Soininvaara sanoi blogissaan:
"On jotenkin periaatekysymys, että kouluopetusta arvioidaan lähtien oppilaan omasta edusta eikä jonkun muun edusta. Siksi asiaa on harkittava sen kannalta, onko ruotsin pakollisesta opiskelusta hyötyä oppilaalle itselleen."
Saukkonen sanoi viime kesänä Suomiareenalla: "ruotsi voi avata muutamille suomenkielisille ovia, muttei kaikille".
Enbuske perusteli jo kauan sitten: "Pakkoruotsin vastustajat ovat oikeassa. --- Jos joku ei tarvitse ruotsia elämässään, niin silloin hän ei sitä ei tarvitse. Ruotsin opiskelua puolustetaan usein sympaattisilla tarinoilla. Joku kertoo käytännön esimerkin elämästään; opiskelin ruotsia ja sitten pääsin Tukholmaan töihin, löysin ruotsinkielisen puolison tai luin mahtavia kirjoja ruotsiksi. Jos nyt kuitenkin ollaan älyllisesti rehellisiä, ongelmana on, että ruotsin kielen paikalle voisi pistää ihan minkä muun tahansa kielen tai taidon."
Enbuske latasi myös presidenttiehdokas Biaudetille realiteetteja: jos sanotaan että pakko on vapautta, sehän on orwellilaista uuskieltä!
sanottua
3
79
Vastaukset
- ulkomaankieltä
Soini on ihan oikeassa.
Saksa olisi oltava pakollinen kieli. Keski-Euroopassa on yli 100milj. sitä puhuvaa ja vaikkapa vientimarkkina-alueena valtaisa.
Ruotsia ei oikeastaan tarvitse lainkaan. Olen käynyt lukuisia kertoja Ruotsissa erilaisissa kokouksissa ja tilaisuuksissa ja aina on puhuttu englantia, sillä paikalla on ollut myös muita "ulkomaalaisia", jotka eivät ruotsia osaa. Ja toisekseen, selvitääkseen ruotsia äidinkielenään puhuvan kanssa hyvin, ei riitä "Tuppen säger kukkelikuu" - jota joskus kirjasta luettiin.
Olen ollut kv.liike-elämässä vuosia, enkä vielä ole ruotsin kieltä tarvinnut. Ranskaa olisi hyvä ollut osata.- 4 19
Valinnaisuus kuitenkin parasta, silloin moni valitsisi olemassa olevista kielistä saksan, ranskan, venäjän, ja toki ruotsinkin.
Pakko saksaakaan ei tavoiteltavaa kuten ei pakkovenäjääkään.
- puolipakko
KiEnbuske latasi myös presidenttiehdokas Biaudetille realiteetteja: jos sanotaan että pakko on vapautta, sehän on orwellilaista uuskieltä! eliriita on äärioikeiston propagandaa maahanmuuttorasismin karahdettua karille.
Äärioikeisto tarvitsee aina jotain suursuomalaisuutta korostavaa pysyäkseen hengissä. Se vähät välittää työväen elinolosuhteista.
"Enbuske latasi myös presidenttiehdokas Biaudetille realiteetteja: jos sanotaan että pakko on vapautta, sehän on orwellilaista uuskieltä! "
Kirjoittaja tulkitsee Orwellia metafyysisesti. Voisi sanoa myös anarkismin tueksi.
Suomessa on peruskoulupakko - sen on oikein.
Suomessa pakkotesyleissitovat työehtosopimukset - se on hyvä.
Suomessa on liikennesäännöt - se on hyvä.
Suomessa on työturvallisuuslait - sen on hyvä pakkolaki.
Suomessa on pakollinen jätevesien puhdistu - se on hyvä.
Suomessa on konekohtaiset turvallisuusnrmit - se on hyvä.
Enbuske lausui anarkismin perusidean - ei mitään muuta kuin oman halun pakkototeuttamista.
Enbuske asettui 20 valkosuomalaisten riviin suomenruotsinkielisten ahdistelijoiden perilliseksi.
Ruotsia puhutaan paljon enemmän kuin suomea maailmalla. Jos joku kieli pitää pakolla lakkauttaa (Enbuske), olkoon se suomi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569