Millaista on sairastaa Alzheimerin tautia?

en halua kitua

Olen vasta 28-vuotias mutta olen keskustellut erään kaverini kanssa Alzheimerin taudin sairastamisesta. Olen sanonut hänelle, että lähtisin mieluummin seisovilta jaloilta kuin sairastaisin Alzheimerin tautia tai mitään muutakaan sairautta, joka tekee elämästä vaikeaa. Mutta millaista sitten on sairastaa Alzheimerin tautia? Kaverini on sanonut, että ei Alzheimer-potilaan elämä muutu yhtään vaikeammaksi, koska sitä sairastava ei itse tajua taudin tuomia vaikeuksia. Onko todella näin? En kyllä haluaisi joutua mihinkään palvelutaloon, mutta onko sekin sitten yhdentekevää, jos kerran Alzheimer-potilas ei itse ymmärrä tilaansa?

4

280

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ollos hyvä

" Mutta millaista sitten on sairastaa Alzheimerin tautia? "

Ei kukaan tiedä, kun ei ne pysty kertomaan ja pumpataa täyteen lääkkeitä.

Mutta sairaus itsessään on elintasosairaus eli täysin ennaltaehkäsitävissä.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/alzheimer.htm

• oletpölvästi

Kuinka hölmö voi ihminen olla? Dementiaa ei olisi jos ihmiset ei eläisi niin vanhaksi kuin nykyään. Alkoholidementia eriasia. Olisko hauskaa jos sulla olis alkava dementia ja joku tulis selittää että OLISIT SYÖNYT KALAÖLJYÄ.

• ei vanhojen tauti ol
        oletpölvästi kirjoitti:

Kuinka hölmö voi ihminen olla? Dementiaa ei olisi jos ihmiset ei eläisi niin vanhaksi kuin nykyään. Alkoholidementia eriasia. Olisko hauskaa jos sulla olis alkava dementia ja joku tulis selittää että OLISIT SYÖNYT KALAÖLJYÄ.

Erilaisia muistisairauksia on jopa 40 vuotiailla eli ei se mikään vanhusten sairaus ole.

• Minusta...

Alkuvaiheessa voi pystyä sairastunut itsekin kertomaan mitä kokee. Omalla läheiselläni se oli suru ja ahdistus ja pelko tulevasta. Silti on menty eteenpäin päivä kerrallaan ja parempia päiviä on ollut enemmän kuin huonompia. Raskasta tämä on, eikä vain omaiselle vaan myös potilaalle itselleen. Aina sanotaan että omaisten sairaus, mutta kyllä minusta sairastunut itse kärsii eniten. Vaikkei sitä enää pystyisi ilmaisemaan. Hätä ja tuska näkyvät katseesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      100
      3467
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3127
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2634
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2423
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      84
      2406
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2086
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      41
      2083
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1700
    9. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1686
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      41
      1667
    Aihe