erosin lestadiolaisuudesta

...

Mulla oli täällä jo alkukesästä yks keskustelu, joka liittyi siihen etten halua enää olla lesta. Nyt, pitkän ajan miettimisen jälkeen uskalsin vihdoin kertoa vanhemmille ja sisaruksille asiasta. Tottakai se oli pelottavaa, mutta nyt tuntee vihdoin olevansa vapaa ja saa tehdä mitä itse haluaa. Vanhemmat on pettyneitä ja vihaisia, mutta kai ne tän hyväksyy pikkuhiljaa.. Elämä on nyt paljon parempaa ja sain tästä päätöksestä elämään sellasta iloa, ja nyt ei tarvi enää esittää mitään.
Paras päätös mitä oon elämässäni tehny!
Toivon että muutkin uskaltaisivat puhua asiasta vanhemmilleen, sen jälkeen on varmasti parempi olla, ja vaikka se aluksi tuntuu vaikealta niin kyllä se siitä! :)

47

2686

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liityin lestaksi

EVVVK= ei voisi vi.tun vähempää kiinnostaa.

• Liekut

Hienoa että sait voimia päätökseesi. Minulla on samanlainen historia. Kyllä sitä kuraa tuli naamalle monta vuotta ja joskus vieläkin. Mutta sellaisesta saa voimaa kun huomaa, mitä se väärä lähimmäisenrakkaus siltä suunnalta oikeasti on.

Toivon että jaksat elää kunnollista elämää. Jotkuthan vajoavat bilettämiseen kun se on uutta ja tuntuu mukavalta. Ja sitten tulee kynsille,. Mutta useimmat ymmärtävät laittaa elämänsä kuntoon heti.

Auringonpaistetta sinulle!

• ...

Jep! :) No mulla on pari sisarusta jotka on myös eronnu lestadiolaisuudesta, ja toinen niistä alkoikin juomaan tosi paljo ja sillä ei menny kovin hyvin.. Mut nykyään hän on ihan kunnossa eikä juo juuri ollenkaan. Nii kyllä mä oon nähny sen että kuinka huonoksi liiasta juomisesta menee, eli tuskinpa mulle niin käy! Kiitos sulle viestistä! :)

• :DD
        ... kirjoitti:

Jep! :) No mulla on pari sisarusta jotka on myös eronnu lestadiolaisuudesta, ja toinen niistä alkoikin juomaan tosi paljo ja sillä ei menny kovin hyvin.. Mut nykyään hän on ihan kunnossa eikä juo juuri ollenkaan. Nii kyllä mä oon nähny sen että kuinka huonoksi liiasta juomisesta menee, eli tuskinpa mulle niin käy! Kiitos sulle viestistä! :)

Aikamoista lähimmäisenrakkautta! Kohtelitteko niin huonosti että ryhtyi ryyppäämään. :D

• ...
        :DD kirjoitti:

Aikamoista lähimmäisenrakkautta! Kohtelitteko niin huonosti että ryhtyi ryyppäämään. :D

No kyllähän porukat oli tosi vihasia niille ja laitto välit poikki joksikin aikaa.., mut varmaan myös se vaikutti et ne vaa halus juoda sen takia ku ennen sitä ei oo saanu tehdä ja se oli muka nii syntistä.. Mut hyvä että pääsivät siitä juomisesta irti. Ja kyllä mä sen tiedän että lestadiolaisuudessa kohdellaan tosi huonosti niitä jotka eroaa siitä,ja muutenki lestadiolaisuus on aivan sairasta!

• Nurse4
        ... kirjoitti:

No kyllähän porukat oli tosi vihasia niille ja laitto välit poikki joksikin aikaa.., mut varmaan myös se vaikutti et ne vaa halus juoda sen takia ku ennen sitä ei oo saanu tehdä ja se oli muka nii syntistä.. Mut hyvä että pääsivät siitä juomisesta irti. Ja kyllä mä sen tiedän että lestadiolaisuudessa kohdellaan tosi huonosti niitä jotka eroaa siitä,ja muutenki lestadiolaisuus on aivan sairasta!

Noin voi helposti käydäkin, että kun ei koskaan alkoo maistanukkaa nii sitte sitä kokeillaankin oikein olan takaa kun on kerrankin vapaus ja silloin juominen saattaa lähteä käsistä. Minun mielipiteeni siis vain täää.

Itse kun suunnilleen vuosi sitten erosin koko paskakasanaistenalistajaliikkeestä, tiedostin että minullakin on riskit viinan kans sekoiluun jos en varovaisesti aloita. Hiljaa hyvää on tullut..

Harmittaa ja suututtaa kun moni hyvistä ystävistä on vähän yli 20-vuotiaita VL:ä, naimissa ja jo pukkaa toista lasta ja näkee kun ne rupee jo nytten väsymään siihen. Niil ei oo mitään omia unelmia ja kaikki rakennetaan sen varaan että jos ja kun niitä kakaroita nyt rupee puskeen. Ison farmariauton ostoa ja ison talon rakentamista loppuelämäksi ei pitäisi suunnitella heti teini-iän päättymisen kynnyksellä!!!
        Ite lähin lätkii kun tiesin etten koskaan pärjäisi ison lapsikatraan kanssa ja en kuitenkaan halua viettää koko loppuelämääni yksin vanhana piikana. (Olen siis vasta 22.) Toki liikkeen opetus haisee muutekin esim, miten korvakorut voi estää taivaaseen pääsyn jos muuten uskoo Jumalan olemassa oloon? Ihan hasardia minusta ajatellakaan että "Noni sillä on korvikset se ei enää usko Jumalaan."

Se harmittaa myös että hyvin moni VL kuvittelee että kaikki exlestat on ojaan itsensä juovia juoppoja ja liikeestä poislähdön jälkeen kaikki rupeaa menemään päin helvettiä.
        Esim siskoni perheestä heti kuviteltiin ja juoruttiin että no nyt ne tietysti eroaa ja kun heidät oli nähty kaupungilla pitämässä hauskaa yhen bändin keikalla ja sen jälkeen jatkoilla, niin sitä oli sitten heti paikallisella rauhanyhdistyksellä mässäilty että nonii ne on ihan juoppoja.

Itseä on onneksi kohdeltu tosi hyvin eroamisen jälkeen, mutta toki muutamat ystävät eivät enää puhu ja kaupungilla saa välillä kummia katseita VL:ltä. Omassa perheessä on noin puolet vl ja puolet ei, niin sekin perheen sisällä vähän helpotti asiaa kun sai tukea muilta perheen ei-vl:ltä.

• ...
        Nurse4 kirjoitti:

Noin voi helposti käydäkin, että kun ei koskaan alkoo maistanukkaa nii sitte sitä kokeillaankin oikein olan takaa kun on kerrankin vapaus ja silloin juominen saattaa lähteä käsistä. Minun mielipiteeni siis vain täää.

Itse kun suunnilleen vuosi sitten erosin koko paskakasanaistenalistajaliikkeestä, tiedostin että minullakin on riskit viinan kans sekoiluun jos en varovaisesti aloita. Hiljaa hyvää on tullut..

Harmittaa ja suututtaa kun moni hyvistä ystävistä on vähän yli 20-vuotiaita VL:ä, naimissa ja jo pukkaa toista lasta ja näkee kun ne rupee jo nytten väsymään siihen. Niil ei oo mitään omia unelmia ja kaikki rakennetaan sen varaan että jos ja kun niitä kakaroita nyt rupee puskeen. Ison farmariauton ostoa ja ison talon rakentamista loppuelämäksi ei pitäisi suunnitella heti teini-iän päättymisen kynnyksellä!!!
        Ite lähin lätkii kun tiesin etten koskaan pärjäisi ison lapsikatraan kanssa ja en kuitenkaan halua viettää koko loppuelämääni yksin vanhana piikana. (Olen siis vasta 22.) Toki liikkeen opetus haisee muutekin esim, miten korvakorut voi estää taivaaseen pääsyn jos muuten uskoo Jumalan olemassa oloon? Ihan hasardia minusta ajatellakaan että "Noni sillä on korvikset se ei enää usko Jumalaan."

Se harmittaa myös että hyvin moni VL kuvittelee että kaikki exlestat on ojaan itsensä juovia juoppoja ja liikeestä poislähdön jälkeen kaikki rupeaa menemään päin helvettiä.
        Esim siskoni perheestä heti kuviteltiin ja juoruttiin että no nyt ne tietysti eroaa ja kun heidät oli nähty kaupungilla pitämässä hauskaa yhen bändin keikalla ja sen jälkeen jatkoilla, niin sitä oli sitten heti paikallisella rauhanyhdistyksellä mässäilty että nonii ne on ihan juoppoja.

Itseä on onneksi kohdeltu tosi hyvin eroamisen jälkeen, mutta toki muutamat ystävät eivät enää puhu ja kaupungilla saa välillä kummia katseita VL:ltä. Omassa perheessä on noin puolet vl ja puolet ei, niin sekin perheen sisällä vähän helpotti asiaa kun sai tukea muilta perheen ei-vl:ltä.

Jep. Ja samoja syitä mullakin oli eroamiseen.
        sitäkin oon miettiny et mistä ne kaikki "säännöt" on peräisin? Jotkin niistä on sellasia että niistä ei sanota raamatussa mitään. Lestat itse keksineet kaikki että saavat mahdollisimman paljon rajotettua ihmisten elämää..! Esim lävistykset, musiikin kuuntelu, tanssiminen.. Ja en voi ymmärtää miten jotkut jaksaa sitä kun lapsia vaan tulee koko ajan..
        Kyllä muakin katsotaan aika pahasti kaupungilla, joidenkin kavereiden ja sukulaisten kaa menny välit tämän takia . mutta en jaksa enää välittää muiden mielipiteistä.. Nyt oon onnellinen kun saan elää miten itse haluan!

• Nurse4
        ... kirjoitti:

Jep. Ja samoja syitä mullakin oli eroamiseen.
        sitäkin oon miettiny et mistä ne kaikki "säännöt" on peräisin? Jotkin niistä on sellasia että niistä ei sanota raamatussa mitään. Lestat itse keksineet kaikki että saavat mahdollisimman paljon rajotettua ihmisten elämää..! Esim lävistykset, musiikin kuuntelu, tanssiminen.. Ja en voi ymmärtää miten jotkut jaksaa sitä kun lapsia vaan tulee koko ajan..
        Kyllä muakin katsotaan aika pahasti kaupungilla, joidenkin kavereiden ja sukulaisten kaa menny välit tämän takia . mutta en jaksa enää välittää muiden mielipiteistä.. Nyt oon onnellinen kun saan elää miten itse haluan!

No niimpä, ihan ihme sääntöjä on ja oon jutellu vähän vanhempien vl:n kanssa niin ne sano että joskus 50-luvulla lestadiolaiset piti korviksia, mutta sitten tuli joku yhteinen säädös ainakin vl-piireissä että ei ole sopivaa, koska se voi viedä huonolle tielle; siis niinku miten korvikset voi viedä huonolle tielle? Ja sit se että venäläiset Vl:ät saa pitää korviksia? ihan outoa touhua.

Itse oikeastaan koko VL:ssä olon ajan tiesin että en tule koskaan olemaan sitä mitä liike ja sen opetus odottaa, en koskaan ajatellut että minusta tulee suurperheen äiti, salaa kuuntelin "huonoa" musaa, katoin elokuvia ja kävin diskoissa enkä tuntenut ollenkaan huonoa omaatuntoa tai jotain syntisyyttä, vaan tietynlaista vapautta ja nyt vielä enemmän kun voi ihan vapaasti olla oma itsensä ja kuunnella, katsoa, kokea aivan sitä mitä itse koen hyväksi :)

• ...
        Nurse4 kirjoitti:

No niimpä, ihan ihme sääntöjä on ja oon jutellu vähän vanhempien vl:n kanssa niin ne sano että joskus 50-luvulla lestadiolaiset piti korviksia, mutta sitten tuli joku yhteinen säädös ainakin vl-piireissä että ei ole sopivaa, koska se voi viedä huonolle tielle; siis niinku miten korvikset voi viedä huonolle tielle? Ja sit se että venäläiset Vl:ät saa pitää korviksia? ihan outoa touhua.

Itse oikeastaan koko VL:ssä olon ajan tiesin että en tule koskaan olemaan sitä mitä liike ja sen opetus odottaa, en koskaan ajatellut että minusta tulee suurperheen äiti, salaa kuuntelin "huonoa" musaa, katoin elokuvia ja kävin diskoissa enkä tuntenut ollenkaan huonoa omaatuntoa tai jotain syntisyyttä, vaan tietynlaista vapautta ja nyt vielä enemmän kun voi ihan vapaasti olla oma itsensä ja kuunnella, katsoa, kokea aivan sitä mitä itse koen hyväksi :)

Niinpä.. kyllä oon itsekin tehnyt salaa asioita, jotka lestadiolaisuudessa luokitellaan synniksi. Esim meikkaus, musiikin kuuntelu, tanssiminen yms.
        mut vaikka en enää oo lesta nii porukat silti rajottaa tosi paljo mun menoja. Kai ne luulee että palaan vielä uskoon jos ne ei anna mun tehä mitää "syntistä".... Mutta toi vaa huonontaa mun ja vanhempien välejä entisestään....

• Nurse4
        ... kirjoitti:

Niinpä.. kyllä oon itsekin tehnyt salaa asioita, jotka lestadiolaisuudessa luokitellaan synniksi. Esim meikkaus, musiikin kuuntelu, tanssiminen yms.
        mut vaikka en enää oo lesta nii porukat silti rajottaa tosi paljo mun menoja. Kai ne luulee että palaan vielä uskoon jos ne ei anna mun tehä mitää "syntistä".... Mutta toi vaa huonontaa mun ja vanhempien välejä entisestään....

Oon kuullu just nuita juttuja että jonkun vlvanhemmat on ruvennu rajoittaa nuoren elämää kun hän ei enää uskokkaan samalla tavalla. minusta se on erittäin vahingollista ja huonoa kontrollointia koska eihän ketään saa eikä voi pakottaa uskomaan tietyllä tavalla jos yksilö ei sitä halua.

Toivottavasti sun vanhemmat tajuis että tuommoinen kontrollonti ei oo oikein.

onko sulla ketään esim vanhempaa sisarusta jolle voisit puhua siitä miten sua rajoitetaan?

• ...
        Nurse4 kirjoitti:

Oon kuullu just nuita juttuja että jonkun vlvanhemmat on ruvennu rajoittaa nuoren elämää kun hän ei enää uskokkaan samalla tavalla. minusta se on erittäin vahingollista ja huonoa kontrollointia koska eihän ketään saa eikä voi pakottaa uskomaan tietyllä tavalla jos yksilö ei sitä halua.

Toivottavasti sun vanhemmat tajuis että tuommoinen kontrollonti ei oo oikein.

onko sulla ketään esim vanhempaa sisarusta jolle voisit puhua siitä miten sua rajoitetaan?

Niin.. Oon kyllä puhunu tästä jutusta sisaruksille, vanhemmille ja kavereille, mutta vanhemmat on nii jääräpäisiä että ei ne kuuntele ollenkaan.. Mut jos tää meno vaan jatkuu niin lähden jonnekki muualle opiskelemaan, kauas kotoa niin saan olla vapaa! :) Vaikka onhan se melko surullista että yhen uskonnon takia menee perheen kanssa välit,mutta minkä sille mahtaa jos ei vanhemmat voi hyväksyä mua tällasena ku oon...

• Minestroone
        ... kirjoitti:

Niin.. Oon kyllä puhunu tästä jutusta sisaruksille, vanhemmille ja kavereille, mutta vanhemmat on nii jääräpäisiä että ei ne kuuntele ollenkaan.. Mut jos tää meno vaan jatkuu niin lähden jonnekki muualle opiskelemaan, kauas kotoa niin saan olla vapaa! :) Vaikka onhan se melko surullista että yhen uskonnon takia menee perheen kanssa välit,mutta minkä sille mahtaa jos ei vanhemmat voi hyväksyä mua tällasena ku oon...

Toivottavasti omat vanhempasi ymmärtävät ja kunnioittavat sitä että sinul a on oiekus ihan omaan päätöksentekoon ja omaan elämäntapaan! On sellaisia vl vanhempia jotka ovat suvaitsevaisia eikä ala painostaa. Ja sitten on sellaisia jotka ei ymmärrä eikä osaa siinä tilanteessa osoittaa rakkauttaan.

http://freepathways.wordpress.com/2011/09/23/viiva-nimilistassa/

• niin kuin Stubb

Todellisuudessa kuraa heitätte yksin omaan vain te eronneet. Kukaan vl ei heittele kuraa toisten niskaan. Se on synti ja vääryys. Eronneet jäävät vaiheeseen ja yrittävät purkaa sitä keskustelupalstoilla ja blogeissa. Säälittäväähän se on, mutta päätös on henkilökohtainen, samoin kuin sen seuraukset on itse kärsittävä. Se on nollasummapeli, niin kuin Stubb tämän sanoisi. Sielunvaihollinen voittaa ja te eronneet häviätte.

• nhgfbnghfmjhm,

Hannu Karpo mainitsee, millaista henkistä väkivaltaa vanhoillislestadiolaisessa herätysliikkeessä on esiintynyt:
        http://freepathways.wordpress.com/2010/03/26/karpo/

Mitään sielunvihollista ei ole olemassa, sellainen on mielikuvitusolento.

Koskaan ei ole liian myöhäistä tulla järkiinsä ja hylätä uskonto.

• yks ateisti
        nhgfbnghfmjhm, kirjoitti:

Hannu Karpo mainitsee, millaista henkistä väkivaltaa vanhoillislestadiolaisessa herätysliikkeessä on esiintynyt:
        http://freepathways.wordpress.com/2010/03/26/karpo/

Mitään sielunvihollista ei ole olemassa, sellainen on mielikuvitusolento.

Koskaan ei ole liian myöhäistä tulla järkiinsä ja hylätä uskonto.

Nimen omaan!

• hotdout

kirvelee niin vietävästi

• Niinkuin Stuppppp???

Olet todella VL ja se näkyy siinä, mikä teille on leimallista, eli valehtelu.

Te olette niitä kiusaajia, sen näkee noissa tapauksissa, mutta myös patologisia valehtelioita, joka näkyy päivittäisessä menttelyssänne.

Kes.

• "Kukaan vl ei heittele kuraa toisten niskaan."

Totta puhut. Hoitokokoukset ym. ovat vahva todistus tästä.

Vaude!

• kallonkutistaja1

Tarvitsetko kallonkutistajain palvelua ?

• ...

???

• yks ateisti
        ... kirjoitti:

???

Teit hyvän ratkaisun! Eihän tuo lesdaadiuus vaikuta kovin järkevältä. Ainakin minun tiedon mukaan. Ja eikös sitä voi silti uskoa kristinuskoon jos haluaa?

Itse olen ateisti. Minulla ei silti ole mitään uskontoja vastaan. Paisi näitä elämää rajoittavien uskon lahkojen osalta. Sekä myös silloin, jos uskonnon verukkeella tapetaan viattomia ihmisiä. Esim. Islam.

• ...
        yks ateisti kirjoitti:

Teit hyvän ratkaisun! Eihän tuo lesdaadiuus vaikuta kovin järkevältä. Ainakin minun tiedon mukaan. Ja eikös sitä voi silti uskoa kristinuskoon jos haluaa?

Itse olen ateisti. Minulla ei silti ole mitään uskontoja vastaan. Paisi näitä elämää rajoittavien uskon lahkojen osalta. Sekä myös silloin, jos uskonnon verukkeella tapetaan viattomia ihmisiä. Esim. Islam.

Joo kyllä voi vielä uskoa kristinuskoon jos haluaa. Eihän lestadiolaisuudessa ole suoraan sanottuna mitään järkeä.. Ihmisten elämästä vaa viedään kaikki ns hauska pois, kuten musiikki, meikkaus, tanssiminen, yms.. Ja sit se ku ei saa ehkäistä. Mua ei ainakaan kiinnosta tulevaisuus jossa koko ajan ois uusi lapsi tulossa eikä itse sais päättää et haluaako raskaaksi vai ei.. ne säännöt olikin yks syy siihen miks erosin. Mutta eipä tarvii enää elää niiden mukaan, nyt olen vapaa uskomaan ja elämään niin kuin itse haluan!

• Niina-Elina
        ... kirjoitti:

Joo kyllä voi vielä uskoa kristinuskoon jos haluaa. Eihän lestadiolaisuudessa ole suoraan sanottuna mitään järkeä.. Ihmisten elämästä vaa viedään kaikki ns hauska pois, kuten musiikki, meikkaus, tanssiminen, yms.. Ja sit se ku ei saa ehkäistä. Mua ei ainakaan kiinnosta tulevaisuus jossa koko ajan ois uusi lapsi tulossa eikä itse sais päättää et haluaako raskaaksi vai ei.. ne säännöt olikin yks syy siihen miks erosin. Mutta eipä tarvii enää elää niiden mukaan, nyt olen vapaa uskomaan ja elämään niin kuin itse haluan!

Kerrankin myönteinen ja iloinen elänmänmyönteinen avaus, kiitos kun kerroit kokemuksistasi. Voimia mahdollisiin puhutteluihin, jos joudut selittelemään ratkaisuasi.Toivotan sinulle edelleen rohkeutta, elämäniloa, rakkaita ystäviä ja kaikkea hyvää!

• ...
        Niina-Elina kirjoitti:

Kerrankin myönteinen ja iloinen elänmänmyönteinen avaus, kiitos kun kerroit kokemuksistasi. Voimia mahdollisiin puhutteluihin, jos joudut selittelemään ratkaisuasi.Toivotan sinulle edelleen rohkeutta, elämäniloa, rakkaita ystäviä ja kaikkea hyvää!

Kiitos samoin!

• Kukin tyylillään
        yks ateisti kirjoitti:

Mulla sama juttu. Jokainen saa uskoa mihin haluaa, ja harjoittaa omaa uskontoaan. Ainoastaan sellaisia uskontoja en siedä, jotka aiheuttavat tuskaa (fyysistä tai henkistä) joko uskonnon harjoittajalle tai muille ihmisille.

Toki jos joku itse nauttii masokismista, niin go ahead...Kunhan muita ei satuteta.

• ...
        Kukin tyylillään kirjoitti:

Mulla sama juttu. Jokainen saa uskoa mihin haluaa, ja harjoittaa omaa uskontoaan. Ainoastaan sellaisia uskontoja en siedä, jotka aiheuttavat tuskaa (fyysistä tai henkistä) joko uskonnon harjoittajalle tai muille ihmisille.

Toki jos joku itse nauttii masokismista, niin go ahead...Kunhan muita ei satuteta.

Jep! No kyllähän lestadiolaisuudessa aiheutetaan ainaki mun mielestä jonki verran tuskaa ihmisille. Esimerkkinä se, että lapsia pakotetaan lähtemään seuroihin.. Ja varmaan myös fyysistä väkivaltaa on vaikka just meiän perheessä ei oo..

• Pelkään painostusta
        ... kirjoitti:

Jep! No kyllähän lestadiolaisuudessa aiheutetaan ainaki mun mielestä jonki verran tuskaa ihmisille. Esimerkkinä se, että lapsia pakotetaan lähtemään seuroihin.. Ja varmaan myös fyysistä väkivaltaa on vaikka just meiän perheessä ei oo..

Pahinta mielestäni on se että ei ole mielipiteen- eikä sananvapautta. Jos on erilainen käsitys jostian niin puhutteluun ja painostusta...

• näillä mennään

Minun luonteella ei myökään yritetä näytellä muuta kuin mitä olen kun on kyse esim. uskonasioista, eli uskonnoksi riittää tämä kirkkousko, kaikkia lahkoja/liikeitä en tunne, parhaiten tämän vl-liikkeen ja se ei mua innosta.

• näillä mennään

Minäkin kokeilin sen viinan nuorempana, pitihän se kokeilla eihän sitä mistä muuten tiedä, ja oli usein kivaa työkavereiden kans rentoutua maaailman turuilla ja toreilla, mutta näin pian että viina on viisaten-juoma eli terveys olisi mennyt ensiksi, jos ei oma-järki sano mitää jatkaa juomista sekin on omavalinta, minä en jatkanut.

• On hienoa että yksilö tekee omia ratkaisuja. Ei kai kenenkään pidä olla vanhempiensa liekanarussa. Luulisin että vanhemmatkin olisivat läheneet vl-kultista, mutteivät uskaltaneet. Voi olla että he tuntevat mielihyvää siitä, että joku perheenjäsen jätti ihmiselämää rajoittavan lahkon.

• ...

Niin.. No mun vanhemmat ainakin ovat sellasia jeesustelijoita etteivät varmasti koskaan eroa lestadiolaisuudesta! Mutta mulle aivan sama, mun puolesta ne saa olla lestoja kunhan minä saan elää omaa elämääni miten itse haluan.

• Mietittpä sitä
        ... kirjoitti:

Niin.. No mun vanhemmat ainakin ovat sellasia jeesustelijoita etteivät varmasti koskaan eroa lestadiolaisuudesta! Mutta mulle aivan sama, mun puolesta ne saa olla lestoja kunhan minä saan elää omaa elämääni miten itse haluan.

Miksi turhaan haukut vanhempiasi "jeesustelijoiksi"? Jeesustelu ei tarkoita Jeesukseen uskomista vaan tekopyhyyttä.

• ...
        Mietittpä sitä kirjoitti:

Miksi turhaan haukut vanhempiasi "jeesustelijoiksi"? Jeesustelu ei tarkoita Jeesukseen uskomista vaan tekopyhyyttä.

No mä olen sitä mieltä että ne on jeesustelijoita. Luulis että jokainen ihminen tajuaa kuinka sairasta oikeasti on lestadiolaisuus ja sen periaatteet!

• Hyvä muistaa
        Mietittpä sitä kirjoitti:

VL-herätysliikkeellä ei ole monopolia Jeesukseen / kristinuskoon.

• Tsemppiä!

Tulin hyville mielin viestiäsi lukiessani. Olet selvästi omilla aivoillasi ajatteleva ja vieläpä rohkea! Perässäsi tulee seuraamaan muita. Hienoa, että sisaruksissasikin on samaa ajatusta, etkä joudu olemaan yksin edes perheesi sisällä.

Minun vanhemmillani kesti pari vuotta uskoa ja hyväksyä, etten ole vl. Lopulta he asian hyväksyivät ja nyt suhteemme on parempi kuin ennen vl eroani. Nykyisestä suhteesta puuttuu valheellinen muka-välittäminen. Se mitä jäi jäljelle, on todellista välittämistä. Etenkin itsestä, mutta myös vanhemmista ja sisaruksista.

• ...

Kiitos! No varmasti minunkin vanhemmillani kestää kauan hyväksyä minun päätös.. Noin kaksi viikkoa sitten kerroin asiasta, ja nyt vanhemmat yrittää saada mua käännytettyä takaisin, ja rajoittavat aika paljon mun menoja.. Esim. En saa liikkua kaupungilla kuten haluan, vaan koulusta pitää mennä suoraan kotiin, ja vanhemmat eivät anna mun olla " epäuskovaisten" kavereiden kanssa tekemisissä muuta kuin koulussa... Oon siis nyt 16 vuotta ja lukion ensimmäisellä luokalla

• Onnittelen sinua päätöksestäsi. Uskonto ei saa kahlita ihmistä, vaan pitää saada olla vapaa ja oma itsensä. Mielestäni uskonto on ihmisten luoma ajatusmalli, joka perustuu kuvitelmiin, toivoon ja uskomuksiin. Jo meidän muinaiset esi-isämme pelästyivät ukkosen jyrinää, pimeyttä ja outoja ääniä. Siitä alkoivat pikkuhiljaa kehkeytyä erilaiset uskomukset.

Muhammed sai äänensä erämaassa, eikä niitä ollut kukaan mu todistamassa, että ne todella tulivat jostakin ylhäältä eivätkä hänen omasta päästään.

Mooseskin sai käskyt erämaassa ja välitti ne uskomuksensa kansalle.

Uskonto voi antaa ihmisille toivoa ja luottamusta tulevaan. Kyllä sillä on voimaa. On kuitenkin mielestäni helpompi elää erilaisten kuppikuntien ulkopuolella ja toimia itsenäisesti..
      Oletko samaa mieltä? Ei lestadiolaisuudesta irtautuminen merkitse välttämätä uskonnon hylkäämistä. Ei sen tarvitse sitä merkitä, mutta kyllä se merkitsee kuitenkin oman tien kulkemista ja ajattelun vapautta.

Olen kiinnostunut vastauksestasi. Odotan sitä.

• ...

Niinhän se on. Vaikka olenkin nyt eronnut lestadiolaisuudesta, niin ei se tarkoita sitä etten usko jumalaan. Kyllä uskon, mutta eri tavalla kuin lestadiolaisuudessa uskotaan.
        Ja tottakai on helpompaa elää sellasen pienen yhteisön ulkopuolella. Koska ainakin lestadiolaisuudessa on pakko uskoa juuri niin kuin seuroissa opetetaan, ja toisinajattelijat tuomitaan "syntisiksi". Nyt elämä on paljo vapaampaa kun saa uskoa mihin ja miten haluaa. Ja muutenki ku lestadiolaisuudessa on nii paljon kaikkia sääntöjä ja elämä on tosi rajattua, niin ei sellanen oo kovin helppoa, varsinkaan sillon jos itsestä tuntuu ettei lestadiolaisuus ole se oma juttu, mutta silti on pakko noudattaa niitä sääntöjä ja ei saa olla oma itsensä...

• näillä mennään

VL:llä on varmaan ykkönen tai kakkonen uskonliikeistä kun on kyse ns.tiukkapipoisuudesta eli elämää rajoittavista kielloista ja määräyksistä.

• ...

Niin on..

• ahdasta on

Ja ev. lut. piispan synnintunnustuskaan ei ollut VL-ex-pääsihteerin mielestä pätevä. Vaikka VL-kristityt kuuluvat ev. lut. kirkkoon ja sen seurakuntiin. Näin linjasi siis VL ex-pääsihteeri Suvareiden yhteydessä v. 2013 Pudasjärvellä.

• jööppi

Hei, hyvä että löysit rohkeutta olla oma itsesi. Toivottavasti et menetä uskoa Jumalaan kuitenkaan. Olen kans hämmästellyt millaista ahdistusta uskonliikkeet antavat jäseniään kohtaan. Parempi tehdä niin kuin itse haluaa ja tietää mikä on sydämestä oikein. Siunausta ja hyvää jatkoa sinulle! =)

• ...

Kiitos! Niinhän se on.. Mutta en minä varmaan kumminkaa uskoa Jumalaan menetä. Tällä hetkellä ainaki uskon Jumalaan, ja toivon että jatkossakin! Vaikka toisaalta,onhan lestadiolaisuus muuttanut mun käsitykset uskon asioista täysin. Mulle on tullu sellanen olo että on pakko uskoa miten käsketään, ja ei saa uskoa niin kuin haluaa, niin voi olla että sen takia en pysty enää jatkossa uskomaan jumalaan ollenkaan..

• Onko Vl-liikkeen papit ja saarnaajat koskan maininneet, minkä nimiseen Raamatussa mainittuun jumalaan he uskovat? Jumalilla on nimetkin.

• ...

No ei kai varmaan mitää sellasta oikeeta nimeä oo mutta jumalasta käytetään mm. sanoja herra, isä, kaikkivaltias yms

• eienäälesta:)

Oo vittu onnelline ku uskalsit kertoo porukoille tost!! Perhe ja puolet suvust vl, mut mua ei kiinnosta enää. Ei tunnu mun jutult. Kiinnostaa kaikki normi-ihmisten tavat esim. discot, meikkaus, pop, hiusten värjäys jne... Mut helevetti ku uskaltais kertoo porukoille. En todellakaan aio kärsiä koko elämää!! (oon 13v) Oon jo viimeiset puol vuotta 'esittäny' lestaa ku pelottaa et kamut hylkää ja perhe jättää... Haluisin tehä asioita hyvällä omalla tunnolla eikä salaillen. Kuuntelen napeilla hyvää musaa ja meikkaan salaa vähän. Koulus en kehtaa nykyään edes hiuksii pitää kii ku sit kaikki huomaa et mul ei oo reikii ja häpeen :D haluisin korviin reijät!! Antakaa neuvvoi mite kertoo vanhemmille tästä?? :'D

• En fråga

Ovatko hoitokokoukset jo historiaa, mennyttä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3195
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1152
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1075
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1022
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      867
    8. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      831
    Aihe