Inkoo vierasvenesatama

Inkoo

Inkooseen menevä väylä 1,9 m.

Veneeni 1,9 m syväys. Ajattelin hankkia kotisatamapaikan Inkoosta. Pääseekö kaikilla keleillä/veden korkeuden ollessa alhaalla satamaan ilman pohjakosketusta?

Inkooseen kaksi väylää onnistuuko kulkeminen molempia pitkin kaikilla kvedenkorkeuksilla veneelläni?

24

2466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heips4

      Pääsee kun oikein osaa ajaa

    • Päättele itse
    • kiinni_jai

      Meillä syväys 1,8m. Jäätiin jumiin heinäkuun loppupuolella kun tultiin Inkoon satamaan, ihan siinä sataman edessä keskellä väylää.
      Ja niin jäi moni muukin purkkari.

      Tuolloin vesi oli melko alhaalla.. ehkä 20cm normaalia alempana. Tuskin mitenkään erityisen poikkeava tilanne.

      Itse en Inkooseen suuntaa enää jos vesi on noin alhaalla.

      • Matala lahti

        Ajoit varmaan väärin ne keltaiset kepit jotka ohjaa satamaan. Vettä on ihan riittävästi kun ajaa oikein ne kepit. Mutta et todellakaan ole ainoa joka on ollut kiinni tuolla. itse nähnyt toistakymmentä tapausta, vaikka ole ollut siellä vaan vierasveneenä


    • Ihan kiva, mutta olisi tietysti reilua kertoa miten sinne ajetaan oikein.

      • Skiglare

        Olen käynyt ao satamassa kaksi kertaa ja ekalla kerralla jäätiin kiinni, toisella ei.

        Ekalla kerralla ei huomattu aivan laiturin lähellä olevaa vihreää viittaa,joka siis pitää kiertää ennenkuin suuntaa kivilaiturin oikealla puolella oleville vieraspaikoille. Jos oikaisee edeltävän vihreän kohdalta, niin kiinni jää.

        "Keltaisia keppejä" en nähnyt ainakaan kesäkuussa,jolloin viimeksi kävin. Syväys 1.7 m


      • Matala lahti

        Pakko myöntää, että ne "viitat" ovat jotenkin epäloodisesti laitettu. Kun väylältä tullaan satamaan, niin ei voi tulla suoraan kohti vierasvenelaituria, vaa koukata vasemman kautta kohti sitä ihan laiturin lähellä olevan vihreän vasemmalta puoleltä-
        Jos siellä ei enää ole niitä keppejä, niin sitten ne on tänä kesänä poistettu, ja alue ruopattu. Katselin kerran kun pari nuorta lähti uimaan siit laiturin kohdalta sinne mistä veneet ajavat sisään, ne uivtat ainakin parisataa metriä ja nousivat sitten seisomaan ja vettä oli noin navan korkeudella. Koko lahti on matalla, ja väylä sinne on ruopattu.
        Ihmettelenkin miksi sitä sisääntuloa ei ole paremmin merkitty, kun tosiaan joka ainut kerta kun olen siellä ollut on juku siellä jumissa, usein on hinausta tarvittu.


    • ei toista kertaa

      Moottoriveneemme, syväys 1,2 m, jäin kiinni Inkoon jokisuistossa heinäkuussa kunnolla syvälle liejuun.

      Meripelastajat, jotka lopulta saivat meidät irti yhden busterin turhan vetoyrityksen jälkeen, kertoivat, että juutuimme Vonnien ja Affien p.askaan eli siihen, mitä IngenÅ:stta valuu.

      Välttäkää koko kylää !

      • 6+6

        Varmaan uinti virkisti, kun pääsit irti ;)


      • itse en menisi
        6+6 kirjoitti:

        Varmaan uinti virkisti, kun pääsit irti ;)

        Ainakin Inkoon talviuimarit uivat jokisuiston laiturilta, menevät veteen lämmitetystä kasematistaan.


      • Skiglare
        itse en menisi kirjoitti:

        Ainakin Inkoon talviuimarit uivat jokisuiston laiturilta, menevät veteen lämmitetystä kasematistaan.

        Kivilaiturin vasemmalla kyljellä, mereltä katsottuna, ennen bensa-asemaa on kyllä aika isojakin purkkareita kiinnitettynä.


      • vintersimmare
        itse en menisi kirjoitti:

        Ainakin Inkoon talviuimarit uivat jokisuiston laiturilta, menevät veteen lämmitetystä kasematistaan.

        TALVIUINTIKOPPIMME, jota kasematiksi täällä kutsutaan, lämmittämätön.

        Talvisodassa taisi olla haave päästä lämmitettyyn kasemattiin ryskijä ampumaan. Sitä mekin toivomme.


    • 1,2 m mahtuu

      Se on kurjaa kun pitää olla avomerikokoinen purkkari ja silti luuhata pikkukylien laitureissa. Jos moottoriveneellä jää kiinni, on kyllä ihan vaan taitamaton.

      • pikkupurkkaristi

        Avomerellä ei oo laitureita.


      • noshitsherlock
        pikkupurkkaristi kirjoitti:

        Avomerellä ei oo laitureita.

        No ei oo juu. Maissa on ja syväykset vaihtelee.


    • -Mika-

      Kävin viimekesänä Inkossa veneellä, jossa syväys on 1,95 metriä. Kyllä sekin otti pohjaan siinä tankkauspisteen kohdalla, mutta omin voimin siitä lähdettiin.
      Suunnilleen siinä kohtaa, missä paalupaikat loppuu, madaltuu huomattavasti (tai niin oli ainakin vuosi sitten).
      Väylä sisään pitää todellakin ajaa tarkasti ja oikein. Ja sitä idempää reittiä en käyttäisi veneellä, jossa syväys on yli 1,5 metriä....

      • Näin Meillä

        Se idempi väylä on 1,9m viralliselta syvyydeltään. Viranomaiset vastaavat, että siitä voi ajaa normaalivedellä ko. syväyksen omaava vene. Itse ajan siitä tuollaisella veneellä keväisin ja syksyisin ja kaiku ei ole näyttänyt alle 3m.


    • ingenå bo

      Inkoojoen tuoma lietemäärä vaihtelee sateiden aiheuttamien valumien määrästä riippuen. Satamaan pääsyyn vaikuttaa myös vallitseva vedenkorkeus.

      Joskus Elisaaressa käydessä olen kuullut joidenkin isolla syväksillä olevien kyläsatamalaisten säilyttävän siellä venettään matalan veden aikaan.

      Pohjassa oleva lietemäärä vaihtelee paljon etenkin paikallisesti joen suistoalueella. Inkoojoki onkin enemmän lietepuro kuin joki.

      • Nimi Erkki

        Vieraspaikoille pääsee kevyesti 2m syväksellä, tankilla saattaa olla jo tiukempaa.

        Jotkut painavat väkisin köli mudassa ja läpi menee !


      • Kaljatankki
        Nimi Erkki kirjoitti:

        Vieraspaikoille pääsee kevyesti 2m syväksellä, tankilla saattaa olla jo tiukempaa.

        Jotkut painavat väkisin köli mudassa ja läpi menee !

        Tankille ei pääse sen takia, että baarissa kaljoittelevat pitävät sitä omana paikkanaan ja katsovat muualle, jos siihen tulee asiakas.


    • näinon

      Omassa 9 tonnin purjeveneessä on reilu 1,9 m syväys. Vene on ollut Inkoon satamassa yli kymmenen vuotta. Satamaan on tultu molempia väyliä eli idästä ja lännestä.
      Ainoa missä ollaan oltu lievästi mudassa kiinni koko aikana on oma venepaikka, joka toivottavasti saadaan ruopattua ensi keväänä. Minäkään en -20cm meriveden korkeudella käy tankkaamassa.
      Ja satamaan tullessa kannattaa tulla väylän vasenta laitaa vaikka moottoriveneet eivät siitä pidäkään.

      • Täsmennys

        Jos tulet satamaan koneella, olet moottorivene.


    • Antilla 36

      Molempia väyliä pääsee ja syväys riittää vierasvenepaikoille. Sinne on muuten vielä kolmaskin epävirallinen noin 2,5m syvä väylä kahden virallisen välistä. Antinojan Eikka meille sen neuvoi, kun piti aikoinaan löytää lyhyin reitti Inkoosta länteen. Se oli silloin ennen kuin he ruoppasivat tuon nykyisen väylän.
      Kepit ovat hieman epäloogisesti sisäänajon lopussa, kuten monet jo totesivatkin eli sisäänajossa tulee pysyä väylällä ja kivilaituriin ei saa keppiä oikaista yhtään. Eli keskellä väylää sisään ja kepin jälkeen tiukka oikealle. Tuossa ne veneet ajavat järkestäin mutaan ja itsekkin olen useita purkkreita hinannut pois mudasta, kun yrittävät oikaista sinne kivilaiturille. Kepin väärällä puolella on noin 1m vettä. Matalalla vedellä ei kannata yrittää bensa-aseman laituriin. Normivedelläkään 1,9 syväyksellä ei kannata ajaa kylkeä bensiksen laituriin, vaan pitää pyrkiä pitämään köli mahdollisimman lähellä joen keskilinjaa. Tosin jos käsivoimin saat kyljen vedettyä rantaan, niin kyllä se kojneella siitä lähtee. pohja on ihan pehmeää mutaa eli Inkoossa et vaurioita aikaan saa, vaikka pohjaan kölin saisitkin osumaan.

    • hmmmm

      Tulipa testattua väylä viime viikonloppuna. Ihan loppuun saakka ajoin merkkien mukaan enkä oikaissut. Sitten ihan lopussa kun käännyin laiturin päähän joen vastakkaiselle puolelle tein liian laajan kaartoliikkeen ja siinä sitä oltiin mudassa kiinni.
      Pitää siis ajaa ihan laiturin vieressä ja tiukka kaarto tolppien väliin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      81
      4522
    2. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      71
      4247
    3. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      124
      4189
    4. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

      Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      183
      3456
    5. 193
      2789
    6. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      66
      2706
    7. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      36
      2601
    8. Surullista

      Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa
      Ikävä
      58
      2597
    9. Muuttunut käytös

      Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?
      Ikävä
      69
      2495
    10. Väkeä oli liikkeellä

      Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik
      Ähtäri
      43
      2142
    Aihe