Kokemuksia siedätyshoidosta?

allerginen

Olen itse juuri aloittanut siedätyshoidon, verikokeissa todettu voimakas koivuallergia (verikokeen tulos oli 50, kun normaali arvo on alle 0,36) ja ihan kohtalainen timoteiallergia (verikokeesta 22). Prick-testin tulokset samansuuntaiset, isot paukamat (9mm) sain molempien kohdalle ja pienempiä paukamia kaikkien eläinten ja muiden lehtipuiden kohdalle.

Kevät on kamalaa aikaa. Poskiontelontulehdus päällä 24/7, nenä on tukossa tai vuotaa, silmät vuotaa ja kutiaa, kuitenkin allergialääkkeitä liikaa syömällä se on jokseenkin hallittavissa, mutta tavalliset annokset ei riitä alkuunkaan. Marssin terveyskeskukseen, että nyt riittää. Kaikkia mahdollisia allergialääkkeitä testattu, mutta kun mikään ei riitä. Käytössä siis antihistamiini (josta varmaan kahdeskymmenes eri merkki..), silmätipat, nenäsuihke, avaava astmalääke (en sairasta astmaa) ja duact. Tähän päälle vielä se, että olen ristiallerginen eli yliherkkä joka saamarin ruoka-aineelle. Omena, päärynä, ananas, kiivi, mansikka, herne, vehnäjauhokin tuntuu olevan epäsopivaa ruokaa heinän kukinta-aikaan ja lista vaan jatkuu. Sain lähetteen siedätyshoitoon, joka aloitettiin kolmisen viikkoa sitten.

Nyt kaipaisin sitten vertaistukea. Kai tää helpottuu?
Oon nyt saanut 3 viikossa 7 pistosta, kaikkiin on noussut paukamat, ihottumaa ja mustelmat. Mitä isompi annos on pistetty, sitä isompi ja kivuliaampi paukama. Kutittaa kamalasti hydrokortisonista ja antihistamiinista huolimatta monta päivää, ja pistäminen yleensä kirvelee. Nukkuminenkin on välillä vaikeaa, kun molemmissa käsissä on kipeät patit (nukkuisin siis kyljelläni). Pistospäivänä oon tosin niin väsynyt, että samantien kotiin päästyäni lysähdän naamalleni sohvalle ja nukun muutaman tunnin. Työnteko on pistospäivinä siis sula mahdottomuus. Mulla on menossa siis tämä "nopeutettu alkuvaihe", jossa ensimmäisten 7 viikon aikana annetaan 11 piikkiä. En myöskään pidä neuloista, mutta ei rokotusneulat oo erityisemmin aiheuttaneet pelkoa. En todellakaan nauti siitä, että isoa annosta joutuu piikittämään puolikin minuuttia käsivarteen. Ajoittain ei tunnu miltään, mutta sitten taas sattuu ja kirvelee ja silloin se puoli minuuttia on pitkä kuin nälkävuosi.

Haluaisin kuulla muiden kokemuksia. Onko tää tän kaiken arvoista? Helpottuuko tää, kun siirrytään ylläpitovaiheeseen ja piikittämään enää joka toinen kuukausi? Oletteko saaneet pysyviä tuloksia, tai miten pitkään teillä pysyi siedätyksen vaikutukset, ja huomasitteko ne jo ensimmäisenä vuotena? Kaikki tieto on tervetullutta.

29

9188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulle ollaan juuri aloittamassa. Kävin prick-testissä ja koivusta tuli 5mm ja lepästä 4mm paukamat. Jotenkin arveluttaa aloittaa se siedätys, kun tuntui jo prick-testissä että hetken kurkussa tuntui ahdistusta noin 5 minuuttia testin aloittamisen jälkeen. Miten lie käynee kun aletaan piikittään käsivarteen...mietin jo että onko järkeä vaikka olin hätää kärsimässä koko kevään koivun aikaan...

      Miksi sulle tehdään nopeutettuna? Itse vaadin ainaki hidasta nostoa jos täten välttyisin pahimmilta oireilta.

    • henna3

      allerginen

      Mulla päättyi tänä vuonna 3 vuoden koivun siedätyshoito. Oireet olivat jo ekana keväänä lievemmät, mutta selvän eron huomasi toisena keväänä. Mulla oli hyvin samanlaiset oireet siitepölystä.

      Mut siedätettiin pidemmän kaavan mukaan ja tuo älytön väsymys pistospäivänä on hyvin tuttua. Vointi on parempi, kun päästään ylläpitovaiheeseen. Otin yleensä pistospäivänä illallakin antihistamiinin. Otathan antihistamiinin ennen pistosta?

      Siedätyshoito on todellakin kaiken vaivan arvoista. Tsemppiä!

    • allerginen

      Kiitos vastauksista!

      En tiedä miksi mun kohdalla valittiin tää nopeutettu alkuvaihe, mutta sitä ei olla hidastetukaan kun ei ole tullut kuulemma niin vahvoja reaktioita että tarvitsisi. Jos nousee 8cm halkasijaltaan oleva patti käteen, tai alkaa tulla hengitysvaikeuksia tms vakavampaa, niin sitten hidastetaan tahtia. Kutinaa täytyy kuulemma sietää, apuna on hydrokortisoni ja antihistamiini. Otan antihistamiinia joka päivä, ja pistospäivänä saatan ottaa toisenkin jos oireet on illalla pahat.

      Viime kerralla ei tullut niin pahoja oireita piikistä (koputan puuta, sillä huomenna taas piikille). Sain 20 000 yksikköä siitepölyä eli kahdeksannen piikin. Mutta saunassa en voi käydä, pistoskohtia alkaa kutittaa ihan hirveästi vaikka pistoksesta olisi monta päivää. Etenkin jos ottaa vielä saunakaljan, sitten sietämätön kutina on taattu. Onneksi ei ole enää pitkä aika tuohon ylläpitovaiheeseen.

      Eräs tuttava, joka on kokenut koivun pistossiedätyksen ja heinän tablettisiedätyksen kertoi, että kolmantena vuonna oli kädet niin kipeät että pistäminen alkoi olla ihan hirveää. Ei enää ollut sellaista kohtaa, mihin ei olisi aiemmin piikitetty. Se vähän pelottaa, mutta ei mulle vielä oo ainakaan jäänyt mitään kovettumia/pysyviä patteja käsiin.

      - aloittaja

    • Luin juuri (ja kuulin myös lääkäriltä), että koivun tablettimuotoinen siedätys on tulossa parin vuoden sisällä. Saatan itse jäädä odottamaan sitä ja kokeilla sillä välin tuota hunajasiedätystä. Kohta olen viisaampi. Kirjoitahan aloittaja ja muutkin kokemuksia, kun hoito etenee!

      • allerginen

        Suomeen on rantautumassa myös uusi "suihkesiedätys", joka on yleinen ja toimiva juttu maailmalla. Suomessa sillä ei vielä ole kelakorvattavuutta. Se toimii siis samoin kuin tablettisiedätys, mutta tabletin sijaan kielen alle suihkautetaan jotakin ainetta, jossa on sitten siitepölyä. Se oli allergialääkärini mukaan vielä tehokkaampi kuin tuo tablettihoito, ja sanoi, että sellainenkin on varmaan mahdollisuus jo siinä vaiheessa kun koivusiedätykseni päättyy ja harkitaan heinäsiedätystä.

        - aloittaja


      • allerginen
        allerginen kirjoitti:

        Suomeen on rantautumassa myös uusi "suihkesiedätys", joka on yleinen ja toimiva juttu maailmalla. Suomessa sillä ei vielä ole kelakorvattavuutta. Se toimii siis samoin kuin tablettisiedätys, mutta tabletin sijaan kielen alle suihkautetaan jotakin ainetta, jossa on sitten siitepölyä. Se oli allergialääkärini mukaan vielä tehokkaampi kuin tuo tablettihoito, ja sanoi, että sellainenkin on varmaan mahdollisuus jo siinä vaiheessa kun koivusiedätykseni päättyy ja harkitaan heinäsiedätystä.

        - aloittaja

        Oon piikillä taas. Kirvelee ihan hirveästi ja käsi muuttui punapilkulliseksi jo pistettäessä. Oireet tuntuu häviävän piikkien jälkeen nopeammin tai sitten vaan oon alkanut tottua niihin enkä huomaa enää kutinaa ym.

        Ensi kerralla saan jo ylläpitoannoksen ja sitten 4 viikon välein jatketaan.

        - aloittaja


    • Todella väsynyt

      Tsemppiä ja onnea sulle jolla aloitettiin siedätyshoito. Koita vaan jaksaa! Oon varma että ajan kanssa se on sen väärti.
      Mulla menossa iho-ja allergiasairaalassa tutkimukset mahdollisen siedätyshoidon aloittamisesta.Altistuin v.2012 homeelle ja olen ollut siitä lähtien ympärivuoden kipeänä. Koivusta tuli 7mm tulokset, Kissa 6mm ja pujo 5mm, koira 4mm. En tiedä miksi ei tehty ritsiallergiatestejä. Samat oireet kun teillä muillakin. Mulla on myös kuumeilua tai siis lämmön nousua homealtistumisesta lähtien. Saatan olla 5 viikkoakin joka päivä pienessä lämmössä. Kärsinyt myös suunnattomasta hikoilusta vaikka palelisin.Päänsärky suunnaton.Aivastelen jatkuvasti.Reagoin voimakkaasti pölyyn. Peruslabrojen mukaan olen terve. Astmatestin tulos oli: viittauksia astmaan,mutta uusi aika keuhkolääkärille ensi kuussa.Läpikäynyt myös kymmeniä allergia -ja astmalääkkeitä sekä nenäsumutteita.Olen siis ravannut yli kaksi vuotta eri lääkäreillä. Ensimmäinen käynti iho-ja allergiasairaalan lääkärillä oli suuri pettymys. Lääkäri ei kuunnellut minua, tuntui vähättelevän oireitani, ei tuntunut uskovan lämpöilyä. Joudun uudelleen astmatesteihin. En tiedä, ottaa päähän tää jatkuva ravaaminen lääkäreillä, samojen testejen tekeminen. Ja aina uudet ajat kuukauden päähän.
      Olen suunnattoman väsynyt koko ajan. En jaksa mitään, taistellen kävelen bussipysäkille päästäkseni töihin. Olen kadottanut elämäniloni, entisestä iloisemmasta minästä ei ole tämän vuoksi mitään jäljellä.
      Käytän vitamiineja, pakotan itseni ulkoilemaan, luovuin koirastani, ostin kalliin ilmanpuhdistimen.
      Pelottaa jos en pääsekkään aloittamaan siedätyshoitoa.

    • Mites allerginen-aloittajalla menee? Minulle aloitetaan tänään koivun siedätys. Saas nähä miten käy...

    • allerginen

      Aloittaja täällä moi!

      On vähän jäänyt tää tänne päivittely, kännykällä tää sivu ei oo vähään aikaan toiminut ja monesti just jossain bussimatklla tms naputtelen näitä viestejä, mutta eivät lähety. Nyt oon ihan tietokoneella ja kerrankin muistan tulla päivittämään!

      Mulla sujuu ihan hyvin, oon ylläpitovaiheessa. Nousee iso (siis 6-7cm halkaisijaltaan, 8cm on vakavan reaktion raja) patti käteen, kutisee monta päivää. Kun paukama laskee, jää jäljelle yleensä mustelma - tosin oman raapimiseni aiheuttama. Kutisee niin helkkaristi vaikka laitan hydrokortisonia paukamaan. Nyt on myös jäänyt jotain pieniä kovia patteja oikeaan käteen? Kutiavat YHÄ, vaikka viime piikistä kohta 5 viikkoa. Mulla jouduttiin siis pidentämään pistosväliä 4 viikosta 5:een, kun tuli angiina just pari päivää ennen pistosaikaa. Maanantaina taas piikille ja kysyn samalla näistä paukamista kädessä. Vasemmassa kädessä kun ei oo mitään ja siihen on muistaakseni vähän useammin piikitetty kuin oikeaan (olen tarkoituksella ottanut useammin vasuriin, koska hyllytän työkseni tavaroita kaupassa ja oikeaa kättä tarvitsen enemmän). En viitsis aina ottaa sairaslomaa, kun just olin sen angiinankin takia töistä pois. Mutta pääpiirteissään siis siedätys sujuu ihan hyvin. Piikkeihinkin alkaa pikkuhiljaa tottumaan, vaikka monesti se pistettävä aine kirvelee pistettäessä. Piikin jälkeen väsyttää yhä, mutta oon yrittänyt sopia työvuoroja niin että ehdin parin tunnin päiväunet vetästä ennen kuin töihin meen. Se helpottaa mun oloa tosi paljon, vaikka nukkuis vaan sen 1-2h.

      Ja hei "Todella väsynyt", toivottavasti pääset siedätykseen! Itse vain marssin terveyskeskukseen vaatimaan hoitoa ja sanoivat, että meet verikokeeseen ja jos arvot on korkeat niin siedätetään. Oletko harkinnut yksityistä lääkäriä, jos kuuntelisivat ja uskoisivat sinua siellä? Sieltäkin saa julkiselle puolelle iho- ja allergiasairaalaan lähetteen, jolloin saa siedätyshoidon halvalla. Toki käynti erikoislääkärillä voi maksaa jopa 100e, mutta eiköhän se oo pieni hinta hoitoonpääsystä. Tsemppiä!

    • Itsellä pistetty vasta 5 piikkiä. Eilen oli 400 yksikön piikki. Mulle tehdään siis normaalinostolla. Käteen ei ole jäänyt mitään jälkiä pistoksesta. Ainoa minkä olen joskus huomannut on ollut lievä väsymys illalla piikin jälkeen.
      Olisiko allerginen-aloittajalla nopea nostotahti tehnyt patteja käteen ja muita käsiongelmia? Tietysti on aina yksilöllistä miten reagoi. Itellä ollaa vielä niin pienillä annoksilla liikkeellä ettei näissä yleensä kuulema vielä tulekaan mitään.

      • allerginen

        Käsiongelmia on ilmennyt lähinnä maksimiannosta pistettäessä. Pienemmillä annoksilla nousi vaan normaali kutinaa paukama. Patit, siis nämä pienen herneen kokoiset muhkurat olkavarressa ilmenivät myös vasta maksimiannoksessa, mutta ovat pikkuhiljaa pienentyneet. Hoitohenkilökunnan mukaan normaali reaktio ja luultavasti häviää ajan kanssa. Reaktiot on todellakin yksilöllisiä ja näitä patteja kuulemma joskus tulee joillekin. Piikitetään lähinnä nyt vasuriin, koska oikeassa kädessä nuo patit.

        Mulla on joulukuussa aika sseuraavalle piikille.


    • 4000 yksikköä ja pientä kutinaa pistokohdassa. Ei muuta. Alkuvuonna ollaan ylläpitoannoksessa. Hidasta mutta varmaa :)

    • allerginen

      Hyvältä kuulostaa! Toivottavasti selviät ilman kummempia oireiluita :)

    • Hei!

      Yleensä siedätyshoidon tulokset ovat oikein hyviä - joskus jopa erinomaisia! Lähes kaikilla allergiaoireet lievittyvät huomattavasti ja osa pääsee oireista kokonaan eroon. Tämän vuoksi siedätyshoidon käyttö on viime vuosina nopeasti lisääntynyt ja kunhan uudentyyppiset tablettimuotoiset siedätykset yleistyvät, käyttö todennäköisesti lisääntyy entisestään.

      Halutessasi voit lukea tiiviin tietopaketin siedätyshoidon käyttötarkoituksesta, esivalmisteluista, toteutuksesta ja jälkihoidosta esim. osoitteesta: http://klinik.fi/terveysinfo/siedatyshoito

      Allergiavapaita aikoja toivotellen:

      -Klinikin lääkäritiimi

      Klinik - terveyspalvelusi netissä
      www.klinik.fi

    • allerginen

      Jick, myös heinälle ja muille on suunnitteilla tuo kielen alle suihkautettava lääke! Ja tosi hienoa kun koivulle on nyt tullut, ei tarvii tulevaisuudessa muiden sitten kärvistellä piikitettävä. Itse en siitä erityisemmin ainakaan nauti :D Allergialääkärini ainakin kehui ja suositteli tota suihkemuotoa, koska ulkomailla missä tuo on yleisempää on ollut todella hyviä tuloksia tolla suihkesiedätyksellä. Puhuinkin tästä jo tuolla 8.9.2014 lähettämässäni viestissä :)

      Suunnitelmissa olisi ensin katsoa koivusiedätyksen tulokset ja pohtia sitten, jos on tarvetta vielä siedättää heinä. Siihen mennessä on todennäköisesti tuo kielen alle suihkutettava liuos siitäkin mahdollinen.

      Mulla sujuu siedätys ihan hyvin. Olin joulukuun alussa viimeksi piikillä ja tuli yllättävän pieni ja vähän kutiava patti. Paljon pienempi kuin ennen, vaikka samaa ylläpitoannosta tässä piikitellään. Varmaan pitäis koputtaa puuta, ettei ens kerralla tuu taas hillitöntä paukamaa :D Tosin nyt aikaväli oli pidempi (6 viikkoa), kun viimeksi oli 4 viikkoa. Saan siis nykyään noin 6 viikon välein piikin. Muutin kesken siedätyksen toiseen kaupunkiin, niin tässä on jotain kaupunkikohtaisia eroja. Nykyisessä kotikaupungissani ei anneta polilta edes epipeniä/jextiä ja piikittäjä oli ihmeissään kun mulla oli oma edellisestä sairaalasta saatu :D

    • Maanantaina laitetaan 60000 yksikköä eli kohta ollaan ylösnostossa.

      Kyllä mun on täytynyt hommata kaikki epipenit yms. lääkkeet ite. Vakuutus tosin maksaa mutta ei piikittävä taho.

      Itseasiassa kun miettii, niin piikityksen hyvä puoli on se ettei tarvi joka päivä muistaa suihkutella kielen alle tai laittaa nappeja suuhun vaan riittää, kun muistaa sitten kerran kuudessa viikossa käydä. Ehkä jopa mukavampi näin piikillä vaikka alussa onkin kerran viikossa käyntiä.

      Oireita ei ole muita tullut kuin lievää kutinaa ja toisinaan 2x2cm patti ihon alle :)

    • tuiytoyufpuå

      15 vuotta sitten kävin läpi siedätyshoidon , oletan sen tehon heikentyneen ja harkitsen uutta hoitoa.

    • Itse_avun_saanut
    • siedätetty
    • siedätyksessä

      Heip!

      Itselläni aloitettiin siedätyshoito viime syksynä. Koivulle allergiatestin tulokset näytti 100 ja timoteikin taisi olla 45, ja ristiallergiatkin löytyy. Siedätykseen päädyttiin kun oireet ovat vuosittain pahentuneet ja syksyisin olen ollut jatkuvassa flunssa/poskiontelotulehduskierteessä. Sama homma jatkui viime syksynä siedätyksen aloituksessa, tuli takapakkia muutamaan kertaan kun oli poskiontelotulehduksia ja punkteerattiinkin kolmisen kertaa, joten koivun siedätyksen alkuvaihe taisi kestää 8-9 viikkoa ja timotei 10 viikkoa että päästiin ylläpitovaiheeseen. Nyt kevät on sujunu hyvin, ei ole flunssia ollu kohta 3, 5 kk:een, mikä tuntuu pitkältä ajalta tän viimevuosien 2kk:n välein flunssa->poskiontelot kierteeseen. Voi kyl olla et apu tuli myös siitä, et vaihdoin pois toimistoltamme jossa on koneellinen ilmanvaihto...

      Pistopäivien illat on menny torkkuen, yleensä muutaman tunnin päikkärit. Nekin yleensä aika katkonaisesti kun ei uskalla yksin ollessa nukkua ilman et pelkää "et mitä jos nukkuessa tuleekin se allergia -kohtaus ja tukehdun?" No kuitenkin. Pistokohdat on melkein aina nostaneet isomman tai pienemmän patin, yleensä n 5x5 cm muutama tunti pistoksen jälkeen, ja se laskee siitä muutamassa päivässä pieneksi napiksi mikäli malttaa olla raapimatta. Kutina on kyllä säilynyt päivittäisenä vaivana, ja raapimisen välttämiseksi oon pahimpaan kutinaan ottanut allergialääkettä ja hydrokortisonilla voidellut. Muutamaan kertaan on mennnyt iho hieman rikki raapimisesta, mutta siitäkin pääsin ku löysin syntisen hyvän apuvälineen kutinan helpottamiseen, nimittäin luonnonharjaksisen pesuharjan! Melkonen euforia kun saa sillä muutaman kerran rapsuttaa käsivartta! Hoitajat katto vähän pahasti kun merroin millä rapsuttelen mut kynsillä raapien iho olis koko ajan vereslihalla, et en ite pidä niin paheksuttavana vaihtoehtona :D Mutta pistoksista jää yleensä jäljelle pieni nappi ihon alle, tällä hetkellä kolme selkeästi erottuvaa.

      Tänään kävin ylläpitoannoksilla , edellisistä pistoksista oli kahdeksan viikkoa. Tällä kertaa nousi nopeasti isot, kuumottavat ja kutisevat patit jo terveyskeskuksella, ei kuitenkaan huolehtuttavat, mutta nyt alkaa olla semmoset 7x7 cm kokoset. Koivun pistokohta vähän isompi kuin timotein. Normaalisti isommat patit on kehittyneet vasta kotona illan aikana. Päiväunet oli otettava sekä nyt uutuutena huomasin korvakäytävien turvotuksen päikkäreiden jälkeen. Joskus allergialääkäri puhui sitä, että korvakäytävät kutisee herkästi allergiaoireissa. Tähän mennessä ehkä yksi inhottavimmista pistokerroista, ja veikkaisin, et 6 vkon päästä sama juttu. Mut toivon et tää siedätys auttaa!

      Tälle keväälle luvattu helppoa kevättä koivun osalta, mut saapa nähä. Uutisissa ja ennustemalleissa se voi olla helppo mutta itsehän sitä tietää parhaiten kukinnan jälkeen et oliko helppoa vai ei. Mielenkiinnolla kyl odotan, et näkyykö vaikutukset jo tänä keväänä. Sen ainakin oon huomannu et porkkanaa pystyy syömään ilman allergialääkettä, ja omenaakin vähän, et joku apu on ainakin tullut!

      Mites allergisella on sujunut ylläpitovaihe?

    • Oli niin kevyt koivukausi, että vaikea sanoa oireista. Oli niitä kuitenkin vähän. Aloitin siedätyshoidon siis viime syksynä. Ens kevät oikeastaan näyttää miten hyvin tuo siedätyshoito puree, kun odotettavissa on taas runsaampi koivukevät.

    • 4tg4tg

      eipä sitten syödä tomaattia pistospäivänä , muuten tulee melkoinen muhkura käsivarteen.

    • Kolmekoota

      Pakko tuohon ap vuosia vanhaan viestiin laittaa kommentti..peräti 50 oli altistus verestä. Meidän pojalla luku on 400. Ei paljon naurata.

      • Anonyymi

        Minulla se lukema oli taas 500....


    • Anonyymi

      Älkää HANKKIKO SIEDÄTYSHOITO, OON KÄYTTÄNY VUODEN JA SE EI TEE VITTU AKAAN, SE MAKSAA 70HELVETIN EUROA PAKETTI, JA SE EI AUTA VAA KUTITTAA NIELUA JA PISTÄÄ HENGITYKSEN TUKKOON. JOSKUS TULEE MIELEE ETTÄ MIKS ELÄN EES KU VEÄN SIEDÄTYS HOITOLÄÄKKEITÄ. VARMAA JOKU LÄÄKÄRIE TAPA TIENATA

    • Anonyymi

      Löytyisikö jostain tietoa, luonnollisista siedätyshoidoista, eli itsesiedätys mahdollisuuksista, esim. männynkukinnoilla ?

      Terveys- ja lääkebisnes pyrkii rahastamaan kaikella, kokonaisvaltainen, ihmisten aidosta hyvinvoinnista lähtöisin oleva terveydenhoito, jonka edellytys on ensin aito perusturva kaikille, ei kiinnosta bisneksiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1796
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1583
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      49
      1539
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      10
      1260
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1132
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe