alkuraskaus & alkoholi

huolissaan edelleen

Join alussa kun en tiennyt että olen raskaana (Testit näytti tosi pitkään miinusta!! Alkio jo yli 4 vkoa kun sain tietää...) Oli elokuu ja vietin lomaviikkojani JUST silloin, eli tuli kyllä juotua 3 kertaa ihan humalaan asti...

Neuvolassa sanottiin että ei kannata miettiä ja tuskin siitä alussa haittaa on kun ei ole vielä yhteistä verenkiertoa(?onko teillä tästä jotain lisätietoja?!) Ultrassa kaikki oli hyvin, mutta hitto että kalvaa mieltä kun en tiennyt! Oon lukenut netistä kuumeisesti juttuja ja osassa sanotaan että alunkin humalaan juominen voi olla haitallista. Voi että. Pelottaa.

15

62754

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Chara

Itselläni kävi samoin. Tuli juhlittua pari kertaa oikein kunnolla. Voit olla huoletta. Raskautesi oli vielä niin alussa ettei alkoholi päässyt tekemään haittoja. Itselläni tänään rv 20. Huomenna rakenneultra. Mitään ongelmia ei ole ollut tähän mennessä. Nauti raskaudestasi! Äläkä murehdi turhaan, kaikki menee varmasti hyvin :) ONNEA ODOTUKSEEN!
      PS. katso alempia keskusteluja siellä samasta aiheesta juttua.

• rv 10

Huomasinkin nyt että oli aikaisempi keskustelu samasta aiheesta. Siellä puhutaan että alkio olisi alussa muutaman viikon turvassa ruskuaispussissa, mutta tosiaan elimethän kehittyy heti ihan alussa ja sen jälkeen ne vaan kasvaa, ja olen lukenut että alun runsas alkoholinkäyttö VOI aiheuttaa epämuodostumia...! Kaikkihan on tietysti aina mahdollista, ja varmaan vain alan erikoislääkärit tietää miten pienellä/suurella tod.näköisyydellä alkuraskauden juominen vaikuttaa...Rakenneultra vasta viikkojen päästä... Mutta yritän nyt olla stressaamatta.

• phuuh
        rv 10 kirjoitti:

Huomasinkin nyt että oli aikaisempi keskustelu samasta aiheesta. Siellä puhutaan että alkio olisi alussa muutaman viikon turvassa ruskuaispussissa, mutta tosiaan elimethän kehittyy heti ihan alussa ja sen jälkeen ne vaan kasvaa, ja olen lukenut että alun runsas alkoholinkäyttö VOI aiheuttaa epämuodostumia...! Kaikkihan on tietysti aina mahdollista, ja varmaan vain alan erikoislääkärit tietää miten pienellä/suurella tod.näköisyydellä alkuraskauden juominen vaikuttaa...Rakenneultra vasta viikkojen päästä... Mutta yritän nyt olla stressaamatta.

Ne elimet sun muut kehittyy siellä ruskuaispussissa, jonne ei pääse mitään "myrkkyjä" äidin kautta! Yleensä, jos jostain syystä tulee alkioon epämuodostumisia tms. niin luonto hoitaa ne pois keskenmenolla. Kuitenkaan en millään jaksa uskoa, että ihan alun dokaaminen haittaisi alkiota mitenkään!

• LurtzinOrja

Aivan niin alussa raskautta lukemieni kirjojen mukaan alkio ei häiriinny alkoholista. Myöhemmin se onkin vaarallista kun elimet, raajat ym alkaa kehittyyn. Voit mun mielestä olla huoletta. Todella moni juo kännejä alussa kun ei tiedä olevansa raskaana.

• toinen pelokas

Moikka!

Mulla ihan sama juttu, tai vikat menkat alkoi 19.9. Tulin ottaneeksi oikein olan takaa juomia, kun oli kissanristiäisiä usein (3 kertaa olin humalassa). En mitenkään tiennyt olevani raskaana. No nyt tein testin, ja plussaa näytti. Hedelmöityksen aikaa vaikea tietää, mutta siitä lienee 2 reilua viikkoa suunnilleen nyt. Olisiko alkio nyt sitten n. kahden viikon ikäinen?

Olen myös yrittänyt saada tietoa asiasta, ja todella pelottavia vastauksiakin olen löytänyt. Joissakin vastuksissa on viesti ollut se, ettei muutama lasi viiniä vielä tee hallaa, mutta itse otin kyllä aika suuret määrät alkoholia. Toisaalta tiedän monia ystäviäni, joille on käynyt samoin, ja terveitä lapsia on tullut. Luulisi tämän olevan aika yleistä, mutta nuo määrät ja useat kerrat pelottavat.

Kamalaa, kun ei tiedä, mihin luottaa. Toisaalta tuntuu, että on tehnyt asiasta jo liiankin suuren ongelman.

Olisiko täällä ketään, jolla olisi kokemusta; ollut ihan alkuraskaudessa alkoholinkäyttöä ja kuinka vauvan kanssa on käynyt?

Paljon tsemppiä ja jaksamista sinulle, tiedän, miten rankkaa tämä pohdiskelu on!

• kottarainen

Mieti; ystäväni ryyppäsi oikein olan takaa joka viikonloppu ja usein viikollakin koko raskausajan. Nyt hänellä on tyttö, joka on reipas tokaluokkalainen ja mitään ongelmia ei ole ilmaantunut! :)

Toi voi olla vain säkää, mutta tähtäsin siihen kun tuskin nyt muutaman kännin vetämisellä on mitään merkitystä alkion kehitykseen! Yleensä, jos tulee epämuodostumisia niin ne ovat jo heti alun alkaen eli kun alkio on saanut alkunsa niin ne ovat tulleet jo siinä.

• pelokas
        kottarainen kirjoitti:

Mieti; ystäväni ryyppäsi oikein olan takaa joka viikonloppu ja usein viikollakin koko raskausajan. Nyt hänellä on tyttö, joka on reipas tokaluokkalainen ja mitään ongelmia ei ole ilmaantunut! :)

Toi voi olla vain säkää, mutta tähtäsin siihen kun tuskin nyt muutaman kännin vetämisellä on mitään merkitystä alkion kehitykseen! Yleensä, jos tulee epämuodostumisia niin ne ovat jo heti alun alkaen eli kun alkio on saanut alkunsa niin ne ovat tulleet jo siinä.

Totta puhut, olen minäkin kuullut näistä tapauksista ja ainahan on noita teinejäkin, jotka eivät raskaudestaan tiedä moniin kuukausiin, ja elintavat on mitä on. Saattaa olla, että tästä pelotellaan liikaa meitä, tarkoitus on tietysti hyvä ja oikea, enkä aio käyttää mitään päihteitä raskauden aikana itse. kamalaa vaan, kun vahinko on jo tapahtunut.

Jotenkin sitä vaan kelailee kaikenlaista. ja onhan epämuodustuma-riski jokatapauksessa 2-3 %:n luokkaa jo itsessäänkin.

Kiitos lohdutuksesta!!

• hyvät

älä höpise :) ei sinulla tai vauvallasi ole mitään hätää. hyvät ihmiset, kyllä se on täysin turvassa noin alussa. ei saa liioitella! kun ei vielä tiedä olevansa raskaana.. meinaan ennen kuin seuraavat kk:t ovat myöhässä, olen saletti, ettei voi tehdä omalla elämäntavallaan alkiolle hallaa!! järki nyt käteen ja nauti odotuksesta, nyt vain et enää ota ja lopetat sen ressaamisen niin jaksat odotusajan paremmin.

kyllä sitä voi maalailla piruja seinille melkein asiasta kuin asiasta jos haluaa. netistä löytyy tietoa liiaksikin nykypäivän ihmisille, pystyvät näinollen ahdistelemaan sellaisilla asioilla mistä ennen ei mattimeikäläisellä ollut mitään tietoa. tottakai myönnän senkin että hyvähän se on saada tietää .. mutta pitää muistaa pitää järki kädessä kuitenkin.

kännipäissään on tehty tähän maailmaan aivan varmasti hyviä ihmisiä ja ties vaikka jonkun maan presidenttikin on saanut alkunsa vanhempiensa humalan aiheuttamassa huumassa..

tosissaan on paljon parempi vauvan olla kun ette ressaa tyhjää moisella asialla!

mukavaa odotusta!!

• Anna

Joo, ei siitä alkoholin juomisesta varmaan mitään epämuodostumia tai muita vakavia vammoja tule, kun juominen on tapahtunut ihan alussa. Mutta onkohan tutkittu sitä, että kuinka monella ylivilkkaalla, tarkkaavaisuushäiriöisellä tai oppimisvaikeuksisella lapsella syy löytyy äidin raskauden aikaisesta alkoholin käytöstä. Nykyään on nimittäin ihan älyttömästi lapsia, joilla esiintyy yllä mainittuja ongelmia.

• Huolestunutnainen

Heips kohtalotoverit:)
        Mulla samoja ongelmia ja olin noin.5-6rv:llä kuin sain tietää raskaudesta. Alkoholia oli tullut nautittua juuri edellisenä päivänä ennen testin tekoa.. Ja olen ihan paniikissa!!!!???:/
        Onneksi on tuo mies rakkaani joka toputtelee mua tässä liiassa murehtimisessa. Mutta jostain olen kuullut että kriittisimmät viikot ovat 5-12?

• äippä

En usko että noin vähäinen alkoholimääräsi on haitannut. Itselläni on 3-vuotias tyttö. Käytin joka viikonloppu alkoholia noin 4kk, sain silloin vasta tietää olevani raskaana. Itselläni se myös painoi mieltä, neuvolassa eivät siihen sanoneet mitään. Helpotus oli kuitenkin suuri kun syntyi täysin terve tyttölapsi. Älä huoli!

• tietamaton....

Hei, haluaisin kysyä mitä mieltä olette kun ehdin juoda parikin kertaa alkuraskauden aikaan.. Kuukautiseni on hyvin epäsäännölliset (30-40pv) joten tein testin vasta vk 6.. :/ onkohan ollut haittaa...

• tietamaton.... kirjoitti:

Hei, haluaisin kysyä mitä mieltä olette kun ehdin juoda parikin kertaa alkuraskauden aikaan.. Kuukautiseni on hyvin epäsäännölliset (30-40pv) joten tein testin vasta vk 6.. :/ onkohan ollut haittaa...

aika paljon sitä ettei alkuraskauden alkoholinkäyttö haittaa?
        enemmänkin se että koko raskausajan mietitte niitä paria kolmea kertaa kun olette juoneet humalaan asti.
        Jos alkuraskauden alkoholinkäyttö olisi niin vaarallista ja tekisi epämuodostumia ja vammaisia lapsia, eiköhän maailma olisi vammaisia ja jotenkin muuten huonosti kehittyneitä ihmisiä tulvillaan?

Itse en ole raskaus aikana juonut kuin juuri siinä alkuraskaudessa ja silloinkin max. 2 siideriä. Ja en silloin vielä tiennyt raskaana olevani. Kun sain tietää en ole edes maistanut.

• 31+4

usko että olet ainoa todellakaan. On monia naisia, ketkä eivät ole tienneet raskaudesta ja tämän johdosta ovat nauttineet alkoholia. Ja totta on, ettei se noilla viikoilla vielä vaikuta pahemmin, juurikin sen takia ettei teillä ole vielä yhtenäistä verenkiertoa.

Tärkeintä on, että tiedät asiasta nyt. =)

• tippaeitapa

Miksi edes kysyt asiaa neuvolasta jos et kuitenkaan usko mitä siellä sanovat?
      Et saa juomia juomattomiksi vaikka kuinka surkuttelisit ja täällä huutelisit mielipiteitä, eikä noin alkuraskauden aikana tapahtunut juominen mitään haittaa.

Itse olen molemmissa raskauksissani nauttinut alkoholia sekä ruokajuomana että vähän humalahakuisemmin ennen positiivisen testin tekemistä - ja kaikki on ollut aivan hyvin. Joku täällä hyvin sanoikin että jos haitat olisivat todelliset, olisi maailma täynnä epämuodostuneita ja huonosti voivia ihmisiä. Lopeta jo turhasta murhetiminen, ja ole onnellinen jos sinulla ei suurempia huolia ole kannettavanasi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1420
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1355
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      290
      1255
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1115
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1061
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1038
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1019
    8. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      878
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      18
      841
    Aihe