Amerikan esikoisuudesta lähteneille tehdyt sivut löytvät täältä
http://rds.yahoo.com/S=2766679/K="old apostolic lutheran"/v=2/SID=e/TID=QSSH_35/l=WS1/R=1/H=0/IPC=eu/SHE=0/SIG=115ds3cfs/*-http://lefttheoalc.blogspot.com/
Mielenkiintoiset sivut
25
2469
Vastaukset
- el kirahwi
Mielenkiintoine sivu, vaikka sisältöä vaikutti ainakin ensinäkemältä olevan varsin vähän. Itsekin olen vähän "pelännyt" samaan suuntaan tietyisti sivulla mainituista OALC:in piirteistä. Amerikan esikoislestadiolaisuus (OALC) on minun kokemukseni mukaan hyvin lämmin yhteisö, mutta se on lämmin hyvin sisäänpäinlämpiävällä tavalla. Ikävää että kyseinen henkilö on kokenut välttämättömäksi irtautua OALC:ista.
- vl2003
Seurasitko linkkejä sivulle, jossa keskustelu alkoi vanhasta valokuvasta ja jatkui sitten kunnon riitelynä?
Ei pitäisi sortua uskomaan muista sellaisia asioita, mitä meistä (vanhoillisista) itsestämmekin paikkaansapitämättömästi väitetään, mutta kysynpä kuitenkin:
Voisiko olla, että Amerikan (tai jopa Suomenkin) esikoislestadiolaisuudessa todellakin varoitellaan (discourage) Raamatun lukemisesta omin päin?
Tämähän on yksi Suomessa vanhoillisuuteen liitetyistä perättömistä kestoväitteistä. - vl2003
Laitan tuon riitelykeskustelulinkin erikseen tähän alle.
http://web.archive.org/web/20030728125328/www.pasty.com/discuss/messages/313/961.html?SundayMay1120030438am - el kirahwi
vl2003 kirjoitti:
Seurasitko linkkejä sivulle, jossa keskustelu alkoi vanhasta valokuvasta ja jatkui sitten kunnon riitelynä?
Ei pitäisi sortua uskomaan muista sellaisia asioita, mitä meistä (vanhoillisista) itsestämmekin paikkaansapitämättömästi väitetään, mutta kysynpä kuitenkin:
Voisiko olla, että Amerikan (tai jopa Suomenkin) esikoislestadiolaisuudessa todellakin varoitellaan (discourage) Raamatun lukemisesta omin päin?
Tämähän on yksi Suomessa vanhoillisuuteen liitetyistä perättömistä kestoväitteistä.En käynyt vielä siellä linkeissä. Pitää mennä katsomaan...
Pidän mahdollisena, että suureen joukkoon saattaa mahtua sellaistakin, että varoteltaisiin lukemasta itsenäisesti Raamattua, mutta mitenkään tavallista se ei voi olla Amerikassakaan. Muistan olleeni pari vuotta sitten erään talon pihalla järjestetyssä keskustelutilaisuudessa Amerikassa. Ja siellä paikallinen saarnaaja kyseli ensin nuorilta, ja joitain paikalla olleilta vanhemmilta, mitä Raamatun kirjaa he lukevat eniten. Kun kaikki olivat vastanneet (monet sanoivat lukevansa aika vähän, mutta monilla oli myös joku favoriittikirja), niin saarnaaja sanoi kysymyksensä tarkoituksena olleen herättää kaikki ajattelemaan, miten olisi hyvä lukea Raamattua paljon enemmän. Joten tämän kokemuksen pohjalta ainakaan ei tuntuisi siltä, että itsenäistä Raamatun lukemista kehotettaisiin välttämään Amerikassakaan.
Olen joskus kertonutkin, mutta tämä itsenäisen Raamatun lukemisen pahana pitäminen oli ensimmäinen asia, jonka opin vanhoillislestadiolaisuudesta, kun vanhempi veljeni väitti, että vanhoillislestadiolaiset eroavat esikoislestadiolaisista siinä, että vl:t eivät saa lukea Raamattua itse. Mutta sittemmin kyseinen väite on kumottu vl:ien toimesta moneen kertaan... :) - vl2003
el kirahwi kirjoitti:
En käynyt vielä siellä linkeissä. Pitää mennä katsomaan...
Pidän mahdollisena, että suureen joukkoon saattaa mahtua sellaistakin, että varoteltaisiin lukemasta itsenäisesti Raamattua, mutta mitenkään tavallista se ei voi olla Amerikassakaan. Muistan olleeni pari vuotta sitten erään talon pihalla järjestetyssä keskustelutilaisuudessa Amerikassa. Ja siellä paikallinen saarnaaja kyseli ensin nuorilta, ja joitain paikalla olleilta vanhemmilta, mitä Raamatun kirjaa he lukevat eniten. Kun kaikki olivat vastanneet (monet sanoivat lukevansa aika vähän, mutta monilla oli myös joku favoriittikirja), niin saarnaaja sanoi kysymyksensä tarkoituksena olleen herättää kaikki ajattelemaan, miten olisi hyvä lukea Raamattua paljon enemmän. Joten tämän kokemuksen pohjalta ainakaan ei tuntuisi siltä, että itsenäistä Raamatun lukemista kehotettaisiin välttämään Amerikassakaan.
Olen joskus kertonutkin, mutta tämä itsenäisen Raamatun lukemisen pahana pitäminen oli ensimmäinen asia, jonka opin vanhoillislestadiolaisuudesta, kun vanhempi veljeni väitti, että vanhoillislestadiolaiset eroavat esikoislestadiolaisista siinä, että vl:t eivät saa lukea Raamattua itse. Mutta sittemmin kyseinen väite on kumottu vl:ien toimesta moneen kertaan... :)Ok. Kylläpä minua nyt nolottaisi, jos olisin mennyt lankaan. Tuossa alla olevan linkin takana on mielenkiintoinen (pitkä) nettiväittely. Vaihda kieli suomeksi, korvaa OALC-sanat SRK:lla, vaihda amerikkalaiset paikannimet suomalaisiin ja sinulla on kooste lestadiolaisuus- ja vanhoillislestadiolaisuuspalstojen sisällöstä parin viime vuoden ajalta. Usko tai älä, siellä käsitellään kaikki mahdollinen alkaen huonosta lapsenhoidosta ja suurperheistä ilottomuuteen, ulkopuolisten hyljeksimiseen, internetiin, tv:hen ja "vain me" -oppiin saakka.
- el kirahwi
vl2003 kirjoitti:
http://web.archive.org/web/20030728125328/www.pasty.com/discuss/messages/313/961.html?SundayMay1120030438amLuin kirjoitukset linkin takana ja oivalsin, että kyseessä saattaa olla jopa serkkuni. Hän on naispuolinen, naimisissa, lapsia, asuinpaikka Battle Ground, WA, eronnut yhdessä miehensä kanssa OALC:ista noin pari vuotta sitten. Joten kaikki tuntomerkit täsmäävät... Onko maailma niin pieni?
- vl2003
el kirahwi kirjoitti:
Luin kirjoitukset linkin takana ja oivalsin, että kyseessä saattaa olla jopa serkkuni. Hän on naispuolinen, naimisissa, lapsia, asuinpaikka Battle Ground, WA, eronnut yhdessä miehensä kanssa OALC:ista noin pari vuotta sitten. Joten kaikki tuntomerkit täsmäävät... Onko maailma niin pieni?
En osaa ottaa kantaa tuohon, mutta mikseipä voisi olla? Varmasti merkillinen tunne, kun huomasit tuon.
Ilmeisesti Amerikan esikoisten seurakuntaoppi on hyvin lähellä Suomen vanhoillisten seurakuntaoppia. - Pientä rajaa
vl2003 kirjoitti:
En osaa ottaa kantaa tuohon, mutta mikseipä voisi olla? Varmasti merkillinen tunne, kun huomasit tuon.
Ilmeisesti Amerikan esikoisten seurakuntaoppi on hyvin lähellä Suomen vanhoillisten seurakuntaoppia.Epäilen että erehdyt seurakuntaopinkin suhteen, eivät he niin hairahtuneita ole, että olisivat omanvanhurskauden opissa tulleet ryvetettyä. Kyllä Amerikan esikoiset ovat kaikista lähimpänä Ruotsin-lapin Esiloisia eli ns. länsiläisiä. Ruotsin-lapin esikoiset ovat hyvin kaukana vanhoillisisten opetuksista niin opillisesti kuin ulkonaisestikin. Esikoisuudessa saarnataan puhdas evankeliumi, eikä siihen ole sotkettu vanhoillisten ihmisoppeja, kurinpitokokouksia.
- rauha s
Pientä rajaa kirjoitti:
Epäilen että erehdyt seurakuntaopinkin suhteen, eivät he niin hairahtuneita ole, että olisivat omanvanhurskauden opissa tulleet ryvetettyä. Kyllä Amerikan esikoiset ovat kaikista lähimpänä Ruotsin-lapin Esiloisia eli ns. länsiläisiä. Ruotsin-lapin esikoiset ovat hyvin kaukana vanhoillisisten opetuksista niin opillisesti kuin ulkonaisestikin. Esikoisuudessa saarnataan puhdas evankeliumi, eikä siihen ole sotkettu vanhoillisten ihmisoppeja, kurinpitokokouksia.
on kerrottu mainitsemistasi kokouksista.
- vl2003
Pientä rajaa kirjoitti:
Epäilen että erehdyt seurakuntaopinkin suhteen, eivät he niin hairahtuneita ole, että olisivat omanvanhurskauden opissa tulleet ryvetettyä. Kyllä Amerikan esikoiset ovat kaikista lähimpänä Ruotsin-lapin Esiloisia eli ns. länsiläisiä. Ruotsin-lapin esikoiset ovat hyvin kaukana vanhoillisisten opetuksista niin opillisesti kuin ulkonaisestikin. Esikoisuudessa saarnataan puhdas evankeliumi, eikä siihen ole sotkettu vanhoillisten ihmisoppeja, kurinpitokokouksia.
Jos kuitenkin pysytään siinä aiheessa, jota minä kommentoin, eli seurakuntaopissa. Noita sivuja lukemalla minulle tuli sellainen käsitys, että OALC olisi hyvin tiukasti väittämässä, että kaikista kirkoista (mukaanlukien muut apostolisluterilaiset kirkot) vain he ovat oikein uskova seurakunta. Tämähän on Suomen (ja toki Amerikankin) vanhoillislestadiolaisten käsitys. Tämä käsitys ei sitäpaitsi tullut OALC:stä eronneen henkilön kirjoituksista, vaan sellaisen henkilön kirjoituksista, joka ainakin esiintyi OALC:n jäsenenä.
Millainen siis on sinun mielestäsi Amerikan esikoisten seurakuntaoppi? Poikkeaako se Suomen ja/tai Pohjois-Ruotsin esikoisuuden vastaavasta?
Ei siis nyt puhuta ulkonaisesta tapakulttuurista tai muusta, - el kirahwi
vl2003 kirjoitti:
Ilmeisesti Amerikan esikoisten seurakuntaoppi on hyvin lähellä Suomen vanhoillisten seurakuntaoppia.Minullakin on sellainen kuva, että amerikkalaiset el:t saattavat keskimäärin ottaa tiukemmin kantaa muiden uskoon kuin suomalaiset. Joten siinä mielessä seurakuntaoppi siellä on ehkä vähän enemmän samaan suuntaan kuin vanhoillislestadiolaisuudessa. Tosin Amerikan sisällä esiintyä tietynlaista vaihtelua, varsinkin kulttuurillisesti, mutta saattaa olla myös joitain opillisia juttuja. Seurakuntaoppiin liittyen kuulin kerran yhdestä tapauksesta, jossa amerikallainen esikoislestadiolainen oli oppinut pitämään ALC:ilaisia (ns. pikkuesikoiset eli rauhansanalaiset) oikeina uskovaisina, mutta muutti mieltään ruotsalaisten "valistuksen" vaikutuksesta. Joten ilmeisesti seurakuntaoppi ei sielläkään ole ihan kaikilta osin kovin jyrkkä. Mutta pääsääntöisesti siis OALC on heille "the Church" kuten niiden keskutelun aiheena olleiden sivujen pitäjä asian ilmaisi.
- Eslest
vl2003 kirjoitti:
Jos kuitenkin pysytään siinä aiheessa, jota minä kommentoin, eli seurakuntaopissa. Noita sivuja lukemalla minulle tuli sellainen käsitys, että OALC olisi hyvin tiukasti väittämässä, että kaikista kirkoista (mukaanlukien muut apostolisluterilaiset kirkot) vain he ovat oikein uskova seurakunta. Tämähän on Suomen (ja toki Amerikankin) vanhoillislestadiolaisten käsitys. Tämä käsitys ei sitäpaitsi tullut OALC:stä eronneen henkilön kirjoituksista, vaan sellaisen henkilön kirjoituksista, joka ainakin esiintyi OALC:n jäsenenä.
Millainen siis on sinun mielestäsi Amerikan esikoisten seurakuntaoppi? Poikkeaako se Suomen ja/tai Pohjois-Ruotsin esikoisuuden vastaavasta?
Ei siis nyt puhuta ulkonaisesta tapakulttuurista tai muusta,Kyllä niin laajalti kuin Amerikan esikoisuutta siellä käymättömänä tunnen, eksklusiivinen ajattelu on virallisen seurakuntaopin pohjana. Eri asia on sitten, että siellä on tapaamieni henkilöiden kanssa käymistäni keskusteluista päätellen yksilöllistä, virallisesta linjasta poikkeavaa ajattelua.
Amerikkalaiset esittävät kyllä kirjeissään yms. virallisissa yhteyksissä olevansa täysin Ruotsin Lapin virallisen linjan takana. Eksklusiivisuus sulkee pois jokseenkin kategorisesti kaikki muut kristilliset kirkot ja kirkkokunnat. - migu-el
vl2003 kirjoitti:
Ei siis nyt puhuta ulkonaisesta tapakulttuurista tai muusta,Kyllä esikoisuudessakin esiintyy "vain me" oppia, paikoin vielä aika runsaastikin... Itsekään en tiedä toista seurakuntaa jossa saarnattaisi yhtä puhdas ja autuaaksi tekevä jumalan sana. Mutta tuomion jätän kuitenkin Herralle muista hengellisistä liikkeistä.
- vl2003
Eslest kirjoitti:
Kyllä niin laajalti kuin Amerikan esikoisuutta siellä käymättömänä tunnen, eksklusiivinen ajattelu on virallisen seurakuntaopin pohjana. Eri asia on sitten, että siellä on tapaamieni henkilöiden kanssa käymistäni keskusteluista päätellen yksilöllistä, virallisesta linjasta poikkeavaa ajattelua.
Amerikkalaiset esittävät kyllä kirjeissään yms. virallisissa yhteyksissä olevansa täysin Ruotsin Lapin virallisen linjan takana. Eksklusiivisuus sulkee pois jokseenkin kategorisesti kaikki muut kristilliset kirkot ja kirkkokunnat.Kiitos vastauksista, sinä ja miguel alempana.
Mikä on Ruotsin Lapin esikoisuuden virallinen linja? Ymmärsinkö oikein viestistäsi, että siellä eksklusiivisuus olisi vähempänä tai kokonaan puuttuisi? - pohjanakka
migu-el kirjoitti:
Kyllä esikoisuudessakin esiintyy "vain me" oppia, paikoin vielä aika runsaastikin... Itsekään en tiedä toista seurakuntaa jossa saarnattaisi yhtä puhdas ja autuaaksi tekevä jumalan sana. Mutta tuomion jätän kuitenkin Herralle muista hengellisistä liikkeistä.
Luulisin, että vanhoillislestadiolaisen ja esikoislestadiolaisen seurakuntanäkemyksen väliltä löytyy yhtäläisyyksiä, näkyvin ero taitaa olla se, että esikoislestadiolaiset voivat tervehtiä kaikkia Jumalan rauhan-tervehdyksellä eivätkä siten ainakaan ensitapaamisella rajaa tapaamaansa henkilöä Jumalan valtakunnan ulkopuolelle.
Omasta kokemuksestani voin sanoa, että vaikeaa olisi suositella toiselle muuta kuin itse hyväksi havaitsemaansa. Tuntuisi melko vaikealta neuvoa etsiväistä ihmistä muualle kuin sinne, mistä on itse avun löytänyt. Tästä huolimatta on voinut kuitenkin elämänsä varrella kohdata oman piirin ulkopuolella eläviä ihmisiä, joidenka kanssa on kokenut olevansa samalla tavalla uskomassa ja myös kokenut Hengenyhteyden.
Esikoislestadiolaisuudessa minulta ei vaadita parannusta väärästä seurakuntaopista( siis siitä, että olen sanonut pitäväni uskovaisena myös vanhoillislestadiolaisia sukulaisiani), siellä ei tosin myöskään kehoteta muualle menemään, vaan pysymään siinä, missä on Hengen ja elämän saanut.
Olen niin luottavainen, että uskon, että Pyhä Henki tämän seurakuntaopin minulle toisin kirkastaa, jos väärässä olen. Pääasiahan on se, että lahjaksi saamani usko säilyy. - asian vierestä taisi
pohjanakka kirjoitti:
Luulisin, että vanhoillislestadiolaisen ja esikoislestadiolaisen seurakuntanäkemyksen väliltä löytyy yhtäläisyyksiä, näkyvin ero taitaa olla se, että esikoislestadiolaiset voivat tervehtiä kaikkia Jumalan rauhan-tervehdyksellä eivätkä siten ainakaan ensitapaamisella rajaa tapaamaansa henkilöä Jumalan valtakunnan ulkopuolelle.
Omasta kokemuksestani voin sanoa, että vaikeaa olisi suositella toiselle muuta kuin itse hyväksi havaitsemaansa. Tuntuisi melko vaikealta neuvoa etsiväistä ihmistä muualle kuin sinne, mistä on itse avun löytänyt. Tästä huolimatta on voinut kuitenkin elämänsä varrella kohdata oman piirin ulkopuolella eläviä ihmisiä, joidenka kanssa on kokenut olevansa samalla tavalla uskomassa ja myös kokenut Hengenyhteyden.
Esikoislestadiolaisuudessa minulta ei vaadita parannusta väärästä seurakuntaopista( siis siitä, että olen sanonut pitäväni uskovaisena myös vanhoillislestadiolaisia sukulaisiani), siellä ei tosin myöskään kehoteta muualle menemään, vaan pysymään siinä, missä on Hengen ja elämän saanut.
Olen niin luottavainen, että uskon, että Pyhä Henki tämän seurakuntaopin minulle toisin kirkastaa, jos väärässä olen. Pääasiahan on se, että lahjaksi saamani usko säilyy.mennä... No ehkäpä kokemukseni voi jopa jotakuta kiinnostaa.
Amerikkalaisia sivuja lukiessani mielessä kävi ajatus, että avoin keskustelu eri asioista ei taitaisi olla pahitteeksi esikoislestadiolaisuudessakaan...ei savua ilman tulta, mutta kärpäsestähän oli tehty härkänen. Ymmärtääkseni suurin osa keskustelijoista(jotka siis arvostelivat OAL:aa eivät olleet olleet henkilökohtaisessa kontaktissa kirkon jäseniin ja olettamuksia oli syntynyt kuulopuheidenkin perusteella. Mutta keskustellaan ! - Nahkuri1
asian vierestä taisi kirjoitti:
mennä... No ehkäpä kokemukseni voi jopa jotakuta kiinnostaa.
Amerikkalaisia sivuja lukiessani mielessä kävi ajatus, että avoin keskustelu eri asioista ei taitaisi olla pahitteeksi esikoislestadiolaisuudessakaan...ei savua ilman tulta, mutta kärpäsestähän oli tehty härkänen. Ymmärtääkseni suurin osa keskustelijoista(jotka siis arvostelivat OAL:aa eivät olleet olleet henkilökohtaisessa kontaktissa kirkon jäseniin ja olettamuksia oli syntynyt kuulopuheidenkin perusteella. Mutta keskustellaan !Keskustelin joitakin vuosia sitten erään amerikkalaisen esikoislestadiolaisen "vaikuttajan" kanssa. Hän rajasi kategoorisesti ulos kaikki muut uskovat, myös muihin lestadiolaissuuntiin kuuluvat. Pelastusta ei ollut muualla kuin "esikoisten seurakunnassa", jolla hän tarkoitti OALC:tä.
vl2003 kirjoitti:
Kiitos vastauksista, sinä ja miguel alempana.
Mikä on Ruotsin Lapin esikoisuuden virallinen linja? Ymmärsinkö oikein viestistäsi, että siellä eksklusiivisuus olisi vähempänä tai kokonaan puuttuisi?... viestini oli ehkä hiukan epäselvä tuolta osin kuin asia jäi epäselväksi. Niin paljon (siis aika paljon) kuin viimeisten kymmenen vuoden aikana olen kuunnellut Lapin saarnaajia, seurakuntaoppi on entisestään tiukentunut ja on lähes ehdottoman eksklusiivinen. Mukaan esikoisiksi tunnustautuvien lisäksi hyväksytään kait vaan pienet lapset ja vajaamieliset, noin suurin piirtein.
Oma käsitykseni on, että 'te eriseuraiset' (huomaa puolilainausmerkit) olette kokolailla hännillä taivasjonossa, mitä Lapinmaan käsityksiin tulee. Ehkä kuitenkin ennen hellareita, jehovia ja mormoneja. Argghh, tuntuu irvokkaalle edes puhua näistä.- Pöppö
el kirahwi kirjoitti:
En käynyt vielä siellä linkeissä. Pitää mennä katsomaan...
Olen joskus kertonutkin, mutta tämä itsenäisen Raamatun lukemisen pahana pitäminen oli ensimmäinen asia, jonka opin vanhoillislestadiolaisuudesta, kun vanhempi veljeni väitti, että vanhoillislestadiolaiset eroavat esikoislestadiolaisista siinä, että vl:t eivät saa lukea Raamattua itse. Mutta sittemmin kyseinen väite on kumottu vl:ien toimesta moneen kertaan... :)Olen kuullut jonkun el-tuttuni sanovan tyyliin, että ei tule paljon Raamattua luettua ja ehkä parempi, ettei sitä rupeakaan omin päin tulkitsemaan, koska siinä voi pian tulkita väärinkin. Nih, monissa lahkoissahan ei ole IN käyttää omia aivoja. Anteeks kaikki eeällät, jos kärjistän, mutta kaukaa näkee joskus asioita, joita ei läheltä näe, ja joskus voi nähdä omiaanki, itsekukin.
Btw. Oisko lisää linkkejä ulkomaisiin EL:ään tai miksei VL:äänkin liittyviin sivustoihin tai keskustelupalstoihin? On käyneet Suomen sivut ahtaiksi... tai ainakin ruksan portit ja omat hameet varsin ahtaiksi. - Pöppö
vl2003 kirjoitti:
http://web.archive.org/web/20030728125328/www.pasty.com/discuss/messages/313/961.html?SundayMay1120030438am"I was told a few years ago, that "only her husband is allowed to see her crowning glory" and that is why they do the buns."
Yeah. Ei voi olla totta. Ei härregud. - vl2003
asian vierestä taisi kirjoitti:
mennä... No ehkäpä kokemukseni voi jopa jotakuta kiinnostaa.
Amerikkalaisia sivuja lukiessani mielessä kävi ajatus, että avoin keskustelu eri asioista ei taitaisi olla pahitteeksi esikoislestadiolaisuudessakaan...ei savua ilman tulta, mutta kärpäsestähän oli tehty härkänen. Ymmärtääkseni suurin osa keskustelijoista(jotka siis arvostelivat OAL:aa eivät olleet olleet henkilökohtaisessa kontaktissa kirkon jäseniin ja olettamuksia oli syntynyt kuulopuheidenkin perusteella. Mutta keskustellaan !Kuten sanoin, niin vaihdapa noista kirjoituksista OALC SRK:ksi niin meillä on kooste lestadiolaisuuspalstan keskusteluista viimeiseltä parilta vuodelta.
Juuri kuten sanoit:
"osa keskustelijoista(jotka siis arvostelivat OAL:aa eivät olleet olleet henkilökohtaisessa kontaktissa kirkon jäseniin ja olettamuksia oli syntynyt kuulopuheidenkin perusteella." - vl2003
Eslest kirjoitti:
... viestini oli ehkä hiukan epäselvä tuolta osin kuin asia jäi epäselväksi. Niin paljon (siis aika paljon) kuin viimeisten kymmenen vuoden aikana olen kuunnellut Lapin saarnaajia, seurakuntaoppi on entisestään tiukentunut ja on lähes ehdottoman eksklusiivinen. Mukaan esikoisiksi tunnustautuvien lisäksi hyväksytään kait vaan pienet lapset ja vajaamieliset, noin suurin piirtein.
Oma käsitykseni on, että 'te eriseuraiset' (huomaa puolilainausmerkit) olette kokolailla hännillä taivasjonossa, mitä Lapinmaan käsityksiin tulee. Ehkä kuitenkin ennen hellareita, jehovia ja mormoneja. Argghh, tuntuu irvokkaalle edes puhua näistä.Kiitos vastauksesta. Mielenkiintoista kuulla, että virallinen linja on sama kuin vanhoillislestadiolaisilla. Ilmeisesti yksilötasolla tuosta kuitenkin lipsutaan enemmän kuin meillä.
- sana vajaamielinen korvattu
Eslest kirjoitti:
... viestini oli ehkä hiukan epäselvä tuolta osin kuin asia jäi epäselväksi. Niin paljon (siis aika paljon) kuin viimeisten kymmenen vuoden aikana olen kuunnellut Lapin saarnaajia, seurakuntaoppi on entisestään tiukentunut ja on lähes ehdottoman eksklusiivinen. Mukaan esikoisiksi tunnustautuvien lisäksi hyväksytään kait vaan pienet lapset ja vajaamieliset, noin suurin piirtein.
Oma käsitykseni on, että 'te eriseuraiset' (huomaa puolilainausmerkit) olette kokolailla hännillä taivasjonossa, mitä Lapinmaan käsityksiin tulee. Ehkä kuitenkin ennen hellareita, jehovia ja mormoneja. Argghh, tuntuu irvokkaalle edes puhua näistä.asianmukaisemmalla termillä, esim kehitysvammainen...vajaamielistermi poistettiin aikanaan sen negatiivisen leiman vuoksi.
- Eliza
Ryhmävalokuva sisältää maailman koreutta, maailman henkeä koreuden muodossa. On hienot puvut, hatut, mirrit, krakat ja polkkatukat.
Koen että niillä ei suinkaan osoitettu menestystä vaan niillä osoitettiin irtiotto "rääsysaarnaajista", esikoisten seurakunnasta jota Raattamaa aina puolusti.- Hadassa
Joka uskonsuunnassa on erilaisia ihmisiä, niin myöskin niitä, jotka ovat Jumalan lapsia kuin niitä, jotka ovat vain suunnan/kirkon jäseniä, eräät elävät ulkoisesti oikeaa elämää, toiset eivät edes ulkoisesti, mutta on myös niitä, jotka rakastavat Jumalaa.
Siksi on väärin lähteä tuomitsemaan koko uskonsuuntaa joidenkin ihmisten elämän perusteella. Todellisuus kuitenkin on, että erityisesti vapaissa suunsuurimmassa osassa uskonsuunnista on hyvin harvoilla ihmisillä jäljellä JUMALAN PELKOA, joka on äärimmäisen tärkeä Jumalan silmissä. Synti hyväksytään, ja valkaistaan kuollut armolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
No Purra missäs ne työpaikat ovat?
Niinhän sinä väitit, että sinun puuhasi lisäävät 100 000 uutta työpaikkaa. Oliskohan jo aika myöntää että olet ollut vää3392220VOIKO MITÄÄN MIELIPUOLISEMPAA ENÄÄ EHDOTTAA?
NATO:n pääsihteeri Mark Rutte ja EU:n Kaja Kallas ehdottavat että euroopan maiden eläkevarat ja Terveydenhoito varat käy3251396MTV: Harvinainen haastattelu: Peltsi paljastaa Osmon elämästä julkkiksena: "Aika paljon tullut..."
Ihanat Peltsi ja Osmo . Tällä isällä ja pojalla on kyllä erityisen lämmin suhde. Isä ja poika kertovat väleistään ja pa91043Sofiallako rakkaus rakoilee? Missä rillirakas?
Ukkeli taisi saada tarpeekseen Sofiasta ja lähti vaimon ja vauvan luo.1891002- 68983
Tiedän meidän molempien pitävän toisistamme
Siitä huolimatta näen tuhat eri vaihtoehtoa siitä, mikä menee pieleen yhteydenoton jälkeen. En kiusaa, härnää tai lupaa33955- 54955
- 111839
Voi kun tietäisin mitä
Sinä olet. Ajattelen sinut hyvin helläksi ja välittäväksi. Siihen rakastuin. Mutta sitten se toinen puoli, miksi?51838Kerro yksi positiivinen kokemus kaivatusta
Voi tunnistaa. Jos ei ole positiivista, voi kertoa negatiivisen. Ne ehkä jää mieleen paremmin.35756