Ajatuksena olisi talven aikana vetää purjeveneen sähköjä uusiksi ja ymmärrän hyvin miten sähköt kytketään sulaketauluun, liitokset tehdään, johtimet valitaan jne. Näistä on kaikista ollut hyvin juttuja venelehdissä. Mutta en ymmärrä miksi sähköjärjestelmä pitää jotenkin maadoittaa moottorin runkoon? Voisiko joku selittää kansantajuisesti mitä virkaa tällä maadoituksella on? Eikö koko järjestelmä voi kiertää akun plussan ja miinuksen välillä, moottorin laturi ja startti ovat omat kytkentänsä...mutta tämä maadoitus? Pahoittelut jos kysymys on tyhmä, tämä ei ole mikään provo. En vain ole kai ollut hereillä koulun fysiikantunnilla.
Venesähköt ja maadoitus moottoriin
16
8117
Vastaukset
- S.Virran ystävä
On niitä sellaisiakin järjestelmiä olemassa, joissa moottorin runko on eristetty pois virtapiiristä - en ole kyllä koskaan moista nähnyt. Palataan nyt kuitenkin näihin tavallisten ihmisten kulkuneuvoihin. Siellä on sellainen ahkera työläinen nimeltä S.Virta, joka lähtee genraattorilta/alternaattorilta töihin, joita veneilijä pyytää suorittamaan: kuten pyörittämään lämppäriä tai nostamaan ankkuria ym. tehtäviä. Tuon väsymättömän S.Virran täytyy kuitenkin palata takaisin sinne voimalaitokselle, mutta sille ei kelpaa se sama johto mitä pitkin se sinne töihin meni, vaan se haluaa toisen yhtä paksun ja mielellään myös yhtäpitkän johtimen kotiin paluuseen. (autossahan kori toimii paluutienä)
Veneilijä on järjestänyt sinne painesäiliön(akun) johon tuo S.Virta yrittää toimittaa tuotettaan aina kun sitä jää yli, jotta kipparilla olisi mahdollisuus käyttää laitteitaan myös silloin kun S. Virta on vapaalla. Tuo varastopytylle(akulle) tuotoksen vienti ei millään tavalla vaikuta siihen seikkaan, että S. Virran on palattava aina takaisin tehtaalle, joka käytännön syistä on siinä alternaattorin lähellä moottorin rungossa oleva kiinnityspiste.
Toivottavasti tästä on apua kun vetelet niitä piuhoja sinne alukseesi. Muista kuitenkin katsoa taulukosta (AWG ja mm2) että johdon läpimitat vastaavat kulutuslaitteesi virrantarvetta - pitkämatka = paksu piuha - suuri virta = paksu piuha - pitkä matka ja suuri virta = hiton paksu piuha.- Yanmarilla
Olen nähnyt, kun rakensin sellaisen itse 9m:n alumiiniveneeseen. Kaikki miinukset menivät rungosta eristettyyn kuparikiskoon ja moottorin ja potkuriakselin laippojen välissä oli eristävä joustolaippa, joka esti moottorin miinukset menemästä potkuriakselin kautta veteen. Kaikki metalliset laitteet piti eristää rungosta, myös kaukosäätökaapeli.
- Fin26
Kiitos. Oikein kansantajuista. Mutta miksi laturin miinuksen, akkujen miinuksen ja startin miinuksen pitää olla kiinni moottorissa? Miksi niitä ei voi yhdistää vain keskenään? Eihän se moottorin runko sitä miinusvirtaa kaipaa.
- moottorin miinus
Fin26 kirjoitti:
Kiitos. Oikein kansantajuista. Mutta miksi laturin miinuksen, akkujen miinuksen ja startin miinuksen pitää olla kiinni moottorissa? Miksi niitä ei voi yhdistää vain keskenään? Eihän se moottorin runko sitä miinusvirtaa kaipaa.
Monissa, ehkä useimmissa, venedieseleissä starttimoottorin miinus on yhteydessä moottorin runkoon. Tutki yleismittarilla onko myös omassa moottorissasi niin.
Alumiiniveneessä on omat maadoitusongelmansa elektrolyyttisen koorroosioriskin takia. - sinkissä
Yanmarilla kirjoitti:
Olen nähnyt, kun rakensin sellaisen itse 9m:n alumiiniveneeseen. Kaikki miinukset menivät rungosta eristettyyn kuparikiskoon ja moottorin ja potkuriakselin laippojen välissä oli eristävä joustolaippa, joka esti moottorin miinukset menemästä potkuriakselin kautta veteen. Kaikki metalliset laitteet piti eristää rungosta, myös kaukosäätökaapeli.
Kun ei ole oikein tuttua tuo alumiiniveneen kanssa eläminen, kyselen tässä että pidetäänkö siellä rungossa sinkkejä kuten teräsveneessä? Luin tuolta toiselta osastolta alu- purjeveneistä ja sieltä kävi ilmi niiden olevan melko hyvin suojattuja galvaaniselta korroosiolta kunhan sähköasiat ovat kunnossa.
Onko tuo sähköjenveto minkä teit veneeseesi sama juttu minkä ne tekevät siellä Ovni tehtaalla?
Olen lukenut ulkomaisista venejulkaisuista, että joissakin suurissa marinoissa vesi on melkoista ektrolyyttiä vuotovirtojen takia. On siis todellla tärkeätä suojata veneen ulokopuoliset metalliosat syöpymistä vastaan. - kipinää
Fin26 kirjoitti:
Kiitos. Oikein kansantajuista. Mutta miksi laturin miinuksen, akkujen miinuksen ja startin miinuksen pitää olla kiinni moottorissa? Miksi niitä ei voi yhdistää vain keskenään? Eihän se moottorin runko sitä miinusvirtaa kaipaa.
Sinun täytyy vain hyväksyä se tosiasia, että virtapiirissä tarvitaan kaksi johdinta ja tämä tavallisten ihmisten kulkupelissä oleva sähköjärjestelmä on vanhaa perua sieltä aikojen alusta. Silloin ei tarvinnut tai ei osattu ajatella vuotovirtojen korroosiota ja siksi tälläinen systeemi on meillä käytössä. Tärkeintä on ymmärtää että nämä moottorin apulaitteet ovat maadoitettu siihen runkoon (on se toinen johdin) ja elää sen kanssa kunnes saadaan hienompia järjestelmiä käyttöön.
Vaikuttaa siltä että tarvitset lisää koulutusta/harjoitusta ennenkuin alat sähkötöihin. Tämä matalajännite 12/24V antaa helposti vaarattoman vaikutelman, mutta vaikka jännite on matala niin virta voi olla hyvin suuri (esim. startti- ja ankkurivinssipiirit). Jos näissä ei kytkennät ole kunnossa (esim. löysä liitos, sulakken mitoitus/sijoitus) voivat seurukset olla katastrofaaliset. Tuolla ketjussa on linkki erittäin hyvään oppimateriaaliin, joka kannattaa lukea pari kertaa ajatuksen kanssa läpi - saa valaistuksen. - Bossu
Fin26 kirjoitti:
Kiitos. Oikein kansantajuista. Mutta miksi laturin miinuksen, akkujen miinuksen ja startin miinuksen pitää olla kiinni moottorissa? Miksi niitä ei voi yhdistää vain keskenään? Eihän se moottorin runko sitä miinusvirtaa kaipaa.
Minulla on Volvo md2b, jossa laturin miinus tulee moottorin rungosta. Kaikissa latureissa ei ole näin, mutta kannattaa tarkistaa, muuten voipi lataus mennä harakoille ja saattaa laturikin olla entinen.
- Yanmarilla
sinkissä kirjoitti:
Kun ei ole oikein tuttua tuo alumiiniveneen kanssa eläminen, kyselen tässä että pidetäänkö siellä rungossa sinkkejä kuten teräsveneessä? Luin tuolta toiselta osastolta alu- purjeveneistä ja sieltä kävi ilmi niiden olevan melko hyvin suojattuja galvaaniselta korroosiolta kunhan sähköasiat ovat kunnossa.
Onko tuo sähköjenveto minkä teit veneeseesi sama juttu minkä ne tekevät siellä Ovni tehtaalla?
Olen lukenut ulkomaisista venejulkaisuista, että joissakin suurissa marinoissa vesi on melkoista ektrolyyttiä vuotovirtojen takia. On siis todellla tärkeätä suojata veneen ulokopuoliset metalliosat syöpymistä vastaan.Laitoin ensin tavalliset sinkit, kun ne eivät kuluneet, vaihdoin Yamahan magnesium sinkit, jotka kuluivat paremmin. Niiden kuluminen johtui haponkestävistä vedenalaisista osista, kuten läpivienneistä, trimmilevyistä, potkurista, ym., jotka oli myös eristetty rungosta nylon levyillä ja ruuvit muoviholkittamalla ja ruuvinkannat muovialuslevyillä. Joka ruuvin kiristyksen jälkeen oli katsottava yleismittarilla ettei alkanut maadottamaan. Sen jälkeen rungossa ei näkynyt syöpymiä, jotka olivat tulleet 5 viikon vedessäolon jälkeen eristämättömien trimmilevyjen takia..
- sinkissä
Yanmarilla kirjoitti:
Laitoin ensin tavalliset sinkit, kun ne eivät kuluneet, vaihdoin Yamahan magnesium sinkit, jotka kuluivat paremmin. Niiden kuluminen johtui haponkestävistä vedenalaisista osista, kuten läpivienneistä, trimmilevyistä, potkurista, ym., jotka oli myös eristetty rungosta nylon levyillä ja ruuvit muoviholkittamalla ja ruuvinkannat muovialuslevyillä. Joka ruuvin kiristyksen jälkeen oli katsottava yleismittarilla ettei alkanut maadottamaan. Sen jälkeen rungossa ei näkynyt syöpymiä, jotka olivat tulleet 5 viikon vedessäolon jälkeen eristämättömien trimmilevyjen takia..
Kiitos mielenkiintoisesta postauksesta, harvoin saa tälläistä "sisäpiirin tietoa" . Sitä kun on pienestä pitäen ollut utelias tekniikan perään.
- p+++
Kyse lienee vuotovirtojen poistamisesta, eli veneen sähkösysteemit ovat samassa potentiaalissa, jos moottori on maadoitettu veneen virtapiirin maahan. Vuotovirrat taas aiheuttavat ruostumista, siksi moottori on lisäksi maadoitettu veteen esim kaapelilla moottorista akselitukeen.
- Bossu
Onko aina näin? Mulla on fiskaripaatissa maadoitus moottoriin. Moottorista kulkevassa akselissa on välissä joustolaippa, jossa 4 kumilaippaa vievät akselin pyörinnän eteenpäin. Sähkövirrat siis pysähtyvät tähän. Onko tästä jotain haittaa?
- kaikille tuttu?
Kansantajuisen selkeä kooste venesähköistä on hyvä lukea uudelleen ennenkuin veneen sähköjä rupeaa uusimaan:
http://www.stek.fi/html/sahko_ja_vene/1_magazine.pdf- Talvilukemistoa
Kiitos linkistä,
tämä auttaa paljon kun talvella pähkäilen veneen sähköjen parantamista. Paatissa on todella paljon sähköllä toimivia laitteita, enkä ole aivan vakuuttunut siihen tehdyistä sähkötöistä.
Asiahan on erittäin helppo, aluumiini tai teräsveneen runkoon ei saa maadoittaa syöpymisen takia, puu- tai lasikuituveneen runkoon ei edes voi maadoittaa. Oliko muuta kysyttävää?
- sekoilet!
Monet laitteet vaativat maadoittamista toimiakseen kunnolla (radiolähettimet, tutka ym) ja niitä laitteita käytetään myös teräs- ja alumiiniveneissä.
Ääriesimerkki on MF/HF radio (lähetin vastaanotin). Se ei edes toimi ilman kunnollista maadoitusta, joka on kaikkein helpoin toteuttaa nimeomaan metallirunkoisissa veneissä.
Sama koskee ukkosenjohdattimen (rikin) maadoittamista. Metallirunkoisessa veneessä sekään ei ole ongelma, lasikuituveneessä voi olla.
Miten toteutat maadoitukset metalliveneessä, jos "runkoon ei saa maadoittaa"?
Sekoititkohan vuotovirtaongelmat ja maadoituksen toisiinsa? - Jgjgjg
sekoilet! kirjoitti:
Monet laitteet vaativat maadoittamista toimiakseen kunnolla (radiolähettimet, tutka ym) ja niitä laitteita käytetään myös teräs- ja alumiiniveneissä.
Ääriesimerkki on MF/HF radio (lähetin vastaanotin). Se ei edes toimi ilman kunnollista maadoitusta, joka on kaikkein helpoin toteuttaa nimeomaan metallirunkoisissa veneissä.
Sama koskee ukkosenjohdattimen (rikin) maadoittamista. Metallirunkoisessa veneessä sekään ei ole ongelma, lasikuituveneessä voi olla.
Miten toteutat maadoitukset metalliveneessä, jos "runkoon ei saa maadoittaa"?
Sekoititkohan vuotovirtaongelmat ja maadoituksen toisiinsa?Nyt puhutaan kahdesta aivan eri asiasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po2037154- 512733
- 1882241
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101603Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.1391546Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke191217- 741180
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,381133Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241097Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty491003