Paniikkihäiriö

opiskelijatyttö

Hei! Olen viimeistä vuotta lähihoitaja koulussa, ja teen opinnäytetyön
paniikkihäiriöstä. Kysynkin nyt onko ketään halukasta kertomaan omaa tarinaa paniikkihäiriöstä. Tarina tulee haastattelumuodossa ja täysin nimettömänä. Jos on joku tai jotkut ketkä voisivat minua tässä auttaa olisin kiitollinen! :)

[email protected]

23

294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • artsi7

      artsi7-tarina:
      ’mun ongelmat alkoi huimausaalloilla ja ruoansulatus meni täysin sekaisin. Paniikkikohtaukset yöllä, sähköiskut, pelkotilat, rinnan ahdistus, hengitysvaikeudet, rytmihäiriöt, ripuli seurasivat pian perässä. Menin työpaikkalääkärille koska en pysynyt kunnolla pystyssä ja olotila oli sietämätön. Vaivaa hoidettiin ripulina ja lopulta kehotettiin menemään tähystykseen. Ylä- ja alapään tähystykset, ultraäänet, verikokeet, sydänfilmit, verenpaineet ym. otettiin ja kaikki olivat kunnossa. Tiputuksessa kävin kaksi kertaa. Diagnoosi oli ärtynyt paksusuoli.
      En jaksanut kävellä kuin 100 metriä oksentamatta. Ruokahalut ja voimat menivät. Pää oli aivan sekaisin. Ajattelin, että jos terveys edelleen heikkenee, kuolen tai sekoan. 4 kuukautta oli jo kulunut ja olin aivan loppu. Menin onneksi vielä vaimon tukemana kunnalliselle, riippumattomalle lääkärille jossa romahdin. Diagnoosi oli vakava ahdistuneisuus/paniikkihäiriö. Kova paine ja kiire myyntityössä oli ainakin yksi iso syy sairauteen. Sain ensin Opamoxia(rauhoittava) ja Citalopram-masennuslääkkeen. Lisäksi kävin terapeutilla. Opamox helpotti oloa, mutta lääkäri ei antanut niitä syödä säännöllisesti riippuvuuteen vedoten. Yritin käyttää 4 kk Citalopramia, mutta haittavaikutukset olivat liian kovat. Lääke olisi pitänyt vaihtaa jo kahden viikon jälkeen.
      Sain yhteensä 3 kuukauden sairasloman. Askel, askeleelta menin eteenpäin – ensin kävelyä 100 metriä, 200 metriä jne….Lopulta kykenin tekemään kevyen hiihtolenkin oksentamatta. Vaikka olotila oli surkea, huomasin sen hivenen parantuneen lenkin jälkeen. Mielihyvähormonit lähtivät liikkeelle. Se oli ensimmäinen kerta kun ajattelin, että tästä voi selvitä hengissä! Lisäsin liikuntaa sitä mukaa kun kunto salli. Sos.kanssakäyminen, puolipäivätyö, jooga, avantouinti, riittävä uni, kevään aurinko helpottivat myös oloa. Terveellinen ruokavalio, maitohappobakteerit, Omega3, D- ja B-vitamiinit olivat tukena. Olo oli kohentunut, mutta edelleen ahdistunut. Päätin kokeilla toista masennuslääkettä Venlafax, joka onneksi sopii ja on osaltaan auttanut. 1,5 vuotta on kulunut - liikuntapohjaisella terveellä/rennonmalla elämän tavalla kevyellä Venlafax 75 mg-lääkityksellä olen saanut itseni melkein terveeksi. Nyt kesän jälkeen olen ollut viikon ilman lääkitystä.
      Teen nyt täysiä työpäiviä, mutta työtaakkaani on kevennetty. Jokainen pystyy tavalla tai toisella vaikuttamaan omaan olotilaansa, tosin ponnistelua ja tukea se vaatii. Toivottavasti joillekin on tarinastani hyötyä

    • artsi7

      ....ja kysyä voit mitä vaan tautiin liittyen....luulen tietäväni aika paljon tästä taudista

      • opiskelijatyttö

        artsi7: Kiitoksia olen todella kiitollinen, että vastasit minulle! :) Tästä kaikesta on todella paljon hyötyä.

        Haluaisin vielä tietää, että. 1.Miten paniikkihäiriö on vaikuttanut lähiympäristöösi? Onko suvussasi paniikkihäiriötä? Ja millaisena itse koet lääkehoidon? Onko sinulla itsehoito menetelmiä joita käytät? Millaisena apuna koit terapiassa käynnin?


      • anomuumi1

        kaikkee hyvää sulle artsi, toivon todella että pysyt terveenä. olen 20v ja mulla on just alkanut tämä kyseinen sairaus (täsmälleen samat oireet kuin mainitsit). jos vahvuutta pitäisi arvioida asteikolla 1-10 niin tämä on ehkä 8-10. ahdistaa ja masentaa niin paljon ettei terve ihminen sitä pystyisi käsittämään. itkettää ja on henkisesti sekä fyysisesti todella huono olo. tuntuu siltä etten selviä tästä ja lääkkeet vain sekottaisi päätä enemmän. mulla tää on varmaan pikkuhiljaa kehittynyt kun olen polttanut pilveä monta vuotta todella paljon. hampaat murenee suuhun ja tuntuu siltä että elintoiminnot pettää. kunpa olisin elänyt paremmin ja arvostanut elämää enemmän, tajuan sen vasta nyt.


    • artsi7

      paniikkihäiriö/ahdistus ei ole vaikuttanut oikeastaan lähiympäristöön. perhe on ollut tukena ja olen puhunut asiasta ystävilleni. suvussa ei ole paniikkihäiriötä. masennuslääkehän turruttaa sekä huonoja että hyviä fiiliksiä ja väsyttää jonkun verran, mutta sen avulla pääsin pahimman ylitse. se oli tarpeellinen koska oireet olivat fyysisiä ja sietämättömiä eikä luonnonkeinot auttaneet. mielestäni ei kannata pitää elimistöä kovassa rasitustilassa. rauhoittava opamox/oxamin oli tehokas mutta niitä ei kannata ottaa joka päivä koska toleranssi kasvaa ja niiden kanssa voi joutua ongelmiin niin kuin alkoholinkin kanssa. masennuslääkkeissä ei toleranssi nouse. itsehoitomenetelmäni on mainittu siinä kertomuksessa. korostan kuitenkin joogan hengitysharjoituksen merkitystä. vauvat hengittävät pallealla ja meidän tulisi myös se opetella uudelleen. oikealla hengitystekniikalla pystyy hallitsemaan paniikkikohtauksia. paniikissa on paljon kysymys hengitys- ja rentoutumistaidosta. lompakossa mulla on yksi opamox pilleri varmuuden vuoksi, jota en ole kuitenkaan joutunut ottamaan. jos ei uni tahdo tulla, luonnonlääke melotoniinia kannattaa ensin kokeilla. terapiassa kävin neljä kertaa, mut koen yhtä tehokkaaksi ystävien kanssa puhumisen varsinkin juoksulenkillä. omalla kohdallani en saanut terapialla merkittävää helpotusta. nykyaikana fyysinen kuormitus on vähentynyt ja henkinen lisääntynyt. uskon tällä olevan vaikutusta siihen, että ihmisillä on enemmän kaikenlaisia mielenterveysongelmia. kesän aikana lopetin venlafaxin hitaasti ja viikkoon en ole käyttänyt mitään lääkettä. vierotusoireita oli hiukan, vähän huterampi olo, vatsa lievästi löysällä ja nukkuminen pikkasen levottomampaa mut nämä lieviä oireita. tärkeätä on tietää et paniikki/ahdistushäiriöstä voi päästä eroon! artsi 50 v.

    • Ei tekstimössykkää

      tekstiä olisi helpompi lukea, kun sen jaottelisi kappaleiksi. Pitkä, sekava mössö ei houkuttele. Kannattaisi varmaan ensin miettiä, mitä ja miten kirjoittaa ja tehdä se vasta sitten.

      Jokainen voi opetella kirjoittamaan selkeästi ja napakasti. Siihen olisi hyvä lisätä vielä kiinnostavuus, senkin voi oppia. Hyvin yksinkertaista.

    • artsi7

      Kato heti löyty negatiivinen ihminen....käännä se positiiviseks....ne ihmiset jotka haluaa löytää kyllä siitä jutut!....jäsentelee vaikka oman maun mukaan

      • Ei tekstimössykkää

        Ihminen on luotu kirjoittamaan hyvin!

        Jokaiselle löytyy kyllä se oma laji. Se voi olla proosa tai lyriikka, satiiri tai huumori. Pitää vain kokeilla riittävästi.

        Selkeä itsensä ilmaisu on huomaavaisuutta toisia kohtaan. Ja lisäksi se tuottaa iloa itselle.


      • 18811
        Ei tekstimössykkää kirjoitti:

        Ihminen on luotu kirjoittamaan hyvin!

        Jokaiselle löytyy kyllä se oma laji. Se voi olla proosa tai lyriikka, satiiri tai huumori. Pitää vain kokeilla riittävästi.

        Selkeä itsensä ilmaisu on huomaavaisuutta toisia kohtaan. Ja lisäksi se tuottaa iloa itselle.

        @Ei tekstimössykkää eikö se pääasia kuitenkin ole se, että ymmärrät mistä puhutaan? jos ei, niin tämä palsta ei kyllä ole oikea paikka sinulle.


    • artsi7

      Pitäis olla kiitollinen kun joku yrittää jelpata toisia eikä ensimmäisenä koeta löytää negatiivista asiasta. Ne jotka tarvitsevat ja haluavat tietoa paniikkihäiriöstä/ahdistuksesta löytävät sen kyllä ko. tekstistä.

      • Ei tekstimössykkää

        Ne jotka sitä tietoa tarvitsevat, etsivät sitä muualta.


      • 7+20=27

        kun luin artsin tarinan niin oloni parantui huomattavasti. kärsin siis samasta sairaudesta jos et ymmärtänyt


    • paniikkispede

      Laitoin sinulle sähköpostia :)

      • opiskelijatyttö

        paniikkispede: Kiitos! Vastaan sulle pikimiten! :)


      • opiskelijatyttö

        paniikkispede: Moi! voi olla,että et edes huomaa enää tätä viestiäni. Mutta jos haluat vielä vastata
        kysymyksiini jotka olen sinulle lähettänyt pari viikkoa sitte, niin se on vielä mahdollista. Opinnäytteeni onjo todella hyvällä mallilla,mutta voin vielä lisätä siihen sinun haastattelusi.

        Eips muuta! :)


    • opiskelijatyttö

      artsi7: Minä olen todella kiitollinen, enkä viilaile pilkkua! Huikeaa nähdä miten on ihmisiä, jotka haluavat auttaa suuri kiitos siis siitä! :)

    • artsi7

      Oon sairastanut ahdistus/paniikkihäiriön ja itse tutkinut sitä pari vuotta. Mielestäni kyse on jostain pelosta/uhkasta. Omalla kohdalla kyse oli työn ja kodin odotuksista, jotka olivat kovempia mihin itse ajattelin pystyväni. Näitä seikkoja olen saanut säädettyä paremmin tasapainoon ja olo on helpottunut 2 vuoden aikana.

      Kuukauden oon ollut ilman lääkitystä ja olo on OK lievää huimausta lukuunottamatta. Luonnonkeinoista liikuntaa, ruokavaliota, joogaa, sos.kanssakäymistä ja muita harrastuksia pidän tärkeimpinä asioina. Pelkillä pillereillä ei itseään saa kuntoon!

      • Voihan paniikki!

        Mie oon paniikkihäiriö-veteraani. Ei lääkärit näitä asioita ymmärrä välttämättä. Nuorempana luulin, että olen hullu enkä kehdannut kenellekään kertoa, Parin kk:n päästä täytän 56 ja viime vuonna sain masennukseen 5 mg sitalopraamia. Yritin kertoa lääkärille, etten ole masentunut. Vasta 10 mg sitalopraamia kesytti paniikkihäiriötäni niin, että pystyn olemaan muutakin kuin alisuorittaja, jonka pitäisi paeta tilanteesta "henkensä hädässä".


    • artsi7

      ....ja nauraa pitää paljon - ei elämä niin vakavaa ole!

    • lähihoitaja koulussa

      lähihoitaja koulussa

    • kysyn vaan

      Olet siis lähihoitaja koulussa vaiko lähihoitajakoulussa?

    • lähihoitaja koulussa

      lähihoitaja koulussa

      • Kohta 56 v.

        Lähihoitajat on ainakin elämänkoulussa koko ajan tehdessään töitä. Tunnen myös useamman lähihoitajan, jotka ovat koulussa. Aiheena on kuitenkin paniikkihäiriö, josta olen kärsinyt 17-vuotiaasta asti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2387
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1938
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe