahalta kaikenlainen iva ja pilkka.

38

1717

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+11

mun mielestä koko peräkamarinpoika on niin negatiivissävytteinen sana ettei siitä tee mieli keskustella mitään

• Pasi898

Se on totta, tuo nimitys on todellakin yksilöä halventava, itselläni ei ollut tarkoitus ketään halventaa, vaikka tuota nimitystä käytinkin. Helppohan se on ihmisten vitsailla onnettomien ihmisten kustannuksella.

• VoitonJumala
        Pasi898 kirjoitti:

Se on totta, tuo nimitys on todellakin yksilöä halventava, itselläni ei ollut tarkoitus ketään halventaa, vaikka tuota nimitystä käytinkin. Helppohan se on ihmisten vitsailla onnettomien ihmisten kustannuksella.

Miten voit alentaa itseäsi vapaaehtoisesti??
        Ei sun elämäntilanteessa ole mitään hävettävää.
        Se nyt on vaan niin, että Suomen asiat on kustu, ja kaikille ei ole edes asuntoa.
        Sä sanot itseäsi peräkammarinpojaksi.
        Älä sano!

Sano itseäsi mieluummin vaikka terveeksi hienoksi nuoreksi mieheksi, joka elää elämäänsä niin kuin itse haluaa. Eikä niin kuin muut vaatii.
        Valehtele aina naisille ja pane niitä niin alat tykkäämään elämästä.
        Kyllä naiset lähtevät lähes aina panemaan jos olet tarpeeksi hyvä supliikkimies.
        Ja naiset lähtevät nimenomaan naisen luokse.
        Aivan vitun sama missä sinä asut. Eikä monet miehet saa pildeä vaikka omistaisivat luksuskämpän. Ei se ylenpalttinen materia, vaan ne ihmissuhteet.
        Ja saat helvetin kauniita naisia jos käyt vaikkapa latinomaissa "lomalla".

• Per.S.Ii
        VoitonJumala kirjoitti:

Se nyt on vaan niin, että Suomen asiat on kustu, ja kaikille ei ole edes asuntoa.
        Älä sano!

Sano itseäsi mieluummin vaikka terveeksi hienoksi nuoreksi mieheksi, joka elää elämäänsä niin kuin itse haluaa. Eikä niin kuin muut vaatii.
        Kyllä naiset lähtevät lähes aina panemaan jos olet tarpeeksi hyvä supliikkimies.
        Aivan vitun sama missä sinä asut. Eikä monet miehet saa pildeä vaikka omistaisivat luksuskämpän. Ei se ylenpalttinen materia, vaan ne ihmissuhteet.

Tuleeko ihminen siitä ehjemmäksi jos saa helvetin kauniita latinonaisia paneskeltavaksi käydessään lomalla latinomaissa? Persiissäkö se ihmisyys asustaa?

• Tsirppis
        VoitonJumala kirjoitti:

Älä sano!

Kivoille naisille ei tarvitse valehdella, muut VoitonJumala ei selvästi hae kuin panopuita itsetuntonsa nostamiseksi. Mikä kellekin toimii...

• Anonyymi

Peräkammarinpojat elävät äitinsä kanssa koko elämänsä, koulutusta vähän, maaseudulla on töitä talossa aivan tarpeeksi. Äiti huolehtii kakesta. Usealla on monia ongelmia.alkoholi maistuu,, baarissa istuu samanlaisia kohtalotovereita, yhdessä juhlitaan juomien kera. Äiti tarvitsee poikaansa omaishoitaksi elämänsä loppuun asti hinnalla millä hyvänsä, pojasta tulee aggressiivinen ja hyvin masentunut. Äidin kanssa tappelee, elämä on kaaoottisia. Jotkut vanhat pojat ovat tappaneet äitinsä viimeksi kuukausi sitten Virroilla omakotitalossa. Tarvitsevat ajoissa hoitoa, tuo on nyt mielisairaalassa. Elämä on sitten karua ja kamalaa.

• Anonyymi
        VoitonJumala kirjoitti:

Älä sano!

Nyt ei ole seksistä kysymys vaan hän haluaisi kuulla toisten ihmisten kerrontaa samanlaisesta tilanteesta missä itse on.
        On siinäkin. Neuvoja, on tainnut ottaa koville naisten kanssa oleminen kun on noi; katkera ja yksinkertainen mitään sanomaton.
        Te toiset joilla on kokemusta. Asioista mistä hän puhuu vastatkaa miehen lailla. 14 vuotiaat ovat ihan pihalla näistä asioista kuten näkyy yllä olevasta kirjoituksesta. .
        Aina joku pilaamassa hyvät aloitukset, !siis sellainen jolla on elämä ainoastaan mielikuvitusta ja ny5 ketoo niitä totuuksina . Siis murkut menköön omille palstoille.

• Anonyymi
        Per.S.Ii kirjoitti:

Tuleeko ihminen siitä ehjemmäksi jos saa helvetin kauniita latinonaisia paneskeltavaksi käydessään lomalla latinomaissa? Persiissäkö se ihmisyys asustaa?

Näkeehän sen tämän vastauksesta että on 14 vuotias , ei kai kukaan aikuinen mies tuollaisia puhu. Kun ajattelee mite tasarvoisuus on tuotu esille yhteiskunnassa.
        Sille on jännää puhua naisista ja valehtelemisesta . Niinhän tuon ikäiset juttelee. Etekkin riippuen millaisesta kodista on lähtöisin .
        Oarempi kun aikuiset vastaavat hönelle. Se kun joku ääliö joka leikkii mielikuvituksissaan jotain toive elämää.
        Aikuiset voivat ehkä neuvoa asiallisesti ,romahduksen sattuu monelle henkisesti , ja niistä kyllä aina selviää jaloilleen ,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Peräkammarinpojat elävät äitinsä kanssa koko elämänsä, koulutusta vähän, maaseudulla on töitä talossa aivan tarpeeksi. Äiti huolehtii kakesta. Usealla on monia ongelmia.alkoholi maistuu,, baarissa istuu samanlaisia kohtalotovereita, yhdessä juhlitaan juomien kera. Äiti tarvitsee poikaansa omaishoitaksi elämänsä loppuun asti hinnalla millä hyvänsä, pojasta tulee aggressiivinen ja hyvin masentunut. Äidin kanssa tappelee, elämä on kaaoottisia. Jotkut vanhat pojat ovat tappaneet äitinsä viimeksi kuukausi sitten Virroilla omakotitalossa. Tarvitsevat ajoissa hoitoa, tuo on nyt mielisairaalassa. Elämä on sitten karua ja kamalaa.

No ei tänään voi yleistää , on tapauksia missä poika ja äiti asuvat samassa talossa ilman että kumpikaan häiritsee toisensa elämää . Joten pojalla on omat menonsa ja niihin ei äiti puutu ,samoi; kun äitikään ei ole velvollinen tekemään tiliä kenellekkään menoistani. Kypsät ihmiset osaavat sen, ettei enää olla vauvoja äidilleen .
        Mutta aikanaan kyllä pojat jotka asuvat kotona lähtevät omiin oloihinsa , jos vaan on työ millä pystyy makselemaan elämisensä

• 909

Olin kyllä pitkään peräkammarintyttö samoista syistä kuin sinäkin. Pahin lama ja työttömyys osui myös kohdalleni ja siitä kaikki lähinnä johtui. Nyt olen päässyt omilleni ja kiinni omaan elämään, mutta jälkensä se on minuun jättänyt.

• Anonyymi

Minä asuin hyvin lyhyen ajan äitini luona en suosittele. Äiti alkoi ostelemaan pienellä eläkkeelläkin kaikkea minkä tunsi mistä pidän. Sanoin hänelle ettei ostele pienellä eläkkeellään mitään minulle koska minulla on työ josta makselen omat menoni. Muiltakin kuullut että äidit aloittavat se holhoamisen välittömästi jos aikuinen lapsi on jonkun aikaa heidän luonaan . Mutta jos on työtön niin tottakai voi väliaikaisesti mennä lapsuuden kotiinsa siihen asti kun saa asiat kuntoon

• 16+17

Itse en usko että mikään muuttuu kun muutan kohta omilleni ensimmäistä kertaa, edelleenkään ei ole naista eikä juuri kavereitakaan..

• Absoluuttinen totuus

No eihän teillä onnettomilla tietenkään ole kavereita/juttuseuraa/naisia, koska ette ikinä kuuna päivänä ole valmiita ottamaan vastaan ystävyyttä. Ette siitäkään huolimatta, vaikka ystäviä tulisi ovista ja ikkunoista! Mieluummin vietätte kaiken ajan täällä netissä ruikuttamassa, vaikka oikea elämä odottaisi neljän seinän ulkopuolella.

• 16+17
        Absoluuttinen totuus kirjoitti:

No eihän teillä onnettomilla tietenkään ole kavereita/juttuseuraa/naisia, koska ette ikinä kuuna päivänä ole valmiita ottamaan vastaan ystävyyttä. Ette siitäkään huolimatta, vaikka ystäviä tulisi ovista ja ikkunoista! Mieluummin vietätte kaiken ajan täällä netissä ruikuttamassa, vaikka oikea elämä odottaisi neljän seinän ulkopuolella.

kyllä mulla kesällä oli hetken ajan nainen mutta sain pakit, ei ole musta kiinni, mieluusti olisin itse jatkanut..

• wannabe homeboy

Tekis joskus mieli itsekin muuttaa takasin äitin luo, ei vaan jaksais käydä ees missää työkkärissä kun oon nii väsynyt aina.

• ikäsinkkunen

Minusta on myös tuollaiset jaottelut ja ihmisten luokittelut tiettyihin ryhmiin typeriä. Meitä on monenlaisia ja jokainen on ainutlaatuinen ja yhteiskunta koostuu kaikenlaisista henkilöistä. Ei kaikkien tarvitse lukea ja juosta tehoyhteiskunnan oravanpyörässä.

Olen maalta ja tunnen aika monta, ikäluokkaani kuuluvaa, siis noin 60-kymppistä sinkkua, jotka ovat elelleet pääosin lapsuudenkodissaan, olleet pätkätöissä ja autelleet vanhempiaan. Sitten kun vanhemmat ovat kuolleet tai muuttaneet laitokseen ovat jääneet lämmittämään kotisavua.

Uskon, että olemme Luojan luomia ja meillä jokaisella on ihmisarvo ja tietty paikka ja suunnitelma Hänen aivoituksissaan. Ainakin minun tuntemat ikäsinkut ovat ihan mukiinmeneviä, rehellisiä kunnonkansalaisia. Varmaan monet heistä ovat ihan tyytyväisiä elämäänsä.
      Olen nainen. Nuorena olin naimisissa ja nyt keski-iän jälkeen olen tehnyt pätkätöitä, elelen yksikseni ja minulle riittää tällainen vaatimaton arki ja elämä.

• Muuten järkevän oloista, mutta kun sanoit "Luoja" alkoi mielessäni pyöriä: "Ei kai taas näitä sankareita..."

BTW tunnen kanssa paljon henkilöitä jotka ovat vielä kodossaan...
        Eihän se mikään häpeä ole, kummakos kun tällaset p*ka-ajat päällä ni sitä uskalla varmaa muuttaa ku ei oo varmaa mitä tapahtuu jos yrittää mennä kepillä jäätä koputteleen...

• ....................
        idompsu kirjoitti:

Muuten järkevän oloista, mutta kun sanoit "Luoja" alkoi mielessäni pyöriä: "Ei kai taas näitä sankareita..."

BTW tunnen kanssa paljon henkilöitä jotka ovat vielä kodossaan...
        Eihän se mikään häpeä ole, kummakos kun tällaset p*ka-ajat päällä ni sitä uskalla varmaa muuttaa ku ei oo varmaa mitä tapahtuu jos yrittää mennä kepillä jäätä koputteleen...

"Eihän se mikään häpeä ole..."

Niinpä, mutta kunpa ne muut tajuaisivat sen. Heille kun on kaikkein tärkeintä se, että asuu omillaan ja siten näyttää muille, että: "Kattokaa, kun mä osaan ja pärjään, olen ihan aikuinen!". Heille sitten kypsyys tarkoittaa tuota.

• .................... kirjoitti:

"Eihän se mikään häpeä ole..."

Niinpä, mutta kunpa ne muut tajuaisivat sen. Heille kun on kaikkein tärkeintä se, että asuu omillaan ja siten näyttää muille, että: "Kattokaa, kun mä osaan ja pärjään, olen ihan aikuinen!". Heille sitten kypsyys tarkoittaa tuota.

Juu...

• kohtasin ihmisen

No, jos edelleen käytämme termiä "peräkammarin" pojat/ tytöt, niin sos-terveysalalla työurani tehneenä voin omana huomionani sanoa, että näiksi kutsutut ihmiset ovat usein niitä kilteimpiä ihmisiä, heistä varsin monet ovat jääneet kotinurkkiin koska heitä on siellä tarvittu, he ovat hoitaneet ja auttaneet vajaakuntoisia omaisiaan ja luopuneet paljosta heidän vuokseen. Kun iso osa elämää on eletty toisten hyväksi ja sitten lopulta jää yksin, on vaikeaa saada elämästä otetta kaikin tavoin, myös itsetunnon, omanarvontunnon, ihmissuhdetaitojen tasolla. Maailma on muuttunut
      kolkoksi ja julkinen julmuus senkun lisääntyy, kiirehdimme pilkkanauramaan jotain toista jotta välttyisimme itse pilkan kohteena olemiselta.
      Aloittajan teksti on ihan selkeää ja sujuvaa ja itsearviointi ja havannointi koskettavaa. Iva ja pilkka satuttaa ja silloin on vaikea jaksaa ajatella, että ivaaja ja pilkkaaja on se joka oikeastaan on eniten avun ja ohjauksen tarpeessa.
      Aloittajan asenteella mennään eteenpäin, aukaistaan solmuja, kasvetaan ihmisenä. Kaikkea hyvää kaikille, erityisesti niille jotka ovat uskaltaneet, uskaltamassa astua ulos epätyydyttävän elämänsä ahtaasta kehästä!

• 13+12

itse asun vieläkin kotona vaikka olen 28v mutta ei mun tapauksessa ole kyse siitä että mun olisi ketään tarvinnut auttaa. En vaan missään vaiheessa ole ollut mitenkään motivoitunut asumaan yksin, se on ollut ihan yksi ja hailee koska luonnollisesti tyttöystävästä ei ole ollut tietoakaan.
        Kohta muutan pois ja se on ihan ok.
        Tuskin olen yksin tällaisella asenteella, ehkä jos silloin teini-iästä alkaen olisi ollut tosi sosiaalinen ym saanut tyttöystäviä niin olisin varmasti "itsenäistynyt" aikaisemmin

• Hhjbh

Kouluaikaisesta kaverijoukostani poikia (8 kpl) seitsemän muutti kotoa yhteiseen asuntoon tyttöystävän kanssa. Olisin itsekkin ollut valmis muuttamaan, jos olisi ollut tyttöystävä.

• Mitenkähän on ?

Kuinkahan moni heistä on yhdessä enään ? Monelta pojalta on ne taloustaidot hukassa.

• Anonyymi

Yksinäistä on asua yksin jossain kerrostalokopperossa ilman tyttöystävää varsinkin jos on vielä työtön eikä kiinnosta harrastaa mitään. Kyllä ensin pitäisi olla naisystävä ennenkuin muuttaa mihinkään. Tosin voihan se suhde päättyä koska tahansa ettei sen naisen varaan kannata laskea yhtään mitään.

T: Mies 36 vuotta

• Ensin yksin

Kyllä ensin pitäisi asua itsekseen ja oppia tulemaan toimeen yksin, eikä suinkaan muuttaa heti tyttöystävän kanssa yhteen. Yksin asuessa oppii ymmärtämään jokapäiväisen siivouksen, ruuanlaiton, vaatehuollon ja talouden pidon aivan eri lailla, kun vastuuta ei voi vain sysätä toiselle, "kun ei nyt kiinnosta".

• kari 55v.

Olen 55v. mies. asustelen pientä maatilaa yhdessä 80 vuotiaiden vanhempieni kanssa. Toimeentulo on kohtalainen mutta naisen kaipuu on kova. Pillunpuuteon ehkä pahin mahdollinen sairaus mitä voi olla. Baareissa käyn mutta ei naiset ole koskaan lähteneet minun mukaan.
      Huoria ei näillä seuduilla ole.
      Jos pillua saisin joskus niin muuta en tarvitsisi.

• 15+12

Kai sä joskus sentään olet pillua saanut? Mun mielestä pelkkä läheisyys naisen kanssa voittaa itse seksin.

• 60-luvun kasvatti

Mielestäni peräkammarien asukkien ei todellakaan tarvitse hävetä. "Ikäsinkkunen" ja "kohtasin ihmisen" kirjoittavat aiheesta hyvin ja lämpimästi.

Itsekin olen entinen peräkamarityttö, nyttemmin omillaan elävä vanhapiika. Monien kaltaisteni tavoin olin hyvin arka nuorena, mikä vaikeutti ihan kaikkea opiskelusta ihmissuhteisiin. Huonoilla todistuksilla ajauduin jatkoopiskelemaan heppoisia aloja ja kursseja. Sittemmin sain pätkätöitä, mutta olin myös usein työttömänä. Omillaan pääsin asumaan lähemmäs kolmekymppisenä. Vakinaisen työsuhteen alkaessa olin liki 40v. Läpi vuosien auttelin vanhempiani ja nytkin vielä yritän pitää huolen, ettei äitimuorin tarvitse mennä vanhainkotiin ennen kuin on aivan pakko. Elämäntarinani ei ole tavanomainen ja silloin tällöin minua on tietenkin pilkattu miehettömyydestä, lapsettomuudesta ja jopa vanhempieni hoitamisen vuoksi. Tosiaankin meitä on täällä joka junaan ja kaikille on tilaa. Vaatimatonkin elämäntyyli voi sopia meille joillekin.

• hyi hemmetti

Voi herran jestas sentään!Lähes 3kymppiset asuvat vielä kotona hävetkää!!Minä olen 29 on lapsia ja olen jo eronnutkin!!!!!Kotoota muutin pois 10 vuotta sitten.Eikö teitä helvetti edes hävetä!!

• 16+19

Eikö sua hävetä että oot mennyt tekemään lapsia ja eronnut ja rikkonut lapsilta kodin.

• niilo22

Samoin sinne! Oikein syvään...syvästi sinne samoin sinne. Oikeen kunnolla sinne. Samoin sinnepäin laitetaan terveisiä sinne, täältä pesee!

• 19+19

Mikä siinä hävettäisi että on lähes 30 v ja vielä kotona? Jos ei ole tyttöystävää niin en näe varsinaista syytä sille miksi pitäisi olla oma paikka.

• hyi hemmetti itelles

Just tuollaisten ahdasmielisten ihmisten takia "peräkammarinpoikuus" on stigma. Kaikille tämä ei ole oma valinta. Onneksi jotkut osaavat arvostaa ikääntyvistä vanhemmista huolehtivia. Itse olen perheen nuorimpana joutunut tähän tilanteeseen enkä todellakaan siitä nauti, muttei ikääntyvää voi tuosta vaan jättää tai passittaa vanhainkotiin.

• 8+4

Minä olenjo vanhapoika, eikä harmita , hävetä yhtään nautinyksinäisyydestä ja olen huomannut että tääjos mikä ON luksusta. En jaksa selittää mutta olen varma jotta on muitakin samanhenkisiä , , se että joile on kärsimys olla yksinäinen , ymmärrän heitäkin

• 1000

En minäkään kärsi yksinäisyydestä, mutta ihmisistä saa kyllä kaikenlaisia traumoja.

• Anonyymi

Kuulostaa aikalailla mun tarinalta paitsi en ole koskaan ollut töissä. Jossain kuntouttavassa työtoiminnassa kyllä olin mutta senkin jouduin keskeyttämään pian kun ahdistus kävi liian suureksi. Seurustellut en ole mut tapaillut kylläkin harvakseltaan yhtä vanhempaa naista noin 5 vuotta seksin merkeissä mut sekin loppui eikä ole ollut mitään suhdetta nyt kohta 7 vuoteen eikä tietty seksiäkään kun en ole viitsinyt maksullisiinkaan mennä. Kaveritkin on käynyt vähiin kun vetäydyin yhä enemmän omiin oloihini kun isä kuoli noin 5 vuotta sitten. Hän aika paljon mua tuki elämän eri asioissa mut sen jälkeen olen ollut pahasti tuuliajolla kun olen aina kärsinyt muutenkin sosiaalisten tilanteiden pelosta ja voimakkaasta ahdistuksesta.

Tuntuu ettei tästä elämästä tule enää yhtään mitään jopa ruokakauppaan meno on vaikeaa saati joidenkin asioiden hoitaminen joka vaatii vielä enemmän sosiaalisuutta. Oma asuntokin on mut enpä paljon siellä ole pystynyt asumaan ja asustelen nyt vajaan 100 kilometrin päässä pienemmällä paikkakunnalla omassa synnyinkodissani äitini nurkissa peräkamarinpoikana. Ihme kun en ole jo itsemurhaa tehnyt kun yöt menee valvoessa ja murehtiessa sitä että mitä helvettiä tästä mun elämästä enää koskaan tulee ja kuinka pärjään sitten kun äitiäkään ei enää ole. Hänkin on jo melko iäkäs eikä mulla sisaruksiakaan ole, itse olen nyt 36-vuotias. Voin kertoa että en ole todellakaan tyytyväinen omaan elämääni.

• Anonyymi

"Jos pillua saisin joskus niin muuta en tarvitsisi."

Sama täällä. Aika huono tarjonta maksullisista naisista täälläkin. Myös mahdolliset taudit pelottaa vaikka kumia käyttäisikin.

T: Mies 36 vuotta

• Anonyymi

Ausn vielä vanhemmilla (ikää 32). Oon kyllä töissä ja seurustelen mut taloudellisesti paras vaihtoehto

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      48
      5061
    2. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      27
      3724
    3. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      69
      3483
    4. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      101
      2838
    5. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      91
      2729
    6. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      30
      2680
    7. Anteeksi T

Aamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa
      Ikävä
      13
      1871
    8. En mä tahallani ole näin hankala.

Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta
      Ikävä
      16
      1656
    9. Harmittaako mies, että yhteys katkesi?

Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?
      Ikävä
      202
      1498
    10. Harmittaako että

Annoit niin paljon positiivista huomiota ja rakkautta kaivatullesi
      Ikävä
      153
      1351
    Aihe