Ikuisuuskysymys: aina törmää väittelyihin, joissa jotkut ovat budolajien piirissä sitä mieltä, etteivät lajit sovi tytöille/naisille lainkaan. Mikä on nykytilanne harrastajien parissa? Onko sukupuolista syrjintää (että naisena et saisi riittävästi lajiohjausta, että miehen itsetunnolle käy harjoittelu naisen parina, että on vähintään telottava voimalla parina harjoitteleva nainen kuin tekniikalla vaikka olisi ollut tarkoitus harjoitella tekniikkaa ja antaa parin harjoitella myös jne.)?
Sopivatko kamppailulajit tytöille/naisille?
25
5810
Vastaukset
- tumppu
...sillä en ole moisia itse kuullut vaikka jonkin aikaa itsekin on tullut itsepuolustusta harrastettua. Minä en oikein ymmärrä miksi tuollaisia edes pohdit. Salille siitä toteamaan tilanne.
-T - Avain
Juu, kyllä kai nainen ansaitsee paikkansa dojo:lla harjoittelemalla enemmän ja kovemmin ja tunnollisemmin kuin moni mies. Joskus sinkkumiesten jutut (kuten esimerkiksi, että danin saisi sängyn kautta) voi mennä ulkonäön, rinnanympäryksen tai vyön alapuoliselle tasolle - ja niitäkin yksittäisiä tapauksia on, joitten mielestä lajit ei sovi naisille lainkaan, ainakin seurojen yhteisissä kokouksissa, palavereissa ja illanvietoissa. Miten olisi harjoitukset erikseen naisille ja miehille? Joka tapauksessa aiheesi "ongelma" lienee prosentin luokkaa - lajit ovat pääasiassa tasaveroisia harrastaa olipa mies tai nainen.
Aivan naurettavaa väittää että naiset eivät kelpaisi harrastamaan jotain lajia.
Meillä käy salilla varmaan enemmän tyttöjä kuin poikia jakyse on thainyrkkeilystä. Tosin meillä on kuntonyrkkeily ja kunntothainyrkkeily erikseen josta siirtyy tyttöjä kontakti puolelle jonki verran.
Ainut asia mikä oikeastaan haittaa tytöissä on se että paritekniikoista ei tuu mitään, kun täytyy varoa vähän. Ja sama asia on tyynyjen kanssa. mut onhan se ymmärrettävää että parikyt kiloa kevyempi kohde jos pitää tyynyjä niin varmaan tuntuu kun täräyttää polven tai pysärin tyynyihin. Tosin meillä pyritään etsimään tasavahvoja pareja näihin treeneihin tai jos parit kiertää niin tytöille annetaan mieluummin pistarit potkutyynyjen sijaan. Sillä raskaammat kaverit painavat liki sata kiloa ja takajalan potku voi vaikka jo sattua yli 60 k kevyempää vastaan.
Muuten ei ole mitään syytä ettäkö naiset eivät olisi tervetulleita salille kamppailulajien pariin.- Bingo
Moni lienee havainnut, että naiset/tytöt edistyvät lajeissa miehiä hitaammin. Tässä ei ole mitään syrjintää tai sovinismia, vaikka jotkut miehet ja naiset haluavat sen niin ymmärtää. Itse järkeilen näin: miehet ovat keskimäärin fyysisesti suurempia ja vahvempia kuin naiset. Tästä seuraa muutama asia:
- jos henkinen laiskuus jätetään pois laskuista, mies jaksaa treenata enemmän kuin nainen
- mies kestää kipua enemmän, joten hän pelkää treenikaverin iskuja vähemmän
- miesten itsetunto on tällä alalla vahvempi, joten he "uskaltavat" tehdä tekniikat helpommin, eli eivät "häpeä" omaa tekniikkaansa
- naiset/tytöt aloittavat usein harjoittelun tyttökaverinsa kanssa, jolloin harjoittelusta EI TULE MITÄÄN...
Tietysti ylläoleviin huomioihin löytyy vastaesimerkkej. Tunnen itsekin naisia, jotka pieksisivät monta miestä helposti... Enkä todellakaan vastusta naisten ja tyttöjen kamppailulajiharrastusta, päinvastoin. Mainitsin vain pari tosiasiaa. Monasti tosin kamppailulajin aloittava nainen haluaa osoittaa kaikki stereotypiat vääriksi, mikä ilmenee hyvänä treenimotivaationa. Tällöin hän todennäköisesti päihittää miehet mennen tullen.
Pitäisikö naisten ja miesten treenata erikseen? Tuskin.- kysyn vaan
Onko naisten ja miesten kivunsiedosta tehty tutkimus, joka todistaa väitteesi naisten alemmasta kipukynnyksestä? Kivunsieto on yksilöllinen ominaisuus, johon suuresti vaikuttavat asennoituminen kipuun ja lapsuusaikana opittu suhtautuminen kipuun. Kamppaillessa kipukynnys on kaikilla niin korkealla, ettei sillä ole merkitystä kehittymisen kannalta.
On totta, että keskimäärin naiset ovat miehiä lihasvoimiltaan heikompia ja lyhyempiä. On olemassa tekniikoiden sovellutuksia, jotka eivät toimi, jos vastustaja on huomattavasti vahvempi tai pidempi. Kuitenkaan en näe mitään estettä naisen aloittaa kamppailulajia, jos asenne on vain kohdillaan. Haittaa jonkin ip-lajin harrastuksesta ei liene kenellekään. - tumppu
kysyn vaan kirjoitti:
Onko naisten ja miesten kivunsiedosta tehty tutkimus, joka todistaa väitteesi naisten alemmasta kipukynnyksestä? Kivunsieto on yksilöllinen ominaisuus, johon suuresti vaikuttavat asennoituminen kipuun ja lapsuusaikana opittu suhtautuminen kipuun. Kamppaillessa kipukynnys on kaikilla niin korkealla, ettei sillä ole merkitystä kehittymisen kannalta.
On totta, että keskimäärin naiset ovat miehiä lihasvoimiltaan heikompia ja lyhyempiä. On olemassa tekniikoiden sovellutuksia, jotka eivät toimi, jos vastustaja on huomattavasti vahvempi tai pidempi. Kuitenkaan en näe mitään estettä naisen aloittaa kamppailulajia, jos asenne on vain kohdillaan. Haittaa jonkin ip-lajin harrastuksesta ei liene kenellekään....tämä nyt on ihan mutua, mutta muistelen aiheesta tosiaankin tehdyn tutkimuksen ja sen mukaan naisten kipukynnys on miehiä korkeampi.
-T - Minttu
Edellinen kirjoitus on hölynpölyä. Että mies jaksaa enemmän kuin nainen ja .....! Asiahan on niin, että jos esim. miehet synnyttäisivät, olisivat he jo keksineet " vetoketjun". Nainen itseasiassa kestää enemmän kipua kuin miehet - miehet ovat pikkunarisijoita. Naisella on usein myös pidempi "urheilupinna".
Ja, nainen synnyttää jokaisen tulevan miestaistelija tähän maailmaan, kivulla! Siis turpa kiinni miehet ja arvostusta naisille. Naiset ovat hyviä kaikessa, myös kamppailulajeissa. Ainoa syy, miksi voi tulla ongelmia ko. lajeissa, on miehen suuri EGO. Naiset kunniaan. - Thaikku
Minttu kirjoitti:
Edellinen kirjoitus on hölynpölyä. Että mies jaksaa enemmän kuin nainen ja .....! Asiahan on niin, että jos esim. miehet synnyttäisivät, olisivat he jo keksineet " vetoketjun". Nainen itseasiassa kestää enemmän kipua kuin miehet - miehet ovat pikkunarisijoita. Naisella on usein myös pidempi "urheilupinna".
Ja, nainen synnyttää jokaisen tulevan miestaistelija tähän maailmaan, kivulla! Siis turpa kiinni miehet ja arvostusta naisille. Naiset ovat hyviä kaikessa, myös kamppailulajeissa. Ainoa syy, miksi voi tulla ongelmia ko. lajeissa, on miehen suuri EGO. Naiset kunniaan.Olen ylpeä vaimostani joka aloitti kamppailulajin kanssani ja hän on synnyttänyt meille pojan ilman epiduraalia. Mutta kipukynnys hänellä on kyllä synnytyksestä huolimatta hyvin alhaalla verrattuna muihin treenaaviin miehiin. Eli ensikäden tietoa ja kokemusta asiasta omaavana sanoisin että olet väärässä niin kipukynnyksesn kuin kestävyyden suhteenkin.
- Porkkis
tumppu kirjoitti:
...tämä nyt on ihan mutua, mutta muistelen aiheesta tosiaankin tehdyn tutkimuksen ja sen mukaan naisten kipukynnys on miehiä korkeampi.
-TItsekin muistaisin jonkin tutkimuksen, jonka mukaan naisten kipukynnys on suurempi. Mutta kannattaa miettiä että millaisessa olosuhteissa tutkimus on tehty? Jos se ei ole tehty kamppailuolosuhteissa(niinkuin epäilen), niin sillä tutkimuksella ei ole mitään merkitystä nyt tässä. Kamppailutilanteessa adrenaliini virtaa ja kipukynnys on huomattavasti korkeammalla joka ihmisellä.
- tumppu
Porkkis kirjoitti:
Itsekin muistaisin jonkin tutkimuksen, jonka mukaan naisten kipukynnys on suurempi. Mutta kannattaa miettiä että millaisessa olosuhteissa tutkimus on tehty? Jos se ei ole tehty kamppailuolosuhteissa(niinkuin epäilen), niin sillä tutkimuksella ei ole mitään merkitystä nyt tässä. Kamppailutilanteessa adrenaliini virtaa ja kipukynnys on huomattavasti korkeammalla joka ihmisellä.
...joa puhutaan keskiarvotapauksista, ei siitä 'meidän salin hiirulaisesta' tai kenestäkään muusta jomman kumman äärilaidan edustajasta, niin eikös korkeamman kipukynnyksen omaavaa saa tässäkin tilanteessa etua?
-T - jaa-a
Minttu kirjoitti:
Ja, nainen synnyttää jokaisen tulevan miestaistelija tähän maailmaan, kivulla! Siis turpa kiinni miehet ja arvostusta naisille. Naiset ovat hyviä kaikessa, myös kamppailulajeissa. Ainoa syy, miksi voi tulla ongelmia ko. lajeissa, on miehen suuri EGO. Naiset kunniaan.Kun nainen sanoo noin, häntä pidetään sankarina. Kun mies sanoo noin omasta sukupuolestaan, häntä pidetään sovinistina...
- Porkkis
tumppu kirjoitti:
...joa puhutaan keskiarvotapauksista, ei siitä 'meidän salin hiirulaisesta' tai kenestäkään muusta jomman kumman äärilaidan edustajasta, niin eikös korkeamman kipukynnyksen omaavaa saa tässäkin tilanteessa etua?
-TNiinhän se on. mutta pointtini olikin että jos miehellä erittyy taistelutilanteessa enemmän adrenaliinia joka vähentää kipua niin voisiko käydäkin niin että taistelutilanteessa miehen kipukynnys on korkeampi tai sitten samaa tasoa kuin naisella? eli mitenkä tuo tutkimus on tehty. Siihen tarvisi saada vastaus. Tutkimus on voitu tehdä ties millaisissa olosuhteissa.
- Isokokoinen mies
Itse olen nyt karaten alkeiskurssilla ja täytyy sanoa että joskus naiset toki ovat hieman kevyempiä mutta sama koskee myös monia miehiä. Usein treeneissä treenaan muutaman suutikokoisen miehen kanssa koska ei sellanen alle 70-kilonen mies harjotusvastustajana ole yhtään naista kummempi. Toisaalta hyvä tekniikka ja ennen kaikkea asenne voi varmasti tehdä pienikokoisesta ja vähemmän vahvasta miehestä tai naisesta vastustajan jonka kanssa en ihan heti ottais matsia. Seurassamme eräs senseikin on luokkaa 70 kiloa ja olen varma että ottaisin häneltä turpaan milloin tahansa vaikka olenkin isompi ja vahvempi. Siis yhteenvetona halusin sanoa että erilaiset kehotyypit voi kehittää hieman eri suuntiin (60-kilonen ei välttämättä voita painimalla 100-kiloista mutta keinoja kyllä on). Toisaalta pienikokoisuus tuo ketteryyttä jota voi käyttää hyväksi. Tekniikka siis ratkaisee ei pelkkä massa (todellakaan). Muistammehan kuinka viikinki halme otti turpaansa UFC-matsissa paljon itseään kevyemmältä kaverilta :)
Mainitsit budo-lajit joista en sano mitään kun ei ole kokemusta. Mutta itse harrastan potkunyrkkeilyä ja siellä on suunnilleen 50/50 naisia ja miehiä. Eikä taatusti syrjitä mitenkään! On myös tuttuja muissa pn-seuroissa ja samaa kuullut sieltäkin.
Treenatessa miehet toki ottavat hieman hellemmin kontaktia jos vastassa on nainen, mutta muuten ei ruveta erottelemaan. Yleensäkin miehet ja naiset treenaavat samaa sukupuolta olevan parin kanssa juuri voimaerojen takia mikä on täysin ymmärrettävää.
Jos itse treenannut miehen kanssa, olen pyytänyt käyttämään normaalisti (= kuten miehenkin kanssa) voimaa koska tositilanteessa juuri se on edessä. Se on omaa taitamattomuutta jos ei osaa ottaa vastaan oikein, väistää, blokata jne. ja silloin minä katson ansaitsevanikin hieman kipua. Parempi silloin kun oikeassa kamppailutilanteessa.
Yhteenveto: Syrjiminen sukupuolen takia on sen verran epäurheilijamaista ja epäammattimaista käytöstä, että en usko sellaista juurikaan esiintyvän. Tämä toki vain yhden harrastelijan mielipide, mutta ajattelinpa jakaa sen kanssasi. =)- Dragon
ei sillä ole väliä koolla, sukupuolella, kokemuksella, iällä, värillä, ulkonäöllä tai millään muulla, kamppailulajit sopii kaikille.
-Dragon- - AndyS
Kamppailulajien harrastaminen sopii naisille, mutta kaikki naiset eivät sovi kamppailulajiharrastajiksi. Eivät tosin sovi kaikki miehetkään, mutta sanoisin, että naisissa näitä tapauksia on enemmän.
Syitä on nähdäkseni kaksi. Ensinnäkin miehet ovat luonnostaan aggressiivisempia ja taisteluun suuntautuneempia mm. suuremman adrenaliininerityksensä takia. Toiseksi kulttuuriset tekijät antavat erilaiset lähtökohdat. Kilttityttö-asenteella ei oikein pärjää kamppailutilanteessa ja jos sitä on tuputettu kotona ja koulussa 20-30 vuotta, on kynnys päästä sen yli kova. Nykyisin monien tahojen kannustama uranaisideologia on tosin tässä suhteessa parempi. Miehen taas "kuuluu" olla kova äijä, joka tekee rankkoja päätöksiä ja menee vaikka läpi harmaan kiven. Tämä on paljon parempi henkinen lähtökohta kontaktilajeihin.
Sitten on tietysti fyysiset erot, joiden takia en mielelläni esim. itse harjoittele naisten kanssa. 50-kiloista naista ei yksinkertaisesti voi monottaa samalla voimalla, kuin 90-kiloista miestä ilman, että tapahtuu loukkaantumisia.- mää
Monesti kun (pääasiassa aloittelija) naiset ottavat sparria he pyytelevät anteeksi pariltaan jos saavat kunnon osuman :)
Minusta naiset tuovat kivan lisän reeneihin. Liika "äijä"-meiniki on aika peestä.
Tunnetusti kun monet miehet eivät tiedä mitä kevyt sparri on, tai että voima ei korvaa hyvää tekniikkaa :)
Hyvää naisten kanssa treenaamisessa on se että tottuu erillaisiin ja erikokoisiin vastustajiin. Totta kyllä on että naisten kanssa ei voi täydellä kontaktilla otella.
Huonona puolena on joidenkin naisten taipumus juoruiluun. On aika ärsyttävää kuunnella juoruja tai jotain meikkijuttuja kesken reenien.. - minä vain
mää kirjoitti:
Monesti kun (pääasiassa aloittelija) naiset ottavat sparria he pyytelevät anteeksi pariltaan jos saavat kunnon osuman :)
Minusta naiset tuovat kivan lisän reeneihin. Liika "äijä"-meiniki on aika peestä.
Tunnetusti kun monet miehet eivät tiedä mitä kevyt sparri on, tai että voima ei korvaa hyvää tekniikkaa :)
Hyvää naisten kanssa treenaamisessa on se että tottuu erillaisiin ja erikokoisiin vastustajiin. Totta kyllä on että naisten kanssa ei voi täydellä kontaktilla otella.
Huonona puolena on joidenkin naisten taipumus juoruiluun. On aika ärsyttävää kuunnella juoruja tai jotain meikkijuttuja kesken reenien..Tätä juttua lukiessa ein voinu kuin nauraa, ei se takia,että siinä olisi jotain mielestäni väärin, mutta kun luin tuon juoruilu jutun niin se oli aivan kuin meidän treeneistä... En ole aiemmin miettinytkään että se voisi treenikavereita häiritä.. No ei sen puoleen kyllä ne äijätkin siellä pulisee melkein yhtä paljon kuin me tytötkin..
Ja tuohon tyttöjen sopivuudesta kamppailulajeihin sanoisin sen verran, että ainakin meidän seurassa on yksilöllä enemmän väliä kuin sukupuolella, osa jätkistä ei edes aina halua treenata kanssani kun potkut tuntuvat sen verran pahasti.. Mutta olen myös huomannut etten itse tykkää treenata muutaman tytön kanssa, kun heitä tuntuu sattuvan vaikka kuinka hiljaa tekisi tekniikan,mutta kyllähän siinä oppii sitten liikerataa jos ei muuta..
- Tytsy
Itse harrastin budolaijia vuosikausia seurassa jossa oli minun lisäkseni vain yksi nainen. Tuli siis treenattua lähinnä miesten parina. Silloin kun painoluokka oli suurinpiirtein sama en kokenut sitä mitenkään ongelmaksi. Aika usein "vierailla" (ei siis oman seuran) miehillä joiden kanssa matsasi esim leireillä oli vähän ritarilliset otteet aluksi. Kyllä ne kuitenkin aika äkkiä tajusi että turpaan tulee ja lujaa jos ei ole tosissaan :-)
- Multika
Moniakin lajeja treenattuani en ole koskaan huomannut, että naisia mitenkään väheksyttäisiin tai hyljeksittäisiin. En edes usko, että huomaamattomuuteni johtuisi vain siitä, etten miehenä kiinnittäisi asiaan huomiota.
Sen sijaan olen kyllä törmännyt itsessäni dilemmaan samaan, joka jo onkin tullut esille. En ole erityisen pitkä, mutta punttisalilla on tullut hankittua kroppa joka ei ole "ihan pieni". Epäsuhta jonkun hennon naistreenaajan kanssa on jo psykologisestikin sellainen, että tekniikoissa vaistomaisesti tulee "naisvähennys" ellei sitä vastustamaan oikein keskity - ei vain oikein luonto anna periksi huitoa menemään samalla tavalla kuin jonkun ison karpaasin kanssa.
Asiahan on tietysti kaksipiippuinen: jos/kun naiset treenaavat itsepuolustusta, ei potentiaalisella hyökkääjällä tällaista "naisvähennystä" ole - toisaalta, jos naisia kohtelee aina "tasa-arvoisesti", niin treenithän ovat luonnollisten fyysisten voimaerojen vuoksi naisille huomattavasti raskaampia.
Kuinkas kollegoilla? Mätkittekö surutta naisia, kun treenis semmoista edellyttää?
Loppukevennyksenä mainittakoon "hupaisa" kokemukseni, jonka alati muistan. Eräissä Krav Maga-treenien slowfightissa vastaani asettui oikein perinteinen "kirjastontäti", taisi olla tiukka nutturakin päälaella. Kooltaan pikkuruinen, olemukseltaan kiltti ja arka.
Perskuta! Yksikään tekniikkani ei mennyt perille. "Tädin" väistöt ja torjunnat olivat aivan fantastisia, vastaliikkeet teräviä, oivaltavia ja tarkkoja. Kuonoon olis tullut tositilanteessa, ja rankasti. Vähän kylmäsi, kun on tuota botnea kamppailulajeista kertynyt kyllä aika rapeasti.- koljatti
Mulle kävi vähän smallaitti. Myöskin Krav Maga reenien lopuksi oli meillä pikkaisen lukkopaina itse harrastan myös bjj:tä ja kun olin vielä astetta alempien reeneissä pystyin pyörittelemään jopa jonkinverta isompia kavereita. Kolmantena parina minulle sattu semmonen päätä pienempi tyttö. Ajattlin heti että nyt voi ottaa vähän rennomin, mutta yllätys oli suuri kun tyttö kävi pääle kun peto ja joutu tekemään ihan töitä pärjätäkseen. Tämän jälkeen en ole naisia vähätellyt ainakaan painissa.
- Sanze
Itse olen harrastanut judoa yli 10 vuotta ja en ole törmännyt mihinkään sukupuolisiin syrjimisasioihin. Joskus on, että pienemmät pojat ei välttämättä halua olla pari, mutta se on ainoastaan iästä kiinni!! :)
Joskus kun olin pienempi, ja pojat olivat isompia, joutui valmentaja puuttumaan siihen, että minua ei heiteltäisi niin kovaa, kuin toisia poikia, koska naisen ruumiinrakenne jne. on erilainen kuin pojilla.
Eli näin meillä ja uskon, että suurimmassa osassa muissakin paikoissa naisia kohdellaan hyvin! - Pikkukyy
Vastauksena kysymykseesi voin kertoa omista kokemuksistani.
Olen harjoitellut itsepuolustuspainotteista lajia samalla dojolla 6 vuotta. Meillä harjoittelijoista naisia on n.30%. Lähtökohtana on tasa-arvoinen suhtautuminen kaikkiin harjoittelijoihin. Kuitenkin käytännössä ennakkoasenteet vaikuttavat jonkin verran. Meillä on muutamia todella hyviä/kovia naisia, ja heitä kohdellaan ihan samalla tavoin kuin hyviä/kovia miehiäkin. Eli huomio enemmänkin yksilöissä kuin sukupuolessa. Tämä ei kuitenkaan ole tullut itsestäänselvyytenä, jokainen nainen on joutunut tekemään paljon töitä saavuttaakseen arvostetun 'asemansa'. Alussa jokaisen miespuolisen parin kanssa joutui vähän todistelemaan ennen kuin alkoivat treenata kunnolla. Siinä auttoi ihan perus perkele-asenne. Nykyään ainoastaan jotkut alemmat vyöt suhtautuvat ylimielisesti :) Tosiasia on kuitenkin se että useimmat naiset meidänkin seurassa eivät tykkää treenata kovin kovaa. Itse olen sitä mieltä että oma treeni pitää aina suhteuttaa pariin, joten oli mies tai nainen, jos tiedän ettei pari tykkää kovasta kontaktista tai on muuten vähän arempi, harjoittelen sitten sen mukaan hiljempaa. Väistämättähän sitä nauttii enemmän harjoittelusta sellaisen parin kanssa jolla on suurinpiirtein sama asenne treeniin kuin itsellä, mutta jokaiselle varmaan näitä samanhenkisiäkin pareja löytyy, ainakin meillä on porukkaa laidasta laitaan niin fyysisiltä kuin henkisiltäkin ominaisuuksiltaan.
Ohjauksesta sen verran että ainakin meillä jokainen saa sen perusopetuksen ihan tasa-arvoisesti sukupuolesta riippumatta. Se että saa erikoishuomiota vaatii sitten osoitusta oikeasta harjoitteluasenteesta, pitkäjännitteisyydestä ja erityisestä sitoumuksesta lajiin / halusta oppia. Tämä yleensä ilmenee vasta vuosien harjoittelun myötä. Minulle suurin kunnianosoitus ja palkkio kovasta työstä ja taistelusta ennakkoluuloja vastaan oli kun tyylisuuntamme Suomen pääopettaja pyysi minua henkilökohtaiseksi oppilaakseen.
Olen joskus ulkomailla asuessani harjoitellut paikallisessa seurassa ja siellä sai kyllä purra huulta kun sensei heitteli seksistisiä juttujaan. Aina ihan sinimustana kotiin kun otin asiakseni todistaa että naisetkin osaavat treenata kovaa. Turhauttavaa ja typerää.
Elikkä mukaan vaan, varmasti löydät omanlaisesi porukan ja sieltä ihmisiä jotka harjoittelevat samalla asenteella kuin sinä. Jos olet sillä asenteella liikkeellä millä minä olin aloittaessani (minusta on mihin vaan, olen yhtä hyvä kuin miehet blaablaa) niin todennäköisesti joudut paljon töitä tekemään ja voit välillä turhautuakin mutta ON SE SEN ARVOISTA! - jore
Laitanpa nyt vielä tähän omankin mielipiteeni asiasta. Kaippa noi lajit sopivat kaikille, ei siinä mitään. Mutta mikä ainakin mua ärsyttää noissa treeneissä on se, että siellä on kaikki samassa. Siis riippumatta tasosta, sukupuolesta tai iästä. Jos sitä haluaisi treenata oikein kunnolla, niin se ei tuolla onnistu oikein millään. Ei esim lätkässäkään sm-liiga pelaajat treenaan samassa junnujen kanssa. Ainakin mun kannaltani naiset, lapset ja vanhukset ovat ihan pelkkää treeniajan haaskausta.
- Liiankin hyvin
Eli oon huomannu meidän karate seurassa tämmösen kehityksen viimeisen vajaan viiden vuoden aikana: aluksi naispuolisia treenaajia oli n.10% nykyään määrä taitaa olla jo yli 50%.
Riippuu täysin ihmisestä sopiiko treenaus vai ei. Jostain kumman syystä meidän karate seurassa suurin osa naispuolisista on n. 150-160 cm pituisia, ja heidän kanssaan treenaaminen on vaikeata, varsinkin jos on treenannut ensin 10 cm pidemmän 20 painavamman tyypin kans, ja ollut itse "pieni" treenaaja. ja sitten kun tulee 20 cm lyhyempi ja 40 kg kevyempi treenaajaa vastaan, ja tulee niin lähelle lyömään ja potkimaan, niin siinä on kovat paikat selvitä.
Eli tarkoittaa sitä, että naispuolisia vastaan pitää melkein kovempaa treenata kuin miespuolisia vastaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403057- 802801
- 1842428
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362155- 181476
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231403Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411396- 101274
- 131269
- 221241