Millaista on sairastaa Alzheimerin tautia?

en halua kitua

Olen vasta 28-vuotias mutta olen keskustellut erään kaverini kanssa Alzheimerin taudin sairastamisesta. Olen sanonut hänelle, että lähtisin mieluummin seisovilta jaloilta kuin sairastaisin Alzheimerin tautia tai mitään muutakaan sairautta, joka tekee elämästä vaikeaa. Mutta millaista sitten on sairastaa Alzheimerin tautia? Kaverini on sanonut, että ei Alzheimer-potilaan elämä muutu yhtään vaikeammaksi, koska sitä sairastava ei itse tajua taudin tuomia vaikeuksia. Onko todella näin? En kyllä haluaisi joutua mihinkään palvelutaloon, mutta onko sekin sitten yhdentekevää, jos kerran Alzheimer-potilas ei itse ymmärrä tilaansa?

4

300

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ollos hyvä

" Mutta millaista sitten on sairastaa Alzheimerin tautia? "

Ei kukaan tiedä, kun ei ne pysty kertomaan ja pumpataa täyteen lääkkeitä.

Mutta sairaus itsessään on elintasosairaus eli täysin ennaltaehkäsitävissä.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/alzheimer.htm

• oletpölvästi

Kuinka hölmö voi ihminen olla? Dementiaa ei olisi jos ihmiset ei eläisi niin vanhaksi kuin nykyään. Alkoholidementia eriasia. Olisko hauskaa jos sulla olis alkava dementia ja joku tulis selittää että OLISIT SYÖNYT KALAÖLJYÄ.

• ei vanhojen tauti ol
        oletpölvästi kirjoitti:

Kuinka hölmö voi ihminen olla? Dementiaa ei olisi jos ihmiset ei eläisi niin vanhaksi kuin nykyään. Alkoholidementia eriasia. Olisko hauskaa jos sulla olis alkava dementia ja joku tulis selittää että OLISIT SYÖNYT KALAÖLJYÄ.

Erilaisia muistisairauksia on jopa 40 vuotiailla eli ei se mikään vanhusten sairaus ole.

• Minusta...

Alkuvaiheessa voi pystyä sairastunut itsekin kertomaan mitä kokee. Omalla läheiselläni se oli suru ja ahdistus ja pelko tulevasta. Silti on menty eteenpäin päivä kerrallaan ja parempia päiviä on ollut enemmän kuin huonompia. Raskasta tämä on, eikä vain omaiselle vaan myös potilaalle itselleen. Aina sanotaan että omaisten sairaus, mutta kyllä minusta sairastunut itse kärsii eniten. Vaikkei sitä enää pystyisi ilmaisemaan. Hätä ja tuska näkyvät katseesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Trump muka öljyn takia Venezuelaan? Pelkää mustamaalausta

Kertokaapa mistä tuollainen uutisankka on saanut alkunsta? Näyttäkääpä ne alkuperäiset lähteet, minä en löytänyt mitään
      Maailman menoa
      189
      17944
    2. Kun Arman Alizad puolusti hiihtäjä Vilma Nissilää sanomalla

"älä välitä sekopäistä Vilma", ja kun siitä kerrottiin täällä, niin sekopäinen mukasuvaitsevainen teki siitä valituksen
      Maailman menoa
      90
      3805
    3. Lataus pakkaskelissä

En olisi koskaan ostanut sähköautoa jos olisin tajunnut että ne eivät lataa pakkasissa suurteholatauksella vaan istut tu
      Hybridi- ja sähköautot
      32
      1914
    4. Martinalta vahva viesti

"Suuret unelmat venyttävät sinua, pelottavat vähän ja vievät mukavuusalueen ulkopuolelle. Juuri siellä kasvu tapahtuu. J
      Kotimaiset julkkisjuorut
      280
      1530
    5. Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?

Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?
      Maailman menoa
      65
      1511
    6. Akateemikko Martti Koskenniemi vertaa Trumpia Putiniin

"-Suomalaisena on syytä olla huolissaan siitä, että Yhdysvallat näin vahvistaa 1800-luvun alkupuolella julistamansa etup
      Maailman menoa
      162
      1431
    7. Jos mies olet oikeasti...?

Kiinnostunut... Pyydä mut kunnolla treffeille ja laita itsesi likoon. En voi antaa sydäntä jos sinä olet epävarma ja eh
      Ikävä
      115
      1324
    8. Esko Eerikäinen paljastaa järkyttävän muiston lapsuudesta - Isä löytyi alastomana slummista

Esko Eerikäisen tausta on monikulttuurinen, hän muutti vain 10-vuotiaana yksin kotoaan Kolumbiasta isovanhempiensa luo S
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1304
    9. Pitäisikö meidän

Sitten nähdä ilman että siitä tehdään ongelmaa?
      Ikävä
      81
      1111
    10. Nautitko riidan haastamisesta?

Itse olen hyvin kärsivällinen ja sopuisa noin yleensä, mutta osaan tarvittaessa olla hankala. Niin metsä vastaa kuin sin
      Sinkut
      209
      1053
    Aihe