uskonaskel hyvä hellarifoorumi

laakerikuula

Viime päivinä tämä foorumi on erottunut muista siinä, että siellä on todella keskusteltu vaikeista asioista mm. Uskovan seksielämästä. Miten sen saa puhtaaksi eikä himolliseksi. Petri Paavola lupasi kirjoittaa ohjeen.

26

436

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mielenkiintoinen nä

Mielenkiintoinen näkemys ! :)

Siis Paavola joka siellä johtaa todella ja jonka oppeja uskotaan, antoi seuraavan todistuksen yhdestä Suomi 24:n ketjusta ja keskustelijoista:

"Syy miksi tuon tämän esille on se, että en aio osallistua siihen riitaan ja toraan, mikä tuosta ketjusta tulee esille. Jos joku haluaa keskustella kanssani ilman riidanhaastamista, niin minut tavoittaa sivuillani olevien yhteistietojen sekä anna palautetta sivun kautta. Olen avoin keskustelemaan jokaisen kanssa, jos se on vain on mahdollista ilman riitaa ja toraa sekä katkeruutta."

" En pakene, enkä pelkää mitään, mutta on viisautta välttää riita ja tora sekä suuri negatiivisuus, joka ketjusta huokuu. Jos jollakulla on asiaa ja haluaa kysellä minulta asioista (mitä uskon, mitä opetan, miten ymmärrän sen ja sen asian jne.), niin minuun voi ja saa ottaa yhteyttä.

Ps. Jos joku haluaa, niin hän voi välittää tämän viestin kyseiseen suomi24.fi ketjuun, kunhan tekee sen selväksi ettei se ole minun lähettämäni, koska en aio osallistua tuollaiseen riitelyyn mitä tuolla uskovatkin harrastaa."

Siis koko ketju perustuu katkeruuteen ja riidanhaluisuuteen ja toraamiseen, ja keksutelijat samoin !

Eli KAIKEN ja KAIKKI TÄÄLLÄ Petri siis tuomitsi katkeriksi toraajiksi ja riitelijöiksi !

Tämä ei riittänyt vaan hänen hännystelijänsä kirjoittivat seuraavaa:

"Sama tunne on täällä suomi24 palstaa kohden ,että siellä Jumalan sana tulee enemmän rienatuksi kun minkäänlaista vastuuta ei ole ateistien puolelta vaan siellä voi puhua mitä sattuu .Siksi pysyn pois mielelläni,koska näen enemmän olevan haittaa kuin hyötyä siitä foorumista."

"Suoli24 on yksi viemäri koko sivusto, en suosittele yrittämään asiallista keskustelua kyseisellä sivulla..."

"
      Näin se on, täynnä kaiken maailman ihme huutelijoita jotka pelleilevät ja alkavat jauhaa jotain aivan käsittämätöntä tekstiä viesteihinsä. Hirveä paikka."

Eli KOKO Suomi24 on siis SUOLI ja VIEMÄRI !

Ja Petri siis itse ei kehoita korjaamaan vääriä todistuksia vaan on hiljaa, eli siten allekirjoittaa nuo herjaukset ITSE !

Siis tämä juuri kertoo sen, mistä olen kirjoittanut, eli "hyvät veljet" saavat toimia väärin ja kirjoittaa vääriä todistuksia YLEISTÄMÄLLÄ, kuten Petri itsekin, eli kuten opettaja toimii, toimivat oppilaat sen esimerkin mukaan !

Siis Suomi 24:ssä on paljon kirjoittajia, ja tuo tyyli on rasismia, eli KAIKKI tuomitaan vääriksi muutamien väärien toimien kautta ja vuoksi !

Siis läjäpäin vääriä todistuksia lähimmäisistä, eli vastoin ihan perus käskyä, Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi, mutta tuollaista KAIKKIEN nipussa tuomitsemista harjoittavat siis ne, jotka ovat ja toimivat puoluehengessä !

Siis puoluehenkisen tyyli ja tapa on seuraava:

"Me hyvät ja pyhät ja Totuuden omaavat, ja nuo VIHOLLISET väärät ja epäpyhät ja valheessa elävät ! "

Koko tässä kirjoittelussa ja toiminnassa tuo puoluehenkisyys tulee ilmi, ja siten vielä joku sanoo tässä, että uskonaskel on hyvä foorumi ! :(

Kyllä sokeuden täytyy olla syvää, kun arvio on noin pielessä ! :(

• someilija liisa

Mutta alkuperäiseen aiheeseen: siellä on ollut oikeasti hyvää keskustelua. Tutustu

• samaltasivulta

Eräs asia ja näkökulma on myös hyvä tuoda esille liittyen tuohon suomi24.fi keskusteluun. Koska minä kirjoitan, opetan ja puhun julkisesti, niin totta kai minua pitää tutkia ja koetella sekä suostua avoimeen keskusteluun, jos se vain on mahdollista ilman riitaa, toraa ja katkeruutta. Suomessa kirjoittaa ja on julkisesti esillä monia uskovia kuten esimerkiksi Leo Meller, Helena Penttilä, Tapani Suonto jne. Heidänkin toimintaansa ja puheita tulee tutkia ja koetella, kuten jokaisen uskovan toimintaa ja puheita tulee koetella. On kuitenkin jokseenkin selvää ettei kukaan voi vaatia Leoa, Helenaa tai Tapania vastaamaan opetuksistaan, puheistaan ja toiminnastaan sekä henkilökohtaisista suhteistaan muihin uskoviin puitavaksi suomi24.fi palstalla. On ihan varmaa, että jos sellainen keskustelu pitäisi käydä heidän kanssaan, niin sen näyttämö ja paikka olisi ihan varmasti joku muu kuin suomi24.fi palsta, jossa moni asiaankuulumaton hämmentää ketjuja sekä kuka tahansa voi nimimerkin takaa kertoa mitä tahansa. Jos tällaista avointa keskustelua tulee käydä, niin sen tulisi tapahtua avoimesti, niin että jokainen henkilö on tunnistettavissa omaksi itsekseen, eikä nimettömäksi nimimerkiksi. Sellainen keskustelu voidaan käydä vain siten, että jokainen keskustelija tulee paikalle paljastaen oman henkilöllisyytensä.

Jos jollakin on hampaankolossa jotakin Leoa, Helenaa tai Tapania kohtaan tai joku on eri mieltä heidän kanssaan heidän opetuksistaan, jota he julkisesti opettavat, niin eihän kukaan voi vaatia heitä tulemaan vastailemaan ja keskustelemaan suomi24.fi palstalle. Ainoa oikea polku ja tie on ottaa heihin henkilökohtaisesti yhteyttä sekä siten avoimesti keskustella heidän kanssaan. Sama tie ja polku tulee kulkea, jos haluaa keskustella minun kanssani.

Edellä mainituista syistäkin johtuen suomi24.fi palsta ei ole oikea paikka tällaiselle keskustelulle. Jos minun kanssa haluaa keskustella, niin minun saa yhteyden sivujeni kautta. Näyttää siltä, että kaikki uskovat eivät ymmärrä mikä on minkäkin keskustelun tapahtumapaikka ja näyttämö. Jumala siunatkoon suomi24.fi:ssä olevia uskovia sekä antakoon heille voimia ja viisautta keskustella siellä, niin kuin on Jumalan tahto.

• nimimerkki vain
        samaltasivulta kirjoitti:

Eräs asia ja näkökulma on myös hyvä tuoda esille liittyen tuohon suomi24.fi keskusteluun. Koska minä kirjoitan, opetan ja puhun julkisesti, niin totta kai minua pitää tutkia ja koetella sekä suostua avoimeen keskusteluun, jos se vain on mahdollista ilman riitaa, toraa ja katkeruutta. Suomessa kirjoittaa ja on julkisesti esillä monia uskovia kuten esimerkiksi Leo Meller, Helena Penttilä, Tapani Suonto jne. Heidänkin toimintaansa ja puheita tulee tutkia ja koetella, kuten jokaisen uskovan toimintaa ja puheita tulee koetella. On kuitenkin jokseenkin selvää ettei kukaan voi vaatia Leoa, Helenaa tai Tapania vastaamaan opetuksistaan, puheistaan ja toiminnastaan sekä henkilökohtaisista suhteistaan muihin uskoviin puitavaksi suomi24.fi palstalla. On ihan varmaa, että jos sellainen keskustelu pitäisi käydä heidän kanssaan, niin sen näyttämö ja paikka olisi ihan varmasti joku muu kuin suomi24.fi palsta, jossa moni asiaankuulumaton hämmentää ketjuja sekä kuka tahansa voi nimimerkin takaa kertoa mitä tahansa. Jos tällaista avointa keskustelua tulee käydä, niin sen tulisi tapahtua avoimesti, niin että jokainen henkilö on tunnistettavissa omaksi itsekseen, eikä nimettömäksi nimimerkiksi. Sellainen keskustelu voidaan käydä vain siten, että jokainen keskustelija tulee paikalle paljastaen oman henkilöllisyytensä.

Jos jollakin on hampaankolossa jotakin Leoa, Helenaa tai Tapania kohtaan tai joku on eri mieltä heidän kanssaan heidän opetuksistaan, jota he julkisesti opettavat, niin eihän kukaan voi vaatia heitä tulemaan vastailemaan ja keskustelemaan suomi24.fi palstalle. Ainoa oikea polku ja tie on ottaa heihin henkilökohtaisesti yhteyttä sekä siten avoimesti keskustella heidän kanssaan. Sama tie ja polku tulee kulkea, jos haluaa keskustella minun kanssani.

Edellä mainituista syistäkin johtuen suomi24.fi palsta ei ole oikea paikka tällaiselle keskustelulle. Jos minun kanssa haluaa keskustella, niin minun saa yhteyden sivujeni kautta. Näyttää siltä, että kaikki uskovat eivät ymmärrä mikä on minkäkin keskustelun tapahtumapaikka ja näyttämö. Jumala siunatkoon suomi24.fi:ssä olevia uskovia sekä antakoon heille voimia ja viisautta keskustella siellä, niin kuin on Jumalan tahto.

Jos julkisesti arvioi toisten toimia eksytyksiä paljastaen ja kirjoituksiaan levitellen ympäristöönsä, eikä pidä niitä salassa, julkisesti voidaan arvioida silloin omiakin toimia ja opetusta. Tällä palstalla on ollut Paavolan opetusta esillä, silloin myös opettajan toimet on arrvioinnin alaisena.

Jos yksityisyyttä haluaa, on parasta siirtyä opettajan toimesta syrjään, pitää kantaa vastuuta myös henkilökohtaisesti ja olla arvioinnin alaisena.

T. Ei opetteja.

• Liisa, otin JO pari
        someilija liisa kirjoitti:

Mutta alkuperäiseen aiheeseen: siellä on ollut oikeasti hyvää keskustelua. Tutustu

Liisa, otin JO pari esimerkkiä siitä, miten siellä asioita käsitellään puoluehengessä !

Siis pitäisikö yhä lisää näitä esimerkkejä tuoda tänne arvioitavaksi ?

Siis alkuperäinen aihe oli siis se, että onko uskonaskel hyvä ja oikein toimiva foorumi ?

Ja toiseksi muuten uskonaskel ei ole nähdäkseni mikään hellari foorumi !

Petri ei kuulu helluntailaisiin, vaan on ulkopuolella herätys liikeiden ja kirkkokuntien !

Hänen opetuksensa on siis, että hellutailaisuus on puolue ja lahko, ei oikea Seurakunta !

• Selitysten mestari
        samaltasivulta kirjoitti:

Petri on selitysten mestari, aina häneltä löytyy selityksiä !

Ne eivät lopu, mutta on siis hyvä tutkia hänen asioitaan ja toimiaan laajemmin, niin Totuus lopulta paljastuu !

Olen JO Petri ketjussa kirjoittanut tästäkin asiasta ja aiheesta, eli Petrillä on itselleen eri säännöt, kuin mitä hän muille määrää !

Petri itse on myöntänyt kirjoittaneensa tuntemattomana ja nikin takaa, eli hänen on ihan turha vaatia muilta omalla nimellä pelkästyään esiintymistä, jota hän siis tuossa kirjoituksessaan vaatii !

Tämä tälläinen on kaksinaamaisuutta ja farisealaisuutta, eli muilta vaaditaan jotain mihin ei itsekään kyetä, eikä haluta suostua !

Muita siis syytetään sellaisesta johon ITSE syyllistytään !

Mutta minua siis ei Petri enää kykene hämäämään, sillä ollen toimensa käytännössä nähnyt, eli hänen toimensa eivät ole minulta ENÄÄ salassa !

Mutta tälläistä kieroa toimintaa ja selityksiä siis Petrillä riittää, ja monia jotka eivät häntä ja toimiaan tunne, hän voi vielä hämätä !

• Liisa, otin JO pari kirjoitti:

Liisa, otin JO pari esimerkkiä siitä, miten siellä asioita käsitellään puoluehengessä !

Siis pitäisikö yhä lisää näitä esimerkkejä tuoda tänne arvioitavaksi ?

Siis alkuperäinen aihe oli siis se, että onko uskonaskel hyvä ja oikein toimiva foorumi ?

Ja toiseksi muuten uskonaskel ei ole nähdäkseni mikään hellari foorumi !

Petri ei kuulu helluntailaisiin, vaan on ulkopuolella herätys liikeiden ja kirkkokuntien !

Hänen opetuksensa on siis, että hellutailaisuus on puolue ja lahko, ei oikea Seurakunta !

>>Hänen [Petri Paavola] opetuksensa on siis, että hellutailaisuus on puolue ja lahko, ei oikea Seurakunta !

• Täällä on monta,jolla on asiaa Golgatalle.Sellainen joka tekee arvion jostakin täytyy olla kanttia tulla itsekin arvioitavaksi.Itse olen ollut kovinkin kriittinen ja kantaa ottava.Toki jos sanan valossa löytyy vääryyttä pitää ojentaa.Omassa tunnossa on tapahtunut joku häirintyminen ja on tunnepuoleltaan ajelehtiva,silloin sen huomaa parhaiten,kun ei osaa iloita,mitä Kristus on meissä saanut aikaan.Uskallan tunnustaa olen hyvinkin kova tekemään arvioita,vaikka se ei sisäistä henkeäni ja uskoa rakenna.Tässä yritän tehdä parannusta ja siltikin epäonnistun.Onneksi on armollinen Jumala,joka ymmärtää maailman parantajia ja tämänpäivän farisealaisia senverran hyvin,että kehoittaa nytkin täällä olevia tutkimaan omaa sisintään ja sana edessä tulee peilatuksi millaista tekoa olemme.

• Tuskin kenenkään muun "opettajan" opetuksia on linkitetty tälle palstalle niin paljon kuin Petri Paavolan.Linkittäjänä tietenkin opettaja itse sekä hänen opetuslapsensa. Ja nyt kun Paavolan opetuksia koetellaan palstalla, Paavola kannattajineen loukkaantuu siitä.

Petri Paavola kirjoittelee myös muille helluntailaisuus -keskustelupalstoille kaikkea mahdollista taivaan ja maan väliltä. Näkökulma asioihin on hänellä selvästi helluntailais-karismaattinen. Kun asia on näin, on aivan selvää että hänen opetuksiaan arvostellaan ja nimenomaan vapaalla Helluntailaisuus -palstalla. Petri Paavola on myös julkisuuden henkilö, joksi hän on itsensä opetuksillaan itse korottanut. Näin hän on vielä tarkemman seulonnan kohteena ja julkisuuden henkilönä voidaan keskustella myös hänen persoonastaan.

Petri Paavolan olisi kannattanut miettiä ennen "opettajaksi" ryhtymistään sitä, että kaikki eivät ole hänen kanssaan samaa mieltä asioista. Opettajaksi ryhtyessään hänen olisi pitänyt tietää, että altistuu samalla arvostelulle. Petri Paavola voi keskittää jatkossa opetustehtävänsä hänen omalle "paavolalais-suuntauksen" Uskonaskel -foorumilleen. Jos luonne ei kestä arvostelua, on silloin paras lopettaa kirjoittelu ja linkittäminen muille hengellisille palstoille kokonaan.

• Huomaatteko mikä

Huomaatteko mikä "hyökkäys" alkoi sen jälkeen, kun Petri kommentoi täällä käytävää keskustelua ?

Siis nyt linkitetään massana Petrin opetuksia, ja markkinoidaan uskonaskelta, ja puolustellaan Petriä ja hänen toimiaan ihan urakalla !

Siis koko porukka on mobilisoitu, ihan kuten JO kirjoitin, eli Petri toimillaan aiheutti tämän opetuslapsiensa hyökkäyksen, eli usutti nämä lapsensa tänne !

Tämäkin toimintatapa on NIIIIN Petri Paavolaa, eli omia käsiä hän ei likaa, vaan usuttaa muut asialle ovelasti !

• Nimimekki vain

Lahkolaisuus on sitä, että se henkilöityy liikaa yhden/yksien, IHMISTEN ympärille. Ihmiset eivät ymmärrä, että Jumala ei koskaan aseta ketään ihmistä toisten yläpuolelle.

• sokeus...

Uskonaskel foorumissa on samoja piirteitä kuin amerikassa olevissa lahkoissa, joissa johtaja voi johtaa seuraajansa vaikka mihin uskomuksiin. Jopa joukkoitsemurhaan.

Hekään eivät näe johtamistaan, vaan ylistävät johtajaansa.

• meneejännäksi
      • frenchroast

Ihanan rakastava meininki tuolla foorumilla, ihan tulin hyvälle tuulelle kuinka anteeksipyydetään ja anteeksiannetaan.

Tästä voisi ottaa esimerkkiä tääläkin ;)

• Hienoa kyllä olisi s
        frenchroast kirjoitti:

Ihanan rakastava meininki tuolla foorumilla, ihan tulin hyvälle tuulelle kuinka anteeksipyydetään ja anteeksiannetaan.

Tästä voisi ottaa esimerkkiä tääläkin ;)

Hienoa kyllä olisi se, että sydämestä pyydettäisiin anteeksi täälläkin !

Sanoin sydämestä, siksi, että olen JO nähnyt noita korulauseita liikaa Petrin yhteydessä, eli pintaa vain, ja taustalla kytee !

Siis kun kerran asioita ei kunnolla käsitellä, niin ne tahtovat nousta yhä uudestaan pintaan, eli maton alle lakaisu ei hävitä ongelmia jotka ovat olemassa ja siellä taustalla häiritsevät !

Ne siis nousevat aika ajoin esiin sieltä maton alta, mihin ne tuolla tyylillä on ennenkin lakaistu !

Siis tuollakin forkalla on taas ongelmansa, ja nyt oli kukkotappelun ensimmäinen osa, eli kuka onkaan lopulta sen tunkion kukko ?

Niitä taisteluja olen vierestä katsonut monen monta kertaa, ja foorumeita on suljettu ja uusia avattu uudella nimellä ja lopulta on ollut taas kukkona Petri, joka sitten on asettanut ylläpitäjät sun muut tehtäviin, joita hän itse ei halua hoitaa, mutta mitenköhän nyt käy site adminin Jannen kanssa ?

Minä en tunne Jannea enkä muitakaan modeja vain millä nimikkeellä sitten kulkevatkin ?

Siis itse toivon, että en aiheuttanut tuota kukkoilua sillä, kun sanoin uskonaskelta Petrin foorumiksi, se voi ottaa luonnon päälle, jos Janne on ajatellut toisin, ja se taas voi aiheuttaa pientä nokitusta ?

Masa ja Petrihän nokittelivat aikoinaan ja Masa pani "raudan" vastavana ja omistajana forkan kiinni, ja sitten säädettiin ja Petri siinä tohinassa syrjäytti vanhemmat veljet ylläpidosta ja otti vanhimman paikan kuten hän halusikin.

Mutta Petri siis haluaa olla se partiarkka, joka vain sanoo silloin tällöin painavan sanansa, mutta hän ei siis halua osallistua paimentamiseen, näin siis omien sanojensa mukaan ja niin hän on toiminutkin !

Mutta jos siis tutkimme Apostoli Paavalia, niin hän kaikkein vanhimpana juuri huolehti ja paimensi kaikkia rakkaita lapsiaan ja huolehti seurakuntakurin pidosta !

Mistä Petri siis on mallinsa ottanut ?

Mutta mielenkiintoista on jatkossa nähdä se, mitä kuohuntaa uskonaskeleessa jatkossa on ja pitävätkö joidenkin luulot paikkansa, vai tiedänkö minä kokemuksesta hieman enemmän ?

Ja kaikki tämä on arvailua ja perustuu siis aikasempiin kokemuksiin ja siihen tietoon, että ainakaan Petri ei ole muuttanut toimintatapojaan tähän päivään mennessä, ikävä kyllä ! :(

• hienootoimintaa

Ei tullutkaa draamaa ja riitaa.

• voivoit

Yhä oudommassa valossa näyttäytyy muutamien jutut. Taitaa se nokkaporo juttu olla totta.

• hellaririku

Täälläkin pitäisi olla niin, että pyydämme anteeksi ja siunaamme toisen. Ja lähetämme terveisiä vaimoille ja lapsille. Emmekä hauku toisia.

On kyllä niin, että jos emme kuulu mihinkään laajempaan seurakuntaan, niin muodostuu 1-2 miehen oppiseuroja ("ministry"), jotka kertovat saaneensa juuri oikean tulkinnan raamatun ilmoutuksiin ja ovat koetelleet opin. Sitten kun näillä on eri tulkintoja, niin tuomitaan toinen. Ei oo helppoo.

• kannatetaantätä

Hyvä hellaririku. Siunataan ei haukuta.

• ronsomatic

Joo annetaan toisillemme rakkaudessa anteeksi mitä ovatkin rikkoneet !

Siunausta kaikille veljille ja sisaruksille Kristuksen ruumiissa, olette minulle rakkaita ja tärkeitä vaikka välillä itsekin keskustelen epäkunnioittavasti, teen siitä parannuksen ja tahdon olla rauhassa ja rakkaudessa veljien ja sisarten kanssa vaikka ei kakesta samaa mieltä aina ollakkaan.

Jumalan siunausta vaan kaikille teille rakkaille!

• Röllötys

Minäkin lähen siunauksen linjoille.

Pitäs enemmän siunata ku vihata, vihaa on jo taprpeeks.

• rauhansanomanjumala

..and so the revolution began.. :) pitäkää rauha keskenänne veljet (ja sisaret) ja olkoon teillä suola itsessänne :)

• Mitä se suola on

Mitä se suola on ja miten vaikuttaa ?

• suolaa joskus laitamme lähimmäisemme avonaisiin haavoihin,sitä tuo suola on.

• pellervokoskil

Uskonaskelessa on et omaisia keskusteluja. Välill se oli kuollut kun kaikki oli savustettu ulos. Nyt siellä kerrotaan hiiriunia ja ilmestyksiä oikean puhtaan uskon puoltajalta. Raamattuosiossa puolletaan moniavioisuutta. Tätä ei vastusteta modejen toimesta. Onko linja muuttunut

• Pyhitetty.HELL.sisar

Seksi on syntiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      107
      2705
    2. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2375
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      21
      2270
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1846
    5. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1600
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      167
      1324
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      277
      1138
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1014
    9. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1004
    10. Omalääkäri hallituksen utopia?

Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      178
      930
    Aihe