Kieltenopettajaksi aikova

tuntematonkyselee

Tämä haave heräsi taas uudelleen. Olen ajatellut ottaa ruotsin pääaineeksi ja saksan sivuaineeksi.

Yliopistoon on erilaisia vaihtoehtoja päästä sisään. Olen ajatellut suorittaa avoimessa yliopistossa kasvatustieteiden perus- ja aineopinnot. Kun olen nämä suorittanut, onko minulla paremmat mahdollisuudet päästä aineenopettajaksi? Olen kuullut, että kun on suorittanut tietyn määrän kursseja avoimessa yliopistossa, pääsee yliopistoon opiskelijaksi. Voisinko tehdä niin, että suoritan kasvatustieteen kurssit ja menen suoraan ruotsin kursseille vai mitä minun kannattaisi tehdä? Vai onko kasvatustieteistä hyötyä tässä kohtaa?

Kiitos vastauksista!

10

440

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xxzxx

Ethän sinä kasvatustiedettä opiskelemalla voi ruotsin opinto-oikuetta saada.

• aswqaswq

Nykyään on varmaan erilaisia reittejä kielten opettajaksi. Luontevinta olisi hakea opiskelemaan ruotsia tai/ja saksaa ja siitä sitten opettajan opintoihin.

En näe, miten kasvatustiede auttaisi ruotsin ja saksan opiskeluoikeuden saamista, mikä on kuitenkin välttämätöntä. Opettajan opintoihin sen sijaan pääsee kyllä (jos on jotakuinkin normaali ihminen), kunhan on ensin kielten opinto-oikeudet kunnossa.

Suosittelen, että kasvatustieteen opiskelun sijasta hoidat nyt ruotsin ja saksan osaamisen siihen kuntoon, mikä opiskelemaan pääsemiseen tarvitaan.

• austerism1

Oma reittini: pääaineena englannin kieltä yliopistossa ja yo:n jälkeen pedagogiset opinnot ammatillisessa opekorkeassa työn ohessa. Opetan englantia amk:ssa.

Kasvatustieestä ei kannata suorittaa välttämättä perusopintoja enempää (paitsi tietty jos jaksaa ja on kiinnostusta), sillä pedagogiset opinnot ovat eri juttu kuin kasvatustieteen opinnot. Kasvatustieteen opinnoilla voi saada korvattua jotain satunnaista pegagogisista, mutta siis eri kuvio kuitenkin kyseessä. Itse sain kasvatustieteen perusopinnoilla (25 op) korvattua 15 op opekorkean pedagogisista - eli pedagogisiin liittyvän kasvatustieteen teoriapaketin. Enempää ei siis olisi saanut korvattua, vaikka olisi ollut kasvatustieteen aineopinnot. Suoritettavaksi jäi siis vielä 45 op.

Eli joudut hakeutumaan ruotsin tai saksan pääaineopiskelijaksi. Luultavasti saksaa pääsee opiskelemaan astetta helpommin, joten kannattaa tutkailla asiaa. Kumpikaan ei kuitenkaan ole mikään huippusuosittu (toisin kuin esim. englanti). Opettajaksi pätevöityminen tapahtuu sitten opiskeluaikana (yleisempi tapa) tai vasta opintojen jälkeen työelämässä ollessa (kuten omassa tapauksessani).

Avoimessa ei kannata vättämättä suorittaa ruotsin/saksan kursseja (ellet sitten koe tarvetta jonkinlaiselle preppaukselle). Nämä ovat yleensä näet ns. vieraan kielen opintoja, jotka on tarkoitettu osaksi eri tutkintojen yleisiä / yhteisiä opintoja. Kielten pääaine- ja sivuaineopinnot ovat tyystin eri juttu, ja niitä harvemmin on avoimessa tarjolla (toisinaan kyllä, joten kannattaa tutkailla).

• hyttetytte

Tässä kohtaa ei kasvatustieteestä ole hyötyä, sillä on päästävä opiskelemaan ruotsia. Ruotsin opettajaksi valmistutaan sitä kautta. Opettajan opinnot saa suorittaa kielten opiskelun rinnalla ja kyseessä on eri asia kuin kasvatustiede.

Ruotsia ei voi alkaa opiskella noin vain, vaikka olisi kasvatustieteen tohtori. Pääsykoe vaaditaan aina. Avoimen väylää ruotsia opiskelemaan ei ole.

• austerism1

"Pääsykoe vaaditaan aina. Avoimen väylää ruotsia opiskelemaan ei ole. "

Tuo lienee totta.

Mutta mikäli pohjoismaisia kieliä (ruotsi) tai germaanista filologiaa (saksa) sattuu avoimen tarjonnasta löytymään, opintojen suorittaminen kannattaa Tämä. A) helpottaa pääsykokeessa pärjäämistä kummasti, ja B) mikäli suorittaa kokonaisuuden kokonaan (eli perusopinnot, ehkä aineopinnot), saa ne hyväksiluettua, kun saa opiskelupaikan.

Hyväksiluvun kannalta ajateltuna yksittäisiä kurssisuorituksia ei kannata tehdä (paitsi yleiset kielikurssit eli vieraiden kielten kurssit), vaan aina valmiiksi jokin kokonainen kokonaisuus: yksittäisten kurssien hyväksiluku voi nimittäin olla hankalampaa yksittäisten kurssien kohdalla, mikäli pääsee eri yliopistoon kuin minkä opintoja on avoimessa suorittanut.

• kokenut9

kasvatustieteen perusopinnot ksnnsttaa kyllä suorittaa. Lisäksi kannattaisi panostaa esiintymistaitoon ja puheeseen. Niitä ei nimittäin opeteta käytännöllisesti katsoen ollenkaan. ei myöskään uusia oppimismenetelmiä, tiimityötä ym

• Mööö 87

Suosittelen kyllä työskentelyä koulunkäyntiavustajana ennen alalle hakeutumista.

• austerism1

"Suosittelen kyllä työskentelyä koulunkäyntiavustajana ennen alalle hakeutumista"

Ei tästä ole luultavasti hyötyä. Koulunkäyntiavustajiahan on alakoulussa. Aineenopettajathan taas toimivat yleensä yläkoulussa, lukiossa ammattillisessa opetuksessa, aikuisopetuksessa tai korkeakouluissa (siis amk).

• oikea tieto

Koulunkäyntiavustajia on yläkoulussa siinä missä alakoulussakin.

• jooah7

Hyötyä ei ehkä pääsykokeessa, mutta saa käsityksen, millaista työ on

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe