Pitkä keuhkokuume ja sarkoidoosi

keuhkovammainen

Minulla oli viime keväänä keuhkokuume, joka ei ottanut parantuakseen. Pitkällisten tutkimusten jälkeen todettiin että se olis sarkoidoosia ja määrättiin kortisonihoito. Kortisoni paransi keuhkot ja palautti kaikki arvot normaaliksi.
Menin töihin koululuokkaan ja kahden viikon kuluessa sain viruksen, joka oli tosi ärhäkkä. Vihreätä mömmöä tuli ja tulee nenästä ja keuhkoista.
Menin lääkäriin, joka totesi, että pneumonia rohisee ja tulehdusarvot koholla ja pientä lämpöä.
Nyt täällä palstoilla joku kirjoitti, että kortisonia ei saa tulehduksessa käyttää, sillä se aiheuttaa kuoleman. Minulla menee edelleen se kortisoni, kun sitä ei voi yhtäkkiä lopettaa. Otan joka aamu 20 mg -tabun.
Onkohan se kuolema nyt tulossa?

4

1424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toinen keuhkovammainen

      Ei kai kuolemaksi sentään?
      Olen sairastanut keuhkosarkoidoosin 1996-1997 ja tuolloin toipunut. Pari kertaa tähystettiin sen jälkeen kun oli oireita. Ei löytyynyt vikaa.
      Nyt sitten 2012 loppuvuodesta oireet uusiutui. Helmikuussa 2012 todettiin keuhkosarkoidoosi. Hoitona kortisoni Prednisolon 40 mg 3 kk, 30 mg 3 kk, 20 mg 3 kk ja sen jälkeen pudotettiin 10 mg. Tuli takapakkia ja määrä kesäkuusta alkaen 20 mg päivittäin. Sitten on suihkeet, Airomir ja Alvesco.
      Olen siis syönyt kortisonia 2/2013 lukien ja edelleen hengissä.Touko- kesäkuun vaihteessa oli minullakin keuhkokuume ja sen jälkeen onkin ollut hankalaa. Ilmeni myös sydämen vajaatoimintaa ja siihen sain furesiksen.
      Minulla on myös nivelpsori, ihosarkoidoosi ja crohnin tauti . Muitakin sairauksia on, sellaisia , jotka pysyvät lääkkeillä kurissa.

      Olen menossa keuhkopolille viikon päästä puhalluksiin ja tietokonekuvaukseen ja tietysti lääkärin vastaanotolle. Thoracoscopia mietinnässä.
      Kyljet ovat kipeät yskimisestä, arat, syvään hengittäminen koskee. Rintsikat painaa kylkiä ja rintarankaa, kipu herättää öisin siinä missä jatkuva kröhiminenkin.
      Katsovat samalla että oisko kylkiluita katki kun ne voivat kuulemma kovasta yskimisestä napsahdella ja kortisonikin heikentää luustoa,
      Kortosoni kun on vain ainoa lääke keuhkoihin.

      Hengissä kuitenkin vaikka välillä pihisen ja puhisen. Olen määräaikaisesti työkyvytön, ikä 61 vuotta. Epäilen että ei ole työhönpalaajaksi mutta senhän aika näyttää.

    • tarkka

      Ota yhteyttä sarkoidoosia hoitavaan lääkäriin joka kortisonin määräsi. Kortisonin lopettaminen seinään aiheuttaa ikäviä sivuvaikutuksia, osa erittäin vakaviakin. Jos se kuuri siis keskeytetään se pitää ajaa alas laskevilla annoksilla. Esim. 20mg ma-ke, 15mg to-pe, 10mg la-su, sitten vuoropäivin 10mg ja lopulta kokonaan pois. Tällöin kehon oma tuotanto lähtee uudelleen käyntiin.

      Kortisonikuurin aikana muuten kannattaa välttää buranaa ja aspiriinia. Jos haet apteekista särkylääkettä tai mitä tahansa lääkettä, kysy tiskiltä sopiiko se yhteen kortisonin kanssa. Hyvin monet EIVÄT sovi, esimerkiksi nuo burana ja aspiriini aiheuttavat sisäistä verenvuotoa kortisonin kanssa otettuna.

      Tuo kortisonin käyttö infektion aikana on siitä ikävää, että kortisonin tehtävä on heikentää elimistön puolustusreaktiota (tällöin sarkoidoosin granuloomia ei synny lisää ja vanhatkin sulavat pois, sillä ne paukurat ovat immuunipuolustussolujen kertymiä). Eli kortisoni estää myös sen infektion paranemisen.

      • Toinen kuehkovammainen

        Kävin keuhkopolilla. Kortisoniannos nostettiin 40 mg/ vrk. Kylkikipu jatkuu ja ilmestyi punaisia näppyjä ja rakkuloita. Kivulias olotila.
        Dg vyöruusu. Ei siis murtuneita kylkiluita.


    • RAAKA VALKOSIPULI MM

      Raaka valkosipuli auttaa ERILAISIIN TULEHDUKSIIN
      . kokeilkaa! (Muutenkin paljon hedelmiä ym ruoka-aineita jotka muuttavat elimistöä emäksiseksi, googlaa ph-ruokavalio) Raaka valkosipuli siksi, että siinä allisiinia ym. Jauheet tai ruoan seassa kypsennetty ei auta! Ja jos tekee raa´asta valkosipulista jotakin juomaa tms. se tulisi käyttää 24 h sisällä, koska sen jälkeen hyvät aineet tuhoutuneet. Niin ja jatkuvista flunssista kerron oman kokemukseni: Meillä 3-v tyttö ollut koko viime kevään ja kesän flunssassa (noin 6kk), vaikak syödään todella paljon kasviksia, vihanneksia, hedelmiä, kalaa, marjoja, pähinöitä ym. terveellistä. Tytöllä ollut kuusi antibioottikuuria mm. korvatulhedukseen, keuhkoputkentulehdukseen ja keuhkokuumeeseenkin. Mitkään niistä kuureista eivät juuri auttaneet eli kyse on tod.näk. ollut viruksesta. Flunssan oireet saattoivat olla poissa maksimissaan viikon kaksi, kunnes uusi flunssa alkoi. Nyt olemme antaneet tytölle raakaa valkosipulia ja flunssan oireet ovat pysyneet poissa (kun sitä on ruokavaliossa) jo 6 kk eli viime kesästä asti. Monet muut lapset päiväkodissa sairastelevat, mutta meidän tyttö pysyy terveenä. Ja jos joku väittää, että kyse on vastustuskyvyn kehittymisestä, väitän hyvin vahvasti, ettei ole. Kun valkosipulin syömisestä pitää kokonaan taukoa esim. kaksi tai kolme viikkoa, flunssa tarttuu päiväkodista heti tämän ajan jälkeen eli tytölle kehittyvät flunssan ensioireet kuten nuhaa ja kurkkukipua! (Koska siellä on koko ajan tartuttavia lapsia). Heti kun ensioireet flunssaan näkyvät, teen lapselle valkosipulisiirappia, johon siis tulee raakoja valkosipulin kynsiä ja hunajaa. (Ei alle 1v hunajaa vaan jotain muuta makeutusta! ja muutenkin jos antaa hyvin pienelle lapselle,ei liikaa valkosipulia EIKÄ TYHJÄÄN VATSAAN JA AINA MAITOA TAI MEHUA PÄÄLLE, ettei jää kurkkuun paha JA OKSETTAVA maku!). Tyttöni ei tykkää valskosipulisiirappia ottaa, mutta se katkaisee alkavan flunssan parissa päivässä tai jo flunssan muutamassa päivässä ja vältymme jälkitaudeita kuten korvatulehduksilta yms. Annan siirapin ruiskulla suuhuhn, nykyään menee jo kivasti lusikallakin :) Eli raakaa valkosipulin kynsiä tehosekoittimessa hunajan kanssa seuraavasti: 2 valkosipulin kynttä ja hunajaa 1/2 dl. Annan kolmevuotiaalle 1/2 tl kolme tai neljä krt päivässä flunssan alussa (yhden tai kahden päivän ajan) ja sen jälkeen muutaman päivän 1 krt päivässä. HUnajaa voi laittaa enemmänkin varsinkin alussa, kun makuun ei ole tottunut ja hunajalla on myös antibakteerisia vaikutuksia kuten valkosipulilla antibakteerisia ja antiviraalisia. EN OTA ITSEKÄÄN VALKOSIPULISIIRAPPIA KOSKAAN TYHJÄÄN VATSAAN, KOSKA SIITÄ TULEE MAHA KIPEÄKSI, ELI EN ANNA TYHJÄÄN VATSAAN MYÖS LAPSELLEKAAN. ELI VS-SIIRAPPI VASTA KUNNON ATERIAN JÄLKEEN! JA MUISTAKAA KOKEILLA JA MAISTAA SEOSTA ENSIN ITSE NIIN, ETTÄ TIEDÄTTE MITÄ ANNATTE LAPSELLENNE: valkosipuli on todella vahvaa. LISÄKSI ANNAN AINA siirapPIA ENNEN RUOKAA JA SEN JÄLKEEN AINALASIN MAITOA, ETTEI MASU TULE KIPEÄKSI. Itse kun olen herkkä tulisille mausteille, varmasti lapsetkin ovat. En esim. itse pysty syömään valkosipulisiirappia tyhjään vatsaan tai juomatta maitoa tai mehua sen jälkeen! VAlkosipulisiirappia käytetämme siis vain muutaman päivän, kun se on aika vahvaa ja tehokasta. Se kyllä toimii ja katkaisee flunssan nopeasti, on kyse viruksesta tai bakteerista! Olen niin iloinen, että olen "löytänyt" valkosipulin! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe