Minkä kokoinen paneeli on käytännössä osoittautunut riittäväksi veneessäsi?
Mitä virtaavieviä laitteita on päällä?
Käytönaikainen kulutus / wattla?
Itsellä omassa veneessä kaikki lamput ledejä, lämmittimenä Wallas ja jääkaappi vie noin 3A/h.
Olen miettinyt fyysisen koon vuoksi noin 50W-paneelia, kun isompikokoinen ei kerrassaan sovi. Eihän tämä riitä, mutta pitkittänee akun varaustilaa jonkinverran...
Äkkiä laskettuna 120w paneeli pitäisi akun täynnä KESÄLLÄ, mutta syksyllä ei taida tämäkään riittää...
Aurinkopaneelin koko/ suuruus/ teho?
36
8396
Vastaukset
- Akunnapa
Riippuu paljon siitä miten paljon koneella ajetaan. Fiskarissa oli 30 W paneeli, joka riitti täysin, kun koneella ajettiin vähintään joka kolmas päivä yli 4 tuntia. Akkuja 2*110 Ah hupipuolella ja 70 Ah statti jakoreleellä. Vanha kompuajääkaappi koko ajan päällä ja wallas, radio, lamppuja satunnaisesti.
Pelkällä aurinkosähköllä tarvitset kyllä tuon 120W vähintään. Saattaisi riittää MTTP-säätimellä.
Lasket vaan tuotot ja kulutukset viikon kuvitteelisella reissulla ja mitoitat akut silleen ettei mene alle puolilleen.- On se skeidaa
Jos 30 W riittää, niin sillä saa pidettyä toiminnallisessa kunnossa nykypaatissa merenkulku- ja turvallisuuslaitteet. Hellepäivänä veneessä oleva jääkaappi käy jatkuvasti. Se on jo 150-200W lisäkulutusta. Tietsikka, TV tai tuulettimet ei sitten saakaan olla päällä.
Paljon puhutaan kennoista paskaaa, mutta tosiasiassa ne antaa täysin kirkkaana juhannusviikon päivänä sen juuri juuri luvatun 30 W tai sittenkin vaan 22W! On niillä leikitty - 10+16
On se skeidaa kirjoitti:
Jos 30 W riittää, niin sillä saa pidettyä toiminnallisessa kunnossa nykypaatissa merenkulku- ja turvallisuuslaitteet. Hellepäivänä veneessä oleva jääkaappi käy jatkuvasti. Se on jo 150-200W lisäkulutusta. Tietsikka, TV tai tuulettimet ei sitten saakaan olla päällä.
Paljon puhutaan kennoista paskaaa, mutta tosiasiassa ne antaa täysin kirkkaana juhannusviikon päivänä sen juuri juuri luvatun 30 W tai sittenkin vaan 22W! On niillä leikittyEt tainnut huomata, että viitattiin moottoriveneeseen ja akustoa oli riittävästi.
Ja sen vastineena, että hellepäivänä jääkaappikäy paljon (ei kylläkään jatkuvasti tai sitten siinä on jotain vikaa), sellaisena päivänä myös paneeli lataa paljon, koska aurinkoa on.
Jos moottoriveneessä on parisataa Ah hupiakustoa, niin jokin 50W paneeli on melkein varmasti riittävä. Sillä kompensoi jääkaapin kulutuksen ja loppu menee moottorilatauksella ajon aikana.
Purjeveneessä tulee vähemmän sitä moottorilatausta, joten paneelitehoa tarvitaan enemmän.
- Kissa-Iita
Veneessäni on ollut 100 W paneeli ja MTTP-säädin 3 kesää. Toukokuun lopulla laitan jääkaapin päälle ja se pysyy vaikeuksitta kylmänä syksyyn. Ajelua on kaudessa n. 60 tuntia ja moottorin käytössä on pitkiäkin taukoja. Wallas-lämmitin ja keraaminen liesi, valot, radio ym. toimivat myös. Maasähköä tulee lisäksi satamissa varmuuden vuoksi käytettyä, jos se sisältyy satamamaksuun. Paneeli lataa 100 Ah:n hupiakkua. Lamput eivät ole ledejä.
- Ei valkene
Jos vene on joko ajossa tai tolpassa, niin eikö silloin pärjää kokonaan ilman aurinkokennoja?
Tuosta kirjoituksesta ei ole kovin helppo päätellä kuinka omavarainen olet sähkön suhteen. - Kissa-Iita
Ei valkene kirjoitti:
Jos vene on joko ajossa tai tolpassa, niin eikö silloin pärjää kokonaan ilman aurinkokennoja?
Tuosta kirjoituksesta ei ole kovin helppo päätellä kuinka omavarainen olet sähkön suhteen.Ehkä olisi pitänyt sanoa, että moottorin käytössä on pitkiäkin taukoja, kun ollaan kotisatamassa, jolloin en pidä venettä maasähkössä ja jääkaappi on kuitenkn koko ajan päällä. Vierassatamissa pistän veneen kiinni useimmiten tolppaan, jos sähkö sisältyy satamamaksuun. En kuitenkaan aina. Yhteenvetona sanoisin, että paneelista näyttäisi riittävän virtaa jääkaapin käyttämiseen kesäkuukausiksi, vaikka moottoria ei käynnistettäisi tai tolppaan ei kiinnityttäisi koko kesänä.
- 2 x kad44
Eikö sulla kerry jääkarppaa joka estää tehokkaan viilennyksen? Itse joudun sulattamaan kaapin kaksikertaa loman aikana kesä-elokuun puoli väli?
- Kissa-Iita
2 x kad44 kirjoitti:
Eikö sulla kerry jääkarppaa joka estää tehokkaan viilennyksen? Itse joudun sulattamaan kaapin kaksikertaa loman aikana kesä-elokuun puoli väli?
Olihan sitä jäätä kertynyt, mutta ei kuitenkaan tarvinnut sulatella itseasiassa samana. aikana kuin Sinulla eli kesä-elokuun puoliväli. Johtuukohan siitä, että meillä vaikka availtaisiin kaapin ovea vähemmän? Jääkaapeissa voi myös olla eroja. Meidän kaappi on vuodelta (2008). Onko Sulla oven tiivisteet kunnossa?
- Wickström W 3
Kesän 2011 kokeilin noin 85-100 W kennoa. Ajan paljon ja moottorissa on kiinni noin 865 VAn tehogeneraattori. Toisaalta on sitten pakastin, jääkaappi, ilmapuhalluslämmitys, turva- ja ajovermeitä ja viihdepuolakin kulutuksessa. Ei se riittänyt, joten moottoria käytettiin lataukseen, kuten ennenkin yli neljän vuorokauden ankkuroinnissa.
Luovuin kennoista ja tein muutoksen koko systeemiini. Teetätin alumiinijollan, jossa tiivis kansi äänen ja roiskeveden estoon. Siellä on nyt veneen perässä Kapo- salkku noin vajaan kW, lisäakut, se pakastin, pieni lisäjääkaappi ja totta kai sieltä ladataan veneeseenkin akut ja käyttösähkö.
Se on pari kautta nyt toiminut suunnitellusti. Ei enää venemoottorin käyttöä. Ei enää huolta 5-7 vuorokaudenkaan sähköstä, kylmyydestä kaloille ja muulle herkälle sapuskalle. Jollasta on tietysti pieni haitta ahtaissa paikoissa peruutellessa. Varsinaiseen jamisen siitä ei ole vaikutusta. Lisäksi sinne pitää parilla 20 litran gallonalla täydennellä bensaa. Toisaalta on sitten enemmän turvallisuus- ja harrastevälineillekin tilaa ja muutakin vähän käytettyä siirrettiin jollaan veneestä.
Tällaisena sumuaamuna ja näinä iltoina, kun aurinko tulee jo viistosta ei taida kennoilla montaa wattia tulla latauksen. Kapo sentään nuuksuttaa n 850W ja on varmuus melkein äänettömästä sähköstä.
Se Kapo toki vaatii jossakin vaiheessa huollon säännöllisesti. Kohta kunnon kunnostuksen 4-6 käyttökauden jälkeen, tahi uuden, joka taitaa tarjouksessa olla 300 euroa. Tällainen järjestelyhän on ainut perämoottorikäyttäjälle.
Jollasta tekisin nyt enemmän tasapohjaisen, mutta kylkireunoille terävälinjaiset "kölit".- Unto täällä
Hyvää asiaa Viki taas! Saat kohta ne mäkättäjäapinat kimppuusi.
Sulla on siis Kapo? Googlailin Kapoa ja sitä ei sitten löydy enää tarrana arggren kyljestä. Sen sijaan maahantuoja Sässä ja sen myyjä kertoi, että täsmälleen samaa salkkua saa Kipor, AutoGen, Stanley ja Zenit nimillä eri halpismaahantuojilta. Ylivieskassa sen saa 229 euroa - viisi myymälässä! Vantaalla suuri maahantuoja myy 445! Ei niitä kannata juuri korjaamaan ruveta!
Vikille kiitos, että olet vuosi jaksanut kirjoittaa moottoriveneilystä, vaikka kimpussasi on aina lauma -tai sitten pari kolme, sontapäätä kirkumassa.
- polttis?
Onko kenelläkään kokemusta poltokennoista?
Hinta on suolainen, mutta järjestelmä, joka itse vahtii sähköntarvetta ja on hiljainen tuntuu houkuttelevalta.
Genraattoria ei uskalla jättää yksin hörisemään ja muutenkin sen käyttö on enempi päiväsaikaan, kun ihmiset on hereillä.- efoy
Palstalta löytyy vanhoja keskusteluja Efoy polttokennosta
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11198437
- lego inssi
"Olen miettinyt fyysisen koon vuoksi noin 50W-paneelia, kun isompikokoinen ei kerrassaan sovi". Siinä se vastaus on. Vaikka sulla olis 100000000W edestä paneelia, niin kyllä sä sille sähkölle käyttöä keksit jos sitä on tarjolla, mutta kun ei vaan mahdu laittamaan niin paljoa.
- el kor eik kun
Itselläni on 100W paneeli ja 2*100 Ah hupiakut. Starttiakkuhan on käytännössä aina täynnä, koska siitä ei oteta virtaa muuhun kuin käynnistykseen ja se ehtii latautua melko lyhyelläkin ajolla takaisin täyteen.
Olen havainnut, että kun ei jätä veneeseen päälle muuta kuin jääkaapin, pysyy akusto täydessä latingissa tuolla paneelilla. Pienempikin saattaisi riittää.
Loppujen lopuksihan kyse on siitä, miten pitkiä aikoja ja millä kulutuksella akuston pitää pärjätä ilman muuta virtalähdettä. Moottorivene tuskin seisoo "asuttuna" paria vuorokautta pidempään ilman, että kone käy välillä. Siihen kulutukseen pitäisi akuston riittää ihan ilman paneeliakin.
Itse hommasin tuon paneelin lähinnä sitä varten, että voin kotisatamassa jättää maasähkön kytkemättä ja silti jääkaapin päälle.- hööhööö
Kuten täällä on jo kerrottu helteellä veneen jääkaappi pyörii koko ajan 150W. Toiseksi kaupassa luvatut 100W kenno todellisuudessa antaa "hyvinä päivinä" klo 11 - 14 noin 70-75 W ja sitten myöhemmin vähemmän ja vähemmän. Tästähän on taulukkoa TM:ssä ja Motivassa tarpeeksi.
Minulla on ainakin sellaiset härvelit, murtohälytys, paikannus, tutka ja ilmanlaadun vaihtaja, joissa on ns. "kitumistoiminto". Se vaikuttaa olevan 0,4 - 0,6 A. Tarkoittaa siis vuorokaudessa 24x0,5A =12 Ah. Se kuulkaa kuluttaa ja kuluttaa... Voihan tutkan ja paikannuksen ottaa pois ja sitten laiturissa niitä odotella päälle. Samoin ilmanvaihdon ja mennä tunkkaiseen ja hapettomaan veneeseen. Voi myös hälytyksen poistaa ja kirjoittaa lapun, että "mullapa on 100 W aurinkokenno!". - 33ft
Meillä on 40w katolla ja 2* 20w roikkuu sivukaiteesta (eli toinen aina varjossa). Se on nyt toista kesää riittänyt pitämään akut ladattuna koko kauden. Jääkaappi (boksi) on päällä vesillelaskusta toukokuun alusta kauden loppuun lokakuun alussa. Kun vene seisoo tyhjänä niin ainoa kulutus on jääkaappi, kun purjehditaan niin aina plotteri, kaiku, loki.
Kylmään aikaa lämmitin ja pimeällä valaistus. Aina on virta riittänyt. Syysviikonloppuisin toki varaus vähenee, mutta rittää silti hyvin viikonlopun yli ja viikollla akut täyttyy seuraava viikonloppua varten.
Pölynimuri on aino mitä tarvitsee maasähkö. - 13+18
hööhööö kirjoitti:
Kuten täällä on jo kerrottu helteellä veneen jääkaappi pyörii koko ajan 150W. Toiseksi kaupassa luvatut 100W kenno todellisuudessa antaa "hyvinä päivinä" klo 11 - 14 noin 70-75 W ja sitten myöhemmin vähemmän ja vähemmän. Tästähän on taulukkoa TM:ssä ja Motivassa tarpeeksi.
Minulla on ainakin sellaiset härvelit, murtohälytys, paikannus, tutka ja ilmanlaadun vaihtaja, joissa on ns. "kitumistoiminto". Se vaikuttaa olevan 0,4 - 0,6 A. Tarkoittaa siis vuorokaudessa 24x0,5A =12 Ah. Se kuulkaa kuluttaa ja kuluttaa... Voihan tutkan ja paikannuksen ottaa pois ja sitten laiturissa niitä odotella päälle. Samoin ilmanvaihdon ja mennä tunkkaiseen ja hapettomaan veneeseen. Voi myös hälytyksen poistaa ja kirjoittaa lapun, että "mullapa on 100 W aurinkokenno!".Laiturissakin ollessa tutka päällä, just joo... Ja sen aisinkin voi sammuttaa kuten spv suosittaa.
Ja en tiedä millaisia jääkaappeja teillä on mutta ainakan oma indel ei käy edes helteelläkään koko ajan, toki useammin kuin viileällä kelillä. - 19+15
hööhööö kirjoitti:
Kuten täällä on jo kerrottu helteellä veneen jääkaappi pyörii koko ajan 150W. Toiseksi kaupassa luvatut 100W kenno todellisuudessa antaa "hyvinä päivinä" klo 11 - 14 noin 70-75 W ja sitten myöhemmin vähemmän ja vähemmän. Tästähän on taulukkoa TM:ssä ja Motivassa tarpeeksi.
Minulla on ainakin sellaiset härvelit, murtohälytys, paikannus, tutka ja ilmanlaadun vaihtaja, joissa on ns. "kitumistoiminto". Se vaikuttaa olevan 0,4 - 0,6 A. Tarkoittaa siis vuorokaudessa 24x0,5A =12 Ah. Se kuulkaa kuluttaa ja kuluttaa... Voihan tutkan ja paikannuksen ottaa pois ja sitten laiturissa niitä odotella päälle. Samoin ilmanvaihdon ja mennä tunkkaiseen ja hapettomaan veneeseen. Voi myös hälytyksen poistaa ja kirjoittaa lapun, että "mullapa on 100 W aurinkokenno!".Sinulla on sitten epätavallisen paljon sähkölaitteita. Murtohälytin esim. on tosi harvinainen ja tuollaisesta ilmanvaihtajasta kuulen ihan ensimmäistä kertaa. Minä ainakin sammutan kaiken navigaatioelektroniikan kotisatamassa. Nykyveneessä ei ole tutkaa, edellisessä oli, mutta ei senkään käynnistymiseen mennyt kuin pari minuuttia. Ei se liikkeellelähtö ikinä niin äkkiä käy, että tuo olisi ongelma. Laittaa vain sähkövermeet pelittämään ensi toimina ja sitten jatkaa muilla toimilla.
Jääkaappi 150W? Ei minulla ainakaan. N. 4 A käydessään eikä helteelläkään pyörinyt kaiken aikaa vaan n. 10 min välein muutaman minuutin. 150W meinaisi, että ottovirta on yli 12A. Minulla se polttaisi jo sulakkeenkin (jääkaappi on 10A sulakkeen takana). Hitto vie, eihän edes tavalliset kotijääkaapit syö 150W vaan yleensä reilusti alle 100. Tsekkasin Waecon speksit 50-litraiselle kaapille, joka on aika semmoinen normaali venekäytössä, 32 asteen ympäristölämpötilassa virrankulutukseksi luvataan 1,7 A/h. Harvoin veneessäkään NIIN lämmintä on, joten lasketaan 1,5A mukaan. Vuorokaudessa siis 36A. Suurimman osan kesää valoa on yli 12h eli paneeli lataa edes jonkin verran; jos keskiarvoksi saa 40W niin hyvä tulee. - ööh
hööhööö kirjoitti:
Kuten täällä on jo kerrottu helteellä veneen jääkaappi pyörii koko ajan 150W. Toiseksi kaupassa luvatut 100W kenno todellisuudessa antaa "hyvinä päivinä" klo 11 - 14 noin 70-75 W ja sitten myöhemmin vähemmän ja vähemmän. Tästähän on taulukkoa TM:ssä ja Motivassa tarpeeksi.
Minulla on ainakin sellaiset härvelit, murtohälytys, paikannus, tutka ja ilmanlaadun vaihtaja, joissa on ns. "kitumistoiminto". Se vaikuttaa olevan 0,4 - 0,6 A. Tarkoittaa siis vuorokaudessa 24x0,5A =12 Ah. Se kuulkaa kuluttaa ja kuluttaa... Voihan tutkan ja paikannuksen ottaa pois ja sitten laiturissa niitä odotella päälle. Samoin ilmanvaihdon ja mennä tunkkaiseen ja hapettomaan veneeseen. Voi myös hälytyksen poistaa ja kirjoittaa lapun, että "mullapa on 100 W aurinkokenno!".Isot on kulutukset ja iso on venekin, kun tutkakuvan avulla on keulaköysien irrotukseen lähdettävä.
- ytyujyikik
19+15 kirjoitti:
Sinulla on sitten epätavallisen paljon sähkölaitteita. Murtohälytin esim. on tosi harvinainen ja tuollaisesta ilmanvaihtajasta kuulen ihan ensimmäistä kertaa. Minä ainakin sammutan kaiken navigaatioelektroniikan kotisatamassa. Nykyveneessä ei ole tutkaa, edellisessä oli, mutta ei senkään käynnistymiseen mennyt kuin pari minuuttia. Ei se liikkeellelähtö ikinä niin äkkiä käy, että tuo olisi ongelma. Laittaa vain sähkövermeet pelittämään ensi toimina ja sitten jatkaa muilla toimilla.
Jääkaappi 150W? Ei minulla ainakaan. N. 4 A käydessään eikä helteelläkään pyörinyt kaiken aikaa vaan n. 10 min välein muutaman minuutin. 150W meinaisi, että ottovirta on yli 12A. Minulla se polttaisi jo sulakkeenkin (jääkaappi on 10A sulakkeen takana). Hitto vie, eihän edes tavalliset kotijääkaapit syö 150W vaan yleensä reilusti alle 100. Tsekkasin Waecon speksit 50-litraiselle kaapille, joka on aika semmoinen normaali venekäytössä, 32 asteen ympäristölämpötilassa virrankulutukseksi luvataan 1,7 A/h. Harvoin veneessäkään NIIN lämmintä on, joten lasketaan 1,5A mukaan. Vuorokaudessa siis 36A. Suurimman osan kesää valoa on yli 12h eli paneeli lataa edes jonkin verran; jos keskiarvoksi saa 40W niin hyvä tulee.Sullako on 6 voltin järjestelmä ja ei mitää'n ilmanvaihtoa koneellisesti. Se on sitten Buster.
- iuioi
13+18 kirjoitti:
Laiturissakin ollessa tutka päällä, just joo... Ja sen aisinkin voi sammuttaa kuten spv suosittaa.
Ja en tiedä millaisia jääkaappeja teillä on mutta ainakan oma indel ei käy edes helteelläkään koko ajan, toki useammin kuin viileällä kelillä.Taas nyski lukutaidoton saatanan savolainen vientämessä ja kientemässä
"Minulla on ainakin sellaiset härvelit, murtohälytys, paikannus, tutka ja ilmanlaadun vaihtaja, joissa on ns. "kitumistoiminto"."
Et ole kunnon tutkaa koskaan nähnytkään! - 19+15
ytyujyikik kirjoitti:
Sullako on 6 voltin järjestelmä ja ei mitää'n ilmanvaihtoa koneellisesti. Se on sitten Buster.
11-metrinen purjevene, jossa 12V sähköt eikä koneellista ilmanvaihtoa. Väitän, että molemmat pätevät 95%:iin matkaveneistä. Joskus näkee sellaisella itsenäisellä aurinkopaneelilla varustettuja venttiilituulettimia, mutta hyvin harvinaista on, että veneessä olisi muuta koneellista ilmanvaihtoa, moottoriveneissäkään.
Musta nyt on vaan kerta kaikkiaan typerää ruveta ottamaan yleisesti kantaa aurinkopanelien kapasiteettiin jonkin sellaisen veneen perusteella, jossa on epätavallisen paljon epätavallisen kuluttavia sähkölaitteita. Ja kyllä myös edelleen ihmetyttää se, että joku jättää tutkan päälle, edes johonkin stand-by -tilaan, veneessään satamassa ollessa. - ha haaa sulle molli
19+15 kirjoitti:
11-metrinen purjevene, jossa 12V sähköt eikä koneellista ilmanvaihtoa. Väitän, että molemmat pätevät 95%:iin matkaveneistä. Joskus näkee sellaisella itsenäisellä aurinkopaneelilla varustettuja venttiilituulettimia, mutta hyvin harvinaista on, että veneessä olisi muuta koneellista ilmanvaihtoa, moottoriveneissäkään.
Musta nyt on vaan kerta kaikkiaan typerää ruveta ottamaan yleisesti kantaa aurinkopanelien kapasiteettiin jonkin sellaisen veneen perusteella, jossa on epätavallisen paljon epätavallisen kuluttavia sähkölaitteita. Ja kyllä myös edelleen ihmetyttää se, että joku jättää tutkan päälle, edes johonkin stand-by -tilaan, veneessään satamassa ollessa.Toiset saattaa vuorokaudessa tulla ja mennä veneillään kolmekin kertaa merelle. Ei ne seisota 160 000 venettä Tervasaarenpenkereellä näytteellä. Silloin ei mm. tiettyä tutkapaikanninjärjestelmää kannata räpsyttää, kuin vähämielinen lapsi valonappulaa pois päältä. Jopa käyttöohjeessa pyydetään välttämään jatkuvaa on/off juttua.
Pitäisi tietää järjestelmistä muutakin, kuin on katselut Aku Ankasta ja Korkkarista! - Stadin kunkku
ha haaa sulle molli kirjoitti:
Toiset saattaa vuorokaudessa tulla ja mennä veneillään kolmekin kertaa merelle. Ei ne seisota 160 000 venettä Tervasaarenpenkereellä näytteellä. Silloin ei mm. tiettyä tutkapaikanninjärjestelmää kannata räpsyttää, kuin vähämielinen lapsi valonappulaa pois päältä. Jopa käyttöohjeessa pyydetään välttämään jatkuvaa on/off juttua.
Pitäisi tietää järjestelmistä muutakin, kuin on katselut Aku Ankasta ja Korkkarista!Niinpä niin. Kolme kertaa vuorokaudessa lähtö, ja joka kerta vielä tosi kauas. Onko koneena Wikström W3 ?
- Lapset boikottiin!
ha haaa sulle molli kirjoitti:
Toiset saattaa vuorokaudessa tulla ja mennä veneillään kolmekin kertaa merelle. Ei ne seisota 160 000 venettä Tervasaarenpenkereellä näytteellä. Silloin ei mm. tiettyä tutkapaikanninjärjestelmää kannata räpsyttää, kuin vähämielinen lapsi valonappulaa pois päältä. Jopa käyttöohjeessa pyydetään välttämään jatkuvaa on/off juttua.
Pitäisi tietää järjestelmistä muutakin, kuin on katselut Aku Ankasta ja Korkkarista!Ja moniko huviveneilijä käyttää venettään tuolla tavalla? Tuskin yksikään. Joten suksipa v-tuun siitä elvistelemästä kuvitelmillasi.
- 45768u7iuyrtfrf
Lapset boikottiin! kirjoitti:
Ja moniko huviveneilijä käyttää venettään tuolla tavalla? Tuskin yksikään. Joten suksipa v-tuun siitä elvistelemästä kuvitelmillasi.
Oletko idioottinen Välittäjä-poika?
- Lapset boikottiin!
45768u7iuyrtfrf kirjoitti:
Oletko idioottinen Välittäjä-poika?
Kun kerran ilmeisesti kommenttini ärsytti, niin yritäpä perustella, miksi olisi mitään järkeä ottaa tällaisella palstalla kantaa jonkin tuollaisen ihmeellisen erikoistapauksen nojalla?
Tämä on lähinnä huviveneilijöiden palsta, tuolla on eri ryhmä ammattilaisille. Ja tässäkin ketjussa oli ihan selvästi kyse siitä, millainen aurinkopaneeli riittäisi tavisveneilijälle, jolla on kohtalaisen vähän satamassa virtaa tarvitsevia sähkölaitteita. On pelkkää idioottimaisuutta ruveta tällaisella foorumilla julistamaan, ettei 50 tai 100W riitä, kun "on ilmastointi ja tutka aina päällä ja joka päivä ainakin kolme lähtöä merelle ja jääkaappi vie satoja watteja ja ja ja..." - Sähömies
33ft kirjoitti:
Meillä on 40w katolla ja 2* 20w roikkuu sivukaiteesta (eli toinen aina varjossa). Se on nyt toista kesää riittänyt pitämään akut ladattuna koko kauden. Jääkaappi (boksi) on päällä vesillelaskusta toukokuun alusta kauden loppuun lokakuun alussa. Kun vene seisoo tyhjänä niin ainoa kulutus on jääkaappi, kun purjehditaan niin aina plotteri, kaiku, loki.
Kylmään aikaa lämmitin ja pimeällä valaistus. Aina on virta riittänyt. Syysviikonloppuisin toki varaus vähenee, mutta rittää silti hyvin viikonlopun yli ja viikollla akut täyttyy seuraava viikonloppua varten.
Pölynimuri on aino mitä tarvitsee maasähkö.Meillä on 100W ja 44W aurinkopaneeli veneessä. Lataa yhteensä hyvällä säällä noin 7A. Pieni Indel jääkaappi on päällä kesäkuun alusta syyskuun alkuun ja 235Ah akku pysyy täynnä. Viikko pois veneestä, ja jännite järjestelmässä noin 13.4V. Jääkaappi ei vie virtaa paljoakaan, kun sitä ei availla ollenkaan poissaolojen aikana.
Maasähköjärjestelmää ei ole, kun ei suutarin lapsellakaan ole kenkiä :).
- Kimmo Räystman
Etelä seinälläni on kaupan lupaama 100W kenno. Tänään kello 13 kun oli pilvetöntä ja täysin suoraan paistavaa aurinkoa oli 46W!
Kesäkuun lopussa silloin pilvisinä aikoina 39W ja elokuuna alussa 30 C helteessä 84 W max!
Joten jokainen luulee ja luulee, mutta karu totuus on jotakin muuta. 33ft on saanut ikiliikkujan. Jokin 55 Ah akku siis kestää ja kestää koko kesän ja 40 W ladataan kun paistaa ja jääkaappi pyörii. Joo ja Julbocken tulee ja jumala pelastaa euron.- 33ft
Ikliikkuja kunnes jäät tulee :) Akkuja on 3* Bosh 63Ah vapaan ajan akkuja. Ja paneelit siis yhteensä 80w. Tiedän vaan mitä ne lataa yhteensä, en ole vaivautunut mittaamaan erikseen.
Jääkaappien kulutus myös riippuu eristyksestä, kompressorin paikasta ym. Tässä tapauksessa jääkaapii on boksi mikä on upotettu keittiötason alapuolella. En tiedä paljonko on eristystä, mutta näköjään riittävästi.
Kompressori on senän takan säiltyslokerossa ihan rungossa kiinni, eli siinä on lämpötila aika lähellä veden lämpötila.
NASA BM-2 akkumonitorilla katson että varaus ei tippuu liian alas, mitä se ei nyt kahden kesän aikana on tehnyt. - "karu totuus"
Mitä "Kimmo Räystman" oikeastaan tarkoitti kertoessaan 100W paneelin tuottavan auringon paisteessa 46W?
Omassa veneessäni on 60W aurinkopaneelit. Mitä täydempiä akut ovat, sitä pienemmäksi latausvirta menee (vaikka aurinko helottaa paneeleihin).
Aivan sama ilmiö on vaikkapa moottorin laturissa tai maasähköllä toimivassa laturissa. Kun akut ovat täynnä, latausvirta pienenee minimaaliseksi.
Kysymys ei ole joulupukista eikä muustakaan uskosta vaan sähköopista.
Jääkaapin kulutus riippuu meren ja ilman lämmöstä. Tähän aikaan vuodesta aurinkopaneelit tuottavat jo vähemmän, mutta jääkaapin kulutuskin on pudonnut roimasti hellejaksoon verrattuna. Kevätpurjehduksilla on tavallisesti niin kylmää, että pilssin ruokaboksissa on jääkaapin kylmyys ja aurinkopaneelit pitävät akut täysinä.
- ujukilo8ol
En minäkään ole kuullut, että 100W kennosta juhannusviikollakaan olisi saatu täyttä tehoa. Se on mainosmaailmaa ja karu totuus on jossakin 40 -60 % paikkeilla luvatuista.
- Niklas Hepelin
Mulla on vanhan Nokian kännykän takakansikenno ja pidän 14 metrisen rautaveneeni sillä sähkössä jouluun saakka. On päällä 8 000 W lämmitystä, 4 000 Wattia lämmintä käyttövettä, ilmastointi, työverstaassa sorvit, hitsaukset ja jyrsimet, On vielä vaimon paistouunit ja tyttären posliinipolttouunit ja kiukaat ja sitten vaan muuten puhalletaan veteen kuumaa.
Siis kaikki Nokina kännykennolla 2014! Enkä valehtele yhtään!- faagerholm
Tämä on ketjun huippu ja kuvaa kirjoittajista kaiken.
- kaappi vaihtoon
Meillä on miehen korkuinen jääkaappi-pakastin 80-luvulta, sekin vie keskimäärin alle 150w tunnissa.
- uujikik7k
Johtuu siitä, ettet osaa lukea, että moottorin ottama teho on luokkaa 350 W kahdeksan viiden minuutin pätkää. Hääähhääää Siinä on vielä lisäksi pakastimelle oma moottori ja kaapille oma senkin Lumimiestörppö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653583Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan283041- 1222394
- 131536
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121098- 74999
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13832