rkp-läiset täällä käyttävät mielellään sanoja mongoli ja mongoloidi suomenkielisistä.
Näin sekaannuksella haluataan solvata suomea puhuvia.
Rkp:n keinot ovat likaisia.
rkp-läisen "mongoli" ja mongoloidi"-sanojen tietoinen
7
2562
Vastaukset
- tietoa-o
Sana "mongoloidi" tarkoittaa:
"Downin oireyhtymä tai Downin syndrooma (aiemmin myös mongolismi tai mongoloidi idiotia) on koostava nimitys trisomia 21-nimisen kromosomihäiriön aiheuttamille piirteille. Siihen kuuluu joukko suurempia ja pienempiä selkeästi tunnistettavia rakenteellisia tunnusmerkkejä, kuten pienempi fyysinen koko ja tiettyjä tunnistettavia kasvonpiirteitä. Myös tavallista heikommat älylliset kyvyt kuuluvat Downin syndroomaan, mutta niiden taso vaihtelee paljon ja jotkut Down-ihmiset ovat lähes normaalilla älykkyystasolla.
Oireyhtymä on nimetty vuonna 1866 sen kuvanneen brittiläisen lääkärin John Langdon Downin mukaan. Hän oivalsi ensimmäisenä joitakin heikkolahjaisia potilaita yhdistävät fyysiset piirteet ja kuvasi ne. Hän nimitti oireyhtymän mongolismiksi. Vuonna 1959 ranskalainen lastenlääkäri ja perinnöllisyystieteilijä Jérôme Lejeune tunnisti sen aiheuttajaksi kromosomi 21 trisomian. Ensimmäinen suositus oireyhtymän nykyisestä nimestä annettiin vuonna 1961 Isossa-Britanniassa.[1]
Downin oireyhtymää esiintyy suurin piirtein saman verran kaikkialla maailmassa: yhdellä 650 – 1 100 elävänä syntyneestä lapsesta. Suomessa Downin syndrooma havaitaan arviolta yhdellä 800 tai 1000 syntyvästä lapsesta. Vuosittain heitä syntyy Suomessa noin 100. [2] Äidin korkealla iällä raskauden aikana on voimakas yhteys oireyhtymään, mutta vaihteluun lienee muitakin syitä.
Down-vauva tunnistetaan raskauden aikana lapsivesitutkimuksen avulla tai syntymän jälkeen fyysisten tunnusmerkkien perusteella. Lopullinen tunnistus tehdään verikokeen avulla. Lapsen kasvaessa todetaan usein viivästymiä kaikkien kehitysalueiden suhteen, usein myös vähäisiä tai keskiasteisia kehityshäiriöitä. Ne haittaavat esimerkiksi oppimista, liikkumista ja kielellisiä kykyjä sekä kykyä huolehtia itsestään, asua itsenäisesti tai olla taloudellisesti riippumaton. Pienellä osalla todetaan vakavaa tai syvää henkistä jälkeenjääneisyyttä." - lisäää
"Mongolidinen rotu eli keltainen rotu[1] on ulkonäköön tai fyysisiin ominaisuuksiin perustuvassa luokituksessa käytetty nimitys oletetulle ihmisrodulle, johon on katsottu kuuluvaksi lähinnä Keski- ja Itä-Aasian kansat, mongolidit. Lisäksi on mongolidiseen rotuun usein luettu kuuluviksi intiaanit.[1]
Tähän rotuun luetuille kansoille tyypillisiä fyysisiä ominaisuuksia ovat kellertävän ruskea iho, suora musta tukka ja silmän yläluomen ns. mongolipoimu eli epikantus, huomattavat poskiluut sekä vähäkarvaisuus. Tällaiset piirteet ovat tyypillisiä Keski- ja Itä-Aasian väestölle.[2][3] Lisäksi on mongolidiseen rotuun usein luettu kuuluviksi intiaanit.[1]
Käsite on historiallinen. Useiden tietosanakirjojen mukaan nykyisin käsitettä mongolidi pidetään useimmiten vanhentuneisiin rotuteorioihin perustuvana ja mahdollisesti ainakin englannissa halventavana.[4]Unesco on jo vuonna 1950 suositellut termistä "rotu" luopumista ihmispopulaatioista puhuttaessa.[5] Myöhemmin muun muassa American Anthropological Associationin ja Yhdysvaltain tiedeakatemian the Institute of Medicinen mukaan mongolidin tai negridin kaltaisilla rotujaotteluilla ei ole minkäänlaista biologista pohjaa.[6][7]. Nykyaikaisessa genetiikassa yleisimmin käytetty käsite on aasialainen.
Jotkut tiedeyhteisön jäsenet katsovat rotujaottelun edelleen hyödylliseksi. Muun muassa filosofi Michael Levin on esittänyt, että rotu on yhä edelleen hyödyllinen käsite ja rotukäsitteen kritiikkiä motivoivat enemmän poliittiset kuin tieteelliset syyt.[8] Vuonna 1996 eräässä yhdysvaltalaisessa tieteellisessä julkaisussa mongolidin, negroidin ja europidin kaltaisia käsitteitä käytti yli neljäsosa artikkeleista, joskin niiden esiintyvyys oli laskenut koko 1900-luvun ajan.[9] Vuonna 1985 tehdyn mielipidemittauksen mukaan ihmisrotujen olemassaoloon uskoi yli puolet biologeista, kehityspsykologeista ja fyysisistä antropologeista [10] Vuonna 1999 uusitussa kyselyssä fyysistä antropologeista enää 31 % ja kulttuuriantropologeista 20 % uskoi rotuihin biologisena käsitteenä.[11]
1800-luvun lopulta ja 1900-luvun alkuun saakka suomalaiset luokiteltiin saksalaisen tieteen piirissä mongolidiseen rotuun kuuluviksi, tämä todettiin virheelliseksi ja suomalaisen rotututkimuksen yhtenä tavoitteena 1900-luvun alussa oli kumota tämä väite. Saamelaiset luokiteltiin mongolideiksi, mutta suomalaisten katsottiin kuuluvan europidiseen itäbalttilaiseen rotuun.[12]"- ylpeä suomal
Uskoisin, että down-syndroomaa tavataan suomessa keskimäärin enemmän kuin muualla, koska lestadiolaisuuden vaikutus alue on Suomi. Down-lapset ovat aivan hurmaavia.
- viirusilmät
ylpeä suomal kirjoitti:
Uskoisin, että down-syndroomaa tavataan suomessa keskimäärin enemmän kuin muualla, koska lestadiolaisuuden vaikutus alue on Suomi. Down-lapset ovat aivan hurmaavia.
Ei pidä paikkaansa. Suomessa syntyy vuosittain n.100 Down-lasta, joten heitä on 1 kpl. Jokaista 600 elävänä syntynyttä kohti. Maailmalla luku on 1 / 650 - 1100.
Suomessa siis syntyy VÄHEMMÄN Down-lapsia kuin maailmalla keskimäärin.
Miksi "ylpeä suomal" luuli että heitä on enemmän??
Erästä asiaa olen ihmetellyt. Miksi niin monella ruotsalaisella on hieman ylöspäin vinot simät? Ei nyt ihan "mongolisilmät", mutta samanlaiset kuin esim. Christer Petterssonilla ( Palmen ampuja?).
http://fi.wikipedia.org/wiki/Christer_Pettersson - näin nekrun
Minä kyllä uskon ihmisrotujen olemassaoloon ja uskoni saa vahvistuksen joka kerta kun matkustan bussilla.....
- dawn dawn...
viirusilmät kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Suomessa syntyy vuosittain n.100 Down-lasta, joten heitä on 1 kpl. Jokaista 600 elävänä syntynyttä kohti. Maailmalla luku on 1 / 650 - 1100.
Suomessa siis syntyy VÄHEMMÄN Down-lapsia kuin maailmalla keskimäärin.
Miksi "ylpeä suomal" luuli että heitä on enemmän??
Erästä asiaa olen ihmetellyt. Miksi niin monella ruotsalaisella on hieman ylöspäin vinot simät? Ei nyt ihan "mongolisilmät", mutta samanlaiset kuin esim. Christer Petterssonilla ( Palmen ampuja?).
http://fi.wikipedia.org/wiki/Christer_PetterssonSuomessa siis syntyy ENEMMÄN down-vammaisia kuin maailmalla keskimäärin / vastasyntyneet . Niin kyllä syntyy kaikkialla Euroopassa, mm. Ruotsissa 170 lasta vuosittain, joten ei Suomi poikkea mitenkään tästä ryhmästä.
Syykin tiedetään. Lapset tehdään Euroopassa vanhana, mikä nostaa mahdollisuuden down-vammaisuuteen moninkertaiseksi. - Degeneraatio.
ylpeä suomal kirjoitti:
Suruväestössä taas esiintyy selvästi degeneraatiota eli sisäsiittoisuutta johtuen liian pienestä ja suljetusta populaatiosta.
Näin on nimenomaan syrjäseuduilla, mutta kaupunkikeskuksissa sitä ei suruilla esiinny johtuen seka-avioliitoista suomalaisten kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185171- 472839
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302478Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231819- 1181647
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101610Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231334Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101298- 961197