Verenpisarasta uusi

tulipa!

Olen kuullut, että verenpisara olisi melkeinpä yksivuotinen, ettei sitä kannata säästää talven yli, koska sitä on vaikea uudelleenkasvattaa . Viime syksynäpä säästin kuitenkin.
Laitoin sen kellariin talvehtimaan ja kastelin vain harvoin talven aikana. Kastelin, vaikka se oli pelkkä kuolleen näköinen karahka. Olinkin varma, ettei siitä kalua tule.
Vaan annapas kun maaliskuulla kävin taas kerran kellarissa, niin jo vain oli pukannut pitkää vihreää vartta mullasta. Olin aivan onnesta soikeana.

Toukokuussa siistin sitä hieman ja panin uuteen multaan. Se on kasvanut koristeomenapuuhun tuettuna melkein metrin mittaiseksi ja kukkii minkä kerkiää. Mahtavaa!

Tämä vinkiksi myös muille.

5

192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmaan noinkin

      Meillä ne talvehti ennen vanhassa vetoisessa puutalossa ikkunalaudalla sähköpatterin päällä. Muistaakseni laitettiin oksia kasvamaan syksyllä, samoin kuin pelargonista. Talven kituuttivat hengissä ja kesällä kukkivat hyvin.

      Voisi onnistua kasvattaa rungollisiakin jos vaan on tilaa pitää isona. Eikö sinulla noussut kuin juurelta? Hyvinhän tuo on kuitenkin ehtinyt kasvaa. Voisi ensi kesänä kokeilla itsekin.

    • alkuper.

      Kokeile ihmeessä!
      Minulla nousi tosiaan vaan sieltä juuripaakusta uutta vihreää. Aion vähän katkaista tuota rohjaketta , ennen kuin laitan sen kellariin. Katsotaan nouseeko keväällä taas uutta.
      Miten te laitoitte niitä oksia kasvamaan syksyllä? Juurrutitteko vedessä ensin vai miten?

      • Juurevata hommaa

        Minä laitoin pistokkaita keväällä, pätkäsin uusista kasvuista latvoja ja tökkäsin emokasvin juurelle. Kastelin ja panin muovipussin päälle. Juuret ne teki aika nopeasti, pussin otin pois kun alkoivat kasvaa. Hankala oli nostaa niitä ylös, ois pitänyt panna omaan törppöön heti. Mut joku jäi henkiin silti.
        Luultavasti onnistus syksylläkin ainakin lisävalolla.

        Muitten kasvien pistokkaita olen hyvin saanut juurtumaan patterin päällä. Tavallisen laatan pannut alustaksi ja muovilla peitetyt multapurkit laatan päälle, lämpötilasta ei tietoa, mutta toimii!


      • joo..

        Ensi keväänä ostan, perinteiset kasvit menestyykin parhaiten, mutta soilikit onnistun aina tappamaan.

        En muista, mutta varmaankin vedessä juurrutti. Viihtyivät muuten ikkunalla mihin kävi vain ilta-aurinko ja vielä puita varjostamassa. Tekivät myös isoja meheviä siemenkotia, niitä sitten ihmetelttin, taisin maistellakin. Saattaisi kasvaa siemenistäkin.
        http://www.viherpiha.fi/vastaa/puutarhan-kasvinsuojelu/verenpisaran-marja

        Ainakin jossain lajissa syötäviä. "Verenpisaran hedelmät ovat meheviä, ja yhtä lajia kasvatetaan lähinnä marjojensa takia." "Keväällä voi ottaa puutumattomia pistokkaita ja myöhäiskesällä puolipuutuneita pistokkaita, jotka juurrutetaan kylvömullassa." Ilmeisesti voi laittaa suoraan multaan.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Verenpisarat

        Jotkut tosiaan syö.
        http://forums.gardenweb.com/forums/load/fuchsia/msg0617142714745.html?14

        Kuluu näköjään horsmakasveihin, saman tyyliset lehdetkin kuin maitohorsmalla. Sitäkin voi käyttää ravintona, olen tehnyt joskus teetä.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Maitohorsma


      • joo..
        Juurevata hommaa kirjoitti:

        Minä laitoin pistokkaita keväällä, pätkäsin uusista kasvuista latvoja ja tökkäsin emokasvin juurelle. Kastelin ja panin muovipussin päälle. Juuret ne teki aika nopeasti, pussin otin pois kun alkoivat kasvaa. Hankala oli nostaa niitä ylös, ois pitänyt panna omaan törppöön heti. Mut joku jäi henkiin silti.
        Luultavasti onnistus syksylläkin ainakin lisävalolla.

        Muitten kasvien pistokkaita olen hyvin saanut juurtumaan patterin päällä. Tavallisen laatan pannut alustaksi ja muovilla peitetyt multapurkit laatan päälle, lämpötilasta ei tietoa, mutta toimii!

        Nyt muistelenkin, lasin alla taisi taimet olla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3869
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      2027
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      303
      1236
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe