Vammaiset ja henk koht avustaja!

Jotain rajaa!

Etsin itselleni jotain osa-aikatyötä ja noita avustajan hommia olisi aika paljon tarjolla.
Kun luen tehtäväluetteloa, en voi olla hämmästelemättä.
Monella on useita lemmikkejä, joiden hoito kuuluisi avustajan tehtäviin. Mitä ihmettä? Itse ajattelen, että kun en pystyisi huolehtimaan eläimestä, esim. ulkoiluttamaan koiraa riittävästi, en ota lemmikkiä. Mutta vammaiset saavat niille oikein tukipalkatun hoitajan!
Tutkin vammaispalvelulakia eikä siellä mainita lemmikkejä. Avustajan tehtävä on huolehtia vammaisen/avustettavan lapsista tarvittaessa työajan puitteissa.
Entäpä lemmikit harrastuksena? Avustajan tehtävä on mahdollistaa vammaisen harrastus, johon hän ei kykenisi ilman apua. Mutta nuo lemmikit... Mitäs kun avustaja jättää tulematta? Näissä hommissa on myös suuri vaihtuvuus, kun työ on monelle vain tapa tienata opiskelurahoja eikä joku 30h kuukaudessa riitä kenenkään elantoon.

Ja turha tulla nuhtelemaan minua, kun en "sääli" vammaisia. Olen itse ollut -ja moni muu- lähes toimintakyvyttömänä kotosalla useita vuosia. Silloin ei kukaan tullut kotiin tiskaamaan, siivoamaan, laittamaan ruokaa tai mitenkään auttamaan lasten hoidossa. Minultakin aina Kelassa kysyttiin, "eikö nyt ole ketään sukulaista, tuttavaa tai naapuria..?" No kun ei ollut. Nykyään ei tunnu avulla olevan mitään rajaa. Tiedän yhdenkin "vammaisen", jolla on puoliso ja isot lapset, ja silti hänellä käy päivittäin avustaja - joka tekee ruoat koko poppoolle ja ompeleekin vielä! Tunnit eivät tulisi muuten käytetyksi, niin avustaja tekee kotonaan käsitöitä "vammaisen" toivomusten mukaan. Ja tämä kaikki maksetaan veronmaksajien yhteisestä kukkarosta!

11

296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+17

      Avustajan tarkoitus on mahdollistaa vammaiselle normaali elämä mahdollisimman pitkälle. Eläinten kanssa harrastaminen on ihan normaalia elämää. Jos ei duuni kiinnosta, kuten esim. itseäni ei kiinnosta, niin ei kannata hakea sellaiseen paikkaan.

      • eritaisama

        "Avustajan tarkoitus on mahdollistaa vammaiselle normaali elämä mahdollisimman pitkälle. Eläinten kanssa harrastaminen on ihan normaalia elämää."

        Mahdollisimman normaalin elämän ymmärrän. Mutta harrastukset on tietysti (ainakin vammattomien) valittava sen mukaan, mihin toimintakyky ja muut resurssit riittävät. Joka ei ilman yhteiskunnan tukea ja avustajaa pysty huolehtimaan koirasta, ei voi koiraa pitää. Ei voi olla muiden veronmaksajien asia kustantaa jonkun ihmisen koiran hoitoa. Tämä on vammattomille ihan selvä asia ollut.

        Eri juttu sitten, jos vammainen tai vammaton pystyy itse maksamaan koiralleen hoitajan.


    • ...

      Eläimet ovat paitsi harrastus niin luulisi, että myöskin tärkeä henkireikä monelle (myöskin ei-vammaiselle). Tosin luulisi, että riittäisi yksikin lemmikki eikä kokonaista eläintarhaa=)

    • jännä ähkijä

      Aloittaja taitaa olla sama trollaava nelikymppinen kokoomus"nuori", joka kadehtii tässä maassa yhtä ja toista...aloitti varmaan sen kolttakeskustelunkin, jossa katkerana tilitti kun "koltat saa valtiolta yhtä ja toista vailla mitään rajaa". No, Suomen valtio on ensin koltilta kaikki maat varastanut ja sitten jotain rajallisia oikeuksia niille kansainvälisen painostuksen alla palauttanut, mutta ei kuitenkaan maiden täyttä omistusoikeutta.

      Jännäkakkaa pidätellen odotellaan mikä on seuraava nelikymppisen kokoomusnuoren katkeroavaus.

    • Loma-avustaj

      Avustettavia on laidasta laitaan. Jonkun avustajan titteliksi sopisi tallirenki.
      Koirat ja kissat ymmärrän elämän piristäjinä, seurana.
      Jossakin voi päästä helpolla. Ruuan laitto jos on vastenmielistä, hommasta ei pidä. Liikuntakyvyttömän nosto ym on raskasta. Voiko ensin tehdä määräaikaisen sopimuksen ? Siinä näkee, miten sujuu, jos on huono päivä kummallakin yhtäaikaa.

    • Ei Kok, ei 40

      Tyypillliseen suoli24-tyyliin aloittajan viestin varsinainen sisältö jätettiin huomiotta ja sen sijaan kommentointi kohdistui oletuksiin ap:n tarkoitusperistä. Huooh.
      Eikös kyse ollut siitä, tuleeko yhteiskunnan kustantaa lemmikkieläimen hoitaja? Ei esim. siitä, tykkääkö ap hoitaa eläimiä.
      Onko lemmikin omistaminen kansalaisoikeus? Pitäisikö kaikille taata lemmikinhoitaja, jos ei itse siihen kykene?
      Vertailun vuoksi:
      Jokaisella on oikeus hankkia lapsia. Ja oikeus päivähoitoon. Jos lapsista ei kykene pitemmän päälle huolehtimaan, ne huostaanotetaan.
      Lapset ovat oikeutettuja kunnalliseen terveydenhoitoon, joka on "ilmaista" vanhemmille. Lemmikkien terveydenhoito täytyy maksaa itse. Vai kustaako yhteiskunta sen, jos vammainen/avustettava ilmoittaa lemmikin kohdassa "harrastusmenot"?

    • -Avustaja-

      Kun avustaja avustaa avustettavaa muutenkin, niin miksi ei saisi lemmikkejä hoitaa ? Outo kysymys.

      • Loma-avustaja

        Jos avustettava syö aamupalan 8.30 ja lounaan 12.00, jotain yhteistä tekemistä kaivataan siihen aamupäivään, joten siihen sopii hyvin koiran ulkoiluttaminen tms. Usein avustettava kaipaa seuraa eikä ole pääasia se, mitä avustaja tekee.
        Jos avustaja ei voi ottaa itselleen koiraa esim perheenjäsenen allergian vuoksi, voi olla ihan kivaa hoitaa avustettavan kanssa hänen koiraansa. Lemmikkilaumaa tai hevosenhoitoa en ymmärrä verovaroilla hoidettavaksi.


    • dwqcjug

      Sinulle ei sovi avustajan työ lainkaan. Et ole myöskään ymmärtänyt mitä avustajan ammatti tarkoittaa.

      Mene mielummin siivoamaan tuolla asenteella, siellä ehkä pärjäät (luultavasti et, koska kermaperse), näin ei tarvitse käyttää aivoja eikä pahemmin ottaa muita huomioon.

      Anteeksi hyvät siivoojat viimeisestä lauseestani.

    • Anonyymi

      Olen tuossa yllä ottanut kantaa avustettavan lemmikin hoidon puolesta.
      Tässä välissä olen avustanut kahtakin yksinoloa pelkäävää iäkästä mummoa. Ja mieleen on tullut tuo verovarojen rajallisuus; nuori avustettava saa koiranhoitoon(kin) avustajan, kun se vamma on olemassa, mieluummin näkyvissä.

      Iäkkään on vaikea saada avustajaa. Jossakin sanotaan ettei saa avustajaa lainkaan, jos ikää on yli 65v. Pelkkä ikä ei ole vamma, vaikka toimintakyky huononeekin. Mun avustamilla mummoilla oli sairauksia ja toisella pitkäkin diagnoosilista. Ja sitten avustin yhtä, joka ei kaivannut seuraa vaan koiran lenkittäjää! Ja istuin sitte tv:n edessä 2-3h, kun hommia ei ollut. Nyt olen sitä mieltä, että koiranksts-avustettavalta voisi vähentää yhteiskunnan maksamia avustajatunteja.

      Eikä tuo ole ainoa kunnan maksama koiranksttja tässäkään kylässä vaan olen hakenut toistakin paikkaa, missä aluksi mentiin koiraa lenkittämään. Ties miten paljon koiria lenkitetään meidän verovaroilla.

      • Anonyymi

        Joka paikassa vähennetään ja vähennetään määrärahoja. Kaikki on aina vain tiukempaa. Tätä taustaa vasten sanoisin, ettei koiria pidä hoitaa verovaroilla eli kustantaa avustajaa koiran hoitajaksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe