Ranteen pikkuluun murtuma

nikkis69

Terve!

Pyytäisin apua teiltä joilla on ollut samantyyppinen vaiva kuin minulla. Kysymys on ranteen pikkuluun (luultavimmin puolikuuluu tai kolmioluu) murtumasta. Netistä eri lähteistä lukemani perusteella kyseessä saattaa olla aluksi harmittomanoloinen mutta pitemmällä tähtäimellä rannetta invalidisoiva vaiva.

Aluksi hieman pohjustusta asiaan, alkaa olemaan kova huoli ranteen tulevaisuudesta ja ottamaan päähän niin paljon että pakko yrittää tehdä jotain asialle. Jos et koko valitusvirttä jaksa lukea voit kelata suoraan loppuun varsinaisiin kysymyksiin.

Onnistuin murtamaan ranteeni viikko takaperin. Lensin portaikossa pyllylleni harmittoman näköisesti, vaistonvaraisesti otin tietenkin vastaan käsillä, jolloin oikean käden ranteeseen sattui.

Torstaina yritin päästä työterveyshuollon (kunnallinen) kautta lääkäriin, ei onnistunut. Päivystykseen en halunnut lähteä jonottamaan koska olen pienen vauvan (8 kk) vanhempi, vanhempainvapaalla siis tällä hetkellä. Ranne ei ollut mitenkään kipeä paikoillaan pidettynä, mutta ranteen käyttäminen sattui. Turvotusta ranteessa oli hieman, ei mustelmaa. Pidin kädessä rullaluisteluun tarkoitettua rannesuojaa, joka tuki käden yhteen asentoon.

Perjantaina menin yksityiselle yleislääkärille, joka otti röntgenin. Röntgen oli jotenkin epäselvä tapaus, jäätiin odottamaan tiistaita ja röntgenlääkärin lausuntoa, sovittiin että lääkäri soittaa minulle tiistaina. Viikonlopun lääkäri kehotti pitämään rannesuojaa ja lepäämään ja syömään särkylääkettä. Tiistaina missasin lääkärin puhelun ja myöhemmin sieltä soitti joku sihteeri ja pyysi tulemaan kipsattavaksi.

Menin paikan päälle. Sama yleislääkäri jonka kanssa asioin perjantaina kertoi että ranteessa on joku pikkuluu (puolikuuluu, kolmioluu, herneluu akselilta) murtunut. Maallikon silmissä sivultaotettu röntgenkuva kädestä näytti siltä että murtuneesta luusta olisi pari ”luunsirua” irronnut. Lääkäri olisi kipsannut minut heti, mutta kun rupesin kyselemään liikaa yksityiskohtia, tokaisi että olen hankala tapaus. Kerroin tietäväni että kolmen viikon kuluessa kannattaisi hakeutua käsikirurgian erikoislääkärin juttusille jos ei halua että rannemurtuma vaivaa pitemmän päälle. Lääkäri laittoi lähetteen samassa lääkärikeskuksessa vaikuttavalle ortopedian ja traumatologian erikoislääkärille, jolle sainkin ajan samalle päivälle.

Jatkuu ensimmäisessä kommentissa...

3

388

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nikkis69

Jatkoa...

Tämä erikoislääkäri olikin sitten varsin erikoinen tapaus. Yritin saada häneltä luotettavan kuuloista vastausta kysymykseeni siitä että onko se nyt aivan välttämätöntä että tällaisen ”pikkumurtuman” takia käsi kipsataan kolmeksi viikoksi. Hän selitti kuin pikkulapselle että ranne voi muuten jäädä kipeäksi. Olisin kaivannut tieteellisempää ja luottamustaherättävämpää informaatiota mutta en sitä saanut vaan lääkäri kohteli minua alentuvasti. Kerroin lääkärille että tuntuu siltä että käsi on nyt jo ”surkastunut”/lötkö vaikka vasta viikon ollut tuettuna rannesuojalla. Lääkäri väitti että se johtuu kivusta. Tätä selitystä en oikein uskonut, koska ei ranteeni mitenkään erityisesti ole särkenyt tai ollut kipeä. Ylimääräisiä liikeratoja olen toki vältellyt, koska ne sattuvat. Lisäksi hän oli sitä mieltä että ei käsi kolmessa viikossa kerkeä surkastumaan, eli vähätteli kipsauksen aiheuttamia seuraamuksia. Tiedän varsin hyvin netistä lukemani perusteella että parhaimmassa tapauksessa kättä joudutaan kuntouttamaan, eli lääkärin vähättelevä ja totuuden kieltävä asenne ei luonut sitä turvallisuuden tunnetta mitä olisin kaivannut. Lisäksi lääkärin yleisen sivistyneisyyden taso ei myöskään ollut omiaan luomaan turvallisuudentunnetta jota olisin hankalassa tilanteessani kaivannut. Lääkärin yleissivistyksen puute kävi ilmi kysyessäni lääkärin mielipidettä siitä että kauan hän arvelee kestävän että pääsen joogaamaan (tieto on tärkeä siltä kannalta että minun pitää näinä päivinä perua osallistumiseni joogakurssille jos en aio osallistua). Lääkäri esitti minulle vastakysymyksen siitä että vaikuttaako ranne muka joogaamiseen, äänensävy kertoi että lääkäri piti minua hieman yksinkertaisena ja tyhmänä. Kerroin hänelle että toimiva ranne on hyvin oleellinen asia että pystyy joogaamaan, jolloin hän kommentoi kysymykseeni että kaksi kuukautta kestää parantua.

Tulipas tästä nyt pitkä valitusvirsi, mutta pakko saada kanavoitua tämä jonnekin. Koko hoidostani kyseisellä yksityisellä lääkärikeskuksella tuli sellainen kiireen, rahastuksen, ylihoitamisen, asiallisen tiedonannon eväämisen ja asiakkaan tyhmänäpitämisen tunne. Kyseessä oli ensimmäinen käyntini kyseisessä yrityksessä, luulisi että silloin kannattaisi asiakkaaseen tehdä vaikutus. Vastedes saattaa olla että kannan vakuutuseuroni jonnekin muualle. Harkitsen vakavissani asiakaspalautteen antamista.

Mutta sitten varsinaisiin kysymyksiini:

Tietääkö täällä kukaan miten ranteen pikkuluiden murtumat yleensä hoidetaan? Jotenkin ranteen kipsaaminen kolmeksi viikoksi kuulostaa mielestäni liioittelulta ja ylihoitamiselta ja pelkään että kipsistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Epäilen murtuman olevan puolikuuluussa tai kolmioluussa, niille main kipu paikallistuu. Sivultaotetun röntgenkuvan perusteella ei voida lääkärin mukaan varmaksi sanoa missä luussa murtuma sijaitsee. Maallikon silmiin näytti siltä, että luusta olisi kaksi ”luunsirua” irronnut. Ylhäältäpäin otetussa röntgenkuvassa ei näkynyt ongelmia.

Onko keneltäkään täällä murtunut joku ranteen pikkuluu? Jos on, niin kauan kesti parantua ja miten hoidettiin?

Vertautuukohan puolikuuluun tai kolmioluun murtuma veneluun murtumaan, eli voisiko olla samantyyppiset tapaukset hoidollisesti?

Lisäksi olen huolissani mahdollisesta kolmiorustorepeämästä (sehän paikallistuu samoille alueille) tai ranteen pikkuluiden välisten nivelsiteiden ongelmista. Miltä nivelsiteiden repeäminen pitäisi tuntua?

Olen myös huolissani siitä, että ranne jäykistyisi kolmessa viikossa ja lihakset surkastuisivat ja joudun kuntouttamaan kättäni. Osaako kukaan kommentoida tähän mitään?

Mitä luunsiruille tapahtuu? ”Jähmettyvätkö” ne sinne kudokseen kipsauksen ansiosta ja sitten eivät enää vaivaa?

Kyselen sen takia että mietin tässä tosissani ylireagoinko vai alireagoinko tapahtuneeseen. Luin jostakin että käsikirurgian erikoislääkärin pakeille kannattaisi hakeutua kolmen viikon kuluessa tapaturmasta, siksi pyydänkin nyt pikaisia kannanottoja teiltä rakkaat lukijat. Muutenkin hankalan elämäntilanteeni vuoksi toivon että tämä ei tarvitsisi enempää selvittelyä vaan voisin luottaa olevani hyvissä ja osaavissa käsissä. Tarvittaessa olen kuitenkin valmis jatkamaan asian selvittelyä.

Kipsauksen syy jäi siis minulle ihan auki ja olen nyt epätietoisuuden ja pelon vallassa. En haluaisi että harmittoman oloinen kaatuminen pilaa tärkeämmän käteni ranteen liikkuvuuden loppuelämäni ajaksi. Kiitos teille jotka jaksoitte stoorini lukea ja kommentoitte tapaustani jotenkin.

• Maiukka

Valitettavasti en osaa antaa sinulle lisätietoa. Löysin tekstisi kun etsin tietoa omaan vaivaani. Kaaduin eilen pyörällä ja otin vastaan käsilläni ja polvillani sillä seurauksella, että vasen ranteeni kipeytyi. Olikin eilen todella kipeä. Vaiva on samalla puolella kuin sinun kädessäsi ja yritän etsiä tietoa ennemmin kuin mennä lääkäriin, sillä odotan vauvaa enkä tahdo röntgeniin. Ranne on vähän parempi nyt yön jälkeen eikä siinä ole turvotusta, mutta sen pienikin liikuttaminen sattuu ja se on kivun vuoksi käytännössä käyttökelvoton. Ans kattoo. Miten ranteesi voi ja oletko saanut lisätietoa tai -apua?

• Lvm_
        Maiukka kirjoitti:

Valitettavasti en osaa antaa sinulle lisätietoa. Löysin tekstisi kun etsin tietoa omaan vaivaani. Kaaduin eilen pyörällä ja otin vastaan käsilläni ja polvillani sillä seurauksella, että vasen ranteeni kipeytyi. Olikin eilen todella kipeä. Vaiva on samalla puolella kuin sinun kädessäsi ja yritän etsiä tietoa ennemmin kuin mennä lääkäriin, sillä odotan vauvaa enkä tahdo röntgeniin. Ranne on vähän parempi nyt yön jälkeen eikä siinä ole turvotusta, mutta sen pienikin liikuttaminen sattuu ja se on kivun vuoksi käytännössä käyttökelvoton. Ans kattoo. Miten ranteesi voi ja oletko saanut lisätietoa tai -apua?

Kyllä ranteen luiden hyväasentoiset murtumat kuuluu kipsillä hoitaa. Usein kipsausaika on 4-6 viikkoakin. Jos kättä ei kipsata niin murtuma kohta pääsee liikkumaan eikä näin ollen pääse kunnolla luutumaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sanoisit

juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      154
      1519
    2. Mitä hyvää

Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      595
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      527
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      478
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Missä näet kaivattuasi?

Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe