Mitä eroa merkonomilla ja tradenomeilla?

Kysyjät

Olen huomannut, että monessa työpaikkailmoituksessa on näin:
Haemme assistenttia, sopiva tausta on
opistotason koulutus esim. merkonomi tai tradenomi!
Käsittääkseni tradenomi on kuitenkin korkeakoulutasoinen koulutus?
Vai miksi niin moni luokittelee sen samaan kastiin kuin merkonomin?
Hyvät tradenomit, kertokaa tällä palstalla miten eroaa merkonomi ja tradenomikoulutus, että tavalliset pulliaisetkin ymmärtävät eron. Ja että tulee faktaa (eikä vain oman tutkinnon etu-juttuja) niin vastatkaa ne jotka ovat sekä merkonomeja että tradenomeja.

37

12948

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pomo

      No jos esimies laitta lehteen asti ilmoituksen, että etsitään
      opistotason ihmistä merkonomi/tradenomi, niin se kyllä kielii ammattitaidon puutteesta. Potkut sellaiselle esimiehelle. Ei ole yrityksen etu, ettei esimies edes tajua merkonomi ja tradenomin eroa, ellei sitä tajua niin ei kyllä työtäänkään osaa hyvin hoitaa jos ei ymmärrä tuollaista pientä asiaa.
      Potkut vaan! Miettikää yritysomistajat onko teillä tarpeeksi pätevä esimies rivityöntekijöillänne?!

      • tomppeli

        Yleensä haetaan vain merkonomia/tradenomia, ja miksei voisi hakea, ilman että koulutustasoa laitetaan. Onhan jo vuosikausia haettu insinööriä/DI:täkin, noissa koulutuksissa on kuitenkin huomattavasti isompi ero kuin kahdessa ensin mainitussa.


      • Big Boss

        Merkonomi ja tradenomi on ihan sama asia. Pelkkä tutkinnon nimi on vaihtunut ja paperilla amk:t (entiset opistot) ovat nykyisin korkeakouluja. Tosiasiassa mitään oikeaa muutosta ei ole tapahtunut.


      • tomppeli
        Big Boss kirjoitti:

        Merkonomi ja tradenomi on ihan sama asia. Pelkkä tutkinnon nimi on vaihtunut ja paperilla amk:t (entiset opistot) ovat nykyisin korkeakouluja. Tosiasiassa mitään oikeaa muutosta ei ole tapahtunut.

        Merkonomeja valmistuu edelleen. Ei merkonomin koulutusta ole lakkautettu.


      • Allu
        Big Boss kirjoitti:

        Merkonomi ja tradenomi on ihan sama asia. Pelkkä tutkinnon nimi on vaihtunut ja paperilla amk:t (entiset opistot) ovat nykyisin korkeakouluja. Tosiasiassa mitään oikeaa muutosta ei ole tapahtunut.

        Merkonomeja valmistuu edelleen kauppaopistoista. Tutkinto on siis opistotasoinen. Tradenomit valmistuvat ammattikorkeakoulusta, joka on siis korkeakoulu.

        Käsittämätöntä, että tämä ei joillekin luupäille mene jakeluun.


      • trade
        Allu kirjoitti:

        Merkonomeja valmistuu edelleen kauppaopistoista. Tutkinto on siis opistotasoinen. Tradenomit valmistuvat ammattikorkeakoulusta, joka on siis korkeakoulu.

        Käsittämätöntä, että tämä ei joillekin luupäille mene jakeluun.

        Tradenomi on nykypäivän vastine vanhalle opistoasteen merkonomille. Ja nykypäivän merkonomit taasen vastine vanhoille kouluasteen merkanteille. Nykyinen opistoaste ei siis ole sama kuin vanha eivätkä myöskään merkonomit. Ja tradenomi valmistuu ammattikorkeakoulusta. Paino sanalla ammatti...


      • Allu
        trade kirjoitti:

        Tradenomi on nykypäivän vastine vanhalle opistoasteen merkonomille. Ja nykypäivän merkonomit taasen vastine vanhoille kouluasteen merkanteille. Nykyinen opistoaste ei siis ole sama kuin vanha eivätkä myöskään merkonomit. Ja tradenomi valmistuu ammattikorkeakoulusta. Paino sanalla ammatti...

        Ei pitäisi ruveta arvailemaan, kun faktatietoa on tarjolla.

        On käsittämätöntä, että monille tämä asia ei millään mene perille. -On tainnut tulla missatuksi amk:n pääsykokeet ja nyt sitten puhutaan ja kirjoitellaan väheksyvästi amk:sta. Kukaan ei laita sanalle "ammatti" painoa, vaan painotetaan nimenomaan korkeakoulututkintoa.


      • trade
        Allu kirjoitti:

        Ei pitäisi ruveta arvailemaan, kun faktatietoa on tarjolla.

        On käsittämätöntä, että monille tämä asia ei millään mene perille. -On tainnut tulla missatuksi amk:n pääsykokeet ja nyt sitten puhutaan ja kirjoitellaan väheksyvästi amk:sta. Kukaan ei laita sanalle "ammatti" painoa, vaan painotetaan nimenomaan korkeakoulututkintoa.

        Ei suinkaan, kolmas vuosi menossa ja valmistuminen häämöttää. Voisitko tarkentaa hieman mikä oli mielestäsi arvailua? Ja miten tradenomin tutkinto sitten eroaa vanhasta merkonomista? Mitkä ovat ne avaintekijät, jotka tuovat siihen sen korkeakoulu-leiman ja erottavat sen näin vanhasta opistoasteesta?

        Pääsykokeista sen verran, että silloin kun itse hain
        (2001), niin käytössä olivat vielä ryhmätilannetestaus ja psykologin haastattelu sekä se kirjallinen osio. Nykyisin käytetään pelkkää kirjallista. Tämä on sääli, sillä juuri tuollaisella käytännön testauksella voitaisiin, ainakin teoriassa, karsia liike-elämään sopimattomat henkilöt pois. Kauppakorkeaanhan pääsee lukemalla.


      • homer
        Allu kirjoitti:

        Merkonomeja valmistuu edelleen kauppaopistoista. Tutkinto on siis opistotasoinen. Tradenomit valmistuvat ammattikorkeakoulusta, joka on siis korkeakoulu.

        Käsittämätöntä, että tämä ei joillekin luupäille mene jakeluun.

        Kai se tradenomi paperilla on jonkinlainen korkeakoulututkinto mutta aika kaukana "oikeasta" korkeakoulututkinnosta.
        Yleisesti ottaen tradet tuntuvat olevan aika herkkähipiäisiä oman tutkintonsa suhteen.


      • Joo
        tomppeli kirjoitti:

        Merkonomeja valmistuu edelleen. Ei merkonomin koulutusta ole lakkautettu.

        Tutkintojen nimiä on pyöritetty niin että on vaikea pysyä mukana. Nykyinen merkonomi siis vastaa entistä merkanttia ja nykyinen tradenomi entistä merkonomia. Näin se menee.


      • tomppeli
        Joo kirjoitti:

        Tutkintojen nimiä on pyöritetty niin että on vaikea pysyä mukana. Nykyinen merkonomi siis vastaa entistä merkanttia ja nykyinen tradenomi entistä merkonomia. Näin se menee.

        Niinhän se menee, että koulutuksen lisääntyessä vaatimukset kasvavat. Itse olin toimistotöissä ensimmäistä kertaa 80-luvun alussa, suurehkossa paikassa. Silloin moni oli suoraan keskikoulusta tullut, merkantteja ja merkonomeja oli niissä vaatimmissa tehtävissä paljonkin, esimerkiksi juuri pikkupomoina tai vastuuhenkilöinä.

        Ei ole kauan, kun tapasin pääkirjanpitäjän, kohta 60v, jonka pohjakoulutus on merkantti. Ei taitaisi tänä päivänä onnistua. Näinhän se menee. Tradenomien koulutuspaikkoihin nähden ei esimerkiksi pikkupomo- ja asinatuntijatehtäviä voi mitenkään olla kaikille, päinvastoin, monessa organisaatiossa tehostetaan juuri siltä saralta, eli turhat pikkunilkit pois, mikä on sinänsä ihan oikea suunta, niin raakaa kuin se onkin.


      • Sirpa
        Allu kirjoitti:

        Merkonomeja valmistuu edelleen kauppaopistoista. Tutkinto on siis opistotasoinen. Tradenomit valmistuvat ammattikorkeakoulusta, joka on siis korkeakoulu.

        Käsittämätöntä, että tämä ei joillekin luupäille mene jakeluun.

        Nykyinen merkonomin tutkinto ei ole opistotasoinen tutkinto. Valmistun itse merkonomiksi keväällä 2005 ja näillä näkymin en saa mistään töitä, koska kaikki haluavat tradenomin tai opistotasoisen merkonomin, joka minä en ole, vaikka koulutus on ihan sama kuin vuosia sitten!


      • teknikko-merkonomi-tradenom...
        Big Boss kirjoitti:

        Merkonomi ja tradenomi on ihan sama asia. Pelkkä tutkinnon nimi on vaihtunut ja paperilla amk:t (entiset opistot) ovat nykyisin korkeakouluja. Tosiasiassa mitään oikeaa muutosta ei ole tapahtunut.

        Kylläpä on asiantuntemusta...? liikkeellä. Ottakaa selvää asioista, ennen kuin levitätte tietämättömyyttänne muille. Kyllä merkonomi on nykyisen järjestelmän mukaan toisen asteen koulutus ja tradenomi taas kolmannen, eli korkea-asteen koulutus. Olisi hyvä vastaajienkin ymmärtää nämä erot. Jos olette päässeet niin pitkälle netin käytössä, että voitte lähteä neuvomaan toisia erilaisissa asioissa, niin etsikää itse täältä netistä oikeita vastauksia ja vastailkaa sitten toisille. Tuotte esille vain oman tietämättömyytenne ja osaamattomuutenne näillä erheellisillä vastauksilla. Ei pidä luottaa kaikenlaisten omatekoisten "asiantuntijoiden" juttuihin, koska on olemassa virallistakin ja oikeaa tietoa asioista.


      • Maisterin kivijalkana kaupp...
        Allu kirjoitti:

        Merkonomeja valmistuu edelleen kauppaopistoista. Tutkinto on siis opistotasoinen. Tradenomit valmistuvat ammattikorkeakoulusta, joka on siis korkeakoulu.

        Käsittämätöntä, että tämä ei joillekin luupäille mene jakeluun.

        Olen opiskellut kaupallista alaa vuodesta 1982. Aloitin suorittamalla kauppateknikon tutkinnon. Silloin puhuttiin sen olevan opistotasoinen tutkinto. Sehän ei kuulu mihinkään viralliseen koulutusjärjestelmään ja suoritetaan etäopiskeluna, muutaman päivän lähijaksoja lukuun ottamatta.Tämän jälkeen hakeuduin silloiseen kauppaopistoon ja suoritin merkonomin tutkinnon, joka vaati 1,5 vuoden opiskelut.Merkonomin tutkinnon jälkeen opiskelin tradenomin tutkinnon ammattikorkeakoulussa ja sen sain suoritettua 2.5 vuodessa. Olen edennyt koulutusjärjestelmässä askel askeleelta, eikä missään vaiheessa ole tullut mieleenkään, että joutuisin opiskelemaan samoja, saman tasoisia aineita kahteen kertaan.Kaikki tutkinnot ovat täydentäneet toisiaan.Nyt minulla olisi mahdollisuus suorittaa yliopistossa kauppatieteen maisterin opinnot kahdessa vuodessa. Suomessa on hyvä opiskelujärjestelmä, se antaa mahdollisuudet opiskella vaikka tohtoriksi asti vanhalla kansakoulupohjalla. Opiskelkaa, älkääkä väitelkö turhanpäiväisistä asioista. Opiskelkaa itse ja antakaa toisten opiskella.


      • tradenomi
        Joo kirjoitti:

        Tutkintojen nimiä on pyöritetty niin että on vaikea pysyä mukana. Nykyinen merkonomi siis vastaa entistä merkanttia ja nykyinen tradenomi entistä merkonomia. Näin se menee.

        Voisitko ottaa selvää asioista, ennen kuin lähdet selittelemään asioita laajemmin. Katso vaikka jostain opetushallituksen tai vast. sivuilta.Jos et itse tiedä jotain, tai et ole asiastasi varma, niin jätä kommentoimatta.On eri asia, jos todella haluat sotkea asioita ja antaa väärää tietoa kyselijöille.Kysyjät haluavat saada todellista tietoa asioista.En ole itsekään asiantuntija muuten,kuin iltaopiskelemalla "tyhjästä" vanhat kauppakoulun-ja kauppaopiston- sekä AMK:(tradenomi)tutkinnot suorittanut.Kyselkää myös oppilaitoksista, niistä saatte oikeaa tietoa.Netti on todellinen tietolaari. Älkää jättäytykö näiden keskustelupalstojen varaan, täältä ei sitä oikeaa tietoa aina löydy.Lopuksi, tradenomin tutkinto ei ole mikään vanha merkonomin tutkinto vaan se on aivan uusi kolmannen asteen (korkea-aste) tutkinto. Sillä ei ole korvattu mitään. Merkonomeja koulutetaan edelleen, esim. ammattiopistoissa ja se on toisen asteen tutkinto.


      • tradenomi
        Allu kirjoitti:

        Merkonomeja valmistuu edelleen kauppaopistoista. Tutkinto on siis opistotasoinen. Tradenomit valmistuvat ammattikorkeakoulusta, joka on siis korkeakoulu.

        Käsittämätöntä, että tämä ei joillekin luupäille mene jakeluun.

        On sellaisia "luupäitä" joille se ei mene jakeluun siitä syystä, että he eivät halua ymmärtää. Itselläni on naispuolinen merkonomi esinainen ja minä olen tradenomi. Tämä nainen ei tahtonut ymmärtää sitä että olen iltaisin opiskellut AMK:ssa tradenomin tutkinnon. Etenkin kun opiskelin sen täydennyskoulutusosastossa ja omalla ajallani enkä käyttänyt siihen talon aikaa, en edes tenttipäivinä,enkä kysynyt "lupaa" saada opiskella.Omasta mielestäni olin oma-aloitteinen ja aktiivinen hakeutuessani täydennyskoulutukseen. Hänen mielestään ei ko. osastosta valmistu tradenomeja. Tutkinnon suoritettuani vein hänelle tradenomin paperit. Mitä teki tämä NAINEN? Alensi minun palkkaani TUOTANNOLLISISTA JA TALOUDELLISISTA SYISTÄ JOHTUEN! USKOMATONTA, että meillä suomen maassa on vielä tällaisia esimiehiä. Eikä hänen esimiehensä mahda asialle mitään.(=miehiä) Olen sulatellut tätä asiaa ja antanut sen liittoni lakimiehelle, mutta sitä on vetkuteltu kohta kaksi vuotta eikä mitään tapahdu. Kohta menee motivaatio ja työmoraali heikkenee, pelkään myös terveyteni pettävän ko. asian takia.Ilmeisesti tämä onkin tavoitteena. Nuorille tradenomeille ja oliskelijoille sanon, että pitäkää puolenne, liittykää ammattiliittoihin ja työttömyyskassoihin. Älkää antako "kusettaa" itseänne.


      • tradenomi
        homer kirjoitti:

        Kai se tradenomi paperilla on jonkinlainen korkeakoulututkinto mutta aika kaukana "oikeasta" korkeakoulututkinnosta.
        Yleisesti ottaen tradet tuntuvat olevan aika herkkähipiäisiä oman tutkintonsa suhteen.

        Päin vastoin kuin tradenomit, muut korkeakoulututkinnon suorittaneet, etenkin kandidaatti- maisteritasoiset ovat herkkähipiäisiä oman tutkintonsa suhteen. Loppulta kuiten ratkaisee se mitä on tutkinnon lisäksi korvien välissä. Oli sitten vaikka tohtori, jos korvien välissä vinkuu siperian tuuli, niin ei tutkinnolla ole mitään merkitystä. Tunnen ja tiedän useita kansakoulupohjalta edenneitä, "sivistyneitä" ja fiksuja ihmisiä,etenkin politiikan alueelta. Olisikohan joku tutkinto pilannut heidät jos he olisivat opiskelleet, mahdollisesti.


      • Maister1
        Allu kirjoitti:

        Merkonomeja valmistuu edelleen kauppaopistoista. Tutkinto on siis opistotasoinen. Tradenomit valmistuvat ammattikorkeakoulusta, joka on siis korkeakoulu.

        Käsittämätöntä, että tämä ei joillekin luupäille mene jakeluun.

        Ammattikorkeakoulu ei ole korkeakoulu vaan ammattikorkeakoulu.


    • tomppeli

      Minulla on molemmat koulutukset. Peruskoulutus on molemmissa sama, näin täydentäjä sain aika lailla ensimmäisen vuoden opinnot hyväksiluetuksi ja osan toisista. Kielissä ja matematiikassa en kuitenkaan saanut vapautuksia lainkaan, ne kurssit piti suorittaa kaikki, vaikka aika iso osa oli kuitenkin kauppiksen kertausta.

      Suurin ero mielestäni on siinä, että tradenomikoulutukseen kuuluu jonkin verran johtajuusopintoja, niitä ei ainakaan 80-luvun merknomiopintoihin kuulunut lainkaan. Kieliä oli myös enemmän. Omalta osaltani täytyy sanoa, että odotin tradenomikoulutukselta hiukan enemmän, mutta ehkä työkokemus oli kuitenkin se, mikä teki koulutuksen aika helpon tuntuiseksi. Työharjoittelua ei meidän vanhojen merkonomien ole tarvinnut käydä lainkaan, tradenomikoulutuksessa se oli pakollinen huolimatta toimistoalan työkokemuksesta. Uusilla merkonomeilla lienee työssäoppimisjakso? Mitään lopputyötäkään emme me vuosien takaiset merkonomit ole myös tehneet. Valinnaisuutta ja valinnaisuuden ansiosta joitakin asioita sai opiskella syvemmin kuin merkonomikoulutuksessa, oman linjan mukaan. Kirjanpidon tietämykseni lisääntyi kyllä selkeästi aiempaan verrattuna.

      Tradenomejahan on muitakin kuin kaupallisen alan, esimerkiksi tuotantotalous, joka lienee aika uusi juttu sekä tietotekniikka, joka lienee hiukan datanomiopintoja syvempi, ainakin pitäisi olla.

    • Minttu

      Nimimerkki tomppeli antoi otsikon "olen molemmat" alla aika kattavan vastauksen mitä eroja merkonomien ja tradenomien koulutuksien välillä on. Itse olen laskentatoimen merkonomi joka jatkoi aikuisopiskeluna taloushallinnon tradenomiksi työn ohessa opiskellen. Kyllähän tradenomiopiskelu oli todellakin jonkin verran syventävää, juuri tuo esimies-opetus oli uutta ja kieliäkin oli enemmän. Ja koska merkonomiopintojen jälkeen joutui opiskelemaan vielä 2,5 vuotta tullakseen tradenomiksi ei merkonomi ja tradenomi koulutuksena aivan sama asia voi olla.

      Mutta nyt tulee kirjoitukseni pääpointti - kysyit miksi monissa työpaikkailmoituksissa merkonomi ja tradenomi rinnastetaan samanarvoiseksi. No, tradenomejahan ei ole valmistunut kuin vasta 90-luvun lopusta alkaen joten monet merkonomit jotka ovat hankkineet usean vuoden työkokemuksen ovat työnantajille varmasti aivan yhtä päteviä työnhakijoita kuin esim. vastavalmistuneet tradenomit puolen vuoden työharjoittelukokemuksellaan. Eli en siis usko että työnantajat rinnastavat nämä koulutukset, asia vaan on niin että jos on aikoinaan hommannut merkonomin koulutuksen ja omaa hyvän työkokemuksen niin tottahan sillä pystyy hyvin kilpailemaan tradenomien kanssa. Monet vanhemmat johtajat ja päällikötkin ovat sitä paitsi aikoinaan käyneet pelkän merkonomikoulutuksen joten se koulutus on varmasti vielä arvossaan hieman iäkkäämmällä sukupolvella kuin tällä tradenomi-sukupolvella.

    • Näin on

      Merkonomi 80ov ylioppilaalle. Vai onko nykyään 120 ov myös ylioppilaalle?`
      Tradenomi 140 ov. Päästäkseni tähän koulutukseen, sinulla on oltava jo OPISTOTASOINEN tutkinto pohjalla tai sinun on oltava ylioppilas.
      KTM, 160ov.

      Eli kyllä se tradenomi opintoviikoissa on lähellä KTM:ää. Tämähän ei tietenkään sinänsä ole ratkaiseva tekijä. Kaikista koulutuksista perillä olevan voin sanoa, että tradenomi sijouttuu näiden koulutusten väliin, mihin se on tarkoitettukin. Opinnoissa on kuitenkin enemmän korkeakoulumaisuutta ja vaativuutta, joten kovin suurta eroa ei ole KTM:iin. Ja kenenkään KTM:n on ihan turha vastata tähän jotain soopaa, näin se vain on.

      Itse vertaisin tradenomin tutkintoa ALEMPAAN korkeakoulututkintoon, kun taas KTM on ylempi korkeakoulututkinto.

      Nämä työnhakuilmoitukset, joissa vaaditaan OPISTOTASOISTA tutkintoa ja joissa on sitten perässä merkonomi/tradenomi kertovat vain ilmoituksen laatijan tietämättömyydestä. Todennäköisesti hän on itse 30v sitten valmistunut merkantti tai vastaava. Mutta eihän aina kaikesta kaikkea voi tietää, eihän? :-)

      • trade, KTM, teekkari

        Kyllä minä voin vakuuttaa, että eroa niissä on kyllä melko paljon.

        Itse vertaisin tradenomiopintoja lähinnä melko hyväksi ja helpoksi keinoksi hankkia jokin muodollinen tutkinto, ja yleiskäsitys liiketalouden (tai tietojenkäsittelyn) alasta.


      • tomppeli

        Kyllä se suurin osa oli kauppiksen kertausta, vain nuo johtajaopinnot olivat uutta. Lie koulukohtaista, itse suoritin välillä parikin tenttiä päivässä ihan kohtuullisin arvosanoin, että pääsin valmistumaan nopeammin. Ei kuulemma yliopistossa onnistuisi.


      • Tenttihirmu
        tomppeli kirjoitti:

        Kyllä se suurin osa oli kauppiksen kertausta, vain nuo johtajaopinnot olivat uutta. Lie koulukohtaista, itse suoritin välillä parikin tenttiä päivässä ihan kohtuullisin arvosanoin, että pääsin valmistumaan nopeammin. Ei kuulemma yliopistossa onnistuisi.

        Kyllä yolla vetää päivässä kolme neljäkin tenttiä,tosin niihin täytyy valmistautua kauemmin kuin yksi ilta.yleinen tapa on että ottaa silloin tällöin 20 noppaa luettavaksi ja lueskelee niitä täysipäiväisesti pari viikkoa ja käy sitten pläjäyttämässä neljä tenttiä ja sitten voi taas touhuta hetken omiaan.


      • kiki
        Tenttihirmu kirjoitti:

        Kyllä yolla vetää päivässä kolme neljäkin tenttiä,tosin niihin täytyy valmistautua kauemmin kuin yksi ilta.yleinen tapa on että ottaa silloin tällöin 20 noppaa luettavaksi ja lueskelee niitä täysipäiväisesti pari viikkoa ja käy sitten pläjäyttämässä neljä tenttiä ja sitten voi taas touhuta hetken omiaan.

        Kokemuksesta voin sanoa, että tradenomiksi opiskelu ei kyllä kovin kummoista ponnistelua vaadi ja ovareita tulee aika helposti. Varsinaista hyötyä koulutuksesta tuntuisi olevan vain, jos keskittyy taloushallintoon tai jos on luonnostaan markkinointihenkinen ja opiskelee paljon markkinointia. Johtajuuden opiskelusta ei juurikaan jäänyt mitään käteen, mutta voiko sitä oikeastaan kirjoista oppiakkaan.

        Parhaan tuloksen saa, jos tietää jo opiskelemaan mennessään mihin haluaa suuntautua. Ero ekonomeihin ainakin on se, että heillä teoriaa on enemmän 160 opintoviikossa kuin tardenomin 140ov, koska tradenomeilla on 20ov työharjoittelu. Tosin kaverini juuri sanoi, että eipä hänelläkään paljon käteen jäänyt KTM opinnoista. Tuskinpa sitä ekonomikaan saa mitään huipputyötä pelkällä tutkinnolla, vaan sen perusteella mitä osaa. Tradenomeilla työharjoittelu on hyvä lisä tutkintoon, mutta parhaiten siitä tietysti saisi irti, jos saisi tehdä todella monipuolista ja vaativaa työtä sen 5kk. Mistäpä tälläisen työn sitten saisi, vaikka palkattomankin. Ja kenellä oikeasti on varaa/motivaatiota tehdä töitä ilmaiseksi se 5kk.


    • Opas

      Nimi.

    • Merkonomi

      Kävin oph-sivuilla etsimässä noin pari vuotta sitten tietoa tradenomikoulutuksesta, joka olikin huomattavasti vaativampi kuin omani (140ov), opistotason merkonomi(80ov). Nykyään merkonomiksi voi valmisuta mutta vain perustutkinto-merkonomiksi, opistotason merkonomeja ei enää ole.
      Muistan lukeneeni oph-sivuilta myös, että tradenomi-koulutus on verrattavissa alempaan korkeakoulututkintoon yliopistossa. Tosin amk sisältää varmasti enemmän käytännön opintoja, joten saattaa olla jopa vaativampi kuin alempi kork-koulututkinto, ainakin käytännönläheisessä mielessä. Yliopistohan painottuu teoriaopintoihin.

      • Merkonomi

        Merkonomi on siis liiketalouden perustutkinto ja huom 120ov ei merkantti 80 ov niitä ei voi mitenkään rinnastaa toisiinsa!!!Tradenomi on liiketalouden tutkinto 140 ov merkonomi saa koulusta riipuen aika paljon hyväksiluettua jos hakee Tradenomiksi kun taas Ylioppilaat eivät saa mitään hyväksi luettua!


      • Työnantaja
        Merkonomi kirjoitti:

        Merkonomi on siis liiketalouden perustutkinto ja huom 120ov ei merkantti 80 ov niitä ei voi mitenkään rinnastaa toisiinsa!!!Tradenomi on liiketalouden tutkinto 140 ov merkonomi saa koulusta riipuen aika paljon hyväksiluettua jos hakee Tradenomiksi kun taas Ylioppilaat eivät saa mitään hyväksi luettua!

        reipas poika mopo=>merkantti=>merkonomi=>tradenomi=>ekonomi=>KTM joista vasta Ekonomi on alempi korkeakoulututkinto ja KTM ylempi.
        Sori tradet, koulutuksenne on ja pysyy KESKIASTEEN koulutuksena, ei sitä nimikkeet ja tittelit muuta.
        Se miten elämässä menestyy kaupan alalla riippuu eniten henkilöstä, mm Telia-Soneran Koponen oli merkonomi. Pankinjohtajissa on myös merkonomeja.


      • Työnottaja
        Työnantaja kirjoitti:

        reipas poika mopo=>merkantti=>merkonomi=>tradenomi=>ekonomi=>KTM joista vasta Ekonomi on alempi korkeakoulututkinto ja KTM ylempi.
        Sori tradet, koulutuksenne on ja pysyy KESKIASTEEN koulutuksena, ei sitä nimikkeet ja tittelit muuta.
        Se miten elämässä menestyy kaupan alalla riippuu eniten henkilöstä, mm Telia-Soneran Koponen oli merkonomi. Pankinjohtajissa on myös merkonomeja.

        Itse olen tradenomi ja noin henkilökohtaisella tasolla en ole niin herkkä siitä mille portaalle koulutus sijoittuu; viimeinen virkkeesi kyllä kiteytti kaupan alan vaatimukset aivan oikein. Mitä muuten viestiisi tulee, ekonomin nimikkeellä ei nykyisin valmistu kukaan; sekä kauppatieteen maisterit, että kandidaatit kyllä käyttävät tätä nimitystä epävirallisesti.

        Keskiasteen koulutuksen kysymys on myös monimutkainen. Opetusministeriön kansainvälisessä koulutuskuvauksessa (joka tulee tutkintotodistuksen liitteenä) on tradenomin koulutuksesta sanottu "Bachelor's degree of higher education". Mielestäni tämä on ollut itselläni tärkeä pointti saadessani työn ulkomailta, etenkin kun tällä hetkellä tarvisen työluvan, jolle asuinmaani on asettanut tiettyjä pohjakoulutusvaatimuksia. Siihen, vastaako Bachelor samaa kuin kandidaatti Suomessa voi joku viisaampi vastata. Tuntemillani suomalaisilla opistoaikana valmistuneilla insinööreillä lukee ainakin järjestään käyntikorteissa B.Sc (Eng.).

        Kaikesta tittelisekamelskasta johtuen ollaan kansainvälisessä työnhaussa alettu yhä enemmän tarkastelemaan sitä, mistä oppilaitokssta ko. titteli on hankittu.


      • Maikki
        Työnottaja kirjoitti:

        Itse olen tradenomi ja noin henkilökohtaisella tasolla en ole niin herkkä siitä mille portaalle koulutus sijoittuu; viimeinen virkkeesi kyllä kiteytti kaupan alan vaatimukset aivan oikein. Mitä muuten viestiisi tulee, ekonomin nimikkeellä ei nykyisin valmistu kukaan; sekä kauppatieteen maisterit, että kandidaatit kyllä käyttävät tätä nimitystä epävirallisesti.

        Keskiasteen koulutuksen kysymys on myös monimutkainen. Opetusministeriön kansainvälisessä koulutuskuvauksessa (joka tulee tutkintotodistuksen liitteenä) on tradenomin koulutuksesta sanottu "Bachelor's degree of higher education". Mielestäni tämä on ollut itselläni tärkeä pointti saadessani työn ulkomailta, etenkin kun tällä hetkellä tarvisen työluvan, jolle asuinmaani on asettanut tiettyjä pohjakoulutusvaatimuksia. Siihen, vastaako Bachelor samaa kuin kandidaatti Suomessa voi joku viisaampi vastata. Tuntemillani suomalaisilla opistoaikana valmistuneilla insinööreillä lukee ainakin järjestään käyntikorteissa B.Sc (Eng.).

        Kaikesta tittelisekamelskasta johtuen ollaan kansainvälisessä työnhaussa alettu yhä enemmän tarkastelemaan sitä, mistä oppilaitokssta ko. titteli on hankittu.

        soriii, mutta kauppatieteiden maisterit saavat itselleen ekonomin arvon, jota halutessaan voi käyttää...tätä ei varmaankaan siellä tradenomi koulussa opeteta...


      • kivojakokemuskai
        Merkonomi kirjoitti:

        Merkonomi on siis liiketalouden perustutkinto ja huom 120ov ei merkantti 80 ov niitä ei voi mitenkään rinnastaa toisiinsa!!!Tradenomi on liiketalouden tutkinto 140 ov merkonomi saa koulusta riipuen aika paljon hyväksiluettua jos hakee Tradenomiksi kun taas Ylioppilaat eivät saa mitään hyväksi luettua!

        Eli ero on 20 ov. Helppo matemaattinen suoritus. Toivottavasti sen sai tehä harjoitteluna ulkomailla.


      • Tradenomi (M)

        Olen tradenomi ja miespuolinen, en todellakaan tee sihteerin hommia. En niitä kuitenkaan väheksykään. Niissäkin on vaativuudessa ja palkoissa isoja eroja.

        Itse olen tietohallinnon hommissa. Se on totta, että nykyään valmistuu porukkaa kortistoon, mutta ihan samalla lailla myös inssejä, dippainssejä, KTM:ta....kertoo vaan siitä, että tällä hetkellä työtilanne on täysin perseestä ja korkeakoulutettujen määrä liian suuri.

        Tuon linkin mainitsema asia nyt on vain jonkun kapea näkökulma, eiköhän sen jokainen täyspäinen tajua...


      • TSS
        Tradenomi (M) kirjoitti:

        Olen tradenomi ja miespuolinen, en todellakaan tee sihteerin hommia. En niitä kuitenkaan väheksykään. Niissäkin on vaativuudessa ja palkoissa isoja eroja.

        Itse olen tietohallinnon hommissa. Se on totta, että nykyään valmistuu porukkaa kortistoon, mutta ihan samalla lailla myös inssejä, dippainssejä, KTM:ta....kertoo vaan siitä, että tällä hetkellä työtilanne on täysin perseestä ja korkeakoulutettujen määrä liian suuri.

        Tuon linkin mainitsema asia nyt on vain jonkun kapea näkökulma, eiköhän sen jokainen täyspäinen tajua...

        Itse olen lopputyötä vaille tradenomi ja sihteerintyö ei kyllä kuulu tulevaisuuden haaveisiin.Tietysti jos sellainen kiiinnostaa niin mikä ettei.Tärkeintä kai on, että pääsee tai ainakin yrittää päästä hommiin,jossa uskoo pärjäävänsä,viihtyvänsä ja johon oikeasti haluaa.Itse olen suuntautunut lähinnä johtamiseen, joten toivottavasti jonain päivänä työskentelen henkilöstöhallinnon ja johtajuuden parissa.Joko Suomessa tai ulkomailla...


    • nomi mikä nomi

      Kaiken aikaa näkee myäs ilmoituksia joissa etsitään esim laskentaekonomia/tradenomia tai esim. olet koulutukseltasi kauppatieteiden maisteri tai tradenomi... Että näin.

    • henkilöstöhallinnosta

      Se noissa koulutuksissa on "vikana" ettei sieltä tule mitään valmista kamaa työpaikoille. Niin kuin ei kai monesta muustakaan koulusta. Työ opitaan vasta töitä tekemällä sitten kun ne perusasiat on kunnossa; osataan laskea, lukea ja kirjoittaa.

      Mieluummin ottaisin henkilöstöhallintoon töihin 30 vuotta alalla olleen keskikoulu/merkantti -koulutuksen palkanlaskijan kuin vasta valmistuneen tradenomin. Tuntuu ettei henkilöstöhallintoa opeteta missään eikä pätevää porukkaa ole vapaana. Ne osaavat on kaikki töissä. Tradenomeja on niin että päät kolisee mutta ei heillä ole kokemusta. Sitten kun tullaan työpaikalle, pitäisi heti olla pomo ja iso liksa vaikka mitään ei osata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe