Kynä meni rikki

onko käynyt noin?

En ollut pudottanut Novorapid kynää. Jo eilen iltapäivällä tuntui jäykälle pistää. Aamulla oli verensokeri 14. Syötyäni pistin Novorapidia 8 yksikköä. Tai luulin pistäneeni. Ilmeisesti ei mennyt ollenkaan koko insuliinia. No ennen lounasta mittasin sokerin ja oli 16,2. Kun olin pistämässä, huomasin, ettei se painu pohjaan ollenkaan. Ilmeisesti näin kävi edelliselläkin kerralla. Vaihdoin kynän. Harmittaa, kun siinä oli vielä puolet jäljellä. Nyt kun lounaalla meni insuliinia, äsken mitattuna oli verensokeri 6,7 .
Miten kynä voi olla rikki, kun en ole edes pudottanut sitä?

10

1942

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei mahdottomuus

      Insuliinikynät on kertakäyttötuotteita, joten laatu ei välttämättä ole kovin hyvä. Kynän kestoksi on arvioitu enimmillään muutaman kymmenen annoskertaa, joten ei kannata tehdä liian kalliilla kuluilla turhan laadukasta.

      Eihän tuossa niin kovin suurta vahinkoa tullut, koska uusi erä maksaa vain sen 3 euroa. Kynäthän palautat apteekkiin niin jos annostus on sinulla niin tiukalla että insuliini loppuu ennen aikojaan, voit näyttää apteekissa viallisen kynän.

      • onko käynyt noin?

        Ei minulle insuliinin puutetta tullut, vielä jäi yksi kynä kun vaihdoin. Tänään ehkä haen lisää, edellisen satsin sain toukokuussa, joten reilusti on 3 kk mennyt. Olen pistänyt insuliinia vuodesta 2003 alkaen (sitä ennen tablettilääkitys). Tämä oli ensimmäinen kerta kun noin kävi. Tosin vasta huhtikuussa tuli ateriainsuliini lisäksi.
        Miten en ollut huomannut, että kynä ei toimikaan. Ehkä siksi, että en voinut kuvitella, että oli rikki.


      • Ei mahdottomuus
        onko käynyt noin? kirjoitti:

        Ei minulle insuliinin puutetta tullut, vielä jäi yksi kynä kun vaihdoin. Tänään ehkä haen lisää, edellisen satsin sain toukokuussa, joten reilusti on 3 kk mennyt. Olen pistänyt insuliinia vuodesta 2003 alkaen (sitä ennen tablettilääkitys). Tämä oli ensimmäinen kerta kun noin kävi. Tosin vasta huhtikuussa tuli ateriainsuliini lisäksi.
        Miten en ollut huomannut, että kynä ei toimikaan. Ehkä siksi, että en voinut kuvitella, että oli rikki.

        Käytän vain Lantusta mutta sen kynä on rakenteeltaan melko lähellä tuota Novorapidia (olen käyttänyt samanlaistakin kynää toisella insuliinilla). Asetusasteikkohan pyörähtää nollille, mutta se ei välttämättä näytä varmuudella että annos on saatu. Männän liikkumisesta näkee varmasti että annos on saatu. Liikkeen näkee kun pistää insuliinia, minä ainakin katson joka kerran että mäntä painuu alaspäin pistäessäni.

        Olen käyttänyt insuliinia ja kyniä vasta nelisen vuotta, eikä vielä koskaan kynä ole hajonnut. Jotkut kynät ovat olleet raskaampia painaa, mutta niilläkin annos on tullut normaalisti. Muistaisin että tuo kynätyyppi jota käytetään Novorapidissa, on kevyempi painaa.


      • onko käynyt noin?
        Ei mahdottomuus kirjoitti:

        Käytän vain Lantusta mutta sen kynä on rakenteeltaan melko lähellä tuota Novorapidia (olen käyttänyt samanlaistakin kynää toisella insuliinilla). Asetusasteikkohan pyörähtää nollille, mutta se ei välttämättä näytä varmuudella että annos on saatu. Männän liikkumisesta näkee varmasti että annos on saatu. Liikkeen näkee kun pistää insuliinia, minä ainakin katson joka kerran että mäntä painuu alaspäin pistäessäni.

        Olen käyttänyt insuliinia ja kyniä vasta nelisen vuotta, eikä vielä koskaan kynä ole hajonnut. Jotkut kynät ovat olleet raskaampia painaa, mutta niilläkin annos on tullut normaalisti. Muistaisin että tuo kynätyyppi jota käytetään Novorapidissa, on kevyempi painaa.

        Noin on, mutta jos ei kiinnitä huomiota vaan olettaa, että toimii, saattaa erehtyä. Ei montaa kertaa, mutta kun unenpöpperössä pistää, ei kaikki mene kuten pitäisi. Lantus minulla on ollut vuosikausia, koskaa se ei ole mennyt rikki. Johtuisiko siitä, että sitä pistän vain illalla. Novorapidia 4 kertaa päivässä, joten kynä joutuu enemmän kulutetuksi. Novorapidia olen pistänyt vain huhtikuusta alkaen . Ja kyllä Novorapidia on jäykempi painaa kuin Lantusta. Lantus menee keveästi. Lisäksi aina sattuu niin, että kynän asteikot ovat poispäin. No, kyllä tästä lähtien katson tarkkaan, että insuliini todella menee!


      • Proviisori
        onko käynyt noin? kirjoitti:

        Noin on, mutta jos ei kiinnitä huomiota vaan olettaa, että toimii, saattaa erehtyä. Ei montaa kertaa, mutta kun unenpöpperössä pistää, ei kaikki mene kuten pitäisi. Lantus minulla on ollut vuosikausia, koskaa se ei ole mennyt rikki. Johtuisiko siitä, että sitä pistän vain illalla. Novorapidia 4 kertaa päivässä, joten kynä joutuu enemmän kulutetuksi. Novorapidia olen pistänyt vain huhtikuusta alkaen . Ja kyllä Novorapidia on jäykempi painaa kuin Lantusta. Lantus menee keveästi. Lisäksi aina sattuu niin, että kynän asteikot ovat poispäin. No, kyllä tästä lähtien katson tarkkaan, että insuliini todella menee!

        Toimimattomia kyniä palautetaan joskus apteekkiin. Itsellä kokemusta noin 5 kynästä. Joka kerta kynä on alkanut toimia, kun on vaihdettu uusi neula. Kynävalmistajien ohjeena on vaihtaa neula joka pistoksella, mutta käytännössä terveyskeskuksesta ohjeistetaan käyttämään samaa neulaa monta kertaa. Ja kyllähän se neula tavallisesti 2-3 pistoa hyvin kestääkin. Ei Sinulla voisi olla syynä tämä? Jos ei, palauta rikkinäinen kynä apteekkiin, josta sen ostit. Lähettävät sen lääkeyritykseen, joka tutkii, missä vika. Niin tärkeä lääke, että pitäiskö aina toimia.


      • En usko
        Proviisori kirjoitti:

        Toimimattomia kyniä palautetaan joskus apteekkiin. Itsellä kokemusta noin 5 kynästä. Joka kerta kynä on alkanut toimia, kun on vaihdettu uusi neula. Kynävalmistajien ohjeena on vaihtaa neula joka pistoksella, mutta käytännössä terveyskeskuksesta ohjeistetaan käyttämään samaa neulaa monta kertaa. Ja kyllähän se neula tavallisesti 2-3 pistoa hyvin kestääkin. Ei Sinulla voisi olla syynä tämä? Jos ei, palauta rikkinäinen kynä apteekkiin, josta sen ostit. Lähettävät sen lääkeyritykseen, joka tutkii, missä vika. Niin tärkeä lääke, että pitäiskö aina toimia.

        Missä terveyskeskuksessa muka toimitaan noin vastuuttomasti että käsketään käyttämään samaa neulaa useaan kertaan!? Kyllä minulle on ainakin ohjeistettu että neula on vaihdettava jokaisella pistoskerralla uuteen ja neulojakin annetaan sen mukaisesti että ne riittää. Samoin on annettu ohjeet että kun neula on laitettu kynään, pitää suihkuttaa hukkaan 2-3 yksikköä jotta nähdään että neula ei ole tukossa. Tämähän on normaalia toimintaa kaikissa pistoksissa. Kynään ei muutenkaan tulisi jättää neulaa paikoilleen koska lämpötilan muuttuessa insuliinia joko vuotaa ulos tai ilmaa pääsee kynän säiliöön.

        Olisikohan tuossa ohjeessa käyttää neulaa useaan kertaan ollutkin kyseessä lansettineula lansettikynässä. Sitähän voi käyttää jonkun kerran vaihtamatta jos sama henkilö käyttää yksin kyseistä lansettikynää.


      • Usko vaan
        En usko kirjoitti:

        Missä terveyskeskuksessa muka toimitaan noin vastuuttomasti että käsketään käyttämään samaa neulaa useaan kertaan!? Kyllä minulle on ainakin ohjeistettu että neula on vaihdettava jokaisella pistoskerralla uuteen ja neulojakin annetaan sen mukaisesti että ne riittää. Samoin on annettu ohjeet että kun neula on laitettu kynään, pitää suihkuttaa hukkaan 2-3 yksikköä jotta nähdään että neula ei ole tukossa. Tämähän on normaalia toimintaa kaikissa pistoksissa. Kynään ei muutenkaan tulisi jättää neulaa paikoilleen koska lämpötilan muuttuessa insuliinia joko vuotaa ulos tai ilmaa pääsee kynän säiliöön.

        Olisikohan tuossa ohjeessa käyttää neulaa useaan kertaan ollutkin kyseessä lansettineula lansettikynässä. Sitähän voi käyttää jonkun kerran vaihtamatta jos sama henkilö käyttää yksin kyseistä lansettikynää.

        Valitettavasti ei ole kyse lansettineuloista, vaan ihan insuliinikynään tulevista pistosneuloista. Kohtuuiso eteläsuomalainen paikkakunta kyseessä. Saman neulan käyttöä suositellaan etenkin silloin, jos pistää usemman kerran päivässä.


      • Neula pitää vaihtaa
        Usko vaan kirjoitti:

        Valitettavasti ei ole kyse lansettineuloista, vaan ihan insuliinikynään tulevista pistosneuloista. Kohtuuiso eteläsuomalainen paikkakunta kyseessä. Saman neulan käyttöä suositellaan etenkin silloin, jos pistää usemman kerran päivässä.

        Saman neulaa ei käytetä useampaa kertaa ja jos joku toisin väittää, niin ei tiedä mitään. Minultakin varmistetaan, oletko varmasti muistanut vaihtaa neulan.


    • On käynyt

      Itselläni on käynyt näin kiertänyt neulan liian tiukkaan, insuliinia en ole saanut tulee, sitten kun olen vaihtanut neulan, niin insuliinia on saanut tulemaan. Vika voi olla noinkin tai sitten ne kynätkin saattaa olla jotenkin viallisia.

      • Varovaisuutta

        Ilmeisesti kiertäessäsi liian tiukkaan, sisempi kumikalvon puhkaiseva neula vääntyi mutkalle ja neula tukkeutui.

        Minulta ei ole yksikään kynä vioittunut, mutta en olekaan käyttänyt insuliinia kuin vajaa kuusi vuotta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      437
      3216
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      114
      2693
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      397
      2674
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      161
      2112
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1927
    6. 173
      1335
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1317
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1196
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      74
      1154
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1010
    Aihe