Joskus onnettomuuden syynä on vesiliirtoon joutuminen, onko onnettomuuden syynä se että autoilija teki jotain väärin, olisiko onnettomuus ollut estettävissä.
Tiedustelisin millainen on oikea toimintatapa vesiliirtoon joutuessa ja miten ei saisi toimia siinä tilanteessa.
Vesiliirto
43
3543
Vastaukset
- Runttaaja
Jos auto lähtee vesiliirtoon, niin kuljettaja on ajanut väärää tilannenopeutta.
Toimintatavoista jotain tuolla: http://www.pohjola.fi/Turvatori/Liikenneturvallisuus/Autoilu/SaaJaKeliriskit/vesisade.htm- Nuori nainen
Niin, siis alkusyy vesiliirtoon joutumisessa se liian suuri tilannenopeus. Itselläni Lahden mottoritiellä pimeällä ja rankassa vesisateessa auto lähti kolme kertaa liirtoon, vaikka nopeutta ei ollut kuin 80km/h, jos sitäkään.
Eipä sitä voi aina tietää milloin auto lähtee liirtoon... kiitti linkistä ja ohjeista, noin suurinpiirtein olen toiminut, samoin kuin liukkaalla kelillä talvella jos auto lähtee käsistä. - Jarlmari.
Nuori nainen kirjoitti:
Niin, siis alkusyy vesiliirtoon joutumisessa se liian suuri tilannenopeus. Itselläni Lahden mottoritiellä pimeällä ja rankassa vesisateessa auto lähti kolme kertaa liirtoon, vaikka nopeutta ei ollut kuin 80km/h, jos sitäkään.
Eipä sitä voi aina tietää milloin auto lähtee liirtoon... kiitti linkistä ja ohjeista, noin suurinpiirtein olen toiminut, samoin kuin liukkaalla kelillä talvella jos auto lähtee käsistä.Jos autosi todella lähti useammankin kerran vesiliirtoon, eikä se jo todista että nopeutta on liikaa niihin olosuhteisiin.
Mikä se on kun kuvitellaan, että ainahan voi ajaa ainakin 80 nopeudella, eihän se ole mitään. Sitten ihmetellään kuinka se ojaan liukui.
HUOM Osta keväällä uudet kesärenkaat, nykyiset taitavat olla liian kuluneet, yksi syy vesiliirtoon. - Baanaukko
Nuori nainen kirjoitti:
Niin, siis alkusyy vesiliirtoon joutumisessa se liian suuri tilannenopeus. Itselläni Lahden mottoritiellä pimeällä ja rankassa vesisateessa auto lähti kolme kertaa liirtoon, vaikka nopeutta ei ollut kuin 80km/h, jos sitäkään.
Eipä sitä voi aina tietää milloin auto lähtee liirtoon... kiitti linkistä ja ohjeista, noin suurinpiirtein olen toiminut, samoin kuin liukkaalla kelillä talvella jos auto lähtee käsistä.sinä aiemmin ihmettelit köröttelijöitä. Onko sun ajokortti viikon vai kaksi vanha?
- Nuori nainen
Jarlmari. kirjoitti:
Jos autosi todella lähti useammankin kerran vesiliirtoon, eikä se jo todista että nopeutta on liikaa niihin olosuhteisiin.
Mikä se on kun kuvitellaan, että ainahan voi ajaa ainakin 80 nopeudella, eihän se ole mitään. Sitten ihmetellään kuinka se ojaan liukui.
HUOM Osta keväällä uudet kesärenkaat, nykyiset taitavat olla liian kuluneet, yksi syy vesiliirtoon.että nopeutta oli liikaa, vaikka hiljensin joka kerta, vettä tuli kaatamalla ja lisäksi oli iltapimeä.
Myös renkaat kuluvat nopeasti kun paljon ajokilometrejä on takana. Menevät kyllä vaihtoon keväällä. - Nuori nainen
Baanaukko kirjoitti:
sinä aiemmin ihmettelit köröttelijöitä. Onko sun ajokortti viikon vai kaksi vanha?
aiemmin kertomani tilanne ei välttämättä johdu vesisateesta tms. senhän silloin ymmärtäisi. Jotkut köröttelevät sillä hyvälläkin kelillä, mitä lie maisemia katselevat?
A BE C-korttini on jo useamman vuoden vanha. - Patu33
Nuori nainen kirjoitti:
että nopeutta oli liikaa, vaikka hiljensin joka kerta, vettä tuli kaatamalla ja lisäksi oli iltapimeä.
Myös renkaat kuluvat nopeasti kun paljon ajokilometrejä on takana. Menevät kyllä vaihtoon keväällä.Liikenneihmiset neuvookin vaihtamaan renkaat kesän lopulla, jotta syysateisiin saadaan paras pinta. Oikeasti lähes kaikki ajaa renkaat alle neljän millin ennen kuin vaihtaa niitä uusiin.
- niko
Hyvät ohjeet, kiitos linkistä. Itselleni ne oli tutut jutut, noin olen joskus menetellyt ja vielä tässä terveenä ja ehjänä kirjoittelen. Pahinta on ryhtyä tekemään jotain äkkinäistä, kyllä se kitka sieltä löytyy kun vauhti omia aikojaan laskee, siis ei jarrutuksella vaan itsestään...
Ei se vesiliirto mikään ihmejuttu ole, pahinta tietysti, jos se tapahtuu mutkassa, itselleni se on ne muutamat kerrat tapahtunut suoralla tiellä. - Oldschool
Patu33 kirjoitti:
Liikenneihmiset neuvookin vaihtamaan renkaat kesän lopulla, jotta syysateisiin saadaan paras pinta. Oikeasti lähes kaikki ajaa renkaat alle neljän millin ennen kuin vaihtaa niitä uusiin.
"Oikeasti lähes kaikki ajaa renkaat alle neljän millin ennen kuin vaihtaa niitä uusiin."
No yleensä, nimittäin ne ovat kuitenkin lailliset aina johonkin 1,6mm asti, vai paljonkohan tuo raja nyt olikaan.
Jännä juttu on, että näköjään sillä uran syvyydellä ei ole märkäpidon kanssa läheskään niin paljoa väliä kuin riittävän tuoreella kumiseoksella. Joku seitsemän vuotta vanha rengas on täysin toivoton kostealla säällä vaikka uraa olisi senttitolkulla, kun taas hyvä vuoden vanha rengas pitää jämptisti märällä asfaltilla vaikka uraa ei olisi nimeksikään.
Siinä vaiheessa kun vettä tulee taivaalta lätäköiksi asti, tulee se uran syvyys toki mukaan kuvioihin, mutta normaalilla sadekelillä kumin tuoreus on ehdottomasti avainasemassa.
Hyvä nyrkkisääntö voisi olla kolme kesää per rengassarja ja sitten viimeistään vaihtoon, oli uraa vielä jäljellä tai ei. Normaaliin henkilöautoon laadukkaat kesärenkaat ovat loppupeleissä varsin edulliset.
- rengaspaineet
Tarkista rengaspaineet. Auton ajo-ominaisuudet paranee heti kun renkaissa on oikea rengaspaine.
- Nuori nainen
ne pitäisi tarkistuttaa useammin, en ole muistanut koko kesänä tarkistuttaa ne kuin yhden kerran.
- Vesisihiisi
Etuvetoisella autolla vesiliirron huomaa aika ajoissa, koska vetävät pyörät menettävät pidon ensin, varovainen kaasujalan kevennys ja tilanne helpottuu. Takavetoisella liirron huomaa valitettavan myöhään. Kun vetävien pyörien pito pettää ovat etupyörät olleet jo pidempään ohjauskyvyttömät. Kokenut kuljettaja osaa kyllä jo reagoida ohjaustuntuman muutokseen. Taitava kuljettaja saattaa selvitä niistäkin yllättävistä tilanteista, joihin hyvä kuljettaja ei koskaan edes joudu.
- jallavei
"Taitava kuljettaja saattaa selvitä niistäkin yllättävistä tilanteista, joihin hyvä kuljettaja ei koskaan edes joudu."
Hieno periaate ja kaunis uskomus, mutta hyvällekin kuljettajalle saattaa tilanne tulla niin nopeasti eteen ettei ennakointiin jää aikaa.
Onnettomuus kun ei aina ole oma vika. Hyvä kuljettaja kykenee ennakoimaan vain päivänselvät tilanteet ja omat tekemisensä. Mutta kun tienpäällä on muitakin.
Mutta mikään ei estä kuljettajaa olemasta samaan aikaan hyvä ja taitava. Mikään ei myöskään estä taitavaa kuljettajaa ajamasta hyvin. Mutta hyvä kuljettaja ei voi ajaa taitavasti siitä yksinkertaisesta syystä ettei osaa.
Hyvä kuljettaja joutuu siis välittömästi onnettomuuteen tehtyään inhimillisen virheen. Kai hyvä kuljettaja kuitenkin on ihminen? Jos on niin riski virheeseen on olemassa sillä ihminen on erehtyväinen. Hyväkin ihminen. - Nuori nainen
jotain kummallista ajatusta, jota en oikein saa kiinni... kokenut kuljettaja, taitava kuljettaja, hyvä kuljettaja?
Kyllä sen huomaa kun auto lähtee eikä ole enää "ohjattavissa". Ehkä se tieto miten toimia siinä tilanteessa pelastaa, mutta yhtälailla se hyväkin kuljettaja saattaa joutua yllättäviin tilanteisiin ja myös vesiliirtoon. Ja siinä tapauksessa sen hyvän kuljettajan on olisi oltava myös kokenut ja taitava, selvitäkseen siitä tilanteesta. - Vesihiisi
Nuori nainen kirjoitti:
jotain kummallista ajatusta, jota en oikein saa kiinni... kokenut kuljettaja, taitava kuljettaja, hyvä kuljettaja?
Kyllä sen huomaa kun auto lähtee eikä ole enää "ohjattavissa". Ehkä se tieto miten toimia siinä tilanteessa pelastaa, mutta yhtälailla se hyväkin kuljettaja saattaa joutua yllättäviin tilanteisiin ja myös vesiliirtoon. Ja siinä tapauksessa sen hyvän kuljettajan on olisi oltava myös kokenut ja taitava, selvitäkseen siitä tilanteesta.Kaipaa kai vähän täsmennystä.
Kokemuksella tarkoitin tuota takavetoisen tilannetta, jossa ohjaavien pyörien ote heikkenee ennen vetäviä pyöriä. Kokemuksella tuon ohjauspidon heikkenemisen voi aistia ajoissa jo ennen, kuin ohjauskyky on kokonaan menetetty. Tuon "aistiminen" vaatii kokemusta.
Yleensä tuo hyvä kuljettaja on myös kokenut jo yhtä ja toista, mutta silti kaikki kokeneet kuljettajat ole hyviä. Hyväkin kuljettaja joutuu yllättäviin tilanteisiin, mutta huomattavasi harvemmin. Kun auto todella _lähtee_ ei siinä enää taidot auta. Silloin pitää olla välit kunnossa yläkerran ukon kanssa. - Nuori nainen
Vesihiisi kirjoitti:
Kaipaa kai vähän täsmennystä.
Kokemuksella tarkoitin tuota takavetoisen tilannetta, jossa ohjaavien pyörien ote heikkenee ennen vetäviä pyöriä. Kokemuksella tuon ohjauspidon heikkenemisen voi aistia ajoissa jo ennen, kuin ohjauskyky on kokonaan menetetty. Tuon "aistiminen" vaatii kokemusta.
Yleensä tuo hyvä kuljettaja on myös kokenut jo yhtä ja toista, mutta silti kaikki kokeneet kuljettajat ole hyviä. Hyväkin kuljettaja joutuu yllättäviin tilanteisiin, mutta huomattavasi harvemmin. Kun auto todella _lähtee_ ei siinä enää taidot auta. Silloin pitää olla välit kunnossa yläkerran ukon kanssa.täsmennyksestä. Omat autoni ovat olleet etuvetoisia joten en sitten ihan heti käsittänyt.
- Patu33
Vesiliirtohan tulee siitä että vesi ei ehdi pois renkaan alta. Tilanne pääsee syntymään, jos tiellä on liikaa vettä, renkaat on huonot tai on liikaa nopeutta. Eli kuljettaja voi aina välttää vesiliirron, koska auto ei kellu ja kun ajaa riittävän hitaasti niin se kyllä kulkee lätäkön pohjalla.
Olen huomannut että uraisella tiellä, monet ajavat urissa vaikka satasi kaatamalla ja urat olisivat täynnä vettä. Kai he hakevat mahdollisuutta vesiliirtoon oikein tosissaan ja näin jännitystä elämään.- Nuori nainen
koitan itse välttää, koska niihin se vesi kerääntyy, aina niitä uria ja syvempiä lätäköitä ei pimeällä ja rankkasateessa näe ja jos tie on vieraampi. Joskus vettä tulee niin paljon että se peittää tasaisena kerroksena koko tien, siinä sitä jännitystä on ihan hakemattakin, pysyykö tiellä vaiko ei.
- Patu33
Nuori nainen kirjoitti:
koitan itse välttää, koska niihin se vesi kerääntyy, aina niitä uria ja syvempiä lätäköitä ei pimeällä ja rankkasateessa näe ja jos tie on vieraampi. Joskus vettä tulee niin paljon että se peittää tasaisena kerroksena koko tien, siinä sitä jännitystä on ihan hakemattakin, pysyykö tiellä vaiko ei.
aika hyvin ne urissa olevat lätäköt näkee, mutta niitä on lähes mahdoton väistää koko ajan, koska urat kulkee mutkissa välillä melkein pientareella ja välillä taas vastaantulevien kaistalla. Eli vähän väliä on pakko ajaa urien yli toiselle puolelle.
- Remontti Rieska
Patu33 kirjoitti:
aika hyvin ne urissa olevat lätäköt näkee, mutta niitä on lähes mahdoton väistää koko ajan, koska urat kulkee mutkissa välillä melkein pientareella ja välillä taas vastaantulevien kaistalla. Eli vähän väliä on pakko ajaa urien yli toiselle puolelle.
Olen "Patunkassa" samoilla linjoilla. Ei niitä uria tavitse tiirata kun otat metrin ajouralta sivuun, pyörät kulkee pientareella ja raitteiden välissä olevalla harjanteella.
Tärkeintä on säilyttää suuntavakavuus, ratti tukevasti kouraan, jos vie sivuttain ei äkki liikkeitä.
Uusi rengas on halpa henkivakuutus.
- Vanha
Käsittääkseni toiminta olisi sama kuin jäälläkin.Kytkin pohjaan ja vauhtia pois. Nopeat ohjausliikkeet on ehdottomasti kielletty, sillä jos etupyörät on linkussa silloin kun pitoa taas tulee, niin auto lähtee varmasti käsistä.
Vesiliirtoon kyllä voi joutua, vaikka olis kuinka hyvä tai taitava. Joskus se vain tulee aika yllättäen, vaikka totta kai pitäisi osata ennakoida,jos tiellä on paljon vettä.- Nuori nainen
onkin yllättänyt taas monet kuljettajat pohjoisemmassa suomessa. Mutta miksiköhän tuo oppi ei mene perille, että nopeita ohjausliikkeitä ei saisi tehdä kun auto lähtee luisuun, eihän se hyödytä siinä tilanteessa yhtään mitään. Päinvastoin, etupyörät linkussa kun pito taas löytyy ja sitten mennäänkin katon kautta ympäri muutama kerta... näin on käynyt tänäkin syksynä jo useammallekkin kuskille... silleesti.
- Patu33
Nuori nainen kirjoitti:
onkin yllättänyt taas monet kuljettajat pohjoisemmassa suomessa. Mutta miksiköhän tuo oppi ei mene perille, että nopeita ohjausliikkeitä ei saisi tehdä kun auto lähtee luisuun, eihän se hyödytä siinä tilanteessa yhtään mitään. Päinvastoin, etupyörät linkussa kun pito taas löytyy ja sitten mennäänkin katon kautta ympäri muutama kerta... näin on käynyt tänäkin syksynä jo useammallekkin kuskille... silleesti.
Kyllä ne kaverit löytyy etelästä, jotka liukkaus yllättää. Jännätään taas että meneekö uudellamaalla 100 kolarin raja rikki, kun tulee ensimmäinen kunnon pakkasaamu.
- Nuori nainen
Patu33 kirjoitti:
Kyllä ne kaverit löytyy etelästä, jotka liukkaus yllättää. Jännätään taas että meneekö uudellamaalla 100 kolarin raja rikki, kun tulee ensimmäinen kunnon pakkasaamu.
lisäksi pieni lumipyry ja pari senttiä lunta. Siinä vaiheessa autossani on jo talvirenkaat, mutta saattaa se silti kolista jos toinen luistelee päälle kesärenkailla.
- Miliisi Möttönen
Olen lukenut noita nuoren naisen viestejä ja inttämisiä jo muutamsat viestiketjusta. Jotenkkin tuntuu, että hänellä on jonkinlainen asennevamma, jota hän ei itse tiedosta. Ei se liikenne sellaista härdelliä ole, kuin hän yrittää provosoida. Kaikesta yritetään löytää vikaa ja syyllistetään muita.
Ostaisin peilin tuolle kirjoittajalle, jos tietäisin osoitteen. Siihen katsomalla voisi oppia jotain - tai sitten ei....- Nuori nainen
vai asennevamma. Eikö naisella saisi olla mielipiteitä liikenteestä? Enkä yritä provosoida jos keskustellaan liikenteeseen liittyvistä eri tilanteista ja esitän niistä omia näkemyksiä tai kokemuksia.
Turhaan niitä peilejä ostelet, autostani löytyy niitä jopa neljä kappaletta. - näitä
Nuori nainen kirjoitti:
vai asennevamma. Eikö naisella saisi olla mielipiteitä liikenteestä? Enkä yritä provosoida jos keskustellaan liikenteeseen liittyvistä eri tilanteista ja esitän niistä omia näkemyksiä tai kokemuksia.
Turhaan niitä peilejä ostelet, autostani löytyy niitä jopa neljä kappaletta.perusteluja löytyy.
Nuorella naisella - liikenteesen liittyvän asennevamman lisäksi - tuntuu olevan myös se asennevamma, että viimeinen sana on aina saatava. Sillä ei ole väliä, miten väärässä olisikaan.
Ai niin, mutta kun hän ei koskaan olekaan väärässä - varsinkaan siksi, että hän "ei koskaan riko lakia" :D - Nuori nainen
näitä kirjoitti:
perusteluja löytyy.
Nuorella naisella - liikenteesen liittyvän asennevamman lisäksi - tuntuu olevan myös se asennevamma, että viimeinen sana on aina saatava. Sillä ei ole väliä, miten väärässä olisikaan.
Ai niin, mutta kun hän ei koskaan olekaan väärässä - varsinkaan siksi, että hän "ei koskaan riko lakia" :Dpiti kysyä, miten voisinkaan olla väärässä jos teen lakien mukaan. Lain sallimissa puitteissa vaihtoehtoja tieliikenteessä eri tilanteissa on useita, silloin ei voi tuomita suoralta kädeltä jonkun tekemää ratkaisua vääräksi, vaikka se olisikin erilainen kuin miten itse on tottunut toimimaan.
- silti
Nuori nainen kirjoitti:
piti kysyä, miten voisinkaan olla väärässä jos teen lakien mukaan. Lain sallimissa puitteissa vaihtoehtoja tieliikenteessä eri tilanteissa on useita, silloin ei voi tuomita suoralta kädeltä jonkun tekemää ratkaisua vääräksi, vaikka se olisikin erilainen kuin miten itse on tottunut toimimaan.
suurinta sallittua nopeutta ajavat tuntuvat sinunkin mielestä olevan väärässä, vaikka eivät tee mitään lainvastaista. Jos nyt ruvetaan tuosta väärässä olemisesta jauhamaan. Hekin vain toimivat eri tavalla kuin sinä olet tottunut toimimaan.
- piti kirjoittaa
silti kirjoitti:
suurinta sallittua nopeutta ajavat tuntuvat sinunkin mielestä olevan väärässä, vaikka eivät tee mitään lainvastaista. Jos nyt ruvetaan tuosta väärässä olemisesta jauhamaan. Hekin vain toimivat eri tavalla kuin sinä olet tottunut toimimaan.
siis alle sen suurimman nopeuden ajavat. Toki sama siinäkin mielessä, että itse kirjoitustesi mukaan ajelet aina hieman yli sallitun, joten todennäköisesti sinua häiritsevät ne tasan rajoitusten mukaankin ajavat, koska ajavat eri tavalla kuin itse olet tottunut ajamaan, ja ovat näin sinulle tientukkeena.
- Baanaukko
kova elämä,siellä otin kantaa niorennaisen kommentteihin ja samaan tulokseen tulin,kaik ei ole kotona.
- Nuori nainen
ei ole ketään kotona, Baanaukon mielestä, silloin kun joku onkin erimieltä ja esittää hieman erilaisia näkemyksiä asioista. Kuulehan ihan liikennesääntöjen mukaan ajelen, *lohduttaa huolestunutta Baanaukkelia*.
- kokenut
Ihmettelen ko. asialla pelottelua. Ilmiön kyllä havaitsee helposti. Jos auto sutii kiihdytyksissä sateella (eli kierrokset nousee nopeasti), niin tällöin hieman löysäämällä kaasua saa pidon takaisin. Toinen vaihtoehto on kun ajaa lammikkoon ja auto lähtee liitoon, siinäkin tilanteessa saat pidon helposti kaasun säädöllä takaisin. Kytkimen polkemista pohjaan suositellaan, mutta on tarpeetonta ja kuljettaja on siinä tapauksessa vain matkustaja..
Käy jossain radalla kokeilemassa tai isolla parkkiksella kaatosateella. Jos sulla on hyvät renkat niin ei kannata kokeilla, voi loppua autosta puhti ennen vesiliirtoa. Ns. slikseillä pääset vesiliirron makuun nopeasti.- Nuori nainen
tarpeeksi kova rankkasade, se liirto yllättää hyvilläkin renkailla. Vesikuurot tulevat joskus niin nopeasti että vauhtia on siinä tilanteessa liikaa, ennenkuin saa hissukseen hiljennettyä vauhtia siihen keliin sopivaksi.
Ei se muuten ole pelottelua, niitä onnettomuuksiahan sattuu vesikelillä kun se pito lähtee. Silloin Lahden moottoritiellä kun autostani lähti sateella pito eräs tilanne oli se, jossa ohitin rekkaa, joka juuri oli rampilta tullut päätielle, vauhtia ei ollut kuin noin 80km/h, vettä vain oli tiellä niin paljon ja koko ajan tuli lisää taivaan täydeltä. Kieli keskellä suuta ja ohi pääsin kuitenkin turvallisesti, aina se hieman säikäyttää. - miten voi olla totta??
Nuori nainen kirjoitti:
tarpeeksi kova rankkasade, se liirto yllättää hyvilläkin renkailla. Vesikuurot tulevat joskus niin nopeasti että vauhtia on siinä tilanteessa liikaa, ennenkuin saa hissukseen hiljennettyä vauhtia siihen keliin sopivaksi.
Ei se muuten ole pelottelua, niitä onnettomuuksiahan sattuu vesikelillä kun se pito lähtee. Silloin Lahden moottoritiellä kun autostani lähti sateella pito eräs tilanne oli se, jossa ohitin rekkaa, joka juuri oli rampilta tullut päätielle, vauhtia ei ollut kuin noin 80km/h, vettä vain oli tiellä niin paljon ja koko ajan tuli lisää taivaan täydeltä. Kieli keskellä suuta ja ohi pääsin kuitenkin turvallisesti, aina se hieman säikäyttää.Kas, se vesiliirto "yllättää" noinkin kokeneen (ainakin sen satatuhatta miljoonaa kilometriä vuodessa) ihmisen.
Kun kokemuksesta puhutaan, niin miksiköhän oikeasti kokeneet kuljettajat hädin tuskin koskaan ovat joutuneet vesiliirtoon? Johtuisikohan sopivasta tilannenopeudesta ja OIKEASTA ymmmärtämyksestä eri olosuhteiden vaikutuksesta ajamiseen?
Mutta tokihan sitä pitää painella kahtasataa kelistä riippumatta, kun perkele nuo nopeusrajoituksia alhaisempia nopeuksia käyttävät ovat koko ajan tiellä.
Mutta "kyllä kun ajelin niin kieli keskellä suuta, niin ohi pääsin kuitenkin" Eli en ole ollenkaan asenneongelmainen, että OHI ON PÄÄSTÄVÄ, kelistä tai tilanteesta huolimatta!
Voi että, kyllä tän Nuoren naisen höpötykset paranee kirjoitus kirjoitukselta. Ja sitten hän vielä ilkeää väittää olevansa se "teiden kuningas", joka ottaa koko ajan kaikki asiat huomioon monesta näkökulmasta huomoiden - Jumalauta, sanon todellakin.
Mutta kukapa sitä kissan häntää nostaa, ellei kissa itse! - Nuori nainen
miten voi olla totta?? kirjoitti:
Kas, se vesiliirto "yllättää" noinkin kokeneen (ainakin sen satatuhatta miljoonaa kilometriä vuodessa) ihmisen.
Kun kokemuksesta puhutaan, niin miksiköhän oikeasti kokeneet kuljettajat hädin tuskin koskaan ovat joutuneet vesiliirtoon? Johtuisikohan sopivasta tilannenopeudesta ja OIKEASTA ymmmärtämyksestä eri olosuhteiden vaikutuksesta ajamiseen?
Mutta tokihan sitä pitää painella kahtasataa kelistä riippumatta, kun perkele nuo nopeusrajoituksia alhaisempia nopeuksia käyttävät ovat koko ajan tiellä.
Mutta "kyllä kun ajelin niin kieli keskellä suuta, niin ohi pääsin kuitenkin" Eli en ole ollenkaan asenneongelmainen, että OHI ON PÄÄSTÄVÄ, kelistä tai tilanteesta huolimatta!
Voi että, kyllä tän Nuoren naisen höpötykset paranee kirjoitus kirjoitukselta. Ja sitten hän vielä ilkeää väittää olevansa se "teiden kuningas", joka ottaa koko ajan kaikki asiat huomioon monesta näkökulmasta huomoiden - Jumalauta, sanon todellakin.
Mutta kukapa sitä kissan häntää nostaa, ellei kissa itse!kerran välttämättä haluat kommentoida joka kirjoitukseeni ja mielipiteeseeni niin esitä edes esitettyyn tilanteeseen jokin toinen vaihtoehto joka mielestäsi olisi ollut parempi, jos sinulla sellainen on esittää. Koitan perustella omaani ja otan huomioon ja myönnän jos se toinen vaihtoehto olisi omaani parempi, kelpaako nyt?
En käsitä miksi liioittelet, vai haluatko tahallasi ymmärtää väärin? - Tane
Nuori nainen kirjoitti:
kerran välttämättä haluat kommentoida joka kirjoitukseeni ja mielipiteeseeni niin esitä edes esitettyyn tilanteeseen jokin toinen vaihtoehto joka mielestäsi olisi ollut parempi, jos sinulla sellainen on esittää. Koitan perustella omaani ja otan huomioon ja myönnän jos se toinen vaihtoehto olisi omaani parempi, kelpaako nyt?
En käsitä miksi liioittelet, vai haluatko tahallasi ymmärtää väärin?Taidat oikeasti olla aika yksinkertainen. Vaihtoehtona sen rekan ohittamiselle olisi ollut se, että jäät rekan taakse (n. 200-300 metriä) ajamaan. Ei tarvitse kieli keskellä suuta ohittaa.
- Nuori nainen
Tane kirjoitti:
Taidat oikeasti olla aika yksinkertainen. Vaihtoehtona sen rekan ohittamiselle olisi ollut se, että jäät rekan taakse (n. 200-300 metriä) ajamaan. Ei tarvitse kieli keskellä suuta ohittaa.
sitten se tilanne ennenkuin tuomitsette. Pimeä ja rankkasade, moottoritie, olen hidastanut vauhdin noin 80km/h. Tie kaartuu ja ajan sillan ali, siinä vaiheessa edessäni rekka on juuri siirtymässä rampilta päätielle. Kaksi vaihtoehtoa, jarruttaa siihen rekan perään tai siirtyä ohittamaan vasemmalle kaistalle. No minä tietysti valitsin väärin, teidän mielestänne, vai? Laskin sen jarruttamisen jostain syystä vaarallisemmaksi vaihtoehdoksi, kuin sen ohittamisen, tilanteen huomioiden. Miten itse olisitte toimineet vastaavassa tilanteessa?
- Tane
Nuori nainen kirjoitti:
sitten se tilanne ennenkuin tuomitsette. Pimeä ja rankkasade, moottoritie, olen hidastanut vauhdin noin 80km/h. Tie kaartuu ja ajan sillan ali, siinä vaiheessa edessäni rekka on juuri siirtymässä rampilta päätielle. Kaksi vaihtoehtoa, jarruttaa siihen rekan perään tai siirtyä ohittamaan vasemmalle kaistalle. No minä tietysti valitsin väärin, teidän mielestänne, vai? Laskin sen jarruttamisen jostain syystä vaarallisemmaksi vaihtoehdoksi, kuin sen ohittamisen, tilanteen huomioiden. Miten itse olisitte toimineet vastaavassa tilanteessa?
Taasko sulle pitää selittää itsestäänselviä asioita.
Oletan nyt, että vettä tulee niin rankasti, ettei yli 80 km/h ole enää turvallinen nopeus. Nopeutta on n. 80 km/h. Rampilta tulee rekka, jonka nopeus on vielä niin pieni, että ajan sen perään, jos en tee jotain. Tämähän oli tilanne, eikö vaan?
Tuossa on useita mahdollisuuksia:
1. Hiljennän joko moottorilla tai jarruilla niin, että rekka pääsee eteen.
2. Kiihdytän reippaasti, että pääsen rekan edelle.
3. Siirryn ohittamaan vasemmalle kaistalle (vaatii myös kiihdyttämistä, koska rekkakin kiihdyttää).
4. Siirryn vasemmalle kaistalle.
Kohta 2 on tietysti väärin, koska ajan jo valmiiksi suurinta turvallista nopeutta. Samasta syystä kohta 3 on myös väärin - sinähän teit niin. Jos jo valmiiksi ajat suurinta sallittua nopeutta, ei sinun enää pidä kiihdyttää.
Jos jarruttaminenkin pelottaa, jää jäljelle vain kohta 4. Toimi siis näin: Katso, että vasen kaista on vapaa. Pistä vilkku päälle vasemmalle. Vaihda vasemmalle kaistalle. Ota vilkku pois päältä, jos viiksi ei palaudu itsekseen. Älä kiihdytä!
Koska rekka ajaa vielä sinua hitaammin, saat sen kiinni ja ajat sen rinnalle. Rekka kuitenkin pikkuhiljaa kiihdyttää suurimpaan nopeuteensa, joten se menee kohta yhtä lujaa kuin sinä. Siinä vaiheessa löysää hieman kaasua ja anna rekan mennä edelle. Kun väliä on riittävästi, vaihda oikeanpuoleiselle kaistalle.
Ainoa sinulle vaikea asia tuossa taitaa sinullekin olla kohta "anna rekan mennä edelle". Edelleenkin annat sellaisen vaikutelman, että sinun on aina päästävä muiden edelle - hinnalla millä hyvänsä.
Luultavasti tilanne kuitenkin on sellainen, että hiljentämisen voi aloittaa heti, kun rekka tulee näköpiiriin. Tarvittaessa voi vaihtaa kaistaa vasemmalle, mutta kyllä se rekka siitä alta kohta ehtii pois. Kun se on edellä ja ajaa riittävän lujaa, voikin vaihtaa takaisin oikealle kaistalle. - baana-autoilija
miten voi olla totta?? kirjoitti:
Kas, se vesiliirto "yllättää" noinkin kokeneen (ainakin sen satatuhatta miljoonaa kilometriä vuodessa) ihmisen.
Kun kokemuksesta puhutaan, niin miksiköhän oikeasti kokeneet kuljettajat hädin tuskin koskaan ovat joutuneet vesiliirtoon? Johtuisikohan sopivasta tilannenopeudesta ja OIKEASTA ymmmärtämyksestä eri olosuhteiden vaikutuksesta ajamiseen?
Mutta tokihan sitä pitää painella kahtasataa kelistä riippumatta, kun perkele nuo nopeusrajoituksia alhaisempia nopeuksia käyttävät ovat koko ajan tiellä.
Mutta "kyllä kun ajelin niin kieli keskellä suuta, niin ohi pääsin kuitenkin" Eli en ole ollenkaan asenneongelmainen, että OHI ON PÄÄSTÄVÄ, kelistä tai tilanteesta huolimatta!
Voi että, kyllä tän Nuoren naisen höpötykset paranee kirjoitus kirjoitukselta. Ja sitten hän vielä ilkeää väittää olevansa se "teiden kuningas", joka ottaa koko ajan kaikki asiat huomioon monesta näkökulmasta huomoiden - Jumalauta, sanon todellakin.
Mutta kukapa sitä kissan häntää nostaa, ellei kissa itse!Niin eihän se vesiliirto yllätäkään, sitä on helppo kontrolloida kaasulla. Lisäksi ko. keli on luksusta, koska kaikki teiden tukot hiljentää vauhdin kuuteen kymppiin niin voi kokenut baana-autoilija ohittaa nä mä ajotaidottomat tahvot helposti ja nostaa hieman vesisumua vielä ilmaan että pääsevät teiden tukot sekoilemaan pyyhkijöidenkin kanssa. Tämän jälkeen teiden tukko yleensä kirjoittaa vielä yleisönosastolle tai suomi24.fi:n palstalle nasevan kirjoituksen kaahareista.
- tane
Tane kirjoitti:
Taasko sulle pitää selittää itsestäänselviä asioita.
Oletan nyt, että vettä tulee niin rankasti, ettei yli 80 km/h ole enää turvallinen nopeus. Nopeutta on n. 80 km/h. Rampilta tulee rekka, jonka nopeus on vielä niin pieni, että ajan sen perään, jos en tee jotain. Tämähän oli tilanne, eikö vaan?
Tuossa on useita mahdollisuuksia:
1. Hiljennän joko moottorilla tai jarruilla niin, että rekka pääsee eteen.
2. Kiihdytän reippaasti, että pääsen rekan edelle.
3. Siirryn ohittamaan vasemmalle kaistalle (vaatii myös kiihdyttämistä, koska rekkakin kiihdyttää).
4. Siirryn vasemmalle kaistalle.
Kohta 2 on tietysti väärin, koska ajan jo valmiiksi suurinta turvallista nopeutta. Samasta syystä kohta 3 on myös väärin - sinähän teit niin. Jos jo valmiiksi ajat suurinta sallittua nopeutta, ei sinun enää pidä kiihdyttää.
Jos jarruttaminenkin pelottaa, jää jäljelle vain kohta 4. Toimi siis näin: Katso, että vasen kaista on vapaa. Pistä vilkku päälle vasemmalle. Vaihda vasemmalle kaistalle. Ota vilkku pois päältä, jos viiksi ei palaudu itsekseen. Älä kiihdytä!
Koska rekka ajaa vielä sinua hitaammin, saat sen kiinni ja ajat sen rinnalle. Rekka kuitenkin pikkuhiljaa kiihdyttää suurimpaan nopeuteensa, joten se menee kohta yhtä lujaa kuin sinä. Siinä vaiheessa löysää hieman kaasua ja anna rekan mennä edelle. Kun väliä on riittävästi, vaihda oikeanpuoleiselle kaistalle.
Ainoa sinulle vaikea asia tuossa taitaa sinullekin olla kohta "anna rekan mennä edelle". Edelleenkin annat sellaisen vaikutelman, että sinun on aina päästävä muiden edelle - hinnalla millä hyvänsä.
Luultavasti tilanne kuitenkin on sellainen, että hiljentämisen voi aloittaa heti, kun rekka tulee näköpiiriin. Tarvittaessa voi vaihtaa kaistaa vasemmalle, mutta kyllä se rekka siitä alta kohta ehtii pois. Kun se on edellä ja ajaa riittävän lujaa, voikin vaihtaa takaisin oikealle kaistalle."Oletan nyt, että vettä tulee niin rankasti, ettei yli 80 km/h ole enää turvallinen nopeus"
Väärä oletus! - ja vähintään
baana-autoilija kirjoitti:
Niin eihän se vesiliirto yllätäkään, sitä on helppo kontrolloida kaasulla. Lisäksi ko. keli on luksusta, koska kaikki teiden tukot hiljentää vauhdin kuuteen kymppiin niin voi kokenut baana-autoilija ohittaa nä mä ajotaidottomat tahvot helposti ja nostaa hieman vesisumua vielä ilmaan että pääsevät teiden tukot sekoilemaan pyyhkijöidenkin kanssa. Tämän jälkeen teiden tukko yleensä kirjoittaa vielä yleisönosastolle tai suomi24.fi:n palstalle nasevan kirjoituksen kaahareista.
yhtä välkysti ajatellen, kuin sinä, nuorikin nainen tuolla joskus aiemmin kertoi olleensa tarpeeksi "taitava" (lue: tyhmä)joutuakseen "vesiliirtoon" jopa kolme kertaa peräkkäin; kas kun järki ei päätä niin paljon pakota, että maltettaisiin sen ensimmäisen "liirron" jälkeen alentaa ajonopeutta.
Kerran se kirpaisee sinuakin "kokenutta" baana-autoilijaa, kun mahtavat kaasunkäyttöteoriasi eivät toimikaan kun joudut OIKEASTI vesiliirtoon; silloin nimittäin pelkkä kaasunkäytön hallitseminen auta pätkän vertaa; kun renkailla ei ole pitoa, on aivan sama painatko kaasua vai löysäätkö kaasua, mitä kuvittelet hyötyväsi näistä kummastakaan?
Sitten vielä tuommoiset kaltaisesi omilla aivoilla ajattelemaan kykenemättömät viitsivät kirjoitella vaikka tänne palstalle nasevia kirjoituksia siitä, kuinka ovat kaikkien teiden keisareita, koska pystyvät ajamaan kovempaa kuin muut tielläliikujat.
Vautsi vau. Älykkyytesi suorastaan huimaa minua. - Nuori nainen
Tane kirjoitti:
Taasko sulle pitää selittää itsestäänselviä asioita.
Oletan nyt, että vettä tulee niin rankasti, ettei yli 80 km/h ole enää turvallinen nopeus. Nopeutta on n. 80 km/h. Rampilta tulee rekka, jonka nopeus on vielä niin pieni, että ajan sen perään, jos en tee jotain. Tämähän oli tilanne, eikö vaan?
Tuossa on useita mahdollisuuksia:
1. Hiljennän joko moottorilla tai jarruilla niin, että rekka pääsee eteen.
2. Kiihdytän reippaasti, että pääsen rekan edelle.
3. Siirryn ohittamaan vasemmalle kaistalle (vaatii myös kiihdyttämistä, koska rekkakin kiihdyttää).
4. Siirryn vasemmalle kaistalle.
Kohta 2 on tietysti väärin, koska ajan jo valmiiksi suurinta turvallista nopeutta. Samasta syystä kohta 3 on myös väärin - sinähän teit niin. Jos jo valmiiksi ajat suurinta sallittua nopeutta, ei sinun enää pidä kiihdyttää.
Jos jarruttaminenkin pelottaa, jää jäljelle vain kohta 4. Toimi siis näin: Katso, että vasen kaista on vapaa. Pistä vilkku päälle vasemmalle. Vaihda vasemmalle kaistalle. Ota vilkku pois päältä, jos viiksi ei palaudu itsekseen. Älä kiihdytä!
Koska rekka ajaa vielä sinua hitaammin, saat sen kiinni ja ajat sen rinnalle. Rekka kuitenkin pikkuhiljaa kiihdyttää suurimpaan nopeuteensa, joten se menee kohta yhtä lujaa kuin sinä. Siinä vaiheessa löysää hieman kaasua ja anna rekan mennä edelle. Kun väliä on riittävästi, vaihda oikeanpuoleiselle kaistalle.
Ainoa sinulle vaikea asia tuossa taitaa sinullekin olla kohta "anna rekan mennä edelle". Edelleenkin annat sellaisen vaikutelman, että sinun on aina päästävä muiden edelle - hinnalla millä hyvänsä.
Luultavasti tilanne kuitenkin on sellainen, että hiljentämisen voi aloittaa heti, kun rekka tulee näköpiiriin. Tarvittaessa voi vaihtaa kaistaa vasemmalle, mutta kyllä se rekka siitä alta kohta ehtii pois. Kun se on edellä ja ajaa riittävän lujaa, voikin vaihtaa takaisin oikealle kaistalle.kyllä se vaan on niin, että minä olen saanut selittää niitä yksinkertaisia asioita, kun ei muuten suostuta ymmärtämään.
No sitten tuohon selitykseesi ja aivan totta kuten huomasit olisin ajanut rekan perään jos en olisi tehnyt "jotain", siis en voi muuta kuin *nauraa*, hienoiselle ylimieliselle asenteelle naisautoilijaa kohtaan,;)).
Ensimmäiseksi vaihtoehdoksi esitit jarruttamisen että rekka pääsee eteeni. Syy siihen että en sitä tehnyt oli se että hetkeä aikaisemmin autostani oli lähtenyt se pito alkaneen rankkasateen vuoksi ja olin hiljentänyt vauhdin 80km/h mutta en uskaltanut jarruttaa, ajattelin että jos siinä tilanteessa lähtee, niin missä olisin, rekan alla mahdollisesti? Eikä hiljentäminen kaasua löysäämällä olisi auttanut, rekka tuli näköpiiriini alitettuani sillan, välimatka oli liian pieni.
Toinen vaihtoehto, kiihdyttäminen reippaasti että pääsee rekan edelle. Myöskin huono vaihtoehto sellaisessa kaatosateessa, ei tullut edes mieleeni.
Kohta kolme siirtyminen ohittamaan vasemmalle kaistalle, mielestäsi se vaatii kiihdyttämistä koska rekkakin kiihdyttää. Olettamuksesi oli väärin, rekka ajoi noin 60km/h siirtyessään päätielle, sade haittasi myös rekkakuskia samoin kuin itseänikin. Edelleen ajoin 80km/h kiihdyttämättä ja nostamatta nopeutta ja ajoin rekan ohi, se vain että vettä oli niin paljon että tunsin kun pito lähti.
Kohta neljä, ihan hyvä ja käyttökelpoinen etenkin jos ei ole takana tulijoita jotka voisivat hieman ihmetellä rekan ohittajaa joka ensin siirtyy vasemmalle kaistalle ja sitten ei kuitenkaan ohita. Jos sitä pitoa ei olisi hetkenpäästä löytynyt olisin varmasti tehnyt niinkuin tuossa esitit.
Mistä niin päättelet että minun on vaikea antaa jonkun muun mennä edelle? Taas väärä luulo. Tänäänkin liikenteessä ajoin ylintä sallittua eli tasan 100km/h ja kiireisimmät menivät ohi, mitä sitten, siinähän menevät, ei se minua haittaa. Ajan omaa nopeuttani ja ohitan hitaammat ja jos ei teille käy, niin en voi muuta kuin valittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6516923Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414614HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2972637- 1351928
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321559Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3951504- 141379
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101293Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki171034mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k91002